• Ei tuloksia

Helsingin historian aarrearkku näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Helsingin historian aarrearkku näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

52 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 1 / 2 0 1 0

Helsingin historian aarrearkku

Jari Sedergren Helsinki. Historiallinen

kaupunkikartasto. Toim. Marjatta Hietala, Martti Helminen ja Merja Lahtinen. Helsingin kaupunki, Tietokeskus ja Helsingin kaupunginarkisto. Helsinki 2009.

Viime vuoden uutuuksiin kuuluva suomen- ja englanninkielinen Hel- singin historiallinen kaupunkikar- tasto on enemmän kuin karttojen kokoelma. Suurikokoinen teos on korkealuokkainen, taiten viimeis- telty tietokirja, joka sekä informoi että tuottaa lukijalleen ja katsojal- leen nautintoa. Teos ei taatusti me- netä arvoaan vuo sien kuluessa, sa- nottiinpa tietokirjojen asemasta mi- tä hyvänsä. Eri alojen akateemiselle tutkimukselle, kaupunkisuunnitte- lulle ja paikallishistorialle tällaiset kartastot ovat aarrearkku, joka si- sältää harkittua ja tarkistettua tie- toa myöhemmälle tutkimukselle.

Kartanlehdet ovat perinteises- ti olleet intohimojen kohde, olipa kysymys niinkin erilaisista lähtö- kohdista kuin seikkailun tai kau- komatkailun kaipuusta tai keräili- jän loputtomasta halusta. Esimer- kit ovat monet, tunnetuimpana Jo- seph Conradin Heart of Darkness (1902) tai vaikkapa monet verkko- huutokaupat. Moninkertaisen ko- pioitavuuden aikana kartat ovat tulleet saataville niin koteihin kuin kirjastoihinkin. Silti perusteellinen historiallinen kartasto kotikaupun- gista on yksityiskodeissa harvinai- suus, vaikka sellainen olisikin kou- luajoilta jäänyt talteen. Helsingistä kiinnostuneelle Historiallinen kau- punkikartasto on välttämättömyys,

vaikka hinta nouseekin ymmärret- tävästi reilusti yli keskiverron kir- jan.

Tampereen yliopiston profes- sorin Marjatta Hietalan, Helsingin kaupunginarkiston erikoistutkijan Martti Helmisen ja toimitussihtee- rinä toimineen maisteri Merja Lah- tisen mittava toimitustyö perustuu kansainväliseen suunnitelmaan, jonka taustat ovat vuodessa 1955.

Silloin Kansainvälinen kaupunki- historiallinen komissio aloitti so- dan raunioittamassa Euroopassa historiallisten kartastojen hank- keen. Ajatuksena oli yhtenäistää eri puolilla Eurooppaa ilmestyvät kar- tastot, mutta tavoitteesta luovut- tiin. Vuonna 1968 Oxfordissa so- vittiin joistakin kaikkiin ilmesty- viin kartastoihin liittyvistä kartois- ta ja niiden mittasuhteista: mukana ovat sopivassa mittasuhteessa vuo- den 1850 kartta kaupungista ja sen ympäristöstä sekä nykyisestä kau- pungista.

Historiallisen kartan luontee- seen kuuluu sisällyttää karttoi- hin ominaisuuksia, joista selviäi- si maanomistukseen, julkisiin ra- kennuksiin, kortteleihin ja tont- teihin liittyviä yksityiskohtia.

Tällaisia kartastoja alkoi ilmestyä Englannissa vuonna 1969, seuraa- valla vuosikymmenellä alkoivat il- mestyä Reinin kaupunkikartastot, Saksan kaupunkikartastot ja moni- en pääkaupunkien kartastot. Vuo- teen 2008 mennessä on julkaistu jo lähes 400 kartastoa eri puolilta Eurooppaa. Itäisen Keski-Euroo- pan vapautuksen jälkeen määrä on nopeassa kasvussa. Pohjoismais- ta on tehty yhteensä 11 kartastoa, Suomesta ovat ilmestyneet Tu- run, Porvoon ja Kokkolan kartas- tot. Arkkitehti Olof Stenius julkai- si vuonna 1969 perusteellisen teok-

sen Helsingin asemakaavahistorial- linen kartasto.

Pohjoismaisten kartastojen eri- koispiirre on ollut sosiotopografi- nen analyysi, jossa kaupungin eri osien sosiaalista jakaumaa luon- nehditaan erityisin kartoin. Pal- veluteemakarttojen esittäminen on uusi ilmiö: idea on saatu Irlan- nista, joka on toiminut muutenkin suomalaisten esikuvana. Kaiken kaikkiaan eri kaupunkien kartas- tot eroavat toisistaan varsin suures- ti. Uusin ilmiö lienee irlantilaisten ratkaisu julkaista kartasto myös CD-ROM-tallenteena.

Kaupunkikartaston perusidea on tarkastella asemakaavoja ja kau- punkien fyysistä rakennetta pit- källä aikavälillä. Näin syntyvä ku- va kehittyvästä kaupungista antaa mahdollisuuden vertailuun kau- punkien välillä sekä tarjoaa läpi- leikkauksen esillä olevan kaupun- gin omaan kerroksellisuuteen, kas- vuun, sosiaaliseen rakenteeseen ja siihen, kuinka eri toiminnot on si- joitettu kaupunkiin.

Julkiset rakennukset ja esimer- kiksi muistomerkit kertovat omaa kieltään kaupunkitilan luonteesta, olipa lähtökohtana kolonialismin kaltainen ilmiö tai kaupungin stra- teginen ajattelu tarkasteltaessa hal- lintorakennusten, kasarmien, po- liisilaitosten ja vankilan kaltaisia instituutioita. Tarkastelunäkökul- ma voi hyvin olla kansainvälinen:

vertailun lisäksi voi kysyä, kuten te- kijät kysyvät: ”Miten monisatavuo- tinen Ruotsin aika (1550–1809) tai autonomian aika Venäjän yhtey- dessä (1809–1917) näkyvät Hel- singissä?” Tekijät eivät kuitenkaan käytä nationalismiin liittyvää käsit- teistöä, vaikka se olisi ollut epäile- mättä hyödyllistä.

Kirjan hieman yli 200 sivua ja-

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 1 / 2 0 1 0 53 kaantuvat englanninkielisen esipu-

heen ja johdannon jälkeen yhteen- toista lukuun sekä karttaliitteisiin.

Vanhimpaan maanmuodostukseen tai asutushistoriaan ei kartoin tai tekstein edetä. 1500- ja 1600-luvun rakennuksia ei ole. Siksi tutkimus- tulokset perustuvat arkeologisiin löytöihin ja historiallisiin tutkimuk- siin, joiden perusteella on rakennet- tu ensimmäiset asemakaavat.

Monipuolisesti kaupungin muutosta kuvaavia karttoja reunus- tavat taiten valitut nykypäivän tai historialliset valokuvat sekä yleis- esityksen tasolta karttoja konteks- toivat tekstit. Viaporin linnoittami- sen seurauksista edetään pian au- tonomian empirekeskustan raken- tamiseen. Viiden kaupunginosan rakentaminen tuli helpommak- si tulipalon tuhottua vuonna 1808 neljänneksen kaupungista. Kortte- lien nimeäminen tapahtui Tukhol- man mallin mukaisesti, ensin eläin- ten nimillä, sittemmin myös kas- vien. Julkisten rakennusten mer- kitystä alleviivaa se, että ne saivat erityisen huomion kartoissa jo var-

hain. Näiden tulkinnassa olisi hy- vin voinut käyttää myös ideologi- oihin ja nationalismiin liittyvää kä- sitteistöä.

Autonomian ajan kartat valaise- vat myös suomen-, ruotsin- ja ve- näjänkielisten toimintaa. Itsenäis- tymisen jälkeen kansainvälinen suuntaus väheni ja venäjä karsittiin pian nimistöstä pois. Kaupungin perustaminen (1550), siirto nykyi- selle paikalle Vironniemelle (1640) ja Ruotsin puolustussuunnitelmien toteutuminen 1700-luvulla isonvi- han ja pikkuvihan jälkeen kasvat- tivat kaupungin asukaslukua. Ve- näjän vallan alkaessa vuonna 1809 se oli noin neljä tuhatta. Suomen- kielisten määrä ylitti ruotsinkielis- ten määrän noin vuonna 1900, kun kaupungissa oli melkein 80 000 asu- kasta.

Kartoin ja selkein tilastoin teh- tävässä tarkastelussa teos esittää havainnollisesti myös asukkaiden ammatti- ja ikärakenteita, mitä voidaan vertailla tietoihin elinolo- suhteista esimerkiksi tuberkuloo- siin sairastuneiden ja köyhäina-

pua saaneiden suhteen. Nämä kar- tat osoittavat myös, miten ja miksi eri kaupunginosien maine syntyy:

niillä on pohjansa reaalimaailmas- sa. Sama koskee asuntoja ja ahtaas- ti asumisen traditiota. Lähtökohdat ovat kylmässä ilmastossa ja lämmi- tyksen kalleudessa. Pientä oli hel- pompi lämmittää. Se ei selitä, mik- si tilanne pysyi ennallaan niin pit- kään – uusin ilmiö lienee yksiötar- peen korostus, nyt sinkkuasumisen ylistyksenä.

Toinen luku jatkaa yleisesitystä maankäytön ja rakentumisen tar- kastelulla. Empirerakentaminen vuo sina 1810–1860 merkitsi ase- makaavoitusta historiasta tuttujen nimien johdolla: J. A. Ehrenström aloitti työn vuonna 1812 ja saksalai- nen C. L. Engel kutsuttiin Helsinkiin vuonna 1816 edellisen alaisuuteen.

Engelin esikuvana oli Pietari, to- sin pienoiskoossa. Kuten käy ilmi, jo tällöin Zachris Topeliuksen kaltai- nen ajan henkeä peilaava journalis- ti kirjoitti elinkustannusten kalleu- desta, kiinteistökeinottelusta, kor- kean vuokratason lamauttavasta vaikutuksesta ja asunnottomuudes- ta. Varattomalle väelle varattiinkin tontteja kaupungin laidoilta, jonne

”vapaa kasvu” sijoitettiin.

Helsingin muutosta vauhditti- vat jatkossa teollistuminen ja siihen luontevasti liittyvät uudet liiken- nejärjestelyt ja kunnallistekniikka.

Teollisuus toi laitakaupungit kau- pungin kontrolliin. Samalla epä- virallisen talouden kausi alkoi olla ohi. Käytännössä teollisuus erottaa tuotantovälineiden sijainnin, työ- väestön ja heidän asumisensa. Sa- malla kaupunki erottautuu työ väen asuntoalueisiin ja esikaupunkiyh- dyskuntiin: syntyy kaksi polarisoi- tunutta symbolimiljöötä ja arvo- maailmaa.

Monipuolisesti kaupungin muutosta kuvaavia karttoja reunustavat taiten valitut nykypäivän tai historialliset valokuvat.

(3)

54 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 1 / 2 0 1 0

Helsingin keskusta sai omat ki- vilinnansa 1800-luvun lopussa. Kir- jan valokuvat osin jo hävinneistä ra- kennuksista kuvaavat hyvin niiden klassista luonnetta. Kortte lien suu- rentuminen ja geometrisesti sään- nönmukaiset kokonaisuudet erot- tuvat kartoissa, joskin uteliaisuu- den valtaamalle keski-ikäiselle lu- kijalle suurennuslasi on aika ajoin hyvä ystävä käytetyn symboliikan selitystekstejä etsiessä.

1900-luvulle tultaessa kauneus ja tehokkuus asetettiin vastakkain.

Samalla tuli kansainvälisesti jo tu- tulla tavalla harkittavaksi, oliko Helsinki kasvamassa suurkaupun- giksi. Tehokkuus voitti, ja suur- kaupungin malli saatiin Yhdysval- loista. Teos esittelee ensimmäisen yleiskaavan, asemakaava-arkkiteh- din Bertel Jungin vuonna 1911 jul- kaiseman luonnoksen. Sen inspi- raationa oli Berliinin edellisvuoti- nen kaupunkisuunnittelunäyttely.

Jungin ja samalla vuosikymmenel- lä yleissuunnitelman tehneen Eli- el Saarisen ajatukset hyvien liiken- neyhteyksien ja satelliittikaupun- kien sarjalla varustetusta Suur-Hel- singistä jäivät visioiksi. Ne elivät

vuosien 1921 ja 1932 yleisasema- kaavoissa, mutta eivät käytännön rakentamisessa, jossa nauhamai- nen kasvu oli voimakasta rautatei- den ja maanteiden vierustoilla.

Alueliitokset ja suureen maal- tamuuttoon liittyvä lähiö- ja alue- rakentaminen luonnehtivat sodan jälkeistä aikaa. Keskustan suun- nitteluideologia muuttui, autolii- kenne kasvoi, väestö väheni ja vä- hittäiskauppa siirtyi ostoskeskuk- siin. Metropoli-idea johti kasvun hallintaan ja kaupunkirakentami- sen eheyttämiseen, minkä osoittaa hyvin teoksen karttapari vuosilta 1850 ja 1980.

Kahden yleisluvun jälkeen teos etenee Aleksanterinkadun histo- riaan, jota valaistaan kartoin ja ha- vainnollisin valokuvin. Tilastolli- nen tarkastelu kertoo tontinomis- tajista eri vuosisadoilla, esittelee nimistön historian ja osoittaa tun- netuimmat liikkeenharjoittajat ja omistajat. Myös Katajanokka saa oman lyhyen lukunsa.

Näyttävän erikoisluvun saa myös liikenne meriyhteyksistä met roon ja lentoliikenteeseen. Luku Helsingin kouluoloista on malliesimerkki laa-

jan aiheen tiiviistä esittelystä taval- la, jossa kuvat ja teksti tukevat toi- siaan. Ehkäpä yliopiston merkityk- seen olisi voinut kiinnittää enem- mänkin huomiota, mutta siitä on saatavissa erikoisjulkaisuja. Helsin- gin kirkot on esitelty omassa luvus- saan samaten tiiviisti. Luvun kuva- valinnat ovat enemmänkin arkki- tehtonisia piirteitä paljastavia kuin makeita mainoskuvia. Valinnat ko- rostavat tiukan asiatyylin valintaa, vaikka myyntimies olisi voinut toi- mia toisinkin.

Valitun metodin erilaisista mah- dollisuuksia osoittavat luvut Helsin- gin kaupunginkirjastoista ja teatte- reista sekä terveyden- ja sairaanhoi- dosta. Lukujen järjestys olisi voinut olla toinenkin. Jos edellinen on kel- po, mutta käytännössä kuivahko teema, jälkimmäinen on loistava osoitus siitä, että vaikea, monitahoi- nen ja tärkeä aihe voidaan kuvien, karttojen ja tiiviin tekstin yhdistel- mänä esittää selkeästi. Viimeinen luku on taitava tietoisku lastentar- hoista ja päiväkodeista. Kirjan päät- tävät kartat nykytilanteesta ja erillis- liitteenä julkaistu yksityiskohta vuo- den 1878 kartasta.

Kaiken kaikkiaan Helsingin his- toriallinen kartasto on hyvää työ- tä. Yleisestä yksityiskohtiin etene- vä järjestys ja karttojen, tilastojen, valokuvien ja tekstien metodinen käyttö toimii pääosin erinomaises- ti. Tosin kulttuuri-instituutioiden esittely vain rakennusten ja paikko- jen kautta supistaa niiden kulttuu- rista kokonaiskuvaa liikaa, vaikka teatterikuvien sarja oman lukunsa lopussa on sinänsä loistelias.

Kirjoittaja on valtiotieteiden tohtori ja Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.

Helsingin historiallisen kartaston kuvitus on herkullinen. Elinkeinoista mainos- ja valokuvin sekä kartoin esitellään elintarvikekauppa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kummat kuvat -teoksen keskiössä ovat 1900-luvun alun eurooppalaisen käyttökuvakult- tuurin osalta erityisesti postikortit, joita Kalha on kerännyt etenkin berliiniläisistä divareista,

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Heti alkuun hän muistutti, että nykypäivän tutkijoita askarrut- tavat kysymykset elämän ole- muksesta eivät ole niin uusia kuin niiden usein annetaan ymmärtää olevan..

Kieli on tärkein tion välittäjä ja koostaa sinänsä karttoja jokka kuvvaava konkreetista maailmaa, mutta samala kieli sinänsä on muotoa: eihään käsitheitä mene

Primary gemination, where a consonant lengthens or doubles after a short stressed syllable and before a long vowel.. (pitvtä ”pitää”

Sijoittaessaan ensimmäiseen osaan se- kä kirjoittamattoman kirjallisuuden eli kansanrunouden että Ruotsin vallan ajan kirjallisuuden toimituskunta on ha- lunnut

Palvelussa on valmiina käytössä OpenStreetMap ja MapBoxin satelliittikuvat, mutta voit käyttää myös muita karttoja, kuten Maanmittauslaitoksen taustakarttoja, ortokuvia

Kuka tahansa voi tehdä karttoja Kukaan ei voi enää olla kaiken kartta- tiedon haltija.. Kukaan ei voi määritellä, millaisia karttoja kansa