O l a v i V u o r i :
Seurakunnalle ilmoitetaan...
V uosisadan alun kirkko- ku u lu tu k se t se u ra k u n ta e lä m än ku va sta jin a
irkolliset ilmoitukset olivat vuosisadan alkupuolen kirk- kovieraille tärkeä informaa
tiolähde. Saarijärven seurakunnan tär
keimmät kirkolliset kuulutukset ovat säilyneet vihkosissa vuosisadan alusta lähtien. Ne antavat hyvän kuvan siitä, mitä jumalanpalvelusten yhteydessä sanankuulijoille ilmoitettiin. Ilmoitus
ten tyyli vaihtelee ilmoittajan mukaan.
Ä p ä r ä la p se t ja A m er iik a n su u ri h a u ta
Uudenvuoden päivän jumalanpalve
luksessa kerrottiin, millaisia muutoksia kuluneen vuoden aikana oli tapahtunut seurakunnan jäsenistössä.
Uuden vuosisadan alkaessa 1.1.1900 seurakunnan koko väkiluku oli 11 782 henkeä. Vt. kirkkoherrana toiminut Adolf Manninen kuulutti uu
denvuoden päivänä väestömuutoksista seuraavasti:
”W uoden 1899 alussa oli se u ra kunnan koko väkiluku 11 632 h en keä. Syn tyn yt on sanotun vuoden kuluessa 176 poika la sta j a 186 tyttölasta, siis yh tee n sä on sy n ty
n yt 362 lasta. Sitä p a itsi on k u o l
leena syntynyt 9 p o ik a la sta j a 8 tyttölasta, yh teen sä 17 kuolleena syntynyttä. ”
Lapsia oli siis syntynyt runsaasti. Mut
ta vt. kirkkoherran mielestä liian mo
net lapset olivat saaneet alkunsa sopi
mattomalla tavalla, mistä seurakunta saikin kuulla kunniansa:
”N äistä on aviottom ia äpärälap- sia kaikkiaan 43 eli 8,4% syn ty
neistä, m ikä on häpeällisen suuri luku ja verrannollisesti vielä p a l
jo n suurem pi kuin edellisenä vuonna, osoittaen selvästi h a u reuden synnin olevan vuosi vuo
delta lisääntym ässä j a että on p a ljo n niitä onnettom ia, jo tk a huoruuden synnissä tiensä turm e
levat eivätkä arkaile tehdä p a h e n nusta K ristuksen Seurakunnassa.
A vatkoon Jum ala heidän silm ä n sä näkem ään tiensä tuom ion ja valistakoon hän seurakuntam m e nuorukaisia j a neitosia, että vält
täisivät tuota sekä sielua että ruu
m ista häpäisevää syntiä, sillä kristityn ei sovi holhota ruum is
tansa haureuteen, vaan tulee sen olla p yh itetty Jum alan P yhän H engen tem ppeliksi. ”
Kuolleista mainittiin, että heitä oli 97
"miehenpuolta” ja 87 "vaimonpuolta”
eli yhteensä 184 henkeä. Syitä väen vähenemiseen oli muitakin:
”Sitä p a itsi on tähänkin seu ra kuntaan nähden A m eriika n suuri hauta ruvennut nielem ään uh rik
seen yh ä useam pia kansam m e p o ik ia j a tyttäriä, jo is ta useim m at o vat ikään kuin ku o lleet om alle isäinsä m aalle, jo n k a ovat h yljä n neet sam otakseen onnen etsintään kaukaisille vieraille m aille. ”
Avioliittoja oli edellisenä vuonna (siis
1899) solmittu kaikkiaan 87. Seura
kuntaan oli muuttanut 228 henkilöä.
Seurakunnasta muualle muuttaneita taas oli 256 henkilöä.
Vuoden 1901 tilastotiedoissa mainitaan, että uuteen Pylkönmäen seurakuntaa on Saarijärven seurakun
nasta siirtynyt yhteensä 1279 henkeä.
Tämän ja muiden syiden vuoksi seura
kunnan väkiluku putosi vuodessa lähes 1300 hengellä ollen vuoden 1900 lo
pussa 10 498.
Raportoidessaan vuoden 1902 väestömuutoksista 1.5.1900 virkaansa astunut kirkkoherra Hirn surkutteli jäl
leen aviottomien lasten suurta määrää.
Syntyneitä oli kaikkiaan 303, joista
"valitettavasti 39 äpärälasta”. Hirnin mukaan ”tätä todistaa seurakunnan si
veellisyyden surkeaa rappiotilaa”. Hä
nen mukaansa "epäsiveellinen raakuus tässä kohden ei siis ole vähenemään vaan kasvamaan päin”.
Vuoden 1915 tilastotietojen yhteydes
sä kerrottiin seurakuntalaisille myös yleisimmät kuolinsyyt. Ko. vuonna kuoli Saarijärven seurakunnassa yh
teensä 146 henkeä. Vanhimmat miehet olivat 88 ja 89 vuotiaita ja naiset 92 ja 98 vuotiaita. Silloinkin naiset elivät siis pidempään kuin miehet! Kuolin
syistä mainittiin seuraavasti:
"M uutam an p ä iv ä n vanhana kuoli 6 lasta, alle vuoden
v:
20 lasta.; keuhkotautiin on kuollut 2 5 henkeä j a vanhuuttaan 25 h., tapaturm aan on kuollut yksi mies, toisen käden kautta 1 nainen, p a lovam m oihin 1 lapsi; m uita ku o lem ansyitä on ollut: keuhkokuume, vatsa- j a sydäntautia, a ivo kalvontulehduksia, elefanttitautia y.m. ”
M u u tto k irja t, n a im a lu v a t ja p a p p ien m a tk a n tied o k si seu ra k u n n a lle
Väki näyttää vuosisadan alkupuolella liikkuneen yllättävän paljon. Joskus ta
pahtui. että muuttoon liittyvät hallin
nolliset toimet eivät sujuneet oikeaa virkatietä. Rovasti Hirn ilmoitti juma
lanpalveluksen yhteydessä 1.12.1901 sakaristoon ilmestyneestä muuttokir
jasta:
”Tänä p ä iv ä n ä on ilm estynyt eräs m uuttok. sakariston pöydälle, ja sen jo h d o sta saan ilm oittaa, että m uuttokirja lähetetään virkatietä takaisin Jyväskylään, ellei nyt heti m uuttokirjan tuoja tule il
m oittam aan m inulle m ihin m u u t
tokirjassa m ainittu henkilö on kir
jo ille pantava. ”
Muuttokirjojen lisäksi luettiin myös avioliittolupaa hakeneiden ni
met. Esim. 23.9.1906 kirkon saarnas
tuolista kuulutettiin:
”Torpparin tytär M aria K rats Saarikylän K uhnolta aikoo m uuttaa Tammisaareen. Itsellinen O nni H yy ti
äinen perheineen Saarijärven kylän K onttilasta aikoo m uuttaa L aukaa- seen. P iika A m a n d a R utanen Sum m as
jä rv e n M äkelästä aikoo m uuttaa Vih
tiin. Irtolainen Juho Jalm ari M äkelä p yy tä ä naim alupaa Sim on pitäjään. ” jne.
Muuttokirjojen ja naimalupien il
moittaminen loppui jostain syystä vuonna 1918. Mutta Hugo Winter otti
7
M erkittävin uudistus kirkon sisätiloissa oli yläkupolin ja lyhdyn avaaminen.
(Kuva Olavi Vuori)
sen jälkeen käyttöön tullessaan kirkko
herraksi vuonna 1923.
Seurakunnalle ilmoitettiin myös muita nykyisin oudolta tuntuvia asioita. Esi
merkiksi papit kertoivat aina, milloin he poistuvat seurakunnan alueelta.
Kirkkoherra Karl Hirn ilmoitti 27.5.1900 seurakunnalle:
”Täten saan ystävällisesti ilm oit
taa että m inun tänä iltana on p e r h eeni m uuttoa varten lähdettävä m atkalle, jo sta palajan, jo s J u m a la suo, kesäkuun 8:na päivänä.
W irkaani toim ittaa sill 'aikaa p a s tori M anninen, jo k a n yt asuu p a p pilassa, m utta ensi torstaista a l
kaen kirkonkylässä n. s. P ietaris
sa. ”
Myös omaan seurakuntaan suuntautu
vat matkat oli tapana ilmoittaa, koska se merkitsi, ettei kirkkoherra ollut kansliassaan niiden aikana tavattavis
sa. Kirkkoherra Hirn ilmoitti 7.9.1902:
”Täten saan ilm oittaa, että olen p yh ä ko u lu jen tarkastusm atkoilla tällä j a seuraavalla viikolla, k u ten on j o kuulutettu, sekä sy ys
kuun 10. j a 11. p. rovastikunnan kokouksessa Jyväskylän m aaseu
rakunnan pappilassa, niin että tällä viikolla olen kotona a in o a s
taan lauantaina j a seuraavalla viikolla j o p erja n ta ista alkaen. ”
29.5.1904 Hirn ilmoitti:
"K un seurakunnan kirkkoherran on lähdettävä m atkalle torstaina kesäkuun 9:nä p ä iv ä n ä illalla, niin kehoitan ystävällisesti niitä, jo illa on asiaa kirkkoherran kans
liaan, toim ittam aan n äitä asioita ennen sitä tai vasta jä lk e e n m aa
nantain kesäkuun 13. päivän, j o l loin kirkkoherra taas toivoo ole- vansa kotonaan tavattavissa. ”
Varapastori Kekonen, joka oli tullut kappalaiseksi vuonna 1895, ilmoitti matkoistaan 4.3.1906 seurakunnalle näin:
"Seurakuntalaisille ilm oitetaan, että varapastori K ekoni tänään j.p .p . m atkustaa P ylkönm äen p u o
lelle lukukinkerille P ajum äen ta loon, saapunee takasin huom enna j.p .p . Jos m atkan varrella sattuisi lapsen ristim istä tahi sairaan ri
pitystä, niin voi hän siinä avustaa asianom aisia. ”
Jo s J u m a la su o ...
Pappien matkoja koskeva ilmoitusvel
vollisuus perustui Kirkkolain määrä
ykseen, kuten ilmenee khra Hirnin il
moituksesta 15.4.1906:
"K un minä, jo s Jum ala suo, ensi torstaista viikko eli täm än kuun 26:na p :n ä lähden m atkalle, jo lla viivyn vähintään seuraavaan per- jantakiin, niin saan siitä K .L .n
m ukaan ilm oittaa seurakunnalle j a kehoittaa niitä, jo illa on asiaa kirkkoherran kansliaan, toim itta
m aan asiansa ennen m atkalle lähtöäni. ”
Seuraavana sunnuntaina kappalainen Kekonen ilmoitti, että matka, jolle kirkkoherra Hirn lähti, oli ”vaalisaar- namatka”, jonka ajan hän hoitaa kans
lia-asioita. Hirn palasi, kuten oli lu
vannut toukokuun ensimmäisenä per
jantaina. Mutta vain pari viikkoa mat
kalta paluunsa jälkeen hän sai kutsun matkalle, josta ei enää palannut. Siitä kappalainen Kekonen ilmoitti helators- taina 24.5.1906 kirkkokansalle näin:
"R ovasti K .H irnin viim e m aanan
taina täm än kuun 21.p.:nä tap a h tuneen kuolem an jo h d o sta ovat
kirkonkirjat luonani Tarvaalan pap p ila ssa ja toim itan m inä, siksi kun k.a. P orvoon Tuom iokapituli asian jo h d o sta m äärää, m itä m ahdollista kirkkoherran tehtä
vä t seurakunnassa.
T elefo o n illa saa k iin n i - m u tta se ei ole m ik ä ä n la illin en v älin e
Vähitellen kehittyvä tekniikka alkoi tulla avuksi papiston kiinni saamisessa virka-asioissa silloinkin, kun he olivat muualla. 31.7.1910 seurakuntalaisille ilmoitettiin:
"Seurakunnalle ilm oitetaan, että Jyväskylässä ensi viikolla 2 ^ t p ä iv in ä tulevaa E lokuuta p id e ttä
vän pappeinkokouksen aikana seurakunnan p a p it m atkustavat Jyväskylään. M utta jo s kiireelli
nen sairasm atka sattuu, niin voi telefonilla ilm oittaa asiasta J y väskylän kirkkoherralle, jo llo in toinen p a p eista voi ennen saapua kotiin. Jyväskylän kirkkoherralle on m yös ilm oitettava m issä p a i
kassa sairas on. Tunnin p erä stä on uudestaan p u h u tta v a telefonis- sa kun jo k u m eidän p a p eista on telefoniin saapunut. ”
8
Mutta myöhemmin osoittautui, että te- lefonista aiheutui myös ongelmia. Seu
rakuntalaiset alkoivat hoitaa asioitaan kirkkoherranvirastoon puhelimitse, jo
ta tapaa rovasti Lund ankarasti vastus
ti. Hän julisti 8. ja 15.11.1912 saarnas
tuolista:
"...saan yleisö lle ilm oittaa, että telefoni K o lkanniem een ei ole m i
kään virallinen eikä laillinen väli- tys-tie ilm oituksille; ei ole siis o i
keutta - vielä vähem m än velvolli
suutta ottam aan vastaan m itään ilm oituksia sen kautta."
Pitkä matka Kolkanniemen pappilaan sai ihmiset kuitenkin mieluummin tart
tumaan luuriin kuin tekemään vaival
loisen matkan pappilaan. Puhelinten huono kuuluvuus aiheutti helposti koh
talokkaita väärinkäsityksiä. Rovasti Lund joutui 10. ja 17.12.1916 uudel
leen lukemaan lakia seurakunnalle te- lefonin käyttämisestä virrallisissa asi
oissa.
”E siintulleista sy istä saan m itä vakavam m in huom auttaa, ett 'en ota telefonissa vastaan kuolem an- ilm oituksia, sillä sen kautta on ta p a h tu n u t useam m an kerran ikä
viä selkkauksia: vääriä henkilöitä on tullut m erkityksi kuolleiksi ja kuolleet jä ä n e e t elävien kirjoihin y.m .; jo n k a tähden jo k a in e n on velvollinen m ieskohtaisesti kä y
m ään pasto rin ka n slia ssa asio i
taan toim ittam assa. -Telefoni ei ole m ikään laillinen väline. ”
L a u a n ta i on su o ta v a p a im en elle h ilja isu u tta v a rten
Vuosisadan alkukymmenillä pappien työaika oli periaatteessa 7 päivää vii
kossa. Vapaapäiviä ja vuosilomia ei tunnettu. Joskus myös papit tarvitsivat kuitenkin omaa rauhaa ja hiljaisuutta.
Kun K.V. Turkanheimo (kappalainen v. 1914-22) joutui rovasti Nauklerin (kirkkoherrana v. 1919-20) sairastumi
sen vuoksi yksin hoitamaan koko seu
rakuntaa, hän ilmoitti seurakunnalle käyttöön ottamistaan toimitusajoista 25.10.1919:
”Jo u duttuani kirkkoherra A.
N a u k le r in sairastum isen tähden yksin p a lvelem a a n seurakuntaa, pyydän, että seurakuntalaiset P erjantaisin j a M aanantaisin to i
m ittaisivat toim istoasiansa: k a s
teita, vihkim isiä, m ainetodistuk
sia, perheluetteloita, sukuselvityk
siä, kuulutuksien ottoa, esteettö
m yys todistuksia. — M uina p ä iv i
n ä voi p a p p i silloin m uulla taval
la p alvella seurakuntaa. Lauantai on suotava paim en elle hiljaisuut
ta varten. Jos m uina p ä iv in ä sa
tun olem aan kotona niin toim itan tietysti m itä esiintyy. ”
Vuonna 1922 joutui puolestaan pastori O.E.Saleva (pappina täällä v. 1920-23 ja v. 1925-26) hoitamaan yksin koko seurakuntaa. Hän määritteli työaikansa näin:
” Sen johdosta, että olen edelleen toistaiseksi jo u tu n u t yksin to im i
m aan p a ppina tässä seurakun
nassa p yy d ä n kunnioittaen seu ra kuntalaisille tarkoin varteenotet
tavaksi ilm oittaa: K ansliapäiviä ovat m aanantai j a perjantai, j o l loin olen virka-asioissa tavatta
vissa klo 9 a.p.-5 i.p., m ikäli en välttäm ättöm ien virka-asioitten takia ole pako tettu olem aan p o is
sa kotoa. M aanantaina toim ite
taan m ieluum m in kirjallisia töitä, p erja n ta in a taas kastam isia, vih
kim isiä j.n.e.
M illoin sunnuntaina tuodaan lap
sia sakaristoon kastettavaksi, on ne tuotava jum alanpalveluksen jä lk e e n eikä ennen, ettei ju m a la n p a lvelu ksen alkam inen sen takia häiriinny. R ippikouluaikana p y y detään - m ikäli m ahdollista - kanslia- y.m. asioissa käänty
m ään p u o le en i iltapäivisin klo 3 jälkeen, ettei opetus sen kautta
häiriinny. ”
Hugo Winterillä oli aivan omat toimis- toaikansa. Hän ilmoitti heti ensimmäi
sessä jumalanpalveluksessaan 6.5.1923:
”Seurakunnalle saan ilmoittaa, että kansliapäivä on lauantaina.
K anslia-asioita toim itetaan kui
tenkin kaikkina arkipäivinä sil
loin, kun olen kotona. ”
Vuosien mittaan toistui varsin usein seurakuntalaisille ilmoitus, että "kans
lia on tällä viikolla auki vain lauantai
sin."
K u k a oli J o h a n J o h a n so n ja W ille R an ta n en ?
Varsinkin äskettäin virkaansa tulleilla papeilla oli vaikeuksia löytää seura
kuntalaisia kirkonkirjoista. Sen vuoksi seurakuntalaisten apua pyydettiin sil
loin tällöin väestön tunnistamiseen liit
tyvissä asioissa. 1.7.1900 seurakun
nalle luettiin jumalanpalveluksessa seuraava kuulutus:
”A m erikasta on saapunut tieto, että m uuan Johan Johansson, k o toisin Saarijärven pitäjästä, kuoli tapaturm aisen kuolem an kaivos- räjähdyksen kautta A m erikan Yh
dysvalloissa Toukokuun 1 p n ä tänä vuonna, j a koska ilm oituk
sessa m ainitaan, että vainajan ikä j a kotikylä on tuntem aton eikä m yöskään tiedetä, onko nim ensä Johanson m yöskin Saarijärven kirkonkirjoissa, niin kehoitetaan sitä, jo k a ehkä voi antaa selvitys
tä asiassa , ilm oittam aan se tä m än seurakunnan pastorinviras- tolle. ”
11.11. 1900 kyseltiin kirkkokuulutuk- sissa Kokkolassa kuolleesta Wille Rantasesta:
"K okkolan p astorin virastosta on saapunut tieto, että m uuan 17 vuotias työm ies Wille Rantanen Saarijärven seurakunnasta on kuollut K okkolassa lauantaina m arraskuun 7 p:nä, ja pyydetään todistusta ruum iin hautaam iseksi, m utta kun ei ole tietoa, m issä täm ä Wille R antanen on täällä kirjoissa, niin pyydetään hänen om aisiaan tai m uita tuttavia il
m oittam aan sitä Saarijärven pas- torinvirastolle, jo tta ruum ista vo i
taisiin siunata j a vainajasta tehdä kiitos. ”
Joskus saarnatuoli toimi postikonttori
na. Kun ulkomailta tulleen kirjeen osoite oli epäselvä, posti vei sen pappi
laan. Kyllä se sieltä löytäisi perille.
18.7.1909 rovasti Lund ilmoitti:
”R ovastin pappila a n on p ostin m ukana tullut A m erika sta kirje N eiti Lydia A hoselle Saarijärven Rantalassa eli K antolassa. P eri
köön kirjeensä suntio Stenm anil
ta. ”
Myös kirkossa käyntiin liittyviä ohjei
ta annettiin saarnastuolista kirkollisten ilmoitusten yhteydessä. 1.12.1912 an
nettiin tulevaan jouluun liittyen park- keerausohjeita kirkko vieraille:
”Jouluaam una ei hevosia kirkko- p ih a a n - p u itten j a p ensasten istu
tukset vahingoittuvat.
9
Kirkon käyttöönotto tapahtui helatorstaina 21.5.1998. Sen toimitti Lapuan hiippakunnan piispa Jorma Laulaja kirkkoherra Olavi Vuoren avustamana. (Kuva: M artti Kuhno)
Jumalanpalvelukset pidettiin sään
nöllisesti sunnuntaisin klo 10, kuten Kirkkolaki määräsi. Vuoden 1917 poikkeuksellisissa oloissa tarvittiin poikkeuksellista tiedotusmenetelmää.
25.11.1917 kuulutettiin:
”E nsi A dventtina p id e tä ä n J u m a lanpalvelus N uorisoseurantalolla ellei esteitä tule. Ilm oitetaan p a a luissa tarkem m in. ”
Tietysti ilmoitettiin tulevista tapahtu
mista, kuten kinkereistä, raamatunseli- tystilaisuuksista ja myöhemmin ompe
luseuroista, myyjäisistä jne. Joskus oli myös juhlakuulutuksia, joissa kuulu
tuksen laatija käytti sanalliset lahjansa saadakseen kansan liikkeelle. Vuonna 1917 seurakunnan kappalainen V.K.
Turkanheimon virkaanasettajaisiin liit
tyen kirkkoherra Lund ilmoitti:
” Yhteiseksi rakennukseksi j a roh
kaisuksi uskossa Jum alaan j a Jeesukseen K ristukseen vietetään Saarijärven kirkossa seurakunta- ju h la sunnuntaina 26 p .n ä tätä E lokuuta j a kehoitetaan kaikkia, jo ille Jum alan valtakunnan asia on rakas ja kallis tähän tilaisuu
teen kokoontum aan. Toivotaan m yös vieraita p a p p eja saapum an täm än ju h la n osanottam iseen. ”
L ip p o r a h o ja k a h d ella h a a v illa
Kirkollisten kuulutusten kirjaan mer
kittiin silloin tällöin myös tarkoitus,
johon kolehti kerättiin.
Kun kohde mainitaan, kolehti meni yleensä seurakunnan ulkopuolel
le: pakanalähetykselle, Merimieslähe
tykselle, Valkonauhaliitolle, Sisälähe
tysseuralle jne. Usein miten kolehti lienee koottu oman seurakunnan tar
peisiin, koska kohdetta ei mainita erik
seen.
Kirkonkokouksessa 14.10.1917 vt. kirkkoherra K.V. Turkanheimo pyy
si seurakuntalaisten neuvoa, mihin tar
koitukseen kolehteja olisi koottava.
Hän viittasi Tuomiokapitulin kirjee
seen, jossa seurakuntia kehoitetaan
”niinä pyhinä, joina ei esivallan mää
räämiin tarkoituksiin kirkossa lippora
hoja koota, kokoamaan kristillisen rak
kauden työn tarkoituksiin”. Turkan
heimo kysyi "olisiko seurakunnalla mitään sitä vastaan, että niinä pyhinä koottaisiin uhrilahjat erinäisiin lähetys ja kristillisten töiden hyväksi, vai soisiko seurakunta mieluummin että silloin koottaisiin kahdella haavilla ja tarkoitus ilmoitettaisiin ennen kokoa
mista seurakunnalle.” Seurakunnan toivomus oli, että vapaina pyhinä uhri
lahjat koottaisiin kirkonrahastoon, ku
ten ennenkin, ”mutta että samoina py
hinä vastedes koottaisiin kahdella haa
villa, toisella kirkonrahastoon ja toisel
la muihin tarkoituksiin, jotka papisto saisi järjestää.”
Kun Suomen Nuorten Kristillisen Lii
ton matkasaarnaaja diakoni Mustamä- ki vieraili seurakunnassa Mikkelinpäi-
vänä 1918 oli kirkkovierailla valinnan varaa, mihin roponsa antavat. Saarnan jälkeen luettiin seuraava kolehtikuulu-
tus:
”K olehdista, jo k a seuraavan vir
ren aikana kootaan, m enee e n sim m äisellä haavilla kannettava v a rattom ille ju m a la u u so p in y lio p p i
laille j a jä lk im m ä ise llä haavilla Suom en N uorten Krist. liitolle.”
Suuronnettomuus antoi aiheen kolehtiin 6.10.1929, jolloin "hallituk
sen määräyksestä” kerättiin kolehti
”Kuru-laivan hukkuneiden hyväksi”.
^ ^ ^
Artikkelin kirjoittaja, kirkkoherra
O lavi Vuori,
valmistelee parasta aikaa kir
jaa seurakunnan elämästä tällä vuosi
sadalla. Vuoren mukaan tarkoituksena ei ole kirjoittaa kuivaa tilastohistoriaa, vaan pikemminkin elämän makuinen kuvaus siitä, miten kristillinen seura
kunta on elänyt ja toiminut Saarijärvel
lä vuosisatamme eri vuosikymmenillä.
Menneitten polvien elämä on kaikkien meidän yhteistä historiaamme, josta jokaisella on oikeus päästä osalliseksi, Vuori sanoo. Kirja tulee sisältämään myös vahvaa hengellistä antia eri aika
kausina toimineiden pappien puheiden ja kirjoitusten muodossa. Kirjan on tarkoitus ilmestyä vuoden 1999 aikana.
10