• Ei tuloksia

Minä kosmoksessa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Minä kosmoksessa"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2009 niin & näin 155

kirjat

Päivi Mehtonen

Minä kosmoksessa

Italo Calvino, Koko kosmokomiikka (Tutte le cosmicomiche, 1997).

Suom. Liisa Ryömä. Tammi, Helsinki 2008. 331 s.

Filosofisten leimojen lyö- minen kirjailijoihin on yhteinen huvi, joka on hy- väksyttävää vain jos se on erittäin nokkelaa, mitä se yleensä ei ole. Kuinka usein onkaan Wittgensteinin nimi loihdittu esiin keskusteluissa kirjailijoista, joilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin se, että heillä ei ole mitään yhteistä Wittgensteinin kanssa.”1

Keskiaikaisen runoilija Guido Ca- valcantin eräässä sonetissa kertojina toimivat kynät, jotka puhuvat ensim- mäisessä persoonassa: ”Me surulliset ja kauhistuneet kynät…”. Onko tuo kummallinen ja merkitsevä särö esit- tämisen järjestelmässä, minä-kynä, tae esittämisen rajojen ylittyvyy- destä ja myös todellisen kirjoittavan minän läsnäolosta kirjoituksessaan?2 Tällaisia pohtii Italo Calvino (1923–

1985), jonka Koko kosmokomiikka jatkaa epätavallisten minä-kertojien perinnettä. Teoksen teemoissa sisä- ja ulkopuoli, kieli ja ei-kieli sekä minä ja ei-minä sekoittuvat muuttuessaan abstrakteista käsitteistä konkreetti- siksi kuviksi.

Kertomuskokoelman julkaisuhis- toriaakin voi pitää rajoiltaan jous- tavana calvinolaisena hypertekstinä.

Alkuosan 12 tarinaa suomensi Liisa Ryömä jo 1969 (Kosmokomiikka;

Le cosmicomiche, 1965). Jälkiosan 12 kertomusta Calvino kirjoitti elä- mänsä viimeisinä vuosikymmeninä ja suomennoksen pohjana oleva laa- jennettu kokoelma ilmestyi italiaksi vuonna 1997.

Koko kosmokomiikka on filoso- finen kaunokirja jos uskotaan siihen Calvinon diagnoosiin, että komedia on yksi side kirjallisuuden ja filo- sofian välillä. Ajatus toistuu läpi kirjailijan tuotannon. Postuumina ilmestynyt teos Kuusi muistiota seuraavalle vuosituhannelle nostaa

2000-luvun vertauskuvaksi runoilija- filosofin, jonka inspiraationa toimii taas Cavalcanti. Tällainen runoilija- filosofi kykenee hyppäämään maa- ilman raskauden yläpuolelle ja ha- vaitsemaan keveyden salaisuuden, jonka painovoima kätkee. Myös se, mitä monet luulevat ”nykyajan elinvoimaisuudeksi”, on vain tuon salaisuuden meluisa vastakohta, ke- vytmielisyyttä, joka painaa meitä kohti kuoleman valtakuntaa.3 Siksi Calvinon mukaan tarvitaan miette- liäisyyden keveyttä. Hän tietää mistä puhuu. Myös Koko kosmokomiikka on mietteliään kevyt ja samalla tark- kanäköisen vakava komedia, jossa kerronta koko ajan leikittää erilaisia rakenteita ja järjestelmiä.

Mies yli kaikkeuden laidan

Jos päähenkilö on oikeassa, maa- ilmankaikkeuden tylsimyksiä ovat ne, jotka eivät osaa koskaan kertoa mitään. Ajatus on huolestuttava niin filosofin kuin kirjallisuudentutkijan kannalta, mutta Koko kosmokomiikan sankari ei kuulu riskiryhmään. Qfwfq muistelee vuolaasti maailmankaik- keutta sen eri vaiheissa, alkuhämystä maapallon lajien syntyyn ja evoluu- tioon. Calvinon teos on kuin (De- leuzen ja Guattarin) cogiton deterri- torialisaatio kertomukseksi tulleena:

minän näkökulma hajaantuu milloin avaruushiukkaseksi tai nilviäiseksi, milloin viimeiseksi dinosaurukseksi.

Ihmiset puolestaan ovat kuulijoita ja tarinoita kehystäviä ”teikäläisiä”, joita minä-kertoja puhuttelee ikään kuin kuvan ulkopuolelle. Galakti- sella omaelämäkerrallaan minä oikoo ja täydentää ihmisajattelun tuottamia fysiikan, kosmologian tai biologian teorioita.

Päähenkilöllä olisi aitiopaikka

horjuttaa sitä kantilaista ajatusta, että emme voi koskaan saada tietoa maailmasta sinänsä. Sankari pääsee – uskottelee päässeensä – kaikkeuden reunojen ulkopuolelle, suorastaan puhtaan järjen näkökulmaan: ”löin heti alussa vetoa että universumi syntyisi” (99). Näköaloista ja muo- donmuutoksista huolimatta sen maailmantulkinnat palautuvat aina tutunoloisen tietoisuuden rajoihin:

ihmisen, sen pienen olion, joka ajat- telee ja toimii kuin koko kosmos olisi vain sitä varten luotu.

Juuri avaruuden suuruuden ja minän tietoisuuden pienuuden vä- lille syntyvä klappi on Koko kosmoko- miikan komedian ja ironian aineksia.

Kaikkeuden mittasuhteissa minäker- tojan cogito hajaantuu, kääntyy ja monistuu: Qfwfq ei vain ole koska ajattelee vaan myös ajattelee koska on. Se ajattelee – tai sanoo ajatel- leensa – jo aikojen alusta ja aiem- minkin. Kertomuksessa ”Ei mitään ja vähän” väritetään omakohtaisesti fyysikko Alan Guthin selittämän kosmisen inflaation melskeitä ja vai- hetta, jossa maailmankaikkeus otak- suttavasti lyhyessä ajassa laajeni valoa nopeammin tyhjästä. Kertomuksen alku on haasteellisen minä-kerronnan manifesti.

”Jos sanon teille että muistan sen […] niin väitätte että ei-missään ei- mikään ei voi muistaa mitään eikä tulla minkään muistamaksi, josta syystä ette voi uskoa sanaakaan siitä mitä teille juuri aion kertoa. Vaikea väittää tätä vastaan, myönnetään.

Voin sanoa vain että siitä hetkestä kun jotakin oli, ja kun mitään muuta ei ollut, tuo jotakin oli universumi, ja koska mitään ei sitä ennen ollut, oli jokin ennen missä sitä ei ollut ja jokin jälkeen missä se oli, ja sillä hetkellä siis alkoi aika, ja ajan myötä muisti, ja muistin myötä joku joka

(2)

156 niin & näin 1/2009

kirjat

muisti, olin se sitten minä tai jokin jonka myöhemmin tajusin olevan minä.” (313)

Tarjolla on siis ikuisuuden ensim- mäinen silminnäkijäkuvaus, vaikka emme tarkkaan tiedä, mistä. Tuo etuoikeutettu tila synnyttää minässä kaikkivoipuuden illuusion ja Koko kosmokomiikan suomalaislukijassa jälleen kerran ilon kääntäjä Liisa Ryömän sattuvista sanavalinnoista:

”’Kaikki! Kaikki!’ minä kailotin puoleen ja toiseen, ’tuleva!’ minä hehkutin, ’tuleva!’, ’äärettömyys tänne ja heti!’ minä leveilin tuossa voimien epäselvässä tuprussa” (317).

Universumin uutuusarvo kuitenkin laimenee nopeasti minä-kertojan ihastuessa vanhaa maailmaa – siis universumin laajenemista edeltänyttä ei-mitään – arvostavaan naiseen.

Opportunistisen kosijan iskulauseet vaihtuvat nyt meontologisiin miet- teisiin, joita leimaavat tyhjän spi- raalit, poissaolot ja ”silmäpaot ajan kudelmassa” (321). Henkilökoh- tainen on metafyysistä.

Ironista klappia kerrontaan syntyy myös minien ajallisuudesta.

Sama pronomini tunnetusti viittaa sekä kertojaan että kerrottuun, esityksen subjektiin ja objektiin.

Qfwfq:n tapauksessa nämä ajoittain ovat valovuosien päässä toisistaan.

Mahdottomissa yrityksissään ylittää, alittaa ja ohittaa minän reunoja Koko kosmokomiikka tuo usein mieleen Samuel Beckettin, jota Calvino ar- vosti kielen uudistajana.4 Kertomuk- sessa ”Lintujen alkuperä” muistellaan evoluution ensimmäisten lintujen ilmaantumista: ”Vaan annas olla, eräänä aamuna kuulen ulkoa laulua, jota en ollut koskaan ennen kuullut.

Tai oikeastaan (enhän minä vielä tiennyt mitä laulu ollenkaan oli):

kuulen värssyn jota kukaan ei ollut ikinä päästänyt. […] minun pitäisi muistaa paremmin asiat jotka olen aikoja sitten unohtanut: ensinnäkin sen mitä nykyisin sanon linnuksi, toiseksi sen mitä nykyisin nimitän

’minäksi’.” (200–201)

Tämä ajallisuuksien silloitta- minen tuottaa koko ajan muistumia kertomisen historiasta. Calvinosta on osuvasti sanottu, että hän on kirjoit- tajana yhtä nykyaikainen kuin uusin

tiede ja samalla ikivanha kuin am- mentamansa antiikin myytit tai kes- kiajan ritariromanssit, matkakirjat ja sadut.5 Näitä jälkiä Calvino ei peitä vaan, päinvastoin, kirjoittaa niiden päälle jättäen saumakohdat näkyviin.

Rakenteiden leikki ja säröt systeemissä

Calvinon proosa on asystemaattista kirjoitusta. Hän on viime vuosisadan alkupuolen futuristien ja dadaistien hengenheimolainen esittäessään ja horjuttaessaan erilaisia malleja ja kä- sitejärjestelmiä.6 Edustamansa avant- gardistisen kirjailijaryhmä OuLiPon kanssa hän jakoi käsityksen sääntöjen ja vapauden erottamattomuudesta.

Kuudessa muistiossa mietitään, kumpi on vapaampi: kirjoittaja, joka tavoit- telee vapautta sääntöjen kahleista (vaikkapa surrealistin tapaan etsien suoraa yhteyttä alitajuntaan) vai kirjoittaja, joka noudattaa ja muun- telee ennalta-annetun runousopin sääntöjä. Koko kosmokomiikankin voi nähdä julistavan oulipolaista vas- tausta. Kuvitelma säännöttömästä vapauden tilasta on harhaa. Tun- temiaan sääntöjä noudattava kir- joittaja on vapaampi kuin kirjailija, joka luulee itseään vapaaksi mutta on toisenlaisten, itselleen tuntemat- tomien sääntöjen orja. Mekaaniselta vaikuttava poetiikka voi taata ennen näkemättömiä mahdollisuuksia.

Päälle kirjoittaminen on yksi tällainen mekaaninen lähtökohta.

Erityisesti sisä- ja ulkopuolen käsit- telyssä Koko kosmokomiikan kerto- mukset pyyhkivät pois niin luon- nontieteitä, Shakespearea kuin sar- jakuvaa. Aktiivisten galaksiytimien teoria ja mustan tai valkoisen aukon problematiikka saa Qfwfq:n kau- nopuheiseksi: ”Räjähtää ulos- vaiko sisäänpäin […] kas siinä pulma: ja- lompaa onko pyrkimys levittää hillit- tömästi omaa energiaansa tilaan vai musertaa se tiiviiksi massaksi ja niellä se sisäänsä. (”Imploosio, räjähdys si- säänpäin”, 325.)

Myös kieli merkkijärjestelmänä tulee omaelämäkerrallisen histo- riikin piiriin. Qfwfq lähes onnistuu tekemään tarpeettomiksi puheet ra- joittamattomasta semiosiksesta. Tari-

nassa ”Merkki avaruudesta” se laatii kaikkeuden ensimmäisen merkin tes- tatakseen uteliaisuudesta, kiertääkö aurinko kierroksen Linnunradan ympäri 200 miljoonassa vuodessa.

Millainen on merkki ennen ’merkin’

käsitettä, ja miten sen voi nähdä ennen kuin ’näkemisestä’ oli edes puhuttu?

Aiemmin suomentamattomista Koko kosmokomiikan kertomuksista vaikuttavimpia on jo edellä mainittu

”Lintujen alkuperä”. Käsitellessään kovakouraisesti sanallisen ja kuval- lisen kerronnan keinoja se osoittaa, miten jokaiseen esittämisen kon- ventioon sisältyy mahdollisuus sen keinojen rikkomiseen – ja toinen oleva tai tuleva konventio. ”Äkkiä [jättimäinen muna] lennähti auki.

Minä hymyilin. Liikutus sai silmäni kyyneliin. (Näkyvillä olen vain minä, sivukuvana; se mitä näen jää ruudun ulkopuolelle.) Edessäni oli ennen nä- kemättömän kaunis olento.” (206) Näillä kertovilla riveillä ja rivien loihtimissa sarjakuvaruuduissa minät monistuvat äärettömiin.

Avaruuden lattea hermeneutikko

Calvinon tuotanto, erityisesti Jos tal- viyönä matkamies (suom. 1983), on provosoinut arvovaltaisia debatteja kaunokirjallisuuden oikeudesta fi- losofisuuteen ja toisin päin (mm.

Jürgen Habermas, Hans Robert Jauss). Koko kosmokomiikan kaiho- mielisin filosofisuus kuitenkin syntyy minä-kertojan alituisesta ymmärtä- mättömyydestä. Qfwfq pysyy kerto- muksesta toiseen tunnerekisteriltään melankolisena, rohkeudennäytök- sissään kömpelönä ja tulkinnoissaan hitaana. Se ei ole kehityskertomusten unelmavävy, jolla olisi evoluution edetessä suuria toiveita viisastua tai kypsyä.

Erityisen huonosti minä-kertoja ymmärtää naisia, vaikka reagoikin alttiisti feminiiniseen läsnäoloon.

Qfwfq on myös kilpailuhenkinen, ajoittain jopa peliriippuvainen (”Pal- jonko lyödään vetoa”). Kyberneet- tiset veikkauskohteet heittelevät tu- levien taivaankappaleiden syntyjär- jestyksestä Arsenal–Real Madrid -ot-

(3)

1/2009 niin & näin 157

kirjat

telun tuloksiin tai Balzacin romaanin tuleviin juonenkäänteisiin. Tämän salaisen vedonlyönnin rinnalla kal- penevat meidän tuntemamme maa- ilman akateemiset bisnekset – yli- opistojen yritysmaailma-simulaatiot, tutkimusrahoitusten väärinkäytöt ja dosenttien huumekauppaepäilyt.

Calvinon kosmoksessa yliopistovirat (Elektroniprognoosikeskuksen tut- kijasta tiedekunnan dekaaniin) ovat vain lumetta maailmankaikkeuden mittakaavassa käytävälle kyberneetti- selle vedonlyönnille. Mutta tässäkin Koko kosmokomiikka on ihmeitä tekevä klassikko. Se taikoo kos- moksen arkiseksi ja arjen kosmiseksi.

1 Italo Calvino, Philosophy and Literature.

The Literature Machine. Essays. Käänt.

Patrick Creagh. Secker and Warburg, London 1987, 42. Vapaasti englannista suomentanut PM.

2 Calvino, The Pen in the First Person.

The Literature Machine kuten viitteessä 1.

3 Kuusi muistiota seuraavalle vuosituhan- nelle (jatkossa KM). Suom. Elina Suo- lahti. Loki, Helsinki 1995, 32. Myös Philosophy and Literature, 46–48.

4 ”Tyhjennetään sivu kaikista kuvista ja aloitetaan alusta. Samuel Beckett on saavuttanut suurenmoisia tuloksia

supistamalla kuvallisten ja kielellisten elementtien määrän äärimmäisen vähäi- seksi, kuin maailmassa maailmanlopun jälkeen.” (KM, 150)

5 Constance Markey, Italo Calvino. A Jour- ney Toward Postmodernism. University Press of Florida, Gainesville 1999.

6 Henry Sussman, The Writing of the System. Borges’s Library and Calvino’s Traffic. Literary Philosophers. Borges, Calvino, Eco. Toim. Jorge J. E. Gracia, Carolyn Korsmeyer ja Rodolphe Gasché.

Routledge, New York 2002.

Viitteet & kirjallisuus

Antti Immonen

Ekologian monta sfääriä

Félix Guattari, Kolme ekologiaa (Les trois écologies, 1989). Suom. Anna Helle, Mikko Jakonen & Eetu Viren.

Tutkijaliitto, Helsinki 2008. 82 s.

Vuonna 1989 julkaistu Kolme ekologiaa on ehkä paras yksittäinen johdatus Félix Guattarin ajatteluun.”

Innostuin mainoslau- seesta, koska en ollut koskaan pe- rehtynyt Guattariin muutamaa sivua enempää. Kirjan takakannessa ki- teytetään lähtöongelma: ”[T]ietoka- pitalismi on laajentanut ekologisen kriisin käsittämään myös yhteis- kunnallisen ja mentaalisen ympäris- tömme.” Eipä voi muuta kuin nyö- kytellä.

Ainakin lyhyytensä puolesta Kolme ekologiaa on sopiva joh- dannoksi, vaikkakin olen tottunut yleensä siihen, että jos jonkun filo- sofin kirjoitus on omintakeista ja vaikeaselkoista, johdatukset hänen ajatteluunsa hoidellaan enemmänkin selväkielisesti. Kansantajuisuudesta kun Guattaria itseään ei voi ylistää.

Mutta kirjan ajatukset ovat kiin- nostavia, kunhan jaksaa käännellä niitä ja haeskella hieman taustainfoa.

Guattarin painotukset ovat sinänsä

tärkeitä: pelkkä fyysisten jätteidemme siivoilu ei ole mistään kotoisin. Se ei ratkaise ekologista kriisiä, ei poista sen syntysyitä eikä paranna tilaamme.

Kaikki palautuu viime kädessä kehä- mäisesti takaisin kysymykseen siitä, mitä tavoittelemme. Näin, kuten Guattari peräänkuuluttaa, luontoa ei voikaan erottaa kulttuurista tai ajat- telusta.

Guattari tarjoaa lääkkeeksi niin fyysisen kuin mentaalisenkin ympä- ristön rikkautta. Nykymeno köyh- dyttää yhtäläisesti näitä eri olemas- saolon alueita, ja siinä missä voimme tunnistaa sukupuuttoon kuolevat tiikerit ja sammakot, meidän tulisi tunnistaa myös tuhokehityksestä kärsivät mentaaliset organismit, kä- sitteet, halut, tunteet ja mielentilat.

Mikäli ymmärrän hänen muo- toilunsa oikein, ”tietokapitalismi”, kapitalismin vallitseva, mentaalisia pääomia hyödyntävä nykymuoto, vahingoittaa ja köyhdyttää subjek- tiviteettia, joka vuorostaan on suuri syy ympäristöongelmiin. Tähän on-

gelmatiikkaan on Guattarin mukaan hahmoteltava uudenlaista lähesty- mistapaa, ja hän käyttää siinä apu- keinonaan, kuten jo kirjan nimikin kertoo, ekologia-termiä.

Maailmankatsomus vai tieteenala

Kun luonnontutkija Ilkka Hanski ja kumppanit sanoivat muutama vuosi sitten julkaisemassaan Ekologiassa, että ”ekologia-sanaa käytetään hä- kellyttävän monimuotoisesti”, he olisivat voineet saman tien osoittaa sormella paitsi ympäristönsuoje- lijoita, myös Guattaria (ja tämän lainailemaa Gregory Batesonia).

Näiden ”mentaalisessa ekologiassa”

kun on häivytetty Hanskin ja kump- paneiden ajatus siitä, että ekologia olisi pelkästään ”eliöiden levinnei- syyteen ja runsauteen vaikuttavia te- kijöitä tutkiva luonnontiede” ja että ekologian tehtävänä olisi ”selittää ja ennustaa luonnonvaraisten eliölajien suhde ympäristöönsä”.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

- J a jos em mää ROLV \PPlUWl ny einee väistää, ni PDLWRNDQQXP me olis sälättäny päi yhtee, ja taas olis ollu uuttinc lehdis, QLlWämmäi k ahteetörmäykses

2OL nähkääs VHPPRVHV PXOWL ODWHUDDOLVHV YDKHWXVNDXSDV saanu NXXV särkee siit hyväst, NR se VlU kelä itte" oli kuus vuat madostanu mee SLKDV +lQH PLlOHVWlV lankes sit

• Jos on aihetta epäillä, että sähkölaitteessa tai kodin sähköasennuksissa on jotakin pielessä, kutsu sähköalan ammattilainen apuun. Älä puuhastele

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja

Rationaalinen toivo siitä, että hyve ja onni kävisivät yksiin; toivo joka trans- sendoi, mutta jotenkin muuten kuin ajassa – ikään kuin ihmisen rationaalisuus ei

Niin tai näin, itse asia eli Heideggerin natsismi ei sulkulau- seesta juuri hetkahda, varsinkaan, koska sodan jälkeinen Heidegger ei vain muista

S e u ­ raus olikin, että ty öväki osasi äänestää ilman vaa- lineuvojan apua, jota he yleensä pelkäsivät.. N aise t eivät suinkaan olleet toimettomina vaali-

kin niin sanoi ja kun se oli niin paksu ja kun se ei edes oikeen kieltänyt! Tohtorinna lähti heti rouva Spetsin luokse, joka oli yhtä hämmästynyt kuin