• Ei tuloksia

Taikavuorella näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Taikavuorella näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 4/2019

323

KIRJA-ARVIOT

Taikavuorella

Eilenberger, Wolfram: Taikurien aika. Filosofian suuri

vuosikymmen 1919–1929 (2019). Suom Tommi Uschanov. Siltala.

399 sivua.

THOMAS MANNIN Taikavuori-ro- maanin (1924) päähenkilö, nuo- ri Hans Castorp seuraa Alppien keuhkoparantolassa kahden filo- sofin loputonta väittelyä. Väljäh- tynyt humanisti Settembrini syk- syyn viittaavine nimineen yrittää puolustaa eurooppalaista henkistä perintöä, kun taas teräväkielinen kriitikko Naphta pyrkii ajamaan hänet kerta toisensa jälkeen nurk- kaan. Ajankuvana nähdyssä yläil- mojen keuhkoparantolassa juuri kukaan ei parannu, vaan päinvas- toin terveetkin sairastuvat.

Vuonna 1929 Davosin Bel- védère-vuoristohotellissa käytiin samantapainen filosofinen väitte- ly laaja-alaisen humanistin Ernst Cassirerin ja hänen kriitikkonsa Martin Heideggerin välillä.

Rooliasetelmat muistuttivat Mannin romaania. Väittelyä seu- ranneet Heideggerin innokkaat opetuslapset, muun muassa nuo- ri Emmanuel Levinas, laskettelu- kumppanit ja muu yleisö pääsivät todistamaan, miten tosielämä jäl- jittelee fiktiota.

Davosin-väittely kuvataan Tai- kurien ajassa tarkoin. Kirjoittajan, saksalaisfilosofi Wolfram Eilen- bergerin (1972–) mukaan Cas- sirer ja Heidegger eivät yrittäneet suoraan vastata Immanuel Kan- tin (1724–1804) kysymykseen

”Mikä on ihminen” vaan kysymyk- sen taustalla oleviin ääneen lausu- mattomiin oletuksiin.

PERUSTA HUOJUU

Yhtä mieltä Davosin-kaksinkamp- pailua seuranneet olivat siitä, että valistuksen perushahmon Kantin elämää suuremman filosofisen järjestelmän perusta oli järkky- nyt. Ajasta ja tilasta ei voinut enää puhua entiseen tapaan Albert Einsteinin vuoden 1905 suhteel- lisuusteorian jälkeen, ei liioin py- syvästä ihmisluonnosta Charles Darwinin jälkeen tai tietoisuuden läpinäkyvyydestä Sigmund Freu- din jälkeen. Heisenbergin epävar- muusperiaate horjutti perinteistä lineaarista logiikkaa. Uskoa va- listuksen ja edistyksen voittokul- kuun murensi ensimmäisen maa- ilmansodan käsittämätön joukko- teurastus.

Heideggerin (1889–1976) ja Cassirerin (1874–1945) lisäksi Eilenberger seuraa Ludvig Witt- gensteinin (1889–1951) ja Wal- ter Benjaminin (1892–1940) elämänkulkua 1920-luvulla. Näi- tä hyvin erilaisia filosofeja yhdisti kiinnostus ikään kuin ”puhtaan kielen”, kaikkien inhimillisten kielten perustan löytämiseen. Ih- minen ei ilmaisisi itseään kielessä vaan kieli ihmisessä.

WITTGENSTEIN

”Älkää huolehtiko, ette te sitä koskaan tule ymmärtämään”, Wittgenstein sanoi vuonna 1929

väitöskirjastaan vastaväittäjil- leen Bertrand Russelille ja G. E.

Moorelle. Russel oli harvoja, joka ainakin yritti ymmärtää kulttifilo- sofiksi noussutta Wittgensteinia.

Taloustutkija J. M. Keynes nimit- ti Wittgensteinia ei enempää eikä vähempää kuin jumalaksi, ilmei- sesti vailla ironiaa.

Italian sotavankeudessa jo vuonna 1918 valmistuneessa Tractatus logico-philosophicus eli Loogis-filosofisessa tutkielmassaan Wittgenstein uskoi ratkaisseen- sa kaikki ajattelun ongelmat.

Hän kirjoitti: ”Ellei vastausta voi ilmaista, kysymystäkään ei voi ilmaista [--] Jos jokin kysymys voidaan ylipäänsä asettaa, siihen voidaan myös vastata”. Entä miltä tämä kuulostaa: ”Meistä tuntuu, että vaikka kaikkiin mahdollisiin tieteen kysymyksin olisikin vas- tattu, elämänongelmiamme ei olisi edes sivuttu.”

Wieniläiseen teollisuussu- kuun syntynyt Wittgenstein lah- joitti miljardiomaisuutensa sisa- ruksilleen ja vetäytyi alakoulun

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus 324

opettajaksi pikkukylään, mutta ei päässyt eroon ulkopuolisuuden tunteesta. Hän näki maailman ikään kuin sumean ikkunalasin takaa. Ajan positivistisen hen- gen vastaisesti, mutta tieteeseen nojautuen Wittgenstein väitti, että se, mikä antaa elämälle ja maailmalle mielekkyyden, on sanottavissa olevan tuolla puo- len. Toisessa, postuumisti jul- kaistussa teoksessaan Filosofisia tutkimuksia (1953) hän luopui absoluuttisen kielen ajatuksesta, korosti arkikieltä ja kielipelejä ja väitti, että sanan merkitys on sen käyttö, ja ”maailmani rajat ovat kieleni rajat”.

CASSIRER

Ernst Cassirerin mukaan ihmi- nen on merkkejä luova olento, joka antaa merkityksen maail- malle ja itselleen näitä merkkejä käyttämällä. Äidinkielen lisäksi on muita merkkijärjestelmiä, joi- ta Cassirer kutsuu symbolisiksi muodoiksi, kuten myytti, taide, matematiikka tai musiikki. Kyky merkkien käyttämiseen mahdol- listaa ihmisten kysymykset itses- tään ja maailmasta.

Cassirer vastusti mystistä pu- hetta ”kansanluonteesta” tai ”kan- san autenttisesta olemuksesta”, minkä hän näki johtavan kansal- liskiihkoon. Kielitiedettä tutkit- tuaan hän joutui Wittgensteinin tavoin luopumaan puhtaan kie-

Minuus katoaa liiallisessa moninaisuudessa.

len ajatuksesta. Pääteostaan Philo- sophie der symbolischen Formen hän kirjoitti vuosikausia Berliinissä yliopiston ja kodin välisillä raitio- vaunumatkoilla. Cassirer nimitet- tiin Hampurin yliopiston profes- soriksi ja vuonna 1929 rehtoriksi, kunnes hän pakeni perheineen natseja ja opetti loppuelämänsä Englannissa ja Yhdysvalloissa.

Cassirer oli filosofinelikosta ainoa, jonka tasapaino ei missään vaiheessa järkkynyt. Hän vietti vakaata perhe-elämää ja oli koto- naan akateemisessa maailmassa ja julkaisukäytännöissä. Vuonna 1927 hän kirjoitti puolisolleen:

”Voin ilman minkäänlaista vaike- utta ilmaista kaiken, mitä minun täytyy ilmaista”. Kolme muuta filo- sofia olisivat tuskin sanoneet näin.

HEIDEGGER

Martin Heideggerin pääteos Sein und Zeit (Oleminen ja aika, 1927) jäi pahasti kesken. Hänen kielen- käyttönsä oli usein läpitunkema- tonta. Positivistifilosofi Rudolf Carnap piti Heideggerin kirjoi- tustapaa esimerkkinä mielettö- mästä kielenkäytöstä. Heidegger korosti Cassirerin tapaan kielen merkitystä, mutta ei nähnyt ihmi- sen olemisen perustaa merkkijär- jestelmissä vaan ahdistuksessa ja rajallisuudessa, maailmaan hei- tettynä olemisessa (Geworfenheit).

Tarvitaan rohkeutta, jotta voi näh- dä pohjattoman kuilun siellä, mis-

tä on uskonut löytävänsä tukevan perustan.

Eilenbergerin mukaan Cassi- rerin sitoutuminen kulttuuristen muotojen moninaisuuteen saa vas- taansa Schwartzwaldin mullassa ja mökissään kiinni olevan Heideg- gerin ajatuksen, että minuus katoaa liiallisessa moninaisuudessa. Cassi- rerin kohtuullisuuden ja jatkuvuu- den painotus törmää Heideggerin korostamaan radikaaliin katkok- seen ja uuteen alkuun. Natsien astuttua valtaan Heidegger kohosi Freiburgin yliopiston rehtoriksi ja radikaalina ”uutena alkuna” liittyi natsipuolueeseen, mitä ei koskaan sodan jälkeen julkisesti katunut.

Sodan jälkeen hän toisaaltava vai- kutti saksalaisen ympäristöajatte- lun ja -liikkeen syntyyn.

BENJAMIN

Walter Benjamin kuoli vuonna 1940 natseja paetessaan, eikä hä- nen uransa ennen sitäkään edennyt mallikkaasti. Vuonna 1929 hän oli akateemisessa maailmassa epähen- kilö, joka oli jättänyt taakseen suu- ren määrän turhia professorihakuja ja lupaavasti alkaneita, mutta kes- ken jääneitä hankkeita. Jatkuvaa rahapulaa hän ei jättänyt taakseen.

Benjamin kirjoitti satoja lehti- artikkeleita kaikista mahdollisista aiheista. Eilenbergerin sanoin hänen kirjoituksissaan ”jokainen ihminen, jokainen taideteos, jo- kainen arkielämän tilanne on hä-

(3)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 4/2019

325

nelle merkki, jonka salat on avat- tava. Ja kukin näistä merkeistä on dynaamisesti kytköksissä kaikkiin muihin merkkeihin” (s. 35). Ben- jaminin omalaatuinen tapa nähdä asiat fragmentteina ja tuloillaan olevina mutta samalla raunioitu- mistaan ennakoiden, näkyy hänen kesken jääneessä pääteoksessaan Passagen-Werk. Pariisin, ”1800-lu- vun pääkaupungin” kimaltavissa kauppakujissa, jotka ovat osin luo-

lia, osin huoneita, osin käytäviä ja osin katutilaa, heijastuu koko mo- derni kapitalismi.

Eilenbergerin mielestä Benja- minin ajattelu on yksi ääripää siinä 1920-luvun jännitteessä, joka ajoi eteenpäin kolmen filosofikollegan ajattelua. Siinä missä Cassirer ha- lusi koota moniäänisyydestä yh- den yhtenäisen järjestelmän, Ben- jamin ajoi kohti suuria kontrasteja ja tiedon muuntuvia kasautumia.

Vapaan sivistystyön viestintä

­koulutusohjelma

Viestintä on tavalla tai toisella osa jokaisen työtä.

Vapaan sivistystyön viestintä

-koulutusohjelma on käytännönläheistä henkilöstökoulutusta. Koulutuksessa esitellään viestinnän, markkinoinnin ja palvelumuotoilun keinoja tueksi oppilaitosarjen haasteisiin.

Tavoitteena on innostaa ja rohkaista viestinnän tekemiseen

– kaikki on viestintää!

Katso opetusvideot ja lue lisää:

bit.ly/vapaan_sivistystyön_viestintä

Heideggerin kuolemanpelon si- jasta Benjamin hurmioitui.

Taikurien aika imaisee lukijan taikapiiriinsä, ja Tommi Uscaho- vin sujuva suomennos on asiantun- teva. Teos ei vaadi laajaa filosofian tuntemusta, mutta jonkinasteinen harrastuneisuus on hyödyksi.

JUSSI ONNISMAA

dosentti, työnohjaajakouluttaja Werka kehitys Oy

Kaikki arjen tilanteet ovat viestintätilanteita.

Kouluttaja Krista Keränen tuntee palvelumuotoilun.

Kuva: Sari Hormio Hanketta rahoittaa

opetus- ja kulttuuriministeriö.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Viittomakielten rakenne eroaa puhutun kielen rakenteesta, ja esimerkiksi verbiluokat ovat erilaisia kuin suomen kielessä.. Esimerkiksi suomen kielen sanan vetää

Kansalliskirjaston osalta on huomionarvoista, että kyse ei ole vain yhden kirjaston toiminnasta, vaan siihen kohdistuvat leik- kaukset ovat myös menetys koko alalle – ne ovat

Empiiriset kysymykseni tarkastelevat sitä, missä määrin kielen eri osa­alueiden monimutkaisuus vaihtelee systemaattisesti ja missä määrin yhteisön sosiaaliset tekijät

Tässä kirjoituksessa olen pyrkinyt lähestymään kielen sosiaalisen todellisuuden luon- netta siitä ajatuksesta käsin, että kielen rakenteellinen analyysi on osa luonnollista

Sanan kielen- vastainen lautakunta on tulkinnut niin, etta se merkitsee ' kotimaisesta nimikay- tannosta poikkeavaa' seka 'suomen, ruotsin tai saamen kielen aanne-

Jotta tulkinta voisi onnistua, tulkitsijan pitaisi hallita taysin seka tulkittava kieli etta tulk- kina kaytettava kieli , eika vain kieli vaan myos kielenkayttajien

Jos ajatellaan, etta lause Minulla on viihiin (= riittamattomasti) rahaa osoittaa puhujan tyytymattomyytta ja lause Minulla on viihiin (= jonkin verran) rahaa

2. b') *Kyllä ulkoiluviraston herrojen olisi syytä käydä itsensä —. Kongruenssi ei ole kriteerinä kuitenkaan kovin hyvä, koska valtaosassa esi- merkkitapauksia asianomainen N P