• Ei tuloksia

Harris-harha näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Harris-harha näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E TE ES

S

ÄTA

A P TU H U

44

TIETEESSÄ TAPAHTUU 7/2007

Matti Kamppinen kirjoittaa jälleen kerran monelta osin oivaltavasti uskonnosta arvioi- dessaan Sam Harrisin ja Richard Dawkinsin kirjoja (Tieteessä tapahtuu 5/2007). Olen jois- takin asioista samaa mieltä ja pidän kirjoitusta arvokkaana keskustelupuheenvuorona. Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota yhteen ongel- malliseen seikkaan.

Kamppisen mukaan Harrisin kirja alkaa tarinal- la, johon jokaisen uskonnontutkijan olisi syytä tutustua (miksi?). Tarina kertoo verisen itsemur- haiskun suorittajasta, jonka teosta niin hänen vanhempansa kuin naapurinsa ovat ylpeitä.

Kertomuksesta voidaan kuulemma päätellä po- jan olleen a) uskovainen ja b) muslimi (mutta ei juuri muuta).

Koska Harrisin kirja on Kamppisen mukaan uskontotiedettä parhaimmillaan, voisi olettaa, että tarina on hyvin dokumentoitu ja sille on olemassa jokin lähde. Näin ei kuitenkaan näy- tä olevan. Harris on mitä ilmeisimmin sepittä- nyt koko jutun omasta päästään ja pitää sitä tästä huolimatta jotenkin todistusvoimaisena.

Itsemurhaterroristeja tutkinut antropolo- gi Scott Atran kysyy The Edgen verkkosivuilla (http://www.edge.org/discourse/bb.html), mis- tä Harris on saanut ”faktansa”. No, hän kuulem- ma vain ”lukee”.

Kuusi kuukatta itsemurhaiskun jälkeen kir- joitetut lehtijutut ovat kuitenkin keskimäärin 30- prosenttisesti virheellisiä keskeisten faktojen ja varsinkin iskun tekijän motiivien ja perheen tun- tojen osalta (Michiganin yliopiston tietokanta).

Ahkerimmat viimeaikaiset itsemurhapommitta- jien ryhmät ovat lisäksi pääosin maallisia mutta nimellisesti hindulaisia (Sri Lankan tamili-tiike- rit). Atranin tekemät lukuisat palestiinalaisten it- semurhapommittajien läheisten haastattelut eivät myöskään kerro minkäänlaisesta vanhempien yl- peydestä lastensa hirmutekojen takia.

Atran haastatteli muun muassa erään 16-vuo- tiaan itsemurhaiskussa menehtyneen lapsen van- hempia Gazassa syyskuussa 2004. Atran kysyi

isältä, arveliko tämä poikansa teon parantavan asioita. ”Ei”, isä sanoi ja ojensi Atranille Hama- sin suositteleman Al Aqsan marttyyriprikaatin pamfletin, jossa ylistettiin kuusi kuukautta ai- emmin kuolleen pojan tekoa. ”Ota sinä tämä”, isä sanoi, ”polta se, jos haluat. Onko tämä muka pojan arvoinen?”

Kertaakaan Atran ei myöskään ole törmän- nyt uskomukseen paratiisin 72:sta neitsyestä itse- murhaiskun motiivina. Tilastot osoittavat myös, että iskujen tekijät eivät ole kouluttamattomia, köyhiä tai häiriintyneitä. Monilla on ollut yliopis- tokoulutus ja hyvä toimeentulo.

Samanlaista kritiikkiä Harrisin ”faktoja” koh- taan esitti turkkilais-yhdysvaltalainen fyysikko Taner Edis eräässä konferensissa, jossa olin tam- mikuussa 2007. Edis on aktiivinen ateisti, mutta hän on myös asioihin vakavasti suhtautuva tut- kija, joka vaatii, että faktojen on pidettävä paik- kansa.

Atran kysyykin (siteeraten Harrisia itseään), vastaako Harris todelliseen todistusaineistoon ar- gumenteilla, jotka on ”suunniteltu minimoimaan henkilökohtaisten vinoumien ja itsepetoksen jul- kiset vaikutukset” vai jatkaako hän ”teeskente- lyä, että tietää asioita, joita sinä et tiedä”. Atranin mukaan Harrisin (ja eräiden muiden) Salk Ins- tituutin konferenssissa ”tosiksi vannotut mut- ta kritiikittömät argumentit tieteen moraalisesta voimasta ja uskonnon moraalisesta vararikosta eivät sisältäneet tiedettä lainkaan”.

Puuttumatta asiaan muilta osin olen halunnut tuoda esiin vain sen, että myös uskontokritiikis- sä väitteet on perusteltava tosiasioilla ja yleistä- misen ongelmaan on suhtauduttava vakavasti.

Muuten uskontokritiikistä voi tulla eräänlainen käänteinen ristiretki, jossa tarkoitus pyhittää kei- not. Sellaista en suosittele opiksi uskontotietei- lijöille.

Filosofian tohtori Ilkka Pyysiäinen työskentelee Suomen Akatemian tutkijana.

Harris-harha

Ilkka Pyysiäinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Toisin kuin hierarkkinen klusterianalyysi, K-means-klusterianalyysi kuitenkin edellyttää, että tutkija päättää etukäteen, montako ryhmää hän haluaa lopputulokseksi..

Tämän kokemuksen syntymistä edesauttoi osaltaan myös se, että konferenssiin osallistui sekä uskontotieteilijöitä että teologeja, ja ylipäänsä uskontoa monesta eri

Näin Uskonnontutkija – Religionsforskaren –verkkojulkaisun tarkoituksena on tavoittaa myös muita kuin yliopistojen uskontotieteen oppiaineiden piirissä toimivia

Lienee kuitenkin niin, että parempaan lopputulokseen olisi päästy niin asiakkaiden kuin yrityksenkin kannalta, jos kirjoittaja olisi malttanut differen- tioida tuotteensa ei

Suljetulla koo- dilla Harris tarkoittaa koodia, joka on muuttumaton puhujasta toiseen ja tilanteesta toiseen (mp.). Harrisin mukaan kieli ei kuitenkaan voi olla suljettu

Terminologiaan liittyvänä on syytä ottaa erikseen esille myös kirjoittajan käyttämät murrealueiden ja murteiden nimitykset. 24) Wiik toteaa, että niitä Suomen murrealueita,

jäl- leenrakennuksen aikaan keskittyvässä näyt- telyssä, sekä miinanraivaajaksi varustellun, jo 1915 valmistuneen yhteysalus Wilhelm Carpelanin liittämisessä osaksi Forum

On tärkeä lukea myös nimen loppuosa, Tarina Suomen moder- nisaatiosta ja ihmisistä jotka sen tekivät, sillä siitä on kysymys.. Kirja tarjoaa tiiviin kudelman