• Ei tuloksia

Lääketieteellisen etiikan uudet vaateet näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lääketieteellisen etiikan uudet vaateet näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

I T ET E E S

SÄ

TA

PAHT UU

13

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 8 / 2 0 0 5

Asianmukaisella lääketieteellisen etiikan ope- tuk sella voidaan pyrkiä turvaamaan se, että myös tulevat tutkijat ja terveydenhuollon am- mattilaiset ottavat toimintansa lähtökohdak- si ihmisarvon kunnioittamisen vaatimuksen.

Opetuksen sisältöjä uudistavan ja täydentä- vän etiikan tutkimuksen on tuettava tätä ta- voitetta, kun se esittää moraalisia arvostelmia ja toimintasuosituksia. Tutkimuksen tulok- sena ei synny ensisijaisesti uusia eettisiä oh- jeita, säädöksiä tai muutakaan ulkokohtais- ta, vaan hyvin toimivia ja luottamusta herättä- viä käytäntöjä, jotka lepäävät vahvalla moraa- lisella perustalla.

Etiikalla on ollut alusta asti merkittävä asema lääkärien ammattikunnan toiminnassa, eikä lääketieteellisen tutkimuksen eettinen säänte- lykään ole erityisen uusi asia. Jo vuonna 1964 Maailman lääkäriliitto hyväksyi Helsingin ju- listuksena tunnetun eettisen ohjeen, jonka si- sältämät ihmiseen kohdistuvan lääketieteelli- sen tutkimuksen perusperiaatteet ovat kaikkien tiedossa. Suomen Lääkäriliiton julkaisema kir- ja Lääkärin etiikka, joka opastaa ja ohjeistaa uusia lääketieteilijöitä, on ehtinyt sekin jo kuudenteen painokseensa. Lääketieteellisessä etiikassa ei si- ten näyttäisi olevan uutuuden viehätystä.

Kysymys on kuitenkin näköharhasta. Yhteis- kunnallinen kehitys sisältää tekijöitä, jotka aset- tavat kliinikoiden ja tutkijoiden etiikan ja kes- kinäisen kanssakäymisen kovalle koetukselle.

Näihin tekijöihin lukeutuvat lisääntyvä medi- kalisaatio eli normaaliin elämään kuuluvien il- miöiden ja eroavuuksien lääketieteellistäminen, väestörakenteen muutos, monikulttuurisuus ja moniarvoisuus, ihmisarvon välineellistyminen sekä kansalaisten lisääntyvät ja monipuolistu- vat terveysodotukset ja -tarpeet.

Samalla kun lääketieteen teknologian kehit- tyminen on tehnyt monesta aikaisemmin mah-

dottomasta asiasta mahdollisen, se on lisännyt voimakkaasti terveydenhuollon kustannuk- sia. Terveydenhuoltoa on sen vuoksi päämää- rätietoisesti kehitettävä kysymällä, missä mää- rin uudet teknologiat ja niiden synnyttämät uu- det hoitomahdollisuudet ja terveyshyödyt kuu- luvat julkisen sairaanhoidon voimavaroista kil- pailevien asioiden joukkoon.

Oikeudenmukaisuuden näkökulmasta uu- teen teknologiaan perustuvien terveyshyötyjen tavoittelu saattaa tuntua turhauttavalta. Terve- ydenhuoltoon näyttäisi sisältyvän rakenteelli- sena ominaisuutena jonkinlainen sisäinen jän- nite tai ristiriita. On jopa puhuttu terveyden- huollon paradoksista. Paradoksi syntyy vaati- muksesta, että terveyspalvelujen tarjonnan tu- lisi samanaikaisesti olla kattavaa, peittävää ja laadukasta. Kattavuus tarkoittaa, että hoitoa on tarjolla kaikille tai ainakin useimmille sitä tar- vitseville. Peittävyys tarkoittaa, että hoitoa on tarjolla useimpiin sairauksiin ja terveysongel- miin. Laadukkuus merkitsee, että annettu hoito on yksilöivää, ihmisläheistä ja uusimpaan tutki- mukseen perustuvaa.

Koska terveydenhuollon resurssit ovat rajal- liset, yhden ulottuvuuden tukeminen tarkoittaa yleensä kahden muun heikentymistä. Esimer- kiksi uuden tehokkaan ja kalliin hoitomene- telmän tai lääkevalmisteen kehittäminen saat- taa johtaa hoidon kattavuuden heikentymiseen.

Vastaavasti hoidon kattavuuden turvaaminen voi edellyttää hoidon laadusta tinkimistä tai joi- denkin sairauksien tai terveysongelmien pois- tamista hoidettavien listalta. Terveyshyötyä tu- lisi kuitenkin pystyä tuottamaan mahdollisim- man monelle mahdollisimman monessa suh- teessa ja mahdollisimman laadukkaasti.

Samaan aikaan kansainvälistyminen, infor- maatioteknologian kehitys, tiedon räjähdys- mäinen kasvu ja taloudellinen kilpailu ympä- röivät tiedeyhteisöä ja muuttavat tieteen teke-

Lääketieteellisen etiikan uudet vaateet

Veikko Launis

(2)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

14

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 8 / 2 0 0 5

misen luonnetta. Tieteen omat sisäiset toimin- tatavat ja pelisäännöt hakevat muotoaan, mikä näkyy muun muassa tutkijoiden verkostoitu- misena, tieteiden välisen yhteistyön lisääntymi- senä, tiedon julkisuutta ja omistajuutta koskevi- na kiistoina ja tutkimuksen kaupallistumisena.

Epäselvyys tieteen toimintatavoista ja peli- säännöistä johtaa helposti erimielisyyksien ja eettisten ongelmien lisääntymiseen. Esimerkik- si yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä elin- keinoelämän välistä yhteistyötä vaikeuttavien avoimien eettisten kysymysten ratkaiseminen ja yhteensopivien toimintatapojen löytäminen on haasteellinen ja aikaa vievä prosessi (ks. Tut- kimuseettinen neuvottelukunta ja opetusminis- teriö 2001). Näiltä muutoksilta lääketiedekään ei ole voinut välttyä.

Eettinen keskustelu ja ohjeistus

Uudelle vuosituhannelle siirryttäessä tutki- musetiikka on vakiinnuttanut asemansa tie- deyhteisöissä ja tiedepolitiikassa yleismaail- mallisesti. Suomessa tutkimusta koskeva lain- säädäntö ja tutkimuksen eettinen ennakkoar- viointi ovat kehittyneet voimakkaasti 1990-lu- vulta lähtien, mikä näkyy uusien paikallisten ja valtakunnallisten tutkimuseettisten toimikun- tien ja elinten perustamisena. Eettinen keskus- telu ja ohjeistus on koettu tarpeelliseksi myös yliopistojen ja tutkimuslaitosten piirissä, kuten esimerkiksi Kansanterveyslaitoksen hiljattain julkaisema hyvää tutkimustapaa koskeva kä- sikirja (Aromaa ym. 2004) ja Helsingin yliopis- ton tutkimuseettisen työryhmän esittämä ajatus kaikille perustutkinto-opiskelijoille pakollisesta

”tutkimusetiikan ajokortista” osoittavat.

Tieteen arvostus on Suomessa hyvin korkeal- la. Tiedebarometri 2004 -kyselyn mukaan suoma- laiset ovat lähes yhtä kiinnostuneita tieteestä kuin viihdemusiikista tai urheilusta, ja tiedettä enem- män luotamme vain poliisiin ja puolustusvoi- miin. Kiinnostavimmaksi alaksi koetaan lääketie- de. Valtaosa kyselyyn vastanneista on sitä miel- tä, että tiedeyhteisö toimii moraalisessa mieles- sä vastuullisesti. Edelliseen, vuonna 2001 julkais- tuun kyselyyn verrattuna arvostus ja luottamus näyttäisivät olevan jopa hienoisessa nousussa.

Filosofi Onora O’Neill on huomauttanut, että luottamus tieteeseen perustuu hallinnan tuntee- seen ja oikeaan käsitykseen toiminnan luontees- ta (O’Neill 2002). Tieteen läpinäkyvyyttä ja kan- salaisten kuulemista tiedettä koskevassa päätök- senteossa onkin alettu viime aikoina korostaa. Fi-

losofi semmin ilmaistuna kysymys on demokra- tian vaatimuksen ulottamisesta tieteelliseen tut- kimukseen. Demokratian vahvistaminen merkit- see kansalaisten tiedonsaannin ja osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä tieteellisen tutkimuksen tulevia suuntaviivoja ja tavoitteita koskevassa päätöksenteossa.

Demokratian vaatimusta ei pidä tulkita si- ten, että lääketieteellistä etiikkaa tulisi kehit- tää yhteiskunnallisia muutosprosesseja suora- naisesti tai välillisestikään seuraten. Kysymys ei myöskään ole enemmistön mielipiteeseen mukautumisesta. Bioeetikko Samuel Gorovit- zin usein siteeratun määritelmän mukaan lää- ketieteellinen etiikka – tai lyhyemmin bioetiik- ka – on nimenomaan terveyden ja biologiaan pohjautuvien tieteiden konteksteissa tapahtu- van päätöksenteon moraalisten ulottuvuuksi- en kriittistä tarkastelua (Gorovitz 1977). Kriitti- syys merkitsee tässä yhteydessä lääketieteen ja terveydenhuollon taustalla vaikuttavien ilmiöi- den ja uskomusten fi losofi sta arviointia ja ky- seenalaistamista. Hyvin monet näistä ilmiöistä ja uskomuksista liittyvät terveyden ja sairauden olemukseen tai luonteeseen.

Filosofi Lawrie Reznek on huomauttanut osuvasti, että fi losofi a ei voi parantaa sairauk- sia, mutta se voi lisätä sairautta koskevaa ym- märrystämme (Reznek 1987). Esimerkin syvem- pää ymmärrystä kaipaavasta ilmiöstä tarjoaa ihmisen perintötekijöitä koskevan tiedon saa- ma yhteiskunnallinen ja sosiaalinen merkitys.

Voidaan puhua geenien sosiaalisesta elämästä (Ks. Launis 2005). Geenit ovat eläviä paitsi bio- logisessa, myös sosiaalisessa, ihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja merkitysten antoon liit- tyvässä mielessä. Geenien sosiaalisella elämäl- lä tarkoitetaan yhtäältä geenien merkityksen laajentumista erilaisten sosiaalisten prosessien seurauksena biologian ja lääketieteen ulkopuo- lelle, sosiaalisen ja moraalisen elämän eri alu- eille, ja toisaalta yhteiskunnallisten ja eettisten arvokysymysten palauttamista perintötekijöi- tä koskeviin biologisiin ja lääketieteellisiin ky- symyksiin. Sosiologi Abby Lippman on puhu- nut tähän ilmiöön viitaten genetisoitumisesta ja genetisaatiosta (engl. geneticization), joka on lä- heistä sukua edellä mainitulle medikalisoitumi- selle ja medikalisaatiolle (Lippman 1992).

Geneettinen informaatio

Geenitutkimuksesta ja geenien muuntelus- ta elää monia käsityksiä vailla tieteellistä ja fi -

(3)

I T ET E E S

SÄ

TA

PAHT UU

15

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 8 / 2 0 0 5

losofi sta perustaa. Geenien kontrollointi näyt- täisi onnistuvan tutkijoille helpommin labora- torio-olosuhteissa kuin niiden ulkopuolisessa maailmassa, jossa perusteettomatkin uskomuk- set voivat levitä ja saada uudenlaisia, yhä kehit- tyneempiä muotoja. Esimerkin geenien rikastu- neesta sosiaalisesta elämästä tarjoaa – Unescon geneettisen tiedon julistukseenkin sisällytetty – käsitys, jonka mukaan ihmisen perintötekijöi- tä koskeva terveysinformaatio on moraalises- sa mielessä poikkeavaa tai ainutkertaista muu- hun, perinteisenä pidettyyn terveysinformaa- tioon verrattuna. Esimerkiksi sillä, että henki- lö tietää olevansa perinnölliselle rintasyövälle altistavan geenivirheen kantaja, ajatellaan ole- van suurempi merkitys kuin sillä, että hän tie- tää olevansa vaikkapa HI-viruksen tai ihmiselle vaarallista lintuinfl uenssaa aiheuttavan viruk- sen kantaja.

Käsityksen taustalla voi olla useanlaisia us- komuksia. Yhden uskomuksen mukaan geneet- tinen informaatio on poikkeuksellista siinä mie- lessä, että se on ennustavampaa ja siis eräässä mielessä tarkempaa kuin muu ihmisen terve- yttä koskeva informaatio. Toisen uskomuksen mukaan geneettinen informaatio on enemmän muita koskevaa eli se kertoo myös muista hen- kilöistä enemmän kuin ei-geneettinen terveys- informaatio. Esimerkiksi tieto omien vanhem- pien tai sisarusten geneettisestä sairaudesta voi merkitä tietoa omasta geneettisestä sairaudes- ta tai perintötekijöistä johtuvasta lisääntynees- tä sairastumisalttiudesta, ja päinvastoin. Kol- mannen uskomuksen mukaan geneettinen tie- to ilmentää yksilön pysyvää tai muuttumaton- ta olemusta tai identiteettiä, eli sitä mitä me pe- rimmiltään olemme, ja on tässä merkityksessä muuta terveysinformaatiota perustavampaa ja henkilökohtaisempaa (Launis 2003).

Tarkemmin ajatellen geneettinen tieto ei kui- tenkaan eroa – ainakaan kategorisesti – muus- ta ihmisen terveyttä koskevasta tiedosta mis- sään edellä mainitussa suhteessa. Myös ”perin- teinen” terveystieto voi olla vahvasti ennusta- vaa ja muita koskevaa, ja sekin voi olla kiinteäs- ti olemukseemme tai identiteettiimme kytkey- tyvää. Esimerkiksi HI-viruksen löytyminen ve- restä antaa hyvin luotettavan ennusteen hen- kilön tulevasta terveydentilasta, ja papilloo- ma-viruksen löytyminen pienen lapsen elimis- töstä saattaa kertoa jotakin lapsen vanhemman terveydentilasta. Se, minkälaisia terveydelli- siä ominaisuuksia tai piirteitä ihmiset liittävät identiteettiinsä tai olemukseensa, on subjektii- viseen kokemukseen perustuvaa. Periaatteessa

melkeinpä mikä tahansa yksilön terveyttä kos- keva tieto voi olla olemuksellista.

On tavallista, että geenitekniikka ja sen tuo- tokset herättävät kansalaisissa kysymyksiä ja jopa moraalista huolta. Valtaosalla suomalai- sista on jonkinlainen käsitys geeneistä ja peri- mästä elämän perustana ja säätelijänä. Toisaalta geenitekniikan uudet lääketieteelliset sovellu- tukset kuten geeniterapia ja ennustavat geeni- testit ovat usein vaikeasti ymmärrettäviä ja vai- kuttavat vierailta. Geeniteknologiasta käytävä julkinen keskustelu ei aina ole omiaan vastaa- maan kysymyksiin tai helpottamaan huolia.

Biopankit

Osa modernin lääketieteen huolenaiheista liit- tyy ihmisistä kerättyjen terveystietojen ja näyt- teiden säilytykseen ja niiden käyttöön (Launis, ilmestyy 2006). Suomen laajoissa ja kattavissa tietorekistereissä on paljon käyttämätöntä po- tentiaalia ihmiseen kohdistuvan lääketieteelli- sen tutkimuksen tarpeisiin. Eri puolilla maail- maa on perustettu ja ollaan perustamassa bio- pankkeja, joiden tarkoituksena on hyödyttää lääketieteellistä tutkimusta ja sitä kautta kansa- laisten hyvinvointia. Biopankkeja on suunnitel- tu perustettavaksi myös Suomeen. Biopankil- la tarkoitetaan laajaa ihmisperäisten biologis- ten näytteiden kokoelmaa ja niihin liitettyjä yk- silöllisiä terveys- ja muita tietoja, joita voidaan hyödyntää erilaisissa tulevissa lääketieteellisis- sä tutkimuksissa.

Biopankki- ja rekisteritutkimuksen eettisyy- destä tulisi varmistua, ennen kuin rekistereitä ja näytekokoelmia voidaan täysimittaisesti hyö- dyntää. Uusien terveystietoja sisältävien rekis- terien ja näytekokoelmien luominen ja olemas- sa olevien rekisterien ja kokoelmien hyödyntä- minen perustuvat vapaaseen tieteenharjoitta- miseen, mutta ne vaativat tuekseen kansalais- ten moraalisen hyväksynnän.

Biopankki- ja rekisteritutkimuksen edelly- tykset ovat Suomessa erinomaiset. Väestökirjan- pitomme ulottuu 1500-luvulle asti. Suomalai- set ovat tutkimusmyönteisiä ja suhtautuvat tie- teenharjoittajiin luottavaisesti. Maassamme on paljon korkeatasoisia tietorekistereitä ja näyte- kokoelmia, joista monet ovat jatkuvasti alikäy- tettyjä. Laajoja ja kattavia tietorekistereitämme ei hyödynnetä lääketieteellisen tutkimuksen te- koon lainkaan niin paljon kuin olisi mahdollis- ta, eikä tietoja välttämättä yhdistellä jo kerättyi- hin näytteisiin. Niinpä rekisteritietojen ja biolo-

(4)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

16

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 8 / 2 0 0 5

gisten näytekokoelmien tutkimuskäytön järjes- telmällinen kehittäminen ja suostumusmenette- lyn asianmukaistaminen ovat eettiseltä kannal- ta perusteltuja hankkeita. Kattavista terveysre- kistereistä on apua monien sairauksien synty- mistä, leviämistä ja ennaltaehkäisyä koskevas- sa tutkimuksessa.

Rekisterien kehittämisessä on kuitenkin otet- tava huomioon niihin liittyvät vielä ratkaise- mattomat eettiset kysymykset. Erityistä huo- miota on kiinnitettävä valinnanvapauden sekä vapaaehtoisuuteen perustuvien osallistumis- mahdollisuuksien turvaamiseen. Demokratian vaatimuksen mukainen menettelytapojen avoi- muus ja läpinäkyvyys ja kansalaisten turvalli- suudentunne ja luottamus tieteenharjoittajiin on myös tämän tutkimuseettisen kysymyksen kohdalla yleisen edun mukaista.

Lääketieteellisen tutkimuksen ja sen mahdol- listaman uuden terveysteknologian mukanaan tuomat mahdollisuudet terveyshyötyjen tuot- tamisessa ja uusien hoitomuotojen kehittelyssä eivät saisi johtaa ihmisyyden ja ihmisarvon vä- lineellistymiseen. Valtakunnallisen terveyden- huollon eettisen neuvottelukunnan selvitykses- sä Oikeudenmukaisuus ja ihmisarvo suomalaisessa terveydenhuollossa ihmisarvon kunnioittamisen vaatimusta luonnehditaan seuraavasti: ”Ihmis- arvo on kaiken hoitamisen ytimessä ja muodos- taa sen perustan ja tarkoituksen. Hoitojärjestel- mät, -traditiot ja -fi losofi at ovat syntyneet sik- si, että ihminen on nähty niin arvokkaaksi, ettei häntä ole haluttu jättää sairautensa ja kärsimyk- sensä armoille. Se on muistettava kaikissa olois- sa. Vaikka hoidossa käytettäisiin parasta diag- nostiikkaa sekä hyvin monimutkaisia ja edisty- neitä hoitotekniikoita taidokkaasti, niin se ei rii- tä, ellei ihmispersoona tule nähdyksi, suojelluk- si ja kunnioitetuksi” (Valtakunnallinen tervey- denhuollon eettinen neuvottelukunta 2001).

Lääketieteen etiikan opetus

Asianmukaisella lääketieteellisen etiikan ope- tuksella voidaan pyrkiä turvaamaan se, että myös tulevat tutkijat ja terveydenhuollon am- mattilaiset ottavat toimintansa lähtökohdak- si ihmisarvon kunnioittamisen vaatimuksen.

Opetuksen sisältöjä uudistavan ja täydentävän etiikan tutkimuksen on tuettava tätä tavoitetta, kun se esittää moraalisia arvostelmia ja toimin- tasuosituksia. Tutkimuksen tuloksena ei synny ensisijaisesti uusia eettisiä ohjeita, säädöksiä tai muutakaan ulkokohtaista, vaan hyvin toimivia

ja luottamusta herättäviä käytäntöjä, jotka le- päävät vahvalla moraalisella perustalla.

1800-luvulla vaikuttaneen tanskalaisfi losofi n Harald Høffdingin mukaan moraalisiin arvos- telmiin tulee ”sisältyä persoonallista totuutta ja käytännöllistä merkitystä” ja niiden on johdut- tava ”elävästä tunteesta ja vietistä, joka ei anna meille rauhaa, ennenkuin saamme itsemme il- maistuksi”. Høffding toteaa, että moraalisia arvostelmia esittäessämme ”me paljastamme oman persoonallisuutemme; niitä määräämäs- sä täytyy siis olla koko meidän luontomme eikä pelkkä syiden ja vastasyiden haeskelu” (Høff- ding 1920, 4). Tästä lääketieteellisessä etiikassa on viime kädessä kysymys.

Kirjoittaja on lääketieteellisen etiikan professori Tu- run yliopistossa. Kirjoitus perustuu virkaanastujai- sesitelmään 30.11.2005.

KIRJALLISUUTTA

Aromaa, Arpo, Huovinen, Pentti, Kantanen, Marja Leena, Penttinen, Jaakko, Sarjakoski, Matti, Su- utari, jari, Syrjänen, Ritva, Venäläinen, Raili ja Virtamo, Jarmo (toim.) (2005): Hyvä tutkimustapa kansanterveyslaitoksessa. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B2/2005.

Gorovitz, Samuel (1977): ”Bioethics and Social Respon- sibility”. The Monist 1977 (60)1.

Høffding, Harald (1920): Etiikka. Eetilliset periaatteet ja niiden soveltaminen tärkeimpiin elämänsuhteisiin.

Suom. J. Hollo. WSOY, Porvoo 1920.

Launis, Veikko (2003): Geeniteknologia, arvot ja vastuu.

Gaudeamus, Helsinki.

Launis, Veikko (2005): ”Geenien sosiaalinen elämä”.

Teoksessa Haukioja, Jussi ja Räikkä, Juha (toim.), Elämän merkitys: fi losofi sia kirjoituksia elämästä. UN- Ipress, Kuopio, 303-312.

Launis, Veikko: ”Rekisteritutkimuksen eettiset perus- lähtökohdat”. Teoksessa Launis, Veikko ja Siipi Helena (toim.), Geneettinen demokratia. UNIpress, ilmestyy 2006.

Lippman, Abby (1992): ”Led (Astray) by Genetic Maps: The Cartography of the Human Genome and Health Care”. Social Science and Medicine 35, 1469–1476.

O’Neill, Onora (2002): Autonomy and Trust in Bioethics.

Cambridge University Press, Cambridge.

Reznek, Lawrie (1987): The Nature of Disease. Routledge

& Kegan Paul, London.

Tutkimuseettinen neuvottelukunta ja opetusministeriö:

Tutkijoiden ja elinkeinoelämän väliseen yhteistyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä pohtineen työryhmän (TEKO) muistio. Opetusministeriön työryhmä- muistio 1.12.2001.

Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvot- telukunta: Oikeudenmukaisuus ja ihmisarvo suoma- laisessa terveydenhuollossa. Sosiaali- ja terveysmin- isteriön selvityksiä 2001:1. Sosiaali- ja terveysmin- isteriö ja ETENE, Helsinki 2001.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(”Provenienssi”, Arkistolaitoksen sanastowiki [http://wiki.narc.fi/sanasto]) Provenienssiperiaatteella puolestaan sanaston mukaan tarkoitetaan sitä, että

hyödyntää Helsingin yliopiston intranetin, Flam- man, ja yliopiston julkisten sivujen uudistukses- sa tehtävää visuaalisen ilmeen suunnittelutyötä ja sisällönhallinnan

Lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launis on koonnut uransa eri vaiheissa kirjoittamistaan esseis- tä teoksen Moniarvoinen terveys, jossa hän jäsentää lääketieteellisen

Tämä johtuu käsittääkseni – niin kuin jo olen maininnut – siitä, että perinteinen kuvaus on keskittynyt vahvasti morfologiaan ja sitä on ohjannut morfologia siinä mie-

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Marcusen näkemys on kuitenkin humanis- tinen siinä mielessä, että hän näkee ihmi- sen kehityskykyisenä lajina nimenomaan sivilisaationsa vuoksi: ihmisen perimä ei vaadi

Dosentti Ossi Rahkonen oli valinnut esityksensä alaotsikoksi ”Mistä puhumme kun puhumme terveydestä?” Heti esityksensä aluksi hän totesi, että hän tulee esittämään