• Ei tuloksia

Tutkimus artefaktin ongelmasta ja aineellisen ja käsitteellisen välisistä suhteista näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tutkimus artefaktin ongelmasta ja aineellisen ja käsitteellisen välisistä suhteista näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

HASSINEN | LEKTIO KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4, 45–48

45

Lektio

Pekka Hassinen

Tutkimus artefaktin ongelmasta ja aineellisen ja käsitteellisen välisistä suhteista

Virus katsoo meihin ennen kuin me näemme virukseen. Se tuijottaa meitä eri kulmista. Ärhäköityneenä, uudes- ti syntyneenä, elintilaa ottaneena. Me voimme rakentaa sille kauniin tiedolli- sen petrimaljan, katsoa sitä linssien läpi ikään kuin paikalle ensin tulleina. Olla niin kuin se ei tuijottaisikaan. Eikä mei- dän ainakaan tarvitsisi reagoida sen tui- jotukseen.

Mutta todellisuudessa ja useimmi- ten tieteen harjoittajan tilanne on tyys- tin toisenlainen. Reaktio tutkittavaan muistuttaa pelästyneen ihmisen reakti- ota. Aivot säpsähtävät adrenaliinipiikin saattelemina salamannopeaan selityk- seen oudosta ja uhkaavasta tilanteesta, joka on yllättänyt täysin. Miksi vieras ih- minen juoksee kohti ja huutaa minulle?

Miksi vesi tulvii yläkertaan? Mikä merki- tys on tuolla nopeasti kasvavalla punai- sella rinkulalla näkökenttäni laitamilla?

Selityksen on parasta löytyä heti. Tä-

mä arjen ”teorianmuodostus” on suoras- sa yhteydessä juuri koettuun vaaraan.

Kattavampi selitys tapahtumalle raken- tuu rauhallisissa oloissa ja on tietysti ot- tavinaan huomioon kaikki vaihtoehdot.

Mutta aina vaan tullaan yllätetyksi! Rat- kaisuna ongelmaan on maailman muok- kaaminen sen selityksen mukaiseksi. Ja vähitellen, pala palalta, maailma alkaa rakentua sen mukaan, mitä siitä on to- tuttu ajattelemaan. Maailman muok- kauskohdat ovat kuin jo valmiiksi aja- teltuja ajatuksia, ne tukevat kaikkea sitä, mitä niistä on ajateltu. Mutta silti me tu- lemme aina raskaasti yllätetyiksi!

Kun meillä nyt on kattava teoria vaa- rasta, toimenpidettä odottavan seikan paikalla onkin lukematon määrä muu- tosta vaatia ongelmakohtia. Yhdessä ne muodostavat katastrofin. Käytännölli- sen toiminnan korjausta odottavan sei- kan – joka siis tuskin erosi hätäisestä se- lityksestä – paikalla on kokonainen kor- jausta vaativa maailma.

Meillä on käsissämme epäonnistu- nut fossiilitalous. Se toimii täydellisessä yhteisymmärryksessä jo kelvottomaksi osoittautuneen taloudellis- teknologis- tieteellisen selityksensä kanssa. Kun käytämme esimerkiksi bensiinimootto- ria, tiedämme bensiinimoottorista lähes kaiken. ”Tietää kaikki” tarkoittaa, että ei ole mitään kysyttävää, mihin ei periaat- teessa osattaisi vastata. Kunnes käykin il-

mi, että itse luonto – tai se, minkä me ny- kyään tunnemme ilmaston katastrofaa- lisena lämpenemisenä – esittääkin uusia ja ennalta kenenkään kuvittelemattomia kysymyksiä, jotka järkyttävät läpikotai- sin tiedettynä tehdyn ja tehtynä tiedetyn maailmamme perusteita.

Kaikkine barokkisine järjettömyyk- sineenkin talous on valjastettu sen ole- tuksen varaan, että tiedämme mitä teem- me. Mutta äkkiä mikään siinä ei ole totta!

Ihmiset ovat hämmennyksissään. Tois- tensa kurkuissa kiinni. Luonto ei olisi saanut kysyä minun elämäntapaani ja maailmankuvaani horjuttavaa suurta kysymystä! Pikemminkin on kehitettävä selviä vastauksia yksinkertaisempiin ky- symyksiin tyyliin: nouseeko bensan hin- ta? Mikä on siedettävä maahanmuutta- jien määrä? Kun kelvoton maailmanseli- tys ja kelvoton maailma, joka ei siis eroa selityksestään, romahtavat, syntyvät pa- tenttiratkaisujen markkinat. Demagogit myyvät ihmisille menneisyyden itses- täänselvyyksiä hyvin huonolla mennei- syyden tuntemuksella. Mutta näiden us- konhyppyjen kaipuuseen annetut yksin- kertaiset vastaukset tekevät maailmas- tamme – jos mahdollista – yhä vieläkin monimutkaisemman. Ne tekevät maail- mastamme todellisiin korjausliikkeisiin kykenemättömän.

Ihminen on aina hakenut varmuut- ta toimiinsa siitä, että ainakin hänen itse

(2)

HASSINEN | LEKTIO KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4, 45–48

46

tuottamansa ja tekemänsä on hänen hal- linnassaan. Maailmahan on parhaim- millaan kuin purkaisi ja uudelleen ko- koaisi auton moottoria. Ahdistuskaan ei ole enää perinteistä marxilaista vie- raantumista työnsä tuloksista sen tuot- tamien kauppatavaroiden alkaessa elää omaa elämäänsä. Ahdistus saa tiedolli- sen muodon: kaikki on ihmistekoista ja konstruoitua, siis periaatteessa tiedettä- vissä. Sehän tarkoittaa sitä, että minäkin voisin periaatteessa tietää sen, mutta en tiedä! Olen siis tyhmä, vajavainen ihmi- nen, ja niiden onnekkaiden pompotel- tavissa, jotka tietävät ja osaavat raken- taa tietämästään omaa fantastista elä- määnsä.

Ihmisen läpikotaisin tuntemat infra- struktuurijärjestelmät vaativat alituista korjaamista ja ylläpitoa. Järjestelmien to- taalinen epävarmuus on vain tapana teh- dä sekä kulttuurisesti että analyyttisesti näkymättömäksi, toteavat Stephen Gra- ham ja Nigel Thrift. Häiriöt aineellisessa ympäristössä tulkitaan vain tiedollisina ongelmina ja tiedollisesti ratkaistavina eksistenssiongelmina. Ja kuitenkin häi- riöt saattavat kertoa paljon enemmän ai- neellisesta ja luonnosta kuin niitä itseen- sä samaistava, kelvottomaksi käyvä maa- ilmanselitys. Aineellinen maailma tul- kitaan aina vain alkeellisen tieto-opin kautta, vaikka edes softaa ja hardwarea ei saada keskenään ristiriidattomiksi,

puhumattakaan ajattelusta ja softasta.

Onko siis kelvottomaksi käyneen maa- ilmanselityksen mukaiseksi muokatus- sa maailmassa itse asiassa mitään, mikä toimisi jäännöksettömästi, niin kuin sen sanotaan toimivan? Merkityksellinen maailmamme kuitenkin perustuu täl- laiseen jäännöksettömyyteen. Asiathan ovat niin kuin ne sanotaan, sanotaan.

Fernand Braudelin mukaan Voltai- ren ajan ideat eivät eroa juurikaan mei- dän aikamme ideoista, vaikka hänen ma- teriaalinen elämänsä erosi dramaattises- ti omastamme. Ympärillämme on kä- sittämätön määrä esineellisyyksiä, jot- ka tuntuvat putkahtavan suunnittelijan pöydältä jonkinlaisina sinikopioartefak- teina ostettavaksemme ja käyttöömme.

Osaa niistä sanotaan älykkäiksi vain sik- si, että niiden lämpeneviin piihippuihin on upotettu koodinpätkä. Osa kykenee jopa antamaan ajattelullemme jäykän ja hierarkkisen tiedostomuodon. Juuri- kaan pidemmälle ne eivät Voltairen ai- kalaisten ideoihin nähden pääse. Mutta niille on annettu ideoiden muoto, niihin on paketoitu ja varastoitu suunnattomia ideaalisuuksia, joita kenenkään ei tarvit- se sisäistää.

Ellemme pelästy suunniltamme, voimme nauraa niille verihumalasta kärsiville, jotka hakevat tappamaan pää- syn oikeutusta uskonnollisen ja poliit- tisen ja filosofisen ajattelun typistyksis-

tä ja yksinkertaistuksista. Samalla kun tuomitsemme heidät, emme saisi olla itsetyytyväisen sokeita omien liberaa- lien, mutta vallantäyteisten itsestään- selvyyksiemme suhteen. Väkivaltainen ideologiamme kätkeytyy suhteeseem- me siihen aineelliseen maailmaan, jon- ka olemme itsellemme valmistaneet. Se on fossiili talouden kelvoton esineellinen maailma, jonka olemme idealisoineet ja josta planeettaa tuhoon ajava maailman- selityksemme yhä hakee pysyvyyttä ja jatkoaikaa. Asiat on tapana nähdä mu- ka viattomasti, vain erilaisten idealisoi- tujen esineellisyyksien niminä. Suurista kokoavista ideoista ja yleiskäsitteistä ei taida olla jäljellä muuta kuin ihmisoikeu- det. Yhteiskunnallisen oikeudenmukai- suuden ideankin kanssa on vähän niin ja näin, totuudesta nyt puhumattakaan.

Mutta emmekö siis ole vapaita myös niiden vanhasta alistamaan oikeuttavas- ta käytöstä? Meitä ei lyödä päähän isän- maalla eikä jumalalla, kirkkoruhtinas ja patruuna ovat kavereitamme samas- sa työyhteisössä. Meitä ei juuri käsky- tetä, vaan uudet ikävät asiat keskuste- lutetaan edeltä käsin. Yleiskäsitteitä ei tarvitse ajatella edes niiden väärästä oi- keuttamisesta vapautuneessa muodos- sa, koska kaikki on paketoitu somasti:

idealisoidut esineellisyydet ja esineellis- tyneet ideaalisuudet mahdollistavat ar- vojen ja elämäntapojen suoran kulutta-

(3)

HASSINEN | LEKTIO KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4, 45–48

47

misen. Ne takaavat rauhan ja kaiken jat- kumisen entisellään. Se, mikä aikaisem- min purki autoritaarista valtaa, on tullut pehmeäksi osaksi sitä. Tieteen diskurssi- analyysi potee voimattomuutta. Asioilla on nimi ja asiat luetaan nimiensä päältä ennen kuin ne koetaan.

Romaanissaan Ääriviivat Rachel Cusk kirjoittaa:

”Sanon sitä yhteenvedoksi”, hän sanoi hilpeästi kaakattaen. Aina kun hän sai ajatuksen uuteen työhön, hän huoma- si tekevänsä siitä yhteenvedon vaikkei olisi päässyt vielä pitkällekään. Usein tarvittiin vain yksi sana: jännite esi- merkiksi tai sukuun naitu, vaikka sii- nä olikin oikeastaan kaksi sanaa. Heti kun yhteenveto oli tehty, teos oli kuol- lut, jähmettynyt, eikä hän pystynyt te- kemään sille enää mitään. Miksi kir- joittaa pitkä näytelmä mustasukkai- suudesta, kun sen voi tiivistää yhteen sanaan: mustasukkaisuus? Eikä tämä pätenyt vain hänen omiin töihinsä – hän huomasi tekevänsä samaa muil- lekin teksteille ja oli todennut, että jo- pa mestarit, joiden teoksia hän oli aina kunnioittanut, antautuivat usein yh- teenvedolle. Jopa Beckett, hänen ju- malansa, oli tuhoutunut tarkoitukset- tomuuteen. Hän tunsi, miten sana teki tuloaan, ja yritti pidätellä sitä, mutta se vain tunki esiin, tunki ja tunki, kunnes se tupsahti peruuttamattomasti hänen päähänsä. Eivätkä kohteina olleet ai- noastaan kirjat, vaan samaa oli alkanut tapahtua ihmisille – hän oli vastikään

ollut lasillisella ystävänsä kanssa, kat- sonut pöydän yli ja ajatellut: ystävä, ja sen seurauksena hän oli nyt melkein varma, että ystävyys oli ohi.

Aineellinen luontokin luetaan tuollaisi- na yhteenvetoina, niin ettei se väkevän aineellisena pääse haastamaan nimellis- käsitteellistä maailmanselitystä. Maail- mamme nimet teemoitetaan, kunnes laa- dut ja substanssit katoavat temaattisen väkivallan alta. On kuin koko elämä oli- si yhtä makasiiniohjelmaa. Kaikille kiva uusinfantilismi tuudittaa meidät uneen, josta ei halua herätä.

Mutta valmistamamme esineet, ar- tefaktit paljastavat aika ajoin, etteivät ne ole vain niille antamaamme muotoa. Ai- neellinen luonto saattaa riistää esineel- liseltä muodolta – kuten fossiilimootto- rilta – olemassaolon oikeutuksen. Se myös pilkistää noista toiminnallisista, kitkattomiksi tarkoitetuista muodois- ta, ja artefaktit tuottavat alati yllätyksiä.

Ne saattavat taivuttaa ja pakottaa toimin- taamme materiaalisen luonnon mää- räämään suuntaan. Artefaktit menevät myös rikki, kadottavat informaatiotaan, korruptoituvat, joutuvat eroosion kyn- siin tai elävien organismien valtaamiksi.

Ne sanovat itsensä irti niiden muodolle antamastamme tehtävästä, niin että mei- dän on lopulta pakko kysyä: mikä on ar- tefaktin luonto? Sivilisaatio joutuu kysy- mään tuon kysymyksen, jos se aikoo sel-

viytyä. Se joutuu kysymään sen jokaisen artefaktin kohdalla erikseen. Sivilisaa- tio ei saa eikä voi enää tukeutua muok- kaamastaan aineellisesta osoittamiin- sa muotoihin, ei edes niihin kelvollisiin.

Meidän on lakattava idealisoimasta tuotoksiamme, jotka eivät ole koskaan ajattelun sille antamaa puhdasta muo- toa. Ne eivät ole kokeiden tuloksia teo- riaan palauttelevan luonnontieteen puh- dasta luonnon muotoa. Totuuden kritee- rinä ei voi olla sellainen käytäntö, että tä- mä laitehan toimii, tämä tuotehan myy.

Tähän havaintoon aletaan ehkä herätä:

piintynyt konstruktionisti Bruno La- tourkin on viimeaikaisissa kirjoituksis- saan myöntänyt, että ei riitä, että talo ra- kennetaan, konstruoidaan; on merkitys- tä myös sillä, että se rakennetaan hyvin.

Fossiiliauto on artefakti. Sen muka- na tulee katoamaan myös ajattelu, joka on tukeutunut siihen. Väitän, että ajatte- lu on episodimaista. Søren Kierkegaardin sanoin ihminen ”ajattelee hetkittäin, hän ajattelee edeltä käsin ja jälkeen päin. Eh- dotonta jatkuvuutta hänen ajattelunsa ei voi saavuttaa. Vain kuvitelmissaan eksis- toiva ihminen voi olla kaiken aikaa sub specia aeterni, ikuisuuden näkökulmas- ta.” Siksi ajattelu joutuu jatkuvuudes- ta haaveillessaan tukeutumaan aineel- liseen maailmaan, mutta vain sille anta- manaan muotona, muotona, johon se on pakottanut aineellisen luonnon. Se on

(4)

HASSINEN | LEKTIO KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 4, 45–48

48

muoto, johon se on ahtanut aineellisen ja aineellis-ruumiillisen.

Enää pelkkä järjestelmän täyden- täminen ei kuitenkaan vetele. Äänettö- mät yhtiökumppanit, artefaktit, ovat al- kaneet vaarallisesti huojua. Niin niiden kuuluukin tehdä. Ajattelumme ei enää saa niistä yksiselitteistä tukea. Ajattelu joutuu tunnustamaan uudella tavalla ai- neellisen luonnon. Se joutuu tunnusta- maan sen pelkän kohteen sijasta lähtee- nä.

Ihminen on pudotettu kerta toisen- sa jälkeen jalustaltaan aina siitä lähtien, kun hän luki itsensä maailmankaikkeu- den keskukseksi. Pudotusta on jatkunut viime aikoihin saakka, jolloin hän on menettänyt erityisasemansa suhteessa muihin elollisiin olentoihin. Mutta voi- taisiinko ajatella vielä sellaistakin pudo- tusta, etteivät edes ihmisen itse tuottamat esineellisyydet ole täysin hänen tiedossaan ja hallinnassaan.

Koronarokotekin on artefakti, häily- vä ja huojuva artefakti.

Meillä tulee olla valmius ohjata voi- mavarat, valmius jatkuviin korjausliik- keisiin, muodonmuutoksiin, valmius olla rakentamatta vanhojen muotojen päälle, valmius irrottaa aineellinen luon- to pelkästä manipuloitavasta kohteesta ajattelun lähteeksi, johon ajattelu ja tie- de joutuu kohdentumaan yhä uudelleen.

Vaikkakin hitaasti, säikkyen ja epävar-

mana. Sellainen on kestävämmässä tu- levaisuudessa aineellisen maailman ja ajattelun suhde.

Kuka tietää – kenties jo uusi, meille tuntematon virus katsoo meihin.

Lektio, joka on esitetty 11.9.2021 Jyväs­

kylän yliopistossa pidetyssä väitöstilaisuu­

dessa, perustuu FT Pekka Hassisen väitös­

kirjaan Ero ja immersio. Tutkimus artefaktin ongelmasta ja aineellisen ja käsitteellisen välisistä suhteista. Jyväskylä: Nykykulttuuri, 2021. 508 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

• Multilateration is commonly used in civil and military surveillance in civil and military surveillance applications to accurately locate an aircraft, vehicle or stationary

9A-luokan oppilaat alkavat olla huolissaan syyllisen löytymisestä. Tähän mennessä he ovat keränneet rikospaikalta seuraavanlaista aineistoa: 1) Laatikon ulkopinnalla on opettaja

Sääntelyn oikeasuhtaisuuden näkökulmas- ta on olennaista, että rekisteristä poistaminen va- kuutusedustajan toiminnassa ilmenneiden vää- rinkäytösten tai laiminlyöntien

Muistan perulaisen ammattiyhdistyslakimie- hen, joka oli myös perustuslain professori San Marcosin yliopistossa, Limassa.. Muistan tapaa- misemme Costa Rican

TUTKIMUKSEN TARKOITUS JA TEHTÄVÄ Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analy- soida muutosprosessia terveydenhuollon työyk- siköissä lähijohtajien kokemusten näkökulmas-

Ensinnäkin hallintotiede voi ryhtyä luomaan teoriaa julkisen hallinnon ja yhteiskunnan välisistä suhteista sen sijaan, että se keskittyisi esimerkiksi yksinomaan

Usein on esitetty väitteitä, että osaindeksien laskemista voidaan taloustieteen näkökulmas- ta perustella vain, jos sopivat separoituvuus- ehdot ovat voimassa.. Tämä

Tässä Tekniikan Waiheiden numerossa pureudutaan muutamiin tekniikan ja tieteen historian aiheisiin sukupuolen näkökulmas- ta. Vaikka teknologian sukupuolihistoria on Suomessa