• Ei tuloksia

Ketä lähimpänä Mauno Koivisto oli? 

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ketä lähimpänä Mauno Koivisto oli? "

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

622

K a n s a n t a l o u d e l l i n e n a i k a k a u s k i r j a – 1 1 4 . v s k . – 4 / 2 0 1 8

VTM Paavo Löppönen (paavo.j.lopponen@gmail.com) on Suomen Akatemian entinen arviointi- ja kehittämisjohtaja.

Ketä lähimpänä Mauno Koivisto oli?

Paavo Löppönen

J

uhana Vartiainen (2018) on ottanut tehtäväk- seen määrittää Mauno Koiviston aseman “ta- louspoliittisena ja taloudellisena ajattelijana”.

Hän haluaa erityisesti korostaa, miten “nykyai- kaisia ja samalla markkinamyönteisiä, jopa markkinafundamentalistisia Koiviston monet ajatuksen käänteet olivat” (emt., 444). Hän liit- tää nämä pohdinnat omaan ideologiseen kehi- tykseensä ja historian suuriin virtauksiin. Tässä tarkoituksessa hän esittää aate- ja oppihisto- riallisia kannanottoja, politiikan kuvauksia ja luonnehdintoja Koivistosta tavalla, joka ansait- see muutaman kriittisen kommentin.

Vartiainen esittää kuvan Koivistosta jon- kinlaisena harvinaisena varhaisherännäisenä, kun tämä epäilee 1950- ja 1960-luvuilla, tokko koskaan kyetään “luomaan ristiriidoista ja vas- takkainasetteluista vapaata yhteiskuntaa” (emt., 444−445). Nyt sattuu kuitenkin olemaan niin, että Koivisto oli sosialidemokraatti parhaasta päästä ja sosialidemokratiassa tuollainen epäi- ly kuului asiaan jo aiemminkin. Vartiainen

ylipäätään unohtaa sen, että Koivisto oli varsin keskeisessä asemassa 1950−1960-luvuilla nos- tamassa SDP:n keskeiseksi poliittiseksi toimi- jaksi. Hän oli koko aikuisikänsä aktiivinen politiikassa. Yhtenä merkittävänä linjanvetona voidaan mainita kommunistien kanssa tehtä- vän yhteistyön korostaminen 1960-luvun alus- ta lähtien. Vartiaiselle on jäänyt omasta nuo- ruudestaan 1970−1980-luvuilta “mielikuvia”

vasemmiston “kollektivistisesta tartunnasta tai hapatuksesta” (emt., 445) ja ajatuksista sosialis- miin siirtymisestä, ja nyt hän ihmettelee Koi- vistoa “oman tien kulkijana”.

Koivisto oli jo Turussa 1950-luvun alussa tullut tekemisiin “varsinaisten vakaumuksellis- ten marxilaisten kanssa. Ihmettelin ja osin ihai- lin heidän naivia uskonvarmuuttaan”.1 Koivis- tolle itselleen kehittyi historia- ja yhteiskunta-

1 Lainattu Mauno Koiviston haastattelusta Kansantalou- dellisessa aikakauskirjassa vuodelta 1994 (Pantzar ja Heino- nen 1994).

(2)

623 filosofiassa tiukka determinismin vastainen

kanta. Hänelle kyse oli tiedon ja uskon erotte- lusta. Kehitysoptimismi kaikissa muodoissaan on uskoa ja se saa häneltä kovaa kritiikkiä 1950-luvun alusta lähtien.

Vartiainen (emt., 445) toteaa Koiviston ol- leen “ilman muuta ajattelultaan popperilainen optimistinen skeptikko”, vaikka ei tiedä, oliko Koivisto lukenut Popperia. En tiedä minäkään, mutta uskoisin, että hän on ainakin selannut Karl Popperin (1945 [1974]) alun perin 1945 ilmestynyttä teosta Avoin yhteiskunta ja sen viholliset, joka ilmestyi suomennoksenani vuonna 1974. Optimisti Koivisto oli “kyllä se siitä”-merkityksessä, mutta ei missään tapauk- sessa kehitysoptimismin merkityksessä. Toi- saalta Stanford Encyclopedia of Philosophy (2018) toteaa Popper-artikkelinsa aluksi, että

“Popper oli ... skeptisismin, konventionalismin ja relativismin kaikkien muotojen vannoutunut vastustaja niin tieteessä kuin yleensäkin ihmis- ten asioissa (human affairs in general)”.

Vartiainen (emt., 447) kirjoittaa: “Jo Koivis- ton varhaisista kirjoituksista, mutta myös myö- hemmistä, hahmottuu kuva ajattelijasta, joka jollain intuitiivisella tavalla näytti hakeutuvan sellaisten periaatteiden ja pyrkimysten lähelle, joita voitaisiin nykyään sanoa markkinafunda- mentalistisiksi tai konservatiivisiksi. Tämä saat- taa ilmetä yksittäisistä virkkeistä tai kappaleis- ta ...”. Tekstin jatkosta käy ilmi, että Vartiainen käsittelee tässä Koiviston tunnettua ynseyttä työmarkkinajärjestöjen (kuin myös muiden etujärjestöjen) jatkuvia vaatimuksia ja niiden toteuttamisen turmiollisuutta kohtaan. Onkin selvää, että Koivisto oli demokratian ja parla- mentarismin ajoittain kiihkeäkin puolustaja:

demokraattisilla vaaleilla valittu eduskunta ja sen valitsema hallitus muodostavat harjoitetun politiikan ja kantavat siitä vastuun. Hän oli

muutoinkin harvinaisen kiinnostunut yhteis- kunnallisen vallan ja vastuun jaosta. Minun on kuitenkin vaikea havaita tässä markkinafunda- mentalismia tai konservatiivisia periaatteita tai pyrkimyksiä.

Vartiainen (emt., 452) kirjoittaa – aivan oi- kein, että “yksi avain Koiviston ajatteluun on kuitenkin hänen persoonassaan ja uskonnolli- suudessaan. ... Hänen protestanttisessa kristilli- syydessään on ankaruutta ...”. Koiviston kristil- lisyys oli – hänen oman todistuksensa mukai- sesti – Paavalin kristillisyyttä. Siinä ei ole an- karuutta: onhan sen tunnettu perussanoma usko, toivo ja rakkaus. Lisäksi Paavalia voidaan pitää yhteiskuntafilosofisesti universalismin perustajana: kaikki ovat samassa asemassa, ih- miset ovat poikkeuksetta tasa-arvoisia.

Vartiainen (emt., 452) ilmoittaa olleensa

“aina kiinnostunut siitä, miten taloustieteen merkkihenkilöiden luonne ja henkilöhistoria ovat vaikuttaneet heidän taloustieteellisiin ja talousfilosofisiin näkemyksiinsä.” Yhdet ääri- päät tällaisessa tarkastelussa ovat Vartiaisen mukaan olleet “keskusteluviholliset Keynes ja Hayek; Keynes yläluokkaisena modernina ja dekadenttina teknokraattina, Hayek taas anka- rana puristina ja markkinatalouden uskonvelje- nä ...”.

En ole taloustieteilijä, mutta tunnen hyvin molempien herrojen henkilöhistorian, filosofi- set näkemykset ja poliittisen suuntautumisen.

Keynes ei ollut yläluokkainen, vaan hän tuli keskiluokasta. Isä oli Cambridgen yliopiston taloustieteen ja logiikan lehtori (lecturer), ja äiti oli sosiaalityöntekijä, joka muun muassa organisoi köyhien perheiden avustamiseen täh- täävää toimintaa. Keynes oli kyllä aktiivinen ja korkeatasoinen modernin taiteen asiantuntija;

hänen dekadenssinsa aste on kokonaan arvioi- jan silmässä. Hän hoiti erinomaisesti korkean

P a a v o L ö p p ö n e n

(3)

624

KAK 4/2018

tason asiantuntijatehtäviä (sekö on teknokrati- aa?). Hayek taas tuli Itävalta-Unkarin keisari- kunnan varakkaasta aristokratiasta. Suku oli von Hayek, mutta Friedrich tiputti sukunimes- tä Englannissa ollessaan etuliitteen. Hän oli kaikin puolin yläluokkainen. Hän ei ollut mis- sään merkityksessä moderni. Hänen ihanne- puolueensa oli 1700-luvun lopun Englannin whig-puolue.2 Hän oli “markkinatalouden us- konveli” mitä suurimmassa määrin. Hän oli uusliberalismin alullepanija ja sen linjanvartija vuosikymmeniä. Hayekin purismin aste on myös arvioijan silmässä.

Vartiainen (emt., 452) toteaa, että “Koivisto on tietynlaisessa uskontoperäisessä totisuudes- saan ehkä lähempänä Hayekia” (kuin Keyne- sia). Minulle on uutta, että ekonomistit voivat ottaa eri ajattelijoiden keskinäistä “läheisyyt- tä” arvioidessaan mittatikuksi totisuuden as- teen. En liene aivan väärässä, jos sanon, että Koivisto ei missään vaiheessa sotkeutunut key- nesiläisten ja monetaristien kiistaan. Hänen yhteiskuntafilosofiansa oli selkeästi lähellä Keynesin ajattelua muun muassa siinä, että po- liittinen konservatismi edusti hänellekin

“kaikkea vastustettavaa”. Vuoden 1939 lehti- haastattelussa Keynes puolusti aatetta, jota hän kutsui liberaaliksi sosialismiksi (Keynes ja Martin 1939): “Tarkoitan sillä järjestelmää, jos- sa voimme toimia organisoituna yhteisönä yh-

2 Whig-puolue oli  Britannian  liberaalipuolue  vuosina 1688–1859. Se vastusti orjuutta, vaati vapaakauppaa, ääni- oikeuden laajentamista ja parlamentin valtaa yli monarkin.

Toinen suuri poliittinen ryhmittymä Britanniassa oli kon- servatiivipuolue (Toryt).

teisten päämäärien puolesta ja edistää sosiaalis- ta ja taloudellista oikeudenmukaisuutta, samal- la kun kunnioitamme ja suojelemme yksilöä ”.

Tämä on minusta lähempänä Koivistoa kuin Hayekin hyvin totinen markkinoiden tehok- kuuden saarnaaminen, keskeisten moraaliarvo- jen halveksunta ja hyvin epädemokraattinen poliittisen järjestelmän malli. □

Kirjallisuus

Keynes, J. M. ja Martin, K. (1939), “Democracy and Efficiency,” New Statesman 17.414 (January 28):

121–123.

Pantzar, M. ja Heinonen, V. (1994, “‘Nämä kytkey- tyvät toisiinsa: talouspolitiikka, politiikka, puol- uepolitiikka ja henkilöpolitiikka ... , - President- ti Mauno Koiviston haastattelu”, Kansantalou- dellinen aikakauskirja 90: 139–148.

Popper, K. (1945 [1974]), Avoin yhteiskunta ja sen viholliset, Otava.

Stanford Encyclopedia of Philosophy (2018), “Karl Popper”, https://plato.stanford.edu/entries/

popper/ (haettu 24.10.2018).

Vartiainen, J. (2018), “Mauno Koivisto talouspoliit- tisena ja taloudellisena ajattelijana – varhainen popperilainen markkinafundamentalisti?”, Kansantaloudellinen aikakauskirja 114: 443−454.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koivistoa tämä penseys näytti askarruttaneen ja hän kertoi helmikuussa 1988 myös USA:n ulkomi- nisteri George Shultzille kummastelleensa, ettei Langen teoriaa Moskovassa tunnettu ja

Muistan myös kirjoittaneeni tästä; esimerkiksi arvostel- lessani Kansantaloudelliseen aikakauskirjaan hänen teoksensa Kaksi Kautta (Koivisto 1994) referoin sitä, miten

Niinpä haluan palauttaa tässä kirjoituksessa mieliin Yrjö Jahnssonin talouspoliittisen ajattelun keskeisiä teemoja, samalla kun arvioin hänen nimeään kantavan säätiön

Mutta ainakin kunkin oppiaineen vastaava opettaja tulisi pääsääntöisesti sijoittaa Sotakor- keakouluun vasta yleisesikuntaupseerin seuraavan vaiheen jälkeen: Toiminta

Heikki Paasonen ennatti lyhyen elamansa aikana suorittaa paivatyon, joka tulee sailyttamaan hanen nimensa aina suomalais-ugrilaisen tutkimuksen suurten nimien

Keywords: Industrial Sociology, Radicalism, Communism, Mauno Koivisto, Conflict Regulation.. Politiikka

aan. Hän ei kuvaa omaa ja työnantajien välirikkoa vuonna 950. Hänen puolueeton objektiivisuutensa suhteessa työnantajiin selittyy paljolti sillä, että hän ilmeisesti

Following the Greek sovereign debt crisis in 2010, Spain was hit by panic in the government bond market, which led to massive dump- ing of Spanish government bonds, fast increases