• Ei tuloksia

Empatiaa vai ei? Ihmiskunnan kohtalon kysymys näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Empatiaa vai ei? Ihmiskunnan kohtalon kysymys näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

250

Empatiaa vai ei? Ihmiskunnan kohtalon kysymys

Aaltola, Elisa & Keto, Sami (2018). Empatia. Myötäelämisen tiede.

Into. 330 sivua.

EMPATIA­TEOS PUREUTUU ih- misenä olemisen ytimeen. Aivan ilmeisesti ihmiskunnan tulevaisuu- den toivo riippuu paljolti siitä, vah- vistuuko empatiakykymme vai ei.

Ihminen on sosiaalinen olen- to. Elämän mielekkyys kietoutuu suhteisiin, kytköksiin ja liitoksiin, joita tunnistamme arjessamme.

Kirjoittajat Elisa Aaltola ja Sami Keto haastavat tunnistamaan, onko näissä kytkeytymisissä em- patiaa vai ei. Hahmottaako ihmi- nen itsensä osana muuta todelli- suutta monimuotoisesti ja toisten asemiin eläytyen vai ei?

Huomionarvoista teoksessa on se, että empatian kokemisen tar- kastelu ei rajoitu ihmisyhteisöön, vaan sen piiriksi laajennetaan koko biosfääri, kaikki elollinen.

Avaran näkökulmansa vuoksi teos poikkeaa muista myötätuntoa ja ylipäätänsä toisen asemaan aset- tumista käsittelevistä tietokirjoista.

Avara tarkastelutapa antaa mahdollisuuden soveltaa empati- aa ajallemme tyypillisten viheliäis- ten ongelmien ratkaisemiseen. Sa- malla kirjan kohderyhmä laajenee monitieteiseksi. Tekijöiden vahva viesti kohdannee huomattavan erilaisten todellisuuskäsitysten omaavien ihmisten intressit.

Teos on kaksiosainen. En- simmäisessä osassa Aaltola lä- hestyy empatiaa sen teoreettisia lähtökohtia tunnistamalla. Argu-

mentointi luotaa syvälle, mutta kirjoittaja onnistuu pukemaan sanottavansa ymmärrettävään ja havainnolliseen muotoon.

Aaltolan analyysi vie myötäelä- misen tiedettä oleellisilla tavoilla eteenpäin. Empatia jäsentyy nel- jään ulottuvuuteen: kognitiivisek- si, affektiiviseksi, ruumiilliseksi ja reflektiiviseksi empatiaksi. Aaltola myös rakentaa eri näkökulmien välille yhteyksiä.

HYÖTYAJATTELUN VANKINA

Suhteellisen abstraktin aiheen käsittelyä havainnollistaa se, että akateemisen analyysin lisäksi Aal- tola tarkastelee empatian mahdol- lisuuksia ja ongelmia osana arkea.

Myötäelämisen keskeinen este on vallalla oleva hyötyajattelu: asiat ja ilmiöt muuttuvat arvokkaiksi vasta sitten, kun niistä on meille hyötyä.

Havahduttavaa on se, että hyö- tyajattelu on niin läpäissyt kult- tuurimme, että olemme oppineet arvottamaan toisiamme hyötyjä puntaroiden. Ihminen itsessään ei riitä. Sinusta täytyy olla minulle hyötyä, jotta voisin kohdata sinut arvokkaana olentona.

Aaltolan mukaan kirjallisuus, taiteet ja luonto ovat oivia välinei- tä hyötyajattelusta irtaantumisek- si. Niiden avulla on mahdollista tavoittaa ihmisenä olemisen tapa vailla taka-ajatuksia. Jos onnis-

tumme riisuuntumaan oletuksis- tamme, valmiista ajatuksistamme ja haluistamme, todellisuus voi astua meihin yhä voimallisemmin sellaisena kuin se on.

EMPATIA LUO

MERKITYKSELLISYYTTÄ

Kirjan toisessa osassa Sami Keto avaa empatian mahdollisuuksia ihmisenä kasvamisen ja yhteis- kunnallisen edistyksen näkökul- mista. Hän soveltaa myötäelämi- sen tiedettä käytäntöön antamalla lukijalle mahdollisuuden eläytyä esittämäänsä asiaan.

Keto nostaa keskusteluun huo- mattavan määrän yhteiskunnal- lisesti kiinnostavia mutta vähälle huomiolle toistaiseksi jääneitä aihealueita. Yksi näitä ilmiöitä on konsumerismi, joka lävistää mark- kinaehtoistuneita Suomen kaltai- sia yhteiskuntia. Konsumerismille on tyypillistä kulutuskeskeinen olemassaolon ihanne, jolloin huo- mio keskittyy hyödykkeisiin.

(2)

AIKUISKASVATUS 3/2018

251

KIRJA-ARVIOT

Asioista ja ilmiöistä tulee arvokkaita vasta, kun niistä on meille hyötyä.

Konsumerismin kasvualus- taa on yhteiskunta, jonka kehitys ankkuroituu talouskasvuun. Kas- vu puolestaan on riippuvaista ku- lutuksen määrästä. Mielenkiintoi- seksi asian tekee kansalaisten tyy- tymättömyyden välttämättömyys.

Jotta kulutusta saataisiin lisät- tyä, on hyvä, että kansalaiset ko- kevat tyytymättömyyttä ja turvat- tomuutta. Esimerkkinä tyytymät- tömyyden voimasta talouskasvun tekijänä Keto käyttää General Mo- torsin toimitusjohtajaa Charles Ketteringiä, joka oivalsi 1920-lu- vun laman aikoihin sen, että ”jos kaikki olisivat tyytyväisiä, kukaan ei ostaisi uutta tuotetta. Malmia ei louhittaisi; puuta ei kaadettaisi”.

Ilman empatiaa ei ole moraalia.

Empatiaköyhässä yhteiskunnassa epäinhimillisyys voimistuu. Narsis- tiset piirteet saavat yhä helpommin kansalaisten hyväksynnän. Sen si- jaan ”kun ulotamme empatiamme koskemaan jotain aiemmin meille vierasta, tulee vieras lähemmäs mei- tä. Siten maailmasta voi tulla meille ymmärrettävämpi ja vähemmän pe- lottava” kirjoittaa Sami Keto.

Ilman empatiaa elämä tyhjen- tyy merkityksistä, sillä merkitys ihmisen olemassaololle muodos- tuu suhteissa, liittymisissä ja kyt- keytymisissä itsen ulkopuolella olevaan todellisuuteen. Ihmisen hyvinvointi ei siten ole irrallaan ympäröivästä todellisuudesta, sil-

lä ihminen on täysin riippuvainen luonnosta esimerkiksi syömänsä ruoan suhteen.

TULEVAISUUDEN KOHTALONKYSYMYKSET

Teoksen perimmäiseksi viestiksi kiteytyy se, että hyvä elämä on nyt ja etenkin tulevaisuudessa riip- puvaista ihmisen kyvystä kokea maailmaa itsen ulkopuolelta. Täl- lä tavoin on mahdollista omaksua kokonaisvaltaisesti vastuullinen maailmasuhde, joka varmistaa hy- vän jatkumista. Siksi empatiassa on vastaus ihmiskunnan yhteisiin kohtalonkysymyksiinkin, kuten elämän edellytysten säilyttämi- seen meidän jälkeemme eläville.

Empatia puhuttelee laajaa kohderyhmää. Kirjasta olisi ollut mahdollista rakentaa vielä dynaa- misempi ja syvällisempi etsimällä yhteyksiä kirjoittajien lähestymis- tapojen välille: kuinka esimerkiksi Aaltolan uusille urille suuntaavat ansiokkaat teoreettiset jäsentelyt voisivat rikastavasti keskustella Kedon esillä pitämän edistys- ja sivistysajattelun kanssa?

ARTO O. SALONEN KT, apulaisprofessori Itä-Suomen yliopisto dosentti

Helsingin yliopisto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

ihmisenä kasvamista edistettäessä ja siten ihmistä aktivoimalla kartutetaan samalla koko kansakunnan tai ihmiskunnan henkistä pääomaa, parempi ihminen. =

Reflektiivistä empatiaa kuvatessaan Aaltola kiteyttää empatian muotojen reflektiivisen liikkeen itsen ja ympäristön välillä osoittaen, että ref- lektiivisyyttä esiintyy

Saattaa siten olla, että luotettavan yhteis- kunnallisen informaation kerääminen on hänelle enemmänkin abstrakti huolenaihe kuin konkreettinen toi- minto.. Näin

Tyypilliseen tapaan, kehitys avaa mahdollisuuksia, mutta tuottaa myös uhkia.. Uuti- set ovat hyvät, pahat

Pankkeja voisi moittia myös siitä, että kilpailun vapautuessa niiden olisi pitänyt vaatia itseltään entistä parempaa luottoriskien hallintaa.. Olisi pitänyt muistaa,

Yhteis- kunnallisen keskustelun edistämisen kannalta oli toki onnekasta, että ruotsalaisen raportin julkitulo käynnisti myös meillä vastaavan

Sakari Suutarinen on peruskoulun yhteis- kunnallisen opetuksen vähäisyyttä pohtiessaan katsonut, että Suomessa melkeinpä jopa pyritään

Kirjan neljännessä osassa käsitellään erityyppisiä oman äidinkielen opetukseen liit- tyviä haasteita ja toisaalta myös mahdollisuuksia niiden ratkaisemiseen. Domínguez