• Ei tuloksia

lopullisesti päähautausmaa

In document Joki ja sen väki II (sivua 59-62)

Hautausmaakysymys nousi 1920-luvulla uudel­

leen esille, koska kirkon viereisen hautausmaan vapaat hautapaikat alkoivat käydä vähiin. Aja­

tus laajentaa kirkon viereistä hautausmaata maanostolla Yli-Haapion tilasta ei saanut kan­

natusta, joten lisätty kirkkovaltuusto näki mar­

raskuussa 1929 ainoaksi mahdollisuudeksi anoa valtioneuvoston lupaa haudata kirkon ja maan­

tien väliselle vanhalle hautausmaan osalle. Pai­

kalle ei ollut haudattu vuoden 1890 jälkeen.22 Valtioneuvostolta tuli kuitenkin anomukseen hylkäävä päätös keväällä 1932, joten seurakunta

Kokemäen kirkon 150-vuotisjuhla 30.8.1936 oli samalla vihkimistilaisuus kirkon peruskorjauk­

sen jälkeen. Kuvassa vasemmalta: Koke­

mäen kappalainen pastori Emil Vilhelm Saramo, teologian tohtori Sigfrid Sire- nius, lääninrovasti Teodor N. von Pfaler, Rauman kirkkoherra asessori K. E. Kilpe­

läinen, arkkipiispa

ri Martti Lujanen.

Viimeksi mainittu oli kirkkoherra Feliks Lujasen poika, joka kaatui jatkosodan alussa Muolaassa.

KSA.

Joki ja sen väki II

Ki r k o n t o r n i k e l l o n k u n n o s t u s

Entinen ratamestari Fredrik Terho, Säpi- län kelloseppä Aadolf Eklöfin poika, tar­

joutui keväällä 1934 laittamaan vuosi­

kymmeniä epäkunnossa olleen kirkon tornikellon kuntoon. Kustannusarvioksi työlle Terho esitti 5 689 markkaa, josta summasta osa olisi saatavissa lahjoituk­

sina. Vanhan kellon koneistoon ja sen kuntoon tutustuttuaan Terho joutui kui­

tenkin toteamaan kellon olevan »huonoa ainetta, huonoa mallia ja huonoa työ­

tapaa».

Koska kelloa ei voitu korjata, Terho teki seurakunnalle tarjouksen uuden kel­

lon valmistamisesta. Urakan hinnaksi hyväksyttiin Terhon ehdottama 16539 markkaa, mutta kun kirkkovaltuusto oli­

si vanhan kellon korjauksessa tyytynyt

yhteen viisariin, edellytettiin nyt uudes­

sa kellossa olevan kaksi viisaria. Lisäksi kellon tuli näyttää aikaa tornin kaikille neljälle sivulle. Turussa asunut Terho te­

ki kellon lähes kokonaan käsityönä, ai­

noastaan suurimpien hammasrattaiden jyrsinnän hän teetti Crichtonin tehtaal­

la. Valmiiksi kello tuli kesällä 1935, ja se asennettiin Kokemäen kirkon torniin kesäkuussa 1936.

Lähteet: Pertola 1986h, 158; kv 22.5.1934, 18.6.1935 ja 14.8.1935. KSrk; Lalli 6.6.1935 ja 6.6.1936.

Ratamestari Fredrik Terho. KSA.

oli pakotettu etsimään ratkaisua Kooman hau­

tausmaan laajennuksesta.23

Ratkaisulla alkoi olla kiire. Vuodesta 1925 lähtien kaikki rivihautoihin »kesäaikana» - eli 1.5 .-3 1.10 . välisenä aikana - haudattavat oli kätketty Kooman multiin.24 Muuna aikana vai­

najat haudattiin kirkon viereiseen hautausmaa­

han, jotta vältettiin hankala talvinen matka Koomaan. Kirkon viereisten hautapaikkojen vä­

hyyden vuoksi jouduttiin lokakuussa 1932 päät­

tämään Kooman käyttämisestä rivihautauksiin myös marraskuun aikana.25 Keväällä 1933 mää­

rättiin vielä huhtikuunkin rivihautaukset toi­

mittamaan Koomassa.26

Kooman hautausmaan laajennus ratkesi mar­

raskuussa 1932, jolloin seurakunta päätti ostaa pienviljelijä Frans Salon ja tämän vaimon Idan tarjoaman 2,5 hehtaarin suuruisen metsäkap- paleen hautausmaan eteläpäästä maantien var­

relta.27 Hautausmaan laajennus oli saanut lisä­

pontta jo kaksi kuukautta aiemmin, kun kirk­

kovaltuuston kokouksessa ilmoitettiin erään seurakuntalaisen lahjoittaneen 80 000 markkaa

hautausmaan kunnostamiseksi.28 Kyseessä oli maanviljelijä Kaarlo Poti, jonka lahjoittamasta summasta vain 10 000 markkaa oli määrä käyt­

tää välittömiin kunnostustöihin ja loput 70 000 markkaa piti tallettaa rahastoksi tulevia vuosia varten.29 Poti käytti jo vuoden 1933 aikana yli 20 000 markkaa omaa rahaa Kooman kunnos­

tukseen.30

Kun hautausmaan kunnostaminen oli näin varmistettu yksityisin lahjoitusvaroin, seura­

kunta saattoi keväällä 1933 päättää hautauskap- pelin rakentamisesta Koomaan.31 Arkkitehti Yr­

jö A. Vaskisen piirtämä kappeli valmistui mar­

raskuussa 1933 ja paransi oleellisesti talvisia hautausmahdollisuuksia.32 Samaan aikaan Koo­

man kappelin rakentamisen kanssa kunnos­

tettiin hautausmaa-alue puutarha-arkkitehti A. Koskisen laatiman suunnitelman mukaan.33 Hautausmaiden kunnostus jatkui vielä Koke­

mäen kirkon viereisellä hautausmaalla kesällä 1935. Osa hautausmaasta olikin päässyt jo huo­

noon kuntoon.

2 16

'Kokemäki itsenäisesssä Suomessa

Varsinkin lainamakasiinin puoleinen hautausmaan osa oli kauan kunnostamatta ollen peräti kurjassa kunnossa: Vanhoja puolikuivuneita villejä ruusuja, vadelmanvarsia, raitapensaita y.m. kasvoi paikoin melkein läpipääsemättömänä ryteikkönä peittäen siellä täällä hautakummuilla olevat omaisten kuk­

kaistutukset. Monet vanhat puuristit olivat kallis­

tuneet ja kaatuneet.34

Vuonna 1938 Ilmari Virkkala laati vielä suun­

nitelman Kokemäen hautausmaiden ja kirkko- puiston kaunistamisesta.35

Seurakuntaelämää

Jumalanpalveluksissa kävi 1920- ja 1930-luvulla Kokemäen seurakunnan oman ilmoituksen mu­

kaan kesäisin keskimäärin noin 400 ja talvisin 250-300 ihmistä. Enemmistö kävijöistä oli nai­

sia ja työväkeä, kun taas varakkaampien maan­

viljelijöiden ja sivistyneistön osallistuminen oli vähäistä.36 Seurakunnan johto olikin tyytymä­

tön pitäjäläisten maallistumiseen, joka ilmeni seurakunnallisten toimitusten laiminlyönnin lisäksi erilaisten huvitilaisuuksien järjestämise­

nä, tappeluina sekä juopotteluna. Erityisesti 1920-luku oli Kokemäellä levotonta aikaa lu­

kuisine puukotuksineen ja ammuskeluineen.

Kirkkoherra Feliks Lujasen toimesta julis­

tettiin saarnastuolista kesällä 1927 vetoomus maanomistajille olla luovuttamatta heinäsuule- jaan tai muita tilojaan »sellaisia tanssi- ja huvi­

tilaisuuksia varten, joissa ei suoriteta mitään todella sivistävää ja siveellisesti kasvattavaa oh­

jelmaa eikä suinkaan myös valvota Herran Py­

häpäivän pyhittämistä eikä edes ruumiillisen terveydenhoidon näkökohtia». Luvattiinpa ke­

hotus kirkossa lukemisen lisäksi lähettää myös pöytäkirjan otteena »asianomaisille» kirkko­

herran harkinnan mukaan.37

Kirkon toimintatavat pysyivät pääosin enti­

sellään. Suurin muutos oli lukukinkereiden siirtäminen 1920-luvulla pois kylistä kirkossa tapahtuvaksi. Syyksi tähän on mainittu se, että pitäjäläiset pitivät kinkereiden järjestämistä ar­

volleen sopimattomana.38 Kinkereihin otti 1920-luvun lopulla vuosittain osaa reilut 400

henkeä, joista enemmistö oli rippikoulua käy- Väylän sukuhauta mättömiä.39 Rippikoulua pidettiin neljä viikkoa vanhan k,rkon kal~

.. . . . . . . . . _ - - , . , mistossa.K u v a : Y r jö

erikseen pojille ja tytöille. Pyhäkoulu ei tahto- A a r n e K K K

nut juurtua paikkakunnalle. Vuonna 1927 oli ainoastaan kaksi pyhäkoulua, joissa oli 61 oppi­

lasta. Seuraavina vuosina toiminta tehostui, ja pyhäkoululaisten määrä kohosi vuoteen 1931 mennessä i37:ään.40

Ripillepääsyn lisäksi useimpia seurakunta­

laisia koskettivat kirkollisista toimituksista kas­

te ja avioliittoon vihkiminen. Useimmat lapset kastettiin sakaristossa ja avioparit vihittiin ta­

vallisesti pappilassa.41 Kokemäen seurakunta oli jo vuodesta 1915 lähtien luovuttanut aviopa­

reille vihkiraamatun. Välillä tavasta luovuttiin, kunnes kirkkoneuvosto papiston ehdotuksesta palautti vanhan käytännön vuonna 1924.42

Seurakuntaelämää haittasi pitkään seura­

kuntatalon puuttuminen. Marraskuussa 1928 kirkkovaltuusto asetti toimikunnan seurakun­

tataloa hankkimaan.43 Seurakunta ei kuiten­

kaan ryhtynyt talon rakentamiseen, vaan on­

gelma ratkesi Kokemäen Säästöpankin ostettua Teijan liiketalon ja tarjottua sen juhlahuoneis­

toa seurakuntasaliksi. Kirkkovaltuusto hyväk­

syi ehdotuksen 26.5.1930. Korjausten jälkeen Teijan juhlahuoneistosta tuli seurakuntasali lo­

kakuussa 1930.44

Joki ja sen väki II

In document Joki ja sen väki II (sivua 59-62)