• Ei tuloksia

Eriksen, Thomas Hylland 2004: Toista maata? Johdatus antropologiaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eriksen, Thomas Hylland 2004: Toista maata? Johdatus antropologiaan näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

K

IRJA

-

ARVIO

:

A

NTROPOLOGIANAAPINEN

1

Riitta-Marja Leinonen

Eriksen, Thomas Hylland: Toista maata? Johdatus antropologiaan. Helsinki: Gaudeamus.

2004. 431 s.

Miten yksilö ja yhteiskunta vaikuttavat toisiinsa? Ovatko tunteet sosiaalisesti rakentuneita? Voiko samanaikaisesti uskoa ja ymmärtää uskontoa? Mikä oli Claude Levi-Straussin merkitys antropologiselle teorialle? Näihin ja moniin muihin kysy- myksiin saamme vastauksen norjalaisen Thomas Hylland Eriksenin antropologian perusteoksesta Toista maata? Johdatus antropologiaan. Se on aiemmin ilmestynyt eng- lanniksi nimellä Small Places, Large Issues – An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Suomenkielisen painoksen ovat englannista kääntäneet Maarit Forde ja Anna-Maria Tapaninen.

Kirja on nimensä mukaan johdatus antropologiaan ja riittävän kattava sel- lainen. Eriksen käsittelee siinä niin antropologian oppiaineen historiaa kuin sen tärkeimpiä tutkimuskohteitakin. Näkökulma on eurooppalaisessa, pääasiassa brittiläis-ranskalaisessa perinteessä, mutta kirjassa esitetään paljon myös amerikka- laisia tutkimussuuntauksia. Kirja etenee selkeinä kokonaisuuksina, ja tekstissä on käytetty runsaasti esimerkkejä. Myös tietolaatikot kokoavat tärkeitä asioita helposti löydettävään muotoon.

Kirjassa on hyvin perinteinen jako (yhteiskunta, sukulaisuus, avioliitto, sukupuoli, valta, teknologia, uskonto, etnisyys) ja esitystapa, jossa lähes kaikki esi- merkit (sivulle 324 asti) koskevat heimoyhteisöjä. Vasta siellä käsitellään moder- nimpaa tutkimusta, esimerkiksi kaupunki- ja terveysantropologiaa, ja esitellään muitakin tutkimuskohteita kuin paikallinen heimoyhteisö. Sivulla 335 päästään jo antropologian dekolonisaatioon ja Eriksen toteaa:

Tieteenala sai alkunsa ”toisten” tutkimuksena, mutta nyt tutkimuskohteina olem- me yhä useammin ”me itse”, tai pikemminkin rajat ”meidän” ja ”toisten” välillä ovat sekoittuneet.

ELORE(ISSN 1456-3010), vol. 12 – 1/2005.

Julkaisija: Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry. Taitto: Jukka Talve.

[http://cc.joensuu.fi/~loristi/1_05/lei1_05.pdf]

(2)

2

RIITTA-MARJA LEINONEN

Toisten tutkiminen erityisesti, kun on kyse alkuperäiskansoista, ei onnistu enää vain tutkijayhteisön lähtökohdista vaan tutkittava yhteisö on otettava mukaan tut- kimukseen tai tutkimuksen on lähdettävä heidän toiveistaan ja halustaan löytää ratkaisuvälineitä johonkin heitä koskevaan ongelmaan. Tämä tieteenalan keskus- johtoisuuden hidas purkautuminen tuo tutkijat lähemmäksi tutkittaviaan ja mo- lemmat keskenään tasa-arvoisempaan asemaan. Alkuperäiskansoihin ja vähemmis- töihin kuuluvat tutkijat ovat haastaneet niin kutsutun länsimaisen tieteentradition esittämällä vaihtoehtoisia näkemyksiä (ks. Reagan 2005; Cajete 1999; Oakes 2003) ja toteamalla, että ne ovat aivan yhtä arvokkaita. Esimerkiksi alkuperäiskansojen kasvatustiede ja tutkimus tuovat uusia näkökulmia jäykille tieteentraditioille. Näis- tä Eriksen olisi voinut kirjoittaa enemmän. ”Toinen” on hänen käsittelyssään edel- leen jotain eksoottista ja alisteista.

Kirjan otsikko viittaa kulttuuriantropologian vanhaan traditioon, missä tutkimuskohteena ovat kaukaiset paikat. Onneksi siinä on kysymysmerkki, joka kyseenalaistaa tämän tradition. Kirjan suomentajatkin haluavat ”haastaa totunnai- set käsitykset tuttuudesta ja vieraudesta sekä erityisestä ja yleispätevästä”. Aina ei tarvitse lähteä kauas kohdatakseen toiseuden. Kaupunkilainen tutkija kohtaa toiseuden jo poromiehen tai syrjäkylän maanviljelijän hahmossa. Antropologista tutkimusta tehdään nykyään yhä enemmän myös oman kulttuurin piirissä.

Tähän liittyen myös tutkimusmenetelmät ovat muuttuneet. Pitkät kenttä- työjaksot eivät ole enää antropologien pääasiallinen tiedonkeruumenetelmiä vaan aineistoja voidaan hankkia myös arkistoista, puhelinhaastatteluilla, sähköpostiky- selyillä ja lyhytkestoisilla havainnointijaksoilla, sekä valokuvaamalla ja videoimalla ja käymällä valo- ja videokuvatallenteita läpi informanttien kanssa. Tämä tuntuu jostain syystä Erikseniltä unohtuvan.

Kirja on varsin ansiokkaasti käännetty englanninkielestä, mutta eräässä, varsin kriittisessä kohdassa, käännös ontuu. Kyseessä on termin kulttuuriantropologia määrittely aivan kirjan alkupuolella. Sana kulttuuri tulee luultavimmin latinankielisestä sanasta colere (= ’viljellä’), jonka Eriksen kertoo olevan perustana myös sanalle kolonialismi ja jatkaa: ”Kulttuuriantropologia tarkoittaa siten ’tietoa ihmisistä kultivoituna, kulttuuristettuna olentoina’”. Vaikka englanninkielisessä versiossa käytettiinkin sanaa cultivated (mikä sinänsä on jo arvolatautunut ainakin muodoissaan ’kultivoitunut’, ’sivistynyt’), olisi esimerkiksi sana ’kulttuurinen’ ollut helpompi käsittää kuin ’kulttuuristettu’. Lisäksi sana natural ei aina käänny suomen kielessä ’luonnolliseksi’, vaan myös ’synnynnäiseksi’. Siitä lienee kyse lauseessa: ” [..] tietoa niistä ihmisyyden puolista, jotka eivät ole luonnollisia (natural) vaan liitty- vät hankittuihin ja opittuihin ominaisuuksiin.”

Thomas Hylland Eriksenin kirjasta oppii antropologian perusteet. Teos on selkeä, hyvin suomennettu ja toimii hyvin niin pääsykoe- kuin peruskurssikirja- nakin. Parempaan syventymiseen löytyy kirjallisuusviitteitä oppiaineen sivuilta opinto-oppaista vaikkapa Oulun, Joensuun ja Helsingin yliopistoista. Suomalai- seen antropologiaan tutustumiseen kirjan suomentajatkin suosittelevat teoksia Näköaloja kulttuureihin: antropologian historiaa ja nykysuuntauksia (Nikula 1994) sekä Kaukaa haettua: kirjoituksia antropologisesta kenttätyöstä (Lahti & Viljanen 1997).

(3)

3

ANTROPOLOGIANAAPINEN

K

IRJALLISUUS

CAJETE, GERGORY A. 1999: Igniting the Sparkle: An Indigenous Science Education Model. Skyand (N.C.): Kivaki Press.

LAHTI, MINNA & VILJANEN, ANNA-MARI (toim.) 1997: Kaukaa haettua: kir- joituksia antropologisesta kenttätyöstä. Helsinki: Suomen antropologinen seura.

NIKULA, TAPIO (toim.) 1994: Näköaloja kulttuureihin: antropologian historiaa ja nyky- suuntauksia. Helsinki: Gaudeamus.

OAKES, JILL (ed.) 2003: Native Voices in Research. Canada: Aboriginal Issues Press.

REAGAN, TIMOTHY 2005: Non-Western Educational Traditions: Indigenous Approaches to Educational Thought And Practice. USA: Lawrence Erlbaum.

Riitta-Marja Leinonen (FM) toimii tutkijana Oulun yliopiston taideainei- den ja antropologian laitoksella.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Teoksessa Arja Jokinen, Kirsi Juhila & Tarja Pösö (toim.) Constructing Social Work Practices.. Teoksessa Paul Drew & John Heritage (toim.) Talk

Kirjan avaa mielipidetutkimuksen var- haista historiaa käsittelevää luku, jossa käydään läpi erityisesti poliittisten mieli- pidemittausten historiaa Yhdysvalloissa

sä, rasva tirisi naurislam puissa, sillä nyt ei ollut varaa suureen kynttilän- valuruljanssiinkaan: rasvat olivat tarpeen ruokapuolella.. Isä kyllä

He ovat kirjoit- taneet kirjan Johdatus tiedonhankin- tatutkimukseen, jonka ensimmäinen laitos ilmestyi vuonna 2004 nimellä Tiedonhankintatutkimuksen perusteet, tekijöinä Haasio

jallisuuden alalta on helppo jatkuvasti tehdä uusia aluevaltauksia, tosiasiaksi jää tältä pol\jalta arvostellen kuitenkin, että kieliopin opetus on kaavoittunut

Siitä oli myös seurauksena, että musiikin historiaa ryhdyttiin jäsentämään pikemminkin sarjaksi yksittäisiä ja yksilöllisiä teoksia kuin kokoelmaksi musiikin

Tämän vuoden kyselyn perusteella enemmistö, eli 66 prosenttia vastanneista, pitää puoles- taan hyväksyttävänä, että Suomi tukisi toista pohjois- maata tai EU-maata

Kirjan toimittaneet Jussi Sohlberg ja Jaakko Närvä ovat näkyneet kiitettävästi myös suomalai- sessa mediassa kirjan tiimoilta, mikä kertoo sekä ufouskomusten uudesta tulemisesta