• Ei tuloksia

Kapitalismin luova ruhtinas ja päätön ratsumies : johdatus Joseph A. Schumpeterin luovaan tuhoon näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kapitalismin luova ruhtinas ja päätön ratsumies : johdatus Joseph A. Schumpeterin luovaan tuhoon näkymä"

Copied!
20
0
0

Kokoteksti

(1)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

M A R K K U K O I V U S A L O

K A P I T K A P I T K A P I T

K A P I T K A P I T A L I S M I N A L I S M I N A L I S M I N A L I S M I N A L I S M I N L U O V L U O V L U O V L U O V L U O V A A A A A R U H T I N A S R U H T I N A S R U H T I N A S R U H T I N A S R U H T I N A S J A

J A J A

J A J A P Ä Ä T Ö N P Ä Ä T Ö N P Ä Ä T Ö N P Ä Ä T Ö N P Ä Ä T Ö N R A R A R A R A R A T S U M I E S T S U M I E S T S U M I E S T S U M I E S T S U M I E S

JJJJJ

O H D AO H D AO H D AO H D AO H D A T U ST U ST U ST U ST U S

J J J J J

O S E P HO S E P HO S E P HO S E P HO S E P H

A . S A . S A . S A . S A . S

C H U M P E T E R I NC H U M P E T E R I NC H U M P E T E R I NC H U M P E T E R I NC H U M P E T E R I N

L L L L L

U O VU O VU O VU O VU O V A A NA A NA A NA A NA A N

T U H O O NT U H O O NT U H O O NT U H O O NT U H O O N

” Kapitalismi on prosessi, vakaa kapitalis- mi olisi contradiction in adjecto.” (Schum- peter)

”Jonka täytyy olla luoja, se aina tuhoaa.”

(Friedrich Nietzsche)

”Tuhoava luonne tietää vain yhden tun- nuslauseen, tee tilaa. Ja vain yhden toi- men, raivauksen. Hänen tarpeensa raik- kaaseen ilmaan ja avoimeen tilaan on kaikkea vihaa vahvempi.” (Walter Benja- min)

Vielä ennen finanssikriisiä puhuttiin paljon globaalin talouden ja talousdiskurssin uus- liberalistisesta hegemoniasta, joka yhdis- tettiin ennen kaikkea Chicagon koulukun- nan vaikutukseen.1 Mutta vaikka koulu- kunta sai tietyssä globaalissa talousideolo- giassa hegemonisen roolin 1980-luvulta lähtien, on varsinaisissa talousstrategioissa puhuttu ainakin 1990-luvulta lähtien pal- jon enemmän uusschumpeterilaista kieltä etenkin korostettaessa teknologisten inno- vaatioiden merkitystä dynaamisessa kil- pailutaloudessa. Vuoden 2000 Lissabonin strategia, jonka tarkoitus oli tehdä EU:sta kaikkein kilpailullisin ja dynaamisin tieto-

perusteinen talous maailmassa, perustui avoimesti juuri uusschumpeterilaisiin nä- kemyksiin.

Jos 80-luvun lopun Itä-Euroopan val- lankumoukset nostivat tietyn uuslibera- listisen diskurssin pinnalle, nosti 90-luvun tietoyhteiskunnan vallankumous puoles- taan esille uusschumpeterilaisuuden. Hin- takilpailun korostamisen korvasi innovaa- tiokilpailu ja avoin dynaaminen näkemys taloudesta. Uusklassisella teorialla, jonka nimeen suurin osa talousteoreetikoista kui- tenkin edelleen vannoo, ei olekaan ollut sen enempää käytännössä kuin teorias- sakaan juuri annettavaa talouden dynamii- kan analysointiin. Schumpeter taas korosti juuri kapitalismin dynaamista ja syklistä luonnetta eli kuten Yrjö Haila tässä lehdes- sä toteaa, ”siis sitä kapitalismin ominai- suutta, jonka kanssa maailmantalous on parhaillaan vastatusten.”2

Itse asiassa koko ”strategia”-diskurssi, joka on levinnyt kulovalkean lailla talous- strategioista aina peruskoulun oppimis- strategioihin ja lastentarhojen hoitostrate- gioihin, ei ankarasti otettuna edes sovi näkemykseen talouden tasapainosta. Sen sijaan se edellyttää ”taistelevan” näkemyk- sen taloudesta ja juontuu osittain Schum-

(2)

KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS • T&E 1/09

peterin ajattelusta, kuten suurin osa luovaa taloutta, yrittäjyyttä ja erityisesti innovaatioi- ta koskevasta puheesta. Tosin nykydis- kursseissa nämä saavat usein täysin toisen- laisia merkityksiä kuin alunperin, jopa niin, että Schumpeterin juuri manageris- tisille rutiineille vastakkaiseksi asettamat dynaamiset käsitteet muuttuvat täysin epä- innovatiivisiksi manageriaalisiksi fraaseiksi tai kaiken luovuuden tukahduttavan lasken- nallisen tehostamisrationaalisuuden keppi- hevosiksi.

On myös ironista, että pitkän aikavälin kehitystä ja odottamattomuuden merkitys- tä korostava Schumpeter, joka puolusti aina kaikista käytännöllisistä poliittisista ja taloudellisista intresseistä vapaata teorian, tutkimuksen ja tieteen itsensä, loistoa kum- mittelee nyt erilaisten innovaatiohank- keiden taustalla, joissa Schumpeterin into- himoisesti rakastama oppineisuus ja tutki- mus halutaan uhrata lyhytnäköisille poliit- tis-taloudellisille hyötyintresseille.3 Schum- peterille juuri tällainen taloustieteen käy- tännöllisten kysymysten ensisijaisuus ”työn- si taustalle sellaisen syvällisen analyysin, jolla ei ole koskaan välittömiä käytännön sovellutuksia käsiteltyihin ongelmiin, mut- ta joka on niin tärkeää tiedon edisty- miselle.”4

LU O VA N R AT S U M I E H E N Y L Ä- J A A L A M Ä E T

”Innovaatioiden profeetta”5 oli viimeisiä henkäyksiään elävän Habsburgien keisari- kunnan ”perinnötön perijä”,6 teatraalisia eleitä suosiva dandy, joka viljeli koko elämänsä eräänlaista konservatiivista fin de siecle -estetiikkaa. Tämä teknologisten innovaatioiden korostaja ei osannut ajaa autoa, ei matkustanut lentokoneissa ja käytti kerran elämänsä loppupuolella metroa vä- syttyään liiaksi kävelyretkellä. Sen sijaan hän oli erinomainen ratsastaja, joka silloin kun ei saapunut paikalle ratsastusasussa, käytti yli tunnin pukeutumiseen suosien huolellisesti leikattuja pukuja ja harkittuja asukokonaisuuksia. Hän eli aina yli varo-

jensa ja näki juuri luoton olevan kapitalis- min differentia specifica. Hän rakasti ih- misten provosoimista yhtä paljon kuin inhosi näiden pikkusieluisuutta, ja tämä épater les bourgeois -intoilu eristi vielä enemmän tuota ”kodittomaksi” kosmopo- liitiksi itsensä tuntenutta miestä. Hän tunsi nostalgiaa aristokratiaa kohtaan, vaikka ei koskaan todella kuulunut siihen, näki ke- hityksen riippuvan innovatiivisesta yrittä- jyydestä, joka ei häneltä onnistunut, ja keskusteli ja työskenteli tulevaisuuden edustajiksi näkemiensä sosialistien kanssa, joiden poliittista oppia hän ankarasti vas- tusti.

Schumpeter oli avoin lähes kaikille aja- tuksille niin kauan kuin näissä oli näkemys- tä yhdistettynä intohimoon ja viileän terävään analyysiin. Tällaista ajattelua Schumpeter löysi niin kanssaan samana vuonna syn- tyneeltä Keynesiltä kuin myös tuona vuon- na kuolleelta Marxilta. Kummallakin oli Schumpeterin tavoin varhaiskypsä näke- mys, jota he pyrkivät sittemmin teoreetti- sesti syventämään. Ja vaikka Schumpeter vastusti kummankin poliittista sanomaa, tämä Galbraithin vuosisadan sofistikoiduim- maksi konservatiiviksi kuvailema mies piti enemmän älykkäistä marxilaisista tai key- nesiläisistä kun typeristä konservatiiveista todeten, että kuunnellessaan hänen omaa poliittista suuntaansa ajavien ihmisten ar- gumentointia, hän usein alkoi epäillä sen pätevyyttä. Hän halveksi ainoastaan latteaa pikkuporvarillisuutta. ”Tunnustan että har- va asia ärsyttää minua niin kuin vik- toriaanisen moraalin saarnaaminen maus- tettuna benthamilaisuudella, tuo keskiluo- kan arvojen saarna, joka ei tunne loistoa eikä intohimoa.”7

Loisto ja intohimot olivat elämän suola Schumpeterille, joka useasti toistetun lau- suman mukaan kertoi myöhemmin Har- vardin opiskelijoilleen: ”Nuorena asetin itselleni kolme päämäärä elämässä. Halu- sin tulla Wienin parhaaksi rakastajaksi, Itävallan taitavimmaksi ratsastajaksi ja maa- ilman merkittävimmäksi taloustieteilijäksi ... Valitettavasti saavutin näistä ainoastaan

(3)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

kaksi.”8 Kaikkien eteen hän kuitenkin teki töitä harjoittaen niin ratsastus- kuin ra- kastelutaitojaan, mutta ennen kaikkea pa- neutuen lähes kaikkeen olemassa olevaan taloustieteelliseen ajatteluun. Schumpeterin postuumi yli 800 000 sanan järkäle ”Talou- dellisen analyysin historia” (1954) onkin edelleen laajin ja kunnianhimoisin länsi- maisen talousajattelun historiallinen esitte- ly.9 Elämänsä aikana tämä kiihkeä mies kirjoitti tuhansia sivuja viileää talousana- lyysia,10 tosin valittaen etteivät intohimot (naiset, taide, hevoset, filosofia, politiikka, matkustelu ja bisnes, tässä järjestyksessä) olleet sallineet hänen työstää sitä enem- män.11 Robert Allen on kuvannut tuota

”ulkoisesti iloista ja sisäisesti masentu- nutta”12 miestä maanisen kunnianhimoi- seksi ja depressiivisen itsekriittiseksi. Tämä osallistui vuorotellen näyttävästi sosiaali- siin rientoihin ja vetäytyi sitten erakko- maiseen ankaraan tutkimus- ja kirjoitus- työhön. Lopulta naiset aina pelastivat hä- net lopulliselta itsetuhoon vajoamiselta.

Schumpeterin oma ylä- ja alamäkeä kulkeva elämä ei ollutkaan koskaan va- kaata tuotannon ja kulutuksen kiertoa tai tasapainoista tarpeiden tyydytystä vaan ete- ni jatkuvien muutosten, vanhan tuhoutu- misen ja suurten kriisien kautta, samoin kuin hänen analysoimansa maanisista ja depressiivisistä kausista kärsivä luovan tu- hon kapitalismi. Tuo kapitalismin ”maanis- depressiivisyys” oli kuitenkin Schumpe- terille sen luovuuden lähde, kunhan se ei vain päätynyt finanssikapitalismin maanisen luototuksen täydelliseen psykoosiin eli kai- ken todellisuuden tajun menettämiseen.

Tämä vaara piili Schumpeterin mukaan ennen kaikkea kaupallisten pankkien luo- tottaessa liian maanisesti suurta määrää kotitalouksia.13

NU O R E N M I E H E N L U O VA K I I T O L A U K K A

Kuten Raimo Lovio toteaa tässä lehdessä Schumpeterin elämää tarkemmin kartoitta- vassa artikkelissa, sai Jozsi-pojan elämä

heti alusta äkillisen käänteen isän kuolles- sa.14 Voimakastahtoisen äidin investoinnit ainoaan poikaansa käänsivät kuitenkin alun kriisin hurjaksi noususuhdanteeksi. Aristo- kratian viimeisessä eurooppalaisessa lin- nakkeessa äiti nai 30 vuotta vanhemman kenttämarsalkka-vanhanpojan, ja tällä ”luo- tolla” Jozsi pääsi herrasmiesratsastajia an- tiikin filosofialla kasvattavaan Maria Tere- san ritariakatemiaan (Ritterakademie). Tuo luotto avasi myös ovet Wienin yliopistoon, jossa oikeustiedettä opiskellut nuori mies kiinnostui ensin taloushistoriasta ja sitten talouden tilastollisesta analyysista pyrkien lopulta kehittämään omaa talousteoriaa.

Legendaarisissa Böhm-Bawerkin Marx-se- minaareissa hän seurasi esteettis-ironisella etäisyydellä sanallisten kalpojen heilutusta Marxia kritisoivan opettajansa, johtaviksi austromarxilaisiksi sittemmin tulleiden ys- täviensä15 ja Ludwig von Miseksen tapais- ten austroliberalistien välillä. Omaan ajat- teluunsa hän yhdisti sekä marxilaisia että marginalistisia kumouksellisia pohdinto- ja.16

Nuorella ratsumiehellä olikin suuri kiih- ko laukata maailmanmaineeseen, ja hän päätti valita talousteorian laukkaradakseen aloittaen kiertämällä ympäri Eurooppaa eräänlaisena vapaana herrasmiestutkijana ja tutustuen henkilökohtaisesti aikansa mer- kittävimpiin taloustieteilijöihin. Englannis- sa hän kiisteli aamiaispöydässä Marshallin kanssa puolustaen omaa l’art pour l’art - näkemystään taloustieteestä, istui opiske- lemassa Marxin tuolilla British Museumissa ja ratsasti omalla hevosellaan Hyde Parkis- sa. Hän työskenteli päivät ja yöt, mutta osallistui siinä välissä ihailemansa brittiläi- sen yläluokan seurapiireihin ja nai sieltä 12 vuotta itseään vanhemman seikkai- lijattaren, jonka kanssa matkasi Kairoon.

Siellä nuori lakimies hoiti niin menestyk- sekkäästi egyptiläisen prinsessan raha-asioi- ta, että saattoi ostaa omaa nimeään kanta- van kilpahevosen, samalla kun kirjoitti talousopintojensa perustalta 625-sivuiseksi kasvaneen esityksen teoreettisen taloustie- teen olemuksesta.17 Heti esipuheessa nuori

(4)

KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS • T&E 1/09

Schumpeter teki selväksi, ettei hän ollut kiinnostunut käytännön politiikasta, johon taloustiede oli erityisesti Saksassa vahvasti sidottu vaan pyrki käsittelemään puhtaan talousteorian ongelmaa.18 Niinpä kun Schum- peter teoksessa kehittää metodologisen in- dividualismin käsitteen puolustaakseen ai- kaisemmin atomismina tunnettua yksilöstä lähtevää taloustieteellisestä teoretisointia, hän korostaa juuri sen hyvin rajoitettua ja talousteoreettista metodologista määritystä erossa kaikesta poliittisesta individualis- mista tai yleensä sosiologisesta analyysista.

”Se tarkoittaa ainoastaan, että kuvattaessa tiettyjä taloudellisia suhteita lähdetään liik- keelle yksilöstä.”19 Vaikka termistä tuli sit- temmin nimi yleiselle individualistiselle yhteiskuntateoreettiselle oppisuuntauksel- le, sen kehittäjälle kyse oli vain erittäin rajatusta metodista taloustieteen sisällä, jota hän ei itse juurikaan käyttänyt. Teok- sen tarkoitus oli myös karauttaa lopullises- ti pois historian ja teorian vastakkain asettaneen metoditaistelun (Methodenstreit) kentältä. Tosin sen yleissävy oli ennen kaikkea uusklassista teoretisointia historial- liselle koulukunnalle puolustava, ja se muodostikin keskeisen osan marginalis- teille, Böhm-Bawerille ja Wieserille, tehtyä habilitaatiota.

Tyytyväiset tarkastajat järjestivätkin Schumpeterille apulaisprofessuurin Czer- novitsin mitättömästä provinssiyliopistosta, jossa wieniläinen keikari viihtyi kuitenkin hyvin harrastaen kolmea intohimoaan. Hän kerskui paikallisten naisten seksuaalisesta edistyksellisyydestä, saapui tiedekuntaan suoraan hevostalleilta ratsastusasussa ja joutui taloustieteen kirjoja opiskelijoilta pantanneen kirjastonhoitajan kanssa asias- ta kaksintaisteluun. Siinä sivussa hän kir- joitti talouden kehitystä koskevan läpi- murtoteoksensa, jossa hän esitti tuon kehi- tyksen etenevän tasaisen kasvun sijaan kumouksellisina läpimurtoina ja samalla mursi talouden kiertokululle perustavan talousteorian dynaamisen innovaation kä- sitteellä.20

Schumpeterin mukaan innovaatiossa on

keksintöjen sijaan kyse ”uusien yhdistel- mien” täytäntöönpanosta, eikä Schumpeter itsekään varsinaisesti ”keksinyt” mitään uutta, vaan yhdisteli jo ilmassa olleita analyyseja uudeksi teoreettisesti yhdis- telmäksi. Hänen opettajansa Friedrich von Wieser oli jo korostanut luennoillaan san- karillisten ja lahjakkaiden innovaattoreiden merkitystä puhuen näistä johtajina (führer), pioneereina tai uudistajina (neuere).21 Mutta myös Wieserin teoreettinen verivihollinen metodikiistassa, Gustav von Schmoller, lähti kapitalismin analyysissaan johtajuudesta, ja yleisesti johtajuuden führer-teema olikin lähes yhtä pop 1900-luvun alun saksalai- sella kulttuurialueella kun 2000-luvun Suo- messa.

Schumpeterille kapitalismin dynaami- sen muutoksen taustalla on juuri erityinen

”tuotantovälineitä uusiin kanaviin ohjaa- va”22 johtaja, jota tämä nimittää termillä yrittäjä. ”Me kutsumme yritykseksi uusien yhdistelmien toteuttamista; yksilöitä, joi- den tehtävä tämä on, me kutsumme yrittä- jiksi.”23 Kyse ei ole siis kenestä tahansa yrittäjästä tai talousjohtajasta vaan juuri tuota erityistä tehtävää toteuttavasta hah- mosta. On erotettava ”pelkät managerit ja yrittäjät.”24 Edelliset kuuluvat staattis-hedo- nististen motiiveiden ohjaamaan yhteis- kunnan yleisen talouden kierron tilaan, jälkimmäiset taas ovat juuri laskelmoivasta liikkeenjohdosta erottuvia varsinaisia dy- naamis-energeettistä luovaa impulssia il- maisevia johtajia.25 Tässä teko määrittää identiteetin eikä identiteetti tekoa. ”Jokai- nen on yrittäjä, pelkästään kun hän todella

’toteuttaa uusia yhdistelmiä’, ja hän menet- tää tämän luonteensa heti, kun on rakenta- nut bisneksensä ja asettuu hoitamaan sitä samalla tavoin kuin muutkin hoitavat bis- neksiään.”26 Kyse ei siis ole saavutetusta asemasta vaan luovasta toimesta. ”Yrittäjyys ei ole ammatti eikä pääsääntöisesti kestävä asema.”27

Teon innovatiivisuuden kriteeri on juu- ri annetun rutiinin rikkominen, ja tämän rikkomisen toimeenpanoon tarvitaan joh- tajaa: ”Taloudellisessa elämässä jokainen

(5)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

askel ulos rutiinin rajoista on vaikea ja vaatii uuden elementin. Tämä elementti muodostaa johtajuuden.”28 Johtajuuden ”teh- tävänä ei ole löytää tai luoda uusia mah- dollisuuksia. Ne ovat aina läsnä, kaiken- laisten ihmisten kasaamana runsautena.”29 Johtajan tehtävänä on noiden mahdolli- suuksien toimeenpano, ”jota ilman mah- dollisuudet ovat kuolleita”.30

Weberille, joka etsi kapitalistisen hen- gen inkarnaatiota Benjamin Franklinista, tuon hengen tuonpuoleisuus (Transzen- dentes) ja irrationaalisuus (Irrationales) puhtaasti maallisen hedonistisen tarpeen- tyydytyksen näkökulmasta tarvitsi selit- täjäkseen uskonnollisen jäänteen.31 Schum- peterille kapitalismin dynaamista henkeä ei edustanut kelvollisuus (Tüchtigkeit), joka oli Weberin mukaan ”Franklinin moraalin todellinen a ja o”,32 vaan kelvolliseksi katsotut tavat ylittävä intohimoinen yrittäjä- henki (unternehmergeist). Myös yrittäjä- hengen käytös on hedonistiselta kannalta

”irrationaalista”33 ja ”missään nimessä hän- tä luonnehtiva motivaatio ei ole hedo- nistinen.”34 Selittäjänä ei ole kuinkaan kris- tillisen uskon jäänne, vaan enemmin jään- ne homeerisesta sankaruudesta ja feo- daalisesta herruudesta, vaikkakin jo porva- rillisena ja ilman näihin kuuluvaa sanka- ruuden loistoa. Motiivina voi olla ”yksityi- sen kuningaskunnan” perustaminen, ja

”teollinen ja kaupallinen menestys on mo- dernille ihmiselle lähes ainoa mahdolli- suus päästä lähelle keskiaikaista linna- herruutta”.35 Motiivina voi olla myös ”tahto valloittaa, impulssi taistella, todistaa itsen- sä toisia suuremmaksi”,36 ja tässä suhteessa yrittäminen tulee lähelle urheilua ”finans- sikilpailuna tai paremminkin nyrkkeilyot- teluna”.37 Kolmantena tulee kuitenkin kaik- kein epähedonistisin motiivi, eräänlainen nietzscheläinen puhdas ”ilo luoda, saada asiansa tehdyksi tai puhtaasti käyttää omaa energiaansa ja nerokkuuttaan”.38 Tämä ”hah- mo etsii vaikeuksia, muuttuu muuttuak- seen, ilahtuu yrityksistä”.39 Taloutta eteen- päin vievä voima ei ole halujaan talouden kiertokulussa laskelmoiva homo economi-

cus vaan tuon kierron rikkova intuitiivinen homo innovatus. Tätä taas eivät ohjaa niinkään modernin taloussubjektin halut ja tarpeet vaan vanhanajan sankarin passiot, joita juuri modernin talouden paradigmaksi tulleet intressit kutsuttiin Hirshmannin mu- kaan alun perin kesyttämään.40 Nuoren Schumpeterin homo innovatus luo ilosta ja pakosta, koska ei voi tehdä muuta ja lopettaa toimintansa vasta passion lai- mennuttua.

Innovatiivinen talousteoreetikko nimi- tettiin 29-vuotiaana keisarikunnan nuo- rimmaksi kansantaloustieteen täydeksi pro- fessoriksi Granziin. Saatuaan valmiiksi vielä Max Weberin tilaaman talousteorian historian oli juuri kolmenkympin rajapyykin ylittänyt nuorukainen kolmessa esikois- teoksessaan selvittänyt talousteorian staat- tiset perusteet, esittänyt ne kyseenalaistavan uuden dynaamisen perustan ja kirjoittanut talousteorian historian. Schumpeter nimit- tikin ihmisen kolmatta vuosikymmentä ”py- hän hedelmällisyyden ajaksi, jolloin jokai- nen ajattelija luo sen mitä tämän on sittem- min työstävä.”41 Tähän loppui myös Schum- peterin kiihkeän laukan ”pyhä hedelmälli- syys” ja loppuelämänsä hän lähinnä työsti teoreettisesti nuoruuden intuitioitaan. To- sin nuoruuden puhtaan talousteorian pas- sion laimennettua mies nousi hetkeksi ja huonommalla menestyksellä myös politii- kan ja bisneksen satulaan.

SU R U L L I S E N H A H M O N R I TA R I

Huolimatta taistelevan intohimon koros- tuksesta, Schumpeter ei ollut sotaintoilija eikä Nietzschen tavoin kestänyt saksalaista sotaisaa nationalistista oluttupa-mentaliteet- tia. Sodan lähestyessä hän oli Englannin puolella ja näki Itävallan ja Saksan lähen- tymisessä vaaran ”preussilais-luterilais-mi- litaristisesta Keski-Euroopasta, joka tulisi tästä lähtien kohtaamaan muun maailman kuin saalistava eläin”.42 Ensimmäinen maa- ilmansota luhistikin Itävalta-Unkarin kei- sarikunnan. Sodan jälkeen aluksi konser- vatiivien neuvonantajana toiminut nuori

(6)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

mies löysi yllättäen itsensä Berliinistä Karl Kautskyn johtamasta sosialisointikomissios- ta yhdessä marxilaisten opiskelutoverei- densa Otto Bauerin ja Rudolf Hilferdingin kanssa. Sosiaalidemokraattien voittaessa vaalit Itävallassa hän tuli ulkoministeriksi nousseen sosialisti ystävänsä Otto Bauerin vetämänä täyttämään ”teknisen” ministerin paikkaa Karl Rennerin hallituksen valtio- varainministerinä (Staatssekretär für Fi- nanzen) hävityn sodan katastrofaalisessa taloustilanteessa. Vahvaa kerralla kannet- tavaa pääomaveroa sotavelkojen budjetti- vajetta paikkaamaan suosittanut ja aluksi jopa suhteellisen vahvaa sosialisointia hä- tätilassa kannattanut Schumpeter oli saa- nut aluksi sekä koko talouden sosialisoin- tia ajaneiden sosialistien sekä myös erilai- sia sosialisointitoimia kannattaneiden kon- servatiivien tuen. Pian hän kääntyi peru- maan puheitaan ja korostamaan yhä enem- män ulkomaalaisten investointien houku- tusta eikä koskaan edes päässyt toteuttamaan varsinaista suunnitelmaansa. Hyperinflaa- tion oloissa hänestä tuli kenties epäsuosi- tuin ihminen Itävallassa, mies jonka kolmi- naista – ”konservatiivista, liberaalia ja va- semmistolaista” – sielua oli pilkattu lehdis- tössä alusta asti ja jonka silkkipaidat ja kilpahevoset eivät suinkaan lisänneet luot- tamusta sosialistien aluksi tukemaan val- tiovarainministeriin leivän puutteesta kär- sivässä uudessa tasavallassa.43 Tähän lop- pui myös Schumpeterin uskomaton nousu- suhdanne, ja menetettyään sekä sosialis- tien että konservatiivien luottamuksen hän joutui painostettuna eroamaan nopeasti hallituksesta.44 Pudottuaan politiikan satu- lasta, hän siteerasi usein lausetta Mundus regitur parva sapientia ja kirjoitti myö- hemmin päiväkirjaansa. ”Poliitikot ovat kuin huonoja hevosmiehiä, jotka ovat niin keskittyneet pysymään satulassa, etteivät välitä minne ovat menossa.”45

Hän ei kuitenkaan palannut akateemi- seen työhön vaan jatkoi myöhemmin ”tuh- lauksen vuosiksi” nimittämiään seikkailuja tällä kertaa bisnes-passioiden parissa. Hän päätti jäädä juhlimaan Wieniin ja tulla

rikkaaksi toimimalla uusien innovaatioiden luotottajana. Saatuaan ”hallituskavereiltaan”

lisenssin pankin pyörittämiseen hän yhdis- ti voimansa vaikeuksiin joutuneen Wienin vanhimman liikepankin Biederman Bankin kanssa. Hetken hän eli jälleen loisteliaasti kilpa- ja ratsuhevosen omistavana wie- niläisenä taiteenharrastajana ja naisten- miehenä, mutta pörssiromahduksen kaa- taessa monta hänen rahoittamaansa yritys- tä Schumpeter ei menettänyt ainoastaan koko omaisuuttaan vaan joutui velkoihin henkilökohtaisista luototuksistaan, joita ri- tarillisesti maksoi useat vuodet takaisin.

Työtön ja velkainen häntäheikki löysi nyt kuitenkin elämälleen vielä yhden uu- den pakottavan intohimon rakastuessaan silmittömästi itseään 25 vuotta nuorem- paan entisen portinvartijansa tyttäreen An- nie, Anna, Reisingeriin. Koulutettuaan ala- luokasta löytämäänsä intohimoa yläluokan kouluissa hän vei Annan vihille johtavan oikeuspositivisti Hans Kelsenin toimiessa sulhaspoikana ja halusi nyt perustaa per- heen. Elannon tarjosi professuuri Bonnin yliopistossa, jossa opetti myös Kelsenin suuri teoreettinen kiistakumppani, Carl Schmitt. Schmittin käsitys normin rikkovasta päätöksestä onkin analoginen Schumpe- terin rutiinin rikkovalle innovaatiolle, ja kollegoina Schumpeter ja Schmitt vaihtoi- vat ajatuksiaan myös ajankohtaisesta Wei- marin parlamentaarisesta kriisistä. Tosin yhteinen tausta heidän usein verratuille näkemyksilleen demokratiasta löytyy en- nemmin Max Weberistä ja Vilfredo Pa- retosta.46

Uusi intohimo perheeseen ei kuiten- kaan tuonut uutta nousukautta vaan päin- vastoin perheidylli sortui hetkessä, kun vähän äidin kuoleman jälkeen Anna me- nehtyi lapsivuoteelle ja vastasyntynyt poi- ka eli vain neljä tuntia tätä kauemmin.

Ratsastaja näytti suistuneen lopullisesti elä- män satulasta. ”Kaikki riippuu nyt kyvystäni työskennellä, jos niin, kone jatkaa kul- kuaan, vaikka henkilökohtainen elämäni on ohi.”47 Maahan lyöty mies kopioi koko loppuelämänsä Annan päiväkirjaa ja har-

(7)

KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS • T&E 1/09

joitti erilaisista riiteistä koostuvaa äidilleen ja Annalla omistettua pupuseni- tai Han- sen-kulttia sekä anoi yksityisiltä pyhimyk- siltään voimaa työskennellä: ”Oi Äiti ja Rakastajani, auttakaa minua.”48 Schumpeter ei koskaan selvinnyt vuoden 1926 romah- duksesta, vaikka jatkoi ratsastamista ja rakastamista ja solmi vielä kolmannen avio- liiton tällä kertaa taloustieteilijän ja itseään paremman matemaatikon, Elisabeth Boo- dyn kanssa, joka ei ainoastaan pitänyt miestään työkykyisenä vaan myös toimitti tämän viimeiset kirjoitukset.

Schumpeter keskittyi enää vain työs- tämään nuoruutensa intohimoa, talous- teoriaansa, vaikka masennuksessa usein tuhosikin kaiken kirjoittamansa. Hänen ajattelunsa oli saanut alusta asti vastakai- kua Japanissa, joka sittemmin onkin ollut talouspolitiikkansa osalta ”schumpeteri- laisin” maa, sekä Yhdysvalloista, jonka dy- naaminen suurbisnes näytti sopivan Schum- peterin analyysiin. Lopulta henkisesti aina eurooppalaiseksi itsensä tuntenut Schum- peter siirtyi kuitenkin uudelle mantereelle opettamaan elämänsä 15 viimeistä vuotta taloustiedettä Harvardissa. Vaikka hän tun- si olevansa siellä lukittu keskiluokkaisten keskinkertaisuutta suosivien ”professorei- den apinahäkkiin”, hän rakasti opettamista ja saapui teatraalisesti ja ilman muistiinpa- noja luentosaleihin kaatamaan valtaisan määrän informaatiota opiskelijoiden pää- hän, jotka vuorostaan joko vihasivat tai rakastivat häntä. Huolimatta valtaisasta opetustaakastaan ja opiskelijoille anta- mastaan ajastaan hän ehti julkaista vuonna 1939 pääteoksenaan pitämänsä teoreetti- sen, historiallisen ja tilastollisen analyysin kapitalistisesta prosessista.49 Schumpeterin närkästykseksi se jäi täysin Keynesin kol- me vuotta aikaisemmin julkaiseman ”Työl- lisyyden, koron ja rahan yleinen teoria” - teoksen varjoon, jota Schumpeter arvioi sarkastisen kriittisesti huomioiden sen tie- tyt ansiot verrattuna uusklassiseen kysy- myksenasetteluun, mutta nähden sen tästä huolimatta perustuvan pohjimmiltaan edel- leen epädynaamiseen ja staattiseen näke-

mykseen taloudesta. Paljon enemmän huo- miota osakseen sai kuitenkin pieni 400- sivuinen populaariteos, jonka Schumpeter kirjoitti vapaa-ajan hankkeena rentoutuak- seen suurteoksensa vaatimasta työstä.50 Tuosta ”sosialismia” käsittelevästä kirjasta tuli kylmän sodan kynnyksellä myynti- menetys. Tosin sosialismin analyysin si- jaan kirja on varsinaisesti kuuluisa juuri kapitalismin muutoksen kuvaamisesta luo- van tuhon kielikuvalla.

KE V Y T T Ä R AV I A K O U L U R AT S A S TA J I E N M A N E E S E I S S A

Taloustieteilijänä Schumpeter oli yksinäi- nen ratsumies, joka ei uskonut koulukun- tiin. ”Todellisessa talousteoriassa ei ole sellaisia asioita kuin ”koulukunnat” tai periaatteelliset erot, ja ainoa perustava juopa modernissa taloustieteessä on hyvän ja huonon työn välillä.”51 Hän ei itse kos- kaan halunnut perustaa koulukuntaa eikä edes luennoinut opiskelijoilleen omista teorioistaan, vaikka olikin hieman katkera kilpailijalleen Keynesille tämän johtajuus- ominaisuuksista, jotka näki itseltään puut- tuvan.

Schumpeterin ajattelun on usein nähty olleen erityinen sekoitus uusklassista ja historiallista koulukuntaa tai jopa eklektis- skitsofreeninen sekoitus näiden eri edusta- jien ajatuksista. Todellisuudessa Schum- peter teoretisoi järjestelmällisesti omaa nä- kemystään pyrkien yhdistämään toimivia elementtejä kaikesta taloustieteellisestä ajat- telusta. Hän ylisti niin opettajinaan toi- mineita marginalisteja kuin myös historial- lisen koulukunnan edustajia, jonka niin sanotun nuorimman polven, Max Weberin, Werner Sombartin ja Arthur Spiethoffin kanssa hän työskenteli ja toimitti Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik - lehteä.

Metodikiistan hän näki paljolti ”kahden erilaisen mentaliteetin taistona hallinnasta ja kyynärtilasta [...] monia herkkähipiäisiä mieliä koskettaneena taisteluhuutona, joka synnytti enemmän tiettyjä ideoita ja tuntei-

(8)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

ta kuin käsitteli argumentteja”.52 Schum- peterin mukaan ”tiede oli kaikkina aikoina ja kaikissa maissa sisältänyt historiallisia ja teoreettisia elementtejä ja kummallakin oli osansa töissä, jotka pyrkivät kuvaamaan koko tieteen alaa erityisten kysymysten sijasta”.53 Sinänsä kiista oli ymmärrettävä, sillä ensin vallassa ollut historiallinen kou- lu oli lähes sulkenut kaiken teoreettisen spekulaation historiallisen kuvauksen ul- kopuolelle, mutta Schumpeter myös pa- hoitteli sittemmin tapahtunutta liikettä toi- seen suuntaan, jossa abstraktien teorioiden nimissä talouden historiallisuus unohdet- tiin. Talousteoreetikoksi saattoi tosin tulla ilman historiallista aistia, mutta ei varsinai- seksi taloustieteilijäksi.

Schumpeter suhtautuikin taloustietee- seen eräänlaisena kokonaisvaltaisena yh- teiskuntataloutena (Sozialoekonomik)54 tai taloudellisena analyysina, johon kuului niin talousteoria, taloushistoria, tilastotiede kuin myös taloussosiologia.55 Hän ei kuiten- kaan halunnut sekoittaa näitä suoraan vaan korosti niiden kysymyksenasettelujen tiet- tyä autonomisuutta samalla muistuttaen kokonaisvaltaisen taloustieteen tarpeesta.

Hän kirjoitti ensimmäisen artikkelinsa puo- lustaakseen matemaattisten menetelmien käyttöä toivoen niistä apua talousteorian puhtaaseen teoriaan ja viimeisen taas his- toriallisen analyysin tärkeydestä suhdan- nevaihteluissa. Hän reflektoi jatkuvasti metodologisia kysymyksiä, mutta hylkäsi absoluuttisen metodismin ja inhosi yhteis- kunta- ja taloustieteilijöiden lapsellisia me- todologiataisteluita. ”Milloin vihdoin koit- taa päivä jolloin kaikki ymmärtävät, että tosiasioiden valtamerellä on lukemattomia erilaisia puolia, jotka vaativat lukematto- mia erilaisia lähestymistapoja.”56 Uusklas- sisten teoreetikoiden ongelma oli näiden epistemologisessa lapsellisuudessa, jonka vuoksi he sekoittivat ideaalimallit ja teoriat tosiasioiden valtamereen, kun taas historial- listen tosiasioiden valtamerta tarkasti ku- vaavien historiallisten taloustieteilijöiden ongelma oli kyvyttömyys spekuloida teo- reettisesti tuon valtameren virtauksista. ”Yh-

teiskunnallinen prosessi on todellisuudes- sa jakamaton kokonaisuus. Tutkijan luo- kitteleva käsi erottelee keinotekoisesti sen suuresta virrasta taloudellisia tosiasioita.”57 Schumpeter olikin samoilla linjoilla Webe- rin kanssa korostaen taloustieteellisten teoretisointien idealistista ja konstruoitua, mutta silti heuristista luonnetta. Hän myös puolusti Weberin arvovapausteesiä kiistäen talousteorian suoran poliittisen käytön. We- ber oli kuitenkin Schumpeterille ”ennen kaikkea sosiologi” ja ”taloustieteilijä ainoas- taan epäsuorasti ja toissijaisesti”,58 kun taas itseään Schumpeter piti talousteoreetikkona ja sosiologina vain toissijaisesti. Vaikka talo- ustiede kokonaisuudessaan onkin Schum- peterille erottamaton historiallisesta ja so- siologisesta analyysista niin talousteoriaa voidaan rakentaa puhtaasti taloudellisten oletusten ja taloudellisen analyysin varaan.

Merkittävimpänä puhtaana talousteoree- tikkona Schumpeter taas piti miestä, jonka teorian hän itse asiassa kyseenalaisti pe- rustavana näkemyksenä taloudesta. Schum- peterille Leon Walrasin yleinen tasapaino- teoria on ”mahtava teoria, jonka kris- tallinkirkas ajattelutapa on valaissut puh- taasti taloudellisten rakenteiden suhteita yhden perustavan periaatteen valolla”.59 Walrasin ylistys perustui kuitenkin jo hä- nen Walrasille viemässään esikoisteokses- saan korostamaansa eroon staattisen ja dynaamisen näkemyksen välillä: ”Esityk- seni perustuu staattisen ja dynaamisen perustavaan erotteluun taloustieteessä [...]

Dynamismi’ eroaa ’staattisuudesta’ kaikis- sa suhteissa, niin metodiltaan kun sisällöl- tään.”60 Uusklassismin ja etenkin Walrasin ansio oli talouden kiertokulun tasapainon teoretisoinnissa, ja vaikka sen kuvaus tästä oli fiktio, jota ei tullut naivisti sekoittaa todellisuuteen, niin se kuvasi hyvin talou- den itsenäisiä lakeja tietyn tasapainotilan ehdoissa. Tuo kierron tasapaino ei kuiten- kaan kuvannut kapitalista taloutta tai sen aktuaalista historiallista dynamiikkaa. Wal- rasin puhdas teoria näki taloudellisen elä- män olemukseltaan passiivisena. Se ainoas- taan sopeutui sille ulkopuolisiin luon-

(9)

KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS • T&E 1/09

nollisiin ja yhteiskunnallisiin vaikutuksiin.

”Tunsin erittäin vahvasti, että tämä oli väärin ja että taloudellisessa järjestelmässä olisi energian lähde, joka itsessään rikkoisi jokaisen mahdollisesti saavutettavan tasa- painon. Jos näin on, niin sitten on oltava taloudellisen muutoksen puhtaasti talou- dellinen teoria, joka ei tukeudu vain talou- dellista järjestelmää tasapainotilasta toi- seen työntäviin ulkoisiin tekijöihin. Olen yrittänyt rakentaa tuolloista teoriaa ja us- kon nyt kuten silloinkin, että se auttaa meitä ymmärtämään kapitalismin taisteluja ja vastoinkäymisiä.”61

Schumpeter halusi siis olla eräänlainen endogeenisen dynaamisen teorian Walras ja kehitellä talousteoriaa, jossa muutokset eivät selittyisi vain ulkoisten tekijöiden tai talouden sosiologian tai historian avulla, vaan jossa talousteoria itsessään sisältäisi taloudellisen muutoksen elementin. Tuon näkemyksen periaate ei olisi talouden ta- sapaino vaan luova tuho, eikä sen ituja löytynyt porvarillisilta taloustieteilijöiltä vaan näiden kriitikolta Marxilta: ”Tämä idea ja sen päämäärä ovat täysin samat kuin Karl Marxin taloudellisten opetusten ideat ja päämäärät. Itse asiassa se mikä erottaa hänet oman aikansa ja häntä edel- tävistä taloustieteilijöistä oli juuri näkemys taloudellisesta evoluutiosta taloudellisen järjestelmän itsensä synnyttämänä erillise- nä prosessina.” 62

KA P I TA L I S M I N E S T E L A U K K A

Schumpeterin mukaan Marxilla oli enem- män sekä historiallista havaintokykyä että tästä abstrahoivaa teoreettista kuvitteluky- kyä kuin porvarillisilla taloustieteilijöillä, jotka eläessään keskellä teollisen mullis- tuksen alkua saattoivat havaita vain elä- män perustavan niukkuuden ja kuvitella teoreettisesti turvallisen tasapainon. Schum- peter arvostikin Marxissa juuri itsessään näkemiään piirteitä: ”laajaa oppineisuutta, rohkeutta spekuloida ja avoimuutta dynaa- miselle näkemykselle.”63Adam Smithin ”ter- vettä järkeä”, joka ”ei koskaan ylittänyt

edes kaikkein hidasälyisimpien lukijoiden- sa älynlahjoja”,64 hän ei nähnyt rajoja rik- kovana muuten kuin tämän merkantilis- min rajoja rikkovan vapaakauppapolitii- kan osalta. Talousteoreettisesti Kansojen varallisuus ei kuitenkaan sisältänyt ”yhtä- kään analyyttistä ideaa, periaatetta tai me- todia, joka olisi ollut täysin uusi vuonna 1776”.65 Teoksen laiha innovatiivisuus oli kuitenkin skottiprofessorin työläässä ja lat- teassa aikakauden ajatusten yhdistelyssä, ja juuri tämän ”epänerous” teki hänestä laajasti ymmärretyn ja vakavasti otetun intohimottoman opettajan.66 Tällaista into- himotonta käsitystä ihmisluonnosta saat- toikin odottaa mieheltä ”jonka elämässä yhdelläkään naisella, äitiä lukuun ottamat- ta ei ollut mitään roolia”.67

Schumpeter ei silti tuntenut minkään- laisia marxilaisia poliittisia intohimoja ja piti marxilaista politiikkaa lähinnä masso- jen uskontona. Mutta vaikka taloustie- teilijänä Marx kehittyi Schumpeterin mu- kaan vasta myöhään eikä huolimatta suu- resta oppineisuudestaan päässyt Ricardosta eteenpäin, oli tämän vahvuus jo Kommu- nistisessa manifestissa ilmaantuneessa talo- udellisessa historiantulkinnassa. Siinä Marx ja Engels ylistävät kapitalismia enemmän ja oikeammin kuin Adam Smith tai yksi- kään porvarillinen taloustieteilijä.68 Ma- nifestin porvaristo kun ei ole tasapainoi- nen pikkuporvari vaan tuotantorakennetta jatkuvasti mullistava dynaaminen voima:

Porvaristo on ensi kerran osoittanut, mitä ihmisten toiminta voi saada aikaan. Se on tehnyt kokonaan toisenlaisia ihmetöitä kuin mitä ovat Egyptin pyramidit, Roo- man vesijohdot ja goottilaiset tuomiokir- kot; se on pannut toimeen kokonaan toisenlaisia retkiä kuin kansainvaellukset ja ristiretket. Porvaristo ei voi tulla toi- meen suorittamatta jatkuvasti mullistuksia tuotantovälineissä, siis tuotantosuhteissa ja niin ollen kaikissa yhteiskunnallisissa suhteissa [...] Jatkuvat mullistukset tuotan- nossa, kaikkien yhteiskunnallisten olojen alituinen järkkyminen, iänikuinen epä- varmuus ja liikkeellä oleminen erottavat porvariston aikakauden kaikista muista.

(10)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

Kaikki piintyneet, ruostuneet suhteet ja niihin liittyvät vanhastaan arvossa pidetyt käsitykset ja katsantokannat menevät ha- jalle, kaikki vastamuodostuneet vanhene- vat ennen kuin ehtivät luutua, kaikki säätyperäinen ja pysyväinen haihtuu pois, kaikki pyhä häväistään, ja ihmisten on lopulta pakko katsella asemaansa elämäs- sä ja keskinäisiä suhteitaan avoimin sil- min.69

Itse asiassa koko Schumpeterin ajatus luo- vasta tuhosta tuotantosuhteet mullistavana ja kapitalismista kaikki säädyt ja entiset pyhyydet tuhoavana voimana on suoraan Kommunistisesta manifestista. Sen esittä- mällä dynamiikalla ei Schumpeterin mu- kaan ole tekemistä ympärikäännetyn hege- liläisen spekulaation kanssa, vaan se pe- rustuu materiaalisten historiallisten tuotan- tosuhteiden analyysiin, jossa yhteiskunnal- listen rakenteiden ja näiden kulttuuristen lisien muutokset pyritään teoretisoimaan pelkkien taloudellisten tuotantorakentei- den muutoksien kautta. Kaikki muut yh- teiskunnallisen elämän ilmiöt juontuvat tuosta ensimmäisestä liikuttajasta, ja ne eivät ole muuta kuin ”laukkaavasta hevo- sesta nousevaa höyryä”.70 Konservatiivinen ratsastaja jopa väitti, että juuri tämän laukan sisäisen logiikan omalakinen analyysi teki Marxista itse asiassa vakavasti otettavan konservatiivin, sillä tuo analyysi ”sisältää kaiken fantastisesti säihkyvän rihkaman alla selvästi konservatiivisen johtopäätök- sen”.71

Sen sijaan uusklassisella tasapainoajat- telulla ei ollut tuosta laukasta tietoakaan.

Sen hevonen seisoi tallissa rehun ja lannan tasaisessa kierrossa, ellei se sitten erehty- nyt luulemaan sitä vapaalla laitumella rau- hallisesti märehtiväksi ja tasaiseksi lihovaksi lehmäksi, jonka mahdolliset ruuansula- tusvaivat johtuvat vain vapaaseen mä- rehtimiseen ulkoapäin puuttuvasta toimin- nasta. Tämä olisi kuitenkin pelkkää talou- den kasvua, ei sen varsinaista kehitystä, joka tapahtuu katkosten ja hyppyjen kaut- ta. Schumpeterin hevonen syöksyykin ulos feodalismin linnatallista ja kirmaa läpi uu-

sien markkinapaikkojen edeten esteiden yli hyppäämällä. Kapitalistisessa kehityk- sessä ei ollut kyse rauhallisesta ja kaikki mukaan ottavasta kärrymatkasta, tuosta sittemmin Fukuyaman hahmottelemasta li- beraalia demokratiaa kohti ”tiellä ete- nevästä vankkurijonosta”, jossa ”suuri enemmistö etenee kuitenkin hitaasti kau- punkia kohti, ja useimmat pääsevät lopulta perille.72 Modernissa kapitalismissa ei ajeta sen enempää vankkureilla kuin posti- vaunuilla. Postivaunuja lisäämällä ei synny rautatietä eikä ”postivaunujen omistaja ra- kenna rautateitä”.73 Postivaunujen ja rauta- teiden omistajilla ei ole myöskään mitään yhteistä etua, sillä jälkimmäinen tuhoaa edellisen bisneksen ja asettaa sitten tilalle omansa kunnes saa vuorostaan niskaansa lentokonetehtailijan hyökkäyksen. Talous- liberalismin kaikkia hyödyntävän vaihdon tai uusklassisten talousteoreetikkojen utoop- pisen ”täydellisen kilpailun” sijaan ka- pitalismissa on kyse taistelusta, mutta ei niinkään luokkataistelusta vaan aina epä- täydellisillä markkinoilla käydystä yritys- ten taistelusta. ”Oligopolin yleisessä tapauk- sessa ei itse asiassa ole lainkaan mitään määrättyä tasapainotilaa, ja sen sijaan on mahdollista, että voi olla loputon siirtojen ja vastasiirtojen ketju, määrittämätön sota- tila yritysten välillä.”74 Tässä sodassa voitot kerran keränneet ratsastajat menettävät aina lopulta päänsä ja kapitalistit pääomansa, mutta niin kauan kuin joku luotottaa uutta ratsastajaa, tämä voi ”ratsastaa luotolla menestykseen”.75 Näin päätön ratsumies saa uuden pään ja hurja laukka voi jatkua.

”En voi ratsastaa ainoastaan saatavalla he- voseen, mutta voin tietyssä määrin tehdä saman asian pelkällä saatavalla rahaan kuin rahalla itsellään, eli ostaa.”76

Marxilaiset halusivat nähdä ratsastajan välttämättä putoavan ja alkavan istuskella hevoshaassa, mutta intohimoinen ratsastaja tiesi putoamisen kuuluvan itse ratsastuksen olemukseen, aivan kuten taantumat ja lamat eivät ole kapitalismin tuhoajia vaan tarjoa- vat sille virkistäviä kylmiä suihkuja.77 Schumpeterille kapitalistisessa laukassa ei

(11)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

ole itsessään ristiriitaa tai pikemminkin sen laukka etenee aina epäsuhtaisten askelten kautta, mutta silti se tulisi korvaantumaan sosialismilla. Ei siksi, että kapitalistinen järjestelmä (laukka) sinänsä oli mahdoton vaan siksi että porvarillisen kapitalistisen järjestyksen (hevosurheilun) menestys lo- pulta korvaa sen yhteisellä ja turvalli- semmalla vielä pikkuporvarillisemmalla ja rationaalisemmalla sosialismilla (yhdessä suunniteltu kärrymatka).

KE N T T Ä R AT S A S T U K S E S TA VA L J A K K O A J O O N

”Voiko kapitalismi selvitä?” oli Schumpete- rin Washingtonissa vuonna 1936 pidetyn luennon aihe, ja hän vastasi kysymykseen heti nasevasti: ”Ei, hyvät naiset ja herrat, ei voi.”78 Mielipiteenä tämä oli kuitenkin Schumpeterin mielestä täysin merkitykse- tön ja kiinnostavia olivat ainoastaan sen perustelut. Yhteiskuntatieteet astrologiaan sekoittavat päivittelevät edelleen Schum- peterin ”väärää” ennustusta, vaikka Schum- peterin toteamassa ei ollut kyse profetiasta tai tulevaisuuden kuvasta vaan kapitalis- min historiallista analyysia koskevasta ke- hitysdiagnoosista.79 Se oli diagnoosi poti- laan mahdollisista kuoleman merkeistä.

Lääkärin ei tietenkään tarvinnut toivoa potilaan kuolemaa eikä Schumpeter sitä toivonut. Potilas saattoi myös kuolla aivan toisista syistä, esimerkiksi jäädessään au- ton alle vastaanotolta lähdettyään. Mutta potilas saattoi myös säilyä hengissä vielä useitakin vuosia. Schumpeter toki arvioi sen eliniän noin 50–100 kukoistavaksi vuo- deksi, mutta tällainen konitohtorin ennus- tus on erotettava talousteoreettisen tohto- rin ja sosiologisen tohtorin diagnooseista.

Talousteoreettisen tohtori Schumpeterin mukaan kapitalismi oli terve. Sen kriisit eivät olleet tappavia vaan sitä uudistavia.

Kuolettava diagnoosi tuli sosiologiselta tohtorilta, ja se esitettiin juuri historiallis- sosiologisessa kirjassa ”Kapitalismi, sosia- lismi ja demokratia”. Kuten Gottfried Ha- beler on todennut, tuo diagnoosi oli suo-

raa jatkoa Böhm-Bawerkin Marx-seminaa- rien keskusteluille.80 Seminaarin marxi- laisille kapitalismi oli perustaltaan sairas, kun taas Ludwig von Misekselle markkina- talous oli luonnollista terveyttä ja sosialis- mi sivilisaatiosairaus.81 Schumpeterille kum- pikaan ei ollut itsessään sairas, mutta hän tuli marxilaisten tohtorien kanssa samaan johtopäätökseen täysin eri diagnoosin poh- jalta. Schumpeterin historiallisessa dia- lektiikassa ”yksikään yhteiskunnallinen jär- jestelmä ei tule koskaan säilymään, jos sen annetaan toimia oman logiikkansa mu- kaan”.82 Kapitalismi ei myöskään kuole kriiseihinsä vaan menestykseensä. ”Itse sen menestys kaivaa maata sitä suojele- vien yhteiskunnallisten instituutioiden alta ja ’väistämättä’ luo ehdot, joissa se ei voi elää ja jotka vahvasti osoittavat kohti sosia- lismia sen ilmeisenä perijänä.”83 Ongelma ei suinkaan ole kapitalismin taloudellises- sa suorituskyvyssä, joka Schumpeterin mu- kaan luo tehokkaasti vaurautta, vaikka hyvin epätasa-arvoisesti ja luovan tuhon kautta. Ongelma ei ole sen oligopolistisissa tai monopolitisissa käytännöissä, sillä luo- vassa tuhossa nämä eivät kykene tappa- maan tai tasapainottamaan kilpailua. Sekä ajatus täydellisestä kilpailusta että yhden monopolin kyvystä tukahduttaa kilpailua ovat teoreettisia ääriesimerkkejä, joita ei tavata todellisuudessa. Ongelma ei ole myöskään investointimahdollisuuksien vä- henemisessä, sillä luova tuho luo aina uusia mahdollisuuksia. Kapitalismin on- gelma ei ole siis marxilaisesti sen pe- rusrakenteessa vaan päällysrakenteessa, sivilisaatiossa, jonka kapitalistinen kehitys on luonut. Ongelma on siinä rationalistis- porvarillisessa yhteiskunnallisessa ympä- ristössä, jossa sen oma dynaaminen elämän- voima ehtyy ja josta tulee vihamielinen tuon elämänvoiman ”irrationaalisille” piir- teille. Kapitalismin luova tuho tuhoaa lo- pulta kaikki sen omalle logiikalle ulkoiset esi-kapitalistiset instituutiot, joiden tukea se kuitenkin tarvitsee selvitäkseen.

Kapitalismin hurja laukka johtaa kauas pois feodalismista, vanhoista uskomuksista

(12)

KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS • T&E 1/09

ja tavoista, ja saapuu lopulta maailmaan, jossa päättömiä ratsumiehiä ei enää siedetä ja jossa hevonen halutaan valjastaa yhtei- sen hyvän palvelukseen. Kapitalismi itses- sään luo kriittisen asenteen, joka lopulta kääntyy myös sitä itseään vastaan, aivan kuin se luo rationalismin, joka haluaa kesyttää siinä piilevän irrationalismin. Mar- xin sanoin, kaikki pyhä katoaa, myös kapitalismia tukeneiden instituutioiden py- hyys.

Vaikka kapitalismissa on kyse sisua vaativasta kilpalaukasta, ei porvarilliseen yrittäjään kuitenkaan liity enää ritarillista sankaruutta.

Menestys teollisuudessa ja kaupassa vaatii paljon sisukkuutta, kuitenkin teollinen ja kaupallinen toiminta on olemukseltaan epäsankarillista ritarillisessa merkitykses- sä – ei miekkojen heilutusta, ei fysikaalis- ta voimaa, ei mahdollisuutta laukata pans- saroidulla hevosella vihollista kohti, oli tämä sitten kerettiläinen tai pakana – ja ideologia, joka ylistää taistelua taistelun vuoksi ja voittoa voiton vuoksi ymmärret- tävästi vetäytyy toimistoon numerosarak- keiden joukkoon.84

Juuri nuo numerosarakkeet ja niiden las- kennallinen ja rationalisoitu talouden te- hostaminen lopulta kesyttävät kapitalismin hurjan laukan siirtäen sen ravin kautta käyntiin ja tehden siitä lopulta manageriaa- lisen hallinnon valvomaa valjakkoajelua, joka ei enää paljoa sosialismista eroa. Ai- van kuin sotakentällä merkittävää ei ole enää ”yksilöllinen päätös ja johtavan mie- hen piiskaava voima – hänen aktuaalinen läsnäolonsa näyttävän hevosen selässä”,85 vielä vähemmän näin on kapitalismin kehi- tyksessä:

Rationalisoitu ja erikoistunut toimistotyö tule lopulta pyyhkimään pois persoonalli- suuden ja laskelmoitu tulos ”vision”. Joh- tavalla miehellä ei ole enää mahdollisuut- ta heittäytyä kahinaan. Hänestä on tulos- sa vain yksi toimistotyöntekijä muiden joukossa ja sellainen, joka voidaan vaivat- ta korvata toisella.86

Kapitalistiset yritykset itsessään rationali- soidessaan voiton maksimointiaan tuhoa- vat persoonallisen luovuuden ja manageria- lisoivat sen. Schumpeterille luova sysäys tulee aina ulkopäin, kaikkien instituutioi- den, myös kapitalististen yritysten, ollessa ensisijaisesti aina sitä vastaan. Shumpeteril- le olemassa olevat yritykset eivät suinkaan ole luovia, vaan päinvastoin kiinnittyvät vakaisiin voitontavoittelun tapoihin ja kes- kikertaisuuksien rekrytointiin peläten kuol- lakseen kaikkea ennakoimatonta. Ainoas- taan kilpailusta tuleva luova haaste, joka syntyy yleensä niiden vierestä nousevista uusista yrityksistä, voi pakottaa ne uudistu- maan ja silloinkin vastentahtoisesti. Tosin kilpailun haasteen ei tarvitse olla aktuaali- nen vaan kilpailutaloudessa se heiluu jat- kuvasti kuin Damokleen miekka jokaisen yritysjohtajan pään päällä. Yleisesti kuiten- kin luovan toiminnan vastustus on yhteis- kunnallinen sääntö ja luova sysäys taas sään- nön rikkova poikkeus, oli kyse sitten yri- tyksistä, instituutioista tai ihmisistä yleensä.

Voidaan tietenkin kysyä, onko tuo poik- keus aina peräisin johtajasta tai pitääkö sen olla tälle alisteinen? Walter Benjamin asetti schmittiläistä suvereenia vastaan alis- tettujen traditiosta nousevan historiallisen materialistin, joka ”räjäyttää rikki historian jatkumon”.87 Schumpeterin dynaamisesta taloudesta innostuneet aikamme historial- liset materialistit ovat taas asettaneet ih- misten luovan moneuden Schumpeterin kapitalistista johtajaa vastaan ja vaatineet taloudellisen innovaation vapauttamista sen alisteisuudesta tästä voitot keräävälle joh- tajalle.88 Schumpeterhan itse toteaa, että luovat mahdollisuudet ovat läsnä ”kaiken- laisten ihmisten kasaamana runsautensa”.89 Schumpeterin itsensä mukaan innovaa- tioiden ja niistä saatujen voittojen sosiali- sointi tuleekin olemaan kapitalismin syn- nyttämän yhteiskunnallisen rationalisoin- nin vaatimus, mutta massojen mielipiteitä perustaltaan epäinnovatiivisena pitävälle snobille juuri tämä vaatimus muuttaa nä- kemyksellisen innovatiivisuuden rutiinin- omaisemmaksi massatoiminnaksi.

(13)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

Toisaalta juuri kapitalistinen ihmisten rutiineihin hyökkäävä kiitolaukka irrottaa kaikki yhteiskunnalliset ryhmät paikoiltaan kääntäen ne lopulta tuhoavaa kapitalismia vastustaviksi voimiksi. Kapitalismi ”hyök- käsi käsityöläisten reservaatteihin, joissa nämä olisivat voineet pysyä hengissä lo- puttomasti. Se pakotti talonpojalle kaikki varhaisen liberalismin siunaukset – vapaan ja suojattoman vuokratilan ja kaiken sen yksilöllisen nuoran, jota tämä tarvitsi hirt- tääkseen itsensä.”90 Se tuhosi vanhan feo- daalihallinnon, mutta ei kykene itse poliit- tiseen hallintaan. Ja koska kapitalistinen yrittäjä ei enää ole kiinnostunut politiikasta vaan voiton maksimoinnista, jää hän suojat- tomaksi kaikkien kapitalismia vastustavien voimien edessä.

Kapitalismia vastustaa suurimmalla in- nolla sen itsensä tukema moderni intellek- tuelli. ”Jos luostarilaitos synnytti intel- lektuellin, niin kapitalismi päästi hänet vapaaksi ja antoi hänelle kirjapainon.”91 Intellektuelli on eristetty käytännön hallin- nasta, hän on ulkopuoliseksi itsensä tunte- va tarkkailija, joka käyttää kirjoituksen ja puheen valtaa. Muut järjestelmät ovat aina pyrkineet pitämään intellektuellit kurissa, kapitalismi taas lisäsi intellektuellin aseita, se korosti kriittistä asennetta, teki vähitel- len kirjoista halvempia ja mahdollisti yhä useamman koulutuksen. Se synnytti va- paata sanaa ja keskustelua tukevan intel- lektuelleja ruokkivan porvarillisen kult- tuurin, ja sen on oman elämäntapansa tähden puolustettava kriittisiä intellektuel- leja, myös sitä itseään vastaan kääntyviä.

Porvarillinen hallitus voi ampua työläisiä, mutta vain sosialistinen tai fasistinen us- kaltaa ampua intellektuelleja. Kapitalismi kouluttaa yhä enemmän ihmisiä, joille sillä ei ole tarjota kuin korkeintaan epätyy- dyttävää ja huonosti palkattua työtä, jos sitäkään. Näin se luo itseään vastustavan älymystön, joka etsii työläisten tukea. Nämä vuorostaan ovat ennakkoluuloisia älymys- töä kohtaan, ja siksi intellektuellien on liehiteltävä näitä. Schumpeterin elitistisessä näkemyksessä massat itsessään eivät juuri

ajattele vaan seuraavat aina vallitsevia ideoi- ta, ja kapitalismi taas itsessään kasvattaa tyytymättömiä intellektuelleja johtamaan ja antamaan massoille antikapitalistisia nä- kemyksiä.

Kapitalismi ei tosin pelkästään tuhoa omia tukiaan vaan luo samalla mahdolli- suuksia sosialistisille instituutioille. Kapita- lismi itsessään luo ”teknologiset, orga- nisatoriset, kaupalliset, hallinnolliset ja psy- kologiset sosialismin ennakkoehdot”.92 So- sialistista organisaatiota voi kuvitella vain suurena kaikenkattavana byrokraattisena koneistona, jonka ei kuitenkaan pitäisi pelästyttää ketään ottaen huomioon kuin- ka pitkälle kapitalismissa suuryritysten ja talouselämän byrokratisaatio ja elämän ylei- nen byrokratisaatio on jo edennyt. Seura- ten osaksi Rudolf Hilferdingin ajattelua, Schumpeter toteaa, ettei kyse lopulta ole enää niin suuresta erosta. ”Kapitalistinen prosessi muokkaa asioita ja sieluja sosialis- mille. Rajatapauksessa se voisi tehdä näin niin täydellisesti, että lopullinen askel olisi vain muodollisuus. Mutta silloinkaan kapi- talistinen järjestys ei itsessään kääntyisi sosialistiseksi järjestykseksi, tällainen lo- pullinen askel, virallinen sosialismin hy- väksyminen yhteisön elämän lakina, täy- tyisi edelleen ottaa, sanotaanko vaikkapa perustuslaillisen muutoksen muodossa.”93 RAT S U V Ä E N P O L I T I I K K A

”Kapitalismi, sosialismi ja demokratia” jul- kaistiin toisen maailmansodan keskellä vuonna 1942, mutta vasta vuoden 1950 kolmannesta painoksesta tuli kansainväli- nen myyntimenetys. Se on edelleen Schum- peterin luetuin ja tunnetuin teos. Vuonna 1944 ilmestyi kaksi muuta Itävalta-Unkarin kasvattamien taloustieteilijöiden sittemmin klassikon asemaan noussutta kapitalismin, sosialismin ja politiikan suhteita pohtivaa teosta. Von Miseksen oppilaan, Friedrich A. Hayekin avoimen poliittinen pamfletti Tie orjuuteen, ylisti vapaiden markkinoi- den spontaania järjestystä ja näki kaikki sodan jälkeen yleistyneet vaatimukset mark-

(14)

KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS • T&E 1/09

kinoiden vahvemmasta poliittisesta ohjauk- sesta tienä kohti orjuuttavaa totalitarismia.

Täysin päinvastaisen näkemyksen esitti entinen Itävalta-Unkarin ratsuväen upseeri Karl Polonyi teoksessaan Suuri murros,94 jolle juuri itseohjautuvien markkinoiden utopia oli ollut edellisen vuosisadan vir- heellisin, vaarallisin ja itse ihmisluonnon vastainen oppi, joka oli tullut tiensä pää- hän kun ”vuosisadan sokean ”kehittämi- sen” jälkeen, ihminen palaa ominaiseen

’asumukseensa.’”95 Schumpeter oli Polonyin kanssa samaa mieltä kapitalismin traditioi- ta tuhoavasta luonteesta ja tätä tuhoa vas- taan asettuvasta yhteiskunnallisesta liik- keestä, mutta tuo tuho ei ollut hänelle vain

”saatanallinen mylly” vaan vaurautta juuri traditioista irtaantuneille massoille taikova

”luova tuho.”

Ja vaikka Schumpeter jakoi Hayekin penseyden sosialismia kohtaan ja kiitti tämän ”ankaraa hyökkäystä epäkriittistä tasapainottamisen intoa kohtaan”,96 hän näki Hayekin poliittisen kirjan leijuvan ilmassa vailla kosketusta historiallisiin po- liittisiin rakenteisiin. Hayekin nostalgisoima yläluokan itsenäinen individualismi ku- koisti lähinnä esikapitalistisissa ”yhteis- kunnissa, joiden pohjimmainen perusta oli orjuus”.97 Kapitalismi oli taas nostanut mas- sat orjuudesta siihen elintasoon ja poliitti- seen voimaan, josta ei ollut enää historial- lista tietä takaisin Hayekin ajamiin pelk- kiin yksityisen koskemattomuuden tur- vaaviin lakeihin. Kun tämä huomioitiin, oli mahdollista ymmärtää ”gladstonilaista li- beralismia” edustavan Hayekin kritisoimia sosialistisia viehtymyksiä tuntevia konser- vatiiveja ”parhaassa beaconsfieldiläisessä traditiossa”.98 Historiallisen koulukunnan katederisosialistien kanssa työskennellyt ja keskiluokkaa kammoava ratsastaja ym- märsikin Benjamin Disraelin aristokratian (ratsu) ja työväen (väki) keskiluokkaa vas- taan yhdistämään pyrkinyttä ”ratsuväen”

politiikka paremmin kuin Disraelin vastus- tajaa, itse asiassa aluksi orjuutta puo- lustanutta liberaalia Gladstonea ihaileva Hayek. Schumpeteria ei kauhistuttanut so-

sialismissa niinkään tie orjuuteen vaan tie yleiseen keskiluokkaisuuteen. Sosialismi ei ollut ”kollektiivinen orjuus” vaan tietyn- lainen Nietzschen viimeisten ihmisten in- tohimoton rationalisoitu tuotantojärjestel- mä. Intohimojen historian lopussa ei odot- tanut Fukyaman kapitalistinen liberaali- demokratia vaan rationalisoitu sosialisti- nen-demokratia.

Neuvostososialismissa ei ollut kyse so- sialismista rationalisoituna tulevaisuuden yhteiskuntana, jota Schumpeterin mukaan ei varmastikaan edes kutsuttaisi sosia- lismiksi. Fasismin tapaan ”stalinistinen hal- linto on olemukseltaan militaristinen auto- kratia [...] ja riistää massoja marxilaisessa mielessä”.99 Stalin ja Hitler olivat sitä paitsi perverssiydessään suuria johtajia, ja ratio- naalisaatioprosessi edellytti tällaisten per- soonallisten kulttijohtajien häviävän.

Schumpeterin kauhistelema Stalinin Itä- Euroopan haltuunotto ei liittynyt tuotanto- rakenteiden evoluutioon vaan härskiin voimapolitiikkaan, eikä sillä ollut tekemis- tä hänen taloudellis-sosiologisen diagnoo- sinsa kanssa. Kylmän sodan aseiden ja ideologioiden kalistelua merkittävämpää oli Yhdysvaltojen taloudellis-tuotannolli- nen kehitys, jossa Schumpeter näki par- haat mahdollisuudet kapitalismin pitempi- aikaiseen selviämiseen sen luovan tuhon kestämisenä. Se, että pankit, suuryritykset ja sijoittajat rukoilevat nyt julkista valtaa pelastamaan finanssikriisiin ajautuneen ka- pitalismin kertoisi Schumpeterille ainoas- taan, kuinka vaikeaksi kapitalisteille itsel- leen on tullut kestää sen kylmiä suihkuja.

Suomessa ratsastaja-pankkiirit ovat tieten- kin jo 80-luvun lopulla itkeneet televisioissa kansan pelastavaa myötätuntoa tiputtuaan satulasta kasinokapitalismin pyörteessä.

Itse ”Kapitalismi, sosialismi ja demo- kratia” -kirja jakaantuu viiteen osaan, joista ensimmäisessä pohditaan Marxin roo- lia profeettana, sosiologiana, taloustie- teilijänä ja opettajana ja annetaan tälle tunnustus lähinnä taloussosiologina. Kol- me viimeistä osaa pohtivat ironisen kyl- mästi ja osin satiirisesti sosialismia, kysy-

(15)

T&E 1/09 • KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS

mystä sen toimivuudesta sekä suhteesta demokratiaan. Viimeisessä luvussa käy- dään läpi sosiaalisten puolueiden histo- riaa. Kirjan sosialismi-analyysit ovat lähes- tulkoon jääneet unholaan. Sen sijaan nel- jännen osan demokratia-analyysillä on ol- lut valtava vaikutus varsinkin amerikkalai- sessa politiikan tieteessä. Siinä nykyde- mokratiaa tarkastellaan klassisesta demo- kratiasta selkeästi erottuvana muotona ja yleisesti hyvän ja pahan tuolla puolen olevana metodina, kilpailuna äänistä ja poliittisesta johtajuudesta eikä minään yle- vänä itseisarvoisena päämääränä. Kirjan tunnetuin ja vaikutusvaltaisin anti on kui- tenkin aina ollut sen toisessa luvussa tehty kapitalismin kuvaus ja etenkin nyt Tiede ja Edistys -lehteen käännetty kirjan seitsemäs luku luovasta tuhosta.

NÄ K Y M Ä T T Ö M Ä N K Ä D E N K O M E D I A S TA L U O VA N T U H O N T R A G E D I A A N

Daniel Bellin mukaan Schumpeter oli ”har- vinaisuus traagisen elämäntunnon omaa- vana taloustieteilijänä”.100 Miehellä olikin kuollessaan yöpöydällään kreikankielinen kokoelma Euripideksen tragedioita, ja tä- män oma kertomus kapitalismista itse asias- sa toistaa antiikin tragedioissa esitetyn ho- meerisen sankarin traagisen kohtalon an- tiikin demokraattisemman valistuksen edes- sä. Tarinan sankari, intohimoinen kapita- lismi, sortuu omaan menestykseensä ja joutuu omien tiedostamattomien voimien- sa tuhoamaksi juuri suuruutensa ja voi- mantuntonsa hetkellä, ja lopussa demo- kraattinen kuoro laulaa sankarin hybriksen paheesta valiten rationaalisemman sosi- alismin. Homeroksen taistelukentällä me- nestyksen palkitsevasta Zeuksesta on siir- rytty Jumalan ja kansan paheksuntaan ho- meerisen sankarin ensimmäisenä olemi- sen viettiä kohtaan. Kapitalismin itsekes- keisten toimien tahattomat seuraukset ei- vät yhdykään näkymättömän käden kait- selmuksen lempeässä harmoniassa vaan ajavat sen tuhoon, sosialismin näkyvän

käden korjatessa saaliiksi jääneen perin- nön sankarin kuolinvuoteella.

Tuon tragedian liikkeelle paneva voi- ma on ”luova tuho”, jota ilman kapitalis- min teoria ”on kuin Hamlet ilman Tanskan prinssiä.”101 Sanonta viittaa toiminnasta vas- taavan elementin puuttumiseen, ja ilman kysymystä Tanskan suvereniteetista Ham- let onkin vain epäröivä ihminen, mietiske- lijä, teoreetikko ja koko tragedia vain komedia modernista sielusta. Samoin il- man luovaa tuhoa ei ole todellista toimivaa kapitalismia eikä sen poliittista tragediaa vaan ainoastaan komedia talouden tasa- painoisesta kierrosta. Luova tuho on kapi- talismin traagisen suvereniteetin lähde, sen suvereeni ruhtinas, jonka sen itsensä luo- ma moderni yhteiskunta ja demokratia haluaa välttämättä kahlita.

Esitellessäni Schumpeterin ajattelua olen käyttänyt paljon tämän itsensäkin viljelemiä hevos- ja ratsastuskielikuvia. Kuten Hans Blumenberg on huomauttanut, kielikuvat eivät ole koskaan vain koristeita vaan esikäsitteellisiä ajatteluamme ja näkemyk- siämme ohjaavia maailmassa suuntautumi- semme tapoja, eikä niiden merkitystä siten tule vähätellä.102 Klassisesta taloustieteestä lähtien kuvaamme sekä kapitalismista että varsinkin markkinataloudesta on esikä- sitteellisellä tasolla hallinnut näkymättö- män käden kielikuva. Adam Smith käytti tuota stoalaisessa filosofiassa ylimpään kaitselmukseen viittaavaa kielikuvaa en- simmäisen kerran viitaten ”Jupiterin nä- kymättömään käteen”, joka ei vielä ohjan- nut arkaaisen polyteistisen uskonnon nä- kemystä luonnonvoimista.103 ”Teoriassa mo- raalisista tunteista” puolestaan kielikuva kuvaa maanomistajien luksushalujen kään- tymistä koko yhteiskunnan hyväksi näiden sitä tarkoittamatta, ja Smith yhdistää sen nyt jumalalliseen kaitselmukseen, joka ta- kaa kerjäläiselle saman turvan kun tuosta turvasta taistelevalle kuninkaalle.104 Mutta vasta Kansojen varallisuuden neljännen kirjan luonnehdinta näkymättömästä kä- destä, joka ohjaten pelkästään omaa voit- toaan tavoittelevan toimintaa saa tämän

(16)

KAPITALISMIN LUOVA RUHTINAS • T&E 1/09

edistämään tehokkaasti yhteistä etua tähän pyrkimättä,105 yhdisti tuon kielikuvan läh- temättömästi kaikkeen sen jälkeiseen ta- lousteoreettiseen ajatteluun. Näkymättö- män käden yhteyttä kaitselmuksen ideaan on tietenkin käsitelty paljon.106 Ludwig von Mises myönsi Smithin luulleen löytäneen- sä kaitselmuksen suurena luonnon ohjaa- jana, mutta huomautti ettei viite kait- selmuksen ”näkymättömään käteen” si- nänsä kumoa idean itsensä rationaalista ja utilitaarista yhteiskuntaopetusta.107 Hayek taas oli valmis yhdistämään ajatuksen ta- kaisin Jupiterin tai paremminkin Zeuksen kaitselmukseen ja näki kreikkalaisten pyr- kineen ajattelemaan Zeuksen käsitteessä samaa oikeudenmukaisuutta kuin mark- kinaliberalismi ajatteli näkymättömässä kä- dessä.108 Mutta myös Hayekin näkymättö- män moralismin ulkopuolella erilaiset puh- taasti teknisemmät näkymättömän käden selitykset ovat olleet suosiossa kaikkialla moderneissa tieteissä. Schumpeterin teo- reettisesti ihailema Walrasin yleisen tasa- painon malli onkin vain tuon saman pe- rusidean muodollis-teoreettinen esitys.

Mutta teoreettisen puhtauden hienou- destaan huolimatta se ei kuitenkaan Schum- peterin mukaan kuvaa kapitalismin dyna- miikkaa sen enempää kuin näkymättömän käden kielikuva, jonka tilalle Schumpeter asetti luovan tuhon kielikuvan. Tuo kieli- kuva ei juonnu stoalaisen tai kristillisen jumalan kaitselmuksesta vaan se viittaa ennemmin luomisen ja tuhon syklissä tanssivaan Sivaan.109 ”Turhan takia ei intia- laisilla ollut erikoinen tuhon jumala, Siva”,110 totesi Jacob Burckhard käsitellessään his- toriallisia kriisejä, jotka ”tekevät puhdasta jälkeä: ne raivaavat joukon elämänmuotoja, joista elämä on aikoja sitten paennut ja joita muuten ei olisi voinut hävittää niiden historiallisen oikeutuksen vuoksi”.111 Burk- hardt viittasi myös Herakleitoksen kuului- saan lausumaan ”sodasta kaiken isänä”, ja 1800-luvulla tuo kuuluisa 53. fragmentti alkoikin kiertää saksalaisessa ajattelussa juuri sodan puhdistavan ja uutta luovan luonteen ylistyksenä. ”Sotilas on täynnä

hävityksen hurmaa; sodat ovat puhdistaneet ilmaa kuin ukkossäät, vahvistaneet hermo- ja, järkyttäneet mieliä, tuoneet ilmi sankari- hyveet, joihin valtiot ovat alkuaan perustu- neet, hermostollisen lamaannustilan, vää- ryyden ja arkuuden vastakohtana.”112 Soti- laiden sijasta Burkhardt, kuten ystävänsä Nietzsche, jonka oma sotilasura loppui putoamiseen hevosen selästä, ylisti kuiten- kin enemmän suurten taitelijoiden ja ajat- telijoiden aikaansaamaa hengen luovaa tuhoa. Mutta oli kyse sitten sotilaista tai taiteilijoista oli tämä luovan tuhon diskurssi aina asettunut vastakkaiseksi markkinoi- hin liitetylle kauppiashengelle ja utili- tarismin onnellisuuslaskelmille. Schum- peter, joka peri tämän saksalaisen kammon utilitarismia kohtaan, käänsi kuitenkin in- tohimoisen luovan tuhon diskurssin juuri kapitalismin ominaisuudeksi tehden luo- vista suuryrittäjistä Nietzschen ”vaaleiden petojen”113 porvarillisia, tosin vähemmän aggressiivisia ja loistokkaita, mutta edel- leen intohimoisia perillisiä. Nämä toimivat kapitalistisen maailmanhistorian muutok- sen hengen kiteytyminä, innovaatioiden läpiajamisen suurmiehinä, jotka vähitellen tukahdutetaan modernien yritysten liik- keenjohdon ja yleisen yhteiskunnan sosialis- tisen rationalisaation toimesta. Innovoinnista itsestään tulee laskelmoitua rutiinia.

Tämä ”innovaatioiden profeetan” traa- ginen näkemys on kuitenkin jätetty koko- naan pois kaikissa nykyään Schumpeteriin löyhästi viittaavissa, mutta lähinnä kasva- vasta managerialismista innostuneissa in- novaatio-ohjelmissa. Schumpeterin pessi- mistinen tragedia on haluttu kääntää posi- tiiviseksi komediaksi, mutta yhä useam- min on päädytty tylsään farssiin, joka ei juuri herätä innovatiivisia intohimoja vaan on lähinnä naurun tai tuskallisen häpeän aihe. Me olemme innovatiivisesti inno- voineet innovaatio- diskurssin – sanovat viimeiset ihmiset räpyttäen silmiään. Mutta

”innovaatioiden profeetta” olisi tullut tästä surulliseksi ja sanonut sydämellensä: ”He eivät ymmärrä minua; minä en ole suu näitä korvia varten.”114

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pelkk¨a kirjan nimi ei aina paljasta sit¨a, ett¨a kirjassa puhutaan mate- matiikasta, mutta joka tapauksessa etsint¨a kannattaa aloittaa kirjastojen tai kirjakauppojen

Injektiivisyys puolestaan sit¨a, ett¨a jokaisella maalijoukon alkiolla on korkeintaan yksi alkukuva m¨a¨arittelyjoukossa.. Bijektiivisyys tarkoittaa siis sit¨a, ett¨a

[r]

Niin yrittäjän tai yritysjohtajan kuin kuluttajankin on hyvä huomata taloustieteilijä Joseph Schumpeterin näkemys, jonka mukaan talouden muutokset eivät perustu

Esiaviollisia suhteita tarkasteltaessa opiskelijoiden toimijuutta määrittivät heidän ikänsä, opiskeli- juutensa ja erityisesti se, että heidän tuli olla kuuliaisia

Schumpeterin tulkinnassa hankalaa on se, että Schumpeter luonnehtii kapitalismin elinvoi- maisuutta ylläpitävää prosessia ilmaisulla luo- va tuho, mutta teoksessa

Ei ole varmaan sattuma, että voimakas sanonta luova tuho ilmestyi ensimmäisen kerran juuri Schumpeterin sotavuosina kir- joittamaan tekstiin, vaikka sama perusaja- tus on läsnä

Toista kvantiteettimaksiimia on syyta noudattaa juuri siksi, etta siten estetaan syntymasta tilanteita, joissa par- aikaa puhuva h enkilo keskeytetaan, kun kuulija