• Ei tuloksia

Ulkonäköseksistin kesä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ulkonäköseksistin kesä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

26 niin & näin 2/2009

ouva N. istuu kesäterassilla juomassa kahvia ja katselemassa maailman menoa.

Hänen olonsa ei ole hyvä, sillä hän on li- honut talven aikana pitkän mustan tak- kinsa suojissa. Hän on viettänyt koko pimeän ajan sisätiloissa, tehnyt töitä kiitettävästi ja lo- junut työn vastapainoksi illat television äärellä. Harras- tuksekseen hän on maininnut sauvakävelyn, mutta totuus on, että hänen sauvoistaan hävisivät kumitupet syksyllä eikä hän viitsinyt keväällä käydä ostamassa uusia.

Rouva N. aloitti kauneustuomaroinnin 1960-luvulla, ollessaan vasta muutaman vuoden ikäinen. Hän seurasi mustavalkotelevisiosta missikisoja ja yhtä vuotta lukuun ottamatta arvasi voittajan. Hän ei vielä silloin ymmär- tänyt olevansa itsekin kaunis ihminen, mutta kun sen ymmärryksen aika tuli, hän ei yllättynyt. Pikemminkin

se oli itsestäänselvyys, sillä rouva N. aloitti naistenlehtien selaamisen ennen kuin oppi lukemaan. Filmitähdistä vain kaikkein kauneimmat ympäröivät häntä, tai ainakaan hän ei muita muista.

Murrosikään tullessaan rouva N. erottui edukseen niin kasvojensa kuin vartalonsakin puolesta. Pientä pihti- polvisuutta lukuun ottamatta hän oli täydellinen. Sen kertoi paitsi peili myös miesten katseiden määrä. Rouva N. oppi jo nuorena mitä oli olla Hyvin Kaunis Nainen.

Vaikka hän oli muutakin, kuten hauska ja osuvasanainen, kauneus oli se ominaisuus, jonka hän päästi kaikkein lä- himmäs eksistenssiään.

Rouva N. koki, että koska hänen ei tarvinnut kilvoi- tella kauneudessa, hänen ei tarvinnut myöskään olla sen edessä nöyrä. Se teki hänestä verrattoman rankittajan.

Pirjo Hassinen

Ulkonäköseksistin kesä

(2)

2/2009 niin & näin 27

Valokuva: Sami Syrjämäki

Ikään kuin kilpailun ulkopuolella seisten hän antoi ar- mottomia arvioita niin naisten kuin miestenkin ulko- näöstä.

Tämä tapahtui aikana, jolloin maailmassa kaiken saattoi jakaa kahtia: hyviin ja pahoihin, oikeassa ja vää- rässä oleviin.

Kun aika sitten muuttui, rouvammekin muuttui.

Hänen käsityksensä siitä, mikä on kaunista, laajeni.

Alussa se oli hämmentävää, myöhemmin miellyttävää.

Rouva N. huomasi, että se ulkonäöllinen hyvä, joka näytti hänen silmissään lankeavan yhä useamman koh- dalle, ei ollut häneltä itseltään pois.

Vuodet vierivät. Rouva N. pätevöityi työelämässä. Hä- nestä tuli varsinainen humanisti. Vaikkei hän tullut uskoon, hän alkoi nähdä luojan luomistöitä kaikkialla ihmisessä. Ja kun kului vielä jonkin aikaa, hänen oli jo vaikea havaita rumuutta ihmiskehossa. Jokaikinen, van- hakin, alkoi olla hänen silmissään jollakin tavalla kaunis.

Paitsi hän itse.

Hänen unensa muuttuivat. Housuttomuus unessa ei merkinnyt enää siveellisyyden menettämisen hihitys- kauhua, vaan häpeää leveästä perästä. Häpeää hän tunsi valveillakin. Kun hänen tielleen osui kaupungilla koko- vartalopeili, hän katsoi muualle.

Hän ei enää pitänyt sanoista “ruumis” ja “keho”. Silti hän joutui käyttämään niitä, jopa puolustamaan niiden paikkaa kaikkein merkityksellisimpien käsitteiden jou- kossa. Sanat aiheuttivat salaa rouva N:lle pahaa mieltä.

Rouva N. oli rakentunut vahvasti ruumiin ympä- rille. Hänen identiteetikseen olisi voinut kiteyttää kolme sanaa: Syvämietteinen Kaunis Lihallinen. Kun aika ja ha- luttomuus kaikenlaiseen kilvoitteluun olivat raaputtaneet keskimmäistä attribuuttia himmeämmäksi, rouvamme joutui kriisiin.

Kesä on terassikahvilassa istuvalle rouva N:lle piinaavaa aikaa. Hän ei kykene riisuutumaan. Viereisessä pöydässä istuu naisia hihattomissa topeissa, mutta rouva N. ei näe heidän allejaan ja vatsamakkaroitaan. Hän on keskittynyt omiinsa, jotka hän on peittänyt mustiin vaatteisiin. Huivi päässään hän näyttäisi muslimilta, ja sen ajatteleminen saa hänet vihaiseksi.

Hän ei tarvitse komentelevaa kotimuhamedia, hän on se itse. Hän ei voi eikä saa riisuutua. Ja musta on hänen ainoa värinsä, koska se peittää ja hoikistaa.

Terassin ohi tutisee mahoja, ja nuoret tytöt täräyt- televät kävellessään jenkkakahvojaan. Rouva N. haaveilee samanlaisesta vapaudesta. Hän ei haaveile muinaisten mittojensa 90–65–90 saavuttamisesta, eikä edes nykyi- sestä koostaan pienenemisestä. Hän haaveilee vain ja ai- noastaan siitä, että hän saisi pukea ylleen kesäiset, vaaleat, vilpoiset vaatteet. Jos hän saisi päänsä sisältä kiinni sen pirulaisen, joka hänet kahlitsee mustaan väriin ja muo- dottomiin leikkauksiin, hän mestaisi sen siinä torilla, ka- dulla kaikkien nähden niin kuin hänen äitinsä ikäluokka poltti aikoinaan rintaliivinsä.

Rouva N. ymmärtää että ongelma on hänen sisäis-

tämissään diskursseissa, psykologian ulottumattomissa.

Joskus hän tuntee että hänen entinen ulkonäköpuheensa on kääntynyt koko voimallaan häntä itseään vastaan.

Siitä on merkkinä tämä ahdistus.

Rouva N. on rohkeaksi tunnettu ihminen, ajatuk- sissaan ja puheissaan vapaa. Mutta eipä laittaisi shortseja jalkaan! Täysin poissa laskuista.

Hän kyllä haluaisi. Mutta ensin hänen pitää odottaa kolmekymmentä vuotta. Se tuntuu pitkältä ajalta puolik- kaassa burkhassa.

Rouva N. tilaa toisen kupin kahvia. Hänen kaunis Raymond Weil -rannekellonsa on puristanut helteessä ranteeseen ikävän punaisen painauman.

Rouva N. ei viihdy omassa viihtymättömyydessään.

Hän kärsii joka hetki. Kesä ei pääse hänen sisälleen eikä valo, eikä mikään siitä, mikä paistaa muiden silmistä.

Hän ei kykene iloon tällä helteessä letkottelevalla kadulla, sillä hänellä ei ole ruumista joka nauttisi, ja kuitenkin se ruumis on ruma. Se näkymätön on ruma, koska se ei ole kaunis enää.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Itselleni polku on ollut täynnä sattumia, joiden kautta olen onnistunut oppimaan ja hallitsemaan erilaisia menetelmiä mutta myös innostumaan aidosti lukujen maailmasta,

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,

kauppamiehille "Tosi off" taitaa olla mieluisempi vaihtoehto kuin "Tosi on", myös historian kohdalla. Talvisodan salainen strategia -teos edustaa tässä suhteessa

He käsittävät kyllä mitä ovat sinistä valoa hohtavat laatikot, mutta entä sitten sudet, jotka tuovat ihmisille kaneja ja fasaaneja.. Lapset tarvitsevat aikuisen lukijan joka

Minun on pakko nauraa, sillä nyt tiedän, että uskonnolliset erimielisyydet ovat tuhat kertaa. siedettävämpiä kuin tämä, mistä me

Currie on myös ihme- tellyt, että jos kirjallisuus on moraalisesti niin jalostavaa, miksi kirjailijat sitten ovat usein toivottomia rökäleitä.. Nyt voisi ajatella, että

Kasvatus on nähty sijoituksena taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen, inhimillisen pääoman tai inhimillisten resurssien

[r]