• Ei tuloksia

Tutun sodan tuntemattomat kuvat näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tutun sodan tuntemattomat kuvat näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

56

Tekniikan Waiheita 3-4/15

SEMINAARIT JA MATKAT ARVIOT

56 Tuntemattomien sotilaiden albumi on kir- ja suomalaisten sotilaiden valokuvaustoi- minnasta talvi- ja jatkosodassa. Teoksen kohteena ovat epäviralliset sotakuvat, siis muiden kuin tiedotuskomppaniaan kuulu- neiden sotilaiden palvelusaikanaan ottamat valokuvat. Kirjaa varten on käyty läpi noin 30 000 kuvaa, joista suurin osa kuuluu Olli Kleemolan keräämään yksityisten sotakuvi- en kokoelmaan. Kirjaan on valittu yli kol- mesataa esimerkkiä näistä kuvista.

Tuntemattomien sotilaiden albumia voi pitää ennen muuta kuvateoksena. Tekijät ovat antaneet kuvien puhua puolestaan, mitä voidaan pitää kirjan aiheen kannalta erittäin onnistuneena valintana. Lukija kokee ikään kuin selailevansa kollektiivista sota-albumia, joka ei luonteensa takia voi tarjota tarkkoja tietoja yksittäisistä kuvista, mutta jossa ku- vien yhteissummasta muodostuu vaikuttava tarina. Kirjan tekstiluvut antavat tiiviin kat- sauksen siihen, millaisia kuvia suomalaiset viime sodissa ottivat, ja taustoittavat kuvi- en merkityksiä yleistajuisella mutta tutki- mukseen pohjaavalla otteella. Kirjan kolme kirjoittajaa ovat laatineet eri lukuja yksin ja yhteistyössä. Lisäksi kirjasta löytyy väriva- lokuvausta käsittelevä lyhyt mutta kiintoisa luku, jonka on kirjoittanut valokuvauksen historian tutkija Johanna Frigård.

Kirjan johdanto-osuudessa Kleemo- la kertoo rintamasotilaiden valokuvausta muokanneista ulkoisista tekijöistä. Suo-

men armeijassa valokuvaus oli luvanvarais- ta, vaikka käytännössä luvattakin kuvattiin melko yleisesti. Toinen rajoittava tekijä oli kameroiden suhteellinen harvinaisuus. Osa kameran omistajista valmisti kuvia kuiten- kin myös myydäkseen niitä, joko pienimuo- toisesti omassa yksikössään tai ammatti- maisemmin, kuten valokuvaaja Gunnar Salonen, jonka myyntitoiminnasta Kleemo- la kertoo. Näin ollen samoja kuvia löytyy monien rintamasotilaiden albumeista ja ku- vien aiheitakin saatettiin valita myyvyyden perusteella.

Suuren kuvamäärän ryhmittely ja hal- tuunotto on ollut varsinainen suurtyö.

Sotakuvien tyyppejä käydään kirjassa läpi temaattisesti ja löyhän kronologisesti. Va- rusmiesajasta ja rintamayhteisön muodos- tumisesta edetään nopeasti käsittelemään jatkosodan etenemisvaihetta, josta suurin osa yksityisistä sotakuvien kokoelmista al- kaa, sillä talvisodasta tavallisten sotilaiden ottamia kuvia on äärimmäisen vähän. Rin- tamasotilaiden valokuvauksen ahkerinta ai- kaa olivat jatkosodan ensimmäiset vuodet, joiden aikana kertyi kuvia marssijonoista ja Karjalan kylistä, kaatuneista vihollisista ja asemasodan arjesta. Kirjoittajat analysoivat yleisten kuvatyyppien merkitystä sotilaille ja näiden omaisille, jotka saivat rintamalla otettuja kuvia kirjeissä.

Siinä missä ryhmäkuvien ottaminen ja Karjalan kauniiden maisemien ikuista- minen olivat jatkumoa jo olemassa olleille kuvausperinteille, sodassa kohdattiin myös täysin uudenlaisia, järkyttäviä näkyjä, joiden kohdalla kamera saattoi toimia ”optisena panssarina”, mutta myös tapana vahvistaa uskoa Suomen armeijan voittoisuuteen ja alleviivata eroa omien ja vihollisten välillä.

Kirjoittajat muistuttavat aiheellisesti lukijan mieleen, että sotakuvat kertovat vähintään yhtä paljon ottajiensa maailmankuvasta kuin kohteistaan. Yksittäiset kuvat syntyivät kuvaajan mielessä jo kauan ennen varsinais- ta kuvaushetkeä. Kuvaamalla oli sitä paitsi Tiina Männistö-Funk

TUTUN SODAN TUNTEMATTOMAT KUVAT

Olli Kleemola, Aake Kinnunen ja Virpi Kivioja:

Tuntemattomien sotilaiden albumi. Readme.

fi. Helsinki 2014.

(2)

ARVIOT

Tekniikan Waiheita 3-4/15

57 mahdollista harjoittaa valtaa. Esimerkiksi Petroskoi eli Äänislinna ”valloitettiin paitsi aseellisesti myös visuaalisesti”, kuten Klee- mola kirjoittaa. Jos omaa kameraa ei ollut, visuaalinen valloitus oli mahdollista tehdä ostamalla toisten ottamia kuvia tai kaupun- gin näkymistä teetettyjä valokuvapostikort- teja.

Kuten kirjan nimikin antaa ymmärtää, itse kuvien lisäksi olennaista sodan käsitte- lyssä, kertomisessa ja muistelussa ovat olleet sotakuvista koostetut albumit. Asettelussa ja albumeissa on suuria eroja, mutta kuvien kertomat tarinat ovat usein samankaltaisia.

Kirjassa sivutaan kysymystä siitä, ketkä, milloin ja millä perustein ovat kuvat albu- meihin asetelleet, mutta aiheesta kaivattai- siin lisää tutkimusta. Sen sijaan olisi ollut mahdollista ja lukijalle kiintoisaa sisällyttää teokseen muutamia kuvia kokonaisista al- buminsivuista tai –aukeamista.

Tuntemattomien sotilaiden albumi on uraauurtava kirja kahdella tapaa. Tiedotus- komppanioiden kuvaustoiminta tunnetaan melko hyvin, mutta yksityisten sotakuvien ja niistä koottujen albumien tarkastelu avaa sotiin uuden ja mielenkiintoisen näkökul- man. Yksityinen valokuvaus on lisäksi aihe, jota valokuvauksen historiaa käsittelevästä runsaslukuisesta kirjallisuudesta tarkastelee vain häviävän pieni murto-osa.

Tuntemattomien sotilaiden albumi on merkittävä lisä suomalaiseen yksityisen va- lokuvauksen historiaan ja siinä sivutaankin monia kuvauskäytäntöjä ja valokuvaukseen liittyneitä tapoja, jotka olivat merkittäviä muussakin kuin sota-ajan kuvauksessa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on esimer- kiksi tieto siitä, että kaatuneilta vihollisilta saatettiin ottaa kokardien ja muiden sota- muistojen lisäksi myös näillä mukana olleita valokuvia, joista osa päätyi jopa suomalais- ten sotilaiden kotialbumeihin. Tämä tapa kertoo suhtautumisesta valokuviin, joka poikkeaa huomattavasti meille tutusta kuva- suhteesta. Se kiinnittää myös huomiomme

yksityisen sotakuvauksen rooliin erilaisten valokuvaustapojen ja kuvankäytön muoto- jen muokkaajana ja kehittäjänä.

Yksityinen valokuvaus yleistyi Suomes- sa toden teolla vasta toisen maailmansodan jälkeen, vaikka jo 30-luvun loppu oli ollut merkittävää kameramyynnin kasvun ja uu- sien kuvaustapojen aikaa. Sota-ajan kuvaus oli oma erityinen lukunsa valokuvauksen yleistymisessä ja kuvaustapojen muokkau- tumisessa, joita Tuntemattomien sotilaiden albumi päästää meidät tarkastelemaan.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tutki- mukseen liittyi kuuden kuukauden mittainen pedagoginen interventio päiväkodin ryhmässä, jossa opetettiin Helsingin yliopiston Pieni Oppiva Mieli (POM) -tutki- muksessa

Lämpösäteilyn vaara-aluetta voidaan kohdan 8.1.2.3 perusteella kuvata ellipsillä (Kuva b), jonka pääakselit ovat a = turvallinen etäi- syys suoraan eteenpäin mitattuna

Sitä tukevat niin maahan muuttaneiden puheen- vuorot kuin kirjan innostava kuvi- tus. Kirja ei puutu kausityön ilmei-

Yliopiston puolelle kirjoittamisen maisteriopintoi- hin otetaan vuosittain noin kymmenen kirjoittamisen ohjaamiseen, teoriaan ja tutki- mukseen sekä johonkin kirjoittamisen

Selvitin lapsia haastattelemalla, ” jututtamalla”, millaisia käsityksiä ja koke- muksia 5–6-vuotiailla lapsilla on uutisista ja millaisia merkityksiä he uutisille

jien todellisuuden muodostamisprosessi oletetaan aktiivisemmaksi kuin aikaisem- min, 2) kognitiivisten prosessien tutki- mukseen on kehitetty täsmällisempi ja kattavampi

Voi hyvin kuvi- tella, miten muinaisen kylan asukkaat ovat käyttäneet sitä suojapaikkanaan. Pi rkko Val pasvuo-Jaati nen Kuvat: Kata

Närhisen projektien olennainen yhteinen piirre on ollut siinä, että sekä luonnonilmiöt että taiteilija itse ovat olleet kuvia tuottavissa prosesseissa toimijoita,