• Ei tuloksia

Samuli Kontio näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Samuli Kontio näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

90

T&E 1|2013

NumEroN TAITEILIJA

Samuli Kontion (s. 1975) monipuolisen työs- kentelyn keskeinen muoto on ollut tehdä taiteel- lisia interventioita julkiseen tilaan. Hän toimi viime vuosikymmenen lopulla synnyinkaupun- kinsa Rovaniemen tapahtumatuottajana osal- listuen samalla kulttuuriklubien ja moninaisen ruohonjuuritason toiminnan järjestämiseen.

Yksi hänen pääprojekteistaan Rovaniemellä oli kaupunkitilaan toteutettu retrospektiivi ”jonka tarkoituksena oli näyttää kuinka helposti ihmi- nen voi ottaa julkisen tilan haltuunsa; testasin minkälaista reaktiota saisin kaupunkilaisilta ja viralliselta taholta”.

Kontio suoritti taideopintoja pohjoisessa Ke- min ja Limingan taidekouluissa sekä Rovanie- men ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa taidegraafikkolinjalla ja niiden jälkeen (2005) vapaassa taidekoulussa. Hän on vuodesta 1997 lähtien pitänyt parikymmentä gallerianäyttelyä ja ollut osallisena yli kahdessakymmenessä ryh- mänäyttelyssä, viimeksi (2012) Pohjois-Suomen biennaalissa ”Lumipalloefekti” Oulun taidemu- seossa sekä pohjoissuomalaisen 2000-luvun poliittisen taiteen näyttelyssä Kemin taidemuseossa.

Hän on viime vuosina esittänyt töitään enenevässä määrin kahviloissa ja kaupoissa ja käyttänyt hyväkseen Helsingin taiteilijaseuran taidelainaamoa. Monipuolista koulutustaan ja kokemustaan hyödyntäen Kontio on toimittanut kulttuurilehteä – Rovaniemellä vuosina 2007–2009 ilmestynyt pOKSERI – sekä työskennellyt graafikkona toteuttaen levykansia ja julistetaidetta.

Kontion julkisiin tiloihin toteuttamat hankkeet käsittävät sekä teksti- että kuvagraffiteja, mutta hän on myös uudistanut avoimen kaupunkitilan taideprojektien ilmaisutapoja esimerkiksi kiinnit- tämällä teoksiaan erilaisiin rakenteisiin niittaamalla tai ripustamalla. Tähän on liittynyt ajatus, että yksittäisen teoksen voi kuka tahansa ottaa omaan käyttöönsä kunhan panee uuden teoksen sitä korvaa- maan. Hän on toteuttanut kaupunkiprojektinsa usein nimimerkillä tai täysin ilman signeerausta.

Erityisesti Rovaniemen kaudella Kontion taiteellisen toiminnan pyrkimys oli rikastaa julkista kaupunkitilaa. Pierre Bourdieun terminologiaa käyttäen tätä voi kutsua hänen taiteellisen toimin- tansa habitukseksi. Graffititaiteen Rovaniemellä nauttima suomalaisittain hyvin poikkeuksellinen arvostus sekä asukkaiden että kulttuuriväen ja kaupungin suunnittelijoiden keskuudessa antaa todistuksen toiminnan voimasta.

Samuli Kontion töitä on esillä hänen kotisivullaan http://www.samulikontio.com/.

— yRJÖ HAILA

SamulI kOnTIO

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Suoraan kertomusteemaa käsitteleviä artikkeleita sihvilöityi mukaan lopulta kaksi, Samuli Häggin mahdollisten maailmo- jen poetiikkaa käsittelevä teksti ja Mika Hallilan

mättä antanut loppuyhteenveto, jossa olisi pohdittu tutkimustulosten valossa lähestymistavan käyttökelpoisuutta. Nythän argumentointi perustuu vain alussa esitettyihin

Pohjoismaisten so- siaalityön tutkimuksen seurojen (Forsa Nordic) ja sosiaalityön koulujen (NOUSA) joka toinen vuosi järjestämä Nordic Social Work Conference 2018 pidetään Hel-

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Viimeisessä luvussa pohditaan vielä kuvatekstin ko- konaisrakennetta, kuvatekstin vaikutusta kuvan tulkintaan ja kuvatekstin tehtävää lehtijutun osana sekä arvioidaan käytettyjä

Oppaassa olisi ehkä ollut tarkoituksenmukaista edes mainita, että valtakunnassa on vuosikymmenien ajan, esimerkiksi valtakunnan metsien inventoinnissa (VMI 4–9) käy- tetty