• Ei tuloksia

Kohtaamisia vuoropuhelussa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kohtaamisia vuoropuhelussa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

82 uPÄÄKIRJOITUS u AIKUISKASVATUSu2/2006

Ehkä me emme sittenkään elä ajassa ja yhteiskunnassa, jossa itsekeskeiset individualistit hamuavat kärsimättömien pikkulasten tavoin tarinoita, huo- miota ja menestystä. He eivät nimittäin ole yksin. Tarinan merkitys perustuu aina kertojan ja kuuntelijan läsnäoloon. Myös huomio ja menestys ovat suh- teisiin perustuvia ilmiöitä ja käsitteitä. Huomio kohdistuu aina jostakin jo- honkin, menestystä mitataan suhteuttamalla saavutukset jonkun muun vas- taaviin. Itsestään selvää. Ehkä. ”Ihmisen maailma on kaksitahoinen hänen kaksitahoisen kommunikointinsa mukaisesti.” postuloi Martin Buber tunne- tun kirjansa ”Minä ja Sinä” ensimmäisessä lauseessa.

Tämän numeron teksteissä paneudutaan JA-sanan edellyttämään toisen kohtaamiseen. Elämme ajassa, yhteiskunnallisessa murros- tai siirtymätilas- sa, jonka monimutkaisilta ja pirstoutuneilta vaikuttaviin kysymyksiin ja haas- teisiin vastaaminen edellyttää yhdessä tapahtuvaa työtä ja vuoroin tapahtu- vaa puhelua. Niin toisistaan poikkeavien kulttuurien, koulutusjärjestelmien, työelämän ja koulutuksen kuin tämän hetken ja tulevan kohtaamiset konkre- tisoituvat usein yksittäisten ihmisten välisiin kohtaamisiin. Useimmat näistä kohtaamisista tapahtuvat kasvokkain. Aikuiskasvattajille kyseiset kohtaami- set ovat osa ammatillista arkea.

S

osiaaliseksi kompetenssiksi nimetyn vuorovaikutuspätevyyden ohella myös toistaiseksi monokulttuurisessa Suomessa on vähitellen havahduttu huo- mioimaan ns. kulttuurisen kompetenssin merkitys. Kulttuurista kompetens- sia, eli halua ja kykyä kohdata muiden kulttuurien edustajia, tarvitsee känny- köiden, paperin ja sähkövoimaloiden myyjien ohella yhä useampi aikuiskas- vattaja. Hän joutuu työssään, toimi hän sitten kansanopistossa tai monikan- sallisen yhtiön HR-osastolla, entistä useammin kohtaamaan ihmisiä, jotka ymmärtävät naisen ja miehen, nuoren ja vanhan, opettajan ja opiskelijan vä- lisen suhteen lähtökohtaisesti toisin.

N

aapurimaassamme Ruotsissa kansansivistysorganisaatioilla on jo pitkän aikaa ollut tehtävänä edistää maahanmuuttajien integroitumista pohjoismai- seen yhteiskuntamalliimme. Parin vuoden takaisessa kansansivistystyön ar- vioinnissa ne eivät kuitenkaan saaneet kovinkaan hyvää arvosanaa tässä teh- tävässä onnistumisen suhteen. Integraatioon tähtäävä kansansivistystyö on ollut liian ”ruotsalaista”. Maahanmuuttajien kulttuuriset taustat ja kokemuk- set eivät ole tulleet huomioiduksi tavalla, joka olisi mahdollistanut merki- tyksellisen kohtaamisen. Ei ole syntynyt oppimista edesauttavaa vuoropuhe- lua ja -vaikutusta. Ilmeisesti integraatio (yhdentäminen, eheyttäminen) ja inkluusio (johonkin sisällyttäminen, mukaan lukeminen) edellyttää muuta- kin kuin kahden eri kulttuurin edustajan kohtaamista tietyssä oppimisympä- ristössä. Kulttuurien kohtaamiseen sisäänrakennettu moniulotteisuus edel- lyttänee myös oppisisältöjen yhdentämistä.

Kohtaamisia vuoropuhelussa

(2)

83

PETRI SALO

2/2006 u PÄÄKIRJOITUSu AIKUISKASVATUSu

Mieleeni nousee väistämättä hollantilaisilta aikuiskasvatustutkijoilta omaksumani, suomen kielelle vaikeasti kääntyvä käsite ”decompartmentali- zation”. Sen paremmin aikuiskoulutuksen eri muotoja ja sisältöjä kuin ihmi- sen terveydestä huolehtimista ei liene murrosaikoina kovinkaan mielekästä tarkastella kapeista asiantuntijanäkökulmista; tarkasti määriteltyjen, rajattu- jen ja vartioitujen osaamisalojen perusteella. Mikäli joudut keväisen puutar- hasession jälkeen hoidattamaan vasemman kätesi viittä sormea viidellä, eri sormiin erikoistuneella lääkärillä, ehtivät muuttolinnut palata etelän maille ennen kuin ehdit takaisin puutarhaasi – oppimaan luontoa luonnosta. Ihmi- sen ruumis, fysiologis-anatomisesta näkökulmasta tarkasteltuna, lienee ra- kenteeltaan ja toiminnoiltaan hyvin samankaltainen riippumatta siitä missä maanosassa tai kulttuurissa ihminen on syntynyt ja kasvanut. Mutta potilaan ja lääkärin, kuten opiskelijan ja opettajan, välistä kohtaamista ja vuorovaiku- tusta säätelevissä perinteissä, tavoissa ja normeissa on huikeita kulttuuriero- ja. Lääkärin vastaanotolla tapahtuva kohtaaminen on aina molemminpuoli- nen oppimistilanne. Monen, etenkin potilaan kohdalla, hyvin latautunut sel- lainen.

K

uten Buber totesi, perustuvat kohtaamiset aina kommunikaatioon. Kielen, sen syvärakenteiden ja pintavivahteiden erot, olivat ne sitten yksilöllisiä tai kulttuurisia, muodostuvat merkityksellisiksi yhteisymmärryksen saavuttamista tai menettämistä ajatellen. Mitä ammattispesifimmäksi tai retorisemmaksi kielenkäyttö muuttuu, sitä suuremmiksi muodostuvat väärinkäsitysten riskit.

Heijastelevatko yksittäiset käsitteet ja sanat sekä niihin perustuva kieli yksi- selitteisesti kulttuurien väliset eroja? Voiko näistä eroista vetää metodologi- sia johtopäätöksiä? Siinä missä suomalainen inhimillistä toimintaa ymmärtä- mään pyrkivä tutkija lähtee haasta(ttele)maan haastateltavaa hakeutuu hänen skandinaavinen tai amerikkalainen kollegansa tilanteeseen, jossa osapuolet pyrkivät tarkastelemaan kiinnostuksen kohteena olevaa ilmiötä vastavuoroi- sesti, kumpikin omalta näkökannaltaan (inter-view). Kohtaamisen ja yhteis- ymmärryksen mahdollisuus on ikään kuin sisäänrakennettu kielen kautta vä- littyvään tutkimuskulttuuriseen mielenmaisemaan.

Toisaalta tämän numeron sivuilla usein toistuvat käsitteet vuorovaikutus, vuoropuhelu ja vastavuoroisuus vastaavat pitkälti englannin kielen ”välittä- vän näkemyksen” käsitettä. Mutta ehkä meidän ihmisistä kiinnostuneiden aikuiskasvatuksen tutkijoiden olisi jatkossa hyvä lähteä pikemminkin ”vuo- ropuheluttamaan” kuin haastattelemaan tutkimussubjektejamme. Käytäntö- jä yhdessä toimijoiden kanssa kehittämään pyrkivälle toimintatutkijalle ”vuo- ropuheluttaminen” lienee kai itsestään selvää.

Petri Salo on Aikuiskasvatus-lehden toimituskunnan jäsen. Hän on Åbo Akademin Österbottens högskolanin yliassistentti.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koulutuksen vaikuttavuutta voidaan tarkastella kolmesta eri näkökulmasta: työprosessin, yksilön ja koulutusprosessin tavoitteista lähtien.. Niin kauan kuin

Koska henkilöstökoulutus on osa organisaa- tion hallintoa ja johtamista, sen ongelmiakin on tarkasteltu ensisijassa hallinnollisin käsit- tein. Valtaosa henkilöstökoulutuksen

Asiasanat: kuolema – ortodoksinen kirkko; kuolemakäsitykset; hautausmaat – or- todoksinen kirkko; siirtymäriitit – hautajaiset – Karjala; kuolema – rituaalit – Kar- jala

(Lloyd 2011) Sen sijaan koulutuksen tehtävänä nähdään usein vallitsevien käsitysten toisintaminen (Räisänen 2008), jolloin tieto mielletään yksilöihin

Kelpoisuusvaatimuksiksi oli yleen- sä vakiintunut kirjastonhoitajan ja informaatikon (tästedes: kirjastonhoitajan) toimiin korkeakoulu- tutkinto, jonka yhteydessä oli

Oman osansa ovat tuoneet myös Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirjat, joita on julkaistu vuodesta 2002 alkaen.. Niissä lähestytään tärkeitä ja ajankohtaisia sosiaalityön

Yhteiskunnalliselle ympäristötutkimukselle työ on merkityksellinen, koska avaamalla niin tutun ja arkipäiväisen mutta samalla oudon ja huomaamat- toman ilmiön kuin hirven

Puhelintoiminnan kasvu liittyy kiinteästi yleiseen taloudelliseen kehitykseen, joten se ei ole ollut täysin tasaista. Tällä hetkellä on vaikuttamassa ilmeinen