• Ei tuloksia

Verkostoituminen - humanistin pahin painajainen? (Kommenttipuheenvuoro)

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Verkostoituminen - humanistin pahin painajainen? (Kommenttipuheenvuoro)"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

1

Satu Jaatinen

VERKOSTOITUMINEN – HUMANISTIN PAHIN PAINAJAINEN?

Verkostoituminen on ahdistavaa toimintaa. Kaikkien pitäisi sitä harrastaa, mutta tekeekö lopulta kukaan sitä vapaa-ehtoisesti? Kaiken huipuksi verkostoitumista pitäisi harjoittaa tilaisuuksissa, joissa sitä mieluummin vain nauttisi ilmaisesta ruuasta ja juomasta kuin kulkisi kyselemässä muilta osallistujilta heidän nimiään ja erityisosaamisalueitaan. Olo on kuin lapsena leikkikentän laidalla, kun äiti patisti leikkimään muiden lasten kanssa. En mää, onko pakko?

Miksi vierastan verkostoitumista näin paljon? Minähän olen humanisti, ihmistieteiden asiantuntija. Tutkin ihmisiä ja kirjoitan heille heidän omasta elämästään, mutta kun case on ottaa heihin ammatillisessa muodossa kontaktia ja hyödyntää yhteyksiä työnteossani, niin avuttomuuden tunne iskee vatsaan ja hiki nousee otsaan. Eihän minulla ole edes käyntikortteja!

Verkostoituminen on minulle kuitenkin elintärkeää. Olen pahimman luokan pätkätyöläinen. Kirjoitan maksua vastaan niin lyhyitä kuin pitkiäkin tekstejä ja Tapio Rautavaaraa lainaten leipäni on pieninä palasina maailmalla. Minun pitäisi osata kertoa omista vahvuuksistani niille tahoille, kustantamoille ja lehtitaloille, jotka saattaisivat tarvita palveluksiani. Kaikki nöyryys, vaatimattomuus ja hiljaisuus pitäisi unohtaa, vaikka ne ovat meille suomalaisille niin tuttuja ja helppoja asioita. Eräs ystäväni oli kerran vieraana kaupungin vastaanotolla, jossa kaupungin edustaja tervetuliaispuheen sijasta kehotti kaikkia läsnäolijoita verkostoitumaan. Ystäväni istui seuraavat kaksi tuntia sohvalla syöden tuulihattuja.

Jospa kyse ei olekaan koulutuksestani, voisinko syyttä kulttuurista perimääni tästä avuttomuudesta? Naapurikansojemme edustajilla ei tunnu olevan lainkaan samankaltaista estoista asennetta verkostoitumiseen kuin suomalaisilla. Niin ruotsalaiset kuin venäläisetkin hallitsevat tämän lajin.

Suomenruotsalaiset ovat ainakin meidän umpisuomalaisten silmissä verkostoituneet keskenään suoranaiseksi salaliitoksi asti. Onko esi-isiemme elinpiiri ollut liian rajautunut? Isojako hajotti aikoinaan kyläyhteisöä moniksi peltojensa keskellä asuviksi tilayksiköiksi. Tuosta yksiköstä lähdettiin sunnuntaisin kirkkoon ja syksyisin kaupunkiin markkinoille. Verkostoitumisen etäisimmät pisteet olivat ne tutut kauppiaat, joille tilan tuotteet vietiin myytäväksi ja joilta hankittiin mausteet ja kankaat tulevaa vuotta varten. Mitä omavaraisempi tila oli, sitä pienempää oli alihankinta.

On myös mahdollista, että paheksun toimintaa, koska se vaatii oma- aloitteisuutta. Miksi minun yht’äkkiä pitää verkostoitua, jos vanhempani ja isovanhempani ovat päässeet helpommalla? He ovat parhaimmillaan

(2)

2

saattaneet selvitä läpi koko työuransa ilman verkostoitumista. Syynä oli verkoston tiukkuus ja tiheys, siitä ei noin vain tipahdettu. Otetaan esimerkiksi Helsingissä päämajaansa pitänyt osuusliike Elanto. Se huolehti jäsenensä elämästä syntymästä kuolemaan. Kun Elannon jäsenkirjan omaavalle henkilölle syntyi lapsi eli uusi osuuskuntalainen, oli pienokainen oikeutettu osuuskunnan omaan kummilahjaan. Liikkeellä oli myymälöitä, tehtaita, ravintoloita, kesäsiirtola ja jopa oma hautaustoimisto. Monet vanhempamme kasvoivat maailmassa, jossa koko työura saatettiin toteuttaa saman työantajan erilaisissa tehtävissä ja lopussa seisoi kultakello. Ei sekään ongelmaton maailma ollut. Suuri ja mahtava Elanto kaatui lopulta kyvyttömyyteensä verkostoitua. Pienistä tappiota tuottavista yksiköistä ei haluttu luopua, koska periaatteena oli että yhtäkään Elannon myymälää ei saa sulkea, se olisi antanut huono kuvan koko osuusliikkeestä. Lopulta velkainen osuuskunta ajautui fuusioon pahimman kilpailijansa, Helsingin osuuskaupan, kanssa.

Olihan vanhempieni opiskeluaika muutoinkin erilaista, selkeämpää. Karkea rajaus meni siten, että opistoista haettiin työhön ja yliopistosta haettiin virkoihin. Minä puolestani haahuilen maailmassa, jossa kaikki työntekijät tuntuvat pyörivän jonkinlaisessa projektissa. Työsuhteet heilahtelevat kuudesta kuukaudesta viiteen vuoteen, eivätkä aina täysin vastaa sitä, mihin on kouluttautunut. Harvalla on varaa olla verkostoitumatta. Mutta muiden alojen ihmisiin tutustuminen tuntuu usein kovin vaivalloiselta. Eikö se riitä, että tuntee useita oman alansa ihmisiä ja kurssikaverinsakin vielä siihen jatkoksi?

Se että tuntee kaikki oman alansa ihmiset pitkin Suomea, on tietysti vaikuttava suoritus, mutta sitä ei pidä sotkea verkostoitumiseen. Silloin syntyy vain linja, jossa kaikki katsovat samaan suuntaan. Se ei välttämättä tuo mukanaan kehitystä ja uusia ideoita, vaan pahimmillaan luo ja pönkittää ennakkoluuloja. Verkossahan linjojen pitäisi kulkea ylös ja alas, ristiin rastiin.

Tuulihattuja kaupungin vastaanotolla syönyt ystäväni pohti jälkikäteen, että ehkä olisi pitänyt käyttää tilaisuutta hyväkseen ja verkostoitua edes sen toisen sohvalla istuneen ihmisen kanssa. Verkostoitumisenhan ei tarvitse olla uuden ystävän löytämistä. Riittää, että ottaa selvän ihmisen nimestä, toimenkuvasta ja vaikka sähköpostiosoitteesta. Käyntikortti on tässä mainio apuväline. Se, että eri alojen ihmiset kohtaavat ja sanovat ääneen ne tyhmät kysymykset, joita muuten ei käsitellä, saattaa parhaimmillaan johtaa asioiden kehittymiseen ja innovaatioihin. Siihen toiseen hankalaan nykyaikaiseen termiin.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lintuesineen autenttisuus ja kuolemattomuus sekä sen itsestään aukeava merkitys in- nostavat runon puhujaa, mutta elävän linnun ainutkertaisuus myös ahdistaa.

Vallan kasvot ja johtaminen Valtaa analysoidessaan Virtanen olettaa, että valtasuhde syntyy vain silloin kun vallankäyttäjä (vallan subjekti) ja vallankäytön kohde

Antti Beeronpojan seurakuntaan kirkkoherraksi tullessa ja että siinä luetellaan, mitkä Uudenkirkon seurakunnan kylät ovat velvol­.. liset rakentamaan pappilan huoneita

Täällä ovat jokivarsilla pitkät talojonot ja kylät ja muinaiset pakanalliset kylä- kalmistot, täällä vanhat turvalinnat, kuten Maarian Lin- nasmäki (66. kuva) ja

Suljetun sektorin hinta- ja kustannustason muu- tota voidaan arvioida käyttäen perustana nykyi- siä lopputuotteiden hintaeroja Suomen ja EY:n välillä.. Malli konvergoi

Näitä vihollisia olivat 1300- luvulla eläneen humanistin mielestä kevytmieliset tietämättömät, jotka ajattelevat vain humua ja mässäilyä; saivartelevat teologit,

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18

Tämä on loppu, koska minä olen loppu ja tämä on alku, koska minä olen kuka vain, missä vain... ...esikoiskirjallisuus on oma alansa ja sen kirjoittaja juhlittu