• Ei tuloksia

Yrjö Hakala- runollinen luonto · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Yrjö Hakala- runollinen luonto · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

\rjö J lakala

-runollinen luonto

Yrjö Hakala 1930-luvun alkupuolella.

aunis ja symbolinen nimi isäni viimekesäi- seen näyttelyyn.

Ehkä sysäyksen siihen antoi isäni ystä­

vä, taiteilija Helmer Selin, kun hän haastattelumme yhteydessä totesi, että ainoa, mitä hän voi Yrjöstä sanoa on se, että Yrjö oli erilainen kuin muut, hieno ihminen. Hän vertasi isääni Ei­

nari Vuorelaan ja Vuorelan runojen lyyrisyyteen. Isäni oli muutenkin runo­

jen ystävä ja meillä oli paljon runokir­

joja. Läheinen hänelle oli myös Saima Harmaja..

Helmer Selin, isäni, Matti Särkkä vanhempi ja nuorempi, Urho Lehtinen ja muita keskisuomalaisia taitelijoita viettivät 40- ja 50-luvuilla useina kesi­

nä pari viikkoa kestäviä taideleirejä Korpilahdella

He tekivät siellä töitään jylhässä luonnossa ja keskustelivat taiteesta.

Siellä isäni oli silloinkin, kun minulla oli kiire tähän maailmaan ja isälleni ei saatu tietoa uuden perheenjäsenen tu­

losta.

Isäni Yrjö Johannes Hakala syntyi 2.11.1901 Helsingissä, missä hän kävi kansakoulun ja Töölön Yhteiskoulua viisi vuotta. Vuonna 1918 perhe muutti

Lannevedelle, missä he alkoivat isän­

nöidä mummun suvun perintötilaa Honkalaa. Näin isältäni jäi käyttämättä mahdollisuus päästä Eero Järnefeltin yksityisoppilaaksi. Isäni oli ollut inno­

kas kynän kanssa tuhertaja jo kaksi­

vuotiaana.

Honkalan perheväkeen kuuluivat pappa Juho, mummu Henriikka ja vel­

jekset Yrjö, Ilmari, Viljo, Jalo ja Uljas.

Taideharrastus ei isältäni kuiten­

kaan jäänyt, vaan onneksi Lanneveden koulun opettaja Taavi Sillantaus, itse­

kin innokas maalari, kannusti kehuil­

laan isääni jatkamaan, ja he työskente­

livät paljon yhdessä.

'Täällähän me kaikki pyhät opet­

taja Sillantauksen kanssa panimme vä­

riä kankaalle, kun emme muutakaan voineet” totesi isäni tuosta ajasta.

A teneum in aika

Isän mielessä kypsyi hiljalleen päätös päästä jatkamaan taideopiskelua. Niin­

pä hän vuonna 1927 lähti pieni taulu kotitalon riihestä kainalossaan kohti Ateneumia. Se työ vakuutti arvosteli­

jat. Isä opiskeli silloisessa Suomen Taideyhdistyksen Piirustuskoulussa 1927-1931 ja menestyi opinnoissaan

hyvin saaden apurahan ja toisen pal­

kinnon sommittelukilpailussa. Opetta­

jina hänellä olivat Uuno Alanko ja Werner Äström, joista läheisempänä hän piti Alankoa. Nyt näyttelyn jälkeen löysin kotimme kätköistä vielä yhden isän työn, jossa ainakin toinen noista herroista on opetustilanteessa.

Helsingin vuosinaan isä asui yh­

dessä kuvanveistoluokalla opiskelevan Ben Renvallin kanssa.

Isän ystävä sanomalehtimies ja maisteri Kyösti Sorjonen vuonnal981 kertoi: "Toverukset viettivät aitoa bo­

heemielämää kaurapuurolla ja rans- kanpullalla eläen.”

Samana vuonna setäni Uljas Haka­

la kuvaili heidän elämäänsä: ”Molem- mat olivat hiljaisia ja vaatimattomia luonteita, mutta silti sosiaalisia. Yhden hengen huoneen ja alkovin asunnossa kokoontui usein taiteilijoita. Joku toi mukanaan vehnästä, joku kermakan- nun, kolmas voileipiä. Myös Ben Ren­

vallin tuleva puoliso Essi Lähde vietti paljon aikaa Etelä-Hesperian kadulla.”

Taiteilija Sam Vanni kuului myös isäni ystäviin, ainakin he harrastivat yhdessä banjon soittamista. Kuvan nurkassa on muotokuva Uljas Hakalas­

ta, jonka nähtyään Wäinö Aaltonen ke­

hotti isääni muotokuvamaalarin uralle.

Uljas oli samaan aikaan isän luona pää paketissa silmäleikkauksen takia.

Opiskeluaikanaan isä tutustui pää­

kaupunkiseudun taide-elämän lisäksi naapurimaiden taide-elämään.

Kesällä 1929 isä vietti opiskeluto- vereineen neljä päivää Pietarissa, jossa tutustumiskohteina olivat Eremitaasi ja Aleksanteri III:n museon taidekokoel­

mat. Keväällä 1930 oli vuorossa kuu­

den päivän opintomatka Tukholmaan.

Kotitalon riihi 1925. 33

(2)

Isä sai koululta 600 markkaa matkara­

haa.

Isä ei pitänyt omaa näyttelyään opiskeluvuosinaan, mutta hänen työn­

sä pääsivät Suomen Taiteilijain yhteis- näyttelyihin Helsingissä vuosina 1928, 1930 ja 1931. Vuonna 1930 hän voitti kolmannen palkinnon valtion taidekil- pailussa. Kun Helsingin Taiteilija­

seuran jury vuonna 1931 valitsi teoksia Tampereen Taidemuseon avajaisnäyt- telyyn, mukaan pääsi jopa neljä isän työtä.

Takaisin L annevedelle

Vaikka isä menestyi Helsingin vuosina hyvin ja taiteilijaystävät yrittivät saada hänet jäämään pääkaupunkiseudun tai­

de-elämään, hän palasi kuitenkin koti­

tilansa pelloille Lannevedelle.

Ehkä juuri rakkaus kuvaamaansa luontoa ja sen suomaa rauhaa kohtaan oli se syy, jonka vuoksi hän jätti Hel­

singin taide-elämän taakseen. Isä kes­

kittyi koko taiteilijan uransa herkkiin ja omakohtaista tunnetta huokuviin luonnon kuvauksiin.

Hertta Kiiski (silloin Syrjänen) ja­

kaa isäni työt Saarijärven museon vii- mekesäisessä näyttelyluettelossa mie­

lestäni onnistuneesti kolmeen eri luok­

kaan: koskemattoman luonnon ku­

vauksiin, maisemiin, jossa näkyy ihmi­

sen työn jälki sekä kuviin, joissa ihmi­

nen on luonnossa.

Isäni ei pitänyt siitä, että häneltä kysyttiin, missä taulun maisema sijait­

see. Hän ei pyrkinyt kopioimaan näke­

määnsä. Hän ei pyrkinyt naturalisti-

Maalaritoveri Taavi Sillantauksen muo­

tokuva vuodelta 1924.

seen kuvaukseen, vaan maalasi ”runol- lisen herkästi vaistottuja luonnonelä- myksiä”, kuten aikalaiskriitikko asian muotoili. Hän saattoi valita jostain nä­

kemänsä valon ja jostain jonkun muun elementin, Matti Särkkä nuo­

rempi toteaa. Vaikka monet maisemat voi sijoittaa paikalliseen ympäristöön, hän ei halunnut paikallistaa niitä mi­

hinkään kohtaan, tärkeintä oli tunnesi- sältö.

Luonnossa maalaaminen antoi isälle rauhaa ja yksinäisyyttä.

Vuodet 1945 ja 1946 olivat isälle erittäin tuotteliasta aikaa. Viisikym­

mentäluvun alun työt ovat korostetun pelkistettyjä, mutta niiden joukossa on myös voimakkain värein ja vedoin teh­

tyjä töitä.

Isä kuvasi taajamia harvakseen, mutta esimerkiksi Lanneveden maata­

loja, latoja, riihiä, myös Laihan tuuli­

mylly ja Vesterisen vesimylly esiinty­

vät usein hänen teoksissaan.

Hertta Kiiski luettelon tekstissään toteaa "Hakalaa tuntuvat kiehtoneen hieman ränsistyneet puurakenteet, ajan jäljen näkyminen niissä. Hakala maa­

lasi myös maisemia, jossa luonnossa joku hylätty elementti, romahtanut ih­

misen käden jälki. Romantiikan ajan taiteessa raunioita käytettiin ihmiselä­

män rajallisuuden merkkinä”

Sisäinen m aailm a

Ehkä edellinen viittaa hyvin isän luon­

teeseen. Hän oli hiljainen pohdiskelija, rauhaa rakastava ja syvästi uskonnolli­

nen ihminen, joka koki Jumalan tah­

don oikeudenmukaisena, vaikka se vä­

lillä vaikeaa olikin. Sota oli isälle ras­

kasta aikaa. Hän kirjoitti "henki jos säästyy, sielu kumminkin kärsii”.

Kauan odotetun ensimmäisen lap­

sen Raimon kuoleminen keltatautiin vuonna 1945, vain viisivuotiaana, oli isälle kova isku. Isä käsitteli Raimon kuolemaa paljon taiteessaan. Maalaa­

minen toimi isälleni kanavana purkaa tuntojaan. Erityisesti isän symbolistiset työt ovat itselleni rakkaita. Niissä on monikerroksisuutta, joiden ääressä voi viivähtää usein ja pitkään ja aina niistä löytää uutta.

Näyttelyn avaustyön löysin viime keväänä aivan yllättäen kotimme vin­

tiltä muiden töiden joukosta ja se py­

säytti minut täysin. Siinä isäni todella pohtii elämän kysymyksiä, hyvää ja pahaa ja valintaa, mihin elämässään ryhtyy.

Isäni ei puhunut mielellään itses­

tään eikä taiteestaan. Hän oli huono haastateltava. Äitini kertoi, että esimer­

kiksi kerran lehtimiehet olivat tulleet Jyväskylästä haastattelemaan isääni, mutta ei siitä mitään tullut. Samaan ai­

kaan Sorjoset, jotka viettivät 40- ja 50- luvuilla kesiään Honkalassa, olivat hei- näpellolla.

Kyösti "Joel” Sorjonen oli sano­

nut, että olisitte hakeneet hänet avuksi.

Itse lehtimiehenä ja isäni läheisenä ys­

tävänä hän olisi saanut isäni avautu­

maan.

Eläm ä H onkalassa

Isä ei voinut omistautua pelkästään tai­

teen tekemiseen, vaikka hänellä talon yläkerrassa kunnon ateljeetila olikin.

Hänen täytyi käyttää paljon aikaansa maanviljelykseen. Velvollisuudentun­

Elvi ja Yrjö Hakal jouluna 1947 Honkalassa, lapset Juhani ja Liisa.

34

(3)

toisena hän kantoi päävastuun kotiti­

lastaan. "Jonkunhan nekin työt on teh­

tävä” totesi hän kerran kysymykseen, miksi hän keskittyi peltotöihin maala­

uksen kustannuksella (Simo Hannulan haastattelu).

Museonjohtaja Kari Kotilainen näyttelyluettelon esipuheessa toteaa:

"Yksinomaan taiteelle elämiseen ei tuolloin ilman apurahajärjestelmiä ja taidemarkkinoita tai merkittävää mese­

naattia ollut Saarijärvellä mahdolli­

suuksia - taiteilijalla täytyi tuolloin olla kunnon ”työ”. Yrjö Hakala kuului­

kin siihen saarijärveläisten taiteilijoi­

den joukkoon, joka teki taidettaan maanviljelyn ohessa. Yhteys työn kaut­

ta luontoon on ollut heille kaikille, ku­

ten myös Hakalalle, etu.”

Honkalassa vierailivat usein taitei­

lijat Matti Särkkä, Urho Lehtinen, Hel­

mer Selin, Magnus Forsblom ja var­

sinkin Hannes Autere. Isä ja Autere olivat saman paikkakunnan kasvatteina enemmän toistensa kanssa tekemisissä.

Mallien saaminen oli tuohon ai­

kaan vaikeaa, joten isä teki joitakin kansanaiheisia puu- ja kipsiveistoksia.

Kipsiin hän ikuisti mm. nuoren pojan, Erkki Hännisen, pään. Äitini Elvi Hän­

nisen muotokuvan hän teki heidän seu- rusteluaikanaan.

O pintom atka R anskan m aalle

Helmikuussa 1950 toteutui vihdoinkin isän haave lähteä Pariisiin. Hän oli kai­

vannut tilaisuutta päästä ulkomaille seuraamaan taidevirtauksia. Isä sai Jy­

väskylän Taiteilijaseuran stipendin

vuonna 1949. Taitelijaseura auttoi muutenkin matkan rahoituksessa. Saa­

rijärven kuntaa kehotettiin hankkimaan kokoelmiinsa isän teoksia ja Saarijär­

ven seurakunnalle laadittiin raha-ano­

mus. Lisäksi Sampolassa järjestettiin taideilta matkan rahoittamiseksi. Mat­

ka oli isälleni hyvin tärkeä ja hän haa­

veili pääsevänsä sinne myöhemminkin.

Aamupäivät hän kävi piirtämässä Aka­

temialla ja iltapäivät hän kierteli muse­

oissa.

Museoita hän piti matkansa par­

haimpana antina. Hän tutustui muun muassa Matissen, Picasson, Bounar- din. Braquen ja Legerin töihin. Kävipä hän Nizzassakin saakka heittämässä talviturkkinsa Välimereen, kuten hän itse kirjoitti. Matkan aikana nähdyt maisemat ja värit tekivät häneen suu­

ren vaikutuksen.

L anneveden Sam po nuorisoseura

Isän sosiaalinen ja toiminnallinen puo­

li ilmeni hyvin monipuolisena toimin­

tana Lanneveden Sampo Nuorisoseu­

rassa. Hän pelasi pesäpalloa, lausui, maskeerasi, puvusti, teki koreografioi­

ta, lavasti, näytteli ja ennen kaikkea ohjasi. Hän suunnitteli myös seuran tunnuksen ja lipun. Oli Sammon Kai- ku-lehden kuvittaja ja toimittajakin.

Lehti ilmestyi käsinkirjoitettuna Lan­

nevedellä vuosina 1914-1950. Isä suunnitteli myös värit taloon sen re­

montin yhteydessä 1950-luvulla. Elo­

kuvat olivat myös hänelle tärkeitä ja isä suunnitteli Lanneveden Elokuvat-

vinjetin. Isän taiteilijataustasta oli mo­

nin tavoin hyötyä nuorisoseuran toi­

minnassa.

Tärkeintä isälle oli näytelmätoi­

minta. Suurimman ja ehkä myös ansi- oikkaimman työn hän teki kuitenkin ohjaajana. Isän taito oli löytää oikeat ihmiset oikeisiin rooleihin. Sirkka Hänninen kertoi: ”Hän ei vaan kasan­

nut näytelmää, vaan löysi siihen tun­

nelman ja taustan.”

Isä voitti ohjauksillaan monia pal­

kintoja, muun muassa hän sai vuonna 1958 valtakunnallisen harrastajaohjaa­

jien palkinnon ja nuorisoseurojen ho­

peisen ansiomerkin.

Sampolassa esitetyt näytelmät oli­

vat korkeatasoisia ja useilla niistä kier­

rettiin ympäri maakuntaa.

Isä toimi myös Sampo-lehdessä aktiivisesti sen alkuajoista lähtien. Hän oli johtokunnassa ja teki lehteen piir­

roksia ja otsikkokuvia monien vuosien ajan.

V iim ekesäinen näyttely

Yrjö Hakala ja Sam Vanni Hakalan ja Ben Renvallin yhteisellä asunnolla banjoa soit­

tamassa.

Tuota näyttelyaineistoa kootessani löy­

sin isäni aivan uudella tasolla.

Onneksi äitini oli säilyttänyt isääni koskevat lehtileikkeet. Isäni ei itse nii­

tä kerännyt - kertonee sekin jotain hä­

nen luonteestaan. Tärkein matka isäni sisäiseen maailmaan olivat kuitenkin hänen äidilleni lähettämät kirjeet sekä sota-ajalta että Ranskasta. Lisäksi on muutama erittäin henkilökohtainen kir­

je ennen heidän avioliittoaan. Sain lu­

kea niitä äidilleni ääneen, koska äitini ei itse enää näe lukea.

Tunteet koskettivat meitä molem­

pia syvältä. Tajusin, kuinka lahjakas isä oli ilmaisemaan itseään ei vain tau­

lujensa ja veistostensa kautta, vaan myös kirjallisesti. Hänen ajatusmaail­

mansa tuli minulle läheiseksi ja paljon antavaksi.

Hän oli syvästi ajatteleva, viisas ihminen, filosofi, rauhaa rakastava hu­

manisti.

Lämmin kiitos kaikille yhteistyö­

tahoille ja yksityisille henkilöille, jotka tekivät mahdolliseksi viime kesän näyttelyn. Itse keräsin materiaalia yli kymmenen vuotta, yksin siitä ei olisi tullut mitään. Olin kolmetoistavuotias, kun isäni kuoli keuhkosyöpään kevääl­

lä 1961 sairastettuaan vain pari kuu­

kautta.

Erityisen iloinen olen myös siitä, että äitini pääsi näkemään näyttelyn ja olemaan mukana sen avajaisissa.

35

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kasvatus on nähty sijoituksena taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen, inhimillisen pääoman tai inhimillisten resurssien

Kustannusosakeyhtiö Otava, 1952. Yrjö Kalliselle ystävällisin terveisin L. Muistoja lapsen ja hopeahapsen. Porvoo: Werner Söderström Osakeyhtiö, 1966. Muistoja lapsen ja

[r]

Kirjaston laatutiimi ryhtyy nyt kevään aikana kokoamaan toimintakäsikirjaa yhteistyössä kirjaston työryhmien ja muiden tiimien kanssa.. Kaikille kirjaston henkilöstöön

Tosin hän väitöskirjansa (Wichmann 1897) esipuheessa varovaisesti totesi, että ennen kuin mitään lopullista Setälän teorian toimivuudesta oli mahdollista sanoa, pitäisi

Siitä se elämä kaikesta huolimat- ta jatkui. Ostettiin naapurista talo velaksi, koska palaneen omaisuuden vakuutukset olivat pienet. Uuteen kotiimme muutettuamme minä löy- sin

Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda kuuluville Turun Seudun Vanhustuki ry:n tukiystävätoiminnan asiakkaana olevien vanhusten eli tuettavien ääni ja heidän kokemuksensa

Sen laskelman mukaan ehdotettu lainsäädäntö aiheuttaisi Suomessa toimivalle vähittäiskau- palle sääntelyn täytäntöönpanovuonna noin 25 miljoonan euron lisäkustannukset ja