• Ei tuloksia

Kaikkien maa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kaikkien maa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

28 niin & näin 4/2009

Valokuva: Sami Syrjämäki

Olisi kiva laulaa, mutta kun ei osaa. Koulussa sain kuutosen laulukokeessa. Ja äitikin sanoo, että meidän perheessä vain isän puolella osataan laulaa. Olen perinyt äidin lauluäänen. Varon aina, että muut eivät kuule lauluani.”

Esimerkki on todellinen ja tavallinen. Laulutaitoa on pidetty synnynnäisenä, pysyvänä ominaisuutena. Jos ei ole laulanut nuotilleen, kuten suuri osa ikätovereista, on kehotettu olemaan hiljaa, eikä ole tarjottu opetusta.

Miksi opettaa jotain, mitä ei voi oppia?

Laulutaito liitetään usein musikaalisuuteen ja lau- lutaidottomuus epämusikaalisuuteen. Musikaalisuutta mitataan musikaalisuuskokeella, jossa – määritelmän mukaan – musikaalinen ihminen pärjää hyvin. Eräässä yleisesti käytetyssä testityypissä pitää laulaa annetun mallin mukaan. Jos laulaminen ei suju, ovet musiikin harrastamiseen sulkeutuvat ja kotiin viemiseksi saa epä- musikaalisen leiman. Nature Neurosciencessa 2002 jul- kaistussa artikkelissa todettiin, että niin sanottu kuu- loaivokuoren Heschlin poimu oli ammattimuusikoilla enemmän kuin tuplasti suurempi ja aktiivisempi kuin muilla. Tiede uutisoi tutkimuksen vahvistukseksi siitä, että epämusikaalisilla aikuisilla ei ole ehkä toivoakaan ke- hittyä musikaalisiksi.

Mutta monet nuottikorvaiset ammattimuusikotkaan eivät osaa laulaa. Aivot puolestaan muokkaantuvat sen mukaan, miten niitä käytämme. Ajatusta myötäsyntyi- sestä laulutaidosta ei pidä niellä noin vain.

Elämäntyönään musikaalisuuden mittaamista tut- kinut Kai Karma muistuttaa, että musikaalisuustestissä menestyminen ei takaa sen enempää soittoharrastuksessa menestymistä kuin ammattimuusikkouden kehittymis- täkään. Kulttuuripsykologisesti voi tiivistää: yksittäinen koe ei voi mitata luotettavasti niin moniulotteista ilmiötä kuin musikaalisuutta. Musiikillisten taitojen oppiminen on yhteydessä muun muassa harjoittelumahdollisuuksiin, opastukseen ja palautteeseen, sisäisen ja ulkoisen mo- tivaation suotuisaan vuorovaikutukseen, vanhempien ja kavereiden asenteisiin ja tukeen. Sama pätee pituus- hyppyyn, shakinpeluuseen ja kirjoittamiseen. Suoma- laiset eturivin aivotutkijat jo ainakin ymmärtävät, että ala vaatii tuekseen psykologisten, sosiaalisten ja kulttuuristen ilmiöiden käsittelyä, jotta voidaan ymmärtää esimerkiksi musiikin oppimista.

Opiskellessani Sibelius-Akatemiassa laulunopettajaksi ei laulutaidottomuuden problematiikkaa edes sivuttu. En muista noina aikoina myöskään ajatelleeni asiaa erityi- semmin, kun täytyi keskittyä oman äänenmuodostuksen

ja repertoaarin hiomiseen. Ystäväni, joka laulutaidot- tomana oli etsinyt lauluopettajaa, kertoi törmäävänsä aina samaan asiaan: kun opettaja kuuli, ettei oppilas osannut lainkaan laulaa, hän kehotti tätä keksimään it- selleen jonkin toisen harrastuksen. Laulunopetuksen am- mattilaismaailmassa laulutaidottomuus kerta kaikkiaan oli (on?) yksilön muuttumaton sisäinen piirre, jolle ei ole mitään tehtävissä.

Itse päädyin opettajaksi musiikkikouluun, jossa poik- keuksellisesti ei ollut pääsykokeita. Niinpä oppilaakseni ilmestyi laulutaidoton viisikymppinen nainen: ”Ukko Nooa” ei kerta kaikkiaan sujunut. En tiennyt yhtään, miten edetä, mutta ei maksavaa asiakasta uloskaan lai- tettu. Aloitimme harjoittelun. Nainen alkoi edistyä, ää- niala kasvoi, säveltarkkuus parani, hän oppi laulamaan mainiosti. Kuorossa laulamisesta tuli tärkeä osa hänen elämäänsä. Tulin tietoiseksi ilmiöstä, jota laulun am- mattiopinnoissani ei ollut olemassa. Laulutaidottomat laulunhaluiset oppivat laulamaan. Mitäs tämä on? Siispä tutkimusta tekemään. Väitöskirjani Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi valmistui 2005.

”Ihan hienoa, mutta ei kaikkia kiinnosta laula- minen. Ja eiköhän se nyt ole aika lailla marginaalijuttu tässä maapallomme isojen haasteiden rinnalla.” Näinkin on, vaan mikä on marginaalista ja miten? Maailmamme koostuu yksittäisten otusten yksittäisistä teoista. Aloitin hoitolaitosten kulttuuritoiminnan edistämisen läänintai- teilijana samana päivänä kuin presidentti Barack Obama oman virkakautensa. Meillä oli hienot avajaiset. Lauloin kurkku suorana olohuoneen matolla Washingtoniin kokoontuneen valtaisan väkijoukon kanssa Woody Guthrien protestilaulua: This land is your land, this land is my land… Tunsin kummallista yhteenkuuluvuutta täysin tuntemattomien ihmisten kanssa toisella puolella maapalloa. Lauloimme yhteen ääneen, toivoimme ja us- koimme parempaan. Se oli jotain se. Ja on vieläkin.

Laulu on kaikkien yhteinen kotimaa. Sen vainioille on pystytetty turhia raja-aitoja ja yksityisalueita. Minä kuulun niihin, jotka tietävät osaavansa laulaa. Laulutai- dottomaksi itsensä tuntevat ihmiset kertovat ulkopuoli- suuden tunteesta, kun oma osaamattomuus ja ehkä nöy- ryyttävät laulamiskokemuksetkin nousevat pintaan. Ei kuulu joukkoon. Jää nosteesta paitsi. Onko pakko?

Tutkimus on antanut viitteitä siitä, miten yhdessä laulaminen helpottaa masentuneisuutta. Hyvinvointivai- kutukset perustuvat sekä laulamiseen sinänsä että koke- mukseen kuulumisesta joukkoon. Yksinäisille ihmisille yhdessä laulaminen voi tarjota merkittävän sosiaalisen ja

Ava Numminen

Kaikkien maa

kolumni

(2)

4/2009 niin & näin 29

kolumni

henkisen tai hengellisen tuen. Muistisairaiden hoidossa laulamisen tiedetään auttavan monissa tilanteissa, vaikka kielellinen kommunikaatio olisi jo kovin puutteellista.

Hoitajan laulaminen tai yhdessä laulaminen voi loh- duttaa, antaa turvallisuuden tunnetta, aktivoida liikkeitä ja ryhtiä sekä helpottaa hoitotilanteita. Laulamista ei kui- tenkaan käytetä yleisesti potilastyössä. Osasyynä lienee vallitseva hoitokulttuuri, jossa ei kuulu tanssia tai laulaa, vaan suorittaa aikataulutettua perushoitoa. Syynä ovat myös yksittäisten hoitajien nurjat uskomukset omasta lahjattomuudestaan.

No, oppiiko laulutaidoton laulamaan? Kyllä. Ei jokai- sesta tule Karita Mattilaa, mutta eipä tule Jarkko Niemis-

täkään, vaikka treenaisi rystylyöntiään 24/7. (Hyvä on kysyä, miksi haluamme mattiloiksi ja niemisiksi.) Mutta miltä lähtötasolta tahansa ja millä iällä hyvänsä voi ko- hentaa laulamistaan. Silloinkaan, kun ei itse kuule, lau- laako oikein vai väärin, peli ei ole menetetty.

Oma ääni on osa identiteettiä. Oman lauluäänen et- siminen on jännittävää ja antoisaa. Yhdessä laulamista voi suositella myös ekologisena vaihtoehtona. Tutkimus- matka musiikin maailmaan yhdessä lauluystävien kanssa kuluttaa luonnonvaroja vähän. Ja se antaa paljon: iloa, energiaa, rikkaita kokemuksia ja muistoja. Laulamaan oppii kuitenkin vain laulamalla.

”Laulutaidottomat

laulunhaluiset oppivat

laulamaan. Mitäs tämä on?”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tässä artikkelissa tarkastelen arkielämään kuu- luvaa peruspalvelujen käyttöä harvaan asutulla maaseudulla elävien perheiden näkökulmasta. Käytän esimerkkinä

Se voidaan nähdä yhtenä individualistisen henkisyyden (Heelas 2008) osa-alueena, joka painottuu kehollisiin menetelmiin. Holistisen hyvinvoinnin tavoitteena on voi- maannutta

Waan kuin hän tällä tawoin siirtyy pois Auringon ja Maan wäli-kohdalta, niin alkaa- pi hänen Auringolta walaitztettu itä-laitansa wähi<.. telien näkyä

Taimi Kanasen 18 työvuotta Laukaan kansalaisopiston mo­. nipuolisen toiminnan aloittajana, kehittäjänä ja opettajana saavat runsaasti myönteistä palautetta

Askel 2: Tunnistetut käyttäytymismuutoksen tekniikat, niihin yhdistettävissä olevat teoriat ja tekniikoiden määritelmät vapaasti suomennettuna [Abraham ja Michie 2008]..

Kun tarkastellaan Tammisen ja Nilsson Hakkalan arviota koko vientiin liittyvästä kotimaisesta arvonlisäykses- tä, sen kehitys vuoden 2008 jälkeen näyttää jotakuinkin yhtä

Sen lisäksi hän väittää Marxin hyväksyvän, että pääoman kohtaamien menneisyyksien kokonaisuus on laajempi kuin niiden tekijöi- den yhteissumma, joita Marx erittelee pää-

Vuonna 1961 Posti oli kuitenkin jul- kaissut kokonaan uuden selityksen, jonka mukaan passiivin niin sanottu persoonapää- te, jota alkujaan oli pidetty siis refl eksiivi- senä,