• Ei tuloksia

2.4 Musiikinhistorian opettajan ja opiskelijan positiot

7.3.2 Historian tutkiminen, kertominen ja toistaminen

Musiikinhistorian alalla näyttäytyy monia odotuksia ja kerronnan tapoja. Pohdin luvussa 2.2.3 näitä Jorma Kalelaa (2000) mukaillen historiakuvina, joiksi nimesin musiikinhistorian avoimena kulttuuriperintönä, musiikinhistorian akateemisena tutkimuksena ja musiikinhistorian stereotyyppisinä tarinoina. Kuhunkin liittyy omanlaisena kerronta. Esittelen nämä musiikinhistorian kerronnan tavat kirjallisuuden ja aineiston valossa voidakseni tarkastella näiden tasojen valossa musiikinhistorian kertomisen ongelmaa ja paremmin ymmärtää opiskelijoiden kuvauksia levyesittelyiden laatimisesta.

Toisen musiikinhistoriakuvan muodostavat tutkijoiden esitykset, jotka musiikinhistorian opetuksessa kuitenkin jäävät näkymättömiksi taustalle. Tutkijan tai kirjoittajan tulkinta ei ollut opetuksen tai tarkastelun kohteena. Aineistoa lukiessani pohdin, miten opiskelijat ajattelevat musiikinhistorian kertomusten syntyneen, kuka kertoo ja päättää, mitä kerrotaan, tai huomioidaanko kertomuksen kuulijoita lainkaan? Jäljitän vastausta tähän aineistoon

=NF=7KFKHNN@ =KEK?K=E77@ F3D=3EF7>7?3>>3 E;FN ?;F7@ :;EFAD;3@ FGF=;?GE=;D<3>>;EGG67EE3

=GH3F33@ F3B3:FG?;7@ ?GGFFG?;EF3 :;EFAD;3@ 7E;FK=E;=E; <3 =7DFA?G=E;=E; #GE;;=;@:;EFAD;3@

=7DFA?GEF7@ 7D;FF7>KN <3 ?GE;;=;@:;EFAD;3=GH;7@ 7E;FF7>KN H3DF7@ EKH7@@K@ :7F=7=E; X:;EFAD;3@

F3B3:FG?3@X <3 X=7DDAFG@ F3B3:FG?3@X HN>;E7@ 7DA@ BA:6;@F33@ !3>7>3@ <3 3DD;@

=;D<A;FGEF7@ H3>AEE3

!3>7>3 =D;F;EA; F3B3:FG?3@ @AEF3?;EF3 :;EFAD;3@ FGF=;?G=E7EE3 A@FA>A9;E77@ 3E7?33@ N@7@

?G=33@E3 :;EFAD;3 7; =AAEFG F3B3:FG?;EF3 H33@ BDAE7EE7;EF3 <3 B7D;A67;EF3 )3B3:FG?33 :N@

B;FNN =7DDA@@3@ =A:F77@3 X)3B3:FG?3@ =7DFA?;@7@ A@ F3B3 F7:6N ?33;>?33 =NE;F7FFNHN??N=E;

;FE7>>7 <3 =GG>;<A;>>7X !3>7>3 !3>7>3 <3F=33 ?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB7FG=E7@ <3 K>7;E7E;FKEF7@ =3@@3>F3 :KH;@ =7E=7;E77@ :GA?;AA@ =G@ =7DFA?GEF3 FA;EF7F33@ ;FE7D;;FFA;E7@3

;>?3@ FGF=;<3@ 3E7FF3?33 =A@F7=EF;3 E7 ?GGFFGG HN:;F7>>7@ F3D;@3=E; !G@ E3?3F K=E;FK;E=A:63F

=7DD3F33@ F3D;@33 FA;EF7FF37EE3 =7DF3 FA;E7@E3 <N>=77@ F3D;@3 ?GGFFGG HN:;F7>>7@

EF7D7AFKKBB;E7=E; (F7D7AFKKBB;E7=E; ?GGFFG@77@ F3D;@3@ =7DFA?;@7@ <3 A?3=EG?;@7@ E33 ?G;F3

=G;@ :;EFAD;3@ FGF=;?G=E7@ =3@@3>F3 ?7D=;FFNH;N F7:FNH;N .=E; @N;EFN ?G;EF3 F7:FNH;EFN >;;FFKK EAE;33>;E77@ DK:?NKFK?;E77@ F3; ;67@F;F77F;@ D3=7@FG?;E77@ 7?F "G=G;E;EE3 K>7;E7E;FK=E;EEN <3 AB7FG=E7EE3 FA;EF7FGF ?GE;;=;@:;EFAD;3@ =7DFA?G=E7F HA; @N:6N FN>>3;E;@3 EF7D7AFKKBB;E;=E; ?GGFFG@7;@3 ;FE7;E3DHA;E;@3 F3D;@A;@3 !7DDAFGF F3B3:FG?3F AH3F ?GGFFG@77F

;FE7@N;E;=E; @7 =7DDAF33@ ;FE7@N;E;@N @7 7;HNF 767>>KFN ?;FNN@ =KEK?KEFN A@97>?33 =7DFA?;E7@

F3; =7DFA<3@ K:F7KFFN 3>=GB7DN;E77@ FGF=;?G=E7>>;E77@ BDA4>7?3F;;==33@ <3 =A@F7=EF;;@

%B;E=7>;<A;67@ =;D<A;FF3?;3 ?GG3>F3 =AB;A;FG<3 7>N?N=7DF3F;7FA<3 FA;EF3H;3 >7HK7E;FF7>K;FN HA;E;

@;?;FFNN EF7D7AFKKBB;E;=E; (F7D7AFKKBB;E7=E; ?GGFFG@77F F3D;@3F ?GA6AEF3H3F 767>>N

?3;@;FE7?3@; ?GE;;=;@:;EFAD;3=GH;7@ =A>?3@@7@ =7DDA@@3@ F3H3@ ;@7;EFA@ B7DGEF77>>3 H3;=GFF33 E;>FN 7FFN AB;E=7>;<3F :3:?AFF;H3F ?GE;;=;@:;EFAD;3@ GE7;@ FN>>3;E7@3 K>;:;EFAD;3>>;E7@3 EF7D7AFKKBB;E7@N FA;EF7FF3H3@3 =7DFA?G=E7@3 ;@7;EFA@ =GH3G=E;EE3 >G7@FA<7@ =7DDA@@3EF3 3H3GFG; @N=R=G>?3 E;EN>>R@ 6;E=GDEE;7@ E;<33@ AB;E=7>;<3@ :7@=;>R=A:F3;E77@ =A=7?GE?33;>?33@

<3 ?;7>FK?K=E;;@ >?7;E7EF; AB7FG=E7@ =7DDA@F3 AF7FF;;@ H3EF33@ =G;@ EF7D7AFKKBB;@7@ =7DFA?GE

<A=3 X7>NN A?;>>33@X <3 <A@=3 AB;E=7>;<3F ?;7>E;HNF FA67>>;EGG67@ =GH3G=E7=E; F3; EGAD3EF33@

FA67>>;EGGFF3 ?NND;FFNHN=E; =GH3G=E7=E; )N?N FG>=;@F3 AB;E=7>;<A;67@ ?;7>;=GH3EF3 ABB;3;@77@

=7DDA@@3EF3 FGA K??NDFN?KEFN ?KRE AB;E=7>;<A;67@ =;D<A;FF3?;;@ >7HK7E;FF7>K;:;@ <3 AB;E=7>;<A;67@

BKD=;?K=E77@ FA;EF33 F3D;@3F YA;=7;@Y

GA?;A;>>3 YA;=73@Y =7DDA@@3@ FA;EF3?;E7EF3 A@ A>>GF H3;=GFGE ?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB7FF3<3@3 3@F3?;;@; F7:FNH;;@ %B;E=7>;<3@ BKD=;?K=E7@ YA;=7;@Y FA;EF3?;E77@ HA; FG>=;F3 FA;?;@@3@

7=EBD7EE;;H;E7@ 3EB7=F;@ =3@@3>F3 EAE;33>;E7@ 3DHA@3@@A@ F3HA;FF7>G=E; )N?N FG>=;@F3 F7=77 K??NDD7FFNHN=E; E7@ 7FFN =G=33@ AB;E=7>;<A;EF3 7; =;D<A;FF3@GF :33EF3H33 D;EF;D;;FA<3 7E;FF7>7HNN F3; ?GGF7@ BDA4>7?3F;EA;H33 F7=EF;N >7HK7E;FF7>K;:;@EN <3 ?;=E; AB;E=7>;<3F A>;H3F H3DAH3;E;3

=GG@F7>GF7:FNH;7@EN =7DDA@@3@ EG:F77@ 7;6N@ =NE;FK=E7@EN ?GE;;=;@:;EFAD;3@ =;D<A;FG=E;EF3 FG@FG; B7DGEFGH3@ EF7D7AFKKBB;E77@ :7@=;>R=A:F3;E;EF3 =A=7?G=E;EF3 ;DF33@FG@77E77@

=7DDA@F33@

@F3?3@; B7D;33FF77EE3 BDA6G=F;;H;@7@ =;D<A;FGEF7:FNHN :AG=GFF7>; AB;E=7>;<3F FA;EF3?33@

A?3=EG?;33@ EF7D7AFKKBB;E;N F3D;@A;F3 7E;?7D=;=E; ENH7>FN<N7>N?N=7DFA<3 ;>?3@ 7FFN :7 H3DE;@3;E7EF; >;;FFNHNF F3D;@33 ?;:;@=NN@ =KEKHNF ?;FNN@ F3; BDA4>7?3F;EA;H3F F3D;@3@ 3;:7B;;D7<N

#GE;;=;@:;EFAD;3@ AB7FG=E7EE3 7E;;@FKHNN EF7D7AFKKBB;EFN FA;EFGH33 =7DDA@F33 7; ?;7>7EFN@; FG>7 B;FNN (3D<3>3@ =GH33?3@ XH3EF3D;@@3EF3 GF7>;3;EGG67EF3 <3 :7D==KK67EFNX

=G?BG3H3@ FGF=;?GEF;76A@ HN>;FFN?;E7@N

*(/1*&+"+ *11+0*&+"+ ' '1)(&/0*&+"+

)GF=;?G=E7@ B7DGE3<3FG=E7@3 A>; AB;E=7>;<A;67@ =GH33?;7@ AB;E=7>G=A=7?G=E;7@ =GG>7?;@7@ <3 :GA?;A;?;@7@ AB7FG=E7@ =7:;FFN?;E7@ >N:FR=A:63=E; %B;E=7>;<A;67@ FA;?;@@3@ BNN?NND;7@

K??NDFN?;@7@ ?3:6A>>;EF33 ?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB7FG=E7@ BNN?NND;;@ >;;FFKHN@ B7639A9;E7@

=7:;FF7>K@ &NN?NND;7@ F3D=3EF7>7?;@7@ >;;FFNN FGF=;?G=E7@; B7639A9;;=3@ 77FF;E77@ 6;E=GDEE;;@

=E &3E3@7@ #GGF B7639A9;;=3@ F3D=3EF7>G@ @N=R=G>?3F 3@F3H3F H3EF3G=E;3 7E;?7D=;=E; AB7FG=E7@ =7;@A;:;@ AB7FGE?7@7F7>?;;@ F3; ABB;?;E7@ BEK=A>A9;33@ $N;FN 7@ FNEEN FGF=;?G=E7EE3 =NE;FF7>7

#GE;;=;@:;EFAD;3 A@ AB7FG=E7EE3 <3 AB;E=7>GEE3 E7=N FD36;F;A@ A?3=EG?;E7@ 7FFN EG4<7=F;HA;@@;@

)3K>AD =E >G=G FG>=;@FA<7@ =;D<A;FF3?;E7@ <3 =7DFA?;E7@ =A:F77@3 )3D=3EF7>7@

E7GD33H3=E; AB;E=7>;<A;67@ =GH3G=E;3 AB;E=7>GEF33@ 3DDP@ @7>;=7@FN@ H;;F7=7:K=E7EEN 3DDP@

;67@F;F77FF;BDAE7EE;3 =GH33H3@ XBEK=A>A9;E7@ 3H3DGG67@X @7>;=7@FN@ E;;DFK?;7@ 3HG>>3 =E =GH3

>G=G %B;E=7>G=A=7?GEF7@ <3=3?;@7@ 3DDP@ @7>;=7@FN@ =E =GH3 7D; H3;:7;E;;@ F7=77

?3:6A>>;E7=E; F3D=3EF7>>3 AB;E=7>;<A;67@ =GH3G=E;3 BDAE7EE;@3 %B;E=7>G@ =GH3G=E;EE3 <3 AB;E=7>;<A;67@ FA;?;@@3EE3 ;>?7@7HNF F3HA;FF77F AH3F 7D;>3;E;3 BDAE7EE;@ 7D; H3;:7;EE3

!GH3 %B;E=7>;<3BG:77@ FG>=;@@3@ ?3>>;

A=3;@7@ =GH3@ @7>;=7@FN@ >A:=A;EF3 =E 3DDP ;>?7@FNN 7D;>3;EF3 K:6;EF7>?NN EAE;33>;EF3 =A>>7=F;;H;EF3 K=E;FK;EFN <3 K=E;>R>>;EFN FA;?;@F33 %>7@ K:6;EFN@KF 3DDP@ XBEK=A>A9;E7@

3H3DGG67@X @7>;=7@FN@ =E >G=G <3 )AA?;@ :;><3;E7@ F;76A@ @7>;=7@FN@ =E =GH3

>G=G !GF3=;@ @7>;=7@FN@ >A:=A3 >GA@@7:F;H3F :;><3;E7@ F;76A@ >GA@@7FF3 =GH33H3F E3@3F AH3F B7DN;E;@ )AA?;>F3 %B;E=7>;<A;67@ BG:7 HA; E;<A;FFG3 ?A@77@ 7D; @7>;=7@FN@

>A:=AA@ ?GFF3 K:FN >3;>>3 ?KRE 3=3F77?;E7F 6;E=GDEE;F E33FF3H3F =GH3F3 @;;@ 3E7@F7;F3 =G;@

Tutkimuksen perusajatuksena oli opiskelijoiden kuvaamien opiskelukokemuksien kuuleminen ja huomioiminen opetuksen kehittämisen lähtökohdaksi. Opiskelijoiden toiminnan päämäärien ymmärtäminen mahdollistaa musiikinhistorian opetuksen päämääriin liittyvän pedagogisen kehittelyn. Päämäärien tarkasteleminen liittää tutkimukseni pedagogiikan eettiseen diskurssiin (ks. Pasanen 2007, 80–81). Muut pedagogiikan tarkastelun näkökulmat antavat vastauksia esimerkiksi opetuksen keinoihin, opetusmenetelmiin tai oppimisen psykologiaan. Näitä en tässä tutkimuksessa käsittele.

Musiikinhistoria on opetuksessa ja opiskelussa sekä tradition omaksumisen että subjektivoinnin (Taylor 1994, ks. luku 2.3.3), tulkintojen, kirjoittamisen ja kertomisen kohteena. Tarkastelen seuraavaksi opiskelijoiden kuvauksia opiskelustaan Harrén nelikentän viitekehyksessä, Harrén identiteettiprosessia kuvaavan ”psykologisen avaruuden” nelikentän siirtymien avulla (ks. kuva 6 luku 2.3.5). Opiskelukokemusten jakaminen Harrén nelikentän (ks. kuva 14) eri vaiheisiin tekee mahdolliseksi tarkastella opiskelijoiden kuvauksia prosessina. Opiskelun kuvauksissa ja opiskelijoiden toiminnassa ilmenevät tavoitteet ovat erilaisia prosessin eri vaiheissa.

.

Kuva 14: Opiskelijapuheen tulkinnan malli

Jokainen kuvan 15 nelikentän lohkoista (ks. Harré 1983) ilmentää erilaista yhdistelmää sosiaalista, kollektiivista, yksityistä ja yksilöllistä toimintaa. Olen yhdistänyt Harrén ”psykologisen avaruuden” nelikentän (ks. luku 2.3) ja Toomin (2008) hiljaisen tiedon nelikentän (ks. kuva 4, luku 2.2.1). Kutakin nelikentän lohkoa luonnehtivat hiljaisen tiedon luonnetta kuvaavat sanat ovat peräisin Toomilta (2008, 54). Opiskelijoiden puhe voi sijoittua moneen eri nelikentän

K:F7;ER@ =NKFN@FR<N ;><3;E7@ F;76A@ >GA@F77@ ?NND;FF7>KF )AA? AH3F F7AD77FF;E7@3 F3GEF3@3 <N><;FFN7EEN@; 3;@7;EFAEF3 E;FN ?;>>3;@7@ AB;E=7>;<3BG:7 ;>?7@FNN =GF3=;@ @7>;=7@FN@ AE33 3DDP@ @7>;=7@FN@ AE3F FD36;F;A A?3=EG?;@7@ ?GG@F3?;@7@ <3 <NE7@FN?;@7@ 3DDP BGA>7EF33@ =GH33H3F AB;E=7>GG@ FNEEN F3D=3EF7>GEE3 >;;FFKH;N H3;:7;F3

#;>>3;E;3 A?3=EG?;E77@ ?GG@F3?;E77@ <3 <G>=;EF3?;E77@ >;;FFKH;N FA;?;@@3@ BNN?NND;N AB;E=7>;<3F =GH3E;H3F N><;FFN?N>>N 3;@7;EFA@ =GH3G=E;EF3 H3EF3GEF3 FN:N@ =KEK?K=E77@

F3HA;FF7>7@ H3EF3GEF3 FGF=;?G=E7@; =7E=7;E7>>7 =KEK?K=E7>>7 ?;F7@ ?GE;;=;@:;EFAD;3@

AB7FG=E7EE3 AB;E=7>;<A;>>7 F3D<AGFG;E; ?3:6A>>;EGGE :KR6K@FNN =3;==;3 @7>;=7@FN@ 3>G7;F3 7;=N B;FNKFKN >GHGEE3 7E;FF7>7?N@; =GH;FF77>>;E7@ 7E;?7D=;@ F3HA;@ B7>=NEFNN@ @7>;=7@FN@

B3EE;;H;E7>>3 FD36;F;A@ <3 A?3=EG?;E7@ 3>G77>>3 =E =GH3

*(/1*&+"+

%?3=EG?;@7@ FG@FG; AB;E=7>;<A;67@ =GH3G=E;EE3 D;;FFNHN@ :KHN@ AB;E=7>G@ FG@@GE?7D=;=E;

3DDP@ @7>;=7@FN>>N =E =GH3 A?3=EG?;@7@ A@ E;;DFK?N FD36;F;AEF3 <G>=;E=A>>7=F;;H;E7>F3 3>G77>F3 =A>>7=F;;H;EK=E;FK;E7>>7 3>G77>>7 $7>;=7@FN@ =A>>7=F;;H;EK=E;FK;E7>>N 3>G77>>3 A?3=EG?;E7EE3 AB;E=7>;<3@ FA;?;<GGE A@ B3EE;;H;EF3 %0/& 50 =E >G=G 3DDP (75AD6

<3 AB;E=7>G@ F3HA;FF77@3 A@ 3@@7FG@ F;76A@ A?3=EG?;@7@ "G7@FA;:;@ F3; =;D<3F;76A@ AB7FF7>GG@

<3 F;76A@ A?3=EG?;EF3 =A@FDA>>A;H;;@ F7@FF7;:;@ <3=EAFFGH3 AB7FGE A@ 7E;?7D==; B3EE;;H;E7@

3>G77@ A?3=EG?;E7@ =ADAEF3?;E7EF3 AB7FGE=NKFN@F7;67@ 3HG>>3

%?3=EG?;EF33@ AEA;FF3H3 AB;E=7>;<3 BKD=;; =7DFA?33@ <3 =;D<A;FF3?33@ :N@7>>7 3@@7FG>>3 =;7>7>>N

%B;E=7>;<3 BAE;F;A; ;FE7@EN AB;E=7>;<3=E; YAB;E=7>;<3BG:77@Y =3GFF3 <AEE3 =ADAEFGG @7>;=7@FN@

=A>>7=F;;H;EK=E;FK;E7@ >A:=A@ BG:77@ FG@@GE?7D=;F 3DHAF 3E7@F77F GE=A?G=E7F <AF=3 >GAH3F FA;?;@@3>>7 B7DGEF3@ =E =GH3 )D36;F;A@ A?3=EG?;EF3 AEA;FF3H3@ AB;E=7>;<3@ BAE;F;AA@

:3=7GFGH3>>7 =;7>; E3?A;@ =G;@ ?GE;;==; EA;FF3?;@7@ F3; ?GGF EK?4A>;E7F <ND<7EF7>?NF A@ 3DDP@

?G=33@ 7@E;E;<3;E7EF; FA;?;@@3@ HN>;@7 ;7??;@ >GHGEE3 7E;F;@ :GA?;A@; E;;FN 7FFN E7>A@F7=A<7@ =GH3G=E7F ?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB;E=7>G@ E;EN>>REFN A>;H3F @;G=7?B;3 ";EN=E; @7 A>;H3F :GA?3FF3H3EF; K:67@?G=3;E7?B;3 =G;@ 7@@3==AA6AFG=E;3 =3DFA;FF3H;EE3 7>NKFK?;EF3D;@A;EE3 AE K:67@?G=3;EFG?;@7@ A>;E; =A=A AB7FGEBDAE7EE;@ >ABBGFG>AE A>;E;

H3D?3EF; EKKFN BKEN:FKN 7D;FF7>7?NN@ ;@6A=FD;@33F;A@ <3 AB7FF3?;E7@ 7DA3 #GFF3 FGF=;?G=E7@

=A:F77@3 A>>7;67@ AB;E=7>;<A;67@ =A:63>>3 AB;@@AF H;7>N <3F=G;H3F <3 =A=A ?GE;;=;@:;EFAD;3@

AB;E=7>GBA>G@ =3@@3>F3 FN?N 76GEF; K:FN H3;:7FF3 (;=E; K:67@?G=3;EF3H3@ A?3=EG?;E7@ HA;

FG>=;F3 3E;33@=GG>GH3=E; HN>;H3;:77=E; <AEF3 767FNN@ E7GD33H;;@ 3DDP@ @7>;=7@FN@

E;;DFK?;;@

!KE7;EFN K>7;EFN =GDEE;3 E7GD3E; F;7FFKK@ 3;:77E77@ =7E=;FFKHN 3@3>KKE;BD3=F;=G? <AEE3

=7E=7;@7@ E;EN>FR =A:6;EFG; BDAE7EE;@ E7GD33H;;@ E;;DFK?;;@ F;7FAH3D3@FA<7@ =NKFFRR@ <3 A?;;@

?GGE;=A@ BAE;F;AF3 ;>?7@FNH;;@ =KEK?K=E7@3E7FF7>G;:;@ <3 =7DDA@F33@

8.1 Omaksuminen

Omaksuminen tuntui opiskelijoiden kuvauksissa riittävän hyvän opiskelun tunnusmerkiksi.

Harrén nelikentällä (ks. kuva 14) omaksuminen on siirtymä traditiosta, julkis-kollektiiviselta alueelta kollektiivis-yksityiselle alueelle. Nelikentän kollektiivis-yksityisellä alueella, omaksumisessa, opiskelijan toimijuus on passiivista (done to; ks. luku 6; Harré & Secord 1972), ja opiskelun tavoitteena on annetun tiedon omaksuminen. Luentoihin tai kirjatiedon opetteluun ja tiedon omaksumista kontrolloiviin tentteihin jaksottuva opetus on esimerkki passiivisen alueen, omaksumisen, korostamisesta opetuskäytänteiden avulla.

!GH3 %?3=EG?;EF3 ;>?7@FNHN AB;E=7>;<3BG:7

)D36;F;A@ A?3=EG?;@7@ ?;7>>7FF;;@ FGF=;?GE3;@7;EFA@ H3>AEE3 ?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB;E=7>GEE3

=A:6;EFGH3=E; 7@E;E;<3;E7EF; ?GE;;=;@:;EFAD;3@ K>7;E7E;FKEF7@ HN>;FFN?N@ E;EN>FRF;76A@

A?3=EG?;E77@ )D36;F;A@ A?3=EG?;E77@ E;EN>FKK ?KRE AB;E=7>GG@ >;;FFKH;7@ =NKFN@F7;67@ <3 FA;?;@F3?3>>;7@ A?3=EG?;@7@ %B;E=7>;<3F B;F;HNF 3;@7;EFA@ B7DGEF77>>3 >G=7?;EF3 =GG@F7>7?;EF3

<3 >G7@FA<7@ E7GD33?;EF3 A6AFG=E;33@ H3EF33H;@3 FD36;F;A@ ?G=3;E;@3 AB;E=7>G@ F3BA;@3

"7HK7E;FF7>KF7:FNHN@ 767>>KFFN?N 3;:7;67@ =7=E;@FN A>; :7;>>7 ;>?7;E7@ :KHN=EKFFK ?GFF3

=7=E;@@N@ H3;=7G67EF3 BNNF7>>7@ K>>NFFNHN F7:FNHN AE=GE AB;E=7>;<3F FA;H3F :33EF3FF7>G;EE3 ;>?;

H3;=7G=E;33@ A?3=EG?;E7@E3 AEA;FF3?;E7EE3 $N?N H3;=7G67F E33FFA;H3F >;;FFKN 3@F3?;;@;

=GG@F7>GF7:FNH;;@ =GF7@ >GHG@ 7E;?7D=7;EEN 3E;A;67@ X4>A==33?;E7@X H3;=7G67EF3

;@7;EFAEE3 @NKFFNKFK; AB;E=7>;<A;67@ A6AFGE:AD;EA@FF; ?GE;;=;@:;EFAD;3@ F;76A@ =NKF7FFNHKK67EFN

?GGEE3 AB;E=7>GEE3 <3 ?KR:7??;@ ?GGE;=A@ <3 ?GE;;==;B7639A9;@ 3??3F;EE3 %B;E=7>;<A;67@

A6AFG=E7F ?GE;;=;@:;EFAD;3@ F;76A@ 8G@=F;AEF3 ;>?7@;HNF =D;F;;=;EEN XFGD:;3X F3; XHNNDN@>3;EF3X FA;?;@F3 767>>KFFN@7;FN AB;E=7>G@ FA;?;@FA<3 =A:F33@ )N>>3;E;3 A>;H3F 7E;?7D=;=E; <3>=3GFG?;@7@

=;D<3EFA;:;@ NN@;FF7;FN >3;@33?33@ E7=N F;7FA=A@7;67@ :3>>;@@3@ AB7FF7>G <3 F;7FA=3@FA<7@ =NKFFR

%B7FF3<3@ A6AF7FF;;@ FGAH3@ ?GE;;=;@:;EFAD;3 <3 H3DE;@=;@ AB;E=7>GG@ E;EN>FKHN ?GE;;==;

AB;E=7>;<A;>>7 E;F7@ 7FF7; F;76A@ <3 ?GE;;=;@ E33F3HGGE 767>>KFN :7;6N@ A?33 3=F;;H;EF3 FA;?;@F33@E3 (3?A;@ =GG@F7>GF7:FNH;7@ ?NNDN E3; AE3=E77@ =D;F;;==;N !D;F;;==; FA;?;;

<A:FA>3@=3@3 E;;:7@ ?;FN AB;E=7>;<3F 3DHAEF;H3F ?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB;E=7>G@ BNN?NNDN@N ?GE;;=;@

W 7; ?GE;;=;@:;EFAD;3@ W K??NDFN?;EFN <3 A?3@ EA;FFAF3;6A@ =7:;FFN?;EFN Kuva 15: Omaksumista ilmentävä opiskelijapuhe

Tradition omaksuminen miellettiin tutkimusaineiston valossa musiikinhistorian opiskelussa kohdistuvaksi ensisijaisesti musiikinhistorian yleisesitysten välittämän sisältötiedon omaksumiseen. Tradition omaksumiseen sisältyy myös opiskeluun liittyvien käytänteiden ja toimintamallien omaksuminen. Opiskelijat pitivät aineiston perusteella lukemista, kuuntelemista ja luentojen seuraamista odotuksiaan vastaavina, tradition mukaisina opiskelun tapoina.

Levyesittelytehtävän edellyttämä aiheiden keksintä oli heille ilmeisen hyväksytty, mutta keksinnän vaikeudesta päätellen yllättävä tehtävä. Joskus opiskelijat toivat haastatteluissa ilmi vaikeuksiaan omaksumisensa osoittamisessa. Nämä vaikeudet saattoivat liittyä antamiini kuuntelutehtäviin, kuten luvun 5.1 esimerkeissä asioiden ”blokkaamisen” vaikeudesta (27/S1).

#*/ (%./#* '%%*/+,%./#%"#* - '#*/ )%*#*

(;F77D3E;@ >GHGEE3 AB;E=7>;<33 <A=3 BA:F; >7HK7E;FF7>K@EN @N=R=G>?;7@ D;;FFNHKKFFN

>33<3@ 3;:73>G77@E3 =NE;FF7>7?;E7EEN )N?N@ AB;E=7>;<3@ =KEK?KE A@ FG>=;FF3H;EE3 =A>>7=F;;H;E K=E;FK;E7@ 3>G77@ ABB;?;E7@ FD36;F;A@ A?3=EG?;E7@ BDA4>7?3F;;=3=E; !AE=3 F;7FNN F3DB77=E;

FG@F77 F3DB77=E; F7A=E;3 ?G;EF33 F3DB77=E; HGAE;>G=G<3 !KEK?KE 3E=3DDGFF; ?A@;3 AB;E=7>;<A;F3

!KEK?KE FG>; 3;@7;EFAEE3 7E;;@ 7E;?7D=;=E; A?3@ AE33?;E7@ D3<A<7@ BA:6;@@A;EE3 .:6;EFN@

AB;E=7>;<A;67@ A@97>?3@ F;7FN?;E7@ D;;FFNHKK67EFN 3DDP@ BA:6;@F33@ F;7FAH3D3@@A@

K:F7;ER>>;EKK67EFN <3 K:67@ ;:?;E7@ F;76A@ HN;EFN?NFFR?NEFN 8D39?7@F33D;EGG67EF3 =E >G=G 3DDP W

&A>3@K; <3 !A;HG@7@ >;;FFNHNF FD36;F;AA@ 3DDP@ F3HA;@ E;;DFK?;E7@ 7;6N@ ?G=33@E3 ?G=33@

FD36;F;A =GH33 E;FN X?;F7@ F;7FA3 E;;DD7FNN@ EAE;33>;E7EE3 =A@F7=EF;EE3X &A>3@K; !A;HG@7@

)NFN FG>=;@F33 EAH7>F37@ FD36;F;AA@ E;EN>FKK E;EN>>R@ >;EN=E; F3B3 <A>>3 E;EN>FR E;;DD7FNN@ W =A:63F33@ H3EF33@AF7F33@ <3 A?3=EGF33@ W E7=N =NE;FKE E;;FN ?;F7@ <3 ?;:;@

A?3=EGFFG FD36;F;A HA;E; H3;=GFF33 !AE=3 3DDP@ @N=7?K=E7@ ?G=33@ F;7FA A@ 3;@3

>N:FR=A:6;>F33@ K:F7;ER>>;EFN A@ E7 ?;FN HA;E;??7 =GFEG3 ?GE;;=;@:;EFAD;3@ F;76A=E; AB;@FA<7@

E;EN>>R=E; B7DGEF3>F33@ =A>>7=F;;H;EF3 K:F7;ER>>;EFN F;7FA3 H3;==3 F;7FAA@ E;EN>FK;E; 3E;3@FG@F;<3@ F3;

?GE;;=;@ =GG@F7>;<3@ K=E;FK;E;N 3;@7=E;3 !G=33@ K=E;FFN;@7@ FGF=;<3 AB7FF3<3 F3; ?GG FA;?;<3 7;

HA; A?3F3 =A=A F;7FAH3D3@FA3 #GE;;=;@:;EFAD;3@ AB7FF3<3@3 =NKFN@ :7@=;>R=A:F3;EF7@

F;7FAH3D3@FA<7@; >;EN=E; FGF=;<3 <3 3E;3@FG@F;<3K:F7;ER@ F;7FAH3D3@FA3 AB7FG=E7@; BA:<3@3 3DDP

=GFEGG FNFN K:F7;ER>>;EFN F;7FABA:<33 =A?B7F7@EE;@ D7EGDEE;=E; <AF3 K:F7;ER@ <NE7@7F =NKFFNHNF A?;7@ X7E;FKEF7@ENX BA:<3@3 7?F W

DNE =7E=7;@7@ 3;@7;EFAEF3 HN>;FFKHN ?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB;E=7>G@ ?7D=;FKE A>; K??NDFNN AB;E=7>G F;7=E; F7AEF7@ ENH7>>KEF7@ <3 ?GE;;=;@ =A>>7=F;;H;E77@ H3D3@FAA@ <A:A@ AB;E=7>GEE3 D3=7@@7F33@

X?7@F33>;E;3 =;;@FAB;EF7;FNX =E H3@ 7D9 )D36;F;A@ A?3=EG?;E77@ >;;FFKK 3DDP>>3 BNNEK =A>>7=F;;H;E77@ F;7FAH3D3@FAA@ #GE;;=;@:;EFAD;3@ F;7FAH3D3@@A=E; HA; 3;@7;EFA@

?G=33@ FG>=;F3 K:F7;E7@ =7DDAFG@ ?G;EF7FG@ =;D<3>>;E7@ F3; EA;H3@ =G>FFGGD;B7D;@@R@ .:F7;@7@

F;7FAH3D3@FA F3; =G>FFGGD;B7D;@FR ?3:6A>>;EF33 F;76A@ K=E;FK;E7@ A?3=EG?;E7@ D; DK:?;7@ BNNEK F;7FAD7EGDEE;@ =NKFFN<;=E; <3 =NKFFN?;E77@ F3DH;FF3H;7@ F3;FA<7@ :3>>;FE;<A;=E; H3;:F7>77 3DDP@

?G=33@ DAA>;7@ EAE;33>;E7@ F3GEF3@ F3; ?G;67@ E7;==A<7@ ?G=33@ 3DDP

!AG>GFGE F3; ;=N A@ K=E; FN>>3;@7@ 7DA<3 >GAH3 F7=;<N

)GF=;?G=E7@ =A:F77@3 A>>77>>3 =GDEE;>>3 AB;E=7>;<3F A>;H3F A?37:FA;E7EF; :3=7GFG@77F AB;E=7>7?33@ =>3EE;EF3 ?GE;;==;3 (;=E; E;FN =AE=7H3 F;7FAH3D3@FA ?GE;;=;>>;@7@ =G>FFGGD;B7D;@FR A>; B7DGEF7>FG AB;E=7>G@ =A:67 <3 76GEF; EGGD7>F3 AE3>F33@ FGFFG3 =G>FFGGD;EF3 B;;D;N #G;EE3

=AG>GFGEK:F7K=E;EEN B7DGEF7>G<3 ?AF;HA;@F;3 <3 FGFGEFGFF3?;EF3 F3DH;F33@ 7:=N 7@7??N@ #;F7@

=AG>G;EE3 ?GE;;==;AB;EFA;EE3 H3B33@ :3DD3EFGEFA;?;@@3@ B;;D;EEN FG>;E; =A:63F3 ?GE;;=;>>;@7@

=G>FFGGD;B7D;@FR??7 #;@=N>3;E;EE3 ?GA6A;EE3 E7 A@ >NE@N @K=K@GAD7@ 7>N?N@B;;D;EEN <3 ?;F7@

;FE7 =G=;@ HA; FG@@;EF33 E7@ ?KRFN A?33 =G>FFGGD;F3GEF33@E3 #;F7@ >3BE;3 <3 @GAD;3 H3>F3GF7F33@

AE3>>;E;=E; 7; BA;EEG><7FG;=E; FN>>7 =G>FFGGD;@ E3D3>>7 !KEK?K=E7F AH3F FND=7;FN H3;==3 F7:FNHN@;

FNEEN FGF=;?G=E7EE3 7; A>7 @;;:;@ H3EF3F3

Siteerasin luvussa 5.4 opiskelijaa (20/H1), joka pohti levyesittelynsä näkökulmien riittävyyttä laajan aihealueensa käsittelemisessä. Tämän opiskelijan kysymys on tulkittavissa kollektiivis-yksityisen alueen oppimisen, tradition omaksumisen problematiikaksi. Koska tietää tarpeeksi, tuntee tarpeeksi teoksia, muistaa tarpeeksi vuosilukuja? Kysymys askarrutti monia opiskelijoita.

Kysymys tuli aineistossa esiin esimerkiksi oman osaamisen rajojen pohdinnoissa. Yhdistän opiskelijoiden ongelman tietämisen riittävyydestä Harrén pohdintaan tietovarannon yhteisöllisyydestä ja yhden ihmisen tiedon väistämättömästä fragmentaarisuudesta (ks. luku 2.3.2; Harré 1983, 45–46).

(G:67 =A>>7=F;;H;E;;@ F;7FAD7EGDEE7;:;@ <NN >N:FR=A:6;>F33@ B3EE;;H;E7=E; <AB3 =>3EE;E7@ ?GE;;=;@

3??3FF;AB;E=7>;<A;>>3 <AE 3;@A3 HNK>N F;7FAD7EGDEE7;:;@ A@ AB7FF3<3@ BG:7 F3; ?3:6A>>;@7@

ABB;=;D<3 !D;;FF;E7F =KEK?K=E7F =GF7@ ?;EFN F;76AF AH3F B7DN;E;@ ?;F7@ <3 ?;=E; @7 A@ H3>;FFG

=7@7@ F;76A@;@FD7EE;N @7 B3>H7>7H3F =GG>GH3F B7D;33FF77EE3 =3;==77@ :;EFAD;3F;7FAA@ >;;F7FFKK@

>N:67=D;F;;==;;@ ?GFF3 AB7FG=E7EE3 @7 @N=KHNF H3;@ ?;=N>; AB7FF3<3 @7 ?GE;;=;@:;EFAD;3@

AB7FG=E77@E3 >;;FFNN

%?37:FA;@7@ 7FE;KFK?;@7@ =A>>7=F;;H;E77@ F;7FAH3D3@FAA@ @;;@ =GG@@7>F3H3@ ?GE;;=;@ =G;@

?GE;;=;@:;EFAD;3@ =;D<A;FG=E;7@ AE3>F3 E;EN>FK; FGF=;?G=E7@ =A:F77@3 A>>77>>3 =GDEE;>>3 3@@7FFG;:;@

ABB;?;EF7:FNH;;@ @E;??N;EF7@ =GG@F7>GF7:FNH;;@ >;;FFK; =7E=;3<3@ <3 D7@7EE3@EE;@ ?GE;;=;EF3 F7:FK<7@ >7HKFKEF7@ >RKFN?;@7@ =;D<3EFA<7@ F;7FA=3@@A;EF3 @ A>>GF @;?7@@KF =GG@F7>GF7:FNHN@

F7A=E;3 =E ";;F7 H33@ 3@F3@GF F;7FK@ 3;=3=3G67@ 3>G77@ <3 ?GE;;=;@>3<;@ <A:A@

=GG@F7>GF7:FNH;7@ F7AEF7@ FG>; >G=7GFG3 %B;E=7>;<A;67@ FG>; ;FE7 7FE;N =GG@@7>F3H3F F7A=E7F 3@F3?;7@; :3=G=D;F77D;7@ ?G=33@ %B;E=7>;<A;67@ H3EFGEFGE FNFN F7:FNHNN =A:F33@ A>; >N:7E K=E;?;7>;EFN =E >G=G 7;6N@ ?;7>7EFNN@ ?;@G@ AB7FF3<3@ A>;E; B;FN@KF =AAF3

=GG@@7>F3H3F =3BB3>77F K:67>>7 >>7 <AEF3 AB;E=7>;<A;67@ A>;E; A>>GF H3;H3FA@F3 @7 =AB;A;63

;FE7>>77@ %B;E=7>;<3F B;F;HNF NN@;FF7;67@ 7FE;?;EFN <3 >7HK<7@ :3=7?;EF3 7D; =;D<3EFA;EF3 D3E;FF3H3@3

<3 K>;?NNDN;E7@N H3DE;@3;E77@ ?GE;;=;@:;EFAD;3@ F;7FA<7@ AB;E=7>GG@ F3; A?33@ ?GE;;=;@ F3;

FKK>;7@ FG@@;EFGE=K=KK@ =GG>G?3FFA?3@3 <GA@F77@3 !GG@@7>F3H3@ ?GE;;=;@ AE3>F3 AB;E=7>;<3F EGAD3EF33@ A6AFF3H3F <A@=;@>3;EF3 AB7FF3<3@ 3@F3?33 <3 3@F3?;E7@ =3GFF3 =3@A@;EA;FGH33 F7AE=A=A7>?33 3;@3=;@ FN>>N =GDEE;>>3

"N:F7;67@ >RKFN?;@7@ <3 =NKFFN?;@7@ >7HK7E;FF7>K@ >33F;?;E7EE3 <3 F3GEF3F;7FA<7@ 7FE;?;E7EEN 767>>KFF; F;76A@:3G@ F3;FA<3 F;7@ >RKFN?;EFN =A>>7=F;;H;E77@ F;7FAH3D3@FAA@ <3 =K=KN 7DAF7>>3 F7:FNHN@ 3;:77@ =3@@3>F3 A>7@@3;EF3 F;7FA3 )NFN 7FE;@FNF7:FNHNN 7; =G;F7@=33@ 767>>;E7@

7E;?7D=;@ F3B33@ H3EFGEF7FFG )3;FA >RKFNN ,*3+"--*4*" >N:F7;FN >;;F7FF;;@ 3;@7;EFAEE3 E7>=7NEF;

?GE;;=;@:;EFAD;3@ AB;E=7>GG@ FA;E;@ =G;@ ?GE;;=;@ <3 NN@;FF7;67@ >RKFN?;@7@ $GAFF;7@ 7FE;?;@7@

=;D<3EFA;EF3 7; E;EN>FK@KF =GDEE;@ F7:FNH;;@

0**% * & -1+* **+* / 1+%//#(0

3DDP@ ?G=33@ A?;7@ F3;FA<7@ 3E7@F7;67@ FG@F7;67@ <3 H3;=GF7>?;7@ 7E;FFN?;@7@ >;;FFKK

=3;==77@ ;@:;?;>>;E77@ FA;?;@F33@ %B;E=7>;<3 AEA;FF33 K:F7;ER@EN FD36;F;A@ A?3=EG?;E7@

E33HGFF33=E77@ K:F7;EREENN@ 3DHA@3@FA3 <3 =G@@;A;FGEF3 !G@@;3@ <3 3DHA@3@@A@ F3HA;FF7>G A@

3DDP@ ?G=33@ K:F7@N EKK@N E;;:7@ 7FFN ;:?;E7F ;>?3;E7H3F A?3=EG?;33@ F;7FA<3 3DHA<3 3E7@F7;F3 <3 FA;?;@F3F3BA<3 7?F 3DDP @N=77 FA;?;@@3@ D3=7@FGH3@ BD3=F;E7EF3 <3 7=EBD7EE;;H;E7EFN 3EB7=F;EF3 3DDP W !G@ FA;?;@@3@ BD3=F;@7@ 3EB7=F; FN:FNN 3;@77>>;E;;@ 7E;?7D=;=E; A>7?3EE3A>A3 FGDH33H;;@ BNN?NND;;@ FN:FNN FA;?;@@3@ 7=EBD7EE;;H;@7@

3EB7=F; BGA>7EF33@ =G@@;A;FG=E7@ <3 3DHA@3@@A@ E33HGFF3?;E77@ )A;?;@@3@ 7=EBD7EE;;H;E7@

3EB7=F;@ B7DGEF77>>3 ?GGF 7E;?7D=;=E; AB7FF3<3F AB;E=7>GFAH7D;F F3; @33BGD;F F7=7HNF BNNF7>?N@EN E;;FN ?;>>3;@7@ ;FE7 =G=;@ A@ 3DDP W 3DDP W <3 .>;<A=;

Omaehtoinen etsiytyminen kollektiiviseen tietovarantoon, niin kuunneltavan musiikin kuin musiikinhistorian kirjoituksien osalta, sisältyi tutkimuksen kohteena olleella kurssilla annettuihin oppimistehtäviin. Ensimmäisten kuuntelutehtäviin liittyi keskiajan ja renessanssin musiikista tehtyjen levytysten löytäminen kirjastojen tietokannoista. En ollut nimennyt kuuntelutehtävän teoksia (ks. Liite 2), vaan antanut tietyn aikakauden, alueen ja musiikinlajin, johon kuuntelutehtävien teosten tuli lukeutua. Opiskelijoiden tuli itse etsiä kuunneltavat teokset antamieni hakukriteerien mukaan. Opiskelijoiden vastustus tätä tehtävää kohtaan oli lähes

Omaehtoinen etsiytyminen kollektiiviseen tietovarantoon, niin kuunneltavan musiikin kuin musiikinhistorian kirjoituksien osalta, sisältyi tutkimuksen kohteena olleella kurssilla annettuihin oppimistehtäviin. Ensimmäisten kuuntelutehtäviin liittyi keskiajan ja renessanssin musiikista tehtyjen levytysten löytäminen kirjastojen tietokannoista. En ollut nimennyt kuuntelutehtävän teoksia (ks. Liite 2), vaan antanut tietyn aikakauden, alueen ja musiikinlajin, johon kuuntelutehtävien teosten tuli lukeutua. Opiskelijoiden tuli itse etsiä kuunneltavat teokset antamieni hakukriteerien mukaan. Opiskelijoiden vastustus tätä tehtävää kohtaan oli lähes