• Ei tuloksia

Mitä filosofi tekee rakkaudella?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä filosofi tekee rakkaudella?"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2015 niin & näin 29

Mitä filosofi tekee rakkaudella?

Onko saavuttamaton rakkaus parempaa käyttö- voimaa filosofialle ja kirjallisuudelle kuin saavu- tettu? Painava kannanotto asiaan on Georg von Lukácsin (1885–1971) essee Søren Kierkegaardin (1813–1855) ja Regine Olsenin (1822–1904) kuuluisasta suhteesta. Teksti oli omana aikanaan kokeellinen: sen ote on samanaikaisesti kriittinen ja Kierkegaardin ratkaisuihin eläytyvä. Nuoren kirjoittajan oli omalta osaltaan lisättävä kokoel- man Die Seele und die Formen. Essays (1911) omis- tukseksi: ”Irma Seidlerin muistolle”. Unkarinkieli- nen alkuteos oli ilmestynyt edellisenä vuonna.

Essee Sørenistä ja Reginestä on vuosisadan vaihteen lyhytproosan helmi, ilmeinen rajoit- teissaan ja saavutuksissaan. Saksalainen idealismi paljastaa rakkauden äärellä porvarillisimpia puo- liaan Lukácsin tarkastellessa vaikkapa avioliiton tai äiti-naiseuden velvoitteita. Mahdollisuuksien rajat ovat konservatiivisemmat kuin esseessä viitatussa antiikin tai keskiajan rakkausfilosofi- assa (Platon, trubaduurilyriikka). Kysymys eletyn elämän ja kirjoitetun elämän vastakkaisuudesta on kuitenkin edelleen mielenkiintoinen tilaisuus Lukácsille pyrkiä kääntämään Kierkegaardin omaa (anti-hegeliläistä) ajattelua ja paradokseja tätä ajattelua itseään vastaan. Lukácsin oma käsit- teistö oli vielä toinen kuin vuoden 1918 jälkeen, jolloin tapahtui hänen ratkaiseva kääntymyksensä bolševismiin. Vielä varhaisesseissä tärkeän käsit- teen ”sielu” korvasi sittemmin ”tietoisuus”.1

Päivi Mehtonen kamppailun – puolustaessaan kantaa, jonka mukaan

koko nyky-yhteiskunta on lakannut olemasta kristillinen ja vieläpä käytännössä estää ketään pysymästä kristittynä – Kierkegaard kuoli.

Regine Olsen oli jo vuosia aiemmin ottanut mie- hekseen erään varhaisemmista ihailijoistaan.

3

Mitä tässä tapahtui? Selitysten määrä on suunnaton.

Jokainen Kierkegaardin uusi julkaisu, jokainen kirje ja päiväkirjan sivu on helpottanut selittämistä ja samalla tehnyt yhä vaikeammaksi ymmärtää tapahtunutta ja sa- mastua siihen, mitä se merkitsi Søren Kierkegaardin ja Regine Olsenin elämässä.

Kierkegaardista unohtumattomimmin ja ylittämät- tömimmin kirjoittanut Kassner2 hylkää kaikki selitykset.

”Kierkegaard”, kirjoittaa hän, ”on runoillut suhteensa Regine Olseniin, ja kun joku kierkegaard runoilee elä- määnsä, hän ei tee sitä kätkeäkseen totuuden vaan voi- dakseen ylipäätään sanoa siitä jotakin”.

Selitystä ei ole, koska se, mitä on, on enemmän kuin selitys: se on ele. Kierkegaard sanoi: olen raskasmielinen.

Hän sanoi: olin ikuisuuden liian vanha hänelle. Hän sanoi: synnikseni luettakoon, että vedin häntä mukanani kuohuvaan virtaan. Ellei elämäni olisi suuri katumuk- senteko tai vita ante acta3, silloin...

Ja Kierkegaard jätti Regine Olsenin ja sanoi, ettei ra- kasta tätä eikä ole milloinkaan todella rakastanut. Onhan hän ihminen, jonka leikkisälle sielulle joka hetken oli tarjottava yhä uusia ihmisiä ja suhteita. Suuri osa Kier- kegaardin tuotannosta julisti äänekkäästi näitä sanoja;

hänen tapansa puhua ja elää korosti tätä yhtä ainoaa asiaa, jotta Reginen usko sen todenperäisyyteen lujittuisi.

Regine Olsen otti miehekseen erään varhaisemmista

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kirkon työntekijän kannalta voi pohtia, miten hän itse kokee tehtävänsä ja ase- mansa oppilaitoksissa: mitä tehtäviä oppilaitoksissa on, miten työntekijä kokee

Georg Henrik von Wrightin teoksessa Ihminen kulttuurin murroksessa ehkä kiehtovin essee on vuonna 1994 kirjoitettu Berdjajev.. Von Wright pitää Nikolai Berdjajevia

Mahdollisesti (ja sanoisin myös: toivottavasti) koko työn asema ihmisen kansa- laisuuden ja jopa ihmisarvon perustana tulee kriittisen uudelleenarvioinnin kohteeksi.

Vuoden 1931 essee eeppisestä teatterista tekee asian selväksi heti ensimmäisessä virkkeessään: ”Se mistä teatterissa tänä päivänä on kysymys, määrittyy tarkemmin

Vallankäytön kannalta Monjardet jakaa poliisia koskevan tarkastelunsa kolmia: yhtäällä on kysymys poliisin alisteisuudesta lail­.. liselle ja

Iän voidaan ajatella, että vaikka mainitut nimet ovatkin nykyisin klassikoita, he en-ät välttämättä olleet omana aikanaan ainoita politiikan ja byrokratian

raili siellä, ja hän pyysi, että Amalia olisi aina

Mietteita Huittisten Musiikkiopiston taipaleelta Kokki-Amalia - legenda jo omana aikanaan Lottien sankaruus oli arkipäivän sankaruutta ...,... Huittisten Seudun