• Ei tuloksia

Kevät 1918 keväällä 2018 – historiaa vai ei?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kevät 1918 keväällä 2018 – historiaa vai ei?"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2018 niin & näin 115

Ei ole samantekevää, millaista tekstiä tuotetaan, toi- sinnetaan ja näin ollen normalisoidaan. Tietyt tarinat voivat olla vahingollisia kerrottaviksi ja toistettaviksi, mutta rajoittaako niiden kertomatta jättäminen sanan- vapautta? Kenen ehdoilla rajat lopulta määritellään, ja kenellä on valta päättää, milloin esimerkiksi kirja on ra- sistinen? Toisaalta historiaa ei voi myöskään sensuroida vaikenemalla ja jättämällä kertomatta vahingollisiakin tarinoita tuleville sukupolville.

Miten rasismista voi ylipäätään puhua, kun ei koe it- seään rasistiksi, mutta on esimerkiksi valkoisen ihonvä- rinsä vuoksi osa rasistista historiaa ja edelleen vaikuttavia rasistisia rakenteita4? On ainakin tärkeää tiedostaa oma osallisuutensa ja asemansa niissä yhteiskunnallisissa valta- rakenteissa, jotka mahdollistavat rasismin ja vihapuheen esimerkiksi kaunokirjallisissa teoksissa.

Viitteet & Kirjallisuus

1<?> Rasismin käsitteestä ja rasismin ja filosofian välisistä kysymyksistä ks. esim. Rasismi ja filosofia. Toim. Jani Sinokki. Eetos, Turku 2017.

2 Kertomusten ja etiikan välisistä kysymyksistä laajemmin ks. esim.

Hanna Meretoja, The Ethics of Storytelling. Narrative Herme- neutics, History, and the Possible. Oxford University Press, Oxford 2018.

3 Rotukieliopista ks. Stuart Hall, Kulttuurin ja politiikan murroksia.

Toim. Juha Koivisto, Mikko Lehtonen, Timo Uusitupa & Law- rence Grossberg. Vastapaino, Tampere 1992, 280–281.

4 Esimerkiksi professori Pamela Scully on joutunut pohtimaan kysymystä omassa työssään valkoisena eteläafrikkalaisena. (Auto) Biography, Gender History, and The Limits of Reconciliation -luento Oulun yliopistolla 8.6.2018.

otteita ajasta

N

äissä merkeissä käynnistyi Tampereen yli- opiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan Alusta-verkkolehden ja Kokemuksen his- torian huippuyksikön järjestämä panee- likeskustelu ”Onko 1918 jo historiaa?”.

Tilaisuus oli virkistävä poikkeus sisällissodan satavuotis- muistokevään tarjonnassa ja sai jo pienehköstä sotaväsy- myksestä kärsivänkin innostumaan ja löytämään uusia puolia niin omasta ajattelustaan kuin yhteiskunnallisesta keskustelusta.

Keskustelijoina paneelissa olivat jo mainittujen tutkija Tuomas Hopun ja Suomen historian dosentti Marko Tikan lisäksi folkloristiikan dosentti, muistitietotutkija ja SKS:n erikoistutkija Ulla-Maija Peltonen sekä professorit Pirjo Markkola ja Pertti Haapala. Sisällissotaa ja suoma-

laista yhteiskuntaa monesta eri näkökulmasta ja monia lähteitä hyödyntäen tutkinut asiantunteva ryhmä tarjosi juuri niin mielenkiintoisen ja monipuolisen keskustelun kuin odottaa saattoi. Keskustelussa esiin nousivat erityi- sesti myyttien, politiikan ja akateemisen tutkimuksen vä- liset suhteet ja tehtävät Suomen sisällissodan historiakuvan rakentamisessa.

”Vain taistelut ovat sotaa” ja muita myyttejä

Myytit nousivat esiin heti paneelin aluksi ja toimivat siten johdatuksena keskusteluille politiikasta ja akateemisesta tutkimuksesta. Pahimmillaan myytit luovat muurin ra- kentavan dialogin eteen, mikä puolestaan edistää sellaisen poliittisen toimijan valtaa, joka tavoittelee muureja ja vas-

Anna Huhtala

Kevät 1918 keväällä 2018 – historiaa vai ei?

Kauppakeskuksen seinään on maalattu punaisella maalilla ”Luokkasota 1918”. Millaisia

ajatuksia maalaus herättää akateemisissa tutkijoissa? Kenties teksti heijastelee analogiaa

vuosien 1918 ja 2018 välillä; kenties se on yksi osoitus niistä monista tulkinnoista, joita

Suomen sisällissodalle edelleen annetaan julkisissa ja yksityisissä keskusteluissa. Vai olisiko

se dosentti Marko Tikkaa lainaten ”tesomalainen statement”, joka ei sittenkään ole kovin

syvällisesti kiinni sadan vuoden takaisissa tapahtumissa? Tutkija Tuomas Hoppu huomaa

kiitellä yhdyssanan oikeinkirjoitusta.

(2)

116 niin & näin 3/2018

takkainasettelua. Panelistit jakoivat näkemyksen, että aka- teeminen tutkimus on jatkuvaa taistelua sekä uusia että vanhoja myyttejä vastaan.

Yksittäisten myyttien lisäksi keskustelussa pohdittiin yleisemmällä tasolla syitä myyttien syntymiselle ja olemas- saololle. Panelistien mukaan paitsi sodan todelliset kauhut myös halu kauhistella luovat pohjaa iltapäivälehtien otsi- koille, joilla lehtiä myydään kontekstista irrotetuilla yk- sityiskohdilla. Tutkimuksen pitäisikin kauhistelun sijaan keskittyä käsittelemään sitä moraalista painolastia, jota yh- teiskunta edelleen kantaa mukanaan. Kevään 1918 aikana tapahtui rikoksia ja julmuuksia, joita ei ole sodan jälkeen selvitetty tai oikeudenmukaisesti käsitelty. Tämä on meidän yhteinen painolastimme, ja niin kauan kuin sitä ei ole sanoitettu, maaperä on otollinen uusien myyttien synnylle.

Keskustelukulttuuri on kuitenkin kaikkien panelistien mukaan muuttunut yhä myönteisempään suuntaan, eikä sisällissotaa tutkivan tarvitse enää pelätä julkista esitel- möintiä. Myyttejä kyllä on, mutta niistä päästetään her- kemmin irti. Tämä ilmiö liittynee myös siihen, ettei sisäl- lissota enää ole niin vahva osa identiteettiä. Dosentti Tikan mukaan tämä on signaali sodan historiaksi muuttumisesta.

Se ei tarkoita, etteikö sisällissodalla voisi olla roolia kan- sakunnan identiteetin ja historiakuvan rakentamisessa myös nykypäivänä. Onhan sisällissodasta puhuminen ja sen läpikäyminen kouluissa esimerkiksi oivallinen tilaisuus puhua omasta ”historiastamme sekä oikeasta ja väärästä”, kuten dosentti Peltonen muotoili.

”Vapauden aukio” eli poliittinen valta ja historia

Vapauden aukio oli perussuomalaisten nuorten nimieh- dotus Keskustorille sisällissodan muistovuoden kunniaksi.

Professori Haapala ilmoitti yksikantaan vastustavansa yli- päänsä nimien muuttamista, ja tämän näkemyksen pa- nelistit jakoivat. Koomisen ehdotuksen taustalla vaanii nimittäin vakavampi ilmiö. Haapala nosti esiin Puolassa alkuvuodesta voimaan astuneen lain, joka vankeusrangais- tuksen uhalla kieltää kirjoittamasta Puolan syyllisyydestä holokaustiin. Asioiden kieltäminen ja uudelleen nimeä- minen ovat yhtä ja samaa ilmiötä, jossa valtaapitävät val- jastavat historian oman asemansa tukipilariksi.

Historian tulkinnat ovat vallan välineitä. Poliitik- kojen puheissa kontekstista irrotetut tulkinnat, haluttujen myyttien vahvistaminen sekä epämääräiset viittaukset toi- mivat vallankäytön perusteluina. Toisaalta positiivisena ha- vaintona paneelissa pantiin merkille, että luennoidessaan Tampereella, presidentti Sauli Niinistö käytti vuoden 1918 tapahtumista käsitettä ’sisällissota’. Termistä, josta akateemisessa tutkimuksessa vallitsee laaja konsensus, tuli näin osa poliittista retoriikkaa ilman spekulaatiota. Sodan nimestä kiistely ei saanut presidentin puheessa tilaa, vaan Niinistö keskittyi itse sotaan ja sen tapahtumiin. Esitelmä oli rohkaiseva osoitus siitä, että hyvin argumentoidulla akateemisella tutkimuksella on merkitystä, ja että se voi tarjota ihmisille käsitteellistä tukea asioiden läpikäymiseen.

”Totuuksien vuoropuhelu” eli akateemisen tutkimuksen roolista ja tilasta

Akateemisen tutkimuksen tiimoilta paneelissa puhuttiin lähteistä sekä käsitteellistämisen haastavuudesta ja taidosta.

Keväällä puhuttanut ja paljon julkisuutta saanut Marjo Liukkosen tutkimus Hennalan naismurhat 1918 (2018) määritti osaltaan keskustelun suuntaa. Tutkimus tarkas- telee Hennalan vankileirin naisvankien kohtaloita, ja eri- tyisesti muistitiedon ja asiakirja-aineiston välinen suhde on mietityttänyt lukijoita. Kuinka luotettavana mitäkin voi pitää, ja voiko henkilön muistelu kertoa tutkijalle, mitä to- della tapahtui? Lähdekritiikin vaatiminen ei ole sama asia kuin halu salata. Panelistit muistuttivatkin, että lähteiden monipuolinen käyttö ja analysointi antavat usein parhaan tuloksen. Mikä sitten olisi luotettavin lähde vuoden 1918 suhteen? Tämä on vaikea ja tilannesidonnainen kysymys, mutta paneelissa painotettiin asiakirja-aineistoa.

Lähteiden asiantuntevan käytön lisäksi tutkijan on syytä olla tarkka käsitteissä ja niiden määrittelyssä. Sodan nimestä tuntuu nyt vallitsevan yksimielisyys, mutta kevään aikana julkisuuteen on noussut joukko muita käsitteitä, jotka jakavat tutkijoita. Käsitteet kuten keskitysleiri ja ro- tuoppi ovat itsessään vanhoja mutta Suomen sisällissotaan sovellettuina melko tuoreita. Puolitiehen jäänyt tulkinta hankaloittaa akateemista keskustelua ja jättää liian suuren mahdollisuuden väärinymmärryksille, kuten professori Markkola korosti. Vahvojen käsitteiden huolimaton sito- minen osaksi sisällissotaa koskevaa akateemista tutkimusta voi olla tukemassa myös uusien myyttien syntyä.

Ei ole esimerkiksi yhdentekevää minkälaisin käsittein keväällä 1918 toimineiden henkilöiden motiiveja sata vuotta myöhemmin sanottaa. Peltosen ajatus moraalisesta painolastista onkin syytä pitää mielessä ja pohtia, minkä- lainen tutkimus ja argumentointi edistää rakentavaa kes- kustelukulttuuria ja tekee oikeutta myös sata vuotta sitten eläneille.

Panelistit korostivat, että akateeminen tutkimus sisäl- lissodasta on pääsääntöisesti monipuolista ja laadukasta.

Väinö Linnan trilogia käynnisti 60-luvulla ”totuuksien vuoropuhelun” ja päätti yksipuolisen vapaussotatulkinnan akateemisessa tutkimuksessa. Meidän ei tarvitse olla kai- kesta samaa mieltä tai löytää yhtä totuutta, paneelissa muistutettiin. Tutkijan on oltava käsitteissään tarkka, mutta tutkimusten lukijoilla on oikeus omiin tulkintoi- hinsa, eikä se automaattisesti tarkoita vastakkainasettelua.

Avoin dialogi on mahdollista, vaikka toinen haluaisi puhua vapaussodasta ja toinen luokkasodasta.

Suomen sisällissodan 100-vuotismuistovuoden tapah- tumakalenteri on ollut runsas ja kävijämäärät osoittavat, että aihe kiinnostaa. Täytyy toivoa, että tämä on signaali myyttien väistymisestä ja halusta ymmärtää. Kun syyllisten etsiminen ja tuomitseminen vaihtuvat haluksi ymmärtää, kirjoitamme historiaa. Jokainen – oli sitten poliitikko, aka- teeminen tutkija tai osa suurta yleisöä – voi katsoa peiliin ja kysyä itseltään: onko 1918 minulle historiaa? Omien motiivien ja tulkintojen kyseenalaistaminen antanee tilaa aidolle ja rakentavalle dialogille.

otteita ajasta

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kokouksessa ehdotettiin Suomen Mui- naismuistoyhdistyksen uusiksi työjäseniksi dosentti Pia Olssonia, dosentti Timo Salmista ja dosentti Katriina Siivosta, sekä

Gardberg oli Åbo Akademin Poh- joismaisen kulttuurihistorian dosentti 1961-72, Tukholman yliopiston dosentti 1965- 66 ja Turun yliopiston historiallisen ajan arkeologian dosentti

Juha Koivisto, YTT, FM, dosentti, Sosiaalitieteiden laitos, Helsingin yliopisto Lotta Lounasmeri, VTT, tutkija. Viestinnän oppiaine, sosiaalitieteiden laitos,

joel kuortti, FT, dosentti, englannin kielen lehtori, Jyväskylän yliopisto, kielten laitos. katariina kyrölä, FM, tutkija, Turun

Martti Siisiäinen, YTT, dosentti, Jyväskylän yliopisto Dan Steinbock, vrT, tutkija, Suomen Akatemia likka Tervonen, YTL, Helsinki. Liisa Uusitalo, dosentti,

min hän on toiminut ekonomistina suomen pankissa ja euroopan keskuspankissa.. dosentti panu Kalmi, phd, on nimitetty suomen akatemian

Olli Tahvonen, KTT, dosentti, Suomen Akatemian nuorempi tutkija, Oulun yliopisto. Juha Tervonen,

Historian taju liittyy paitsi suomen kielen ammattilaisen identiteettiin myös tutkimusetiikkaan ja tieteenalan sisältöihin. Siksi on tärkeää tutustua historiaa n ja