• Ei tuloksia

Empathy Sucks!

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Empathy Sucks!"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

130 niin & näin 1/2017

otteita ajasta

S

alley Vickers esittelee helmikuun alussa The Guardianissa Yalen yliopiston psykologian professorin Paul Bloomin teoksen Against Empathy. The Case for Rational Compassion (2016)1. Nimi on kiteytys itse teoksesta: em- patian sijaan tarvitaan rationaalista myötätuntoa. Sikäli kuin empatia ymmärretään asettumisena toisen nah- koihin, se voi johtaa myös moraalisesti kyseenalaiseen toimintaan, sillä toisin kuin yleensä uskotaan, myös psykopaatit voivat jakaa muiden tunteita – ja siksi he ovatkin erinomaisia kidutuksen jalossa taidossa. Bloomin mielestä empatia on ”surkea moraalinen ohjenuora” lä- hestulkoon kaikilla elämänalueilla. Empatia suosii yhtä muiden kustannuksella ja voi lietsoa väkivaltaa, sillä

”empatia läheisimpiämme kohtaan on mahtava voima, joka voi johtaa sotaan ja julmuuksiin muita kohtaan”.

Silti empatiaan törmää kaikkialla. Bloomin laskujen mukaan Amazonissa on kaupan ainakin 1 500 teosta, joiden otsikossa tai alaotsikossa esiintyy sana empatia.

Empaattinen ihminen on malli-ihminen.

Jouni Avelin

Empathy Sucks!

Kukaan ei kuitenkaan pelasta hukkuvaa lasta em- patian vuoksi (vaan siksi, että se on oikein), eikä empatia ole välttämätöntä edes hyväntekeväisyystoiminnassa.

Empatian vallassa toimiva lääkäri olisi ympäristölleen vaaraksi.

Empatia kaventaa näköpiiriämme. Bloomin mukaan tutkimukset osoittavat, että tunnemme empatiaa vah- vemmin sellaisia ihmisiä kohtaan, joita pidämme vie- hättävinä tai jotka muistuttavat meitä itseämme. Järkevä myötätunto riittää. Mitään emotionaalista samaistumista ei tarvita.

Vickers puolestaan vetoaa tutkimuksiin, joiden mukaan lapset tuntevat toisia lapsia kohtaan pikem- minkin sympatiaa kuin empatiaa. Vickers onkin valmis hylkäämään koko empatian käsitteen. Pärjäämme aivan mainiosti sympatialla. Tällöin emme väitä tietävämme, mitä ja miten toinen tuntee. Mutta eikö Vickersin nä- kemys pikemminkin vahvista empatiaa etiikan käsit- teenä? Empatiaa aikuisille, sympatiaa lapsille? Näin em- patia olisi osa rationaalisuutta ja sympatia sitä luontai- sempaa. Sillä mitä olisi etiikka ilman rationaalisuutta?

New York Timesissa Bloomin teos esiteltiin jo kaksi kuukautta aikaisemmin2. Jennifer Senior toteaa, että Bloom siteeraa hyväksyvästi Adam Smithin kehotusta, jonka mukaan ”kell’ onni on, se onnen kätkeköön”

(Eino Leinon versio näkemyksestä), koska yhden onni on toisen kateus. Seniorin mukaan reaktio on kuitenkin empaattinen, sillä tilanteessa ennakoidaan toisen ka- teutta. Siten Bloomkaan ei ole täysin vapaa empatiasta.

Ja jos empatiasta onkin ylitarjontaa, samaa ei voi sanoa rationaalisuudesta. Toista on annosteltu kauhalla, toista teelusikalla. Politiikassakaan rationaalisuus ei eri- tyisesti kuki, päinvastoin: ”Poliittisilla näkemyksillä ja käsityksillä urheiluseuroista on kiinnostava yhteys – ne eivät todellisuudessa vaikuta mihinkään. Jollei ole pienen ja tehokkaan yhteisön jäsen, uskomuksilla ei ole mitään vaikutusta maailmaan.”

Onko Bloomin näkemys pelkästään hämmentävä vai peräti outo? Ja mikä Bloomin näkökannassa on psyko- logiaa ja mikä etiikkaa?

Viitteet & Kirjallisuus

1 Salley Vickers, Against Empathy by Paul Bloom. The Empathy Instinct by Peter Bazalgette. The Guardian 6.2.2017. Verkossa:

theguardian.com/books/2017/feb/06/against-empathy-paul- bloom-the-empathy-instinct-peter-bazalgette-review.

2 Jennifer Senior, ’Against Empathy,’ or the Right Way to Feel Someone’s Pain. New York Times 6.12.2016. Verkossa: nytimes.

com/2016/12/06/books/review-against-empathy-paul-bloom.

html?_r=2.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koska Morrisit eivät olleet vielä alistuneet siihen, että olivat mustia, he olivat hivuttautuneet niin lähelle valkoisia kuin New Yorkissa oli mahdollista.. He eivät päässeet

On kuitenkin totta, että voimme löytää myös muita ryhmiä, joilla on normaali tai kohentunut kognitiivinen empatia sekä al- hainen affektiivinen empatia.. Ei ole

Kumpikin tilanne johtaa tavallaan itse-tuhoon, koska halutessaan olla jotain muuta kuin oma itsensä ih- minen haluaa oikeastaan oman it- sensä lakkaamista, ja kun

1 Oikea järki johtaa myös oikeaan toimintaan, joka sekin on oikean tunnetilan edellytys: ihminen ei voi olla onnellinen, jos hän ei tiedä yrittäneensä parastaan.. Yksi

[r]

Siitä kertovat myös teoksen oivalliset otsikoinnit, kuten Projektiivinen ja simuloiva empatia, Kognitiivinen-, Affektiivinen-, Ruumiillinen- ja Reflektiivinen empatia,

Amsterdamin yliopiston kirjaston julkilausuttuna pyrkimyksenä on kyllä ollut kehittää web 2.0 - palveluja ja Lukas on kyllä kirjoitellut blogiinsa näistä, mutta tämä kaikki

Muoti on kuitenkin muuttunut: kirjastoarvioinnin asiakaskyselyssä useampi asiakas valitti, että Opiskelijakirjastossa on liikaa hälyä, kun muut asiakkaat keskustelevat ja