• Ei tuloksia

Au-äideistä sukuverkostoihin. Arvosteltu teos: Tiina Miettinen 2012. Ihanteista irrallaan. Hämeen maaseudun nainen osana perhettä ja asiakirjoja 1600-luvun alusta 1800-luvun alkuun. Acta Universitatis Tamperensis 1756. Tampere University Press. 310 s. n

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Au-äideistä sukuverkostoihin. Arvosteltu teos: Tiina Miettinen 2012. Ihanteista irrallaan. Hämeen maaseudun nainen osana perhettä ja asiakirjoja 1600-luvun alusta 1800-luvun alkuun. Acta Universitatis Tamperensis 1756. Tampere University Press. 310 s. n"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Kasvatus & Aika 7 (1) 2013, 143–145

Au-äideistä sukuverkostoihin

Terhi Nallinmaa-Luoto

Tiina Miettinen 2012. Ihanteista irrallaan. Hämeen maaseudun nainen osana per- hettä ja asiakirjoja 1600-luvun alusta 1800-luvun alkuun. Acta Universitatis Tam- perensis 1756. Tampere University Press. 310 s.

Perhehistorian tutkimus on saanut uuden, merkittävän lisän Tiina Miettisen väitöskirjasta, jossa tutkimuskohteina ovat Kanta-Hämeessä sijaitsevan Hauhon emäpitäjän ja sen kappe- liseurakuntien Tuuloksen ja Luopioisten perheet ja kotitaloudet sekä sukujen ja perheiden sosiaalinen historia 1600- ja 1700-luvuilla. Perherakenteita on tutkittu naimattomien nais- ten kautta selvittämällä, mikä oli heidän asemansa osana kotitaloutta ja miten se muuttui iän karttuessa, ja erityishuomion kohteina ovat ne naimattomat naiset, joille syntyi aviotto- mia lapsia. Päälähteinä ovat 1600-luvun osalta voudin- ja läänintileihin sisältyvät verotus- luettelot, eräät Ruotsin valtionarkistossa ja sota-arkistossa olevat asiakirjat sekä tuomiokir- jat, 1700-luvun osalta taas Hauhon seurakunnan kirkollinen väestökirjanpito; 1700-luvun osalta tutkimus keskittyy vuosisadan loppupuolelle ja ainoastaan Hauhon emäpitäjään.

Lähdeaineisto on siis paljolti samaa kuin sukututkimuksessa käytetty, ja varsinkin 1700-lu- vun osalta työssä on käytetty myös genealogista metodia.

Keskeisiin tutkimuskysymyksiin kuuluu, miten hyvin eri viranomaisten laatimia käräjä- pöytäkirjoja sekä verotuksellisia ja kirkollisia asiakirjoja voi käyttää luotettavina lähteinä kertomaan aikakauden kotitalouksista ja perherakenteista. Näkökulma on Miettisen mukaan uusi; perhehistoriallisessa tutkimuksessa ”kotitalouteen kuuluvat henkilöt on poi- mittu suoraan asiakirjoista pohtimatta sitä, kuvastaako kirjattu tilanne todellisuutta vai ihannetta, johon haluttiin kruunun, lainlaatijoiden ja virkamiesten toimesta pyrkiä.” Samaa voi tietysti sanoa sukututkijoiden tavasta käyttää lähteitään, ja Miettisen väitöskirjassa onkin sukututkijoilla – joihin allekirjoittanutkin kuuluu - paljon opittavaa hänen lähdeana- lyyseistaan.

Laajan tutkimuskirjallisuuden nojalla Miettinen on tullut siihen tulokseen, että Euroo- passa tapahtui varhaiskeskiajalta uudelle ajalle ulottuvana ajanjaksona kehitys, jonka tulok- sena käsitykset ihanteellisesta perhemallista muuttuivat: aikaisemman elossa olevien veri- ja aviosukulaisten verkoston sijasta pääpaino siirtyi suvun pystysuoraan polveutumiseen ja hierarkkiseen perhemalliin, joka korosti perheenisän asemaa ja maan periytymistä suvussa isältä vanhimmalle pojalle. Tämä patriarkaalisen perhemallin ihanne, jonka kirkonkirjoja laatineet papit ja henkikirjoja ja muita veroluetteloita kirjoittaneet viranomaiset olivat sisäistäneet, heijastui heidän laatimiinsa asiakirjoihin, joihin olemassa olleet perheet ja kotitaloudet yritettiin merkitä tämän ihanteen mukaisesti. Tuloksena oli mm. useimpien tai kaikkien naimattomien naisten jättäminen pois monista 1600-luvun henkikirjoista ja talon isännän ja emännän aikuisten sisarusten ja näiden lasten kirjaaminen perheeseen kuulumat- tomiksi palkollisiksi, itsellisiksi tai irtolaisiksi 1700-luvun kirkonkirjoihin. Analysoimalla

143

(2)

Arvostelut

Hauhon kirkonkirjoja Miettinen on onnistunut löytämään niistä kokonaisia suku- ja perhe- verkostoja, jotka tavallisimmin muodostuivat yhden tai kahden ydinperheen ympärille.

Monet näistä ydinperheistä kuuluivat ns. tilattomaan väestöön, joka ei omistanut maata.

Perhehistorian tutkimus on perinteisesti erottanut Euroopan maaseudulla kaksi toisis- taan eroavaa perhemallia, läntisen ja itäisen. Läntiselle olivat ominaisia vanhempien, lasten ja mahdollisesti isovanhempien muodostamat ydinperheet, itäiselle taas suurperheet, joissa veljekset asuivat perheineen samalla tilalla muodostamatta omia kotitalouksiaan. Suomen on katsottu olleen näiden kahden perhemallin raja-aluetta, jossa läntisen alueen perheet har- joittivat pääasiassa peltoviljelyä ja itäisen alueen taas paljon työvoimaa vaatinutta kaskivil- jelyä. Tiina Miettinen on löytänyt tutkimusalueeltaan 1600-luvulta molemmat perhemallit:

Hauhon keskuskylissä, joissa peltoviljely oli keskeinen maatalouden muoto, oli pieniä ydinperheitä, Tuuloksen hallintopitäjään kuuluneissa metsäisissä syrjäkylissä, joissa harjoi- tettiin kaskiviljelyä, taas suurperheitä, joista monet olivat hyvin varakkaita. Erilaisten per- hemallien esiintyminen ei kuitenkaan johtunut pelkästään erilaisista viljelymuodoista, vaan epäsuorasti Ruotsin käymistä suurvaltasodista, joihin jalkaväki otettiin talonpoikaisväes- töön kohdistuneilla ja suuresti vihatuilla väenotoilla. Väenotto-ohjeiden mukaan ”ainoaa miestä”, eli käytännössä isäntää, ei saanut viedä talosta, joten kotitaloudet kannatti pitää pieninä. Poikkeuksen tekivät kuitenkin aateliston omistamat ja lampuodeiksi kutsuttujen vuokraviljelijöiden hoitamat tilat, jotka oli vapautettu väenotosta. Hauhon metsäkylien tilat olivat juuri näitä lampuotitiloja, joiden väki saattoi vapaasti muodostaa kaskiviljelyssä edullisia suurperheitä ilman pelkoa siitä, että tilan ”ylimääräiset” miehet olisi otettu sotavä- keen.

Vanhastaan on ollut tunnettua, että kirkko vaati sukupuolielämän rajoittamista avioliiton piiriin ja sen aloittamista vasta vihkimisen jälkeen, kun taas kansantapa edellytti sukupuoli- suhteen aloittamista avioliittoa edeltävästä kihlauksesta. Miettisen tutkimustulosten mukaan maata viljelevä väestö omaksui 1700-luvulla kirkon katsantokannan ainakin sikäli, että talojen vanhimpien poikien esikoiset syntyivät vasta vuoden kuluttua häistä, jolloin kaikki saattoivat olla varmoja, että lapsi oli varmasti aviomiehen. Perimysoikeus maahan oli maanlakien mukaisesti varmistettu ja perillisen nuhteettomuus taattu molempien suku- jen ja yhteisön silmissä. Avioton syntyvyys oli kuitenkin kaiken aikaa kasvussa, ja au-las- ten äidit ja tiedossa olevat isät kuuluivat tavallisimmin joko talojen nuorempiin lapsiin, jot- ka yleensä päätyivät tilattoman väestön kasvavaan joukkoon, tai jo valmiiksi tilattomaan väestöön, jonka keskuudessa esiaviolliset suhteet olivat vanha perinne. Jotkut naisista saat- toivat synnyttää useitakin aviottomia lapsia ja päätyä silti myöhemmin elämässään avioliit- toon, monesti jonkun muun miehen kuin lapsensa isän kanssa, joten paikallisyhteisö ei suinkaan pitänyt heitä moraalittomina ja avioliittoon kelpaamattomina hylkiöinä, kuten monet 1800- ja 1900-lukujen tutkijat ovat arvelleet. Useimmat au-äidit olivat säädystä riip- pumatta leskiäitien tyttäriä, joilla ei enää ollut elossa isää eikä muitakaan läheisiä miespuo- lisia sukulaisia heitä suojelemassa. Naisten tavoitteena oli joka tapauksessa avioliitto, joka olisi turvannut heitä köyhyyttä vastaan. Siihen pyrittäessä aloitettu esiaviollinen seurustelu- suhde ei syystä tai toisesta aina johtanutkaan tavoitteeseensa.

Tiina Miettisen perinpohjaiseen tutkimustyöhön ja uusiin oivalluksiin perustuvasta väi- töskirjasta on vaikea keksiä varsinaisia tutkimuksellisia heikkouksia. Siellä täällä pistävät silmään kielelliset kömpelyydet, kuten joka-alkuisen sivulauseen alistaminen toiselle joka- alkuiselle (esim. s. 8) ja että-sanan tarpeeton käyttö sivulauseen aloittajana (esim. s. 9:

”Keskeinen tutkimuskysymys on se, että miten hyvin [ – – ]”. Maininta siitä, että aatelisille olisi 1600-luvulla lahjoitettu kruunun toimesta maatiloja, sisältää väärinkäsityksen vaaran:

vaikka aikakauden termein puhuttiin donaatioista (donera=lahjoittaa), kysymys ei ollut 144

(3)

Kasvatus & Aika 7 (1) 2013, 143–145 omistusoikeuden vaan veronkanto-oikeuden siirtämisestä kruunulta aatelisille, jotka tosin pyrkivät ja usein onnistuivatkin saamaan haltuunsa heille läänitettyjen tilojen omistusoi- keuden. Väitöskirjan aiheen kannalta tämä on kuitenkin sivuasia.

FM Terhi Nallinmaa-Luoto on julkaissut useita paikallishistorioita, tehnyt tilauksesta sukututkimuksia ja opettanut sukututkimusta pääasiassa kansalais- ja työväenopistoissa.

145

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kirja on hyvä kuvaus 1800-luvun lo- pun maalaiskylän elämästä, ia sillä on myös historiallista arvoa juuri siksi että se kuvaa tosioloja. Savelan toinen teos

Biograafisia tietoja Suomen naisista eri työaloil- la. Suomalaisen naiskirjallisuuden linjoja. Maria-Liisa Ne- vala. Nyberg), (1838-1875), Julius Krohnin ensimmäinen vaimo,

Honkasalo rakentaa tutkimusase- telmaansa myös historiallisen ulot- tuvuuden hyödyntämällä alueelta 1800-luvun alusta lähtien kerättyä loitsu- ja runoperinnettä sekä kirjei-

Wikmanin sanakirjasta tehdyt liput tulivat vielä osaksi Rapolan 1800-luvun sanakokoelmaa, mutta vanhan kirjasuomen viedessä hänen aikansa hän tyytyi hyödyntämään

Muutamassa kieliopissa käsitellään ympäri ja sen ulkopaikallissijaiset muo- dot erikseen ja todetaan, että ympäri on joko genetiivin kanssa käytettävä postpositio tai genetiivin

Länsimaisen taidetanssihistorian kaanonissa korostetaan usein, että vaikka miehiä arvostettiin baletin piirissä aina 1800-luvun alkuun asti, 1830-luvulta al- kaen naisten asema

Tiina Miettinen korostaa elämänvaiheen vapauksia: vaikka kansanrunoudessa on tuotu esiin oman talon tyttären onnekkuutta piikoihin verrattuna, on toki mahdollista,

Teija Försti tutkii vuonna 2013 ilmestyneessä kulttuurihistorian alan väitöskirjassaan, miten autoilun ja sukupuolen vuorovaikutteinen suhde rakentui 1920-luvun Suomessa.. Hän