• Ei tuloksia

Mitä mielessä mielen tutkimuksessa? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä mielessä mielen tutkimuksessa? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

310

Ihmisen mieli on Mieli-foorumin yhdeksän asiantuntijan puheen- vuoro ihmismielen tutkimuksen kokonaiskuvasta. Mieli-foorumi oli Suomen Kulttuurirahaston rahoittama parivuotinen hanke vuosina 2007–2008. Siinä koot- tiin yhteensä satakunta tutkijaa seminaareihin ja työpajoihin kes- kustelemaan mielestä erilaisista tutkimusnäkökulmista, oppimaan toisiltaan ja etsimään uusia näkö- kulmia. Kirjan yhdeksän kirjoitta- jaa muodostivat hankkeen johto- ryhmän ja kokosivat seminaarien ydinteemoista yhteisen puheen- vuoron.

EHEÄ KOKONAISUUS

Kirjaa lukiessa ei lainkaan tunnu siltä, että ”tiedämme mielestä vie- lä niin vähän”, kuten kirjan mark- kinointiteksti kertoo. Tiedämme varsin paljon, mutta tietämyksem- me on hajallaan monissa eri kes- kusteluyhteisöissä. Tällaisia eheyt- täviä ja kokoavia puheenvuoro- ja todellakin tarvitaan monista aiheista. Etenkin niitä kaivataan käsitteistä, joilla on sekä vahva ar- kisisältö että moneen suuntaan ja- kautunut tieteellinen sisältö.

On lupaavaa, että näinkin mo- nitieteinen joukko on saanut ai-

Mitä mielessä mielen tutkimuksessa?

Riitta Hari, Jaakko Järvinen, Johannes Lehtonen, Kirsti Lonka, Anssi

Peräkylä, Ilkka Pyysiäinen, Stephan Salenius, Mikko Sams & Petri Ylikoski (2015).

Ihmisen mieli. Gaudeamus. 205 s. ISBN: 978-952-495-348-1

kaan ilmeisen toimivan dialogin ja kyennyt rakentamaan hyvän johdattavan oppikirjan mielen tut- kimuksen nykytilaan ja eri lähesty- mistapoihin. Näin laajan kirjoitta- jaryhmän teokseksi kirja myös py- syy hyvin koossa ja on tyylillisesti ehjä. Tästä kiitos kuulunee myös kustannustoimittaja Sari Vähäsel- le, joka kiitossanoissa mainitaan.

Kirja tarjoaa selkeän yleistajui- sen esityksen moneen mielen tut- kimuksen keskeiseen kysymyk- seen. Kirja johdattaa myös muu- tamien perusteosten ja -tekstien jäljille, joista jatkoperehtymisen voi aloittaa. Teos sisältää esityksiä useista mielen tutkimusta koske- vista teemoista aivotutkimuksen, psykiatrian, psykologian, filosofi- an, uskonto- ja yhteiskuntatieteen ja kulttuurintutkimuksen näkö- kulmista.

Perusjäsennys on teemoittain etenevissä luvuissa, joissa tee- moina ovat: mielen tutkimuksen peruskäsitteet ja mieli evoluution tuotteena aivojen, ympäristön ja välittyneen toiminnan luomassa

”toimintasilmukassa”; ihmismie- len kehitys yksilön elämänkulus- sa; tunteet mielen dynamiikan synnyttäjinä; tietoisuuden ja tie- dostamattoman prosessit; sekä

mielen vaurioituminen ja mielen- terveys. Eniten kirjassa painottu- vat aivotutkimuksen, psykologian ja psykiatrian näkemykset.

MIELEN MONINAISET SUHTEET

Päällimmäiseksi poimin muun muassa mielen evoluution, aivo- jen muovautuvuuden ajatukset, sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen, kehon ja mielen vä- lisen vuorovaikutuksen sekä mie- lenterveyden korostamisen ”häi- riövetoisuuden” sijaan. Luonto vai ympäristö -tyyppiset vastakkain- asettelut eivät näytä enää kiinnos- tavilta, vaan näkemykset alkavat hahmottua toisiaan täydentävinä.

Näin on väistämättä, jos yhteinen tutkimuskohde hahmottuu ni- menomaan suhteena.

Filosofian ja humanististen tie- teiden painotus jäi vähäisemmäk- si ja kielitieteellistä näkemystä kaipasin mukaan. Toivoin myös selkeämpää näkemystä mielenter- veyden määrittelyn historiallisesta rakentumisesta ja kulttuurisidon- naisuudesta sekä mieltä koske- vien näkemysten kulttuurisesta vaihtelusta. Tekijät itsekin totea- vat joutuneensa rajaamaan monia merkittäviä teemoja kokonaan kirjan ulkopuolelle: tärkeimpinä

(2)

KIRJA-ARVIOT

311 AIKUISKASVATUS 4’2015

seksuaalisuus, etiikka ja taide. Itse pohdin myös, että kokemuksen filosofia olisi sujuvasti asettunut tähän keskusteluun.

Kirja onnistuu osoittamaan, miten luontevasti erilaisista viite- kehyksistä rakennetut tutkimustu- lokset ja teoreettiset lähestymista- vat keskustelevat keskenään. Ku- ten kirjassa määritellään, mieli on

”ryväs toimintoja, kykyjä ja omi- naisuuksia”, tai tarkemmin ”suh- teita aivojen, kehon, ulkomaail- man ja muiden ihmisten välillä”.

Fyysinen maailma, koettujen mer- kitysten maailma sekä sosiaalinen maailma ovat jatkuvassa vuorovai- kutuksessa keskenään.

On selvää, että tähän vuorovai- kutukseen voidaan tarttua hyvin eri näkökulmista ilman, että ko- konaisuutta tarvitsee kokonaan palauttaa yhteenkään niistä. Mo- nitieteisessä keskustelussa hioutu- neet tiivistykset onnistuvat myös purkamaan erilaisia myyttejä ja väärinkäsityksiä mielestä, aivoista ja tietoisuudesta. Lukijan on help- po hyödyntää arkikokemusta luki- essaan. Samalla syntyy selkeä kriit- tinen etäisyys arkipsykologiaan ja taju oman ymmärryksen rajalli- suudesta. Itse innostuin erityisesti tietoisuuden ja tiedostamattoman sekä intuition perusteita hahmot- televasta luvusta.

Perustarinan väliin on sijoitet- tu melkoinen joukko lyhyitä tie- toiskuja. Mielestäni tämä ratkai- su ei täysin toiminut. En saanut selvää, miten tietoiskut oli valittu enkä aina hahmottanut lukujen ja tietoiskujen satunnaiselta tun-

tuvaa rytmiä. Kirja oli kirjoitettu ajatuksella, että luvut ja tietoiskut saattoi lukea myös irrallisina. Ehkä tietoiskuihin koottiin populaareja teemoja tai tutkijoiden lempiai- heita, jotka eivät olisi välttämättä suoraan istuneet lukuihin. Tie- toiskut käsittelivät muun muassa aivokuvantamista, älykkyystestejä, motivaatiota, kiintymyssuhdeteo- riaa, diginatiiveja, mielentilatutki- muksia ja muita aiheita. Tuntuu siltä, että tekijät halusivat myös selventää asioita, joista mediassa kiertää monenlaista uskomusta ja mielipidettä.

VASTAÄÄNET UUPUVAT

Olisin mieluusti lukenut myös sii- tä, miten ryhmä työskenteli, mil- laista yhteistyö oli, millaisissa asi- oissa tuli törmäyksiä ja missä koh- taa ryhmä hahmotti lupaavimpia uusia näkymiä tai risteyskohtia.

Millaisiin haasteisiin he lähtivät työskentelyssään vastaamaan?

Mietin lukiessani myös, voisiko tällainen vapaa tiedelähtöinen työskentely toimia paremmin

”viheliäisten ongelmien” (wicked problems) ratkaisussa kuin äärim- milleen kilpailutetut strategisesti räätälöidyt rahoitushaut.

Hieman minua mietitytti kai- ken epäselvän, erimielisen ja ro- soisen jääminen näkymättömiin.

Kun on tarkoitus esitellä näke- myksiä, jotka edustavat viimeisin- tä jaettua näkemystä mielestä, aivoista, psyykestä ja tietoisuu- desta, valitaan kirjaan tietenkin sen mukaisia näkemyksiä. Olisiko kuitenkin silti voinut nostaa esiin

jotain niistä kysymyksistä, mistä näkemykset jakaantuvat? Mistä eniten juuri nyt kiistellään? Missä kaikuvat vastaäänet? Jotkut tee- mat kapenivat pakostakin varsin ylimalkaisiksi.

Teos on myös myös korostu- neesti kulttuurisesti yhdenmukai- nen näkemys mielestä. Olisin mie- lelläni nähnyt hieman laajempaa pohdintaa siitä, mitä mietiskelyn ja mielen sekä kehon harjoitta- misen näkökulmat tuovat mielen tutkimukseen. Eivät ne enää ihan niin tieteen marginaalissa ole kuin mikä vaikutelma nyt syntyi.

Joka tapauksessa, teos on oi- vallinen oppikirja ja puheenvuoro, selkeä mutta samalla keskusteleva ja moniääninen.

Sanna Vehviläinen

KT, dosentti, vanhempi tutkija Työterveyslaitos

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Myös suo- malainen Käypä hoito -suositus korostaa ki- pupotilaan hoidossa muun muassa lääkkeet- tömien hoitokeinojen ensisijaisuutta, kivun moniammatillista hoitoa sekä hoidon

reettisesti, mitä on laadukas ohjaus ja neuvonta muistisairaan ihmisen näkökulmasta ja miten sillä voidaan tukea mielen hyvinvointia. Muistisairaan ihmisen mielen

Puheterapeutin arvioinnissa todetaan, että kun tehtävät ovat liian vaikeita, Venla hermostuu ja alkaa huutaa, samoin myös silloin, kun asiat eivät mene niin kuin

Mielen hyvinvointiin kuuluvat myös psykologinen ja sosiaalinen hyvinvointi eli kokemukset elämän tarkoituksellisuudesta, henkisestä kasvusta, itsensä toteuttamisesta ja

Siinä missä belief on keskeinen käsite Peircen logiikan siinä osassa, jota nykyään kutsuttaisiin tietoteoriaksi, tieteenfi lo- sofi aksi tai kognitiotieteeksi, viittaa sana

Hän esitti, että keho vaikuttaa mielen sisältöön enemmän kuin mieli vaikuttaa kehon sisältöön, vaikka mielen prosessit heijastuvat kehon prosesseissa melkoisessa

Neurotieteilijä Riitta Hari to- teaa, että vastasyntynyt on vielä maailmankansalainen, joka reagoi samalla tavoin kaikkien kielten äänteisiin, mutta kulttuurinen eriy- tyminen

Kehollisuus tarkoittaa siis fyysisen ruumiin sekä mielen muodostaman ko- kemuksellisen kehon tuntemista ja sen kanssa toimimista vuorovaikutuksessa oman ympäristön kanssa.. Se