• Ei tuloksia

Ehrenfeucht-Fraïssé-pelistä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ehrenfeucht-Fraïssé-pelistä"

Copied!
30
0
0

Kokoteksti

(1)

TAMPEREEN YLIOPISTO Pro gradu -tutkielma

Hanna Sulonen

Ehrenfeucht-Fraïssé-pelistä

Informaatiotieteiden yksikkö Matematiikka

2012

(2)
(3)

Tampereen yliopisto

Informaatiotieteiden yksikkö

SULONEN, HANNA: Ehrenfeucht-Fraïssé-pelistä Pro gradu -tutkielma, 30 s., 0 liites.

Matematiikka 2012

Tiivistelmä

Tässä työssä käsitellään Andrzej Ehrenfeuchtin 1960-luvulla kehittämää Eh- renfeucht-Fraïssé-peliä, jonka pääsovellus on ensimmäisen kertaluvun logii- kan määrittelemättömyystulosten todistaminen. Ehrenfeucht-Fraïssé-pelistä käytetään tässä työssä lyhennystä EF-peli. Äärettömien mallien tapauksessa löytyy määrittelemättömyystulosten todistamiseen monia EF-pelejä tehok- kaampia työkaluja, mutta äärellisten mallien tapauksessa EF-pelit ovat sovel- lettavuudeltaan erinomaisia. EF-pelejä käytetään paljon äärellisten mallien teoriassa ja sen sovelluksissa tietojenkäsittelytieteessä, koska malliteoriassa ei ole EF-pelien lisäksi monia muita äärellisten mallien tapauksessa päteviä menetelmiä.

Tämän työn aluksi tarkastellaan ensimmäisen kertaluvun logiikan eli pre- dikaattilogiikan peruskäsitteistöä. Ensimmäisen kertaluvun logiikasta käyte- tään tässä työssä merkintää FO. Työn alussa määritellään muun muassa aak- kosto ja malli sekä käsitellään homomorfisuutta mallien välillä. Seuraavaksi tässä työssä tarkastellaan logiikan FO syntaksia ja semantiikkaa. Logiikan FO termit ja kaavat sekä näiden vapaat muuttujat määritellään, minkä lisäk- si tutustutaan termien ja kaavojen totuusarvoihin mallissaAsekä käsitellään aakkostojen laajentamista. Tämän jälkeen käsitellään kyselyjä ja logiikan FO ilmaisuvoimaa äärellisten mallien tapauksessa.

Tämän työn päättävässä luvussa tarkastellaan EF-pelejä. Aluksi esitetään EF-pelin säännöt ja EF-peliä koskevia määritelmiä, kuten osittaisen isomor- fismin, EF-pelin voittotilanteen ja EF-pelin voittostrategian sekä kaavojen kvanttoriasteen määritelmät. Seuraavaksi esitetään EF-lause seurauslausei- neen, jotka käsittelevät mallien ominaisuuksien ja kyselyjen määriteltävyyttä logiikassa FO. Lisäksi tämän työn päättävässä luvussa tarkastellaan tyyppe- jä, back-and-forth-relaatiota sekä Hintikka-kaavoja, joita käyttäen esitetään vaihtoehtoinen todistus EF-lauseelle.

Tässä työssä esitellään joitakin logiikan FO peruskäsitteitä, mutta työn seuraaminen edellyttää kuitenkin lukijalta logiikan perusteiden tuntemista.

Lukijan tulee myös tuntea esimerkiksi relaation käsite.

(4)
(5)

Sisältö

1 Johdanto 7

2 Valmistelevia tarkasteluja 8

2.1 Mallit . . . 8

2.2 Ensimmäisen kertaluvun logiikan käsitteitä . . . 11

2.3 Kyselyt . . . 13

3 Ehrenfeucht-Fraïssé-pelit 15 3.1 EF-pelin kulku . . . 15

3.2 EF-peliin liittyviä määritelmiä ja lauseita . . . 20

3.3 Tyypit . . . 22

3.4 EF-lauseen todistus . . . 25

Viitteet 30

(6)
(7)

1 Johdanto

Tässä työssä käsitellään Ehrenfeucht-Fraïssé-peliä, joka on yksi tärkeimmis- tä menetelmistä määrittelemättömyystulosten todistamiseen. Ehrenfeucht- Fraïssé-pelin kehitti Puolassa syntynyt ja Amerikassa asunut matemaatikko Andrzej Ehrenfeucht 1960-luvulla. Ehrenfeucht käytti Ehrenfeucht-Fraïssé- pelissä ranskalaisen matemaatikon Roland Fraïssén 1950-luvulla kehittämää back-and-forth-metodia, mistä nimi Ehrenfeucht-Fraïssé-peli johtuu.

Ehrenfeucht-Fraïssé-pelien pääsovellus on ensimmäisen kertaluvun logii- kan määrittelemättömyystulosten todistaminen. Äärettömien mallien tapauk- sessa löytyy määrittelemättömyystulosten todistamiseen monia Ehrenfeucht- Fraïssé-pelejä tehokkaampia työkaluja, joten joissakin malliteoriaa käsittele- vissä teoksissa Ehrenfeucht-Fraïssé-pelit mainitaan vain lyhyesti. Äärellis- ten mallien tapauksessa Ehrenfeucht-Fraïssé-pelit ovat kuitenkin sovellet- tavuudeltaan erittäin hyviä. Malliteoriassa ei ole monia muita äärellisten mallien tapauksessa päteviä menetelmiä kuin Ehrenfeucht-Fraïssé-pelit, jo- ten Ehrenfeucht-Fraïssé-pelejä käytetään paljon äärellisten mallien teoriassa ja sen sovelluksissa tietojenkäsittelytieteessä. Ehrenfeucht-Fraïssé-pelejä voi käyttää esimerkiksi tietokantakielien ilmaisuvoiman mittaamiseen.

Ehrenfeucht-Fraïssé-pelejä käyttäen saadaan parhaimmillaan todistettua määrittelemättömyystuloksia melko yksinkertaisesti. Useimmat pelejä käyt- täen tehdyt todistukset ovat kuitenkin melko monimutkaisia ja niiden vaikeus nousee yleensä nopeasti kun todistettavat asiat muuttuvat monimutkaisem- miksi.

Tämän työn aluksi tarkastellaan ensimmäisen kertaluvun logiikan eli pre- dikaattilogiikan peruskäsitteistöä. Ensimmäisen kertaluvun logiikasta käyte- tään tässä työssä merkintää FO. Luvussa 2 esitetään sellaisia logiikan FO perusmääritelmiä, joita tarvitaan myöhemmin Ehrenfeucht-Fraïssé-peliä kä- sittelevässä luvussa 3. Ehrenfeucht-Fraïssé-pelistä käytetään tässä työssä ly- hennystä EF-peli. Malleja tarkastelevassa alaluvussa 2.1 määritellään muun muassa aakkosto ja malli sekä käsitellään homomorfisuutta mallien välillä.

Näiden lisäksi alaluvussa 2.1 määritellään mallin alimalli sekä suuntaamaton verkko, joka on eräs esimerkki mallista. Seuraavassa alaluvussa 2.2 tarkas- tellaan logiikan FO syntaksia ja semantiikkaa. Logiikan FO termit ja kaa- vat sekä näiden vapaat muuttujat määritellään, minkä lisäksi tutustutaan termien ja kaavojen totuusarvoihin mallissa A sekä käsitellään aakkostojen laajentamista. Luvun 2 viimeisessä kyselyjä käsittelevässä alaluvussa 2.3 määritellään k-paikkainen kysely ja Boolen kysely sekä tarkastellaan kyse- lyjen määriteltävyyttä ja logiikan FO ilmaisuvoimaa äärellisten mallien ta- pauksessa. Kyselyihin palataan tämän työn luvussa 3.

Luvussa 3 keskitytään EF-pelin tarkasteluun. Luku aloitetaan tarkaste- lemalla EF-pelin lähtökohtaa ja kulkua. Tämä tehdään alaluvussa 3.1 esittä- mällä EF-pelin säännöt ja määrittelemällä muun muassa osittainen isomorfis-

(8)

mi, EF-pelin voittotilanne ja EF-pelin voittostrategia. EF-pelien voittostra- tegioita havainnoillistetaan alaluvussa 3.1 viidellä esimerkillä sekä lauseilla 3.1 ja 3.2. Näiden EF-peliä koskevien määritelmien ja lauseiden jatkoksi esitetään seuraavassa alaluvussa 3.2 muita EF-peliin liittyviä määritelmiä ja lauseita kuten kaavojen kvanttoriasteen määritelmä sekä EF-lause (lause 3.3). EF-lauseelle esitetään myös kolme seurauslausetta, jotka käsittelevät mallien ominaisuuksien ja kyselyjen määriteltävyyttä logiikassa FO. Tyyppe- jä käsitellään seuraavassa alaluvussa 3.3 esittämällä r-tyyppien määritelmä sekä niihin liittyvä lause 3.7. Alaluvussa 3.3 esitetään myös yksi apulause sekä kolme seurauslausetta. Luvun 3 päättävässä alaluvussa 3.4 esitetään todistus EF-lauseelle 3.3 sekä määritellään Hintikka-kaavat, joita käyttäen esitetään vaihtoehtoinen todistus EF-lauseelle. Alaluvussa 3.4 määritellään myös back-and-forth-relaatio.

Tässä työssä esitellään joitakin logiikan FO peruskäsitteitä, mutta työn seuraaminen edellyttää kuitenkin lukijalta logiikan perusteiden tuntemista.

Lukijan tulee myös tuntea esimerkiksi relaation käsite.

2 Valmistelevia tarkasteluja

Tässä luvussa esitellään logiikan FO peruskäsitteitä. Alaluvussa 2.1 käsitel- lään malleja sekä homomorfisuutta mallien välillä. Alaluvussa 2.2 esitellään lisää logiikan FO peruskäsitteitä. Tämän luvun viimeisessä alaluvussa 2.3 tarkastellaan kyselyjä.

2.1 Mallit

Tässä alaluvussa tarkastellaan malleja ja niiden ominaisuuksia esittämällä määritelmiä sekä kolme esimerkkiä, joilla havainnoillistetaan malleja ja ho- momorfisuutta mallien välillä.

Määritelmä 2.1. Aakkostoσon kokoelma vakiosymboleja, relaatiosymbole- ja ja funktiosymboleja. Relaatiosymboleista käytetään myös nimitystä predi- kaattisymbolit, ja niitä merkitäänP1, . . . , Pn, . . .. Vakiosymboleja merkitään c1, . . . , cn, . . . ja funktiosymboleja merkitään f1, . . . , fn, . . .. Jokaisella aak- koston σ relaatiosymbolilla P ja funktiosymbolilla f on paikkaluku n∈Z+. RelaatiosymbolinP paikkalukua merkitään #(P) ja funktiosymbolinf paik- kalukua merkitään #(f).

Lisäksi sovitaan, että vakiosymbolin c paikkaluku #(c) on 0. Aakkoston σ vakiosymbolien joukosta käytetään merkintää Con(σ), relaatiosymbolien joukosta käytetään merkintääRel(σ) ja funktiosymbolien joukosta käytetään merkintää F un(σ).

(9)

Määritelmä 2.2. σ-malli A = hA,(cA)c∈Con(σ),(PA)P∈Rel(σ),(fA)f∈F un(σ)i koostuu mallinAuniversumistaA =Dom(A) sekä aakkostonσ vakiosymbo- lien, relaatiosymbolien ja funktiosymbolien tulkinnoista, jotka määritellään seuraavasti:

• jokainen aakkoston σ vakiosymboli ci tulkitaan alkioksi cAiA;

• jokainen aakkostonσ k-paikkainen relaatiosymboliPi tulkitaan univer- sumin A k-paikkaiseksi relaatioksi PiAAk; ja

• jokainen aakkostonσ k-paikkainen funktiosymbolifi tulkitaan univer- sumin A k-paikkaiseksi funktioksi fiA:AkA.

Mallin A sanotaan olevan äärellinen, jos sen universumi A on äärellinen joukko.

Esimerkki 2.1. Jos aakkosto σ sisältää kaksipaikkaiset funktiosymbolit + ja ·, vakiosymbolit 0 ja 1 sekä kaksipaikkaisen relaatiosymbolin ≤, ovat R = hR,+R,·R,0,1,Ri ja Q = hQ,+Q,·Q,0,1,Qi esimerkkejä aakkos- ton σ malleista. Mallin R universumi on reaalilukujen joukkoR ja mallinQ universumi on rationaalilukujen joukko Q. Symbolit +R ja +Q tarkoittavat malleissa tavallisia reaalilukujen ja rationaalilukujen yhteenlaskuja, ·R ja ·Q tarkoittavat tavallisia reaalilukujen ja rationaalilukujen kertolaskuja ja ≤R ja ≤Q tarkoittavat tavallisia reaalilukujen ja rationaalilukujen järjestyksiä.

Tässä työssä jatkossa tarkasteltava aakkosto σ on aina relationaalinen.

Aakkosto σ sisältää siis relaatiosymboleja ja vakiosymboleja, mutta se ei si- sällä lainkaan funktiosymboleja. Aakkostoa sanotaan puhtaasti relationaali- seksi, jos se sisältää ainoastaan relaatiosymboleja.

Jos σ on aakkosto, niin merkitsemme jatkossa kaikkien äärellisten σ- mallien luokkaa Str[σ].

Määritelmä 2.3. Olkoon aakkosto σ = {E}, missä E on kaksipaikkainen relaatiosymboli. Suuntaamattomalla verkolla (lyhyemmin verkolla) tarkoi- tetaan aakkoston σ mallia G, jossa EG on irrefleksiivinen ja symmetrinen relaatio. Verkko on suunnattu, jos sille vaaditaan vain relaation EG irreflek- siivisyyden voimassaolo.

Verkon solmuiksi sanotaan mallin G universumin Dom(G) alkioita, ja verkon särmiksi sanotaan pareja {a, b}, missä (a, b)∈EG.

Jos suunnatulle verkolle G pätevät ehdot n ≥ 1 ja ((a1, a2),(a2, a3), . . . , (an, an+1)) ∈ EG, niin a1, . . . , an+1 on pituudeltaan n oleva polku verkon alkiosta a1 alkioon an+1.

Tarkastellaan seuraavaksi homomorfisuutta mallien välillä.

Määritelmä 2.4. Olkoot A ja B σ-malleja, ja olkoon h : Dom(A) → Dom(B) kuvaus. Kuvaus h onhomomorfismi mallistaA malliinB, jos seu- raavat ehdot toteutuvat:

(10)

1. Jokaisella cCon(σ) pätee h(cA) =cB.

2. Jos ehdot PRel(σ), #(P) = n ja (a1, . . . , an) ∈ PA pätevät, niin (h(a1), . . . , h(an))∈PB.

3. Jos ehdot fF un(σ), #(f) = n ja (a1, . . . , an) ∈ Dom(A)n pätevät, niin h(fA(a1, . . . , an)) =fB(h(a1), . . . , h(an)).

Kuvauksenhsanotaan olevanvahva homomorfismimallistaAmalliinB, jos ehto 2 pätee myös seuraavassa vahvemmassa muodossa:

2´. Jos PRel(σ), #(P) = n ja (a1, . . . , an) ∈ Dom(A)n pätevät, niin (a1, . . . , an)∈PA⇔(h(a1), . . . , h(an))∈PB.

Kuvaus h on mallien A ja B välinen isomorfismi, jos h : Dom(A) → Dom(B) on vahva homomorfismi ja bijektio. MallienAjaBsanotaan olevan isomorfiset, jos niiden välillä on isomorfismi. Mallien A ja B isomorfisuutta merkitäänA∼=B.

Kaksi mallia A ja B ovat isomorfiset, jos malli B voidaan muodostaa mallista A korvaamalla jokainen alkio aA alkiolla h(a) ∈ B muuten muuttamatta mallin rakennetta.

Esimerkki 2.2. Tarkastellaan verkkoja A=hV, EAijaB=hW, EBi, missä V ={1,2,3}, EA = {{1,3},{2,3}}, W ={1,2,3,4} ja EB ={{1,2},{1,3}, {2,3},{3,4}}.

Kuvaus h :{1,2,3} → {1,2,3,4}, h(x) = x on homomorfismi, sillä mal- lien A ja B aakkostojen ainoat symbolit ovat relaatiosymbolit EA ja EB ja toinen homomorfiaehto on voimassa:

Kun (a, b) ∈ EA, niin {a, b} = {1,3} tai {a, b} = {2,3} ja koska {h(a), h(b)}={a, b}on myös verkonBsärmä, pätee (h(a), h(b))∈EB. Kuvaus h ei ole vahva homomorfismi, sillä esimerkiksi (1,2)∈/ EA mutta (h(1), h(2)) = (1,2)∈EB. Siis kuvaushei ole isomorfismi. Nähdään helposti, ettei mallien välisen isomorfisuuden toinen ehto päde: koska verkkoAsisältää kolme solmua ja verkko B sisältää neljä solmua, ei ole olemassa bijektiota f :Dom(A)→Dom(B).

Esimerkki 2.3. Osoitetaan, että on olemassa epäisomorfiset verkot, joissa on yhtä monta solmua ja yhtä monta särmää.

Tarkastellaan verkkoja A = hV, EAi ja B = hW, EBi, missä V = {1,2, 3,4}, EA = {{1,3},{1,4},{2,4},{3,4}}, W = {1,2,3,4} ja EB = {{1,2}, {1,4},{2,3},{3,4}}.

Nyt kummassakin verkossa on neljä solmua ja neljä särmää. Olkoon f : {1,2,3,4} → {1,2,3,4} mielivaltainen bijektio ja olkoon a= f(4). Nyt sol- musta 4 lähtee verkossa A kolme särmää. Solmusta a lähtee kuitenkin ver- kossaBaina kaksi särmää riippumatta siitä, mikä verkonBsolmu aon. Siis

(11)

on olemassa sellainen x ∈ {1,2,3}, että (4, x) ∈ EA mutta (f(4), f(x)) = (a, f(x))∈/ EB, joten kuvaus f ei ole isomorfismi.

Määritellään tämän alaluvun lopuksi mallin alimalli.

Olkoon malli Arelationaalinen. Jos A∈Str[σ] ja A0A, sanotaan että universuminA0 määräämämallinAalimallionσ-malliB, jonka universumi B =A0 ∪ {cA |cCon(σ)}. Tässä päteecB=cA jokaisella vakiosymbolilla cja PB =PABk jokaisella k-paikkaisella relaatiosymbolillaP.

Alimallia käytettäessä poistetaan siis käytöstä osa alkuperäisen mallin alkioista, mutta säilytetään kaikki alkuperäisen mallin sisältämät tulkinnat.

2.2 Ensimmäisen kertaluvun logiikan käsitteitä

Tässä alaluvussa tarkastellaan logiikan FO perusteita. Tarkastelu aloitetaan logiikan FO termien ja kaavojen muodostamisesta ja aiheen käsittelyä jatke- taan tarkastelemalla termien arvoa mallissa ja kaavojen totuusarvoa mallis- sa.Olkoon σ aakkosto. Logiikan FO kaavat muodostuvat seuraavista osista:

• muuttujista x1, x2, x3, . . .,

• konnektiiveista ¬,∨,∧,→,↔,

• eksistentiaali- ja universaalikvanttoreista∃,∀,

• yhtäsuuruusmerkistä =,

• suluista ),( sekä

• aakkostonσ symboleista.

Määritellään seuraavaksi logiikan FO σ-termit, termien arvo mallissa A, σ-kaavat sekä termien ja kaavojen vapaat muuttujat.

Määritelmä 2.5. Olkoon σ aakkosto. Logiikan FO σ-termit määritellään seuraavasti:

• Jokainen muuttujax on termi.

• Jokainen vakiosymboli con termi.

• Jos t1, . . . , tk ovat termejä ja f on k-paikkainen funktiosymboli, niin f(t1, . . . , tk) on termi.

σ-mallin A tulkintafunktio on funktio α : {xi | i ∈ N} → A. Termin t arvo mallissa Atulkinnalla α määritellään seuraavasti:

xA,αi =α(xi) jokaisella i∈N.

(12)

cA,α=cA jokaisella cCon(σ).

• Jos t=f(t1, . . . , tk) jafF un(σ), niintA,α =fA(tA,α1 , . . . , tA,αk ).

Määritelmä 2.6. Olkoon σ aakkosto. Logiikan FO σ-atomikaavat ja σ- kaavat määritellään seuraavasti:

• Jos t1 ja t2 ovat termejä, niin t1 =t2 on atomikaava.

• Jos t1, . . . , tk ovat termejä, ja P on k-paikkainen relaatiosymboli, niin P(t1, . . . , tk) on atomikaava.

• Jokainen atomikaava on kaava.

• Jos ϕ1 ja ϕ2 ovat kaavoja, niin ¬ϕ1 ja ϕ1ϕ2 ovat kaavoja.

• Jos ϕon kaava, niin ∃xϕ on kaava.

Tiettyjen kaavojen sijasta käytetään tavallisesti lyhennysmerkintöjä:

ϕ1ϕ2 ⇔ ¬(¬ϕ1∧ ¬ϕ2),

ϕ1ϕ2 ⇔ ¬ϕ1ϕ2,

ϕ1ϕ2 ⇔(ϕ1ϕ2)∧(ϕ2ϕ1),

• ∀xϕ⇔ ¬∃x¬ϕ.

Kaavan, joka ei sisällä eksistentiaali- tai universaalikvanttoreita ∃ ja ∀, sanotaan olevan kvanttoriton.

Määritelmä 2.7. Termintvapaat muuttujat Fr(t) määritellään seuraavasti:

• Fr(x) ={x}.

• Fr(c) = ∅, kuncCon(σ).

• Jos t=f(t1, . . . , tk) jafF un(σ), niin Fr(t) = Fr(t1)∪ · · · ∪Fr(tk).

Kaavanϕ vapaat muuttujat Fr(ϕ) määritellään seuraavasti:

• Fr(t=t0) = Fr(t)∪Fr(t0).

• Fr(P(t1, . . . , tk)) = Fr(t1)∪ · · · ∪Fr(tk), kun PRel(σ).

• Negaatio ¬ei sido muuttujia, joten Fr(ϕ) = Fr(¬ϕ).

• Fr(ϕ1ϕ2) = Fr(ϕ1)∪Fr(ϕ2). (Sama pätee kaavalle ϕ1ϕ2).

• Fr(∃xϕ) = Fr(ϕ)\{x}. (Sama pätee kaavalle ∀xϕ).

(13)

Ne termien ja kaavojen muuttujat jotka eivät ole vapaita, ovat sidottuja.

Kaavaa sanotaan lauseeksi, jos siinä ei ole lainkaan vapaita muuttujia. Mer- kintää ϕ(~x) käytetään, jos ~x sisältää kaikki kaavan ϕvapaat muuttujat.

Tarkastellaan seuraavaksi kaavojen totuutta mallissa A.

Määritelmä 2.8. Olkoon A σ-malli, olkoon α mallin A tulkintafunktio ja olkoon ϕ σ-kaava. Määritellään kaavan ϕ totuus mallissa A tulkinnalla α (merkitään tätä A, α|=ϕ) seuraavasti:

• A, α|=t1 =t2tA,α1 =tA,α2 .

• A, α|=P(t1, . . . , tk)⇔(tA,α1 , . . . , tA,αk )∈PA.

• A, α |= ¬ϕ ⇔ A, α 6|= ϕ. Tässä A, α 6|= ϕ tarkoittaa, että kaava ϕ ei päde mallissaA tulkinnalla α.

• A, α|=ϕ1ϕ2 ⇔A, α |=ϕ1 ja A, α|=ϕ2

• A, α |= ∃xiϕ ⇔ A, α(a/xi) |= ϕ jollakin aA. Tässä α(a/xi) on tulkintafunktio, joka saadaan vaihtamalla muuttujan xi tulkinnaksi a. Siis α(a/xi)(xj) =α(xj) kun j 6=i ja α(a/xi)(xj) = a kunj =i. Tulkintafunktiosta α riittää informaatio a1 = α(x1), . . . , an =α(xn), jo- ten voidaan merkitäA,(a1, . . . , an)|=ϕ(x1, . . . , xn) tai lyhyestiA, ~a|=ϕ(~x).

Tätä lyhyttä merkintätapaa käytetään myöhemmin tässä työssä.

Tämän alaluvun lopuksi tarkastellaan mallien aakkostojen laajentamista.

Olkoon aakkostoσ0 eri kuin aakkostoσ. OlkoonAσ-malli ja olkoonA0 σ0- malli siten, että malleillaAjaA0 on sama universumiA. Tällöin merkinnällä (A,A0) tarkoitetaan sellaista universumin A σσ0-mallia jolle pätee, että kaikki aakkoston σ vakio- ja relaatiosymbolit tulkitaan kuten mallissa A, ja kaikki aakkoston σ0 vakio- ja relaatiosymbolit tulkitaan kuten mallissa A0.

Tyypillisessä tapauksessa aakkosto σ0 sisältää ainoastaan vakiosymbole- ja. Tällainen mallin aakkoston laajentaminen mahdollistaa siirtymisen edes- takaisin kaavojen ja lauseiden välillä, mikä on erityisen hyödyllistä monis- sa pelejä koskevissa tarkasteluissa. Merkinnällä σn tarkoitetaan aakkostonσ laajentamista n:llä uudella vakiosymbolilla c1, . . . , cn.

2.3 Kyselyt

Tässä alaluvussa määritellään k-paikkainen kysely ja Boolen kysely. Lisäksi tässä alaluvussa tarkastellaan kyselyjen määriteltävyyttä jossakin logiikassa Lsekä esitetään lause 2.1, joka kuvaa logiikan FO ilmaisuvoimaa äärellisten mallien tapauksessa.

Määritelmä 2.9. Olkoon aakkosto σ relationaalinen. Määritellään aakkos- ton σ k-paikkainen kysely ja Boolen kysely seuraavasti.

(a) k-paikkainen σ-kysely (missä k≥0) on kuvaus q siten, että

(14)

• Jokaisella mallilla A ∈ Str(σ), q(A) on universumin A k-paikkainen relaatio, ja

• Kuvausq säilyy kaikissa isomorfismeissa. Siis jos kuvaus h on mallien AjaBvälinen isomorfismi, niinq(B) =h(q(A)). Tämä on yhtäpitävää sen kanssa, että kuvaus h on isomorfismi (A, q(A))→(B, q(B)).

(b) Boolen σ-kysely (tai 0-paikkainen kysely), on kuvaus q : Str(σ) → {0,1} joka säilyy isomorfismeissa. Siis jos A∼=B, niin q(A) = q(B).

Esitetään seuraavaksi kyselyjä havainnoillistava esimerkki.

Esimerkki 2.4. Olkoon Averkko. Nyt

• Verkon transitiivinen sulkeuma on esimerkki kyselystä, jossak = 2. Siis q(A) = TC(A) = {(a, b)| solmusta a kulkee polku solmuunb }.

• Verkon eristettyjen solmujen joukko on esimerkki kyselystä, jossak = 1.

Siis q(A) = {a|aDom(A)∧ ¬∃b ∈Dom(A) : (a, b)∈EA}.

Huomautus. Boolen kysely määrää malliluokanKq ={A∈ Str(σ)| q(A) = 1}. Kääntäen, josKStr(σ) on isomorfismin suhteen suljettu malliluokka, niin siihen liittyy Boolen kysely qK, missä qK(A) = 1⇔A∈K.

Määritelmä 2.10. Olkoon kuvausq n-paikkainenσ-kysely. Kyselynqsano- taan olevan määriteltävissä logiikassaLmikäli on olemassa sellainen logiikan L σ-kaava ϕ(x1, . . . , xn), että kaikilla malleilla A pätee

q(A) ={(a1, . . . , an)∈An |A, ~a|=ϕ(~x)}.

Jos kyselyqon määriteltävissä kaavallaϕ, voidaan merkinnänq(A) sijasta käyttää merkintää ϕ(A).

Esitetään tämän alaluvun lopuksi lause, joka kuvaa logiikan FO ilmaisu- voimaa äärellisten mallien tapauksessa.

Lause 2.1. Jokaisella äärellisellä mallillaAon olemassa sellainen FO-lause ϕA, että kaikilla malleilla B pätee B|=ϕA jos ja vain jos A∼=B.

Todistus. Vrt. [1, s. 13]. OlkoonA={a1, . . . , an}. Merkitään~a= (a1, . . . , an).

Olkoon kaava

Θn ={Ψ| kaava Ψ on muotoa R(xij, . . . , xik), missä ij ∈ {1, . . . , n} ja xi =c tai xi =xj, ja kaavan sisältämät muuttujat löytyvät joukostax1, . . . xn.}

ja olkoon kaava

(15)

ϕA=∃x1, . . . , xn(^{Ψ|Ψ∈Θn,A, ~a|= ΨA(~x)} ∧^{¬Ψ|Ψ∈Θn, A, ~a |=¬Ψ(~x)} ∧ ∀xn+1(xn+1 =x1∨ · · · ∨xn+1 =xn)).

Nyt kaavasta ϕA seuraa, että B|=ϕA jos ja vain jos mallit Aja B ovat isomorfisia.

3 Ehrenfeucht-Fraïssé-pelit

Malliteoriassa on hyviä työkaluja määriteltävyyskysymysten tutkimiseen, ku- ten esimerkiksi lähteessä [2, s. 16] esitetyt kompaktisuuslause ja Löwenheim- Skolem-lause. Nämä työkalut eivät kuitenkaan usein toimi äärellisten mallien tapauksessa. Tässä luvussa tarkasteltavat EF-pelit tarjoavat ratkaisun tähän ongelmaan. EF-pelejä voidaan hyödyntää sekä äärellisten että äärettömien mallien tapauksessa (ainakin logiikkaa FO tarkasteltaessa), mutta äärettö- mien mallien tarkasteluun on olemassa selvästi EF-pelejä tehokkaampiakin välineitä. Äärellisten mallien tapauksessa EF-pelit ovat kuitenkin sovelletta- vuudeltaan erinomaisia.

Alaluvussa 3.1 esitetään EF-pelin säännöt sekä muutamia EF-peliin liit- tyviä määritelmiä ja esimerkkejä. Näiden määritelmien ja esimerkkien lisäksi esitetään voittostrategiaa koskeva lause 3.1 ja lause 3.2, jonka mukaan pe- laajalla D on voittostrategia r kierroksen EF-pelissä, jossa mallit A ja B ovat tietyn ehdon toteuttavia järjestettyjä joukkoja. Alaluvussa 3.2 esite- tään lisää EF-peliin liittyviä määritelmiä ja lauseita. Kyseisessä alaluvussa esitetään muun muassa EF-lause (lause 3.3), joka todistetaan myöhemmin alaluvussa 3.4. Alaluvussa 3.3 käsitellään tyyppejä. Tämän luvun päättä- vässä alaluvussa 3.4 esitetään todistus EF-lauseelle 3.3 sekä vaihtoehtoinen EF-lauseen todistus, jossa käytetään Hintikka-kaavoja. Alaluvussa 3.4 tar- kastellaan myös tilannetta, jossa pelaaja D voittaa EF-pelin ilman yhtään tehtyä siirtoa, sekä tarkastellaan back-and-forth-relaatiota.

3.1 EF-pelin kulku

Tämän alaluvun aluksi esitellään EF-pelin säännöt. EF-pelin pelilaudan muo- dostavat mallitAjaB. Pelissä on kaksi pelaajaa, joita nimitetään duplikaat- toriksi (merkitään tässä työssä jatkossa kirjaimella D) ja spoileriksi (merki- tään kirjaimella S). Pelaajat D ja S pelaavat r kierrosta kestävän EF-pelin, jota merkitään EFr(A,B). Pelaajan D tavoite pelissä on osoittaa, että mallit A ja B ovat samankaltaisia, eikä niitä siis voi erottaa toisistaan. Pelaaja S taas pyrkii osoittamaan, että mallit Aja B eroavat toisistaan.

EF-pelin kullakin kierroksella 1 ≤ ir pelaajat suorittavat seuraavat siirrot:

(16)

• Pelaaja S valitsee toisen malleista A tai B sekä jonkin tämän mal- lin alkion. Pelaaja S valitsee siis alkion aiDom(A) tai alkion biDom(B).

• Pelaaja D vastaa valitsemalla alkion toisesta mallista siten, että jos pelaaja S valitsi alkion aiDom(A), pelaaja D valitsee alkion biDom(B). Vastaavasti jos pelaaja S valitsi alkionbiDom(B), valitsee pelaaja D alkionaiDom(A).

Seuraavaksi määritelläänosittainen isomorfismi, minkä jälkeen tarkastel- laan EF-pelin voittotilannetta.

Määritelmä 3.1. Olkoot A ja B σ-malleja. Olkoon aakkosto σ relationaa- linen ja olkoot ~a = (a1, . . . , an) ∈ An ja~b = (b1, . . . , bn) ∈ Bn. Pari (~a,~b) määrittää mallien A ja B välisen osittaisen isomorfismin, jos seuraavat eh- dot pätevät:

• Jokaisella i, jn pätee

ai =aj jos ja vain josbi =bj.

• Jokaisella aakkostonσ vakiosymbolillac ja jokaisella in pätee ai =cA jos ja vain josbi =cB.

• Jokaisella aakkostonσ k-paikkaisella relaatiosymbolilla P ja jokaisella jonolla indeksejä (i1, . . . , ik)∈[1, n] pätee

(ai1, . . . , aik)∈PA jos ja vain jos (bi1, . . . , bik)∈PB.

Merkitään kaikkien osittaisisomorfismien joukkoa P art(A,B). Jos pari (~a,~b) määrittää mallien A ja B välisen osittaisen isomorfismin, merkitään

~a7→~bP art(A,B).

Kun EF-peliä on pelattunkierrosta, pelaajat ovat tehneet siirrot (a1, . . . , an) ja (b1, . . . , bn). Olkoot c1, . . . , cl aakkostonσ vakiosymbolit. Tällöin mer- kitään ~c A = (cA1, . . . , cAl) ja vastaavasti ~c B = (cB1, . . . , cBl ). Pelaaja D voit- taa EF-pelin, jos pelin tuloksena syntyvä (~a,~b) on voittotilanne pelaajalle D.

Tämä pätee jos ((~a, ~c A),(~b,~c B)) on osittainen isomorfismi mallien A ja B välillä.

Pelaajan EF-pelissä käyttämä pelistrategia on joukko sääntöjä, jotka sa- novat pelaajalle täsmälleen miten tämän tulee pelata riippuen pelissä aiem- min tehdyistä siirroista. Sanotaan, että pelaaja käyttää EF-pelissä tiettyä strategiaa, jos pelaajan jokainen pelissä tekemä siirto noudattaa tämän stra- tegian sääntöjä.

(17)

Määritellään seuraavaksi EF-pelin voittostrategia sekä esitetään sitä kos- keva lause 3.1. Tämän jälkeen esitetään viisi esimerkkiä voittostrategiois- ta. Näistä esimerkeistä kahdessa kuvaillaan voittostrategioita tapauksessa, jossa tutkittavat mallit ovat yksinkertaisia joukkoja. Kahdessa esimerkissä kuvaillaan voittostrategioita yksinkertaisten verkkojen tapauksessa. Viimei- sessä viidennessä esimerkissä kuvaillaan voittostrategiaa lineaarijärjestysten tapauksessa.

Määritelmä 3.2. Sanotaan, että pelaajalla D on voittostrategia pelissä EFr(A,B), jos pelaaja D pystyy aina pelissä valitsemaan alkionsa siten, että pelaaja D voittaa pelin r kierroksen jälkeen riippumatta siitä, mitä alkioita pelaaja S pelissä valitsee. Merkitään A'r B, jos pelaajalla D on voittostra- tegia pelissä EFr(A,B).

Merkinnällä (A, ~a) 'r (B,~b) tarkoitetaan, että pelaajalla D on voitto- strategia, kun EF-peliä jatketaan tilanteesta, jossa pelissä on pelattu tietyt alkiot.

Huomautus. Jos A 'n B pätee, niin silloin pätee myös A 'r B kaikilla rn.

Huomautus. Pelaajalla S on voittostrategia pelissä EFr(A,B), jos pelaajalla D ei ole voittostrategiaa kyseisessä pelissä. Esitetään tämä asia seuraavaksi lauseena.

Lause 3.1. Täsmälleen toisella pelaajista D ja S on voittostrategia pelissä EFr(A,B).

Tämän lauseen todistusta hahmotellaan esimerkiksi lähteessä [3, s. 53].

Esimerkki 3.1. Sisältäköön aakkostoσkaksipaikkaiset funktiosymbolit +, : ja<. Olkoot Q=hQ,+Q,:Q, <Qija Z=hZ,+Z,:Z, <Ziaakkostonσ malleja.

Symbolit +Q ja +Z tarkoittavat malleissa tavallisia rationaalilukujen ja ko- konaislukujen yhteenlaskuja, :Q ja :Z tarkoittavat tavallisia rationaalilukujen ja kokonaislukujen jakolaskuja ja <Q ja <Z tarkoittavat tavallisia rationaali- lukujen ja kokonaislukujen järjestyksiä. Tarkastellaan peliä EF3(Q,Z).

Pelaaja S voi voittaa pelin EF3(Q,Z) esimerkiksi pelaamalla seuraavasti:

Pelaaja S valitsee pelin ensimmäisellä kierroksella alkion a1 = 5 ∈ Z.

Pelaaja D vastaa tähän valitsemalla alkion b1 ∈Q.

Pelin toisella kierroksella pelaaja S valitsee alkion a2 = 6∈ Z. Siis a1 <

a2. Nyt pelaajan D on vastattava tähän valitsemalla sellainen alkio b2 ∈ Q, jolle päteeb1 < b2.

Pelin kolmannella kierroksella pelaaja S valitsee alkion b3 = b1+b2 2 ∈ Q.

Nyt koska b1 < b2, pätee b1 < b1+b2 2 < b2. Pelaaja D ei nyt pysty valitsemaan sellaista alkiotaa3 ∈Z, jolle pätisi 5< a3 <6, jolloin pelaaja S voittaa pelin EF3(Q,Z).

(18)

Esimerkki 3.2. Tarkastellaan verkkoja G = hV, EGi ja H = hW, EHi, missä V = {a, b, c}, EG = {{a, b},{b, c},{a, c}}, W = {1,2,3,4,5,6} ja EH={{1,2},{2,3},{3,4},{4,5},{5,6},{1,5}}.

Osoitetaan, että pelaajalla S on voittostrategia pelissä EF3(G,H).

Tarkastellaan peliä EF3(G,H). Pelaaja S voi valita pelin kierroksilla esi- merkiksi verkon G solmut a, b ja c. Tällöin valitut solmut ja niiden välillä olevat särmät muodostavat piirin. Pelaaja D ei voi valita solmuja verkosta H siten, että niiden väliset särmät muodostaisivat piirin. Siis pelaajalla S on voittostrategia pelissä EF3(G,H).

Esimerkki 3.3. Tarkastellaan verkkojaG=hV, EGi jaH=hW, EHi, missä V = {a, b, c, d}, EG = {{a, b},{b, c},{a, c},{c, d}}, W = {1,2,3} ja EH = {{1,2},{2,3}}.

Osoitetaan, että pelaajalla D on voittostrategia pelissä EF2(G,H).

Kuvaillaan pelaajan D voittostrategia pelissä EF2(G,H). Pelin ensimmäisen kierroksen mahdolliset siirrot ovat:

• Jos pelaaja S valitsee alkionc, vastaa pelaaja D alkiolla 2.

• Jos pelaaja S valitsee alkion 2, vastaa pelaaja D alkiollac.

• Jos pelaaja S valitsee jonkin alkioistaa,btaid, vastaa pelaaja D alkiolla 1.

• Jos pelaaja S valitsee toisen alkioista 1 tai 3, vastaa pelaaja D alkiolla a.

Pelin toisella kierroksella pelaaja D voi aina vastata pelaajan S siirtoon siten, että jos valitut verkonGalkiot muodostavat särmän, niin myös valitut verkonHalkiot muodostavat särmän. Vastaavasti, jos valitut verkonGalkiot eivät muodosta särmää, voi pelaaja D tehdä toisen kierroksen valintansa siten, että valitut verkon H alkiot eivät muodosta särmää. Siis pelaajalla D on voittostrategia pelissä EF2(G,H).

Esimerkki 3.4. Tarkastellaan tyhjän aakkoston σ malleja A ja B. Olkoot

|A|,|B| ≥n. Osoitetaan, ettäA'nB.

Kuvaillaan pelaajan D voittostrategiaa. Oletetaan, että EF-peliä on pe- lattu i kierrosta ja näillä kierroksilla on pelattu alkiot (a1, . . . , ai) ∈ A ja (b1, . . . , bi) ∈ B. Oletetaan, että pelaaja S valitsee pelin kierroksella i+ 1 alkion ai+1A. Jos ai+1 = aj pätee ehdolla ij, vastaa pelaaja D valit- semalla alkion bi+1 = bjB. Muutoin pelaaja D vastaa pelaajan S siirtoon valitsemalla jonkin alkionbj+1B−{b1, . . . , bi}(tällainen alkio on olemassa, koska oletuksen mukaan|B| ≥n).

Näin pelaamalla pelaaja D voittaa pelin, koska riippumatta siitä, minkä alkion pelaaja S valitsee pelin kullakin kierroksella, pystyy pelaaja D aina

(19)

vastaamaan valitsemalla pelattavan alkion vastaavasti kuin pelaaja S valit- si. Koska |A|,|B| ≥ n, alkioita riittää valittaviksi kummassakin mallissa n kierroksen ajaksi.

Esimerkki 3.5. Olkoon aakkosto σ = {<}. Oletetaan, että L1 ja L2 ovat järjestettyjä joukkoja siten, että |L1|,|L2| ≥ n. Oletetaan myös, että L1 ja L2 ovat eri pituiset. Tutkitaan päteekö L1 'nL2.

Nähdään helposti, että L1 'n L2 ei päde yleisesti edes tilanteessan= 2.

Oletetaan, ettäL1 sisältää kolme alkiota {1,2,3}ja L2 sisältää kaksi alkiota {1,2}. Järjestys on lukujen tavallinen järjestys tarkasteltavissa järjestetyissä joukoissa L1 ja L2. Pelaaja S valitsee ensimmäiseksi alkion 2∈L1. Pelaajan D on vastattava valitsemalla toinen alkioista 1 tai 2 ∈ L2. Oletetaan, että pelaaja D vastaa valitsemalla alkion 1 ∈ L2. Tällöin pelaaja S pelaa seu- raavaksi alkion 1 ∈L1, mikä johtaa pelaajan D häviöön. Pelaajan D pitäisi nimittäin valita lineaarijärjestyksen L2 alkio, joka on pienempi kuin 1, mikä ei kuitenkaan ole mahdollista. Jos pelaaja D valitsee ensimmäisellä kierrok- sella alkion 2 ∈ L2, valitsee pelaaja S alkion 3∈ L1 ja näin ollen pelaaja D häviää taas. Siis L1 '2 L2 ei päde.

Väite L1 'n L2 ei päde, jos järjestettyjen joukkojen L1 ja L2 pituudet eivät ole riittävän suuria. Pelaajalla D on voittostrategia silloin, kun järjetetyt joukotL1 jaL2sisältävät paljon enemmän alkioita kuin pelissä on kierroksia.

Tämän osoittaa seuraava lause. Tässä työssä esitetään lauseelle yksi todistus, toinen todistus löytyy esimerkiksi lähteestä [2, s. 30-31].

Lause 3.2. Olkoon r >0 ja olkoot A ja B järjestettyjä joukkoja siten, että

|A|,|B| ≥2r. Tällöin A'r B.

Todistus. Vrt. [2, s. 29-31]. Laajennetaan aakkostoa kahdella uudella vakio- symbolilla, minja max, jotka tarkoittavat järjestettyjen joukkojen pienintä ja suurinta alkiota. Osoitetaan, että A 'r B pätee tässä laajennetussa aak- kostossa.

Olkoon mallin A universumi joukko {1, . . . , n} ja olkoon mallin B uni- versumi joukko {1, . . . , m}. Järjestys on malleissa A ja Blukujen tavallinen järjestys. Oletetaan, ettän, m≥2r+ 1. Universumin alkioidenxjay välinen etäisyys määritellään kaavalla d(x, y) = |x−y|. Osoitetaan, että pelaaja D voi pelata siten, että ipelatun kierroksen jälkeen pätee seuraava tilanne.

(∗) Olkoot~a= (a−1, a0, a1, . . . , ai) ja~b= (b−1, b0, b1, . . . , bi), missäa1, . . . , ai jab1, . . . , biovat pelin kierroksilla 1, . . . , ipelatut alkiot jaa−1 =minA, b−1 = minB, a0 = maxA, b0 = maxB. Tällöin voidaan olettaa olevan voimassa seuraava tilanne kaikilla −1≤j, li:

1. Jos d(aj, al)<2r−i, niin d(bj, bl) =d(aj, al).

2. Jos d(aj, al)≥2r−i, niin d(bj, bl)≥2r−i. 3. ajalbjbl.

(20)

Todistetaan induktiolla i:n suhteen, että pelaaja D voi pelata pelin jokai- sella kierroksellaisiten, että (∗) pätee. Tapausi= 0 on selvä, sillä oletuksesta

|A|,|B| ≥2r seuraad(a−1, a0)≥2r ja d(b−1, b0)≥2r.

Tehdään sitten induktio-oletus, että pelaaja D on pelannut pelissä siten, että (∗) päteei:llä. Osoitetaan, että pelaaja D voi vastata pelaajan S seuraa- vaan siirtoon niin, että (∗) päteei+ 1:llä. Oletetaan, että pelaaja S valitsee kierroksella i+ 1 alkion mallista A (tapaus alkion valinta mallista B vas- taavasti). Jos pelaaja S valitsee sellaisen alkion ajA, jolle ji, vastaa pelaaja D valitsemalla alkion bj ja (∗) pätee triviaalisti. Muutoin pelaajan S valitsema alkio sijaitsee jollakin välillä, joka olkoon sellainen, ettei siltä ole valittu pelissä aiemmin yhtään alkiota. Olkoon tälle pelaajan S valitsemalle alkiolle aj < ai+1 < al. Nyt on kaksi mahdollista tapausta:

d(aj, al)<2r−i. Tällöind(bj, bl) =d(aj, al) ja välit [aj, al] ja [bj, bl] ovat yhtä pitkät. Siksi on olemassa sellainen alkio bi+1, että d(aj, ai+1) = d(bj, bi+1) jad(ai+1, al) = d(bi+1, bl). Väite pätee siisi+ 1:llä.

d(aj, al) ≥ 2r−i. Tässä tapauksessa on d(bj, bl) ≥ 2r−i. Nyt on kolme mahdollista tapausta:

1. d(aj, ai+1) < 2r−(i+1). Tällöin d(ai+1, al) ≥ 2r−(i+1) ja alkio bi+1 voidaan valita siten, että d(bj, bi+1) = d(aj, ai+1) ja d(bi+1, bl) ≥ 2r−(i+1).

2. d(ai+1, al) < 2r−(i+1). Tämä tapaus on samankaltainen edellisen kanssa.

3. d(aj, ai+1) ≥ 2r−(i+1) ja d(ai+1, al) ≥ 2r−(i+1). Koska d(bj, bl) ≥ 2r−i, voidaan alkio bi+1 valita välin [bj, bl] keskeltä ja siten varmis- taa, että d(bj, bi+1)≥2r−(i+1) ja d(bi+1, bl)≥2r−(i+1).

Siis kaikissa näissä tapauksissa (∗) päteei+ 1:llä.

Näin todistettiin, että pelaaja D voi voittaarkierroksen EF-pelin mallien A ja Bvälillä ja siten A'rB.

3.2 EF-peliin liittyviä määritelmiä ja lauseita

Tässä alaluvussa esitetään EF-peliin liittyviä määritelmiä ja lauseita. Ensim- mäiseksi esitetään EF-pelin tarkastelujen kannalta tärkeä kaavojen kvantto- riasteen määritelmä. Tämän jälkeen esitetään EF-lause sekä sille kolme seu- rauslausetta.

Määritelmä 3.3. Logiikan FO kaavan ϕ kvanttoriaste qr(ϕ) määritellään seuraavasti:

• Jos ϕon atomikaava, niinqr(ϕ) = 0.

(21)

qr(¬ϕ) = qr(ϕ).

qr(ϕ1ϕ2) =qr(ϕ1ϕ2) =max{qr(ϕ1), qr(ϕ2)}.

qr(∃xϕ) =qr(∀xϕ) =qr(ϕ) + 1.

Merkintä FO[k] tarkoittaa kaikkien niiden FO-kaavojen ϕjoukkoa, joille pätee qr(ϕ)≤k.

Kaavan kvanttoriaste ei yleisesti ottaen ole sama kuin siinä käytetty- jen kvanttorien lukumäärä. Voidaan esimerkiksi määritellä joukko kaavoja induktiolla seuraavasti: d0(x, y) ≡ E(x, y), ja dk(x, y) ≡ ∃z(dk−1(x, z) ∧ dk−1(z, y)). Tällöin qr(dk) = k, mutta kaavassa dk käytettyjen kvanttorien kokonaismäärä on 2k−1. Kaavoille, joissa kaikki kvanttorit ovat kaavan edes- sä, kvanttoriaste on kuitenkin sama kuin kaavassa käytettyjen kvanttorien lukumäärä.

Olkoon S joukko aakkoston σ FO-lauseita. Kaksi σ-mallia A ja B to- teuttavat samat joukon S lauseet, jos kaikille joukon S lauseille Φ pätee A|= Φ⇔B|= Φ.

Lause 3.3 (EF-lause). Olkoot A ja B relationaalisen aakkoston malleja.

Tällöin seuraavat ehdot ovat yhtäpitäviä.

1. Mallit A ja B toteuttavat samat FO[r]-kaavat.

2. A'r B.

EF-lause on hyödyllinen määrittelemättömyystuloksia todistettaessa. EF- lause todistetaan seuraavassa alaluvussa 3.4.

Seuraavaksi esitettävää seurauslausetta käytetään määrittelemättömyys- tulosten todistamisessa.

Seurauslause 3.4. Oletetaan, että aakkosto σ on äärellinen. Äärellisten σ- mallien ominaisuus P ei ole määriteltävissä logiikassa FO, jos ja vain jos jokaisella r ∈ N on olemassa kaksi äärellistä äärellisen aakkoston omaavaa σ-mallia Ar ja Br siten, että pätee:

jos Ar 'r Br ja mallilla Ar on ominaisuus P, niin mallilla Br ei ole ominaisuutta P.

Todistetaan tämä seurauslause seuraavaksi toiseen suuntaan. Toisen suun- nan todistus esitetään myöhemmin.

Todistus. Vrt. [2, s. 33]. Tehdään vastaoletus, että ominaisuus P voidaan määritellä lauseella Φ. Olkoon r =qr(Φ) ja olkoot Ar ja Br kaksi äärellistä σ-mallia, joille pätee Ar 'r Br. Siis jos mallilla Ar on ominaisuus P, niin myös mallilla Br on ominaisuus P, mikä on ristiriidassa oletusten kanssa.

Siis vastaoletus on väärin ja ominaisuus P ei ole määriteltävissä logiikassa FO.

(22)

Huomautus. Jos aakkostoσ on ääretön, pätee implikaatio yllä olevassa seu- rauslauseessa.

Huomautus. Yllä olevan seurauslauseen ominaisuuksia voidaan ajatella Boo- len kyselyinä q. Boolen kysely q(A) = 1, jos ominaisuus pätee mallille A, ja vastaavasti q(A) = 0 jos mallillaA ei ole kyseistä ominaisuutta.

EF-pelit ovat täydellisiä kuvaamaan FO-määriteltävyyttä, kun aakkosto on äärellinen. Pelien käyttö helpottaa usein määriteltävyyskysymysten tut- kimista. Ilman pelejäkin voidaan esimerkiksi todistaa, että tyhjän aakkoston σ tapauksessaparillisuusei ole FO-määriteltävä (ks. [2, s. 25]). Käyttämällä kyseistä menetelmää ei kuitenkaan voida osoittaa, että parillisuusei ole FO- määriteltävä äärellisten lineaarijärjestysten tapauksessa. Muita menetelmiä käyttäen tämän osoittaminen on paljon vaikeampaa kuin EF-pelejä käyttä- mällä. Seuraavassa seurauslauseessa nähdään, kuinka helposti kyseinen väite voidaan todistaa EF-pelien avulla.

Seurauslause 3.5. Parillisuus ei ole FO-määriteltävä äärellisten lineaari- järjestysten tapauksessa.

Todistus. Vrt. [2, s. 33]. Olkoon Ar lineaarijärjestys, jossa on 2r alkiota ja olkoon Br lineaarijärjestys, jossa on 2r+ 1 alkiota. Nyt lauseen 3.2 mukaan Ar 'rBr ja väite seuraa suoraan seurauslauseesta 3.4.

3.3 Tyypit

Tässä alaluvussa käsitellään tarkemmin logiikkaa FO[r], ja tutustutaan tyyp- pien käsitteeseen.

Ensimmäiseksi tässä alaluvussa tarkastellaan logiikkaa FO[0]. Se koostuu atomikaavojen Boolen kombinaatioista. FO[0]:n lauseet ovat kvanttorittomia.

Relaationaalisen aakkoston σ tapauksessa tällaiset lauseet ovat Boolen kom- binaatioita muotoa c = c0 ja muotoa R(c1, . . . , cr) olevista kaavoista, joissa c, c0, c1, . . . , cr ovat aakkoston σ vakiosymboleja.

Seuraavaksi oletetaan, että ϕ on FO[r+ 1]-kaava. Jos ϕ = ϕ1ϕ2 tai ϕ = ϕ1ϕ2, niin sekä ϕ1 että ϕ2 ovat FO[r+ 1]-kaavoja. Jos ϕ = ¬ϕ1, niin ϕ1 ∈ FO[r+ 1]. Kuitenkin jos ϕ=∃xψ tai ϕ =∀xψ, niin ψ on FO[r]- kaava. Siten jokainen FO[r+ 1]:n kaava on ekvivalentti muotoa ∃xψ (missä ψ ∈ FO[r]) olevien kaavojen Boolen kombinaation kanssa. Tätä käyttäen voidaan todistaa seuraava apulause.

Apulause 3.6. Olkoon aakkostoσ on äärellinen. Tällöin FO[r]sisältää loo- gista ekvivalenssia vaille vain äärellisen määrän aakkoston σ kaavoja, joissa on m vapaata muuttujaa x1, . . . , xm.

Todistus. Vrt. [2, s. 34]. Todistetaan väite induktiolla r:n suhteen. Perusta- paus FO[0] sisältää vain äärellisen määrän sellaisia atomikaavoja, joiden va- paat muuttujat ovat joukossa x1, . . . , xm. FO[0] sisältää siten vain äärellisen

(23)

määrän näiden kaavojen boolen kombinaatioita, joista jokainen on ekviva- lentti sellaisen disjunktiivisen normaalimuodon kanssa, joka ei sisällä toistoa.

Tehdään induktio-oletus, että väite pätee FO[r]:n tapauksessa. Osoite- taan, että väite pätee FO[r+ 1]:n tapauksessa.

Muistetaan, että jokainen FO[r + 1]:n kaava ϕ(x1, . . . , xm) on boolen kombinaatio kaavoista∃xm+1ψ(x1, . . . , xm, xm+1), joissaψF O[r]. Nyt ole- tuksen mukaan m+ 1 vapaata muuttujaa (x1, . . . , xm+1) sisältävien FO[r]- kaavojen määrä on loogista ekvivalenssia vaille äärellinen ja siten väitteen voidaan päätellä pätevän myös m vapaata muuttujaa sisältävien FO[r+ 1]- kaavojen tapauksessa.

Määritellään seuraavaksi tyypit.

Määritelmä 3.4. Olkoon aakkosto σ relationaalinen. Olkoon A σ-malli ja olkoon~aAm. Tällöin mallinAja jonon~a r-tyyppi määritellään seuraavasti:

tpr(A, ~a) ={ϕ∈F O[r]|A, ~a|=ϕ(~x)}.

Mikä tahansa joukko muotoa tpr(A, ~a) olevia kaavoja on r-tyyppi.

Erityistapauksessa m = 0 tpr(A) määritellään joukoksi FO[r]-lauseita, jotka pätevät mallissa A. Jokaisella kaavalla ϕ(x1, . . . , xm) ∈ FO[r] pätee ϕS tai ¬ϕ∈S, josS onr-tyyppi.

Nyt näyttäisi siltä, että r-tyypit ovat luonnostaan äärettömiä. Sitä ne ovatkin, mutta r-tyyppejä tarkasteltaessa riittää, että mukaan otetaan ää- rellinen määrä kaavoja. Tiedetään, että FO[r] sisältää ekvivalenssia vaille ää- rellisen määrän kaavoja, joissa on m vapaata muuttujaa. Olkoot ϕ1(~x), . . . , ϕM(~x) kaikki sellaiset FO[r]:n epäekvivalentit kaavat, joissa esiintyy vapaat muuttujat ~x = (x1, . . . , xm). Jokaisen r-tyypin määritellään vastaavan tiet- tyä joukon {1, . . . , M} sellaista osajoukkoa K, johon indeksit i kuuluvat.

Yksinkertaisella kaavalla

αK(~x)≡ ^

i∈K

ϕi

voidaan testata, että jono ~x toteuttaa kaikki sellaiset kaavat ϕi, joille pätee iK ja että jono~xei toteuta sellaisia kaavoja ϕj, joille pätee j /K.

Huomataan, että kaavaαK(~x) on myös FO[r]-kaava, koska siinä ei esiinny yhtään uutta kvanttoria.

Kaikki kaavatαK ovat toisensa poissulkevia. Siis indeksijoukoilleK 6=K0 pätee: jos A |= αK(~a) niin A |= ¬αK0 (~a). Jokainen FO[r]-kaava saadaan joidenkin kaavojenαK disjunktiona. Seuraava lause toimii yhteenvetona yllä esitetyistä asioista.

Lause 3.7. Vrt. [2, s. 35]. a) Olkoon relationaalinen aakkosto σ äärellinen.

Tällöin sen erilaisten r-tyyppien määrä on äärellinen.

b) Olkoon T1, . . . , Ts listaus kaikista r-tyypeistä. Tällöin on olemassa sel- laiset FO[r]-kaavat α1(~x), . . . , αs(~x), että seuraavat ehdot pätevät:

(24)

• jokaisella mallilla A ja jonolla~aAm pätee A|=αi(~a) jos ja vain jos tpr(A, ~a) =Ti, ja

• jokainen sellainen FO[r]-kaava ϕ(~x), joka sisältää m vapaata muuttu- jaa, vastaa joidenkin kaavojen αi disjunktiota.

r-tyypit yhdistetään yleensä niitä määrittäviin kaavoihin αi. On tärkeää muistaa, että näillä kaavoilla on samat kvanttoriasteet r.

EF-lauseesta ja lauseesta 3.7 saamme seuraavan seurauslauseen.

Seurauslause 3.8. Oletetaan, että aakkosto σ on äärellinen. Ekvivalenssi- relaatiolla 'r on äärellinen määrä ekvivalenssiluokkia.

Seuraavaksi osoitetaan, että pelit ovat täydellisiä logiikan FO ilmaisuvoi- man kuvailussa.

Seurauslause 3.9. OminaisuusP on ilmaistavissa logiikassaFOjos ja vain jos on olemassa r siten, että kaikilla malleilla A ja B pätee:

jos A∈P ja A'rB, niin B∈P.

Todistus. Vrt. [2, s. 35]. Jos ominaisuus P voidaan ilmaista logiikan FO lauseella Φ, olkoon r = qr(Φ). Jos A ∈ P, niin A |= Φ. Siis mallille B, jolle päteeA'r B, on B|= Φ ja edelleenB∈P.

Käänteisesti, jos ehdoista A ∈ P ja A 'r B seuraa B ∈ P, niin mil- le tahansa kahdelle mallille, joilla on sama tyyppi, pätee toinen seuraavista tilanteista. Joko molemmilla malleilla on ominaisuus P tai kummallakaan mallilla ei ole ominaisuutta P. Siten P on tyyppien unioni ja siis määritel- tävissä joidenkin kaavojen αi disjunktiona. Kyseiset kaavat αi määritellään tässä luvussa aiemmin esitetyllä kaavalla αK(~x)≡Vi∈KϕiVj /∈K¬ϕj.

Ominaisuus P ei siis ole ilmaistavissa logiikassa FO, jos ja vain jos jokai- sellar:llä löytyy kaksi sellaista malliaAr jaBr, joille päteeAr 'r Br, mutta mallillaAr on ominaisuus P ja mallillaBr ei ole ominaisuutta P.

Esitetään vielä tämän alaluvun lopuksi seurauslausem-paikkaisten kyse- lyjen q määriteltävyydestä logiikassa FO.

Seurauslause 3.10. σ-mallien m-paikkainen kysely q ei ole määriteltävissä logiikassa FO, jos ja vain jos jokaisella r ∈ N on olemassa kaksi äärellistä σ-mallia Ar ja Br ja kaksi m-jonoa~aAm ja~bBm siten, että seuraavat ehdot pätevät:

(Ar, ~a)'r (Br,~b), ja

~aq(Ar) ja~b /q(Br).

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kahta

[r]

Muodosta logiikan symbolien avulla lause ”joko P tai Q”, miss¨ a suljetaan pois tapaus ”P ja Q”... 2. Tutki logiikan menetelmin seuraavien p¨ a¨

The rst of these two theorems, 4.68 and 4.70, asserts that the isomorphism relation is Borel if and only if the isomorphism types are classied by an Ehrenfeucht-Fraïssé game:

Tytin tiukka itseluottamus on elämänkokemusta, jota hän on saanut opiskeltuaan Dallasissa kaksi talvea täydellä

Explain the reflection and transmission of traveling waves in the points of discontinuity in power systems2. Generation of high voltages for overvoltage testing

Metsän uudistamistulosta kuvaa- vien mallien lisäksi metsäsimulaattoreissa tarvitaan siten myös varhaiskehitysmalleja (esim. Varmola 1996, Valkonen 2000), joilla voidaan ennustaa

The Extrinsic Object Construction must have approximately the meaning'the referent ofthe subject argument does the activity denoted by the verb so much or in