• Ei tuloksia

Sosiaaliset normit ja markkinanormit

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sosiaaliset normit ja markkinanormit"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

K a n s a n t a l o u d e l l i n e n a i k a k a u s k i r j a – 1 1 2 . v s k . – 2 / 2 0 1 6

107

PÄÄKIRJOITUS

Sosiaaliset normit ja markkinanormit

Marja-Liisa Halko

Marja-Liisa Halko (marja-liisa.halko@helsinki.fi) on yliopistotutkija Helsingin yliopistossa ja kuuluu Kansantaloudellisen aikakauskirjan toimituskuntaan.

K

uvittele, että ystäväsi on kutsunut sinut ko- tiinsa illalliselle. Paikan päällä huomaat, että ystäväsi on todella panostanut illalliseen: tun- nelma on loistava, ruoka on erinomaista, viinit on valittu huolella ja jälkiruoka vielä kruunaa kaiken. Sekä sinä että vatsasi olette erittäin tyy- tyväisiä. Mielihyvää huokuen kohotat lasisi kiittääksesi ystävääsi. ”Rakas ystäväni, en tien- nytkään, että olet myös loistava kokki. Tämä illallinen on yksi elämäni parhaista kokemuk- sista, ja haluan korvata sen sinulle. Mitä olen velkaa? Riittääkö sata euroa?” Yllättäen ystä- väsi ei ilahdukaan puheestasi, vaan loistavan tunnelman tilalle vaihtuu kuin taikaiskusta jäätävä hiljaisuus. Ystäväsi nousee pöydästä ja alkaa kerätä astioita. Uutta illalliskutsua ei kos- kaan tule.

Mitä tapahtui? Miksi ystäväsi loukkaantui, kun tarjosit rahaa hänen vaivannäöstään. Tar- jositko liian vähän? Elämme erilaisten normien maailmassa. Sosiaalisten normien maailmassa ystäville tehdään palveluksia, usein vaivoja las- kematta. Kutsutaan kylään, autetaan muutossa,

hoidetaan lapsia ja lemmikkejä. Oletus vasta- vuoroisuudesta ikään kuin sisältyy palveluk- seen, mutta sitä harvoin sanotaan ääneen. Mak- sun tarjoaminen palveluksesta siirtää toimin- nan välittömästi markkinanormien maailmaan, jossa tilanteita arvioidaan toisin. Markkinanor- mien maailmassa väistämättä vertaamme omaa panostustamme ja siitä saatavaa rahallista kor- vausta ja saatamme harmistua, jos esimerkiksi koemme korvauksen liian pieneksi.

Ongelmia syntyy, kun nämä kaksi maailmaa kohtaavat. Esimerkiksi omaishoitajat ja sijais- vanhemmat toimivat noiden kahden maailman rajapinnoilla. Omaishoitajat tuskastuvat, kun yhteiskunta hinnoittelee heidän antamansa hoi- van niin alhaiseksi. Sijaisvanhempien rakkautta sijaislapsiaan kohtaan voi taas epäillä, koska rakkaudesta maksetaan palkkio. Voit viedä ys- tävällesi tuliaisiksi viinipullon, mutta olisi töy- keää painottaa, että valitsit erityisen kalliin viinin. Annamme toisillemme lahjoja, mutta yritämme myös peittää lahjan hinnan lahjan saajalta. Muutossa auttavien ystävien kantotau-

(2)

108

KAK 2/2016

olla ei pitsa saa loppua kesken, mutta rahan tarjoaminen palkkioksi saattaisi tehdä särön ystävyyteen. Ellei muuttoapuna hääri lastesi kavereita, joille pienen palkkion tarjoaminen taas olisi ihan paikallaan. Elämämme on täynnä tällaisia tilanteita ja kirjoittamattomia sääntöjä, joiden rikkominen voi tehdä pitkäaikaisia tai jopa pysyviä vaurioita ihmissuhteisiimme.

Markkinanormien maailmassa ajatellaan, että raha on hyvä motivaattori ja että hyvä palk- ka saa meidät ponnistelemaan ahkerasti. James Heymanin ja Dan Arielyn testasivat väitettä yksinkertaisella kokeella, jossa koehenkilöitä pyydettiin tekemään tietokoneella helppoa teh- tävää viiden minuutin ajan (Heyman ja Ariely, 2004). Tutkijat halusivat selvittää, miten siirty- minen markkinanormien maailmasta sosiaalis- ten normien maailmaan vaikuttaa ihmisten työskentelyinnokkuuteen. Yksi ryhmä sai työs- kentelystään tehtävään nähden asiallisen palk- kion, viisi dollaria, ja toinen ryhmä sai pienen palkkion, 50 senttiä. Osoittautui, että ennak- koaavistuksen mukaan raha tosiaan motivoi, sillä asiallisen palkkion saaneet koehenkilöt ponnistelivat tehtävässä merkitsevästi ahke- rammin kuin pienen palkkion saaneet koehen- kilöt. Kokeeseen osallistui kuitenkin vielä kol- mas ryhmä, jonka jäsenet eivät saaneet osallis- tumisestaan rahallista palkkiota, rahaa ei edes mainittu kokeen aikana, vaan heille esitetty osallistumispyyntö oli puhtaasti sosiaalinen.

Koetulosten mukaan myös sosiaalinen palkkio toimii ihmisten innostajana. Asiallisen raha- palkkion saaneiden ryhmässä ja sosiaalisen palkkion saaneiden ryhmässä työskenneltiin yhtä innokkaasti, kun taas pienen palkkion saa- neiden ryhmässä työskenneltiin muita ryhmiä laiskemmin.

Tutkimuksen mukaan jo pelkkä rahan ajat- teleminen voi muuttaa käyttäytymistämme

(Vohs ym. 2006). Kokeissa koehenkilöt jaettiin aina kahteen ryhmään. Ennen varsinaisia ko- keita testiryhmään kuuluvat koehenkilöt esi- merkiksi ratkaisivat sanapelejä, joissa sanat liittyvät rahaan, tai lukivat ääneen tekstejä, joissa kerrottiin taloudellisten resurssien run- saudesta. Verrokkiryhmään kuuluvien koehen- kilöiden sanapeleissä käytettiin neutraaleja sa- noja ja tekstit kertoivat taloudellisten resurssi- en niukkuudesta. Varsinaisissa kokeissa koe- henkilöiden täytyi esimerkiksi ratkaista jokin vaikeahko ongelma tai heitä pyydettiin autta- maan tutkijaa aineiston koodaamisessa. Osoit- tautui, että testiryhmien koehenkilöt ponniste- livat verrokkiryhmän koehenkilöitä kauemmin vaikean ongelman parissa ennen kuin pyysivät siihen apua ja olivat vähemmän innokkaita aut- tamaan tutkijaa aineiston koodaamisessa tai toista koehenkilöä, joka ei näyttänyt ymmärtä- vän tehtävää.

Sosiaalisten normien maailmassa toimin- tamme ja ajattelumme suuntautuu enemmän muihin ihmisiin, kun taas markkinanormien maailmassa ajattelumme kohdistuu enemmän itseemme. Sosiaalisten normien maailmassa puhutaan auttamisesta, välittämisestä, palve- luksista, vastavuoroisuudesta ja yhteisestä hyö- dystä, kun taas markkinanormien maailmassa puhutaan hinnoista, palkoista, vuokrista, kus- tannuksista ja omasta hyödystä (Ariely 2009).

Esimerkiksi nuoria on vuosikymmenet rohkais- tu hankkimaan hyvä koulutus, koska yhteis- kunta hyötyy siitä. Toteamus, että kansakun- tamme vauraus ja menestyminen perustuu kansalaisten korkeaan koulutustasoon, on kai- kille tuttu. Kouluttautumista on pidetty niin tärkeänä, että yhteiskunta on päättänyt kustan- taa nuorisonsa kouluttautumisen. Opiskelijat puolestaan ovat ponnistelleet, eivät pelkästään

(3)

109 M a r j a - L i i s a H a l k o

oman etunsa vuoksi, vaan myös meidän kaik- kien edun vuoksi.

Nyt koulutuksessa puhutaan rahasta. Yli- opistotutkintoihin on lyöty hintalaput, ja kii- vasta keskustelua on käyty muun muassa siitä, pitäisikö opiskelijan itse maksaa osa kalliista tutkinnostaan. Keskustelu on ihan aiheellinen, sillä eittämättä opiskelija myös itse hyötyy tut- kinnostaan. Reiluuden lisäksi lukukausimaksu- ja perustellaan sillä, että niiden avulla yliopis- tojen talousahdinko helpottuisi ja toisaalta opiskelijat opiskelisivat tehokkaammin ja siir- tyisivät nopeammin koulutusputkesta työelä- mään. Tutkimuksenkin mukaan raha motivoi ihmisiä, mutta lukukausimaksuilla saattaa kui- tenkin olla myös muita vaikutuksia opiskelijoi- den käyttäytymiseen. Markkinanormit hallitse- vat jo keskustelua yliopistoista ja korkeakoulu- tuksesta, ja päättäjien puheet ja teot antavat helposti sellaisen vaikutelman, että koulutusta ei enää pidetäkään yhteiskunnan voimavarana.

Korkeakoulutus on tarpeellista, jos se palvelee markkinoita, muuten ”kaiken maailman dosen- teista” on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Keskustelun painottuminen taloudellisiin seikkoihin ja yhteiskunnan yrmeämmät asen- teet koulutukseen voivat vaikuttaa opiskelijoi- den mielen maisemaan tavalla, johon olisi hyvä ennalta varautua. Jos opiskelijat esimerkiksi näkevät koulutuksen hyödyn nimenomaan omana hyötynään, he saattavat ryhtyä vaati- maan korkeakouluilta yksilöllisempää palvelua:

enemmän henkilökohtaista ohjausta, pienem- piä opetusryhmiä, enemmän opettajien aikaa.

Verrattuna esimerkiksi amerikkalaisiin huippu- yliopistoihin Suomessa tuotetaan tutkintoja tehokkaasti, sillä meillä pieni opetushenkilö-

kunta kouluttaa suuren määrän opiskelijoita, kun taas amerikkalaisilla yliopistoilla ja jopa muilla pohjoismaisilla yliopistoilla on meitä huomattavasti enemmän opetusresursseja opis- kelijaa kohti. Markkinanormien maailmassa korkeakoulujen tulisikin varautua myös ope- tusresurssien kasvattamiseen, sillä nykyisillä resursseilla opettajat tuskin pystyvät opiskeli- joille henkilökohtaisempaa opetusta antamaan.

Ystävän illallispöydässä on hyvä muistaa, että ystävän ponnistelu illan menestyksen suh- teen palvelee myös sellaisia yhteisiä päämääriä, esimerkiksi sosiaalisten suhteiden vahvistumis- ta, joita on vaikeaa, ellei mahdotonta hinnoi- tella. Korkeakoulutukseen liittyy myös tekijöi- tä, joihin on vaikea panna hintalappua. Talou- dellisten tekijöiden lisäksi meidän pitäisikin keskustella enemmän korkeakoulutuksen yh- teiskunnallisista vaikutuksista esimerkiksi maailmanlaajuisen köyhyyden vähentymisessä, teknologisessa kehityksessä tai erilaisten saira- uksien hoidossa. Meidän pitäisi keskustella enemmän kouluttautumisen päämääristä ja alkaa jälleen tuntea ylpeyttä omasta osaamises- tamme. □

Kirjallisuus

Ariely D. (2009), “Predictably Irrational: The Hidden Forces that Shape our Decisions”, HarperCollin- sPublishers, Lontoo.

Heyman J. ja Ariely D. (2004), ”Effort for Payment:

A Tale of Two Markets”, Psychological Science, 15:11, 787−793.

Vohs K., Mead N. ja Goode M. (2006), “The Psy- chological Consequences of Money”, Science, 314, 1154−1156.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lisäksi vanhemmat kokivat, että lapset olivat oppineet ryhmässä uusia asioita sekä saaneet ikäistänsä leikkiseuraa, heidän sosiaaliset taidot kehittyivät tavatessaan

Varsin monena vuonna tämä luku on ollut selvästi alle puolen, mikä tietysti tarkoit- taa sitä, että silakoiden on keskimäärin elämänsä aikana kudettava enemmän kuin

Vaikka tekstissä niin väitetään, tämä ei ole ky- seisen tutkijan vuotuinen keskimääräinen julkaisu- määrä, vaan tämä on keskimääräinen julkaisumäärä kahta vuotta

Balzac ja Zola kuvaavat terävästi rahan uudenlaista valtaa erilaisilla elämänalueilla kuten kirjallisuusinstituutiossa, lehdistössä, seurapiireissä (jossa sen valta on uutta vain

Eturistiriitojen välttämisellä tarkoitetaan muun muassa sitä, että kirjastonhoitajien tulee säilyttää itsenäisyytensä esimerkiksi suhteessa aineiston tai järjestelmien

Putnam (1993: 167) selittää sosiaalisen pääoman olevan sosiaalisen organisaation piirre, jonka elementtejä ovat sosiaaliset verkostot, luottamus ja normit.. Se on

Tämä on ihan ensimmäinen kaikkien merkillisempien physikillisten ilmausten suomenkielinen selitys. Suomen kieli on tässä ollut taivutettava asioihin, joissa sitä ei ole

Sandøy ja Östman kuin vas- taavat näille todetessaan, että koska kieli ja kulttuuri eivät ole staattisia vaan muiden kielten ja kulttuurien kanssa kehittyviä, ei näin