• Ei tuloksia

Uusia näköaloja kasvatuksen ja koulutuksen historiaan. näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Uusia näköaloja kasvatuksen ja koulutuksen historiaan. näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Kasvatus & Aika 4 (4) 2010, 121-136

Uusia näköaloja kasvatuksen ja koulutuksen historiaan

Markku Leinonen

Jussi Hanska & Kirsi Vainio-Korhonen (toim.) 2010. Huoneentaulun maail- ma. Kasvatus ja koulutus Suomessa keskiajalta 1860-luvulle. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 1266:1. Helsinki. 407 s.

Suomen Historiallisen Seuran kolmiosaisen teoshankkeen, Suomen kasvatuksen ja koulu- tuksen historian ensimmäisen osan toimitustyö on saatu päätökseen. Kyseessä on useam- man vuoden hanke, jossa periaatteena oli tarkastella Suomen historiaa kasvatuksen ja kou- lutuksen näkökulmasta. Teossarjan ensimmäinen osa tarkastelee ajanjaksoa, joka ulottuu keskiajalta aina 1860-luvulle saakka. Teos nojautuu uusimpaan tutkimukseen ja sen kirjoit- tajakunta koostuu suomalaisista eturivin tutkijoista useammalta tieteenalalta. Niinpä tulok- sena on varsin monipuolinen ja syvällinen teos, joka avaa uusia mielenkiintoisia näköaloja maamme kasvatuksen ja koulutuksen historiaan. Teos on myös erinomaisesti toimitettu.[1]

Varsin runsas kuvitus tukee teoksen kokonaisuutta. Paikoin kuvat, taideteokset ja piirrokset on saatu koskettavasti havainnollistamaan ja avaamaan historiallista todellisuutta. Laatik- kojen lyhyet artikkelit ja tapauskuvaukset syventävät tarkastelua, tuovat ilmiön ”lähelle”

sekä antavat rytmiä. Mielenkiintoisia yllätyksiä tulee lukijalle vastaan.

Teoksen toimitustyötä on kantanut ajatus lähestyä ilmiökenttää aikakauden yhteiskun- nan rakenteista käsin säätyjaon mukaisesti. Kansainväliset kytkennät ovat saaneet merkittä- vän sijan. Aiempaa syvällisemmin tuodaan esille muun muassa tyttöjen ja naisten koulutus ja kasvatus. Utelias lukija saa tutustua aatelisen naisen tai miehen kasvatuksen kulmakysy- myksiin, niin myös virkamiesten opintiehen ja oppipoikien edistymiseen ammatillisella urallaan. Yhteiskunnan rakenteista ja muutoksesta käsin teos avaa erilaisia kasvatuksellisia todellisuuksia. Myös rahvaan ja vähäosaisten kasvatukseen avautuu mielenkiintoisia näkö- aloja, kuten myös lapsuuden inhimillisesti kuvattuihin maailmoihin. Millainen oli saame- laisten lapinkoulu tai miten kansaa valistettiin maataloudessa tai koulutettiin maanmittarei- ta? Keskiajan papiston koulutuksesta paljastuu uusia juonteita kuten Cum ex eo järjestelmä, niin myös kansan kirkollisesta kasvattamisesta rippikäytäntöineen. Paikoin teoksen esitys tempaa vahvasti mukaansa.

Kasvatus Suomessa on tavattoman laaja aihealue. Klassisen käsityksen mukaan koko elämä on kasvua, oppimista ja opettamista, myös sosiaalistumista osaksi yhteisöä ja yhteis- kuntaa. Teoksen kuvaamina vuosisatoina vain pieni osa maamme väestöstä kulki muodol- lista opintietä, tosin kirkko kasvatti ja opetti kansaa ja puhdasoppisuuden ajoista lähtien yhä totaalisemmin, kuten teoksessa erinomaisesti kuvataan. Mutta Suomen heimojen elä- mään kuuluivat ammoisista ajoista perinteiset elinkeinot ja tavat, metsästys, kalastus, vilje- ly, karjan kasvatus, perinteinen elämä kyläyhteisössä ja perheessä. Käsillä oleva teos avaa uusia mielenkiintoisia näkymiä kasvatuksen maailmaan, mutta teoksen painotus on edel- leen koulutuksessa.

Vaikka pakanallinen uskontomme, jota Agricola kuvaa, juurittiin vähitellen pois, 135

(2)

Arvostelut

pysyimme omaa kieltä käyttävinä, elinkeinojamme ja monia perinteitä omalla tavallamme harjoittavina ihmisinä. Miten tähän peruselämään opittiin ja ohjattiin Suomessa noina pitki- nä vuosisatoina? Tämä on suomalaisen kasvatuksen historian ydinkysymyksiä. Ja miten kristillinen kulttuuri yhdistyi Suomen heimojen perinteiseen elämäntapaan? Onpa itse oppia-sanakin kuulunut alun perin pyyntikulttuurin piiriin. Paltamolainen talonpoikaesi- isäni vielä 1800-luvulla rakensi itse talonsa ja kasvatti ruokansa, teki veneensä ja pyydysti riistansa, opetti lapsensa näihin ja osallistui kylän elämään. Ja hän teki kaiken ilman muo- dollista opintietä, poisluettuna pakollinen kristinoppi tietenkin.

Lähdeaineistojen mahdollisesta niukkuudesta huolimatta, johon teoksen tekijät viittaa- vat, kasvatuksen tutkimusta tulisi edelleen jatkaa, laajentaa ja syventää. Kasvatus Suomes- sa laajasti käsitettynä on valtavan tärkeä tutkimuksellinen haaste, jota sivistysvaltion tulisi kaikin tavoin tukea. Itseymmärrystä tarvitaan muuttuvassa maailmassa. Itseymmärryksen ja saavutetun tiedon koko arvo tulee näkyviin vasta pitkällä aikavälillä. Vaikka teos pakosta- kin kuvaa vain osan kasvatuksen historiasta maassamme kyseisenä ajanjaksona, se lisää kuitenkin arvokkaalla tavalla tietoamme.

Paitsi opetuksen ja tutkimuksen tueksi, tällaisen teoksen soisin löytävän tiensä myös kirjastoihin ja koteihin. Se on arvokas ja mielenkiintoisesti kirjoitettu kirja, joka voi herät- tää monen nuoren ja vanhemmankin mielenkiinnon. Juuri monipuolisuutensa ja eri tieteen- alojen syvällisen asiantuntemuksensa vuoksi teos lisää arvokkaalla tavalla kenen tahansa tietopääomaa. Teos on myös erinomainen lahjahankinta. Voin suositella tätä teosta Mikael Agricolan Psalttarin esipuheessa aikoinaan kirjoittamia sanoja kasvatuksen historian alueelle soveltaen:

Quin Carhu sikiöns noleskele. Nins täte lue ia harioittele.

Viitteet

[1] Viimeistellystä jäljestä kiitos lankeaa toimittajien lisäksi toimitussihteeri Elina Kataisel- le. (Toim. huom.)

KT Markku Leinonen on Jyväskylän yliopiston dosentti.

136

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Toisaalta kasvatustieteen tai kasvatuksen maailmaan sisältyy myös koko ihmisen elämä, mutta se on muutakin kuin esteettistä, vaikka voidaan sanoa, että tietynlainen esteettinen

Kuten tutkijat Vilho Harle ja Sami Moisio (2000, 105) asian ilmaisevat, ”Karjala on käsite tai pikemmin myytti, josta voidaan puhua vain sen enemmän tai vähemmän rajallisten

Ilman tällaista kehitystä ei olisi pohjaa ko- ville uutisille eikä siten kovien ja pehmeiden uutisten erolle Luc Van Poecken tarkoitta- massa mielessä.. Tämän historiallisen

Tällöin voidaan ajatella, että kasvatus on opetusta laajempi käsite, sillä siinä missä kaikki kasvatus on opettamista ainakin jossain mielessä, niin opettamisessa

Relaisin toteut- tama malli ja sisäinen rakenne perustuvat siihen, että artikkelikopioiden toimittaminen sekä lasku- tus ovat asiakkaan ja antolainaavan kirjaston vä-

- Uudenlaisesta yrityksien ja kirjastojen välisestä suhdetoiminnasta Saksassa hyvänä esimerkkinä toimii myös viime vuonna Berliinissä avattu Volkswagen

Toi- vomme, että teemanumero auttaa osaltaan edistämään kasvatukseen ja koulutukseen koh- distuvaa muistitietotutkimusta ja havainnollistamaan sitä, miten

Vinovskisin analyysin mukaan tämän päivän koulutuspoliittisesta päätöksenteosta puuttuu historiallista perspektiiviä, mutta myös kasvatuksen historian