• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Milena Michiko Flašar: Kutsuin häntä Solmioksi

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Milena Michiko Flašar: Kutsuin häntä Solmioksi"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Milena Michiko Flašar: Kutsuin häntä Solmioksi

LIISAMARI SEPPÄLÄ

Taguchi Hiro on kaksikymmentävuotiaana asunut kaksi vuo a huoneessaan. Hän on eris- täytynyt maailmasta ja jopa perheestään. Japanissa Taguchin kaltaisia nuoria, jotka eivät osallistu enää mihinkään, kutsutaanhikikomoreiksi. Ōhara Tetsu taas onsalaryman, joka on mene änyt työpaikkansa. Nämä kaksi eri-ikäistä miestä tapaavat puistossa, tutustuvat ja ystävystyvät ja lopulta kertovat toisilleen tarinansa, jotka sisältävät paljon kärsimystä ja häpeää.

Häpeä kietoutuu Milena Michiko Flašarin teoksessaKutsuin häntä Solmioksitiiviiksi keräksi.

Puistonpenkillä tuntema omalle uskotaan asioita, joita yritetään kaikin keinoin piilotella lähipiiriltä. Tetsu aja elee, e ä hänen vaimonsa on ansainnut parempaa kuin totuuden, sik- si hän ei kerro työ ömyydestään kotona. Häpeä myös kertautuu: kun Taguchi ei jaksa maa- ilmaa enää ja pää ää eristäytyä kaikesta, niin hänen vanhempansa ryhtyvät kar amaan ympäristöään. Lopulta häpeässä pahinta on kuitenkin itsekunnioituksen mene äminen.

Taguchilla on kyky katsoa tarkkaan. Hän katsoo ja näkee ja kääntää si en katseensa. Hän on nuoresta iästään huolima a nähnyt paljon tuskaa ja päätös eristäytyä ympäristöstä on samalla päätös olla o ama a osaa toisten kärsimykseen. Taguchi kokee, e ä hänellä on röntgenkatse. Teoksen aikana Tetsu ope aa Taguchin katsomaan tuntevin silmin.

Taguchin tuska lii yy kiintymykseen: Kumamotoon ja Yukikoon. Kun Taguchi ensimmäi- sen kerran avautuu puistossa uudelle ystävälleen, häntä reilusti vanhempi mies ei kom- mentoi tarinaa vaan sanoo lopulta: “Tässä, ota huikka. Sinun on juotava jotakin.” Taguchin kantama tuska on lopulta hyvin fyysistä, siksi on muiste ava puhumisen lomassa myös juoda. Pitää juoda hitaasti, kun on kahden vuoden puhuma omuuden jälkeen vihdoin pää änyt uudelleen käy ää jo lapsuudessa oppimaansa kieltä.

VaikkaKutsuin häntä Solmioksikäsi eleekin häpeää ja kärsimystä, tunnelma ei kuitenkaan ole lohduton.

Koko talo tuntui odo avan, e ä joku taas tulisi ja täy äisi sen elämällä. Se oli surullinen talo. Lohdu aakseni sitä minä kuljin vielä kerran vierashuoneesta kylpyhuoneeseen, kyl- pyhuoneesta makuuhuoneeseen, makuuhuoneesta olohuoneeseen ja jätin kaikkiin sopivil- ta tuntuviin paikkoihin merkkejä, joiden oli tarkoitus ilmaista, e ä vielä talossa hieman henki pihisi. Liikutin esineitä. Puoli sen imetriä. Painoin kuoppia patjoihin ja tyynyihin.

Vaihdoin pyyhkeiden paikkaa keskenään. Siirsin kelloja minuutin taaksepäin. (58) Tetsulla on aina puistossa mukanaan vaimon tekemä eväspake i. Lukija maisku elee mu- kana, kun_ salaryman_ nau ii lohensa riisin ja säilö yjen vihannesten kera. Puisella penkil- lä syödään myös riisipalloja,tempuraaja leväsalaa ia. Oman osansa ateriasta saavat myös puiston kyyhkyset.

1

(2)

Tekstissä käytetyt eurooppalaiselle lukijalle tuntema omat käsi eet on selite y romaanin lopussa olevassa lue elossa. Tunnen silti jääväni jotain olennaista paitsi, kun en tarkemmin tiedä, millaisia asioita lii yy vaikkapa temppelistä kantautuvaan sydänsutraan.

Teos on yksinkertainen ja pelkiste y eikä mitään turhaa tai tarpeetonta ole mukana.

Baseball-joukkueen toistaminenkin saa lopussa selityksensä. Kun Kumamoto on yltä päältä veressä ja Taguchi mene ää tajuntansa, on väl ämätöntä, e ä yläpuolella oleva kasvonaamiomainos on maini u.

Milena Michiko Flašar kirjoi aa minulle tuntema omasta maailmasta. Hän kuvaa ilmiöitä ja kertoo tapahtumia, jollaisiin en ennen ole törmännyt. Hän tuo jotain kovin vierasta ja outoa niin lähelle minua, e ä voin sen ymmärtää, käsi ää ja tuntea.

Kun romaanissa kerrotaan Tetsun ja Kyōkon ensimmäisestä yhteisestä aamusta aja elen, e ä olen saanut lukea yhden hienovaraisen kuvauksen rakkaudesta enemmän. Erityisen onnistunut ja koske ava on kuvaus pianonsoitonope ajasta, jolla on keuhkosairas, kuole- maa tekevä vaimo. Romaanin ehdo omia helmiä on Hashimoton tarina, kuvaus siitä, mitä valhe avioliitossa voi saada aikaan.

Milena Michiko FlašarKutsuin häntä Solmioksi,LURRA Editions, s 173 Suom. Olli Sarri- vaara

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Galera kertoo syksyisessä Helsingin Sanomien haasta elussa, e ei hän halunnut nimetä romaaninsa päähenkilöä, koska nimi on kuin vankila.. Se tekee

Hän vii aa Loppiaisaatossa kohtaan, jossa Olivia poistaa mustan harson ja paljastaa kasvonsa Violalle, joka toteaa e ä tämä on hyvin

Saksalaisen kirjailijan Wolfgang Herrndorfin (s. 1965) kolmas teos Ladaromaani on kuvaus kahden teini-ikäisen pojan, Maikin ja Tschickin, automatkasta ympäri Saksaa.. Vaikka

Kirjallisuus, kaikki enemmän kuin “neljännesvuosisata vanhempaa kuin hän itse”, ovat lopulta lähempänä kuin todellisuus itse.. Vaan kuka määri ää

Keskeislyriikan lisäksi kokoelmassa on toisaalta myös runoja, jotka hyödyntävät tie yä muotoa tai tekstilajia, kuten leivontaohje “Profaani resepti vaikeasti paranne avalle”,

Sinne missä maa pää yy on myös kirja rakastamisesta, mu a kuoleman ja rakkauden toisiin- sa kietoutuminen on tässä kirjassa ehkä tiheämpää, ruumiillisuus ehkä lähempänä kuin

Legendan mukaan Aisopos oli vammainen orja, joka va- pautui älykkyytensä ansiosta, ja joka vapaana sanan käy äjänä ja nimenomaan änky äjä- nä antoi äänen kaikkein

Luonnollisesti suuren hahmon suuruus ilmeneekin yllä äen siinä, missä hänen hahmonsa yli ää inhimilliset pyyteet.. Virtuoosia ja suvereenia ihmistä me voimme ihailla ja kadeh-