162
AIKUISKASVATUS 2/98P
ertti Tötön Jyväskylän yli- opistossa tekemän kyselyn mukaan 80 prosenttia sosiaali- tieteiden opiskelijoista aikoi käyttää laadullista metodia gra- dussaan. Miksi? Tötön hypotee- sin mukaan: “Yksi syy tällaiseen asiaintilaan on kvantitatiivisen tutkimuksen vaatimien taitojen ruostuminen.“ Tätä hypoteesi- aan hän eri tavoin todistelee oi- keaksi ja saa sille vahvistusta samoilta opiskelijoilta, joista vain yksi selvitti Tötön pieni- muotoisen, perusasioita koske- van testin. Laadullista tutkimus- ta suosittiin ensisijaisesti sen‘yleisen arvostuksen’ ja ‘muodin’
takia.
P
ertti Tötön pamfletti koos- tuu kolmesta esseestä, joista laajin, järjestyksessään toinen, käsittelee juuri kirjan nimitee- maa. Kaksi muutakaan eivät ole kaukana tästä aiheesta, vaikka- kin kolmas, Max Weberin näke- myksiä tieteen arvovapaudesta arvioiva essee, on etäämpi. Silti se on hyvin kiinnostava, myös 1900-luvun alun poliittisena ku- vaajana - ainakin sellaiselle kuin minulle, joka on huonosti We- beriä lukenut.E
nsimmäinen essee on histo- riallinen katsaus positivis- mikritiikin jälkeiseen aikaan suomalaisessa metodikeskuste- lussa. Se auttaa meitä ymmärtä- mään, miksi laadullinen tutki-Laadullisen tutkimuksen laadun ravistelua
Pertti Töttö 1996. Pirulli- nen Positivismi - Kysymyk- siä laadulliselle tutkimuk- selle. Kampus Kustannus 41. Jyväskylä. 167 sivua.
mus juuri Suomessa on noussut ehdottomaan valta-asemaan so- siaali- ja osin myös käyttäyty- mistieteissä. Muista maista sa- manlaista monopolia ei löydy.
Ehkä tämä on pienen maan ja sen pienen tiedeyhteisön erityis- piirre, monta valtavirtaa ei sa- maan aikaan hyväksytä. Siteera- ten Töttöä:
"Sodan jälkeen wester- marckilainen antropologia väistyi vanhan polven myö- tä modernin amerikkalaisen sosiologian tieltä. Sillä ei ol- lut mitään sanottavaa teollis- tuvan Suomen todellisuudes- ta. Nyt on ‘kulttuurintutki- mus’ ahdistanut sosiologian nurkkaan ja väittää, ettei täl- lä ole enää mitään sanotta- vaa euro-ajan markkina- ja metoditodellisuudesta. Tu- leeko katkos taas olemaan yhtä jyrkkä?“
Viimeiseen kysymykseen Töttö toivoo negatiivista vastausta.
Vaikuttaakseen kehityksen kul- kuun hän on valinnut kirjaansa pirullisen kriittisen, ajoittain sa- tiirisen, tyylilajin. Olisi hyvä jos se purisi, vähintäänkin synnyt- täen monipuolista lisäkeskuste- lua, eikä vain sosiologien sisä- piireissä.
T
öttö on kertomansa mukaan sosiologi, joka harrastaa fi- losofiaa. Myös tilastotiedettä hän sanoo 70-luvulla lukeneen- sa ja vääntäneensä regressio- analyysiä ja polkumalleja yhteis- kuntatieteilijöille, joiden “omat taidot eivät riittäneet aina edes käsittämään, mitä nuo menetel- mät aineistolle tekivät.“ Tälläkokemuksella on epäilemättä ol- lut vaikutusta hänen ajatteluun- sa.
Tilannehan on liian yleinen ny- kypäivänäkin: kvantitatiivisten metodien osaajista on yhä huu- tavampi puute - kiitos laadullis- ten metodien suosion. Mitään pahaa ei ole sinänsä siinä, että yhdet erikoistuvat yhteen, toiset toiseen, jos vuoropuhelu toimii osaajien välillä. Näin ei käy, jol- lei osaamisessa ole riittävää päällekkäisyyttä; esimerkiksi, jolleivat laadullisten erikoistun- tijat hallitse kohtuullisesti mää- rällisiä metodeja, ja päinvastoin, sekä lisäksi myös itse sisältötie- teen teoriaa ja ajattelua. Tötön kokemus mallien vääntämisestä asiakkailleen on hyvä ja tuttu esimerkki vuorovaikutuksen puutteesta. Tilanteen on täyty- nyt olla kiusallinen asiakasyh- teiskuntatieteilijälle, tietystä osasta työtä ei ole oikeastaan kukaan ottanut vastuuta. Laa- dullisten metodien alueella täl- lainen yhteiskuntatieteilijä on ehkä enemmän ‘kotonaan,’ eivät ainakaan positivisti-kvantitalis- tit ‘hypi silmille.’
KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA
Vuoropuhelua osaaji- en välillä ei synny, jolleivat laadullisen erikoistuntijat hallit-
se kohtuullisesti määrällisiä metodeja
ja päinvastoin, sekä lisäksi itse sisältötie- teen teoriaa ja ajatte-
lua.
163
AIKUISKASVATUS 2/98
T
ötön piruilussa siteerataan monia viimeaikaisia laadul- listen metodien kirjoja, mutta Pertti Alasuutarin Laadullinen tutkimus on ylitse muiden (vas- taten merkitykseltään Eskola ykköstä 60-luvulta). Hän kehuu kirjan esitystapaa eläväksi. Sen sijaan vastinpari kvantitatiivis- ten puolelta (Alkula, Pöntinen ja Ylöstalo 1994, ks. Aikuiskasva- tus 4/1995) on hänen mielestään ansioineenkin “yhtä elävä kuin täytetty huuhkaja koulun koko- elmissa.“Alkukehun jälkeen Töttö ryhtyy piruilemaan Alasuutarin tekstin pohjalta. Tässä ei ole mahdol- lista laajasti käsitellä hänen ajoittain herkullisia heittojaan, kehotan itsekutakin lukemaan kirjan. Otan muutamia esimerk- kejä.
Töttö halusi verrata ns. survey- eli lomaketutkimusta ja laadul- lista tutkimusta käyttäen omaa UDB-metodiaan (suomeksi UDB
= Kuin Piru Raamattua), ja pe- rustaen johtopäätöksensä Ala- suutarin ym. laadullisten meto- dologistien kirjoituksiin. Niiden mukaan lomaketutkimus on po- sitivismia, laadullinen tutkimus kulttuurintutkimusta. Lomake- tutkimus käyttää luonnontieteel- listä koeasetelmaa, kun taas laa- dullinen ‘ihmistieteellisen arvoi- tuksen ratkaisemista.’ Lomake- tutkimus analysoi kausaalisuh- teita, laadullinen merkityssuhtei- ta. Lomaketutkimus on helppoa, naiivia, rajoittunutta, köyhää ja sidottua (laadutonta?), kun taas laadullinen haastavaa, kyseen- alaistavaa, uutta luovaa, rikas- ta ja vapaata (ja laadukasta?).
Myyttisessä mielessä lomaketut- kimus on lähellä kuolemaa, laa- dullinen on mukana suoraan elä-
mässä.
Jatkossa Töttö keskittyy kumoa- maan ja ihmettelemään Alasuu- tarin ym. kirjassa esitettyjä väit- teitä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen eroista ja edellisen erinomaisuudesta. En tiedä, olenko alkuunkaan objektiivi- nen ja arvovapaa Weberin mie- lessä, mutta useimmat hänen esimerkkinsä ‘kolahtivat’ mi- nuun hyvin. Näyttää siltä, että laadulliset tutkijat väittävät määrällisestä paljon sellaista mikä ei pidä paikkaansa.
Aivan käsittämätön on Alasuu- tarin kirjasta otettu esimerkki, jossa määrällisen ja laadullisen aineiston eroa on havainnollis- tettu kahdella vieraalla planee- talla olleella retkikunnalla. Toi- nen teki kokeita ja mittauksia isosta joukosta planeetan mate- riaaleja ja otti mittaustulokset mukaan. Toinen taas otti näyte- paloja mukaansa maassa analy- soitavaksi. Edellinen edusti mää- rällisten, jälkimmäinen laadullis- ten tutkijoiden ‘rotua’. En mene tämän mahdottoman esimerkin kritiikkiin tässä tarkemmin.
H
avaintomatriisin ja sen ha- vaintoyksiköiden sekä muuttujien käsittely edustaa ti- lastotieteellisesti konkreettisinta antia, taaskin on käytetty hyväk- si Alasuutarin kirjaa. Kirja ei yk- sinomaan teilaa lomaketutki- musta; lomaketutkimuksesta voi ottaa käyttöön sen sisältämän hyvän, muttei tule sortua sen kaavamaiseen käyttöön. Hurja on oivallus, jonka mukaan tilas- tollisessa tarkastelussa havainto- yksikkö voi olla muukin kuin ih- misyksilö, se voi olla esimerkik- si ‘tekstimaininta.’ Tältä pohjal- ta esitetään kaksikin konkreet- tista esimerkkiä, jotka ovat kä-sitesotkuja täynnä. Esimerkiksi kun on haastateltu 99 ihmistä, on havaintoyksiköksi otettu ‘oh- jelmatyypin ensimaininta’ perus- tuen tiettyyn vapaamuotoiseen haastatteluun. Näin on saatu 279 havaintoyksikköä (siis 99 ihmisen haastattelusta). Kun sit- ten katsotaan kirjan taulukkoa, on yhteensä sarakkeessa aina luku 99. Töttö toteaa aivan oi- kein, että tuohon lienee päädyt- ty juuri siksi, että haastateltuja ja siis havaintoyksiköitä oli kui- tenkin tuo 99 eikä 279. Tämä tilanne voidaan myös ajatella niin, että aineistossa on kahden- tasoisia havaintoyksiköitä: ensin ihmistaso ja sen alapuolella tuo
‘ohjelmatyypin ensimaininta.’
Jos analyysi toteutetaan tästä lähtökohdasta, on syytä muistaa ryvästymisvaikutus, jonka Töt- tökin tuo esille. Alasuutari ei näin laajasti asiaa käsittele.
Huomautettakoon, että tilasto- tiede sinänsä on joustava sen suhteen, mikä pitäisi valita ha- vaintoyksiköksi, mikä muuttu- jaksi. Se joustaa sisältötutki- muksen tarpeiden suuntaan.
Ehtona on tarve tietää, mille ta- solle tutkimuksen tulokset halu- taan yleistää. Tätä varten on tunnettava otanta-asetelma eli se, miten ja mistä aineisto on koottu. Mitään esteitä ei ole sil- le, etteikö samassa aineistossa olisi useammankin kuin kahden tason havaintoyksiköitä, ja ne voivat olla useilta ajankohdilta.
Analyysi toki vaikeutuu otanta- asetelman monimutkaistuessa.
E
hkä eniten kiistelyä kiihkei- den kvantitalistien ja kvali- talistien kesken käydään siitä, onko laadullinen vai määrälli- nen toisen esitutkimusta, toisen vastaavasti ollessa varsinaista164
AIKUISKASVATUS 2/98 tutkimusta. Perinteinen tapa on katsoa laadullinen määrällisen esitutkimukseksi. Itse kuitenkin koen niin, että suhde on moni- mutkaisempi. Määrällinen tutki- mus on toisaalta itsenäinen, mutta toivottavasti myös laadul- liselle esitutkimus. Tämä taas on oma itsenäinen kokonaisuuten- sa ja uuden määrällisen esitut- kimus, ja niin edespäin. Tällai- nen näkökulma näytti olleen lii- an ‘laajasydäminen’ parin vuo- den takaisessa paneelissa Jyväs- kylässä, jossa eräs kvalitalisti haukkui minut sen vuoksi maan- rakoon. Voi olla, että vastaavia tilanteita syntyisi (ja lienee syn- tynytkin), jos näiden eri tutki- mustraditioiden kiihkeimmät kannattajat kohtaisivat samois- sa tilaisuuksissa. Näyttää siltä, että halutaan tehdä tiukka pesä- ero vääräuskoisten kanssa, ha- lutaan pysyä omissa leireissä.Tötön ravistelut toivottavasti edistävät laajakatseisemman ot- teen lisääntymistä. Kummalla- kin metodisuunnalla on omat re- viirinsä, mutta elämän tosiongel- mat vaativat molempien hyväk- sikäyttöä.
T
ulosten yleistettävyys on eräs kiistaa aiheuttava ky- symys, jota Töttö käsittelee pal- jon. Hän yrittää saada esimer- kiksi selvää siitä, mitä Alasuu- tari tarkoittaa sanoessaan, että kvalitatiivisessa tutkimuksessa pyritään siihen, että tulokset ker- tovat muustakin kuin tutkimus-aineistosta. Tötön havaintojen pohjalta laadullisen tutkimuksen tulosten yleistettävyyden puoles- ta argumentoidaan nojautumal- la tietoon, joka on peräisin jos- tain tuon tutkimuksen ulkopuo- lelta. Tieto voi perustua esimer- kiksi loogiseen todisteluun, tai olla ‘hihasta vedetty’, jolloin on vaikea löytää kritiikille tarttu- mapintaa, päinvastoin kuin jos tulokset johdetaan aineistosta ja tutkimuksessa sovelletusta teo- riasta. Kovaa tekstiä Tötöltä.
Otanta-asiantuntijana lisäisin, että laadullisen tutkimuksen pienten aineistojen pohjalta voi- daan tehdä yleistyksiä vain pie- niin perusjoukkoihin. Jos tällai- sen pienen perusjoukon valin- nassa on käytetty hyväksi edel- tävää kvantitatiivista tutkimus- ta (esimerkiksi poimien otoksen jostain kiinnostavasta erityisryh- mästä), yleistämismahdollisuu- det paranevat.
Töttö ‘yleistää’ lopulta laadulli- sen tutkimuksen ‘kriittisen kir- jallisuuden’ lajiksi, ja toteaa, että laadullinen tutkimus myisi var- maan hyvin kirjallisuutenakin, mutta voidaan esittää kysymys, miksi veronmaksajien pitäisi tu- kea sen julkaisemista jotenkin toisin kuin muun kirjallisuuden.
O
len yhtä huolissani kuin Töttö siitä, millaisen ku- van laadullisen ja määrällisen tutkimuksen suhteesta yhteis- kuntatieteiden opiskelijat nyky- ään saavat, koska määrällinen puoli opiskellaan surkeasti. Ku- vaava on hänen esimerkkinsä siitä, kuinka ‘erään valtakunnal- lisen graduate schoolin’ opetus- ohjelmaan kuuluu entisaikojen perustutkintojen yleisopintojen kaltaisia tilastotieteen opintoja.Eli jatko-opintovaiheessa sen-
tään katsotaan tarpeelliseksi pe- rehtyä tilastotieteen alkeisiin.
Parempi siinä vaiheessa olisi tu- tustua vaativampiin metodiper- heisiin. Tötön tervetulleen pam- fletin tarkoitus on rikkoa hiljai- suus tästä kysymyksestä, herät- tää keskustelua. Toivottavasti keskustelua todella heräisi, eikä tekijän hienoa yritystä vaiettaisi kuoliaaksi. Niin monopoli usein valitettavasti toimii.
Seppo Laaksonen
KIRJA-ARVIOITA
KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA
Kummallakin metodi- suunnalla on omat
reviirinsä, mutta elämän tosiongelmat
vaativat molempien hyväksikäyttöä.
tilastotieteen, erityisesti survey-menetelmien do- sentti
P
.S. Laadullisen ja määrälli- sen tutkimuksen koulukun- tien välinen kiista muistuttaa ns.frekventistien ja bayesiläisten kiistaa tilastotieteen metodolo- gian piirissä. Tiukat frekventis- tit ovat samanhenkisiä kuin tiu- kat kvantitalistit, kun taas baye- siläiset ovat lähempänä kvalita- listeja hyväksyessään ulkopuo- lelta otetun (jopa) subjektiivisen prioritiedon analyysinsä pohjak- si. Frekventistien ja bayesiläis- ten väittely on nousemassa uu- teen kukoistukseen nykypäivä- nä, jolloin bayesiläisiä metode- ja voidaan entistä paremmin so- veltaa, kiitos uuden tietoteknii- kan (vrt. myös sellaiset uudet teoriattomammat ja joustavam- mat metodit kuin hermoverkot, koneoppiminen tai datan kai- vuu). Minulla on sellainen kä- sitys, että tämä väittely ei tule olemaan yhtä kiihkeää kuin kva- litalistien/kvantitalistien väittely Suomessa, joka vieläpä tapahtuu reilusti takanapäin. Useimmat empiiriset tilastotieteilijät ym- märtävät puhtaan frekventisti- sen lähestymistavan rajoitukset, ja ovat halukkaita laajentamaan tietämystään sen ulkopuolelta.