• Ei tuloksia

(c) 2002-2006 Jouni Smed 1

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "(c) 2002-2006 Jouni Smed 1"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 22.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 1

2.3. Aika

1.1. KaikuKaiku

2.

2. KuoroefektiKuoroefekti

3.

3. Vaiheistus ja flanger-Vaiheistus ja flanger-efektiefekti

4.4. KaiuntaKaiunta

5.5. Nopeutus ja hidastusNopeutus ja hidastus

Viivästyttäminen (delay)

„

„viiveaikaviiveaika

‹‹0–0–20 ms: vaiheistus (20 ms: vaiheistus (phasingphasing) ja flanger) ja flanger-- efekti (

efekti (flangingflanging))

‹‹20–20–50 ms: kuoroefekti (50 ms: kuoroefekti (choruschorus))

‹

‹>50 ms: aito kaiku (echo>50 ms: aito kaiku (echo))

„

„viiveajan modulointiviiveajan modulointi

„„takaisinsyöttö (feedbacktakaisinsyöttö (feedback))

2.3.1. Kaiku

„„ slapbackslapback--kaikukaiku

‹

‹viive 25–viive 25–50 ms50 ms

„

„ kahdennus (kahdennus (doublingdoubling))

‹

‹viive kymmeniä millisekuntejaviive kymmeniä millisekunteja

„„ stereoefektin laajentaminenstereoefektin laajentaminen

‹

‹alkuperäinen ja viivästetty signaali eri kanaviinalkuperäinen ja viivästetty signaali eri kanaviin

„„ kaanonkaanon

‹

‹viive temmon mukaanviive temmon mukaan

2.3.2. Kuoroefekti

„„moduloitu viive (>15 ms)moduloitu viive (>15 ms)

„„peruskuoroefektiperuskuoroefekti

‹

‹viive 20 msviive 20 ms

‹

‹ei takaisinsyöttöäei takaisinsyöttöä

‹‹tasamäärä signaalejatasamäärä signaaleja

‹‹hieman viiveajan modulointiahieman viiveajan modulointia

„

„ADT-ADT-efekti (efekti (automatic double trackingautomatic double tracking))

‹

‹viive 30–viive 30–40 ms40 ms

‹

‹vähän viiveajan modulaatiotavähän viiveajan modulaatiota

2.3.3. Vaiheistus ja flanger-efekti

„

„vaiheistus (vaiheistus (phasingphasing))

‹

‹lyhyt viiveaika (<10 ms)lyhyt viiveaika (<10 ms)

‹‹vähän takaisinsyöttöävähän takaisinsyöttöä

‹

‹ei viiveajan modulointiaei viiveajan modulointia

‹

‹tasamäärä signaaleja tasamäärä signaaleja

→kampasuodatinilmiö (comb filter effectkampasuodatinilmiö (comb filter effect))

Kampasuodatinilmiö

AA

f f

(2)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 22.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 2

Flanger-efekti

„

„flangerflanger--efekti (efekti (flangingflanging) )

‹‹lyhyt viive (<50 ms)lyhyt viive (<50 ms)

‹

‹moduloidaan viivettä moduloidaan viivettä

→kampasuodatin liikkuu edestakaisin kampasuodatin liikkuu edestakaisin taajuusalueen yli

taajuusalueen yli

2.3.4. Kaiunta

„

„engl. reverb(eration)engl. reverb(eration)

„„jäljittelee tilan akustiikasta syntyvää jäljittelee tilan akustiikasta syntyvää jälkikaiuntaa

jälkikaiuntaa

„„tekee äänestä luonnollisemman kuuloistatekee äänestä luonnollisemman kuuloista

‹

‹1000–1000–3000 erillistä kaikua/s3000 erillistä kaikua/s

Äänen ajallinen jaottelu

„

„suora äänisuora ääni

„

„ensiheijastumatensiheijastumat

‹‹seinät, lattia, kattoseinät, lattia, katto

‹

‹20–20–200 ms200 ms

„„jälkikaiunta: kaiutjälkikaiunta: kaiut

‹

‹tihenevät tihenevät

‹‹vaimentuvatvaimentuvat

‹

‹mataloituvatmataloituvat

Kaiunta tilassa

Kaiunnan osat

t t A

A

ensiheijastumat ensiheijastumat (

(early reflectionsearly reflections))

jälkikaiunta jälkikaiunta (

(reverberationreverberation)) esiviive

esiviive ( (predelaypredelay))

ensiheijastumien ensiheijastumien kesto kesto

jälkikaiunnan jälkikaiunnan kesto ( kesto (decaydecay))

heräteääni heräteääni ((impulseimpulse))

Perusparametreja

„„tilan koko (volumetilan koko (volume))

„

„tilan tyyppi (typetilan tyyppi (type))

„

„äänilähteen sijaintiäänilähteen sijainti

„„havainnoijan sijaintihavainnoijan sijainti

(3)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 22.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 3

Kaiuntatilatyyppejä 1(2)

„

„kirkas (kirkas (brightbright))

‹‹pinnat heijastavat ääntäpinnat heijastavat ääntä

‹

‹esim. kylpyhuone, tyhjä luentosaliesim. kylpyhuone, tyhjä luentosali

„

„vaimentava (vaimentava (dampingdamping))

‹

‹pinnat absorboivat ääntäpinnat absorboivat ääntä

‹‹esim. vaatekomero, täysi luentosaliesim. vaatekomero, täysi luentosali

Kaiuntatilatyyppejä 2(2)

„

„todelliset akustiset tilat, esim.todelliset akustiset tilat, esim.

‹‹huone (roomhuone (room))

‹

‹halli (hallhalli (hall))

‹

‹kammio (chamberkammio (chamber))

„

„mekaaniset kaiuntalaitteetmekaaniset kaiuntalaitteet

‹‹jousikaiunta (spring reverbjousikaiunta (spring reverb))

‹

‹levykaiunta (plate reverblevykaiunta (plate reverb))

Parametreja 1(2)

„

„ensiheijastusten voimakkuus ja viiveensiheijastusten voimakkuus ja viive

‹‹voimakkuus: heijastuspinnan materiaalivoimakkuus: heijastuspinnan materiaali

‹‹viive: tilan kokoviive: tilan koko



< 5 ms: pieni huone< 5 ms: pieni huone



1010––20 ms: konserttisali20 ms: konserttisali

„„ensiheijastusten määrä ja tiheys (ensiheijastusten määrä ja tiheys (diffusiondiffusion))

‹

‹mitä enemmän heijastavia pintoja, sitä mitä enemmän heijastavia pintoja, sitä enemmän diffuusiota

enemmän diffuusiota

Parametreja 2(2)

„

„korkeiden taajuuksien vaimeneminenkorkeiden taajuuksien vaimeneminen

‹‹riippuu heijastuspintojen materiaalistariippuu heijastuspintojen materiaalista

„„jälkikaiunta-jälkikaiunta-aika (aika (reverberation timereverberation time, RT), RT)

‹

‹RT60: aika jossa jälkikaiunta on RT60: aika jossa jälkikaiunta on vaimentunut 60 dB

vaimentunut 60 dB

‹

‹huonetiloissa lyhyt (1–huonetiloissa lyhyt (1–3 s) 3 s)

‹

‹käkäytytäävissvissääja luolissa pitkäja luolissa pitkä(5–(5–10 s)10 s)

Portitettu kaiunta (gated reverb)

tt AA

kohinaportin kohinaportin kynnystaso kynnystaso

Käänteinen kaiunta (reverse reverb)

t t AA

(4)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 22.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 4

2.3.5. Nopeutus ja hidastus

„

„engl. engl. time scalingtime scaling, , time strecthtime strecth

„„menetelmmenetelmäät samoja kuin keston t samoja kuin keston s

sääilyttilyttäävväässssäääänenkorkeuden muutoksessaäänenkorkeuden muutoksessa

„„eri algoritmeja erityyppisille eri algoritmeja erityyppisille äääänillenille

„„7575––115 %:n keston muutokset melko 115 %:n keston muutokset melko hhääiriiriööttttöömimiää

„

„suuret muutokset alttiita hsuuret muutokset alttiita hääiriiriööille (esim. ille (esim.

kaiku, p kaiku, päätkinttkintää))

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Copyright © 2008 Jouni Smed http://www.iki.fi/smed Interactive Storytelling Lecture slides September 16, 2008!. Copyright © 2008 Jouni

Copyright © 2008 Jouni Smed http://www.iki.fi/smed Interactive Storytelling Lecture slides September 18, 2008?. Copyright © 2008 Jouni

Copyright © 2008 Jouni Smed http://www.iki.fi/smed Interactive Storytelling Lecture slides September 23, 20081. Copyright © 2008 Jouni

„ taajuusmodulointia (FM, frequency taajuusmodulointia (FM, frequency modulation..

Aaltomuodon

säilyttävässä äänenkorkeuden muutoksessa n eri algoritmeja erityyppisille äänille n 75–115 %:n keston muutokset

Lisääntynyt kurssien määrä opetusjaksoa kohden tarkoittaa myös sitä, että opiskelijoiden työpäivä täyttyy kurssien istunnoista.. Aikaa luentotehtäville ja seminaaritöille

Pilaantuneiden maiden stabiloinnin vastuullisen hoitajan nimi ja yhteystiedot tulee ilmoittaa Pohjois-savon ympäristökeskukselle ja Leppävirran kunnan ympäristölautakunnalle sekä