• Ei tuloksia

Journalismikritiikki ja journalisti

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Journalismikritiikki ja journalisti"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Se vaatii osakseen yhä enemmän huomiota ja se syrjäyttää ihmisten omia, jokapäiväisiä huomionkoh- teita: journalismiin pitää ottaa yhä enemmän kantaa, sillä se esit- tää yhä tärkeämpiä asioita kantaa- otettavaksi. Edelleen: journalismi ei jätä yhtään elämänaluetta yksi- tyiseksi tai koskematta, se on läpitunkevaa. Taiteesta, tieteestä ym. tulee yhä välittyneempää:

journalismi välittää kulttuurituot- teita niin, että ne menettävät erityislaatunsa ja tulevat osaksi journalismia, joka on kasvamassa eräästä kulttuurin (inhimillisesti tuotetun) alueesta itse kulttuuriksi,

68

joka kattaa alleen kaiken inhimilli- sen. ] oukkotiedotuksella on vai ta, voima ja kunnia.

Se, miten tämä (jo havaittavissa oleva) kehitys vaikuttaa ihmisten psyykkiseen ja sosiaaliseen olemi- seen, on tämän tutkimusnäkökulman psykososiaalinen taso, ja se, miten se ehdottomasti vaatii vastustavan kriittisen momenttinsa, on sen moraalis-eettisen kritiikin taso.

Ilmiökokonaisuutena läpitunkeva kulttuuri tarvitsee tieteellistä tut- kimusta; kolumnitasoista

saamme varmasti aiheesta riittämiin.

tekstiä lukea

Eero Silvasti

Journalismikritiikki ja journalisti

"Massaviestinnän hämärärajaisuus tulee yhä selkeämmäksi."

Tarmo Malmberg Tämän kirjoittaja on ammatiltaan journalisti. ] aukkotiedotuksen tuo- tantoon olen osallistunut kuitenkin myös muilla kuin journalistisilla panoksilla. Olen kirjoittanut fiktii- visiä sanomia - novelleja, runoja, kuunnelmia, tv-näytelmiä jotka pyrkimysteni kannalta ovat yhtä ja samaa maailman selittämistä kuin journalistiset juttunikin; aikoi- naan mainonnantekijänä olin tuot- tamassa sanomia, jotka tähtäsivät vastaanottajan asenne- ja käyttäy- tymismuutoksiin. Kaikki nuo sano- matyypit, toisin kuin journalistiset aikaansaannokseni, ovat aina olleet enemmän tai vähemmän systemaat- tisen alalle ominaisen kritiikin kohteina.

Ensimmäinen ihmetyksen aihe on tämä: miksi joukkotiedotuksen kokonaisuudesta yleensä arvostellaan vain muita kuin journalistisia sano- mia. Musiikki, viihde, taide (teatte- rin sovellutukset) kuuluvat osina taidekritiikin perinteeseen. Tosin on myönnettävä että taidekritii- kin liepeissä esiintyy sääntöä vah-

vistavana poikkeavana kummallisuu- tena myös eräänlaista tv-journalis- min kritiikkiä, joka tuskin ansaitsee tieteellisen kritiikin mainetta enempää kuin ehkä tyypillinen tv-journalismi ansaitsee (tieteelli- syyttä tavoittelevan) oikean journa- lismin kehyksiä. Mutta varsinaiset journalistiset työni eivät juurikaan ole olleet kritiikin kohteina, mikä on puute, koska uskon kaikkinaisen vuorovaikutuksen hedelmällisyyteen.

1.

Lueskeltuani Tarmo Malmbergin journalismikritiikkiä, joka erinomai- sesti selvittelee alalla viime vuosi- na käydyn keskustelun vyyhteä, ymmärrän, jos oikein ymmärrän, ettei varsinaista (tieteellistä) jour- nalismikritiikkiä voi olla olemassa, koska kritiikki pohjaa aina alan erikoistieteeseen. Eikä journalismi- tiedettäkään ole olemassa.

Vaikeus on jo, sen Malmberg osoittaa, rajankäynnissä: mitä se journalismi oikein on? Nähtävästi sitä on paljon yksinkertaisempaa vain harjoittaa kuin pitävästi mää- ritellä, saati käydä systemaattiseen kritiikkiin pitävien määritelmien pohjalta. (Ei taidetta liioin ole

69

(2)

yleispätevästi määritelty. Silti taidekritiikin pohjana on lavea erikoistiede monine koulukuntineen.) Eivät kaikki toimittajat, jotka toimittavat joukkotiedotuksen sano- mia, ole tietenkään journalisteja.

Taiteilijan piirros sanomalehdessä on journalismia, mutta näyttely- hallissa taidetta. Tieteellistä artik- kelia on sanomalehden yliönä lähes- tyttävä journalistisin kriteerein mutta tieteellisessä aikakauskirjassa ' tieteellisin. Esseekokoel massani Onteloenkeli ( 1984) olen yrittänyt osoittaa, kuinka suorana studio- keskusteluna tuotettu ja lähetetty television poliittinen ohjelma on kaikella tapaa lähempänä politiikkaa kuin journalismia; vastaansanomat- tomasti se tietenkin on osa joukko- tiedotusta, enzensbergeriläisittäin tajunnantäyttöä.

Malmbergin analyysi valaisee erityisen se! västi - käytännön mies- tä rohkaisevalla ja rauhoittavalla tavalla ettei journalismi voi olla tiedettä, vaikka, se voi hyö- dyntää ja popularisoida sitä. Mutta valaisevat analyysit saattavat käy- tännön miehen myös entistä neu- vottomammaksi. Mitä oikein olen tekemässä, kun alan kirjanoppineet- kaan eivät pysty määrittelemään työni olemusta? Tiukka määritys - johon Pertti Hemanus tavallaan oli päätymässä - ei ehkä olisikaan hyväksi, joskin johdonmukaiselle kritiikille välttämätön perusta.

Tuossa näyttäytyy muuan journalis- min paradokseista. Ihmiset harjoit- tavat keskenään mm. monimuotoista sukupuolista kanssakäymistä, jota näkyvillä ja näkymättömillä nor- meilla yritetään säädellä. Mutta kuinka hassunkurinen on lain maa- rittely rikollisesta "haureuden har- joittamisesta". Oman alani lain- oppineita kuunnellessani joskus tuntuu, että myös journalismia maukkaimmillaan harjoittaessani 70

olenkin syyllistynyt rikolliseen haureuden harjoitukseen.

2.

Mitä hyvä- journalismikritiikki voisi olla, jotta se hyödyttäisi muitakin kuin vain tuomareita? Voisi olla ainakin kolme varsin erilaista lähtökohtaa.

( 1) Ensinnäkin hyvin luonnollisen kritiikin lähtökohta kasvaa Hema- nuksen- Tervosen objektiivisen jouk- kotiedotuksen teoriasta. Siinä siis kysellään, miten journalistinen sanoma tai tiedotusvälineen journa- lististen sanomien kokonaisuus vastaa kohdettaan. Tässä pitäisi myös kysellä, miten kattavasti journalistinen joukkotiedotus ylipää- tään kuvaa todellisuutta. Kritiikin

kuten tältä kantilta katsellen journalististen sanomien - keskiässä on siis tieto, objektiivinen tieto.

Tällä tiellä kohdataan ainakin kahdenlaisia vaikeuksia. Ensinnäkään läheskään aina ei ole yht2pitäviä käsityksiä journalististen kuvausten kohteista: mikä niissä on olennais- ta? Mihin jutun aineksia verrataan?

Miten arvioitaisiiri esimerkiksi Silvastin sanomalehtikolumnin objektiivisuus silloin, kun kolumni kertoo ns. Salakissasta, jonka todel- linen eksistenssi on vain kolumni- teksti? Mihin verrataan sanomaa yhteiskunnasta, kun "yhteiskunta"

ilmenee sanomina, sanomissa?

Toisekseen, siihen myös viittaa tuo Salakissa-esimerkki, läheskään aina jutun olennaisin aines ei ole tieto. On juttutyyppejä, joissa näkemyksen persoonallisuus, kannan- ottojen rohkeus ja kirkkaus, polee- misuus, hauskuus, salaivaisuus, hyökkäävyys, vaikuttavuus ovat journalistisen hyvyyden tunnusmerk- kejä. Tällaisiakin juttuja voi tietys- ti tutkia objektiivisuuden näkökul- masta, mutta se tuskin auttaa tekijää parantamaan juttujensa

-

laatua. Entä miten tutkia, saati vaatia, objektiivisuutta tulevaisuu- teen liittyviltä eli ohjailukielisiltä (poliittisilta) sanomilta? Selvyydeksi sanon, että tässä en silti halveksi tietoa enkä kehoita hyvässäkään journalismissa oikeita tietoja kart- tamaan, koettelemaan kyllä.

(2) Toisena lähtökohtana voisi olla sen tutkiminen ja kritikoimi- nen, mitä vaikutuksia erilaisilla journalistisilla sanomilla on (erilai- siin) vastaanottajiin. Käytännön havainnot viittaavat siihen, että juttu voi vastaanottajalle olla ihan muuta kuin Iähettäjälie (journalis- tille, julkaisijalle) tai kriitikolle.

On jopa epäiltävä, että sellainenkin sanomavirta (radion ja television uutiset, sanomalehden uutissivut), jossa tieto ehdottomasti on ensi- SIJaisena, toimii vastaanottajalleen vain "esitiedollisena" tajunnantäyt- tönä. Kysymys siis kuuluu: mihin muuhun kuin siilipaketin kääreeksi tai yksinäisyyden torjuntaan ihmiset käyttävät journalistisia sanomia?

(3} Kolmantena journalismikritii- kin lähtökohtana voisi olla ns.

demokraattinen aspekti. Aloitus- kysymys kuuluu: miten journalismi lähestyy demokraattisen sanan- vapauden ihannetta, kun se itse omalta olemukseltaan on tinkimät- tömästi edustuksellista ja elitistis- tä? Jääkö yhteiskunnan mielipide- maastoon valaisemattomia Joukkoja?

Syntyykö yhteiskunnalliseen keskus- teluun tukoksia? Kenen aam ja kuva journalistisissa sanomavirroissa eniten tai vähiten näkyy ja kuuluu?

Mikä on yltiöindividualismia ja suhteellista enemmistöä edustavien käsityskantojen keskinäinen suhde viestintävirroissa? ]ne.

Mitä tahansa muuta journalismi olemukseltaan onkin, se on eritoten loputonta valintaa. Ensin journalisti (myös julkaisija) valikoi aiheet, ja sitten aiheisiin ainekset; kum-

mankin tason valinnassa hylätään enemmän ja kelpuutetaan muk9an vähemmän. Ilmeisesti vastaanottaja tahollaan tekee saman: valikoi juttuvirtojen runsaudesta tarkaste- luunsa vähän - ja niistä vähistäkin omaksuu ehkä vain fragmentteja ja epäolennaisuuksia. Tulos? Siihen vastaaminen olisi yksi tieteellisen journalismikritiikin tehtävistä.

3.

"journalismi on taistelua valosta, jotta näkisimme paremmin."

Tuon Tarmo Malmberg sanoo hyvin, ellei monimielisesti. Minun silmissäni se viittaa selvästi ava- rampaan journalismikäsitykseen kuin mihin johtaa esimerkiksi objektiivisen joukkotiedotuksen teoria. Tietenkin tieto itsessään on perusvaloa, josta ei voi tinkiä, mutta myös vastaanottajan oival- luksen herättäminen, ymmärryksen lisääminen tai älyllisen ja emotio- naalisen aktiivisuuden virittäminen voi olla valoa, jonka puolesta hyvä journalismi taistelee. ] a hyvä jour- nalismikritiikki taistelee tietenkin moni-jlmeisen hyvän journalismin puolesta.

Kun annettu tila päättyy, monet kohdat Malmbergin raportissa ovat kommentoimatta ja käsitellyt koh- datkin on käsitelty ylimalkaisesti. Tässäkin näyttäytyy muuan journa- lismin paradokseista: journalistinen juttu on aina niin lyhyt, että se ei kerro aiheestaan kylliksi.

Erityisesti minua olisi vielä kiinnostanut Malmbergin (Kauko Pietilän) näkemys "järjen tuhoutu- misesta" modernin sanomalehden perustendenssinä; sehän on nähtä- vissä myös maallikkosilmin, ja sitä muistaakseni jo McLuhan profetoi. Mutta ehkäpä kysymys kuuluukin jo yleisen kulttuurikritii- kin piiriin?

71

1

II

1!

'

(3)

yleispätevästi määritelty. Silti taidekritiikin pohjana on lavea erikoistiede monine koulukuntineen.) Eivät kaikki toimittajat, jotka toimittavat joukkotiedotuksen sano- mia, ole tietenkään journalisteja.

Taiteilijan piirros sanomalehdessä on journalismia, mutta näyttely- hallissa taidetta. Tieteellistä artik- kelia on sanomalehden yliönä lähes- tyttävä journalistisin kriteerein mutta tieteellisessä aikakauskirjassa ' tieteellisin. Esseekokoel massani Onteloenkeli ( 1984) olen yrittänyt osoittaa, kuinka suorana studio- keskusteluna tuotettu ja lähetetty television poliittinen ohjelma on kaikella tapaa lähempänä politiikkaa kuin journalismia; vastaansanomat- tomasti se tietenkin on osa joukko- tiedotusta, enzensbergeriläisittäin tajunnantäyttöä.

Malmbergin analyysi valaisee erityisen se! västi - käytännön mies- tä rohkaisevalla ja rauhoittavalla tavalla ettei journalismi voi olla tiedettä, vaikka, se voi hyö- dyntää ja popularisoida sitä. Mutta valaisevat analyysit saattavat käy- tännön miehen myös entistä neu- vottomammaksi. Mitä oikein olen tekemässä, kun alan kirjanoppineet- kaan eivät pysty määrittelemään työni olemusta? Tiukka määritys - johon Pertti Hemanus tavallaan oli päätymässä - ei ehkä olisikaan hyväksi, joskin johdonmukaiselle kritiikille välttämätön perusta.

Tuossa näyttäytyy muuan journalis- min paradokseista. Ihmiset harjoit- tavat keskenään mm. monimuotoista sukupuolista kanssakäymistä, jota näkyvillä ja näkymättömillä nor- meilla yritetään säädellä. Mutta kuinka hassunkurinen on lain maa- rittely rikollisesta "haureuden har- joittamisesta". Oman alani lain- oppineita kuunnellessani joskus tuntuu, että myös journalismia maukkaimmillaan harjoittaessani 70

olenkin syyllistynyt rikolliseen haureuden harjoitukseen.

2.

Mitä hyvä- journalismikritiikki voisi olla, jotta se hyödyttäisi muitakin kuin vain tuomareita? Voisi olla ainakin kolme varsin erilaista lähtökohtaa.

( 1) Ensinnäkin hyvin luonnollisen kritiikin lähtökohta kasvaa Hema- nuksen- Tervosen objektiivisen jouk- kotiedotuksen teoriasta. Siinä siis kysellään, miten journalistinen sanoma tai tiedotusvälineen journa- lististen sanomien kokonaisuus vastaa kohdettaan. Tässä pitäisi myös kysellä, miten kattavasti journalistinen joukkotiedotus ylipää- tään kuvaa todellisuutta. Kritiikin

kuten tältä kantilta katsellen journalististen sanomien - keskiässä on siis tieto, objektiivinen tieto.

Tällä tiellä kohdataan ainakin kahdenlaisia vaikeuksia. Ensinnäkään läheskään aina ei ole yht2pitäviä käsityksiä journalististen kuvausten kohteista: mikä niissä on olennais- ta? Mihin jutun aineksia verrataan?

Miten arvioitaisiiri esimerkiksi Silvastin sanomalehtikolumnin objektiivisuus silloin, kun kolumni kertoo ns. Salakissasta, jonka todel- linen eksistenssi on vain kolumni- teksti? Mihin verrataan sanomaa yhteiskunnasta, kun "yhteiskunta"

ilmenee sanomina, sanomissa?

Toisekseen, siihen myös viittaa tuo Salakissa-esimerkki, läheskään aina jutun olennaisin aines ei ole tieto. On juttutyyppejä, joissa näkemyksen persoonallisuus, kannan- ottojen rohkeus ja kirkkaus, polee- misuus, hauskuus, salaivaisuus, hyökkäävyys, vaikuttavuus ovat journalistisen hyvyyden tunnusmerk- kejä. Tällaisiakin juttuja voi tietys- ti tutkia objektiivisuuden näkökul- masta, mutta se tuskin auttaa tekijää parantamaan juttujensa

-

laatua. Entä miten tutkia, saati vaatia, objektiivisuutta tulevaisuu- teen liittyviltä eli ohjailukielisiltä (poliittisilta) sanomilta? Selvyydeksi sanon, että tässä en silti halveksi tietoa enkä kehoita hyvässäkään journalismissa oikeita tietoja kart- tamaan, koettelemaan kyllä.

(2) Toisena lähtökohtana voisi olla sen tutkiminen ja kritikoimi- nen, mitä vaikutuksia erilaisilla journalistisilla sanomilla on (erilai- siin) vastaanottajiin. Käytännön havainnot viittaavat siihen, että juttu voi vastaanottajalle olla ihan muuta kuin Iähettäjälie (journalis- tille, julkaisijalle) tai kriitikolle.

On jopa epäiltävä, että sellainenkin sanomavirta (radion ja television uutiset, sanomalehden uutissivut), jossa tieto ehdottomasti on ensi- SIJaisena, toimii vastaanottajalleen vain "esitiedollisena" tajunnantäyt- tönä. Kysymys siis kuuluu: mihin muuhun kuin siilipaketin kääreeksi tai yksinäisyyden torjuntaan ihmiset käyttävät journalistisia sanomia?

(3} Kolmantena journalismikritii- kin lähtökohtana voisi olla ns.

demokraattinen aspekti. Aloitus- kysymys kuuluu: miten journalismi lähestyy demokraattisen sanan- vapauden ihannetta, kun se itse omalta olemukseltaan on tinkimät- tömästi edustuksellista ja elitistis- tä? Jääkö yhteiskunnan mielipide- maastoon valaisemattomia Joukkoja?

Syntyykö yhteiskunnalliseen keskus- teluun tukoksia? Kenen aam ja kuva journalistisissa sanomavirroissa eniten tai vähiten näkyy ja kuuluu?

Mikä on yltiöindividualismia ja suhteellista enemmistöä edustavien käsityskantojen keskinäinen suhde viestintävirroissa? ]ne.

Mitä tahansa muuta journalismi olemukseltaan onkin, se on eritoten loputonta valintaa. Ensin journalisti (myös julkaisija) valikoi aiheet, ja sitten aiheisiin ainekset; kum-

mankin tason valinnassa hylätään enemmän ja kelpuutetaan muk9an vähemmän. Ilmeisesti vastaanottaja tahollaan tekee saman: valikoi juttuvirtojen runsaudesta tarkaste- luunsa vähän - ja niistä vähistäkin omaksuu ehkä vain fragmentteja ja epäolennaisuuksia. Tulos? Siihen vastaaminen olisi yksi tieteellisen journalismikritiikin tehtävistä.

3.

"journalismi on taistelua valosta, jotta näkisimme paremmin."

Tuon Tarmo Malmberg sanoo hyvin, ellei monimielisesti. Minun silmissäni se viittaa selvästi ava- rampaan journalismikäsitykseen kuin mihin johtaa esimerkiksi objektiivisen joukkotiedotuksen teoria. Tietenkin tieto itsessään on perusvaloa, josta ei voi tinkiä, mutta myös vastaanottajan oival- luksen herättäminen, ymmärryksen lisääminen tai älyllisen ja emotio- naalisen aktiivisuuden virittäminen voi olla valoa, jonka puolesta hyvä journalismi taistelee. ] a hyvä jour- nalismikritiikki taistelee tietenkin moni-jlmeisen hyvän journalismin puolesta.

Kun annettu tila päättyy, monet kohdat Malmbergin raportissa ovat kommentoimatta ja käsitellyt koh- datkin on käsitelty ylimalkaisesti.

Tässäkin näyttäytyy muuan journa- lismin paradokseista: journalistinen juttu on aina niin lyhyt, että se ei kerro aiheestaan kylliksi.

Erityisesti minua olisi vielä kiinnostanut Malmbergin (Kauko Pietilän) näkemys "järjen tuhoutu- misesta" modernin sanomalehden perustendenssinä; sehän on nähtä- vissä myös maallikkosilmin, ja sitä muistaakseni jo McLuhan profetoi. Mutta ehkäpä kysymys kuuluukin jo yleisen kulttuurikritii- kin piiriin?

71

1

II

1!

'

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Se edellyttää kuitenkin, että ihmi- sellä on runsaasti aikaa ja että hän ottaa tosissaan Härkösen ohjeet.. On hämmentävää, miten seka- va

Myös käytännön havainnot kyseenalaistavat epäyksilöllistymisen hypoteesia sosiaalisen median kohdalla, sillä esimerkiksi joukkojen toiminta sosiaalisessa mediassa

Eläin- oikeudet ovat toistaiseksi niin ei-käytännöllinen argumentaatioperusta, että sitä on vaikea käyttää poliittisena tai lainsäädännöllisenä välineenä?.

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Myös divisioonissa jouduttiin keskittämään huollon johtamista yhä enemmän huoltopäällikölle, sillä rauhan ajan organisaation tuli olla lähellä sodan ajan organi-

Harvoin keskusteltu asia on opettajan sanaton viestintä, joka voi viestin vastaanottajalle olla merkittävämpi kuin sanallinen.. Näin kommunikaation käsitteen voi tulkita

Jopa suojailmalla voi joskus sataa jaaneulasia, siloa: »Tan oamunakin tulj niin teravata vaikk olj suoja ihan, noamaan semmosta siluu.». Raskaampaa lumentuloa kuitenkin on

Hankehutun keittämisellä asia tuskin korjaantuu jatkossakaan. Vaihtoehdot taita- vat siis olla vähissä. Meidän on joko hyväksyttävä se, että organisoitu liikunta ei