• Ei tuloksia

Luonnon viimeistä linnaketta piirittämässä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Luonnon viimeistä linnaketta piirittämässä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 5 59

KIRJALLISUUS

Luonnon viimeistä linnaketta piirittämässä

Petter Portin

Riitta Hari ym.: Ihmisen mieli.

Gaudeamus 2015.

Ihmisen mieli on yhä suuri arvoi- tus. Sitä ja siihen liittyvää tietoi- suutta voidaan pitää luonnon vii- meisenä linnakkeena, jota tiede ei vielä ole onnistunut valloittamaan.

Eräässä mielessä kyseessä näyttäi- si olevan jopa periaatteessa ratkea- maton ongelma. Saattaa nimittäin näyttää siltä, että tietoisuutta ei voi- da koskaan jäännöksettömästi se- littää. Aina tarvitaan riippumaton havaitseva subjekti, jonka lisäksi täytyisi ikään kuin asettua itsensä ulkopuolelle.

Ihmisellä on kuitenkin kyky toisten ihmisten mielenliikkeiden ja aikeiden havainnointiin ja apri- kointiin. Tämä ominaisuutemme saattaa rajoittua omaan lajiimme, ja sitä kutsutaan usein ”mielen lu- kemiseksi” (engl. mind reading) tai

”mielen teoriaksi” (engl. theory of mind). Mielen teoria näyttää olevan itse ihmisyytemme tärkeä perusta ja sen ajatellaan nojaavan 1990-lu- vulla löydettyyn aivojen peilautu- misjärjestelmään.

Peilautumisjärjestelmällä tar- koitetaan toisen henkilön käyt- täytymistä peilaavien, peilineuro- nien muodostamien, hermosolu- järjestelmien aktivoitumista käyt- täytymistä tarkkailevan henkilön omissa aivoissa. Tässä valossa

ihmismieli ei koostu pelkästään aistimuksia tuottavista sens orisista tapahtumista, vaan koko sosiaalista kenttää koskevista vuorovaikutuk- sista.

Kirjan mukaan mieli ei ole eril- linen substanssi tai olio, vaan jouk- ko asioita, joita mielellisillä olioil- la on tai joita ne tekevät (luku 2.).

Mieli ja aivotoiminnat eivät myös- kään tarkoita samaa, vaikka aivo- jen toiminnan ymmärtäminen on keskeistä mielenkin ymmärtämi- selle. Mieli ei sijaitse missään. Se on suhde itsen ja muun maailman välillä. Kirjaa siteeraten: mieltä ei voi tarkastella erillään ihmisen toi- mintaympäristöstä ja toisista ihmi- sistä. Mieli ja sen sisällöt ovat ke- hittyneet toimintaa varten. Tämä käytännönläheinen lähestymistapa toimii vastalääkkeenä filosofis-teo- logisille taipumuksille ajatella miel- tä kehosta erillisenä sieluna tai hen- kenä, aivoista irrallisina tiloina tai ulkomaailmasta irrallisena oliona.

Mieltä käsittelevän tieteellisen tutkimuksen tavoitteena on kirjan mukaan mielen ja sen toiminnan selittäminen. Tätä ei tule ymmär- tää mielen palauttamisena johon- kin alemman tason mekanismiin, vaan tavoitteena on selvittää, kuin- ka mielen ilmiöt – kyvyt, ominai- suudet ja toiminnot – ovat mah- dollisia. Tässä tekijät onnistuvat- kin erinomaisesti.

Kirja nojautuu evoluutioteo- riaan olematta silti evoluutiopsyko- logiaa – kaukana siitä. Tekijät kir- joittavat, että evoluution korosta- minen ei tarkoita, että jokainen

nykyihmisen mielen piirre olisi sopeutuma johonkin muinaisten esi vanhempiemme kohtaamaan evolutiiviseen paineeseen. Evoluu- tio psykologiassa ajatellaan käsit- tääkseni juuri tällä tavalla. Tarkas- teltavana olevaa kirjaa seuraten on sen sijaan syytä ajatella, että nykyih- misen mielen perustana olevat yksi- lönkehityksen valmiudet ovat evo- luutiohistorian tuotteita. Genee- tikkona uskallan sanoa, että nyky- käsityksemme geeneistä ja niiden toiminnasta tukee tätä katsanto- kantaa.

Esimerkiksi kielikyvyn ja mie- len teorian evoluutiota ajatellen näyttää ilmeiseltä, että valinta on suosinut yksilöitä, jotka ovat kyen- neet kommunikoimaan ja tulkit- semaan toisiaan parhaiten. Näin mielen evoluutio on kulkenut rin- nan kulttuurin kehityksen kanssa.

On aiheellista puhua mielen ja kult- tuurin rinnakkaisevoluutiosta. Tä- hän haluaisin lisätä, että kädellis- ten tutkijat ovat kielen evoluutio- ta tutkiessaan havainneet selvän yhteyden aivojen koon, sosiaalisen ryhmän suuruuden ja parisuhteen tiiviy den välillä.

Kirjassa on yhdeksän kirjoitta- jaa, jotka ovat kaikki suomalaisia ja edustavat aivotutkimusta, psy- kiatriaa, psykologiaa, filosofiaa, uskonto- ja yhteiskuntatieteitä se- kä kulttuurintutkimusta. He kaik- ki vastaavat yhdessä kaikista kirjan seitsemästä luvusta ja 13 tietoiskus- ta, jotka ovat hyvin selkeitä ja joh- donmukaisia edustaen yhteistä lin- jaa, mikä on loistava osoitus onnis-

(2)

60 T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 5

tuneesta tiimityöskentelystä.

Kirjoittajia eivät sido mitkään ahtaat teoriat. He työskentelevät rohkeasti avoimella kentällä, jossa seinät ovat leveällä ja katto korkeal- la. He myös vetoavat useassa koh- dassa arkitodellisuuteen ja arkijär- keen. Silti kirjan ajatukset ovat tie- teellisesti päteviä.

Erilaisia mielen ilmiöitä käsi- tellään erilaisten vuorovaikutusten valossa. Esimerkiksi ihmismielen kehityskaarta tarkasteltaessa (lu- ku 3.) korostetaan perimän ja ym- päristön kietoutumista toisiinsa, ja sosiaalisten suhteiden tärkeyt- tä painotetaan. Erityistä painoar- voa annetaan äidin ja lapsen sekä yleensä vanhempien ja lasten suh- teelle. Elinikäistä oppimista hehku- tetaan, emme ole koskaan valmii- ta. Parhaassa tapauksessa ihmiselle kehittyy iän myötä harvinaista pää- omaa, viisautta.

Entä mikä mieltä liikuttaa?

Tässäkin kirjoittajat, aivan oikein, lähtevät liikkeelle lajimme evoluu- tiohistoriasta. Kirjan mukaan elin- ympäristössä selvitäkseen eliön on tärkeä tunnistaa mikä on ”hy- vää” ja ”pahaa” (luku 4). Ilmeises- ti tämä erottelu on myönteisten ja kielteisten emootioiden perustana.

Tunteet ovat aina, enemmän tai vä- hemmän, mukana ihmisen toimin- nassa. Vaikeissa ja moniulotteisis- sa olemassaolon ongelmissa intui- tiivinen ”hyvältä tuntuva” ratkaisu näyttää usein tuottavan parhaan lopputuloksen. Järki ja tunteet eivät ole siis toistensa vastakohtia vaan rinnakkaisia ja samanaikaisia. Ra- tionaalinen ihminen, sekä lajina et- tä yksilönä, on kehittynyt emooti- oiden värittämän sosiaalisen vuo- rovaikutuksen tuloksena..

Viidennessä luvussa käsi- tellään kenties vaikeinta mielen

tutkimukseen liittyvää ongelma- kenttää: tietoisuutta ja tiedosta- matonta. Todetaan, että näiden välillä ei ole selvää rajaa. Ihmis- mieli on tulosta sekä tietoisten et- tä tiedostamattomien prosessien toiminnasta. Tehdään tunnetuk- si tietoisuuden neljä eri merkitys- tä, mikä selkeyttää ongelmakent- tää tuntuvasti. Nämä ovat tajui- suus, tarkkaavaisuus, kokemuk- sellinen tietoisuus eli se mitä voisi sanoa olemassaolon tunteeksi ja neljäntenä refleksiivinen tietoisuus eli tietoinen, kieleen perustuva ajat- telu. Johtopäätös onkin, että tietoi- suus on tila – eräänlainen aivojen työtila, jossa aivot toimivat koko- naisuutena.

Kuudennessa luvussa tarkastel- laan toivoa herättävästi ja moni- puolisesti vaurioituvaa ja eheyty- vää mieltä. Mielenterveyden häi- riöt kuvataan elämän kokemusten päivityksen estymisenä, mistä teh- dään psykoterapiaa koskevia joh- topäätöksiä. Kiitettävästi ja vallal- la olevasta käsityksestä poiketen todetaan mielenterveyshäiriöiden genetiikan monimutkaisuus. Työ- elämän kilpailuhenkisyyttä ja suo- rituskeskeisyyttä arvostellaan.

Lopuksi tekijät korostavat sitä, että mieli on alati muuttuva dynaa- minen prosessi, jota ei voi redusoi- da aivoihin. Aivot, keho ja ympä- ristö muodostavat toimintasilmu- kan, jonka jokainen osa on tärkeä.

Ilmiönä mieli ei ole yhden tieteen- alan hallittavissa, vaan yhdistää tut- kimuskohteena monia tieteenaloja ja niiden tutkijoita.

Tämän kirjan tekijöitä ja kus- tantajaa on syytä onnitella loista- vasta saavutuksesta. Kyseessä on tervetullut ja moderni puheenvuo- ro kuumasta ja tärkeästä aiheesta, ja teokselle kannattaa toivoa laajaa

lukijakuntaa. Teos ravistelee aja- tuksia ja oikoo ennakkokäsityksiä – sen lukeminen todella palkitsee!

Kirjoittaja on Turun yliopiston perinnöllisyystieteen emeritus- professori.

Tutkimusta salatusta

Merja Leppälahti Salattu, hävetty, vaiettu. Miten tutkia piilossa olevia ilmiöitä?

Toim. Antti Häkkinen ja Mikko Salasuo. Nuorisotutkimusverkos- to/Nuorisotutkimusseura, julkai- suja 161. Vastapaino 2015.

Abortit, rikollisuus, huumeiden- käyttö, lastensuojelukysymykset, valtavirrasta poikkeava seksuaali- suus – nämä arkaluonteisiksi koe- tut aiheet ovat sellaisia, joihin me- dia helposti tarttuu ja jotka kiin- nostavat sekä opinnäytetöiden te- kijöitä että yleisöä. Mutta miten tällaisia aiheita voi tutkia? Miten kerätä aineistoa asioista, joista mie- luummin vaiettaisiin? Onko vai- keneminen aina salailua? Entä jos lainsäädäntö tai eettiset ohjeet es- tävät aineiston saamisen tai tutki- muksen julkistamisen?

Antti Häkkisen ja Mikko Sala- suon toimittama Salattu, hävetty, vaiettu tarttuu kysymykseen han- kalista tutkimusaiheista ja tällais- ten aiheiden tutkimukseen liitty- vistä ongelmista. Kirjan yhdek- sässä artikkelissa tutkijat käsittele- vät omien tutkimustensa pohjalta jollakin tavoin arkaluonteisen tai muuten vaikeasti lähestyttävän ai- heen tutkimusta. Hankalia tutki-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

reettisesti, mitä on laadukas ohjaus ja neuvonta muistisairaan ihmisen näkökulmasta ja miten sillä voidaan tukea mielen hyvinvointia. Muistisairaan ihmisen mielen

Mielen hyvinvointiin kuuluvat myös psykologinen ja sosiaalinen hyvinvointi eli kokemukset elämän tarkoituksellisuudesta, henkisestä kasvusta, itsensä toteuttamisesta ja

Honkasalo toteaa, että mo- net ilmiöt määritellään länsi- maisessa kulttuurissa nykyään neurotieteellisen mielen, aivo- jen, kautta, ja jos asia poik keaa totutusta, siitä

Hän esitti, että keho vaikuttaa mielen sisältöön enemmän kuin mieli vaikuttaa kehon sisältöön, vaikka mielen prosessit heijastuvat kehon prosesseissa melkoisessa

Päällimmäiseksi poimin muun muassa mielen evoluution, aivo- jen muovautuvuuden ajatukset, sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen, kehon ja mielen vä- lisen

Lukija voi tässä kohtaa todentaa mielen assosiaa- tiovirrassaan lipuvan luonnon yksinkertaisella feno- menologisella harjoituksella, jota voi myös soveltaa vaikkapa

Ojitettujen soiden puuston kasvu on nykyisin lähes neljännes koko maan puuston vuotuisesta kasvusta.. Suometsistä hakataan nykyisin vajaat kymmenen miljoonaa

Tulokset tekee mielen- kiintoiseksi se, että sekä kyseiset sanaluok- ka- että fonologiset erot ovat kielissä hyvin salientteja -ja siis Ieksikkoon koodattu- ja;