• Ei tuloksia

Suomalainen sarjakuva ajan kuvana ja kommentoijana

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Suomalainen sarjakuva ajan kuvana ja kommentoijana"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

138 niin & näin 2/2017

otteita ajasta

S

eminaarin teemana ja koko Tampere Kuplii -festivaalin punaisena lankana oli Suomen 100-vuotisjuhlavuoden hengessä ”Sarjakuvan Suomi”. Populaarin sarjakuvafestivaalin kes- kelle luotu seminaari täyttää jo kymmenen vuotta: sitä alettiin järjestää vuonna 2007, vain vuosi festivaalin perustamisen jälkeen. Tampere Kuplii ry:n puheenjohtaja Kyösti Koskela kertoo tapahtuman syn- tyneen ihmetyksestä, että Suomesta uupuu foorumi sar- jakuvan tutkimukselle. Historiansa aikana seminaarissa on tehty näkyväksi niin kotimaista kuin ulkomaista sarja- kuvaa ja sen yleisö on koostunut yliopisto-opiskelijoiden lisäksi sarjakuvantekijöistä, -tutkijoista ja -harrastajista.

Ensimmäisenä esitelmänä kuultiin Tampereen yli- opiston kirjallisuustieteen professori Sari Kivistön joh- datus 1900-luvun alun satiirisiin pilalehtiin. Yleensä lehdet julistivat poliittisesti hyvinkin vahvoja kantoja ja pilakuvien tehtävänä oli mahdollisimman nasevien ja pu- revien näkemysten esittäminen. Parhaimmillaan tuhansia lukijoita keränneet pilalehdet rakensivat kuvia suomalai- suudesta. Voimakas vastakkainasettelu näkyi porvariston ja työläisten kuvauksessa – molemmille oli omat kari- katyyriset esitystapansa riippuen lehden poliittisesta lin- jasta.

Pilalehdet yhdessä aikakauslehdistön kanssa loivat pohjan, jolle suomalainen sarjakuva alkoi kehkeytyä.

Suomen Sarjakuvamuseo -hankkeella on tärkeä tehtävä kotimaisen sarjakuvahistorian säilyttämisessä. Hankkeen toiminnanjohtaja ja Sarjakuvamuseo ry:n sihteeri Laura Kokko kertoi tavoitteiksi kotimaisen sarjakuvan historian keräämisen, tallentamisen ja tutkimisen. Viime vuoden lopulla hanke esimerkiksi otti huomaansa suomalaisen sarjakuvan parissa huomattavan uran tehneen Veikko

”Joonas” Savolaisen (1929–2016) mittavan elämäntyön.

Monipuolinen ja toimelias Savolainen muistetaan eri- tyisesti kahdesta pitkään sanoma- ja aikakauslehdissä il- mestyneestä sarjakuvastaan, Joonaksesta (1950–1972) ja Unto Uneksijasta (1966–2010).1

Tilojen puute vaivaa Sarjakuvamuseo-hanketta, eikä kaikkea haluttua materiaalia voida vastaanottaa. Li- säksi aika on originaaleille armoton: paperi haurastuu ja muste haalistuu, joten tarvetta digitoimiseen olisi. Omia haasteitaan asettavat niin ikään arkistoitavat esineet: ko- koelmiin on otettu originaalien lisäksi taiteilijoiden uran kannalta keskeistä esineistöä työpöydästä tennismailaan.

Historiallista näkökulmaa täydensivät nykysarjakuvan ilmiöihin keskittyvät esitelmät. Piirretty kuva on vuosi- tuhansia vanha väline ja internetin myötä sen viesti ta- voittaa laajoja yleisöjä yhä nopeammin. Kuvat liikkuvat, mutta ongelmaksi saattaa muodostua muuttuvien kon- tekstien aiheuttama merkitysten häilyvyys ja vastaanot- totapoja määrittävät kulttuurierot. Jakamisen ja julkaise- misen vaivattomuus mahdollistavat kuitenkin myös ver- taisverkostojen syntymisen, mistä esimerkkinä vaikkapa sarjakuvamuotoiset blogit.

Henkilökohtaiseen elämään, terveyteen, seksuaali- suuteen ja sukupuoli-identiteettiin liittyvät kysymykset saavat sarjakuvablogeissa visuaalisen muodon. Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Katja Kontturi ja sarjakuvatai- teilija Viivi Rintanen esittelivät yhteistyöprojektiaan, jossa he tutkivat sarjakuvabloggausta. Oman itsensä piir- täminen kerta toisensa jälkeen tekee blogeista välineen it- sereflektiolle, etäisyyden ottamiselle ja luovuudelle.

Seminaariesitelmien aiheet saivat jatkoa Tampere Kuplii -festivaalin viikonloppuohjelmassa, jossa sarja- kuvan ystävää ilahduttivat esimerkiksi uutiset historian hämäriin jääneiden kotimaisten sarjakuvien uusinta- julkaisuista. Pinnalle nousi myös nykysarjakuvan kyky piirtää esiin siirtolaistarinoita ja sukupuolen moninai- suutta.

Viite & Kirjallisuus

1 Ks. Ville Hänninen, Etsitään sarjakuvapiirtäjiä! Sarjainfo 4/2016, 14–21.

Leena Romu

Suomalainen sarjakuva ajan kuvana ja kommentoijana

Piirretty kuva voi pelkistää, kärjistää, liioitella ja paljastaa. Se on tehokas viestinvälittäjä.

1900-luvun alun satiiristen lehtien pilakuvat esittelivät karikatyyrisiä hahmoja eri

kansanosista ja rakensivat stereotyyppejä. Nykyään sarjakuvablogeissa kerrotaan tarinoita

minuudesta. Tampereen yliopistossa maaliskuussa järjestetyssä Tampere Kuplii Goes

Academic -seminaarissa tarkasteltiin pilakuvien historiaa sekä kotimaisen nykysarjakuvan

ilmiöitä ja kerronnan keinoja.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pienen maisteriohjelman etuna on ollut opiskelijoiden tiivis ryhmäytyminen sekä monitieteisen työelämän tutkimuksen ja ope- tuksen välinen mutkaton

Taustoitan seuraavaksi hieman ruotsin pakollisuuden historiaa, koska se auttaa ymmärtämään Sipilän hallituksen kärkihankkeen toisen kotimaisen kielen valinnaistamiskokeilua..

Narratologian kannalta novellissa on mielenkiintoista se, että kertojan kokemus heijastuu tekstiin kerronnan ajan ja tarinan ajan sekoittumisena, ja opiskelijani keskittyi

Satu Grünthal on kotimaisen kirjallisuuden dosentti Helsingin yliopistossa ja Turun yli- opistossa sekä äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikan yliopistonlehtori Helsingin

pirttila@uta.fi) on kansantaloustieteen professori Tampereen yliopistossa, Mikko Puhakka (mikko.puhakka@oulu.fi) on taloustieteen professori Oulun yliopistossa ja Roope

Norjassa maaliskuussa 1999 järjestetyssä Barent- sin neuvoston kuudennessa ulkoministerikokouk- sessa Suomen silloinen ulkomaankauppaministeri Ole Norrback esitti, että

Yhtei- sö sai virallisesti alkunsa vuonna 2002 Joensuun yliopistossa järjestetyssä tohtorikoulutet- tavien tapaamisessa ja jo samana vuonna järjestettiin Helsingissä

Auktorisoidun kääntäjän tutkinto eroaa kahdesta muusta edellä mainitusta Suomen valtion virallisesta kielitutkintojärjestelmästä erityisesti siinä, että se