• Ei tuloksia

Kuolema, unohdus – ja kosmologi näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuolema, unohdus – ja kosmologi näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 6 / 2 0 1 0 59

Kuolema, unohdus – ja

kosmologi

Anto Leikola Kari Enqvist: Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat. WSOY 2009.

Kosmologi Kari Enqvist tunne- taan ahkerana tieteensä populari- soijana ja filosofisena kirjailijana.

Kuoleman ja unohtamisen aikakir- jat on hänen yhdeksäs kirjansa vii- dentoista vuoden aikana, mikä on melkoinen saavutus tietokirjaili- jalta – ja olisi minkä lajin kirjaili- ja hyvänsä. Hänellä on Suomessa vain harvoja vertaisia, jotka olisi- vat jatkuvasti selvittäneet yleisölle maailmankaikkeuden rakennetta ja luonnetta. Monissa maissa vas- taavanlaisia kirjoittajia on runsaas- tikin, mutta Suomessa tällainen työ on niin kannattamatonta ja luon- nontieteellinen kulttuuri niin ka- peaa, että harva siihen antautuu, el- lei tunne vastustamatonta kirjoitta- misen tarvetta.

Enqvistillä tällainen tarve tun- tuu olevan vahva, ja hyvä niin, sil- lä hän osaa kirjoittaa, eikä haittaa, vaikka hän olisi kirjoittanut osak- si samoista asioista ennenkin. En- qvistin uusi kirja on kuitenkin ai- kaisempia persoonallisempi: se kertoo hänestä itsestään – tai oi- keammin, se kertoo hänen van- hemmistaan. Enqvistin isä sairas- tui ja kuoli kohtalaisen iäkkäänä, hänen äitinsä taas sairastui Alzhei- merin tautiin. Molempia Enqvist kuvaa objektiivisesti, ikään kuin ulkopuolisesti, mutta ei silti vailla lämpöä. Kuoleman ja unohtamisen teemat sananmukaisesti kannatte- levat tekstiä. Samalla käyvät ilmi Kari Enqvistin omat lähtökohdat

ja toisaalta se, miten kauas hän on edennyt edellispolven maailmasta.

On vaikea sanoa, onko Enqvis- tin kuvaus taustastaan ja vanhem- mistaan johdantoa kirjassa tuon- nempana vastaan tuleviin ajatuk- siin, vai onko kirjan filosofisempi jälkipuolisko kokonaan irrallaan sen inhimillisemmästä alkupuolis- kosta. Jälkipuolisko näet käsittelee pääosin uskontoja ja uskomuksia, vaikka sen lopulla palataan myös tekijän henkilökohtaisiin muistoi- hin. Vanhastaan tiedetään, että En- qvist suhtautuu uskontoihin nega- tiivisesti, ja syystäkin hän määrit- telee itsensä uskonnottomaksi, ih- miseksi, joka ei tarvitse uskontoa ja jolla ei sellaista ole. Hän selvittelee eri tapoja suhtautua uskontoon – tai sitä muistuttaviin uskomuksiin – ja jaottelee ”epäuskoisia” deisteik- si, teisteiksi ja agnostikoiksi. Mut- ta uskonnoton ei kuulu mihinkään näistä ryhmistä.

Uskonnottomalle Jumala on ajatuk- sena järjetön. Jumalan olemassaolo ei hänelle ole edes mielenkiintoinen kysymys.

Uskontojen olemassaolo ja us- kovien psykologia tuntuvat kui- tenkin olevan kirjoittajalle mie- lenkiintoisia kysymyksiä, ja vaik- ka Enqvist selittää, ettei hän pyri käännyttämään ketään eikä käy so- taa uskontoja vastaan, hän itse asi- assa käy sitä, välillä varsin kiivaas- tikin. Tämä on ymmärrettävää, jos otetaan täydestä Enqvistin lauseet

”Uskonto on tekoja, ei ajattelua. Us- konto on kaikki, mitä sen nimissä tehdään.” Uskontojen nimissä on tehty mitä kammottavimpia teko- ja. Mutta ovatko ne uskontoa? Ei- kö aina voida väittää, että uskon- tojen nimissä tehdyt raakuudet ja vääryydet ovat uskonnon vääris- telyä, silkasta vallanhimosta kum-

puavien väärien tekojen kelvoton- ta puolustelua?

Enqvistin toinen määrittely on, että uskonto ei ole uskoa johonkin vaan uskoa uskomiseen.

Sellaisena se voitaisiin jättää muhi- maan kirkkoihin ja moskeijoihin ellei se pyrkisi kuristamaan myös niitä, joil- la uskoa ei ole.

Tällä alueella Enqvistin kritiikki saa konkreettista sisältöä: hän pyr- kii yhteiskunnan maallistamiseen, katkomaan kirkon ja valtion siteitä samassa hengessä kuin niitä katkoi- vat Amerikan ja Ranskan vallanku- moukset, joiden seurauksena mo- lemmissa maissa valtio on viralli- sesti uskonnoton. Kun Enqvist pu- huu lapsikastetta vastaan, hän on omalta kannaltaan oikeassa, mut- ta jättää vähälle huomiolle sen, että joka tapauksessa jokainen voi täysi- ikäisenä erota kirkosta jos haluaa.

Monessa maassa ei ole vielä pääs- ty näin pitkälle.

Uskonnosta on turha väitellä, sillä uskolla ei ole ankkuria vaan se mukau- tuu argumenttien painosta ja etsii uuden uoman kuin vesi.

Kuitenkin Enqvist osallistuu väittelyyn, vieläpä kiivaastikin, ja juuri se tekee hänen kirjastaan myös jälkipuoliskoltaan kiinnosta- van. Sillä rationaalisella väittelyllä, jonka argumentointiin tiedemies on omalla sektorillaan tottunut, ei uskonnon alueella ole mitään vir- kaa, siksi jokainen tällaiseen väitte- lyyn antautuva näyttää tuulimylly- jä vastaan taistelevalta Don Quijo- telta. Tieteelliset uskomukset eivät lainkaan muistuta uskonnollisia uskomuksia, Enqvist toteaa, ja tä- mäkin vahvistaa käsitystä, että ra- tionaalisessa väittelyssä uskonnol- lisista kysymyksistä ei ole mitään mieltä. Silti hänen olisi suonut täs- mentävän, millaisia uskomuksia

(2)

60 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 6 / 2 0 1 0

hän kulloinkin tarkoittaa. Sellaisia yleisluontoisia toteamuksia, kuin

”Jumala on kaikkialla” tai ”Juma- la on rakkaus”, joista ei todellakaan saa syntymään paljon keskustelua, vai esimerkiksi kaikkea sitä, mitä apostolinen uskontunnustus luet- telee? Toisin sanoen, spesifioidaan- ko uskonnolliset väitteet tiettyihin kristinuskon ja erityisesti luterilai- suuden tunnustuskirjoihin, Van- ha ja Uusi Testamentti tietysti mu- kaan luettuina, ja lisäksi Koraaniin ja kymmeniin muihin eri uskonto- jen peruskirjoihin, vai jätetäänkö koko ”uskonnollisuus” ikään kuin ilmaan roikkumaan vailla täsmäl- listä sisältöä?

Kirjansa alkupuolella Enqvist kertoo yli kahdenkymmenen sivun verran Hiroshimaan ja Nagasakiin pudotetuista atomipommeista ja niiden tuhovaikutuksista. Samaan teemaan hän palaa kirjan lopulla.

Mutta lukija jää miettimään, mi- tä hän tällä haluaa viime kädessä sanoa. Sitäkö, että fyysikot, jotka pommin rakensivat, ovat yhtä syn- tisiä ihmisiä kuin muutkin, vaikka pommin käyttömääräyksen antoi- vatkin muut kuin fyysikot? Vai si- tä, että kuoleman ja tuhon kylvämi- nen nykyisissä fysiikan vauhditta- missa sodissa on mittavampaa kuin entisissä ”tavallisissa” sodissa, jot- ka atomisotaan verrattuina – ja riit- tävän matkan päästä katsottuina – vaikuttavat vain lähes harmittomil- ta pikku kahakoilta? Sotien ja nii- hin kuuluvien pommitusten syiden ja syyllisyyksien pohtiminen vaati- si ehkä kokonaan toisen kirjan, ja onhan sellaisia toki julkaistukin.

Kaiken kaikkiaan, Enqvistin kirja on pohdiskelua kuolemasta, unohtamisesta ja paljosta muusta- kin, ei mikään filosofinen järjestel- mä tai synteesi tai lopullinen vas-

taus mihinkään. Lukija voi kokea olevansa mukana erään paljon tie- tävän ja paljon ajatelleen ihmisen ajattelun virrassa. Voiko enempää vaatiakaan?

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston oppihistorian professori (emeritus).

Elinkaarimallia muillekin

Markus Hotakainen Hannu Karttunen, Karl Johan Donner, Pekka Kröger, Heikki Oja, Markku Poutanen (toim.):

Tähtitieteen perusteet – 5. laitos, Ursa 2010.

Nykyisellään, kun kirjojen elin- kaari lasketaan korkeintaan kuu- kausissa, tällaisen klassikon uudis- tettu laitos on tervetullut muistutus siitä, että tietokirjat eivät ole sellai- sia päiväperhoja kuin monet kus- tantajat ja useimmat kirjakauppiaat haluavat lukijoille uskotella. Yksiin kansiin koottu ja selkeästi jäsennel- ty tieto on paljon punnitumpaa ja kestävämpää kuin netistä löytyvä pikasilppu ja sälä, jonka väitetystä ajantasaisuudesta tai edes oikeel- lisuudesta ei ole välttämättä min- käänlaisia takeita.

Kokonaista tieteenalaa – eten- kin niin laajaa kuin tähtitiede – kä- sittelevät kirjat ovat tietysti ongel- mallisia. Uutta tietoa kertyy koko ajan ja sitä tuntuu tulevan kiihty- vään tahtiin. Tähtitieteen perustei- den ensimmäinen painos ilmestyi jo vuonna 1983, mutta sitä ennen- kin kirja ehti olla käytössä Helsin- gin yliopiston tähtitieteen perus- kurssilla valokopioversiona. Sen jälkeen laajentuvassa maailman- kaikkeudessa on tapahtunut pal-

jon. Niinpä kirjasta onkin tarjolla jo viides laitos.

Uudessa laitoksessa johdanto- lukua on laajennettu tähtitaivaan kohteiden esittelyllä, sillä – kuten tekijät esipuheessa toteavat – niitä koskeva tietämys on ”usein kovin puutteellisten tai jopa virheellisten koulukurssien varassa”. Monet kir- jan tekijöistä ovat itsekin luennoi- neet tähtitieteen peruskurssia, jo- ten he tietävät, mistä puhuvat. Ih- misten tietämys maailmankaik- keuden perusasioista on kaikesta PISA-menestyksestä huolimatta melko huteralla pohjalla.

Johdantoa seuraa monta lukua tähtitieteellisen tutkimuksen pe- rusasioita: pallotähtitiede, havain- tolaitteet, fotometriset käsitteet, sä- teilymekanismit, taivaanmekaniik- ka… Miten taivaankappaleiden si- jainti ja liike taivaalla määritetään, miten niistä tehdään havaintoja ja mitä havainnoilla mitataan, miten havaittavat ominaisuudet syntyvät ja mikä ylipäätään saa kosmoksen

”kellokoneiston” tikittämään. Näis- sä luvuissa on paljon vanhaa, käy- väksi koeteltua tietoa, jossa ei muu- toksia juuri tapahdu. Ovathan esi- merkiksi Keplerin lait, jotka kerto- vat toisiaan kiertävien kappaleiden liikkeistä, peräti 400 vuoden takaa.

Paljon on siis pysytetty ennal- laan, sillä perusfysiikassa ollaan vakaalla pohjalla. Kuut kiertävät planeettoja, planeetat tähtiä, täh- det galaksien keskustoja ja galaksit joukkojensa massiivisimpia tähti- järjestelmiä yhä edelleen Newtonin 1600-luvulla löytämien – ja Keple- rin lait selittävien – lainalaisuuk- sien mukaisesti. Suhteellisuusteo- reettiset täsmennyksetkin ovat jo lähes sadan vuoden takaa.

Aurinkokunnasta kertova lu- ku on uudessa laitoksessa jaettu

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Asiasanat: kuolema – ortodoksinen kirkko; kuolemakäsitykset; hautausmaat – or- todoksinen kirkko; siirtymäriitit – hautajaiset – Karjala; kuolema – rituaalit – Kar- jala

Kirjan loppuluvut puolestaan ovat mie- lenkiintoisia ja haasteellisia, mutta nekin jäävät ikään kuin irrallisiksi esseiksi; aihei- na ovat sarjaverbirakenteita käyttävät kie-

Tällaista tutkimusta edustaa Markus Monosen artikkeli, jossa hän tarkastelee kristinuskon ja saamelaisten perinteisen uskonnon kohtaamista kolonialistisen ajan Lapissa..

Julkaisun lopussa Järvensivu ja Koski nostavat esiin joukon mie- lenkiintoisia keskustelun aiheita. Tutkimus osoittaa, että erilaisten organisatoristen käytäntöjen so- veltamisessa

* Taulukko 1 esittää johdon kontrollin rakentumisen ääripäätilanteita. Tilanne käytännössä on kui-tenkin harvoin näin yksioikoinen. Emme väitä, ettei perinteiselle

Onkin ironista, että omalla tutkimusalallani ei juuri murehdita sitä, miten elämä Maassa kehkeytyi, tai muutenkaan tongita elämän käsitettä. Oletetaan vain, että jos elämä

Toisaalta harva kiistää, että mieli jol- lakin tapaa asuu aivoissa, tai väittää, ettei aivojen tutkiminen olisi mielen ymmärtämisen kannalta hyödyllistä.. Psykologiassa

Puhtauden veljet eivät siis väitä, että kaikkien uskon- tojen kaikki uskomukset olisivat tosia edes symbolisella tasolla.. Monet opit, esimerkiksi polyteismi, dualismi ja