• Ei tuloksia

Huutomerkki kahden paradigman välillä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Huutomerkki kahden paradigman välillä näkymä"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

ainoana poikkeuksena Kirkkoisät ja yleiskatsaus myöhäisantiikin eri- tyispiirteisiin.

Uusi antiikin historia puoltaa nimenä paikkaansa juuri teok- sen rakenteen kannalta. Legendo- jen ja tarinoiden ystävänä voi kui- tenkin iloiten panna merkille, että myös antiikin kirjalliselle traditiol- le annetaan teoksessa tilaa. Muka- na ovat niin Rooman kuninkaisiin liittyvät kertomukset kuin hyveitä ja paheita kuvaavat esimerkkitari- natkin. Huomiota kohdennetaan kuitenkin myös taloudellisille ja kulttuurisille muutoksille antiikin maailmassa. Eri teollisuuden alo- jen ja rakennustoiminnan laajuus nousee varsinkin Rooman osal- ta esiin.

Paitsi kirjallista aineistoa, teok- sessa esitellään myös antiikin mo- numentteja, kuten keisari Augus- tuksen Rauhan alttari. Visuaalinen kulttuuri ei sen sijaan – ja vastoin tämä hetken tutkimusbuumia – saa vastaavaa keskeistä ja läpitunkevaa huomiota, vaikka teoksessa tähän puoleen viitataankin useassa koh- taa. Jos teos olisi taitettu toisella tavoin ja kuvat olisi voitu sijoittaa tekstiyhteyteensä, vaikutelma olisi voinut olla toinen.

Teoksessa on kiitettävästi tie- toikkunoita, joissa tarkastellaan mielenkiintoisia ilmiöitä tai yksi- tyiskohtia tietoiskun tapaan. Niis- tä paljastuu tiivistetysti mm. etrus- kien kielen ominaispiirteet, lapsen asema antiikin Roomassa ja roo- malaisen oikeuden erityispiirteet.

Kirkkoisien tarkempi esittely on perusteltu kristillisen tradition laa- jan ja pitkäaikaisen kulttuurivaiku- tuksen vuoksi. Kristinuskon sisäl- lä tapahtuneiden opillisten kiisto- jen esittely puoltaa paikkaansa, sil- lä niillä oli merkittäviä vaikutuksia

myöhempään historiaan. Kaiken kaikkiaan Castrénin Uusi antiikin historia on aarreaitta antiikin opis- kelijoille, harrastajille ja tutkijoille.

Se ei ole hukannut juuria, vaikka on omaksunut uusia tapoja lähes- tyä kohdettaan.

Kirjoittaja on dosentti ja yliopistonleh- tori Tampereen yliopistossa.

Huutomerkki kahden paradigman välillä

Bo Lönnqvist Jukka Relas: Valta, tyyli ja tila. Keisarien ja presidenttien residenssi Helsingissä 1837–1940.

Suomen Muinaismuistoyhdistys 2013.

Esinehistoriaa käsittelevänä tutki- muksena Jukka Relaksen työ on osa laajempaa intressiä, joka on kukois- tanut viimeisen 30 vuoden aikana.

Aftefaktien tutkimuksen näkökul- ma on huomattavasti laajentunut vain ulkonaisiin piirteisiin koh- distuvasta tutkimuksesta ja teore- tisoitunut mm. ranskalaisen An- nales-koulukunnan ja esim. aika- kauskirja Historische Anthropolo- gien (1993) perustajan Richard van Dülmenin1 sekä Etienne Francois ja Hagen Schulzen ansiosta.

1 Esim. Erfindung des Men- schen. Schöpfungsträume und Körperbilder 1500–2000 (1998); Entdeckung des Ich.

Die Geschichte der Individua- lisierung von Mittelalter bis zur Gegenwart (2001); Macht des Wissens. Die Entstehung der modernen Wissenschaftsge- sellschaft (2004).

Aineellista kulttuuria analysoi- daan osana mentaliteetin eli kä- sitysmaailman transformaatiota.

On osoitettu, että esineiden paikka kulttuurissa on olennainen osa ih- misten sosiaalista kommunikaatio- ta, toimintastrategioita ja ymmär- tämismalleja, sekä kollektiivisella että yksilöllisellä tasolla. Esimer- kiksi keräily tai sisustaminen tar- joaa lukuisia esimerkkejä siitä, mi- ten esineet saavat vuorovaikutuk- sen kautta mm. symbolisen merki- tyksen. Esine kertoo omistajan tai käyttäjän arvomaailmasta ja arvo- vallasta. Esineiden uudet funktiot siirtävät ne alkuperäisestä käyttö- tarkoituksesta toisenlaisiin merki- tysyhteyksiin. Olennaisesti tietoa ja taitoa omaavat artefaktit vahvista- vat lahjoina statussuhteita ja valtaa.

Näkökulma merkitsee, että aineel- lista kulttuuria arvioidaan uudel- la tavalla, esim. muutoksen sym- bolisena, merkitystä luovana pro- sessina.

Tutkimuskenttä on laaja ja as- pektit hyvin erilaisia. Yhteiskunta- ihanteet tuottavat alituisesti uutta, vapauttavaa esinekulttuuria, mutta samanaikaisesti esineellinen perin- tö vangitsee myös katsetta ja käyt- täytymistä. Puhutaan ”esineiden sosiaalisesta elämästä”, ”kulttuu- rin anatomiasta eli ruumiillistumi- sesta ja ulkonäöstä”, ”kulutuksesta tavaroiden, merkkien maailmana”,

”paikalliskulttuurin konservoin- nista ja kulisseista”, ”mausta ja val- lasta modernin asustamisen ilmen- tymänä” sekä ”esineiden identitee- teistä ja biografiasta”.

Kaikki mainitut näkökulmat ovat löydettävissä myös Relaksen teoksen epistemologisesta kon- tekstista. Tunnusomaista on tie- teellis-teoreettisesti orientoituvan tutkimuksen erkaantuminen his-

(2)

toriavaltaisen kronologian, kontin- uiteetin eli muutoksen, pelkän uu- den materiaalin ihailusta tai kau- saaliselityksien kaanonista kon- struktivistisen metodin suuntaan.

Täten vältetään progressiivisten historiatulkintojen vaara. Tutkijan harjoittama eräänlainen ”tiedon arkeologia” esineiden merkitys- maailmassa vaatii syventäviä kysy- myksenasetteluja, syvennettyä läh- dekritiikkiä ja pinnallisten tulosta- voitteiden hylkäämistä.

Esineet eivät kuulu yksinomaan sosiaaliseen tilaan ja käyttöyhtey- teen. Myös niiden välinen järjestys ja niihin liitetyt diskursiiviset käy- tänteet, arvot ja luokittelumetodit vaativat tutkimuksen painopisteen siirtämistä materiaali- ja muoto- deskriptiivisyydestä artefaktien ideologisiin, symbolisiin ja kom- munikatiivisiin merkityksiin. Mil- lä perusteella esineitä luokitellaan esimerkiksi rariteeteiksi tai kurio- siteeteiksi, muistoiksi, arvoesineik- si tai tyylisuuntien edustajiksi? Mi- ten esineitä määritellään ja rajataan luontoon tai kulttuuriin kuuluvaksi materiaksi? Miten esine nostetaan uuteen arvoon tai kuoletetaan?

Minkälaisen roolin kulttuurihisto- riallinen tutkimus luo itselleen täl- laisessa rajausprosessissa?

Uuden kysymyksenasette- lun kautta voidaan pelkistää val- lan olemusta ja aktualisointia, val- lan, tiedon ja politiikan välistä pe- liä. Ritualisoidun kulttuurin muo- dossa ilmenee myös moraalisia ja pedagogisia pyrkimyksiä. Vallan ja maineen jatkuvuuden symbo- lit paljastuvat esim. muotokuva-, kirjasto- tai museokulttuuria tut- kimalla, tässä tapauksessa erään rakennuksen, sen sisustuksen ja käytön ilmenemismuotoja analy- soimalla. Edellä esitettyyn kysy-

myskenttään ja siinä ilmeneviin metodologisiin ongelmiin kiteytyy Relaksen tutkimuksen esimerkin- omainen arvo.

Relaksen tutkimuksen tausta ei siis rajaudu menneisyyden ja ny- kyisyyden välisen siteen kartoituk- seen ja selvittelyyn, vaan erittäin omalaatuiseen kontekstiin, jossa henkilökultti, sisäisen ja ulkoisen vallan taistelu, vallan rakentami- nen ja vallan riisuminen konstru- oidaan ja demonstroidaan eri aat- teiden ja ihanteiden sävyttämänä pelinä. Keskeisinä toimijoina aree- nalla ovat Venäjän keisarit ja Suo- men presidentit. Kulissien raken- tajina arkkitehdit, keräilijä-ostajat ja sisustajat. Rekvisiitan tuottajina taiteilijat, käsityöläiset ja kauppiaat.

Metodi ja analyyttiset kategoriat Kun tutkija rakentaa kuvausta au- tenttisiin esineisiin, niitä suojaa- vaan rakennukseen, dokument- teihin, inventaarioihin, kirjallisiin lähteisiin sekä kuva-aineistoon no- jautuen sekä yhdistää niissä piile- vää tietoa ja tulkitsee niitä koko- naisuudeksi, hän harjoittaa antro- pologista kenttätyötä arkistoissa ja kokoelmissa. Etnografinen kent- tätyö merkitsee aineiston yksityis- kohtien lähilukua, jossa tuloksena on niin sanottu thick description.

Tutkijalle muodostuu henkilökoh- tainen suhde kohteeseen. Metodi on ollut ominainen kansatieteel- le (etnologia, kulttuuriantropolo- gia) yli sata vuotta, sen tuloksena muodostuu induktiivisesti ohjattu rekon struktio.

Relas johdattaa eläytyvästi luki- jaa Helsingin keisaripalatsin, myö- hemmin presidentinlinnan tilojen ja sisustuksen maailmaan huone huoneelta, kerros kerrokselta. Kun kuvaus kattaa kaksi pitkää ajan-

jaksoa (keisarillinen palatsi 1837–

1914, presidentinlinna 1919–40) ja niitä yhdistävä ”muutosvai- he” (1914–19) on vaikea välttää kronologista rakennetta, joka usein muodostuu kaavamaiseksi kroni- kaksi. Tällainen dokumentoiva ja deskriptiivinen tyyli on ollut do- minoiva myös suomalaisessa kult- tuurihistoriallisessa, esim. muse- oiden kokoelmiin, näyttelyihin tai rakennusten interiööreihin perus- tuvassa, tutkimuksessa. Sen johta- vana ajatuksena on toiminut muu- toksen kuvaileminen yksityiskoh- taisesti, vertailevan historiallisen perspektiivin valossa, eli evolutio- nismin ja diffusionismin paradig- man ohjaamana.

Tekijä eroaa aikaisemmasta tut- kimuksesta käsittelemällä aikaa ja tilaa monikerroksellisena ilmiö- nä, konkreettisena ja abstraktise- na. Aika ei ole pelkästään lineaari- nen aika, vaan myös syklinen, tila ei ole vain fyysinen vaan myös men- taalinen. Relaksen rakennelmassa lukija liikkuu samanaikaisesti se- kä horisontaalisessa että vertikaa- lisessa tilassa. Linnassa kävelevä lu- kija-näkijä käy läpi keisariajan seit- semän ”pääkerrostumaa” ja presi- denttiajan neljä, vaatimattomasti kutsuttua ”kautta”. Kun ”rakennus- monografia” (s.13) kuitenkin sy- vennetään integroimalla se hen- kilöiden biografiaan, Relas ylittää taitavasti kronologisen ja syklisen ajan ongelman, joka usein vaivaa tämäntapaista tutkimusta.

”Kerroksellisuus” (s. 9) on tut- kimuksen avainsana. Tutkimusot- teessa syvemmin strukturoitu ana- lyysi aineellisen kulttuurin biogra- fiasta saa kokemuksen (muisto) ja odotuksen (toivo), histo rian ja his- toriatietoisuuden, linkkiytymään toisiinsa ja täten tekee historialli-

(3)

sesta ajasta temaattisen ja semioot- tisen, pelkistämällä ”die Gleichzei- tigkeit des Ungleichkeitigzeites”, viitaten Reinhard Kosellekin me- tahistorian kategorioihin. Relak- sen tematiikan kolme abstraktista käsitettä: valta, tyyli ja tila, vahvis- tavat hänen rakennelmansa.

Tutkimuksen keskeiset intellektuaaliset impulssit

Kun tutkimuksen kohde liittyy, vallitsevan historiakäsityksen mu- kaan, niin ilmiselvältä vaikuttavaan valtarakennelmaan kuin Venäjän keisarikuntaan ja Suomen valti- oon, tuntuu ehkä hämmästyttäväl- tä – mutta sitä rohkeammalta – et- tä Relas on valinnut teoreettiseksi viitekehykseksi valtateorioita, jot- ka eivät perustu essentialistiseen näkemykseen. Täten myös Michel Foucault’n, strukturalismin vana- vedessä ajateltu, valtamaailma voi- daan valaista uuden analyysin va- lossa. Sehän kieltää historiallisen yhtenäisyyden ja kontinuiteetin, kaikenlaisen kulttuuriperinnön ja historiaselityksen. Relas korostaa- kin, että kyseessä ei ole vain insti- tutionaalinen ja symbolinen val- ta – visuaalisuuden ja rituaalien ilmentymänä, vaan myös vallan

”persoonaton kääntöpuoli: vallan- käyttö, vallan diffuusio, strategiat ja tekniikat”. Mutta jos valta nähdään, Foucault’n tapaan, voimasuhtei- den alituisesti liikkuvana jalusta- na, suhteina, jotka ovat epätasai- sia ja epätasa-arvoisia, herää kysy- mys, miten määritelmää voidaan soveltaa historiasävytteiseen do- kumenttitutkimukseen.

Valta relaatiojärjestelmänä vail- la keskusta, ristiriitaisena ja epäyh- tenäisenä, ei ole kukistamismeka- nismi, koska sillä ei ole subjektia.

Vallan ”dispositiivia” ja ”konfigu-

raatiota” voidaan tietenkin nähdä rakennuksen, huoneiden ja esi- neiden kieliopissa, sellaisena kuin ne näyttäytyvät, muuttuvat ja saa- vat nimensä, esimerkiksi kokonai- suuksiin järjestettyinä tai värisym- boliikalla määriteltyinä. Täten tulkinta paljastaa, minkä järjes- tystilan mukaan valtion itsetietoi- suus ja tiedonjärjestelmä jatkuvasti konstruoituu ja rekonstruoituu tie- tyssä kulttuurissa. Esineiden ”ant- ropologisoinnin” kautta avataan katsojalle ikkuna kulttuurin koo- dijärjestelmään ja sen reflektoi- vaan tietoon.

Relas luonnehtii kohdettaan

”etäisen keisarin syrjäiseksi resi- denssiksi” (s. 91–100) ja myöhem- min ”itsenäisen Suomen keskei- seksi rakennukseksi” (s. 156–162).

Luku keisarillisista vierailuista voi- daan nostaa koko tutkimuksen kes- keiseksi osaksi. Perustuihan Venä- jän maan valta, lähes myytinomai- sena, niiden kolmen pilarin varaan, jotka keisari ja hänen armeijansa, kirkko ja kansa muodostivat. Tätä näkemystä tukee kirjan kansiku- va (Aleksanteri II avaa valtiopäi- vät vuonna 1863), jossa valta, tyy- li ja tila kiteytyvät rituaaliin. Ma- nifestoihan ritualisoitu vierailujär- jestelmä kulttuurisena näytelmänä, kaikkine yksityiskohtineen, joita olisi voitu kuvailla vielä tarkem- min, juuri tilannetta jolloin liikku- va valta hetkessä näyttää mahtin- sa. Saapumis- ja lähtöseremoniat, nopeat käynnit ja tapaamiset, ju- malanpalvelukset, sotaharjoituksi- en katselmukset ja sotilasparaatit, univormut, ateriat, tanssiaiset sekä vanhan valtaistuimen (1809) siirto hetkeksi linnaan, ovat ekspressii- visiä käyttäytymismuotoja, joiden kautta näkymättömät vallan me- kanismit tulevat näkyviksi.

Myös tilan ulottuvuus laaje- nee fyysisyydestä ja käytännölli- syydestä vallan keskipisteeksi, ar- vo- ja mielikuvien asetelmaksi.

Esimerkiksi Senaatintori näyttää vallan symbolina syrjäyttäneen jo varhain Heidenstrauchin kauppi- astalosta muokatun palatsin. Tut- kimuksen kolminaisuuden – val- lan, tyylin ja tilan – yllä olisi henki- senä kyyhkysenä kernaasti saanut leijailla rituaali. Vallan ja tyylin vä- linen kommunikatiivinen merkitys ei ole jäänyt tekijältä huomioimat- ta. Käyttäytymistyylit, esimerkiksi muotina ja makuna, representaa- tion keskeisenä merkitysjärjestel- mänä ovat ehkä jääneet taidetyyli- en kuvauksen varjoon.

Huolimatta siitä, että itsenäi- sen Suomen presidentinlinna toi- mi valtiopäivien avajaistilana ja et- tä linnassa järjestettiin valtiovie- railut, kadettien ylentämistilaisuu- det, vastaanottoja ja iltajuhlia, ei voi välttyä vaikutelmasta, että itsenäi- syyden valta ei tarvinnut saman- laista symbolirakennelmaa kuin vieras valta. Onkohan presidentin- linnan kohdalla pikemminkin ky- se tilan hiipuvasta vallasta edus- kuntatalon valmistuttua (1931)?

Relas korostaa kuitenkin raken- nuksen tärkeää seremoniallista ja symbolista merkitystä valtaa rep- resentoivana näyttämönä ja pitää taloa itsenäisen Suomen keskeise- nä rakennuksena. Tila ei toki jäänyt symboleista tyhjäksi. Ero yksityi- sen ja julkisen tilan välillä korostui selvästi kerros- ja huonejärjestel- mässä, ajan ihanteiden mukaises- ti. Sisustuksesta karsittiin ”vääriä”

elementtejä (ortodoksikirkko, tai- deteokset ) ja se muutettiin kansal- listyyliseksi. Tämä voidaan nähdä aikaisemman valtaprosessin vasta- valtana, jossa suomalaisella kansa-

(4)

tieteellä oli merkittävä asema (kan- gaspuut, ryijy kansallisena taidete- oksena).

Tekijä on tehnyt uraauurtavan työn kun hän on identifioinut, mää- ritellyt ja kuvannut liitteessä palat- si-linnan koko säilyneen irtaimis- ton (yhteensä 219 objektia, s. 169–

269). Taidekokoelmasta hän on julkaissut erillisen kirjan Keisarilli- nen taidekokoelma Suomessa (Ota- va 2009). Esineanalyysin perusta- na ovat inventaariot, hankintojen kuitit ja kirjeenvaihto sekä tilaajis- ta ja tuottajista kertovat dokumen- tit, jotka tekijä on ”ristiinlukenut”.

Lisäksi hän on kartoittanut esi- neiden biografian eli sijoituspai- kat eri aikoina. Hän on taitavasti rekonstruoinut ja piirtänyt inte- riöörejä ja käyttänyt materiaalia vertailevassa perspektiivissä.

Identifiointiprosessissa tyyli on keskeinen muuttuja, sillä do- kumenttitietojen ohella esine si- joitetaan tyylimäärittelyllä hen- kilön, ajan ja paikan kontekstiin.

Tekijä on hyvin tietoinen taide- historiallisten tyylikausien (termi- en) ongelmallisuudesta. Kritee- rit ja todellisuus eivät aina kohtaa, kronologinen variaatio on laaja.

Tyylihistoriallinen jaottelu on kui- tenkin vakiintunut, vaikka muo- to ja sisältö eivät aina ole yhteis- mitallisia eivätkä tyylikausien ra- jat selkeitä, toteaa tekijä. Ajallinen ja funktionaalinen viive on yleinen ilmiö. Joudutaan käyttämään sel- laisia termejä kuin ”siirtymäkau- si” , ”provinsialismi”, tietyn tyylin

”henkinen”, ”uusrenessanssin ja ju- gendin välimaasto” jne. Kriittises- ti katsottuna kulttuurityyliraken- nelma on epistemologisesti tär- keä, koska se herättää paljon kysy- myksiä. Kuka määrää ja määrittelee tyylin? Mitkä ovat tilaajan, tekijän,

arkkitehdin, taiteilijan, hankkijan, ostajan ja käyttäjän roolit?

Relaksen tutkimus kuvaa erit- täin hyvin Pietarin huonekalutuo- tannon merkittävää roolia tyyli- ihanteiden luojana ja keskuksena (esim. taiteilija V. P. Stasov, valmis- taja A. Tour) sekä kulttuurityylien siirtymistä Helsinkiin, mutta myös helsinkiläisen puusepänverstaiden nousevaa merkitystä. Tekijä on tai- tavasti hyödyntänyt Pietarin kei- saripalatsien tuntemuksensa sekä tyylimäärittelyn että kulttuurivai- kutuksien selvittämisen vertailu- kohteena. Helsingin keisaripalatsin sisustusta leimaa monikerrokselli- suus (s. 19), mistään yhden aika- kauden ”kokonaistaideteoksesta”

ei ole kyse. Sisustus on syntynyt tarkoituksen ja sattumien kautta, toteaa Relas.

Itsenäiseen Suomeen siirryt- täessä tilanne muuttuu sikäli, että esineet ja tyylit eivät enää liity hen- kilö-hallitsijakulttiin vaan muo- tivirtauksiin ja asukkaiden hen- kilökohtaisiin intresseihin. Vaati- mattomuus ja puritanismi astuvat aktiivisesti kuvaan. Venäläisyys (”hovikulttuuri”) hävitetään jo ni- men muutoksella, kun palatsista tulee linna. Julkisesta rakennuk- sesta tehdään yksityinen koti, jon- ka keskipisteenä on perhe ja lap- set. Huonejärjestys ja nimet muu- tetaan. Keisarin työhuoneesta tulee kahvihuone, keisarinnan pukeutu- mishuoneesta tupakkahuone ja symbolit väistyvät funktionalis- min (”häivähdys eurooppalaisuut- ta”), käytännöllisyyden, uusien su- kupuoliroolien ja kansanomaisuu- den (arkinen) tieltä. Kaakeliuunit korvattiin avotakalla, huonekalut tilattiin Stockmannilta. Tanssiais- ten tilalle tuli vastaanotto kahvi- kestityksineen.

Relas hahmottelee kuitenkin lä- pi tutkimuksen jatkumoa palatsin ja linnan välillä. Erittäin keskei- nen ja osuva on hänen analyysinsä siirtymäkauden merkityksestä se- kä jatkuvuuden illuusion mekanis- mista (s. 18). Tietynlainen jatku- vuus on löydettävissä, kun kohdet- ta tarkastellaan funktion kannalta ja ajallisten kerrostumien muodos- sa. Samanaikaisesti on kuitenkin nähtävissä sattumanvaraisuutta, joka liittyy vallan ja mahdin vaih- televaan representaatioon. ”Syrjäi- nen residenssi” heräsi henkiin, kun

”etäinen keisari” suvaitsi käydä suu- riruhtinaskunnassaan. Presiden- tinlinna tarjoaa edelleen represen- tatiiviset kehykset itsenäisyyden manifestoinnille, olkoonkin vain yhtenä päivänä vuodessa. Ehkä ra- kennuksen pysyvin, ajaton ominai- suus onkin sen symboliarvo?

Dokumenttitutkimuksen ja realismin paluu

Kokonaisuutena, tieteen ja etenkin kansatieteen filosofian näkökul- masta, Relaksen tutkimus voidaan nähdä, ellei vastavirtana, kuiten- kin eräänlaisena kurituksena sii- hen postmoderniin suuntaan näh- den, jossa todellisuutta on ajateltu pelkästään sosiaalisesti konstruoi- tuna, rajattomasti manipuloituna, ja kaikkea kulttuuria vain teksti- nä. Dokumentoinnin asettaminen tiedon ja totuuden todistuskappa- leeksi – inventaarioluetteloiden ja kuittien empiirinen lähiluku, se- kä sisällön pohdinta – voi vaikut- taa helpolta ja suuria linjoja unoh- tavalta näpertelyltä. Se on kuiten- kin realistinen tapa, joka mahdol- listaa todellisuuden kuvaamalla, miten tieto rakentaa todellisuutta.

Se paljastaa, mitä valta, tila ja tyy- li kirjoitettuina tekevät ihmisestä.

(5)

Relaksen työ on – kevyesti viita- ten – ajankohtaisessa linjassa sen suunnan kanssa, jota esim. filosofi Maurizio Ferraris on melko äsket- täin tuonut esille ajatusrakennel- massaan sosiaalisten objektien on- tologiasta jälkien, rekisterien ja do- kumenttien (”paperipalojen”) ma- nifesteissa (Documentalità: Perché è necessario lasciare tracce, 2010).

Tästä näkökulmasta katsottuna Valta, tyyli ja tila ei ole päätepis- te hermeneuttisen epistemologian suunnalle eikä alku realismin onto- logian kaiverrukselle, vaan huuto- merkki kahden paradigman välillä.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston etnologian professori (emeritus).

Pielisjoki virtaa läpi pitkän historiansa

Mattias Tolvanen

Heikki Vesajoki ja Matti Pihlatie:

Pielisjoki, Elämän virta – A Stream of Life. Luontokuva M. Pihlatie (pihlatie.com) 2011.

Pielisjoki on Pohjois-Karjalan tär- kein virta ja Suomen kuudenneksi suurin joki tai kymi, kuten Heik- ki Vesajoki Pielisjoki-kirjassa mai- nitsee. Teos on erinomainen yleis- katsaus Pielisjoen ja sen lähiseudun luonnon sekä asutuksen ja elinkei- noelämän historiaan ja nykyisyy- teen.

Pielisjoen uittoväylän mukaan määriteltynä Pielisen kaakkois- päästä Ahveniselta alkunsa saava Pielisjoki laskee Joensuussa suu- reen Pyhäselkään, joka on osa Sai- maan järvisysteemiä. Pielisen ve-

denpinta on 18 metriä Saimaan pintaa korkeammalla, ja Pielisjo- essa virtaa vettä keskimäärin 240 kuutiometriä sekunnissa.

Jääkauden jälkeistä historiaa Pielisjoen laakso paljastui viimei- simmän jääkauden jälkeen man- nerjään sulaessa vähän yli 11 000 vuotta sitten, mutta uoma jäi samal- la Itämeren vesien peittoon. Paljon myöhemmin maan kohoa minen kallisti Pielisen allasta, ja suuren järven vesimassat mursivat kulku- tiensä Uimaharjun läpi, jolloin Pie- lijoki sai alkunsa noin 9 600 vuotta sitten. Kun Muinais-Saimaan vedet saivat uuden purkautumistien Sal- pausselän läpi Vuoksen syntyessä 6 000 vuotta sitten, Saimaan veden- pinta laski vähitellen useita metrejä ja Pielisjoen suu asettui nykyiselle paikalleen Joensuussa. Pielisjoki oli saavuttanut nykyisen noin 76 kilo- metrin pituutensa.

Monien muiden jokien tapaan Pielisjoki on ollut tärkeä kulkuväy- lä ja lähiseudun elämänehto. Var- haisimmat metsästäjät ja kalasta- jat liikkuivat Karjalan erämaissa vesireittejä pitkin, ja uudisraivaa- jat löysivät niiden varsilta ensim- mäiset asuinsijansa. Joesta on ka- lastettu ja sen virtausta on hyödyn- netty monella tavalla pitkän histo- rian aikana.

Ensimmäiset merkit ihmisestä Pielisjoen varsilta ovat 7 600 –6 000 vuoden takaa ennen ajanlaskum- me alkua, jolloin joen rantapen- koille jäi liesikiveyksiä, kvartsi-is- koksia sekä peuran ja kalojen lui- ta. Maanrakennustöiden yhteydes- sä tehdyt arkeologiset löydöt ovat hyvin sattumanvaraisia, mutta sil- ti vahvoja todisteita alueen esihis- toriasta. Lisäksi on löytynyt useita asuinpaikkoja nuoremmalta kivi-

kaudelta ja varhaiselta metallikau- delta, vuoden 1800 eaa. tienoilta ajanlaskumme alkuun.

Historiallisen ajan vanhimmat tiedot asutuksesta ovat Novgoro- din valtakaudelta ja liittyvät orto- doksiseen väestöön. Vuoden 1530 tienoilla pappismunkki Ilja pe- rusti Joensuun Kuhasaloon sivu- luostarin, joka rakennettiin puus- ta. Luostarilla oli vaikutusta myös alueen talouteen, sillä se omisti ti- luksia Pielisjoen varrella ja lohipa- toja Utrankoskessa. Pielisjoen ran- noilta ja saarista tunnetaan myös useita tsasounien ja kyläkalmisto- jen paikkoja.

Kauan jatkuneet rajasodat hait- tasivat kuitenkin pysyvän asutuk- sen vakaata kehittymistä. Valta- kunnan raja siirtyi useita kertoja, ja Pielisjoen seudusta tuli osa Ruotsin kuningaskuntaa vasta Stolbovan rauhassa vuonna 1617, jolloin Ve- näjä luovutti Ruotsille muun muas- sa Käkisalmen läänin. Koska Ruotsi ei katsonut suopeasti ortodoksista väestöä, monet perheet pakenivat puhdasoppista luterilaista valtaa itään, jopa kauas Venäjän puolel- le. Olot alkoivat vakiintua ja väestö lisääntyä vasta pikkuvihan (1740- 43) jälkeen. Ensimmäisen kerran Pielisjoen varren asutusta kartoi- tettiin vapaaherra S. G. Hermeli- nin Atlaksessa vuonna 1799.

Talouselämän virta

Monet joenvarren paikannimet, kuten Ukkola, Paukkaja, Kaltimo, Uimaharju, Ristisaari, Utra ja Ha- sanniemi, liittyvät kiinteästi saha- teollisuuteen. Utrankosken saareen rakennettiin vuonna 1786 vesivoi- malla toiminut yksikehäinen kaup- pasaha, ja siitä lähtien Pielisjoki oli teollisen tuotannon keskittymä, jonka varrella monet sahat jalos-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tommaso Cam- panellan Aurinkokaupunki ja Fran- cis Baconin Uusi Atlantis sijoittu- vat myöhäisrenessanssiin, David Humen Täydellisen valtion idea ajoittuu valistuksen

Näin kysyy Lontoon yliopiston professori Alison Wolf teoksessaan Does Education

En oikein osaa sanoa, onko tutkimus ja keskustelu Englannissa sen itseriittoisempaa kuin Suomessa.. Esiintymiskykyisistä ja sanavalmiista populaarikulttuurin tai median

Tavallaanhan näyttäisi siltä, että tässä esittämässäni kahden paradigman 'mallissa' on yksinker- taisesti kyse vain siitä, mikä on toisaalta elokuvan merkitys

Symmetria-a- symmetria-jakoa voidaan tarkastella toisaalta konstruktion ja toisaalta paradigman kannal- ta: symmetrisissä konstruktioissa ei myöntö- ja kieltolauseiden välillä ole

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

46 Ïðåçèäåíò Ïðèäíåñòðîâñêîé Ìîëäàâñêîé Ðåñïóáëèêè 20.11.2012: Óêàç Ïðåçèäåíòà ÏÌÐ ¹766 «Îá óòâåðæäåíèè Êîíöåïöèè âíåøíåé ïîëèòèêè

Voidaan sanoa, että Santtu Karhun tuotannolle keskeistä on paitsi konkreet- tinen valtioiden raja (Suomen ja Venäjän Karjalan välillä), myös symbolinen raja karjalaisen