• Ei tuloksia

Barret: Nykyajan alistettu nainen

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Barret: Nykyajan alistettu nainen"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

naisen omasta kielestä tai naisten ilmai- sumuodoista. Kaplan ei kuitenkaan pohdi asiaa, eikä elokuvan olemusta, sen enem- pää, vaan ryhtyy välittömästi etsimään aukkoja, mikä todistaa lähinnä pinnallista tutustumista ranskalaisten teoreetikkojen ajatuksiin.

Enemmän kuin ranskalaisten ajatuk- sille naisen poissulkemisesta ja mykkyy- destä Kaplanin etsintä on sukua feminis- tisen sosiologis-emansipatorisen elokuva- tutkimuksen perinteelle etsiä elokuvista positiivisia naiskuvia ja emansipatorisia samastumiskohteita. Kaplan olettaa auk- koja olevan ja myös löytää niitä. Aukko- ja, joista naiseus näkyy, ovat hänelle mm. elokuvien tarinamaailmassa naisten toisiinsa ja ympärilleen luomat salaiset katseet, heidän hetkelliset toisilleen suomat solidaariset eleet sekä ennenkaik- kea äitiys.

Äitiydellä on keskeinen rooli Kap- lanin kirjassa, se jopa selittää esseiden elokuvavalinnat, jotka muuten näyttävät sattumanvaraisilta. Äitiyden problematii- kalle on omistettu myös Kaplanin teok- sen päätösluku. Siinä hän tiivistää yhteen ajatuksiaan äitiydestä eräänä tärkeimmis- tä patriarkaatin diskurssin rikkovista aukoista. Samat ajatukset risteilevät mukana läpi koko kirjan, välillä selvästi formuloituina, väliin lausumattomina.

Miehinen katse, male gaze, on to- dennäköisesti tunnetuin feministinen elokuvateorian käsite. Tosin esimerkiksi suomalaisessa elokuvakirjoittelussa har- voin täysin tiedetään mitä käsite tar- koittaa. Yleensä miehinen/miehen katse -käsite liitetään Laura Mulveyn &reen- lehdessä 1975 julkaistuun artikkeliin Visuaalinen mielihyvä ja kerronnallinen elokuva 3 joka oli eräänlainen johdatus feministiseen psykoanalyyttiseen elokuva- tutkimukseen. Miehen katse on tällöin selkeästi · subjektiteoreettinen käsite, joka määrittelee katsojan paikkaa elo- kuvan "puheaktissa" eli katsomistapahtu- massa.

Kaplanin kirjassa miehen katse on mukana ensimmäisen luvun otsikosta eteenpäin. Kaplan tarkoittaa miehen katseella sitä miten elokuvassa tarinan miehet katsovat naista ja miten tarinassa nainen on miehen kohde. Kaplanin mu- kaan valtaelokuvan päähenkilöt ovat miehiä ja mieskatsojat samastuvat hei- hin. Kun tarinan mies katsoo naista, 88

mieskatsoja samastuu katsovaan mieheen.

Naiskatsoja sen sijaan ei välttämättä samastu tarinan mieheen ja tällöin, miehen katsoessa, saattaa naiskatsojalle syntyä aukko, josta hän näkee läpi dis- kurssin.

Esimerkiksi esseessä Wellesin elo- kuvasta Nainen Shanghaista Kaplan puhuu (s. 64:..65) naiskatsojan omasta erityisestä paikasta elokuvaa katsottaessa. Hänen mukaansa mieskatsojat samastuvat pää- henkilö O'Haraan eivätkä näe Elsan valheellisuutta. Miehen katse idealisoi naisen eikä näe hänestä muuta kuin merkin, fetissin. Naiskatsojat sensijaan ovat eri asemassa ja vaistoavat Elsan petollisuuden.

Tämä pitää sisällään ajatuksen katso- miskokemuksen sukupuolisidonnaisuudesta, Subjektiteorian mukaan tällaista sidonnai- suutta ei ole. Subjektiteorian mukaan kamera "puhuu" katsojat, suturointi tari- naan tapahtuu sukupuolesta riippumatta.

Esimerkiksi Mulveyl!a miehinen katse tarkoittaa kameran katsetta, puhuvaa subjektia. Tarinan henkilöt ja heidän katseensa on puheen subjekti, joka ei ole itsenäinen, vaan aina riippuvainen kameroista. 4

Tarvitaanko käsitteitä?

Voidaan tietysti kysyä pitääkö feministi- sen elokuvatutkimuksen omaksua perin- teinen, patriarkaalinen tapa käsitteistää asioita. Tätä kysymystä on feministien piirissä pohdittu sekä elokuvatutkimuksen että muun tutkimuksen puitteissa. Sama- ten voidaan kysyä onko feministinen elokuvateoria ehkä omaksunut patriarkaa- lisen kielenkäytön ja voidaanko ja jopa täytyykö asioista puhua jollakin toisella tavalla.

Ruby Richin mukaan metodologisten käsitteiden välttäminen ja omien koke- musten korostaminen on tyypillistä sosio- logis-emansipatoriselle feministiselle elokuvatutkimukselle. 5 Sen kautta Kap- lanin tapa antaa käsitteille uusia merki- tyksiä on ehkä ymmärrettävissä osana traditiota. Oltiinpa akateemiseen keskus- teluun ja tutkimukseen osallistumisesta mitä mieltä hyvänsä, ei Kaplanin menet- tely mielestäni ole suositeltavaa. Kaplan itse esittää teostaan johdatukseksi femi- nistiseen elokuvatutkimukseen ja suosit-

>

telee sitä lukijoille, j~il.la. ei ~le ennes- tään paljoa tietoa femm1st1sesta elokuya- tutkimuksesta. Kysymys kuuluu, vo1ko Kaplanin teos toimia johdatuksena muu- hun kuin hänen omaan ~o~emukse~n~a.

Ainakaan Kaplanin tapa lammlla femlms- tisen elokuvateorian käsitteistöä ei te~

tätä perehtymistä mitenkään .. helpoksi, eikä poista tarvetta lukea myos muuta alan tutkimusta.

Tuike Alitalo Viitteet

1 Feministisen elokuvatutkimuksen histo- riasta: Alitalo, Tuike: Nainen katsojana ja katsottavana. Synteesi 1-2/1985 ss.

70-76.

2Rich, Ruby: In the Name of Feminist Film Criticism.

J

ump-Cut. Hollywood, Polities and Counter-Cinema. ed. Peter Steven, New York 1985, ss. 209-230.

3 Mulvey, Laura: Visuaalinen

mi~lihyvä

ja kerronnallinen elokuva. Synteest 1-2/- 1985 SS. 5-15.

4 Subjektiteoriasta elokuvatutkimuksessa, suturoinnista ja miehisestä katseesta:

Silverman Kaja: The Subject of Semio- tics. Oxford University Press 1983.

5 Rich s. 219.

Sukupuolella merkitys

BARRETT, Michele. Nykyajan alistettu nainen. Jyväskylä, Osuuskunta Vastapai- no, 1985. 221 s.

Michele Barrett kirjoitti viime vuonna suomeksi ilmestyneen kirjansa Women's Oppression Today jo vuo~ik!.'mmenen

vaihteessa, mutta se ei ole vtela n:e~et­

tänyt ajankohtaisuuttaan marx1la1s~a

naistutkimusta kokoavana ja kommento.~­

vana teoksena. Kirjan voi lii~tää . myos osaksi Iso-Britanniassa kulttuuntutkn~1Uk­

sen piirissä käytyä keskustelua. (Suosltte-

Ien Leena Paldanin Tiedotustutkimuksessa 3/80 ja 2/82 julkaistuja artikkeleit'a, jotka valaisevat osaltaan tuota kes~ust~­

lua ja ovat kiintoisaa taustamatenaaha myös Nykyajan alistettu nainen -teoksen

lukemisessa.) .

Barrett lähtee liikkeelle Althussenn ideologiakäsitteestä ja käy mielenkiin- toista keskustelua - jopa kiivasta väitte- lyä - muiden tätä käsitettä tulkinneiden ja edelleen kehittäneiden kanssa. Barrett vastustaa ekonomistisia ratkaisuja palaut- taa ideologia tuotantotapaan, ~~tt~

eroaa esim. kielitutkimuksen pnnssa esiintyvistä strukturalisteista siinä, ettei halua irrottaa ideologista täysin tuotan- tosuhteista.

Michele Barrett lähtee kirjassaan liikkeelle marxilaisen naistutkimuksen käsitteellisistä ongelmista ja sitoo ne osaksi koko yhteiskuntatieteen ongelmia.

Hän pohtii naisalistuksen sekä kapitalis- min synty- ja kehityslogiikkaa ja arvos- telee yhteiskuntatieteen sis~llä. nä~den

analysoinnissa esiintyvää dual.Ism_ta, l?~a

sitoo naisalistuksen ja kapitahsmm enlh- siin selitysyhteyksiinsä. Barrett pitääkin marxilaisen naistutkimuksen, ta1 kuten hän itse ilmaisee, marxilaisen feminismin pohjimmaisena ongelmana. yhtei~ku:,m~lli~

sen uusintamisen analyysm yhd1stam1sta patriarkaalisen ihmisen uusintamisen analyysiin. Tästä näkökulmasta nousev~t

kirjan keskeiset käsites~lv~.tt~ly~. ~es~l­

tyn niihin tässä rajatustl, lahmna Vlestm- nän naistutkimusta ajatellen.

Korostaessaan tutkimuskohteen histo- riallisuutta Barrett varoittaa, ettei nai- sen alistetun aseman tietystä funktionaa- lisuudesta pääomalle tehtäisi sitä pää- telmää, että naisalistus olisi kaik~n

kaikkiaan selitettävissä pääomasta Ja sen toimintamekanismeista lähtien. Hän haluaa pitää kiinni sukupuol~en välist.en suhteiden erityislaadusta mmden yhteis- kunnallisten suhteiden sisällä. Funktiona- lismia perusluonteisempana ongelmana Barrett näkee kuitenkin reduktionismin.

Myös siinä sukupuolten välisten suhteiden erityislaatu hukataan esim. palauttamal~a

ideologiset ilmiöt oletettuihin taloudelh- siin määreisiinsä. Muitakin yhteiskunta- tieteen ja naistutkimuksen piirissä esiin- tyviä reduktionismin muotoja ajatellen Barrett on mielestäni oikeassa todetes- saan että reduktiota pidetään useammin itses'täänselvyytenä ja oletettuna kuin 89

(2)

että se perustettaisiin tai osdtettaisiin oikeaksi.

Barrett pyrkii purkamaan analyytti- sen dualismin ongelmaa sitä, että kapitalismi ja naisalistus liitetään eri selitysyhteyksiin - tarkastelemalla ideo- logiateorian kehitystä. Barrettille ideo- logian radikaali uudelleenarvostaminen on merkinnyt teoreettista vallankumous- ta, joka on vaikuttanut huomattavassa maann marxilaiseen naistutkimukseen.

Barrett ottaa esille erityisesti ne tutki- mukset, joissa on painotettu sukupuoli- subjektin ideologista rakentumista ja yritetty arvioida uudelleen psykoanalyyt- tista teoriaa.

Vaikka Barrett korostaa suuresti Louis Althusserin ratkaisevaa osuutta ideologiakäsitteen uudelleen muotoilussa, on hänelle kuvaavaa se, ettei hän kiellä myöskään ns. jälkialthusserilaisen teoria- kehittelyn merkitystä. Hän näkee näissä kehittelyissä hedelmällisiä aineksia nais- tutkimukselle, vaikkei voikaan kaikilta osin yhtyä niihin.

Michele Barrett viittaa kirjassaan useampaan kertaan käsitykseen, jossa ideologia ymmärretään representaatioi- den, ilmausten käytäntönä. Hän vierastaa näiden diskursiivisia käytäntöjä korosta- vien teorioiden niitä puolia, jotka hänen mukaansa torjuvat kaikkien määräävien ainesten olemassaolon. Barrettin mukaan nämä teoriat korostavat ideologian täy- dellistä itsenäisyyttä siitäkin huolimatta, vaikka ns. olemassaolon ehdot voivat teorioiden sisällä saada taloudellisten suhteiden määräytyvyyttä vastaavan aseman. Barrett jatkaa syyttämällä dis- kurssiteorioita siitä, että nämä pyrkivät tyhjentämään ideologian aineelliseen ja näkemään muut kuin aineellisen tar- koitteen · representaatioita määräävinä tekijöinä .. Barrett itse korostaa ideologian ja tuotantosuhteiden sisäistä yhteyttä, ei niinkään ideologisen ja aineellisen jäykkää kahtiajakoa. Hänen pohdiskeluosa representaation käitteestä VOISI pukea kysymyksen muotoon: Voiko sukupuolijako olla olemassa ennen niitä representaa- tioita, ilmauksia, joiden kautta nuo jaot uusiutuvat ja kumoutuvat?

Barrett määrittelee ideologian yleis- nimeksi niille prosesseille, joissa merki- tys tuotetaan, kyseenalaistetaan, uusiune- taan ja muunnetaan. Nämä prosessit liittyvät tietoisuuteen, motiiveihin ja

90

emotionaalisuuteen. Näin Barrett haluaa rajata ideologiakäsitteensä ilmiöihin, jotka ovat ensisijaisesti henkisiä. Barrett paikantaa ideologian merkityksen käsit- teeseen ja toteaa merkitysten välittyvän ennen muuta kommunikaation ja signifi- kaation keinoin. Vaikka Barrett esittää, että sukupuoli tuotetaan kulttuurisesti, hän ei kuitenkaan täysin selkeästi eritte- le ideologian suhdetta sen tuottamisen kulttuuriseen käytäntöön. Näin ymmär- rettynä ideologia eroaa esim. kulttuurin käsitteestä, jossa korostuu subjektin yhteiskunnallistuminen "alhaalta". Huo- mionarvoista on myös, että Barrett sanoo ideologisten prosessien muotoutu- van olennaisilta osiltaan juuri kulttuuri- tuotannon alueella. Tämä painotus lienee kuitenkin selitettävissä sillä, että tällä alueella on ollut merkittävä asema femi- nistisessä tutkimuksessa ja myös kult- tuuritutkimuksessa.

Viestintätutkimuksen kannalta tär- keää on, että Barrett näkee sukupuolen keskeisessä asemassa tekstin tuottamises- sa ja kuluttamisessa. Hän viittaa esimer- kiksi kulttuurikäytännön tietynlaisiin tapoihin uusintaa tietyt merkitykset sukupuolista. Näistä stereotypioiden luominen lienee kaikille tuttu. Lisäksi Barrett ottaa esille kolme muuta proses- sia: hyvittämisen, liittolaistamisen ja palauttamisen prosessit. Hyvittämisellä Barrett viittaa siihen, miten naisellisuu- den moraalista arvoa pyritään kohotta- maan kulttuurituotteissa olennaisena osana naisen romantisointi. Liittolaista- misesta on kysymys silloin, kun nainen esitetään ikäänkuin alistuksensa sisäistä- neenä ja siihen suostuneena. Daily Mailin mainosteksti "Every Woman Needs Her Daily Mail" taas on esimerkki palautta- misprosessista, jossa perinaisellisuuden rajojakin rikkova nainen palautetaan omalle paikalleen sukupuoli-ideologian mukaisesti.

Edellä esitetyt jaottelut ovat varsin käyttökelpoisia sellaisenaan, eikä niistä toki tulisi päätellä, että ne jollakin tapaa edustaisivat salaliittolaisteoriaa feministisessä tekstitulkinnassa. Ne ovat yksi näkökulma analysoitaessa tekstin tuottamista ja kuluttamista. Tulkitsen niiden edustavan käytäntöjä, jotka ovat muotoutuneet historiallisesti ja kulttuuri- sesti, ei niinkään päämäärätietoisesti, vaan välttämättömyydestä sopeutua

p:t

niihin väistämättömiin ristiriitoihin, joita esiintyy sukupuoliin liittämissämme merkit yksissä.

Todetessaan, että emme voi olettaa jonkun merkityksen sisältyvän. teks~ii~

sellaisenaan, ottaa Barrett esille v1ela erään reduktionismin muodon. Siinä ana- lyysin kohteesta voi tulla sen .selittän:i- sen väline, mikäli tekstin tulkmta raJa- taan pelkästään tekstin sisäiseksi. Vaikka merkitys muotoutuu vasta lukutavan kautta, on Barrettin mukaan tutkittava myös sitä, miten teksti on yhteydes~ä

sen tuottamisen ja olemassaolon ehtoi- hin. Samalla tarkentuu myös se, mitä Barrett tarkoittaa näkemyksellään ideo- logian ja tuotantosuhteiden sisäisestä yhteydestä. Ideologian suhteelli~essa

itsenäisyydessä on tällöin kysymys Ideo- logian toimintatapojen itsenäisyyttä rajoittavien tekijöiden täsmentämisestä kussakin yhteiskuntahistoriallisessa tilan- teessa.

Käsitellessään kulttuurituotantoa Barrett keskittyy enemmän ideologian tuottamiseen ja sen ehtoihin. Vähemmän huomiota saa kuluttamisen näkökulma. Näin avoimeksi jäävät edelleen kysymyk- set, miten lukutapa kulttuurisesti raken- tuu ja mistä lähtökohdista sukupuolet merkittävät samoja tekstejä eri tavalla.

Viestinnän naistutkimuksen kannalta keskeistä kirjassa on se, että samalla kun Barrett korostaa sukupuolten välisten suhteiden erityislaatuisuutta ja sukupuoli- suuden ideologisuutta, hän myös korostaa välttämättömyyttä taistella sukupuolen merkityksestä. Niin kauan kuin naiset eivät löydä kulttuurituotteista itseään tai kun heidän !uomansa kulttuurituotteet ovat "toisen" luokan tuotteita, taistelu merkityksistä on erityisen tärkeää.

Iiris Ruoho

91

ll

i ,1 1'

1

(3)

että se perustettaisiin tai osdtettaisiin oikeaksi.

Barrett pyrkii purkamaan analyytti- sen dualismin ongelmaa sitä, että kapitalismi ja naisalistus liitetään eri selitysyhteyksiin - tarkastelemalla ideo- logiateorian kehitystä. Barrettille ideo- logian radikaali uudelleenarvostaminen on merkinnyt teoreettista vallankumous- ta, joka on vaikuttanut huomattavassa maann marxilaiseen naistutkimukseen.

Barrett ottaa esille erityisesti ne tutki- mukset, joissa on painotettu sukupuoli- subjektin ideologista rakentumista ja yritetty arvioida uudelleen psykoanalyyt- tista teoriaa.

Vaikka Barrett korostaa suuresti Louis Althusserin ratkaisevaa osuutta ideologiakäsitteen uudelleen muotoilussa, on hänelle kuvaavaa se, ettei hän kiellä myöskään ns. jälkialthusserilaisen teoria- kehittelyn merkitystä. Hän näkee näissä kehittelyissä hedelmällisiä aineksia nais- tutkimukselle, vaikkei voikaan kaikilta osin yhtyä niihin.

Michele Barrett viittaa kirjassaan useampaan kertaan käsitykseen, jossa ideologia ymmärretään representaatioi- den, ilmausten käytäntönä. Hän vierastaa näiden diskursiivisia käytäntöjä korosta- vien teorioiden niitä puolia, jotka hänen mukaansa torjuvat kaikkien määräävien ainesten olemassaolon. Barrettin mukaan nämä teoriat korostavat ideologian täy- dellistä itsenäisyyttä siitäkin huolimatta, vaikka ns. olemassaolon ehdot voivat teorioiden sisällä saada taloudellisten suhteiden määräytyvyyttä vastaavan aseman. Barrett jatkaa syyttämällä dis- kurssiteorioita siitä, että nämä pyrkivät tyhjentämään ideologian aineelliseen ja näkemään muut kuin aineellisen tar- koitteen · representaatioita määräävinä tekijöinä .. Barrett itse korostaa ideologian ja tuotantosuhteiden sisäistä yhteyttä, ei niinkään ideologisen ja aineellisen jäykkää kahtiajakoa. Hänen pohdiskeluosa representaation käitteestä VOISI pukea kysymyksen muotoon: Voiko sukupuolijako olla olemassa ennen niitä representaa- tioita, ilmauksia, joiden kautta nuo jaot uusiutuvat ja kumoutuvat?

Barrett määrittelee ideologian yleis- nimeksi niille prosesseille, joissa merki- tys tuotetaan, kyseenalaistetaan, uusiune- taan ja muunnetaan. Nämä prosessit liittyvät tietoisuuteen, motiiveihin ja

90

emotionaalisuuteen. Näin Barrett haluaa rajata ideologiakäsitteensä ilmiöihin, jotka ovat ensisijaisesti henkisiä. Barrett paikantaa ideologian merkityksen käsit- teeseen ja toteaa merkitysten välittyvän ennen muuta kommunikaation ja signifi- kaation keinoin. Vaikka Barrett esittää, että sukupuoli tuotetaan kulttuurisesti, hän ei kuitenkaan täysin selkeästi eritte- le ideologian suhdetta sen tuottamisen kulttuuriseen käytäntöön. Näin ymmär- rettynä ideologia eroaa esim. kulttuurin käsitteestä, jossa korostuu subjektin yhteiskunnallistuminen "alhaalta". Huo- mionarvoista on myös, että Barrett sanoo ideologisten prosessien muotoutu- van olennaisilta osiltaan juuri kulttuuri- tuotannon alueella. Tämä painotus lienee kuitenkin selitettävissä sillä, että tällä alueella on ollut merkittävä asema femi- nistisessä tutkimuksessa ja myös kult- tuuritutkimuksessa.

Viestintätutkimuksen kannalta tär- keää on, että Barrett näkee sukupuolen keskeisessä asemassa tekstin tuottamises- sa ja kuluttamisessa. Hän viittaa esimer- kiksi kulttuurikäytännön tietynlaisiin tapoihin uusintaa tietyt merkitykset sukupuolista. Näistä stereotypioiden luominen lienee kaikille tuttu. Lisäksi Barrett ottaa esille kolme muuta proses- sia: hyvittämisen, liittolaistamisen ja palauttamisen prosessit. Hyvittämisellä Barrett viittaa siihen, miten naisellisuu- den moraalista arvoa pyritään kohotta- maan kulttuurituotteissa olennaisena osana naisen romantisointi. Liittolaista- misesta on kysymys silloin, kun nainen esitetään ikäänkuin alistuksensa sisäistä- neenä ja siihen suostuneena. Daily Mailin mainosteksti "Every Woman Needs Her Daily Mail" taas on esimerkki palautta- misprosessista, jossa perinaisellisuuden rajojakin rikkova nainen palautetaan omalle paikalleen sukupuoli-ideologian mukaisesti.

Edellä esitetyt jaottelut ovat varsin käyttökelpoisia sellaisenaan, eikä niistä toki tulisi päätellä, että ne jollakin tapaa edustaisivat salaliittolaisteoriaa feministisessä tekstitulkinnassa. Ne ovat yksi näkökulma analysoitaessa tekstin tuottamista ja kuluttamista. Tulkitsen niiden edustavan käytäntöjä, jotka ovat muotoutuneet historiallisesti ja kulttuuri- sesti, ei niinkään päämäärätietoisesti, vaan välttämättömyydestä sopeutua

p:t

niihin väistämättömiin ristiriitoihin, joita esiintyy sukupuoliin liittämissämme merkit yksissä.

Todetessaan, että emme voi olettaa jonkun merkityksen sisältyvän. teks~ii~

sellaisenaan, ottaa Barrett esille v1ela erään reduktionismin muodon. Siinä ana- lyysin kohteesta voi tulla sen .selittän:i- sen väline, mikäli tekstin tulkmta raJa- taan pelkästään tekstin sisäiseksi. Vaikka merkitys muotoutuu vasta lukutavan kautta, on Barrettin mukaan tutkittava myös sitä, miten teksti on yhteydes~ä

sen tuottamisen ja olemassaolon ehtoi- hin. Samalla tarkentuu myös se, mitä Barrett tarkoittaa näkemyksellään ideo- logian ja tuotantosuhteiden sisäisestä yhteydestä. Ideologian suhteelli~essa

itsenäisyydessä on tällöin kysymys Ideo- logian toimintatapojen itsenäisyyttä rajoittavien tekijöiden täsmentämisestä kussakin yhteiskuntahistoriallisessa tilan- teessa.

Käsitellessään kulttuurituotantoa Barrett keskittyy enemmän ideologian tuottamiseen ja sen ehtoihin. Vähemmän huomiota saa kuluttamisen näkökulma.

Näin avoimeksi jäävät edelleen kysymyk- set, miten lukutapa kulttuurisesti raken- tuu ja mistä lähtökohdista sukupuolet merkittävät samoja tekstejä eri tavalla.

Viestinnän naistutkimuksen kannalta keskeistä kirjassa on se, että samalla kun Barrett korostaa sukupuolten välisten suhteiden erityislaatuisuutta ja sukupuoli- suuden ideologisuutta, hän myös korostaa välttämättömyyttä taistella sukupuolen merkityksestä. Niin kauan kuin naiset eivät löydä kulttuurituotteista itseään tai kun heidän !uomansa kulttuurituotteet ovat "toisen" luokan tuotteita, taistelu merkityksistä on erityisen tärkeää.

Iiris Ruoho

91

ll

i ,1 1'

1

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Hän saa selville, että nainen kuuluu kiertävään teatteriseurueeseen.. Nainen esittää erilaisten hupailujen päätteeksi traagisen kohtauksen kuollutta poikaansa

Tämä on kirjan ainut tarina jossa kuvataan vanhempien ja lasten välistä suhdetta aivan kuin olisi kyse nykyajan amerikkalaisesta perheestä (kirjailija on amerikkalainen), vähän

Kirjoittajat kertovat myös, että vuonna 1975 tiedotusoppineet yhdistivät ideologian ”väärään tie- toisuuteen”, mutta että ”…tässä merkityksessä termiä ei

Vaikka komitea itse tuntuu antavan eniten painoa lakiteknisille näkökohdille, lukijalle jää loppujen lopuksi se vaikutelma, että inflaation vastaisen

Viktoriaanisessa maailmassa sukupuoli oli varmasti olen- nainen yhteiskuntaa järjestä- vä periaate, mutta käännök- sen mukaan viktoriaanisesta ajasta sanotaan väitettävän,

Tämä kuva on kuitenkin voimakkaasti muuttunut ja nykyisin nainen esitetäänkin enimmäkseen kauniina ja muodikkaana valokuvamalIina, jonka kauneus ei kuitenkaan ole

Aatteiden ja ideologioiden sekä ruumiin ja sen liikkeiden muotojen ja niiden kuvallisten representaatioiden välillä ei kuitenkaan vallitse selkeää ja yksinkertaista suhdetta niin,

AgileAMK-malli on koulutuksen tuottamisen ja räätälöinnin menetelmä, jossa korkeakouluverkostoissa olemassa olevien opintojen pohjalta tuotetaan ket- terästi uusia opintoja.