• Ei tuloksia

Onko vapaalla sivistystyöllä tulevaisuutta? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Onko vapaalla sivistystyöllä tulevaisuutta? näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

165

AIKUISKASVATUS 2/2003 KIRJA-ARVIOITA

Timo Toiviaisen viimeinen teos tuo mieleeni Euroopan kulttuu- rirahaston kirjan ”Onko koulu- tuksella tulevaisuutta?” 1970- luvulta. Siinä kansainvälinen tutkijaryhmä tutkaili koulutus- järjestelmän tulevaisuutta. Vä- lineinä olivat tulevaa yhteiskun- ta- ja koulutuskehitystä käsitte- levät skenaariot. Toiviainen on työskennellyt samaan tapaan.

Vaikka hän on kirjoittanut teok- sensa yksin, on sen synnyssä keskeisesti mukana keskustelut ja haastattelut muiden asiantun- tijoiden kanssa. Skenaarioita hän ei esitä, mutta hänen visi- oissaan on kyllä aineksia mah- dollisille skenaarioiden tekijöil- lekin. Itse hän nimittää teostaan

”tutkielma-asiakirjak-si”,ja sitä onkin vaikea sijoittaa mihinkään yhteen luokkaan. Kirjassa on mukana tieteellistä analyysia ja tulevaisuuden tutkimusta mut- ta myös henkilökohtaisia muis- teluksia ja kannanottoja. Koko- naisuuden yhdistää juuri Toivi- aisen tietämys ja persoona.

Kirjan kustantaja Helsingin

ONKO VAPAALLA SIVISTYSTYÖLLÄ TULEVAISUUTTA?

TIMO TOIVIAINEN (2002) Vapaan sivistystyön visiot.

Castrénilaista laatuviiniä uu- sissa tammitynnyreissä.

Helsingin kaupungin suomen- kielinen työväenopisto

suomenkielinen työväenopisto lähestyy 90 vuoden ikää. Opis- to on rehtori Risto Kuosmasen esipuheen mukaan halunnut tuoda kirjan kautta panoksensa Vapaan sivistystyön osaaminen ja pätevyys (VSOP)-hankkee- seen. Opistoa voi tästä teosta kiittää. Toivon että malli yleis- tyy.

Toiviainen tarkastelee va- paata sivistystyötä monesta näkökulmasta ikään kuin askel kerrallaan. Ensimmäisenä aske- leena toimii Zachris Castrénin perinnön tarkastelu. Castrénin yhden miehen komitea ”Valtio ja vapaa kansansivistystyö”

(1929) ja sen snellmanilainen tausta osoittautuvat hedelmäl- liseksi lähtökohdaksi sivistys- työn nykyisten haasteiden tar- kastelulle. Edelleenkin on kysy- mys siitä, että sivistystyön tu- lisi olla mukana eriarvoisuuden ja väkivallan ehkäisyssä ja tor- junnassa. Yhteiskunta on muut- tunut, mutta ei niin perinpohjai- sesti että tämä tehtävä olisi hä- vinnyt. Vapaan sivistystyön asemassa on toki tapahtunut institutionaalisia muutoksia.

Aikuiskoulutuksesta on tullut erityisesti pohjoismaissa perus- palvelu, ja aikuisopiskelussa on velvoiteopiskelun piirteitä. Val- tion ja vapaan sivistystyön

suhde on siis ajankohtainen pohdinnan kohde. Miten keski- näinen luottamus säilytetään, miten onnistuu vapaan sivis- tystyön autonomian turvaami- nen? Castrénia koskevan luvun lopussa, kuten useassa muus- sa luvussa, on vielä lukijalle säästetty jokerikysymys: Mitä Castrén ei sanonut?

Kolme seuraavaa lukua kä- sittelevät vapaan sivistystyön vaiheita toisen maailmansodan loppumisesta vuoden 1998 la- kiin vapaasta sivistystyöstä.

Luvut ovat lyhyitä, niin lyhyitä että voin kuvitella historiallises- ti suuntautuneen lukijan voivan niiden lyhyyttä arvostellakin.

Toiviaisella on kuitenkin erin- omaiset edellytykset nähdä olennainen. Hän on kirjoittanut väitöskirjansa näistä vuosista Euroopassa, joihin hän on Suo- messa niin lukijana kuin teki- jänäkin perehtynyt. Luku päät- tyy optimistisesti, kun vapaan sivistystyön järjestöt ja poliiti- kot soutavat yhteisen veneen lopulta satamaan. Toiviainen hieman vierastaa sitä, että va- paan sivistystyön lakiin tulivat mukaan liikunnan koulutuskes- kukset ja kesäyliopistot. Itse olen mm. juuri OISE:ssa, jossa Toiviainen esitti väitöskirjansa, joutunut vastaamaan kysymyk-

(2)

166

AIKUISKASVATUS 2/2003 KIRJA-ARVIOITA seen, eivätkö kirjastot kuulu-

kaan Suomessa vapaan sivis- tystyön piiriin?

Kolmas askel on asiantunti- joiden haastattelut. Tavoitteena on nostaa keskusteluun ne avainkysymykset, jotka vapaa sivistystyö tänään kohtaa. Kes- kustelukumppaneina ovat Hel- singin suomenkielisen työväen- opiston johtokunnan jäsenet, aineryhmien johtavat opettajat eli ”pedagogit”, kolme eri teh- tävissä olevaa ”castrénilaista”, kaksi ulkopuolista rehtoria ja neljä valtakunnallista asiantun- tijaa. Viimeiseksi mainitut Toivi- ainen profiloi hyvän elämän ja enemmistön puolustajaksi, symbolista isänmurhaa harkit- sevaksi, ota tai jätä - tilantees- sa ihmiseen uskovaksi ja va- paan sivistystyön muutoksen kummajaisesta koulutusjärjes- telmän osaksi jäsentäväksi, mutta huomattakoon arvoratio- naaliseksi osaksi. Jo nämä pro- filoinnit kertovat, että kirjoitta- ja tavoittaa haastattelujen avul- la keskeiset ongelmat. Kirja on syytä lukea, jos on kiinnostu- nut ketä nämä meidän monien tuntemat persoonat ovat. Opis- toväen haastattelut kertovat yksityiskohtaisemmin ja käy- tännönläheisemmin, mitkä ovat ongelmat ja haasteet joita ei voida paeta. Osin ne ovat koko maassa yhteisiä, osin pääkau- punkiseudun erityisluontee- seen liittyviä.

Seuraavaksi Toiviainen kä- sittelee niitä yhteiskunnallisia voimia, jotka ovat sivistystyön taustalla ja jotka liikuttavat sitä.

Lähtökohtanaan hänellä on Anthony Giddensin ja Ulrich Beckin käsitykset globalisaati- osta. Siten tarkastelu ei jää mak- rotasolle, vaan myös ihmisten arkielämän muutosta tutkail- laan. Luku on varsin lyhyt, mut-

ta jälleen kirjoittaja onnistuu poimimaan olennaiset asiat. Sitä kuvaa näyte alaotsikoista: riski, traditio, perhe, demokratia, aat- teet, uskonnot, poliittinen val- ta, nationalismi, kriisit ja kriisi- en jälkitilat sekä filosofiat. Sel- väksi tulee, että olemme haas- teellisessa tilanteessa. Samat voimat, jotka ovat edistäneet vapaa sivistystyön kehitystä voivat sitä myös rajoittaa.

Luku Sivistystyön lähtökoh- tia ja identiteetin aineksia perus- tuu runsaaseen lähdekirjallisuu- teen ja Helsingin suomenkielis- tä työväenopistoa koskevan asiakirja-aineiston analyysiin.

Toiviainen nostaa näkökulmak- seen tasa-arvon tavoitteen ja sen paluun mahdollisuuden.

Hän toteaa, että kansainvälisten kokemusten perusteella koulu- tus ja sivistys kasautuvat niil- le, joilla sitä jo ennestään on runsaasti ellei mihinkään inter- ventioon ryhdytä. Johtopäätös on hyvin ajankohtainen valmis- tauduttaessa aikuisten koulu- tustason kohottamisohjelmaan, Noste-ohjelmaan.

HYVÄN ELÄMÄN KOLMIKANTA

Hyvän elämän kolmikannaksi Toiviainen nostaa seuraavat jännitteet: kansalaisuus vs. työ, sivistys vs. koulutus ja yhtei- söllisyys vs. yltiöyksilöllisyys.

Toiviaisen valinnat ja niiden perusteet ovat selvät. Siten niistä olisi myös helppoa ja he- delmällistä keskustella. Tarjoan harjoitusapua. Ensinnäkin eikö palkkatyöhön osallistumisen voi nähdä myös osana kansa- laisuutta, ainakin Asko Suikka- sen ”työmarkkinakansalai- suus”-käsitteen kautta? Toisek- si mielestäni aikuiset eivät he- vin alistu ulkoa annettuihin koulutustavoitteisiin, vaan

opiskelevat omien intressiensä ja mieltymystensä mukaisesti.

Siten täsmäkoulutustakin saate- taan käyttää sivistymisen. Kol- manneksi eikö juuri yksilölli- syyttä jos mitä tarvita nyky-yh- teiskunnassa? Toki olen samaa mieltä, että sen pahin vihollinen on juuri yltiöyksilöllisyys.

Näkökulmia sivistystyön suunnitteluun on kirjan pisin luku. Lähtökohtana on ei enem- pää eikä vähempää kuin post- modernismin haaste tiedolle ja moraalille. Toiviainen lainaa Pe- ter Jarvisin sosiologista päätel- mää: ”Todellakin, edistynyt ka- pitalistinen järjestelmä on nielai- semassa kitaansa kasvatuksen kulttuuriset arvot” (s. 113).

Haasteellisempaa lähtökohtaa ja kontekstia suunnittelulle on vaikea kuvitella. Toiviainen pohtii sivistyspolitiikan mah- dollisuutta Parlamentaarisen ai- kuiskoulutustyöryhmän tarjo- aman Skyllan ja Kharybdiksen, taloudellisen tuen ja ohjaamisen maastossa. Sen jälkeen hän kä- sittelee suunnittelua, tutkimus- ta, laatutyötä ja evaluaatiota sekä varoittaa liiasta vaatimat- tomuudesta. Aikuisväestön ryhmät ovat erinomaisen moni- puolisesti ja ilmeikkäästi kuva- tut. Hieman jään kaipaamaan sukupuolen ja etnisen ryhmän käsittelyä. Lopussa on taas hauska ja viisas pohdinta siitä, onko ns. tavallista ihmistä ole- massa. Olen vakuuttunut, että erityisesti tämä luku tulee kulu- maan lukijoiden käsissä.

”Vanhojen ideoiden lämmit- telyä ja kysymys” otsikoitu luku on itse asiassa varsin in- novatiivinen. Siinä käsitellään hakevaa toimintaa, opintosete- liä, kolmatta sektoria ja vertais- ryhmiä sivistystyön uusien lä- hestymistapojen aineksina. Kä- sittely on asiantuntevaa ja va-

(3)

167

laisevaa. Lopun kysymys on ns. tuhannen euron kysymys, josta Toiviainen haluaa muis- tuttaa kaikkien uusien ideoiden keskellä. Hän haluaa tehdä sel- väksi, että perimmäisiä kysy- myksiä ihmis- ja maailmanku- vasta emme voi välttää emmekä ottaa annettuna talouden pak- kopaitaa.

Viimeisessä luvussa esite- tään kymmenen tulevaisuuden visiota, jotka Toiviainen vii- saasti rajaa lähivuosiin. Esitys

perustuu kirjan aiempiin lukui- hin, mutta varsin lyhyessä tilas- sa kirjoittaja onnistuu myös uudelleen kiteyttämään keskei- simmät perustelunsa. Siten tasa-arvo, oma traditio, hyvän elämän kolmikanta, identiteetti, muuttunut toimintakulttuuri, laatutyö, tutkimus, opiskelija, opintosuostuttelu ja hyvin- vointivaltio ankkurina tulevat käsitellyiksi. Niihin voi lukija ottaa kantaa ja suhteuttaa omat visionsa. Onko vapaalla sivis-

tystyöllä siis tulevaisuutta?

Millaisille valinnoille se perus- tuu?

Timo Toiviaisen viimeiseksi jäänyttä kirjaa voi lämpimästi suositella laajalle lukijakunnal- le. Se ei ole vain mallikas tutki- mus, vaan myös viisas kirja, jos- sa uskalletaan esittää olennai- sia kysymyksiä ilman pelkoa tai kyynisyyttä.

Ari Antikainen

AIKUISKASVATUS 2/2003 KIRJA-ARVIOITA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Suomen vierailullaan syys-loka- kuun vaihteessa Schuller käsitteli rikollisuuden ehkäisyä sekä vam- maisten ja vanhusten tukemista elinikäisen oppimisen keinoin..

Anneli Sara- järven terveysalan käytännön harjoittelua käsittelevä ja empii- riseen aineistoon perustuvan artikkelin keskeisin johtopäätös on se, että oppiminen on sidok-

Erityisen ärhäkkäästi hän valvoi lehdessä vapaan sivistystyön äänen kuu- luvuutta.. Hän kantoi syvää huolta alan profes- sorinimitysten yhteydessä vapaan

Yhteiskunnallisen syrjäytymisen estämisessä vapaalla sivistystyöllä on suuri yhteiskunnallinen tehtävä, joka hoituu ja tuottaa yhteiskunnallisesti merkittävän

Edellä sanotun tarkoituksena ei ole lähteä siitä, että kaiken vapaan sivistystyön tulisi olla syvän aatteellista ja vain sitä.

-palauttaa kaikenlaisen rationaalisuuden ja todellisen merkityksen KID-tutkimuksessa viimekädessä 'tiedon' (informaation, dokumentaation) käyttöön ja käyttäjään, joko

Tätä puutetta ja sen seurauksia hän kä- sittelee läpi koko kirjan samalla kun hän vakuuttavasti kuvaa sitä, miten julkiset palvelut siirretään yksityiselle

Suomessa alkaa sekä ekonomistien että vir- kamiesten keskuudessa, Puumanen ja minä mukaanlukien, ulkomaisia auktoriteetteja seuraten vallita suuri yksimielisyys siitä, että