• Ei tuloksia

ARTTU BRUMMERIN HUONEKALUJA JA NIIDEN AJALLISTA TAUSTAA

Eila Pajastie

Luovana taiteilijana Arttu Brummerin nimi liittyy ennen kaikkea sisustusalaan ja lasi- esineisiin. Mutta hän oli hyvin innostunut myös heraldiikasta, jota ryhtyi 1930 opetta­

maan Taideteollisuuskeskuskoulun grafii- kanlinjalla, ja ylläpiti harrastuksellaan, heraldikko Olof Erikssonin sanoja laina­

takseni, »jo vuosikymmenien ajan rappeu­

tuneen alan kituvaa liekkiä». Hän osallis­

tui asiantuntijana Suomen vaakunan uudis­

tamista 1934—36 pohtineen komitean työ­

hön. Brummerin omista ehdotuksista toteu­

tui Riihimäen vaakuna 1947, kaksi vuotta ennen kuin laki kuntien vaakunoista astui voimaan suomalaista heraldiikkaa elvyttä­

vin seurauksin.

Myös kudontataide oli Arttu Brummerin sydäntä lähellä, ja hän osallistui Suomen Käsityön Ystävien johtoon. Hän suunnitteli itsekin muutamia tekstiilitöitä kuten ante- pendiumin ja mustan, hopeakirjaillun messukasukan 1928—30 restauroimaansa Teuvan kirkkoon (joka sittemmin vaurioi­

tui tulipalossa 1950).

Renessanssinomaisesti pursuava runsaus on mielle, joka ilmaistaan usein Arttu Brum­

merin taiteilijapersoonallisuudesta puhut­

taessa, eikä varmaan suotta. Niiden kah­

deksantoista vuoden kuluessa, jotka tämä taiteilija on ollut poissa keskuudestamme, ei hänen elämäntyönsä vielä ole kiteytynyt kovinkaan helposti silmäiltäväksi ja määri­

teltäväksi kokonaisuudeksi. Kun sitä ryhtyy palauttamaan mieleensä ja lähemmin tar­

kastelemaan, havaitsee oitis, että yhden artikkelin mitta täyttyisi Arttu Brummerin toiminnan ja työtulosten miltei pelkästä luetteloinnista.

Vuosisatamme toisen kymmenluvun al­

kaessa erikoistuneiden ja ammatillisesti järjestäytyneiden taideteollisuudenharjoit- tajien yhtenä esitaistelijana ja lukuisten uusien »koristetaiteilija»-polvien kasvatta­

jana Brummerin asema oli niin keskeinen ja hän täytti tämän asemansa niin voima­

peräisesti, että yksin sen valaisemiseksi olisi vyörytettävä esiin neljä vuosikymmentä sekä Ornamon että Suomen Taideteollisuus­

yhdistyksen historiaa. Siinä yhteydessä esiintyisivät myös Arttu Brummerin panok­

set monissa luottamustoimissa, kuten taide- teollisuusnäyttelyiden arkkitehtina ja ko­

missaarina. Hänen toimintaansa Taide­

teollisuusmuseon intendenttinä on maisteri Seppo Niinivaara selostanut museon his­

toriikin yhteydessä Taideteollisuusyhdistyk­

sen vuosikirjassa 1966.

Sangen runsaan materiaalin tarjoavat Arttu Brummerin rönsyilevän ilmehikkään kynän jäljet 1910-luvun puolivälistä aina hänen viimeisiin vuosiinsa saakka, jolloin hän kesälomilla valmisteli suunnittele­

maansa (mutta julkaisematta jäänyttä) teosta kodinsisustuksesta. Brummer työs­

kenteli nuoruudessaan useiden aikakaus­

lehtien toimittajana ja avustajana sekä toimitti sittemmin taidelehti Domusta melkein

1933), minkä tämä Gustaf Strengellm alullepanema kunnianhimoinen julkaisu

— keskellä pahinta pulakautta — jaksoi pysyä pystyssä. Paitsi Domuksessa on Brummerin kiinnostavimpia artikkeleita ilmestynyt Ornamon vuosikirjoissa sekä Käsiteollisuus-lehdessä, jonka Ornamo- liitteet edelsivät mainittuja vuosikirjoja.

Maailmansotien välissä

Vuonna 1891 syntyneenä Arttu Brummer kuuluu siihen taiteilijapolveen, jonka varsi­

nainen voimakausi sattui maailmansotien väliseen aikaan. Erityisen suhdanneherk- känä alana rajautuu sisustussuunnittelu hänenkin kohdaltaan sota-ajan heijastu­

miin. Niin 1910- kuin 1940-luvulta on tiedos­

sani vain muutama Arttu Brummerin piir­

tämä huonekalusta — pieni osa välivuosi- kymmenien määrästä, sinänsä hämmäs­

tyttävästä, kun ottaa huomioon, että Brum­

mer ei työskennellyt päätoimisena sisustus­

arkkitehtina kuten esimerkiksi ikätove­

rinsa Werner West.

Arttu Brummer-Korvenkontion sisustustoi- misto (sukunimen jälkiosa näkyy putoavan käytöstä 1927) oli olemassa jo vuodesta 1913. Se oli yhdenmiehentoimisto, joka käytännössä oli samalla taiteilijan asunto, vallankumouskeväänä 1917 myös Helsin­

gin Kuvalehden toimitus, myöhemmin opettajan virkahuone Ateneumissa. Työ, tarkemmin sanoen kynänjäljistä päätellen lehtityö vei aluksi suurimman osan Arttu Brummerin ajasla. Vasta vuoden 1920 (1930—

koko sen ajan

23

paikkeilta alkaa olla näyttöä hänen tuotte­

liaisuudestaan huonekalupiirtäjänä.

Toisen maailmansodan jälkeen taas, lähes kuolemaansa asti, joka sattui maaliskuun 4. päivänä 1951 — kaksi kuukautta ennen kuin taiteilija olisi täyttänyt 60 vuotta — Arttu Brummer näyttää keskittäneen luovat voimansa pääasiallisesti lasitaiteeseen, mi­

hin hän oli antanut uudistavan panoksen jo 30-luvulla. Hänen maineikkain luomuk­

sensa lasimateriaalissa, Finlandia-malja, valmistui 1945, ja sitä seurasi varsin runsas myöhäistuotanto, joka elimellisesti ja in­

noittaen liittyy nykyaikaisen taidelasimme kehitykseen. Arttu Brummer lasitaiteilijana vaatii oman lukunsa. Tässä kirjoituksessa rajoitun tarkastelemaan hänen huone- kalusuunnitteluaan.

Ei voi sanoa, että tämä rajoittuminen miten­

kään yksinkertaistaisi Arttu Brummerin taiteilijakuvaa, jonka väljään asteikkoon sisältyy sangen erilaisia aineksia, yllätyk­

siäkin ja ainakin näennäisiä vastakohtia.

Vähäisimpiä näistä ei liene se, että tämä ihmisenä ja taiteilijana täysverinen roman­

tikko loi parhaansa klassikkona. Sillä klassiseksihan, osittain myös klassisoivaksi on leimattava Brummerin kypsän kauden eli 30-luvun tuotanto viimeistäänkin Edus­

kuntatalossa olevan hallituksenistuntosalin ja sen etuhuoneen 1930 valmistuneista huonekaluista lähtien: hänen suuret julkis­

luonteiset sisustuksensa monine kymme- nine eri huonekalumalleineen Helsingin yliopiston päärakennuksen laajennukseen ja yliopiston metsätieteelliseen laitokseen sekä Helsingin Postitaloon.

Tuloksena on erinomainen muotojen jalous, loppuun viljelty viivojen sirous esimerkiksi hallituksen istuntosalin tuoleissa (päämi­

nisterin seremoniallisen korkea- ja suora­

selkäinen »valtaistuin» on vähän eri asia), tämän salin ja sen viereisen huoneen me- tallijalkaisissa kirjoituspulpeteissa, yliopis­

ton nahkaistuimisessa leijonantassujakka- rassa ja muissa aulojen istuinhuonekaluissa, joiden tehtävänä on paitsi toimia levähdys­

paikkoina myös koristaa näitä tiloja ar­

vokkaalla ja tyylin mukaisella tavalla.

Suurelle yleisölle nuo kallisarvoisista ma­

teriaaleista, kuten jakarandasta, loimu- koivusta tai mahongista, valmistetut eksklu­

siiviset huonekalut edustavat näkyvimmin Arttu Brummerin sisustustaidetta korostaen sen ylimyksellistä luonnetta ja vastakohtai­

suutta Alvar Aallon ja P. E. Blomstedtin sosiaalisesti suuntautuneelle funktionalis­

mille. Mutta itse asiassa ne peittävät sangen kapean sektorin Arttu Brummerin kypsän kauden tuotannosta. Yliopiston, Metsätalon ja Postitalon suljetumpiin käyttötiloihin, kuten molempien konsistorien ja metsätie­

teellisen tiedekunnan istuntosaleihin sekä opettajien kahviloihin, hän suunnitteli mo­

ninkertaisen määrän erilaisia huonekaluja, joissa sovelsi funktionalismia omalla ta­

vallaan, niin kuin toteaa Lisa Johansson-Pa- pe, hänkin Brummerin entisiä oppilaita.

Tämä koskee myös niitä kalustoja, jotka Taideteollisuusyhdistys tilasi Brummerilta arpajaistensa päävoitoiksi 1938 ja 1941.

Tässä tuotannossa esiintyy lukuisia siinä määrin pelkistettyjä malleja, että niiden sarjavalmistukselle tuskin olisi mitään tek­

nisiä esteitä. Suuren konsistorin istunto­

salin nahkanojatuoleja jouduttiin sodan jälkeen lisäämään, ja työn suoritti Haimi, jonka tehtaan työnjohtajalta saamani tie­

don mukaan kaikki istuinrungot valmis­

tettiin täysin koneellisesti, vain nahkaver­

hoilu oli suoritettava pääasiallisesti käsi­

työnä.

Suuri osa Arttu Brummerin 30-luvun huone­

kaluista on siinä määrin ajattomia ja vielä tänä päivänä käypiä, ettei tunnu hämmäs­

tyttävältä Lisa Johansson-Papen muistelu, miten raikkailta ja edistyksellisiltä monet

»Artun» sisustukset ja huonekalut valmis­

tuessaan vaikuttivat. Esimerkiksi mus­

tan ja valkoisen tai keltaisen rin­

nastus Metsätieteellisen laitoksen neuvotte­

luhuoneen ja opettajien kahvilan noja­

tuolien nahkapäällisissä — rinnastus joka toistuu vuoden 1941 päävoittokalustossa.

Tähän olohuoneenkalustoon sisältyvä T- selkäinen pikkutuoli — sama malli esiintyy kuvattuna jo New Yorkin maailmannäytte­

lyyn (1939) valmistuneessa Applied Art in Kypsä tuotanto

Eduskuntatalossa ja yliopiston »uudella puolella» Brummer loi J. S. Sirénin arkki­

tehtuuriin liittyen valikoidun sarjan huone­

kaluja, joiden piirteiden innoittajana väik­

kyy antiikin sisustustaide, mutta paljon orgaanisemmin ja persoonallisemmin sula­

tettuna kuin 1920-luvulla yleisessä, usein pelkkiin ornamentteihin pitäytyvässä klassi- soinnissa.

Brummerin johdolla näihin aikoihin opis­

kellut Kaj Franck korostaa puheena olevien huonekalumuotojen jäntevyyttä vertaa­

malla niitä Erik Bryggmanin vastaavan­

laisiin: siinä, missä Bryggman käsitteli huonekaluja arkkitehtonisen kokonaisuu­

den detaljeina piirustuspöydällään, hioi Brummer omansa yksityiskohtaisesti sekä esteettisen silmänsä herkkyydellä että käy­

tännössä saavuttamansa laajan muotoili- jankokemuksen elävällä sormituntumalla,

hänkin silti ympäristöä alati silmällä pitäen. 24

yliopiston inventaariot eivät sano asiasta mitään, sillä »uuden puolen» sisustus meni kokonaisuudessaan, lukuisia yksityisiä suunnittelijanimiä erittelemättä, J. S. Sirénin arkkitehtitoimiston tiliin). Postitalon brum- merilaisia toimistokalusteita näyttää enää olevan ¡älellä yksin kappalein — kirjoi­

tuspöydän ja neuvottelupöydän, pyöriste­

tyin kulmin, luonnonväristä jalavaa, näin City-Centeriin siirtyneellä liikenneosastolla

— mutta hyväpä näinkin. Arttu Brummerin kypsän kauden huonekalusuunnittelusta tuntuu vielä olevan mahdollista saada varsin selkeä kuva.

Flnland-julkaisussa — on niitä, jotka tuntu­

vat viittaavan pitkälle sodanjälkeiseen aikaan.

Saman voi todeta vuoden 1938 päävoittona arvotusta työhuoneenkalustosta, joka on valmistettu kiillotetusta Imbuijasta mustin nahkapäällisin. Huomio kiintyy ensisijai­

sesti istuimiin, joiden käyttöarvon ratkaisee, toisin kuin pöytien ja säilytyshuonekalujen, niiden välitön mukautuminen ihmisruu­

miin rakenteeseen. Kalustoon kuuluvassa lekottelutuolissa tämän kriteerlon täyttymys yhtyy ilmavaan viivaeleqanssiin. Lepotuo­

lissa ja pikkutuolissa on ylhäältä siipimäl- sesti levittäytyvät, lieriömäisesti kaartuvat suorapäätteiset selkänojat. Rikkutuoli pol­

veutuu Suuren konsistorin istuntosalin hioutuneista sihteerintuoleista, eroten näistä vain siinä, että sen selkänojassa on aukko hartiaosan alapuolella. Samanlaisia tuoleja on dekaanin huoneessa Metsätalossa. Noja­

tuolissa on meidän päivinämme suosittua

»prismaattista» ryhdikkyyttä, mutta teräs- putkesta leveän U:n muotoon taivutettu jalkapari — muodikasta 30-luvulla — vai­

kuttaa nyt vähän oudolta.

Samantyyppinen lepotuoli, mutta puujal­

kaisena esiintyy sekä metsätieteellisen tie­

dekunnan dekaanin huoneessa että pos­

ti- ja lennätinhallituksen pääjohtajanhuo- kalustossa, johon muuten kuuluu varsin erilaisia istuinmalleja. Ison kaareva- kulmaisen työpöydän tuolin istuin on hal­

kaistun, tasapohjaisen maljan muotoinen ja pyörii suppilomaisesti leviävällä puisella keskiöjalalla. Kevyet, kaunisviivaiset pik- kutuolit muistuttavat taas antiikista. Niiden sivutolpat ia käsinojat ovat sulautuneet yh­

teen kaaripariksi, joka kannattaa kaare­

vaa,

tyen toisesta päästään neliömäisen istui­

men etukulmiin.

Julkisluonteisten sisustusten uusiminen meillä on kartoittamatonta aluetta. Tok­

kopa siinä yhteydessä useinkaan ollaan selvillä tai välitetä asiantuntijoiden avulla ottaa selvää siitä, onko poistettavilla kalus­

toilla kulttuurihistoriallista arvoa tai olisiko niillä sitä ehkä vastedes? Antiikkihuone­

kalut sentään herättävät kunnioitusta nou­

sukkaassakin, mutta puolivanhat joutuvat helposti ymmärtämättömän vaihtelunhalun uhreiksi. Kun kyllästytään jakarandaan ja halutaan teakiä, esimerkiksi.

Pätevämminkin perustein sisustuksia kol­

men vuosikymmenen mittaan tietysti uusi­

taan suurissa laitoksissa, jotka paikoin ovat kovan kulutuksen alaisia. Helsingin yliopistolta tuskin enää löytyy »n. 20»

Brummerin sisustamaa salia (vuoden 1948 Vem och vad-teoksessa ilmoitettu määrä;

Ensimmäiset julkiset sisustukset Vaikeampi on saada selvää siitä 20-luvun loppuun sattuneesta esivaiheesta, jolloin Brummer suunnitteli ensimmäiset sisustuk­

sensa julkisiin tiloihin. Joensuun kaupungin­

talon ravintolassa sitä ei enää ole, nykyinen kalusto on peräisin 1950-luvun alkupuo­

lelta. Vielä enemmän näyttää olevan syytä valittaa sitä, että helsinkiläisen Atlas Pan­

kin sisustus on hävitetty, kuten vararikon tehneen pankin kiinteistön ja irtaimiston perineen Helsingin Osakepankin talous- osaston esimies, majuri Edvin Holmberg ilmoitti tiedusteluni johdosta.

Ainoan johtolangan tarjoavat nyt ne kuvat, jotka on julkaistu Arkkitehdissa 1929/8 ja Ornamon IV vuosikirjassa (1930 alussa) sekä muutamat piirustukset taiteilijan jää­

mistöstä. Ne valaisevat laajaa pankin- sisustusta tietenkin vain osittain, mutta viittaavat siihen, että Brummer loi tässä persoonallisella tavalla kiinnostavan ja ajankohdalle tunnusomaisen työn, joka monessa suhteessa liittyy hänen samoihin aikoihin Eduskuntataloon suunnittelemiinsa huonekaluihin ja myös ennakoi taiteilijan 30-luvun tuotantoa.

Ajattelen ensi sijassa odotushuoneen siroa kalustoa, varsinkin tuoleja, joita hoikat metalliosat keventävät. Vahtimestarintuo- lissa tunnistaa rakenteen, joka esiintyy yliopistonaulan jakkaran alaosassa, pan­

kissa kuitenkin ilman leijonankäpäliä.

Tyypillinen ajankohdalle on pyöreä pöytä, jossa on levyjä kerroksittain, siro on jopa suoraviivainen sohva, jonka jalat muis­

tuttavat venytettyjä tiimalaseja.

Rationaalisesti suunniteltu tamminen työ­

pöytä, jossa laatikot on sijoitettu symmetri­

sesti molemmille puolille lattialaattaan asti ja johon kuuluu pöydän yli vedettävä kansi sekä metallijalkainen tuoli, esiintyy kuvat­

tuna, paitsi mainitussa vuosikirjassa, myös Ornamon juhlajulkaisussa vuodelta 1962.

Brummerille luonteenomaista mallia on niinikään johtokunnanhuoneen hieno kir-neen

suoraoäätteistä hartialautaa

kiinnit-25

joituspöytä: symmetristen kaappiosien väli kaareutuu kannen alla sisäänpäin puoli- lieriön muotoisena. Toisesta, Brummerin samaan malliin piirtämästä kirjoituspöy­

dästä on kuva Domuksessa 1930/8—10.

Kummassakin pöydässä on upotuskoris- telua meanderiaihein, jotka akantuksen ohella ovat ajankohdalle tunnusomaisim- mat. — Hautaankaan ei enää pääse ilman meanderia, Bruno Tuukkanen muistaa Alvar Aallon lausahtaneen, kun meanderi oli Tanskassa levinnyt ruumisarkkuihin.

(Hän sovelsi sitä muuten itsekin, SAFAm akantuksen rinnalla, professori Usko Ny­

strömin 1930 pystytettyyn kauniiseen hau­

takiveen).

Odotushuoneen väriasteikko oli lämpimän- voittoinen: tummanruskeaa jakarandaa, galvaanisesti kullattua metallia, sinoberin- punainen mokkaverhoilu. Eteisen sisustus oli maalattu mustaksi, sinoberinpunaiseksi ja siniseksi sekä osittain kullattu. Atlas Pankin huonekalujen valmistajina maini­

taan Huhdan puusepäntehdas ja Systema.

Kaj Franck muistelee, että Atlas Pankin sisustuksen valmistuminen herätti suurta innostusta nuorten ateneumilaisten kes­

kuudessa. Heitä kiehtoi se jäntevyys, tem­

peramentti, värikkyys, jota tämän sisus­

tuksen kerrotaan säteilleen. Mutta ennen pitkää pankki joutui konkurssiin — saa­

tuaan sisustusarkkitehdin laskun, kuuluu Brummer pilailleen. Jussi ja Toivo Paatelan piirtämän rakennuksen (Mikonk. 9) pohja­

kerroksessa olevan elokuvateatterin au­

lassa on seinäsyvennyksiin leikattujen soh­

vien alta tunnistavinaan puolikkaita edes­

menneen pankin odotushuoneen tiimalasin muotoisista sohvanjaloista. Toteamus he­

rättää aavistelun, että Atlas-Pankin sisustus on joutunut varsin barbaarisen käsittelyn alaiseksi.

Ellei oteta lukuun Teknillisen ylioppilas- yhdistyksen seurusteluhuoneen 1924 val­

mistunutta sisustusta, jota ei enää ole ja jonka huonekalut julkaistuista kuvista päät­

täen liittyivät läheisesti suunnilleen saman­

aikaiseen yksityisen kirjasto-olohuoneen sisustukseen, ovat Arttu Brummerin kaikki varhaisemmat huonekalut suunniteltu yksi­

tyisiin koteihin. Ennen vuotta 1927, jolloin Brummer asetti ensimmäisillä huonekalu- messuilla näytteille tehdasvalmisteisen ka­

luston, ne sitä paitsi olivat yksityisten mese­

naattien tilauksesta syntyneitä. Tämä on itsenäisyytemme ensimmäiselle vuosikymmenelle, joka ei esimerkiksi ole jättänyt jälkeensä ainoatakaan monumen­

taalirakennusta. Taiteilijoiden lähes ai­

noana turvana olivat yksityiset taiteen­

harrastajat. Nuoren valtion johto suhtautui

kulttuuriin välinpitämättömästi. Itsenäisen Suomen debyytti kansainvälisellä areenalla taideteollisuuden merkeissä välttyi skan­

daalilta vain hiuskarvan verran.

Brummer »kunniasallssa»

Kysymyksessä oli Pariisin yleismaailmalli­

nen taideteollisuusnäyttely 1925. Näyttely- kutsussa oli säädetty, että näytteille ase­

tettujen esineiden tuli olla uusia eivätkä ne saaneet edustaa mitään vanhojen tyylien jäljittelyä. Kutsutuille oli jätetty kaksi vuotta aikaa valmistautua näihin »uuden ajan taideteollisuuden ristiäisiin«. Suomen hallitus ei ensin katsonut voivansa lainkaan kustantaa näyttelyosallistumista. Mutta Ranskan tarmokkaasta painostuksesta se viimein hyväksyi kutsun ja uskoi Suomen- osaston järjestämisen kahdelle vanhojen ryijyjen erikoistuntijalle, joilla ei ollut mitään yhteyttä elävään taideteollisuuteen.

Koristetaiteilijat, jotka siten oli täysin syrjäytetty oman alansa edustuksesta, päät­

tivät vuoden 1925 alussa boikotoida Suo­

misen osallistumisen ja selvittivät kantaansa päivälehdissä. Vasta tällöin hallitus ha­

vahtui huomaamaan asian oikean laidan.

Seurasi kuumeisia neuvotteluja ulkoministe­

riössä, jonne kutsuttiin koristetaiteilijoita.

Ornamon ja Taideteollisuusyhdistyksen johtokunnat päättivät yhteisessä kokouk­

sessa ehdottaa kompromissiratkaisua skan­

daalin välttämiseksi: kysymykseen ei tulisi mikään varsinainen taideteollisuu­

temme esittely, vaan arkkitehtonisesti ehjä edustushuone, jota elävöitettäisiin harvoin ja valituin taideteollisuuden eri alojen tuottein. Hallitus tarttui ehdotukseen kuin oljenkorteen ja suostui myös koristetaiteli- joiden vaatimukseen, että näyttelyn järjes­

täminen oli siirrettävä ryijymiehiltä täysin valtuuksin arkkitehti Gustaf Strengellille.

Näin Suomi pelasti kasvonsa Pariisin suu­

ressa taideteollisuusnäyttelyssä harmah­

tavan ehjällä ja arvokkaalla »kunniasa- lilla» hors concours, vakavailmeisenä sil­

mäillen ympärillään riehakoivaa moder­

nismia. Keskipilarin rikkoman kuusikul­

maisen salin kattoon Henry Ericsson oli maalannut kauniin, koristeellisen kartta- aiheen muistuttamaan Suomen sijainnista, ja alempana elävöittivät salia yksityisiltä lainatut, Hannes Autereen koristamat Arttu Brummerin huonekalut sekä joukko tekstii­

lejä ja muita taidekäsitöitä. Ne oli valikoitu siitä taideteollisuudesta, mitä ennen näyt­

telyä sattui valmiina olemaan, silmällä pitäen korkeatasoista yleisvaikutelmaa — joka ihmeesti tuo mieleen Kansallismuseon kirkkosalin.

kuvaavaa

26

Kaappi ja sen koristelu ovat kauniissa tasa­

painossa keskenään. Dipi.insinööri Henrik Ylikankaalle suunnitellun herrainhuoneen- kaluston kahdeksankulmainen tupakka- pöytä tuntuu sitä vastoin syntyneen teli­

neeksi Autereen reliefisarjalle (aiheena Joonaan tarina), jota varten jalkojen välissä on melkein maahan ulottuvat, vähän alas­

päin levenevät levyt. Kun kuvat nykyään ovat irrotetut, ei pöydän muodolla ja mo­

nilla jaloilla ole tarkoitusta. Laajahko kalusto, jossa täyteornamenttina esiintyy kulmikasta hannunvaakunaa, on tummaksi poltettua tammea, ja pienessä kala-aihei- sessa veistoksessa, joka koristaa vitriini- ovista kirjakaappia, on vuosiluku 1922.

Samalle tilaajalle ja samasta materiaalista valmistetussa upeassa ruokasalinkalustossa arkkitehti ja koristeveistäjä ovat edenneet keskiaikaisessa innoituksessaan kukkeaan gotiikkaan. Hannes Autere on todennäköi­

sesti luonut lyyrisesti kauneimmat työnsä molempiin kaappeihin, joiden peilipinnat ne täyttävät kokonaan hyvin matalina, hienotekoisina kohokuvina. Särmikkäillä pallojaloilla seisovan siron, korkean vit- riinikaapin suljetussa alaosassa ne ovat maisemia, isossa, reliikkilipasta muistutta­

vassa kaapissa, jonka jalkoina on neljä lepäävän leijonan muotoista veistosta, ne ovat pastoraaliaiheita. Melkein kaksi ker­

taa leveyttään korkeampia paneleja erot­

tavat toisistaan puolipylväät, joille on veis­

tetty seisovat naishahmot goottilaisten bal- dakiinien alle.

Tämä hartautta herättävä astiakaappi oli Pariisin näyttelyssä seuranaan figuurijal- kainen kirjastopöytä, joka samoin kuin vakavahenkiset tuolit oli lainattu Brumme­

rin 1923 goottilaisen kappelin tapaan sisus­

tamasta ja Autereen runsain veistos- töin koristamasta dipi.insinööri Arvo Puus­

tisen kirjasto-olohuoneesta.

Arttu Brummerilla oli suuri osuus siinä, että Gunnar Finnen apulaisena kauan toiminut ja humoristisia tinavalutöitä harrastanut Hannes Autere pääsi hyvään alkuun omim­

malla alallaan, puunveistäjänä, jopa loi parhaita teoksiaan tämän yhteistyön ai­

kana. Mutta Brummer joutui näiden mai­

netta saavuttaneiden sisustusten valossa liiaksi näyttämään jonkunlaiselta kansallis­

romanttisen tyylin viimeiseltä mohikaa­

nilta.

Yrityksestä oli selviydyttävä kunnialla

— mutta halvalla. Suomen tasavallan ra­

hallinen panos oli 6 prosenttia siitä, mitä suuriruhtinaskunta oli uhrannut Pariisin maailmannäyttelylle 1900. Kun Tanskan näyttelyosasto lasketteli Pariisiin uljaasti viikinkilaivalla, saapuivat Suomen edusta­

jat paikalle kimssuineen kamssuineen sullottuina selluloosalastia kuljettavaan alukseen. Näin kertoilee Arttu Brummer Käsiteollisuus-lehdessä 1925 ja esittää joi­

takin (jälkikäteen) herkullisia lisäpiirteitä Domuksen 1930/8-10 julkaiseman Ornamon 20-vuotishistoriikin yhteydessä.

Yhteistyö Autereen kanssa

Pariisissa näytteillä olleista ja eräistä niihin liittyvistä huonekaluista tuli Arttu Brum­

merin varhaistuotannon tunnetuimmat ja eniten kuvatut. Yhtä paljon kuin huone­

kaluja ne oikeastaan olivat Hannes Aute­

reen veistossommitelmia, paitsi korkea- ja kapeaselkäiset tuolit, joiden päälliset taasen olivat Eva Anttilan kuvakudoksia, joka tuolissa erilaiset.

Veistoskoristelun yhdistäminen huonekalui­

hin näkyy olleen yleistä vaativammissa yhteyksissä. Arvostellessaan Käsiteollisuus- lehdessä (4/1924) vuoden 1924 messuilla olleita maan suurimpien huonekalutehtai­

den tuotteita Brummer toteaa, että huone­

kalut olivat usein mauttomuuteen asti rasi­

tetut veistoksilla. Samassa lehdessä julkais­

taan kauniina esimerkkeinä kuvat kuudesta veistoksin koristetusta kaapista ja yhdestä vastaavanlaisesta pöydästä; viisi on Brum­

merin, kaksi Werner Westin. Kaikille on yhteistä kuutiomainen tai muu suoran särmiön muoto, jonka tahkoihin reliefi- panelit on sovitettu. Sekä Brummerin että Westin leveiden ruokasalinkaappien »fasa­

dit» on jaettu kolmeen kenttään pilasteri­

maisin veistoksin. Mutta kun nämä Westin kaapit neliömäisine paneleineen, joiden veistoskoristelu on Carl Wilhelmsin käsi­

alaa, profilointeineen ja pallo-tai balusteri- jalkoineen viittaavat renessanssin suuntaan, tuntuu Brummer ammentaneen eniten innoitusta keskiajan muotokielestä — oli­

han hän Armas Lindgrenin oppilas ja harras ihailija.

Aj attom im malta selkeässä ja ryhdikkäässä yksinkertaisuudessaan vaikuttaa Brumme­

rin ja Autereen ensimmäinen yhteistyö, kauttaaltaan suoraviivainen korkea kaappi.

Se kuuluu koivupuiseen ruokasalinkalus- toon, jonka Brummer piirsi professori Viljo Ylöstalolle. Kaluston valmisti »Sör­

näisten Kuristushuoneen», nykyisen Hel­

singin keskusvankilan puusepänverstas, jonka palveluksia Brummer enimmäkseen käytti aina 20-luvun loppupuolelle saakka.

»Määrätylle ympäristölle omanlaiset huonekalut»

Kun sellaisetkin asiantuntijat kuin Rafael Blomstedt ja Gustaf Strengell 1927 (Orna­

mon ensimmäisissä vuosikirjoissa) luon­

nehtivat Brummerin huonekaluja viittaa-27

malla hänen menestykselliseen Mlkuske- luunsa »goottilalssukuisessa muotokehäs- sä» (Blomstedt) ja »goottilaisuuteen vivah­

tavissa muodoissa» (Strengell), herää mie­

lessä vahva epäily, tokko kirjoittajat tunsi- vatkaan muita Brummerin suunnittelemia kalustoja. Se olisi helposti selitettävissä.

Nämä muut kalustot siirtyivät työhuoneelta välittömästi yksityiskoteihin omistajiensa käyttöön eivätkä nähtävästi koskaan jou­

tuneet julkisesti näytteille.

Tusina nyt luetteloitua Arttu Brummerin ennen 20-luvun puoliväliä suunnittelemaa huonekalustoa — mihin ei ole laskettu niitä piirustuksia, joilla hän avusti Ornamon 1922 perustamaa mallinlainauskeskusta, uljasta yritystä ruokota yleistä makua — osoittaa, että Brummer liikuskeli erittäin laajassa »muotokehässä», joka sulki si­

säänsä yhtä hyvin kustavilaisia ja bieder- meierin kuin gotiikan tai renessanssin aineksia.

Kuten useimmat huonekaluarkkitehdit vuo­

den 1920 vaiheilla myös Arttu Brummer viljeli vapaasti perinnäistä muotokieltä ja piirsi käsityövoittoisesti valmistettavia huo­

nekaluja. Enemmän kuin taiteilijan omasta valinnasta tämä johtuu silloin vallinneesta tilanteesta. Koneen ja uuden Kauneuden kohtaaminen, mistä 1800-luvun lopun edis­

tyksellisimmät arkkitehdit olivat uneksineet ja puhuneet, oli vielä edessäpäin. Sitä ei viivyttänyt koneiden puutteellinen suoritus­

kyky. Koneet pystyivät tuottamaan melkein millaisia huonekaluja tahansa — ja sen ne toden totta tekivätkin. Erilaisia »tyyli- kalustoja» valmistettiin massatuotantona etenkin Saksassa, mistä niitä tuotiin muun muassa Suomeen. Ne olivat rihkamaa, joka ei suinkaan saanut nirsoja kuluttajia innostumaan tehdastavarasta. L’art nou- veau-tyylln huonekaluista, joihin kätkeytyi uuden muotoilun siemen, ei sitä vastoin milloinkaan tullut tehdastuotteita suuressa mittakaavassa. Funktionalismin

menomaan sarjavalmistukseen luotujen uusien muotojen — vuoden 1927 tienoilla taoahtuneen läpimurron teki mahdolli­

seksi teollisuudenharjoittajien ja markki­

noinnin myötävaikutus, jonka tukena oli kuluttajaniireissä kauan harjoitettu mieli- pidemuokkaus.

noinnin myötävaikutus, jonka tukena oli kuluttajaniireissä kauan harjoitettu mieli- pidemuokkaus.