• Ei tuloksia

Sana "luonto"

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sana "luonto""

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

H

yvä herra, minä ihailen periaatteittenne lujuutta ja väittämienne ihmeteltävää vil pittömyyttä, ja suhtaudun myötätuntoi sesti poliittisiin ja uskonnollisiin mielipi teisiinne ja tuntemuksiinne. Sen tähden valitan syvästi, kuten teki myös keskustelukumppaninne Gallus, että te olette antanut tukenne opeille, jotka ovat täysin vastakkaisia muille näkemyksillenne. Noiden usei den oppien joukosta valitsen yhden, joka minusta näyttää olevan kovin monen uskonnottoman kompastuskivenä.

Tämä käy ilmi tavastanne käyttää sanaa "Luonto” ilmaise maan jotakin positiivista, toiminnallista, vieläpä älyllistä olentoa. Edellisessä The R epublicanin numerossa huomau titte, viitaten teihin kohdistuneeseen ateistinimitykseen, että vaikka ette tätä torjukaan, pidätte sitä aivan järjettö mänä, sillä teidän käsityksenne mukaan tulee jokaisen ih-

Suom entanutJ. S. T uusvuori

misen tunnistaa Jumalassa tai luonnossa syypäisyys, josta aineellinen maailma juontuu. En muista täsmälleen sano janne, mutta olen varma siitä, että tämä oli lausumanne si sältö.

Itse en taas mitään tuollaista syytä tunnusta, joten voisin tarvittaessa yrittää vakuuttaa teidät siitä, että moiselle us komukselle ei ole mitään perustetta. Mutta iloitsen näh dessäni, että minut säästää tällaiselta työltä Gallusin ihail tava kirje. Sen tähden rajoitun lyhyeen tarkasteluun sanan

"Luonto” merkityksestä ja soveltamisesta.

Kaikki inhimillinen tieto koostuu tosiasioista, tai ilmi öistä, jotka havaitaan aisteilla ja taltioidaan kielellä. Näi den ilmiöiden tutkimista kutsutaan Luonnon tutkimisek si: ilmiöiden summa, tai inhimillisen tiedon kulloinenkin kokonaisuus, tarkoittaa yksittäistapauksista abstrahoitua Luontoa. Mikäli näin on, huomaatte tekin heti, kuinka mieletöntä on olettaa minkään olevan Luonnon syytä.

Luonnolle itselleen on etsittävä syy; tai pikemminkin sille on turha hakea mitään syytä, sillä jos sillä sattuisikin syy olemaan, jää se iäksi tietymättömiin.

Havaitsemiemme ilmiöiden on huomattu seuraavan toi siaan tietyssä järjestyksessä; saman tapahtuman on poik keuksetta havainnoitu edeltävää samaa tapahtumaa. Kun riittävä määrä tällaisia seuraamuksia on havaittu, tulee mahdolliseksi ilmaista ne tietyllä joukolla yleisiä väittämiä, joita on kuvaannollisesti nimitetty Luonnon Laeiksi, mut ta jotka todellisuudessa eivät muistuta lainkaan lakeja.

Laki on yleisluontoinen käsky, jonka kansakunnan hallit sijat antavat. Vertaus tämän ja ilmiösarjan sanallisen ilmai sun välillä on kaukaa haettu; jälkimmäistä on järjetöntä kutsua luonnonlaiksi.

Kun tämä sanonta saatiin esitellyksi, siihen tarttuivat oi tis runoilijat ja salaoppineet, jotka alistivat sen omille tar- koitusperilleen. Luonto henkilöitiin: ilmaisusta luonnon laki, joka alunperin tarkoitti vain luonnon tai luonnollisen maailman säätelyyn tarvittavaa lakia, tuli laki, jonka juma latar Luonto sääti luotujensa noudatettavaksi. Runoilijain huomasta tämä mielikuvitushahmo karkasi nopeasti filo sofien tykö, mistä seurasi virhe varustaa luonto luovalla voimalla. Jos käyttää tätä sanaa aineellisten ilmiöiden selit tämiseen, vaihtaa vain järkiperäisen epäilyksen mystiseen ja runolliseen teismiin. Toki riittävät argumentit, joilla pirstotaan usko ainetta edeltävään ja älylliseen Olentoon, tuhoamaan myös tarkoituksettoman sanan "Luonto”.

Suurimmalla kunnioituksella teidän, Muuan ateisti

1/2001 niin & näin27

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Metsäkonealan koulutusohjelma, metsäkoneenkuljettaja Metsien monikäytön koulutusohjelma, metsäluonnonhoitaja Luonto- ja ympäristöala.. Luonto- ja

– Turvallisuus ja talous: Viinivaara – Luonto ja maankäyttö: Iijoki. – Turvallisuus ja

kantilaisvaikutteisella tavalla – kun myönnämme, että luemme lakia luonnolle ja että luonto näin on eräässä mielessä meidän luomuksemme (vaikka empiirisen maailman

Koska eloton luonto ei muutu ilmaston muuttuessa yhtä nopeasti kuin elollinen luonto, geodiversiteetiltään rikkaat alueet mahdollisesti ylläpitävät elollisen luonnon

Toinen, seuraava, sekoittunut ja virtuaalinen luonto on antroposeenin aikaa, puhtaan luonnon kerrosten jälkeistä ihmisen kautta. Leiman antava luonnonvoima on

Suomessa perinteisinä pidettyjä luonnon käytön tapoja ovat retkeily, marjastus ja mökkeily.. Aiemmissa luonto- suhdetta koskevissa tutkimuksissa maahanmuutta- jien on sen

Yksittäiset luon- non objektit, jotka on vedetty kulttuurin piiriin, ovat sen sijaan niin täydellisesti yh- teiskunnallisia, että niiden olemassaoloa ja merkitystä ei edes

Luonnon vetovoimaisuuteen perustuvan matkailun taloudelliset vaikutukset paikallistasolla: esimerkkinä Saariselän matkailu. Luonto virkistys-