• Ei tuloksia

Liberalismi, demokratia ja totaalinen valtio : Carl Schmitt representaation ja identiteetin välissä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Liberalismi, demokratia ja totaalinen valtio : Carl Schmitt representaation ja identiteetin välissä näkymä"

Copied!
17
0
0

Kokoteksti

(1)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

101

M I K A O J A K A N G A S

L I B E R A L I S M I , D E M O K R A T I A J A T O T A A L I N E N V A L T I O

C

A R L

S

C H M I T T

R E P R E S E N T A A T I O N J A I D E N T I T E E T T I N V Ä L I S S Ä

Yleinen keskustelu osoittaa, että vielä ny- kyäänkin – tai ehkä etenkin nykyään – de- mokratia sekoitetaan helposti sellaisiin pe- riaatteisiin ja institutionaalisiin järjestelyihin, joiden tarkoituksena on pikemminkin ra- joittaa kansan (demos) valtana (kratos) ymmärrettyä demokratiaa kuin toteuttaa sitä. Kun puhutaan vallan kolmijaosta, ve- dotaan sen demokraattisuuteen, vaikka kyse on institutionalisoidusta yrityksestä ehkäistä kansan tahdon välitöntä ilmaise- mista ja pyrkimyksestä asettaa turvallinen järkevyysperiaate paljasta valtaa vastaan.

Kun puhutaan oikeusvaltiosta ja laillisuus- periaatteesta, korostetaan niin ikään näi- den järjestelyiden demokraattista luonnet- ta, vaikka jälleen kyse on vain liberaalista pyrkimyksestä vastustaa niin sanottua mie- livaltaa – oli tuon mielivallan subjektina sitten kuningas tai kansa. Tai aina kun mai- nitaan sana vaalit, halutaan painottaa järjes- telmän demokraattisuutta, vaikka salainen äänestäminen viittaa jälleen pikemminkin liberaaliin yksityisyyden suojaan kuin de- mokraattiseen julkisuusperiaatteeseen. Sa- massa yhteydessä korostetaan kansanedus- tuslaitoksen demokraattista luonnetta, vaik- ka vapaalla mandaatilla toimiva kansan- edustaja, jota lakien ohella sitoo vain to-

tuus ja oikeus, viittaa yhtä lailla aristokraatti- seen periaatteeseen. Niin ikään ne, jotka kritisoivat puoluekuria, haluavat tehdä eduskunnasta entistä demokraattisemman, vaikka jäsenistönsä kautta puolueet ovat usein suoremmassa suhteessa kansan to- delliseen tahtoon – ihmisten materiaalisiin intresseihin – kuin vapaalla mandaatilla toi- mivat yksittäiset kansanedustajat konsa- naan. Tämä kaikki, joka sellaisenaan on itsestään selvää ja banaalia, ei tietenkään tarkoita, että nämä periaatteelliset ja institu- tionaaliset järjestelyt olisivat jossain mieles- sä huonoja ja järjettömiä. Päinvastoin ne ovat monessa mielessä hyviä ja järjellisiä.

Se tarkoittaa vain, että on lakattava puhu- masta yksinomaan demokratiasta silloin, kun kyse on aivan jostain muusta kuin de- mokraattisista periaatteista. Tämä kuiten- kin edellyttää tietoa periaatteista ja aattelli- sista perustoista.

Yksi parhaimmista poliittisten periaat- teiden ja viimekätisten aatteellisten perus- tojen esittäjistä on tällä vuosisadalla ehdot- tomasti ollut saksalainen valtiosääntöjuristi ja valtio-oppinut Carl Schmitt (1888–1985).

Schmitt oli katolinen kulttuurikonservatiivi, jonka rakkaus auktoriteettia ja valtiota koh- taan saattaa näinä valtionvastaisina aikoina

(2)

T&E 2/99 • CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA

luonteensa kieroutuneisuudesta. Niin ikään hänen kriittinen suhtautumisensa yksilöä, etiikkaa ja taloutta korostavaa liberalismia ja etenkin keskustelun kautta totuuteen pyr- kivää parlamentarismia kohtaan voi aiheut- taa moraalista paniikkia niiden keskuudes- sa, joille yksilö on kaiken alku ja loppu, etiikka inhimillisestä näkökulmasta olemas- saolon kauneinta taidetta ja talous rauhan- omaista vaihtoa – tai joille loputon keskus- telu edustaa ihmiskunnan kehityksen huip- pua. Schmittin liberalismin ja parlamenta- rismin kritiikki oli monta kertaa kuitenkin vain välineellistä, sillä hänen todellisia vi- hollisiaan olivat yhtäältä jakobinismi ja bol- sevismi, joiden destruktiivisuutta ei liberaa- lein periaattein ja parlamentaarisin järjeste- lyin hänen mukaansa kyetä rajoittamaan, sekä toisaalta anonyymi tekninen maail- manhallinta, johon liberalismin ideologia ja päättämättömyyteen kangistunut parlamen- taarinen käytäntö tosiasiassa vähä vähältä johtaa. Jakobiinien kaaoksen voi asettaa jär- jestykseen ja “nihilistiselle sentralisaatiolle”

voi antaa mielen vain uusi Leviathan – kan- sallisen järjestyksen asettava ja maailman moneuden ehtona oleva representatiivinen auktoriteetti.1

VA PA U D E N PA AT O S

Schmittin mukaan kaikkia valtioteorioita ja poliittisia aatteita voidaan testata niiden omaksuman antropologian mukaan ja näin luokitella ne sen mukaan, edellyttävätkö ne tietoisesti tai tiedostamattaan ihmisen, joka on luonnoltaan paha tai hyvä. Yksi- kään teoria tai aate, joka pitää ihmistä hyvänä, ei hänen mukaansa ole aidosti poliittinen: “Kaikki aidot poliittiset teoriat edellyttävät, että ihminen on ‘paha’, toisin sanoen, ei missään mielessä ongelmaton vaan ‘vaarallinen’ ja dynaaminen olento.”2 Schmittille poliittinen edellyttää – ei vain vihollisen reaalista mahdollisuutta3 vaan – hierarkkista valtasuhdetta. Ilman valtaa ei ole poliittista ja ilman ihmisen pahuutta ei ole valtaa. Valtaa on mahdotonta legitimoi-

rallisuuden ja vallan tuoman turvallisuuden avulla: “Yksinomaan inhimillisestä näkökul- masta suojelemisen ja tottelemisen suhde on ainoa selitys vallan olemassaololle.”4 Sen sijaan, jos ihminen osoittautuu kaikin puo- lin hyväksi tai kiltiksi ja kesyisäksi olen- noksi eikä näin ollen tarvitse käskemistä tai suojelua, ei vallallakaan ole mitään olemas- saolon oikeutusta. Schmittille vallan (kra- tos) häviäminen merkitsee poliittisen ka- toamista. Tämän takia anarkismilla, jonka lähtökohtana on kaiken vallan absoluutti- nen pahuus ihmisen absoluuttista hyvyyttä vastaan, ei Schmittin mukaan voi olla omaa poliittista teoriaa. Saman tuomion saa hä- nen käsittelyssään liberalismi.

On totta, että kaikki liberalismin teoree- tikot eivät ole pitäneet ihmistä anarkistien tapaan hyvänä, mutta Schmittin mukaan liberalismin doktriini, jossa individualisti- nen yhteiskunta määrää oman järjestyksen- sä ja valtio alistetaan tämän järjestyksen palvelijaksi, viittaa ongelmattomaan ihmis- kuvaan. Klassisesti tuon ajatuksen on muo- toillut Thomas Paine, jonka mukaan yhteis- kunta tyydyttää tarpeemme ja valtio on vain

“välttämätön paha”.5 Niin ikään Schmitt myöntää, että liberalismi ei ole koskaan ol- lut poliittisesti radikaalia anarkismin tapaan, mutta hänen mukaansa on itsestään selvää, että liberalismin suorittamilla neutralisaa- tiolla, depolitisaatiolla ja vapauden julistuk- silla on poliittinen merkitys. Ne on suun- nattu poleemisesti valtiota ja sen poliittista valtaa vastaan yksilöllisen vapauden, yksi- tyisomaisuuden ja taloudellisen kilpailun puolesta: “Kaikki liberaali paatos kääntyy valtaa [Gewalt] ja vapauden puutetta vas- taan. Jokaista loukkausta, jokaista uhkaa yksilölliselle vapaudelle ja yksityisomai- suudelle ja vapaalle kilpailulle kutsutaan

‘väkivallaksi’ [Gewalt] ja on eo ipso jotakin pahaa.”6 Schmittin mukaan politiikan – po- liittisessakaan – negaatiossa ei kuitenkaan voi olla kyse vielä poliittisesta teoriasta tai poliittisesta ideasta. Voi olla, että liberalis- mi ei ole radikaalilla tavalla kieltänyt val- tiota, mutta Schmittin mukaan se ei ole

(3)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

103

myöskään esittänyt positiivista teoriaa val- tiosta tai politiikasta eikä kyennyt näke- mään, miten kehittää valtiota, vaan on yrit- tänyt ainoastaan sitoa poliittisen eettiseen ja alistaa ne taloudelle.7

Tämä sitominen ja alistaminen on ym- märrettävää, jos Walter Rathenaun tavoin uskoo, että kohtalomme ei enää ole poli- tiikka vaan talous. Schmitt ei usko Rathe- nauta. Politiikka on edelleen kohtalomme, mutta taloudesta on tullut poliittista. Sitä paitsi on virheellistä uskoa, että taloudelli- seen kanssakäymiseen tai vaihtoon perus- tuva yhteiskunta on “olennaisesti ei-sotai- sa”, kuten Joseph Schumpeter ehdottaa, sil- lä tosiasiassa ei-sotaisaa on vain liberaalin ideologian terminologia. Käytäntö viittaa vä- hemmän rauhanomaisiin ratkaisuihin. Sota ehkä tuomitaan, mutta pakotteet, rankaisu- toimenpiteet, rauhaanpakottamiset, sopi- musten suojelu, kansainvälinen poliisi ja rauhan säilyttämistoimenpiteet jäävät jäljel- le. Vaihto ei toisin sanoen sulje pois pahim- mankaan hyväksikäytön ja riiston mah- dollisuutta. Kun riistetyt tässä tilanteessa yrittävät puolustaa itseään, on selvää, että he eivät voi tehdä sitä taloudellisin keinoin, mutta taloudellisen vallan haltija pitää jo- kaista yritystä muuttaa valta-asetelmaa ulko- taloudellisin keinoin väkivaltana ja rikok- sena.8 Taloudellinen valta on näin ollen yhtä pakottavaa kuin poliittinen, mutta toisin kuin poliittinen valta, joka Schmittin mu- kaan perustuu vastuullisuuteen ja näkyvyy- teen, taloudellinen valta pyrkii kätkeyty- mään ja kiertämään kysymyksen vastuusta.

TO TA A L I N E N VA L T I O

Schmittin mukaan 1900-luvun alun reaktio 1800-luvun liberalistiselle kaikkien keskeis- ten aluiden neutralisaatiolle ja depolitisaa- tiolle oli niiden politisoituminen ja valtiol- listuminen. 1800-luvun liberalismin neut- raali valtio sai näin vastaansa 1900-luvun totaalisen valtion. Schmittille totaalinen val- tio on se, jonka puitteissa ei ole olemassa mitään, mikä ei jollain tavoin olisi suhtees- sa valtioon: “Se puuttuu kaikkiin mahdolli-

siin asioihin inhimillisen olemassaolon kai- killa alueilla.”9 Totaalisessa valtiossa ei ole enää yhtään aluetta, “jota valtion pitäisi pi- tää ehdottoman neutraalina, väliintulemat- tomuuden merkityksessä”.10 Kyse ei ole 1700-luvun absoluuttisesta valtiosta, joka seisoo yhteiskunnan yläpuolella vakaana ja erillisenä voimana, eikä edes Hegelin ja hänen seuraajiensa hahmottelemasta uni- versaalista valtiosta, joka asettuu yhteiskun- nan yläpuolelle moraalisen ylivoimaisuu- tensa takia. Kyse on 1800-luvun – yhteis- kunnasta vetäytyvän – neutraalin valtion symmetrisestä vastakohdasta, 1900-luvun demokraattisesta valtiosta, jossa valtio (Staat) ja yhteiskunta (Gesellschaft) sekoit- tuvat jäännöksettä toinen toisiinsa – “kuten täytyy tapahtua välttämättä jokaisessa de- mokraattisesti organisoidussa yhdyskunnas- sa [Gemeinwesen]”.11

Toisin sanoen kun liberalismi uskoi eris- tävänsä talouden ja lopulta koko yhteiskun- nan poliittisen alueelta, asettavat 1900-lu- vun demokraattinen aate tavoitteekseen jär- jestyksen, jossa mikään ei välttämättä kuu- lu poliittisen ulkopuolelle. Koko yhteiskun- ta, kaikki se mikä aiemmin samastettiin julkisen ja poliittisen ulkopuolelle kuulu- vaan yksityiseen tai taloudelliseen – jotka viime kädessä viittaavat samaan oikono- mian käsitteeseen – politisoituu. Schmittin mukaan tämä politisoituminen on kuiten- kin vain looginen päätepiste demokratian perustana olevalle substantiaalisen tasa- arvon ideologialle. Yhteiskunnan ja valtion identiteetti vastaa demokratian perustana olevaa hallittujen ja hallitsevien identiteet- tiä ja tämän identtisyyden pohjalta nousee totaalinen valtio.

Sitä, että Schmitt puhuu totaalisesta val- tiosta, on pidetty osoituksena hänen taipu- muksestaan totalitaristisiin ratkaisuihin, mutta tosiasiassa kyse on vain konkreettis- ta todellisuutta vastaavan käsitteen muotoi- lusta. Totaalinen valtio ei ole utopia tule- vasta valtiosta vaan olemassa olevaa – 1900- luvun alun eurooppalaista – valtiota vastaa- va muotoilu.12 Ei edes liberalismi pysy 1900- luvulla uskollisena 1800-luvun periaatteil-

(4)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

leen vaan solmii käytännöllisen liiton to- taalisen valtion kanssa. Tämä on liberalis- mille välttämätöntä, sillä säilyäkseen sen on liittouduttava niiden voimakkaiden de- mokraattisten tendenssien kanssa, jotka hal- litsevat koko moderniteetin poliittista ajat- telua.13 Liberalistinen totaalinen valtio on Schmittin mukaan kuitenkin vain toinen – kvantitatiivinen – totaalisen valtion tyy- peistä. Kvantitatiivinen totaalinen valtio on totaalinen heikkoutensa takia. Pyrkiessään vastaamaan kaikkiin yhteiskuntaelämän vaatimuksiin, se joutuu välttämättä tunkeu- tumaan – ei vain talouden vaan – inhimilli- sen olemassaolon kaikille alueille.14

Tie liberalistisesta ajattelusta totaaliseen valtioon on paradoksaalinen. Liberalismi vas- tustaa valtiota puhumalla sen autoritaarises- ta ja despoottisesta luonteesta ja vaatii val- tion yhteiskunnallistamista, mutta valtion yhteiskunnallistuminen voi tapahtua vain, jos yhteiskunta samalla valtiollistetaan. Tämä valtio ei kuitenkaan ole enää perinteisen liberalismin lakiasäätävä valtio (Gesetzge- bungsstaat) – keskiajan lainkäyttövaltiosta (Jurisdiktionsstaat) tai 1600-luvun hallitus- valtiosta (Regierungsstaat) puhumattakaan – vaan, kuten Schmitt teoksessaan Legalität und Legitimität (1932) korostaa, 1900-luvun hallintovaltio (Verwaltungsstaat). Jos lain- käyttövaltiossa hallitsevat juristit ja hallitus- valtiossa suvereeni persoona, hallitsee lakia- säätävässä valtiossa pelkkä normi. Hallinto- valtiossa jopa normi on asetettu suvereenina syrjään, sillä se hallitsee tekniseen motiiviin – ennen kaikkea taloudelliseen hyötynäkö- kulmaan – perustuvien toimenpiteiden (Mass- nahme) avulla. Se korvaa lailliset normit ase- tuksilla, määräyksillä, kiertokirjeillä ja direktii- veillä.15 Se ei aseta periaatteita – se ei impli- koi mitään representaatiota – vaan se pyrkii ratkaisemaan ongelmat välittömästi asioiden itsensä tasolla. Schmittin mukaan modernin valtion – sikäli kuin sen ensisijaisena huolen kohteena on talous – täytyy itse asiassa koh- talonomaisesti muuttua hallintovaltioksi.16

Kvantitatiivinen totaalinen valtio – libe- raali hallintovaltio – on totaalinen heik- koutensa takia, mutta sitä vastaan asettuu

kvalitatiivinen totaalinen valtio. Tämä val- tio on totaalinen voimansa kautta.17 Se ei pyri vastaamaan yhteiskuntaelämän jokai- seen vaatimukseen, mikä Schmittin mukaan johtaa valtiollisen voiman samastumiseen yhteiskunnallisten voimien – puolueiden ja korporaatioiden – keskinäisen kompromis- sin voimaan ja lopulta valtion auktoriteetin luhistumiseen. Pikemminkin se kohoaa – 1600-luvun hallitusvaltion tavoin – yhteis- kunnan yläpuolelle ottaen itselleen politii- kan monopolin. Yhtäältä tämä mahdollis- taa ystävän erottamisen vihollisesta, toisaal- ta poliittisen erottamisen epäpoliittisesta.

Tällainen depolitisointi ei kuitenkaan mer- kitse valtion heikkoutta, sillä Schmittin mu- kaan “ainoastaan vahva valtio voi vetäytyä ei-valtiollisista asioista”.18 Tässä vetäytymi- sessä ei nimittäin ole kyse politiikanteosta luopumisesta. Nykyoloissa – Schmitt kir- joittaa vuonna 1933 – depolitisoiminen on päinvastoin erityisen intensiivisellä tavalla poliittinen teko.19 Jos kvantitatiinen totaa- linen valtio ei erota mitään aluetta, joka on vapaa valtion väliintulosta, johtuu tämä pelkästään siitä, että se ei kykene “erottele- maan mitään”.20 Kun erottelukyky on po- liittinen kyky par excellence, on kvantita- tiivinen totaalinen valtio – kaikesta totaali- suudestaan huolimatta – näin ollen epäau- tenttinen, ja kvalitatiivinen totaalinen valtio puolestaan autenttinen totaalinen valtio. Itse asiassa kvantitatiivinen totaalinen valtio ei ole valtio lainkaan, sillä Schmittille jokai- nen “todellinen valtio” on aina kyennyt erot- tamaan ystävän vihollisesta.21

Schmittin mukaan fasistinen Italia on kvalitatiivinen totaalinen valtio.22 Se, että totaalinen valtio nousee hallittujen ja hallit- sijoiden identiteetin pohjalta, ei Schmittin mukaan ole millään tavalla ristiriidassa tä- män kanssa. Schmittille se, että fasismi luo- puu vaaleista ja halveksii kaikkea elezio- nismoa, ei ole antidemokraattista vaan an- tiliberaalia. Itse asiassa Schmitt pitää fasis- mia tietyssä mielessä jopa demokraattisem- pana kuin vallitsevaa liberaalia käytäntöä, joka poistaa yhdentyneenä ymmärretyn kansan (Volk) julkisen (Öffentlichkeit) alu-

(5)

106

T&E 2/99 • CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA

eelta – tehden siitä korkeintaan kulttuuri- sesti kiinnostuneen yleisön (Publicum) – ja redusoi poliittisen tahdonmuodostuksen yksityishenkilöiden salaisesti antamien ään- ten yhteenlaskuksi ja näin “kontrolloimat- toman massan pyrintöjen ja kaunahengen teoksi”.23 Toisaalta Schmitt toteaa, että de- mokraattisen valtion ainoa yleispätevä oi- keuttamisen tapa on huutoäänestys (Akkla- mation): “Kansan tahdon suoran ilmene- mismuodon luonnollinen muoto on yhteen kokoontuneen väkijoukon hyväksyntää tai hylkäämistä osoittava huuto.”24 Se on alku- peräinen demokraattinen periaate, joka ny- kyään ilmenee julkisen mielipiteen (öffent- liche Meinung) muodossa.25 Tässä mielessä fasistinen valtio ei varmaankaan täytä de- mokratian – demokraattisen legitimiteetin – kaikkia ehtoja, mutta Schmittin mukaan sen ehdot täyttyvät yhtä vähän niissä yhteis- kunnissa, jotka yrittävät sovittaa liberalisti- sia periaatteita demokraattisiin periaattei- siin. Hänen mukaansa tämä sekoittuminen on vain johtanut – kuten hän teoksessaan Die Geistesgeschichtliche Lage des heutigen Parlamentarismus (1924) kirjoittaa – mo- derniin massademokratiaan ja ajanut sen perustana olevan parlamentarismin kriisiin.

PA R L A M E N TA R I S M I J A D E M O K R AT I A

Schmittin mukaan parlamentarismin olemus on avoimuudessa ja keskustelussa. Avoin keskustelu ei tarkoita vain neuvotteluita, sillä jopa tyrannit neuvottelevat. Avoin kes- kustelu merkitsee mielipiteiden vaihtoa, jonka tarkoituksena on argumentaation avulla suostutella vastapuolta omaksumaan oikea käsitys totuudesta ja oikeudenmukai- suudesta sekä antaa vastapuolen vuoros- taan olla suostuttelijana. Parlamentarismis- sa lakien oletetaan syntyvän, kuten Edmund Burke klassisesti ehdottaa, mielipiteiden konfliktin seurauksena eikä etujen taiste- lussa. Tämän konfliktin – argumenttien vas- takkainasettelun – premissinä ovat haluk- kuus tulla suostutelluksi, itsenäisyys suh- teessa puolueisiin sekä vapaus itsekkäiden intressien kahleista.

Schmittin mukaan modernin massade- mokratian myötä näistä parlamentarismin perusteista ja samalla koko argumentatiivi- sen julkisen keskustelun ajatuksesta on tul- lut vain tyhjää formalismia: “Parlamentti- lain monet nykyiset normit, ennen kaikkea määräykset, jotka koskevat edustajien riip- pumattomuutta ja istuntojen avoimuutta, ovat seurauksiltaan kuten ylimääräinen koristelu, hyödyttömiä ja jopa hämmentä- viä, ikään kuin joku olisi maalannut punai- sia liekkejä uudenaikaiseen keskuslämmi- tysjärjestelmän patteriin antaakseen kuvan leimuavasta tulesta.”26 Puolueet, jotka tosi- asiassa hallitsevat, eivät kohtaa toisiaan mie- lipiteiden vaihdon avoimella näyttämöllä vaan sosiaalisina tai taloudellisina valta- ryhmittyminä, jotka tekevät laskelmia ja kompromisseja yksistään tältä pohjalta. Mas- sat ne vuorostaan voittavat puolelleen mo- dernin propagandakoneiston avulla, jonka tehokkuus perustuu sen kykyyn vedota vä- littömiin intresseihin ja intohimoihin. To- delliselle keskustelulle ominainen argumen- taatio katoaa ja sen paikalle ilmaantuu puo- lueneuvotteluiden tietoinen etujen sovitte- lu ja vallan keskinäinen jakaminen. Toi- saalta ilmaantuu massoille suunnattu argu- mentoimaton iskulause tai “symboli”.27

Schmittin mukaan parlamentti on kuin jättisuuri odotussali näkymättömien hallit- sijoiden toimistojen ja komiteoiden edessä.

Ne, jotka edelleen viittaavat Benthamiin, jonka mukaan “parlamentissa aatteet koh- taavat ja aatteiden kohtaaminen iskee kipi- nöitä ja johtaa selvyyteen”,28 ovat Schmittin mukaan vain mainioita satiirikkoja. Se, että kyse on välttämättä liberaaleista satiirikoista, johtuu siitä tosiasiasta, että parlamentarismi – keskustelun avulla hallitseminen – kuu- luu liberalismin aatemaailman. Sen sijaan se ei Schmittin mukaan kuulu demokra- tiaan. On totta, että aluksi demokratia näyt- ti liberalismin ilmeiseltä liittolaiselta, mutta sosiaalidemokratian myötä se liittoutui so- sialismin kanssa aivan kuten se tällä vuosi- sadalla on liittoutunut kaikkien poliittisten suuntausten kanssa. Itse asiassa demokra- tia voi Schmittin mukaan aivan hyvin olla

(6)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

militaristinen tai pasifistinen, absolutistinen tai liberaali, keskitetty tai hajautettu, edis- tyksellinen tai taantumuksellinen. Tästä huolimatta kyse ei ole muodosta vailla substanssia, sillä demokratian olemus le- pää – kuten on sanottu – samanlaisuutena (Gleichartigkeit) ymmärretyssä tasa-arvon (Gleichheit) käsitteessä.29

Schmittin mukaan demokratia ei toisin sanoen perustu keskusteluun – liberaalista perusoikeuksien julistuksesta, oikeusvaltiol- lisesta lain hallinnan ensisijaisuudesta ja val- lanjaon ideasta tai aristokraattisesta edus- tuksellisuudesta puhumattakaan – vaan Aristoteleen klassiseen, samanlaisuutena ymmärrettyyn tasa-arvoisuuden periaattee- seen.30 Demokratioissa vain samanlaiset ovat tasa-arvoisia: “Tähän asti ihmiset, jot- ka ovat tavalla tai toisella täysin tai osittain olleet ilman oikeuksia ja joiden poliittista vallankäyttöä on rajoitettu – kutsutaan hei- tä sitten barbaareiksi, sivistymättömiksi, ateisteiksi, aristokraateiksi, vastavallanku- mouksellisiksi tai jopa orjiksi – ovat kuulu- neet demokratiaan.”31 Tuo tasa-arvoisuuden perustana oleva samanlaisuus voi olla ro- dullista tai moraalista, uskonnollista tai kan- sallista, mutta ennen kaikkea se on rajallis- ta ja rajoittavaa: “Tasa-arvoisuus ilman epä- tasa-arvoisuuden mahdollisuutta, tasa-arvoi- suus jota on mahdotonta menettää, on ar- votonta ja yhdentekevää.”32 Schmittin mu- kaan kaikkien ihmisten tasa-arvo on toisin sanoen vain tyhjä muodollisuus eikä sen vaatiminen kuulu demokratiaan vaan libera- lismin maailmankatsomukseen. Schmitt kyl- lä myöntää, että demokratia ja liberalismi on pitkään liitetty toisiinsa ja että jopa Rous- seau, jonka Yhteiskuntasopimusta voidaan pitää demokraattisten periaatteiden joh- donmukaisimpana esityksenä, lähtee liik- keelle liberalismille ominaisesta sopimuk- sen käsitteestä. Schmittin mukaan liberaa- lia tuossa teoksessa on kuitenkin vain pin- ta, sikäli kuin valtion legitimiteetti oikeute- taan vapaan sopimuksen avulla, mutta var- sinainen sisältö viittaa demokraattiseen sa- manlaisuuden periaatteeseen. Yleistahdon keskeinen käsite ei suvaitse edes eriäviä

mielipiteitä, vaan ne mielipiteet ja äänes- tyspäätökset, jotka poikkeavat yleistahdos- ta eli “enemmistön äänestä”, ovat yksin- kertaisesti vääriä.33 Näin se kansalainen, joka jättää noudattamatta yleistahtoa, ei voi enää olla kansalainen eikä tässä mielessä tasa-arvoinenkaan. Hän jää “muukalaiseksi kansalaisten keskelle”.34

Demokraattinen tasa-arvo ei kuitenkaan ole vain alamaisten samanlaisuutta, rahvaan keskinäistä identtisyyttä, sillä se edellyttää yhtä lailla identtisyyden hallitsijoiden ja hal- littujen – käskevien ja tottelevien – välillä.35 Demokratiassa suvereeni samastuu alamai- seen ja ainoastaan siinä määrin kuin niiden välillä on, kuten Rousseau vaati, “identtinen korrelaatio”,36 voidaan puhua todellisesta demokratiasta. Samaa todistaa Pufendorf, jonka mukaan demokratiassa käskijät ja tot- telijat ovat identtisiä.37 Schmittin mukaan voidaan puhua kokonaisesta identtisyyk- sien sarjasta: siihen kuuluvat – hallitsevien ja hallittujen tai suvereenin ja alamaisen identtisyyden ohella – valtiovallan subjek- tin ja objektin, kansan ja sen parlamentissa olevien edustajien, valtion ja äänestysikäi- sen väestön, valtion ja lain sekä lopuksi ja ennen kaikkea kvantitatiivisen eli lukumää- räisen enemmistön tai yksimielisyyden ja kvalitatiivisen eli lakien oikeudenmukai- suuden identtisyys.38

Jo Pufendorf käsitti, että käskevien ja tottelevien identtisyydelle perustuvan de- mokraattisen poliittisen entiteetin valta on periaatteessa rajoittamatonta – sikäli kuin yksikään käskevien ja käskettyjen välinen – valtiovaltaa rajoittava – sopimus ei ole mahdollinen.39 Demokratiassa kansan tah- to on välittömästi laki (lex est quod populus iussit) ja kaikki yritykset rajoittaa tämän tahdon ilmaisemista – vallanjaon tai muun vastaavan avulla – ovat, kuten Schmitt korostaa, väistämättä epädemokraattisia.40 Schmittin mukaan kansa ei kuitenkaan välttämättä tahdo parlamentarismia, eikä li- beraali periaate, että kansa voi ilmaista tah- tonsa vain äänestämällä salaisesti täydelli- sessä eristyksessä muista kansalaisista, ole mikään demokratiaan kuuluva idea: “Yksi-

(7)

108

T&E 2/99 • CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA

löllisellä ja salaisella äänellä suoritettu vaali tai äänestys tekee kansalaisesta (citoyen41) – tästä erityisen demokraattisesta eli po- liittisesta hahmosta – yksityisen alueelta pe- räisin olevan yksityisen ihmisen (Privat- mann), joka äänensä antaessaan ilmaisee yksityisen mielipiteensä.”42 Itse asiassa täl- lainen yksityisen alueella ja täydellisen vas- tuuttomuuden tilassa äänestäminen on risti- riidassa kansan koko käsitteen kanssa, joka Schmittin mukaan kuuluu julkisen alueelle:

“Kansa näyttäytyy vain julkisen alueella.”43 Eikä tällaisten äänten laskeminen näin ol- len ilmaise julkista tai yleistä mielipidettä – volonté générale – vaan miljoonien yksi- tyishenkilöiden mielipiteen, joka äärimmil- leen vietynä – sellaisessa jatkuvan äänes- tyksen tilassa, jonka nykyteknologia mah- dollistaa – merkitsee valtion ja julkisen jään- nöksetöntä privatisaatiota.44 Sitä paitsi, väit- tää Schmitt, yksikin ihminen voi ilmaista kansan tahdon siinä missä joukko kansan- edustajia. Näin hän päätyy olettamukseen, että diktatoriset ja caesaristiset keinot eivät välttämättä ole antidemokraattisia, sillä ne voivat olla “demokraattisen substanssin ja voiman suora ilmaus”.45 Ne ovat ainoastaan antiliberaaleja.

EK S K U R S S I:

R E P R E S E N TA AT I O J A I D E N T I T E E T T I

Schmittin mukaan jokainen poliittinen muo- to – valtio tai valtiomuoto (Staatsformen) – voidaan määritellä sen mukaan, missä mää- rin sitä hallitsee identtisyyden ja missä mää- rin sille vastakkainen representaation idea, kuten hän teoksessaan Verfassungslehre (1928) kirjoittaa. Äärimmäiselle identtisyy- delle perustuva muoto on suora tai välitön (unmittelbar) demokratia, äärimmäiselle representaatiolle perustuva muoto taas ab- soluuttinen monarkia. Täydellinen identti- syys tai kansan välitön läsnäolo itsensä kanssa – “kansan substantiaalinen homo- geenisuus” – on Schmittin mukaan kuiten- kin pelkkä fiktio, ja näin ollen valtio edel- lyttää aina representaation: “Ei ole valtiota ilman representaatiota.”46 Representaatio

viittaa vuorostaan näkyvyyteen, ja näin nä- kyvyytenä ymmärretystä julkisuudesta tu- lee Schmittille kaiken poliittisen vallan olen- nainen osa: “Representoida merkitsee nä- kymättömän tekemistä näkyväksi ja ajatel- tavissa olevaksi julkisesti läsnäolevan kaut- ta.”47 Tuo näkymätön on ennen muuta idea.

Eikä idea tässä yhteydessä ole vähäpätöi- nen tekijä, sillä Schmittin mukaan jokainen poliittinen yksikkö – polis, keisarikunta, val- tio – perustuu välttämättä idealle ja tämän idean representaatiolle.48

Representaatio tuo identtisyyden imma- nenttiin yöhön esille asettavan transsen- denssin, mutta toisaalta ilman edellistä ei ole jälkimmäistäkään. Vaikka representaa- tio asettaa kansan esille valtiona, valtio toi- saalta edellyttää kansan esivaltiollisena tai muodottomana – mutta tästä huolimatta po- liittisena – yksikkönä. Valtio on aina poliit- tisena yksikkönä tai ykseytenä (Einheit) ymmärretyn kansan tila (status), ja näin täy- dellinen representaatio ilman kansaa on tyh- jä: “Ei ole valtiota ilman kansaa.”49 Toisin sanoen representaatio ja identiteetti edel- lyttävät toinen toistaan. Niiden suhde ei kui- tenkaan ole vain täydentävä, sillä niiden välillä vallitsee, kuten Schmitt korostaa, jat- kuva vastakkaisiin suuntiin vievä jännite.50 Nimenomaan tämä identiteetin tai puhtaan presentaation ja representaation – itselleen identtisen (immanentin) kansan ja erolle perustuvan (transsendentin) valtion – väli- nen yhteensovittamaton ja ylittämätön jän- nite perustaa poliittisen muodon poliittise- na, valtiona tai valtiomuotona.51

On totta, että Schmitt tekee Weimarin tasavallan konstituutiota käsittelevässä Ver- fassungslehressään – toisin kuin yksin- omaan suvereenisuutta käsittelevässä Po- liittisessa teologiassaan (1922)52 – nimen- omaan kansasta suvereenin. Tämä demo- kraattinen suvereenisuus ei kuitenkaan monarkkisen suvereenisuuden tavoin ole representoivaa vaan, kuten Abbé Sieyès asian on ilmaissut, konstituution perusta- vaa valtaa (pouvoir constituant). Konsti- tuoiva valta on kyllä suvereenia valtaa, sillä Schmittille suvereenisuus määrittyy sellai-

(8)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

sen järjestystä tai – tässä tapauksessa – kons- tituutiota koskevan “eksistentiaalisen pää- töksen” kautta, joka tulee tuon järjestyksen tai konstituution ulkopuolelta. Demokratias- sa juuri kansa nimenomaan edeltää konsti- tuutiota tai on konstituution yläpuolella.53 Konstituoiva valta ei kuitenkaan yksinään vielä aseta poliittista muotoa, valtiota tai valtiomuotoa. Valtiomuodon olemassaolo edellyttää yhtä lailla konstituutiota säilyttä- vää valtaa (pouvoir constitué), ja tämä valta kuuluu eettisen perustan eli idean repre- sentoivalle poliittiselle auktoriteetille.54

Toisin sanoen, jos valtion olemassaolo edellyttää muodottoman – muotoa antavan – elementin, järjestyksen luomiseen (Her- stellung) viittaavan luonnollisen ja “orga- nisoimattoman voiman”,55 joka ilmplikoi vallankumouksen aina läsnä olevan reaali- sen mahdollisuuden ja joka demokratiassa lankeaa epäilemättä kansalle, edellyttää se niin ikään esille asettamisen (Darstellung) aktin. Esille asettaminen ei kuitenkaan ole enää kansan tehtävä, ei demokratiassa eikä missään muussakaan valtiomuodossa, sillä se kuuluu poliittiselle auktoriteetille, hallit- sijalle: “Jokaisessa valtiossa on oltava ihmi- siä, jotka voivat sanoa: L’État c’est nous.”56 Vain ne, jotka hallitsevat, ottavat osaa esille asettamiseen tai representaatioon.57 Ei kui- tenkaan pidä luulla, että hallitseva auktori- teetti representoi kansaa, sillä kansa on muodoton ja organisoimaton – aina väistä- mättä poikkeustilaan viittaava – voima.

Auktoriteetti representoi eettisen idean. Vain idea – viime kädessä representaation itsen- sä idea – tuo muodon ja organisaation: “Niin kauan kuin on olemassa edes idean haa- mu, on olemassa käsitys, että on jotakin arvokkaampaa kuin materiaalisten asioiden annettu todellisuus – että on olemassa jota- kin transsendenttia – ja tämä merkitsee aina auktoriteettia ylhäältä.”58

On totta, että kansaa, tätä konstituoivan vallan demokraattista subjektia, ei milloin- kaan voi loppuun asti muotouttaa tai orga- nisoida – mikä on seurausta absoluuttisesti vapaan suvereenin a priori -määrittymät- tömyydestä59 – mutta toisaalta kansa ei kos-

kaan ole myöskään “kompentenssilla va- rustettu konstituoitu auktoriteetti”.60 Se ei voi “neuvotella, harkita tai keskustella, se ei voi hallita eikä hallinnoida”, se voi vain huutaa kyllä tai ei sille esitettyyn kysymyk- seen.61 Huutoäänestys – joka voi tapahtua hyväksynnän tai hylkäyksen huudahduk- sella, eläköön tai alas huutamalla, osoitta- malla suosiota johtajalle tai esitykselle, toi- vottamalla pitkää ikää kuninkaalle tai kai- kille muille henkilöille tai kieltäytymällä huutoäänestyksestä pysyen hiljaa tai mu- misten62 – on itse asiassa kansan tahdon välittömän ilmenemistavan luonnollinen muoto.63 Schmittille valtiomuoto, joka iden- titeetin ohella perustuu representaation idealle, ei sen sijaan ole milloinkaan vain luonnollinen: “Representaation idea perus- tuu siihen tosiasiaan, että poliittisena yksik- könä olemassa oleva kansa omaa korkeam- man, ylevämmän ja intensiivisemmän ta- van olla olemassa kuin tavalla tai toisella yhdessä elävän ihmisryhmän luonnollinen olemassaolo.”64 Yksi ei kuitenkaan tule toi- meen ilman toista, sillä vasta niiden jännite – luonnollisen ja idean, kansan ja represen- taation, immanentin ja transsendentin väli- nen peruuttamaton ja sovittamaton vasta- kohtaisuus – asettaa poliittisen muodon po- liittisena ja muotona, valtion valtiona. Vasta jännitteisten ja ylittämättömien vastakohtien kompleksi, complexio oppositorum, luo to- dellisen inhimillisen järjestyksen.65

Schmittin representaation ideassa ei ole kyse nykyaikaisesta parlamentaarisesta edustuksellisuudesta, sillä hänen mukaan- sa representatiivisuus kuuluu julkisuuden alueelle eikä sillä ole mitään tekemistä sa- laisesti annettujen äänten tai sijaisuuden, valtuutuksen, mandaatin tai muiden vas- taavien alunperin yksityisoikeudellisten kä- sitteiden kanssa. Sitä paitsi kaikki se, mitä nykyaikainen kansanedustaja – toisin kuin vielä 1800-luvulla – hänen mukaansa edus- taa, liittyy usein yksinomaan puolueohjel- miin, aineellisiin intresseihin ja laskennalli- seen äänestäjäkuntaan. Todellinen repre- sentatiivisuus edellyttää puolueellisen, ma- teriaalisen ja laskennallisen sijaan kuiten-

(9)

110

T&E 2/99 • CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA

kin kokonaisuuteen – kansakuntaan – liit- tyvän, henkisen ja laadullisen.66 Itse asiassa Schmitt ei kutsu intressien edustamista re- presentaatioksi (Repräsentation) lainkaan vaan käyttää siitä käsitettä Vertretung. Ei kuitenkaan pidä luulla, että tällainen – tur- meltunut – edustuksellisuus tuhoaa demo- kratian. Schmitt päinvastoin lakkaamatta korostaa, että aineellisia intressejä edusta- vat – kansan asiamiehinä ymmärretyt – puo- lueet tai ammattiyhdistykset ilmaisevat jopa paremmin demokraattisen identiteettiperi- aatteen kuin parlamentti, joka representa- tiivisine ideaaleineen kohoaa väistämättä kansan yläpuolelle: “Ei ole demokratiaa il- man puolueita.”67

* * *

Demokratian periaate ei siis ole representa- tiivisuudessa vaan hallitsevien ja hallittujen tahdon identtisyydessä. Schmittin mukaan todellisuus kuitenkin vain harvoin vastaa peri- aatetta. Sikäli kuin todellisuus ja periaate ei- vät kohtaa, nousee esiin ratkaiseva kysymys kansan tahdon muodostamisesta – eli siitä, miten hallitsevat kykenevät esittämään oman tahtonsa hallittujen tahtona. Kyse ei toisin sanoen ole ensisijassa kansan tahdosta vaan mielipiteenmuodostamisesta. Moderniteetis- sa jokainen osapuoli väittää edustavansa kan- san tahtoa, mutta konkreettisen elämän filo- sofian näkökulmasta ratkaisevin kysymys kuuluu, kuka hallitsee propagandakoneis- toa eli niitä välineitä – “suurten massojen psykoteknisen manipulaation metodeja”68 –, joilla kansan tahto on määrä muodostaa.69 Tämän koneiston – sotilasvoimien, poliisi- voimien, julkista mielipidettä hallitsevan leh- distön, puolueiden, koulujen – hallitsijat muodostavat uuden aristokratian, jonka en- simmäinen poliittinen ohjelma koskee väis- tämättä kansalaiskasvatusta. Kansa ilmaisee oman tahtonsa oikealla tavalla vain oikean kasvatuksen ansiosta. Schmittin mukaan tä- män kasvatusteorian seurauksena on dikta- tuuri, joka lykkää demokratiaa todellisen demokratian nimissä, joka on vasta tulos- sa.70 Hänen mukaansa tämä ei kuitenkaan

tuhoa demokratiaa, sillä se vain osoittaa, että diktatuuri ei ole demokratian vastakohta. Sen sijaan se Schmittin mukaan tulee aivan hy- vin toimeen ilman parlamentarismia ja sen avoimuuteen ja keskusteluun liittyviä peri- aatteita.

DI K TAT U U R I J A M Y Y T T I

Schmittin mukaan parlamentarismin meta- fyysinen perusta, “viimekätinen aatteellinen perusta”71 lepää uskossa julkiseen keskus- teluun, mielipiteiden esteettömään vaih- toon. Avoimuudesta Schmittin mukaan tu- lee absoluuttinen arvo ja julkisesta mieli- piteestä valtaa kontrolloiva voima. Vain avoin keskustelu, kilpailevien näkökulmien kohtaaminen ja parhaimpien argumenttien asettuminen suhteellisena totuutena – aja- tus jonka Jürgen Habermas on vienyt meta- fyysiseen huippuunsa – voi ylittää paljaan vallan ja voiman.72 Schmittin mukaan todel- linen valta, suuret poliittiset ja taloudelliset päätökset, joilla ihmiskunnan kohtalo ny- kyään lepää, eivät kuitenkaan kumpua tasapainoilevista mielipiteistä julkisessa kes- kustelussa vaan aivan muualta. Se, mistä valikoituneet puoluekomiteat tai suurpää- oman edustajat sopivat suljettujen ovien ta- kana, on kenties tärkeämpää miljoonien ihmisten kohtalon kannalta kuin mikään julkinen keskustelu tai parlamentaarinen päätöksenteko.73

Tätä parlamentarismin periaatteiden ja ihmisten todellisen kohtalon välistä kuilua nousi 1800-luvulla välittämään yhtäältä demokratian, toisaalta diktatuurin idea.

Sekä demokratia – anarkismi ja sosialismi – että diktatuuri asettuivat yhdessä porvaril- lista liberalismia ja parlamentarismia vas- taan. Keskustelu, tasapainottelu, julkiseen elämään osallistuminen – tämä ajattelu sei- soi Schmittin mukaan näiden kahden vas- tustajansa välissä, jotka asettuivat sitä vas- taan sellaisella voimalla, että koko välittä- vän keskustelun idea näytti olevan ainoas- taan verisen taistelun väliaika. Molempien vastustajien vastaus tähän keskusteluun oli välitön ja varma kaikkien tasapainojen tuho.

(10)

T&E 2/99 • CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA

mutta nuo reflektiot eivät koskaan kykene tuottamaan elämää.76

Bakunin vastustaa Marxin uskoa tietee- seen – tieteelliseen sosialismiin – mutta ei vain sen takia, että tiede on abstraktia, vaan yhtä lailla siksi, että tiede voi olla vain joidenkin harvojen yksinoikeus, kun taas kansa, jonka puolesta Bakunin puhuu, on ja tulee olemaan välinpitämätön sen suh- teen. Jos tiede hallitsee, ei hallitse vain abstrakti ja yleinen vaan samalla tieteen- tekijöiden pieni vähemmistö: “Jos tieteen on määrä laatia elämän lait, silloin muuta- man sadan oppineen täytyy hallita ihmis- kunnan suurta enemmistöä, miljoonia ih- misiä.”77 Bakuninille proletariaatin diktatuu- ri ei ole muuta kuin pienen, itseään op- pineena pitävän uuden aristokratian des- potiaa. Sitä paitsi hallitsevan proletariaatin täytyy löytää itselleen ne, joita hallitaan.

Näin syntyy uusi proletariaatti, jonka täytyy jälleen alistua. Voi olla, että tässä diktatuu- rissa on kyse välivaiheesta matkalla kohti todellista sosialismia, mutta Bakunin ei ym- märrä tällaistakaan puhetta. Jos lopullisena päämääränä on kansan vapaus, minkä ta- kia se täytyy ensin orjuuttaa?78

Valtion sijaan – valtion jonka “päivät ovat luetut”79 – Bakunin vannoo kansan vapaa- ehtoisten taloudellisten yhdistysten nimeen.

Ammattiyhdistys nousee työväestön elämän välittömistä ja todellisista tarpeista – “alhaal- ta ylöspäin” – ja tämä sosiaaliseen vaistoon sidottu välittömyys oikeuttaa syndikalismin.

Kuitenkin vasta Georges Sorel, joka yrittää perustaa poliittisen ajattelunsa Henri Berg- sonin elämänfilosofiaan, kykenee kohot- tamaan suoran toiminnan teorian myytin ta- solle. Soreliin nähden Marx oli Schmittin mukaan vain koulumestari, joka jäi länsimai- sen porvarillisen sivistyksen loukkoon.

Sorelin mukaan toimintakyky ja sanka- ruus, kaikki suuret maailmanhistorialliset teot, perustuvat myytin mahtiin. Esimerkke- jä tällaisista myyteistä ovat kreikkalaisten käsitys maineesta ja suuresta nimestä, mui- naiskristillisyyden viimeisen tuomion odo- tus, Ranskan vallankumouksen aikana usko nen nerokkuus ja voitokkuuden salaisuus

oli sen kyvyssä yhdistää rahvaan valtana ymmärretty demokratia diktatoristen peri- aatteiden kanssa. Schmittin mukaan prole- tariaatin diktatuuria, jota Engels jo Anti- Dühringissä ehdottaa, ei kuitenkaan voida nähdä vain välittömän päätöksenteon affir- maationa välittävää keskustelua vastaan, sil- lä sen, kuten Marxin ajattelun yleensä, taus- talla on valistuksen ajatus järjen diktatuuris- ta, “filosofian ja miekan” allianssista. Con- dorcet’n tavoin Marx uskoi, että vain histo- riallisen totuuden saavuttaminen teoriassa oikeutti voimankäyttöön käytännössä. Tie- teellisen totuuden tason saavuttanut teoria osoitti toiminnan välttämättömän laadun.

Tämän takia proletariaatin diktatuuri, niin kuin Engels sen hahmottaa, ei ole Schmittin määritelmän mukaan diktatuuri vaan ratio- nalistinen tyrannia, jonka diktaattori on joh- tava rationalisti.74

Marxin alkuperäisyys poliittisena ajatteli- jana ei Schmittin mukaan olekaan hänen

“tieteellisen sosialismin” ohjelmassaan vaan siinä tavassa, jolla hän kykenee asettamaan esille poliittisen konfliktin kaikessa yksin- kertaisuudessaan. Ihmiskunta palautetaan ystävään ja viholliseen, työväenluokkaan ja porvaristoon, joka viimeisessä taistossa lu- vataan tuhota kokonaan. Porvaristosta tulee työväenluokan absoluuttinen vihollinen, ja vasta absoluuttinen sota voi antaa paikan valtiottomalle universaali-yhteiskunnalle il- man luokkia.75 Tästä huolimatta marxilainen proletariaatin diktatuuri pitää vielä sisällään rationalistisen diktatuurin mahdollisuuden.

Sen sijaan kaikki modernit suoran toimin- nan ja voimankäytön teoriat lepäävät Schmit- tin mukaan enemmän tai vähemmän tietoi- sesti irrationaalisella perustalla. Järjellisen kehityksen sijaan astuu vietti ja intuitio, tie- toisen sijaan tiedostamaton. Jo Bakunin van- noi mieluummin taiteen kuin tieteen nimeen, sillä se on lähempänä todellista elämää kuin tiede. Tieteellä ei ole oikeutta hallita, sillä se ei ole elämää, se ei luo mitään ja se ymmär- tää vain yleisen ja abstraktin uhraten yksilöl- lisen elämäntäyteyden abstraktioiden altta-

(11)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

113

hyveeseen ja vallankumoukselliseen vapau- teen sekä kansallinen innostus vuoden 1813 Saksassa. Sorelin mukaan ainoastaan elä- mänvaiston syvyydestä eikä järjestä tai prag- maattisista laskelmista virtaa suuri innostus, suuri moraalinen päätös ja suuri myytti. Rat- kaiseva kysymys kuuluu, kenellä on nykyään kyky myyttiin? Sorelin mukaan vain sosialisti- silla joukoilla, teollisuusproletariaatilla on myytti, johon se todella uskoo. Kun otetaan huomioon, että vuosisadan alun läntinen maailma oli ennen kaikkea tuotannon maail- ma, ei ole ihme, että Sorelille tuo myytti oli yleislakko, tuotannon laiton keskeyttäminen, poikkeustilan aiheuttaminen tuotannon nor- maalissa jatkuvuudessa.

Sorelin mukaan yleislakko ei kuitenkaan ole vain katkos tuotantoprosessissa, sillä se on ennen kaikkea “sodan ilmiö”.80 Se ei ilmaise kauppasuhteissa tapahtunutta het- kellistä viivästymistä, sillä myytin asteelle kohotetussa yleislakon ideassa on kyse pro- letariaatin koko olemassaolosta.81 Sorelin mielestä nimenomaan myytti kaikkien uto- pioiden sijaan on paras “tulevaisuuden ke- hystämisen keino”.82 Tosiasiassa myytti on kaikilta osin utopian vastakohta, sillä uto- pia on aina intellektuaalinen saavutus, ra- tionalistinen illuusio, kun taas myytti viittaa elämän vaistonvaraiseen välittömyyteen.

Eikä sitä tule arvioida niinkään tulevai- suuden vaan nykyisyyden suhteen – miten se palvelee nykyhetkessä tapahtuvaa po- liittista toimintaa.83 Tämä toiminta – “suuri taistelu” – ei Sorelin mukaan tule koskaan olemaan akateemisen strategian aikaan- saannosta vaan useiden sankarillisten uro- töiden ja yksilöllisten voimien vapautumi- sen tulos. Kyse ei enää ole mistään diktatuu- rista, sillä Bakuninin tavoin Sorel vihaa kaik- kea militarismia ja keskittämistä. Diktatuuri ei ole mitään muuta kuin sotilaallis-byro- kraattinen kone, joka syntyy rationalistises- ta hengestä, kun taas massojen vallan- kumouksellinen voimankäyttö on välittö- män elämän ilmaus. Se voi olla villi ja bar- baarinen, mutta ei koskaan järjestelmälli- sesti hirvittävä ja epäinhimillinen.

Schmittin mukaan myyttiin perustuvan

suoran toiminnan teoria saa konkreettisen ilmauksensa Venäjän vallankumouksessa, mutta sen myytti ei ole yksinomaan luok- kataistelu vaan samalla kansallinen. Sosia- lismi voitti Venäjällä vain sen takia, että se kykeni yhdistämään luokkataistelun kansal- listunteeseen, jonka vihan kohteena ei ol- lut niinkään omistava luokka kuin länsi- mainen intellektualismi. Vallankumouksen jälkeen Venäjästä tuli jälleen venäläinen ja Moskovasta sen pääkaupunki. Leninin suu- rimpana ansiona oli nimenomaan katkaista Pietari Suuren käynnistämä Venäjän länsi- maistaminen. Schmittin mukaan tämä osoit- taa, että luokkakonfliktia suurempi myytti on lopulta nationalismi: “Mitä luontoperäi- sempi käsitys rodusta ja suvusta, sitä ilmei- sempi kelttiläisille ja romaanisille kansoille tyypillinen ‘terrismi’; kieli, traditio, tietoi- suus jaetusta kulttuurista ja kasvatuksesta, tietoisuus yhteisestä kohtalosta, tunne eri- laisuudesta sellaisenaan – kaikki tämä joh- taa kohti kansallista pikemminkin kuin luokkatietoisuutta nykyään.”84

Tämän takia Mussolini on Schmittin mu- kaan lopulta vahvempi kuin Lenin, sillä hä- nen ei tarvitse yhdistää kansainvälistä luok- kakonfliktia kansallistunteeseen vaan hän voi suoraan vedota kansalliseen myyttiin.

Sillä Sorelin hahmotteleman syndikalismin tavoin fasismin perustana on myytti, ei kui- tenkaan edelleenkään mikään menneisyy- den tarina, vaan uusi myytti, joka tulee luo- da. Sen ei tarvitse olla todellisuutta vaan pyrkimystä ja toivoa, uskoa ja rohkeutta.

Mussolinin myytti on suuri myyttinen kan- sakunta, josta tulee tehdä konkreettista to- dellisuutta.85 Näin anarkismin myyttistä muotoa, joka asettuu vastustamaan kaikkia auktoriteetteja ja kaikkea ykseyttä, vastaan asettuu uusi tunne järjestyksestä, kurista ja hierarkiasta. On itse asiassa sama kumpi lopulta voittaa, Schmittin mukaan on joka tapauksessa selvää, että myytin teoria on kaikkein selkein oire ei vain kasvatus- diktatuurin absoluuttisen rationalismin vaan myös parlamentaarisen ajattelun suhteelli- sen rationalismin rappiosta.

(12)

T&E 2/99 • CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA

usein näkee väitettävän, sillä sodan olemus on vihollisen negaatio, kun taas politiikka viittaa ihmisryhmien väliseen jännitteeseen tai jännitteen asteeseen, joka viime kädessä voi johtaa sotaan. Sota loppuu, kun viholli- nen tuhotaan tai päästään rauhansopimuk- seen, mutta poliittinen loppuu vasta kun on hävitetty vihollisuuden koko olemassaolon mahdollisuus – toisin sanoen kun on saavu- tettu ikuisen rauhan todellinen tilanne.

Schmittin mukaan tämän tilanteen saavutta- minen edellyttää kuitenkin ihmiskunnan absoluuttista passivoitumista. Ks. Schmitt, Der Begriff des Politischen, s. 28-37.

4. Carl Schmitt, Gespräch über die Macht und den Zugang zum Machthaber. Günther Neske 1954, s. 4. Schmittin mukaan protego ergo obligo onkin valtion cogito ergo sum – ja poliittinen teoria, joka ei systemaattises- ti ole tietoinen tästä lauseesta, jää välttämät- tä riittämättömäksi reunahuomautukseksi.

Schmitt, Der Begriff des Politischen, s. 53.

5. Thomas Paine, Common Sense. Teoksessa Political Writings. Cambridge University Press 1989, s. 3.

6. Schmitt, Der Begriff des Politischen, s. 70.

7. Mt., s. 61.

8. Mt., s. 76-77.

9. Carl Schmitt, “Weiterentwicklung des totalen Staats in Deutschland” (1933). Teoksessa Verfassungsrechtliche Aufsätze aus den Jah- ren 1924–1954. Materialien zu einer Ver- fassungslehre. Duncker & Humblot 1958, s.

361.

10. Carl Schmitt, Der Hüter der Verfassung.

Duncker & Humblot 1931, s. 79.

11. Schmitt, Der Begriff des Politischen, s. 24.

12. Schmitt kirjoittaa: “Tämä ‘totaalinen valtio’

voidaan torjua vihan ja närkästyksen vallas- sa barbaarisena, slaavilaisena, epäsaksalai- sena tai epäkristillisenä, mutta asia itse ei tämän takia kuitenkaan häviä maailmasta.”

Schmitt, “Weiterentwicklung des totalen Staats”, s. 360.

13. Schmittin mukaan jokaisella aikakaudella on sille ominaisia ja itsestään selviä käsityksiä politiikasta ja meidän aikakaudellamme tuo kyseenalaistamaton käsitys on demokratian ylivoimaisuus suhteessa muihin valtiomuo- toihin: “Poliittisen ja valtioteorian historia 1800-luvulla voidaan kiteyttää yhteen isku- lauseeseen: demokratian voittokulku.” Carl 1. Vielä Weimarin kaudella Schmitt yhtyi es-

panjalaiseen vastavallankumoukselliseen ja katoliseen Donoso Cortésiin, jonka mukaan anarkia oli suurin paha, jota vastaan oli ase- tettava auktoritetti, mutta toisen maailman- sodan jälkeen Schmitt, tämä entinen natsi ja natsi-Saksan laajentumispolitiikan suunnit- telusta epäilty yksityisajattelija kuitenkin kir- joittaa: “Anarkistinen kaaos on parempi kuin nihilistinen sentralisaatio. Katechon [so. Anti- kristuksen maailmanhallinnan vastavoima]

voidaan havaita hänessä, joka ei aja maail- man ykseyden asiaa.” Carl Schmitt, Glossa- rium – Aufzeichnungen der Jahre 1947–

1951. Duncker & Humblot 1991, s. 165.

Eikä anarkiassa ole kyse vain pienemmästä pahasta, sillä modernien joukkotuhoaseiden palveluksessa olevan keskitetyn nihilistisen järjestyksen aikakaudella se saattaa epätoi- voiselle ihmiskunnalle näyttää, kuten Schmitt kirjoittaa, “tehokkaalta parannuskeinona”.

Carl Schmitt, Donoso Cortés in gesamt- europäischer Interpretation – Vier Aufsätze.

Greven Verlag 1950, s. 13.

2. Carl Schmitt, Der Begriff des Politischen. Text von 1932 mit einem Vorwort und drei Co- rollarien. Duncker & Humblot 1979(1932), s.

61. Näin Schmitt yhtyy paitsi vastavallan- kumouksen teoreetikkoihin de Maistreen (jol- le sota ja jatkuva verenvuodatus on ihmis- kunnan historiassa pikemminkin sääntö kuin poikkeus) ja edellä mainittuun Donoso Cor- tésiin (joka radikalisoi perisyntiopin opiksi ihmisluonnon absoluuttisesta syntisyydestä ja hylätyksi joutuneisuudesta) myös Machia- velliin, jonka mukaan valtion järjestäjän ja lainlaatijan on oletettava, “että kaikki ihmiset ovat pahoja ja että he aina seuraavat pahaa luonnettaan, milloin vain saavat siihen tilai- suuden”. Ks. Joseph de Maistre, Considera- tions on France. Cambridge University Press 1994, s. 23-31; Juan Donoso Cortés, “Discorso sobre la dictatura”. Teoksessa Obras Com- pletas. Vol II. Editorial Católica 1970; Niccolo Machiavelli, Valtiollisia mietteitä. WSOY 1998, I kirja, III kappale, s. 24.

3. Schmittin epäilemättä kuuluisimman teesin mukaan poliittisen sfäärin olemassaolon edellytyksenä on sodan todelliselle mahdol- lisuudelle perustuva jako ystävään ja viholli- seen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Schmitt samastaisi sodan ja politiikan, kuten

(13)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

115

Schmitt, Die geistesgeschichtliche Lage des heutigen Parlamentarismus. Toinen painos.

Duncker & Humblot 1926(1923), s. 30. De- mokratia pikemminkin kuin mikään kom- munismi – joka sekin esiintyy mielellään demokratian nimissä – on aikamme ylittä- mätön horisontti.

14. Schmitt piti 1930-luvun alun Saksan valtiota nimenomaan kvantitatiivisena totaalisena valtiona: “Nykyinen Saksan valtio on totaa- linen sen heikkouden ja vastustuskyvyn puut- teen takia, kyvyttömyydestä vastustaa puo- lueiden ja organisoituneiden intressien hyök- käyksiä.” Schmitt, “Weiterentwicklung des totalen Staats”, s. 362.

15. Jos asetus on motorisoitu laki, on direktiivi – tämä lainsäädännön joustavin muoto, joka nopeudessaan ja yksinkertaisuudessaan ylit- tää jopa asetuksen – Schmittin mukaan

“motorisoitu asetus”. Hallintovaltiossa laista tulee vain suunnittelun väline, hallinnolli- nen toimenpide, joka voidaan muuttaa yhdessä yössä ja sovittaa nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Ks. Carl Schmitt, “Die Lage der europäischen Rechtswissenschaft” (1943 /44). Teoksessa Verfassungsrechtliche Auf- sätze aus den Jahren 1924 –1954. Mate- rialien zu einer Verfassungslehre. Duncker

& Humblot 1958, s. 407.

16. Carl Schmitt, Legalität und Legitimität. Teok- sessa Verfassungsrechtliche Aufsätze aus den Jahren 1924 –1954. Materialien zu einer Verfassungslehre. Duncker & Humblot 1958(1932), s. 263-274.

17. Schmitt, “Weiterentwicklung des totalen Staats”, s. 361.

18. Carl Schmitt, “Strong State and Sound Economy”. Liite teoksessa Renato Cristi, Carl Schmitt and authoritarian liberalism. Uni- versity of Wales Press 1998, s. 213.

19. Mt., s. 227.

20. Schmitt, “Weiterentwicklung des totalen Staats”, s. 361.

21. Mt.

22. “Fasistinen valtio on jälleen perinteinen nuhteeton valtio näkyvine johtajineen ja edustajineen eikä näkymättömien ja vastuuttomien hallitsijoiden ja pankkiirien fasadi ja Antichambre.” Carl Schmitt, “Wesen und Werden des faschistischen Staates”

(1929). Teoksessa Positionen und Begriffe im Kampf mit Weimar, Genf, Versailles.

1923 –1939. Duncker & Humblot 1985, s.

113-114.

23. Mt., s. 111. Schmitt kyllä myöntää, että ylei-

nen äänioikeus kuuluu demokratiaan, mut- ta hän ei pidä sitä demokraattisen tasa-arvon sisältönä vaan ennalta oletetun tasa-arvon seurauksena. Ks. Carl Schmitt, Verfassungs- lehre. Duncker & Humblot 1965(1928), s.

227.

24. Schmitt, Verfassungslehre, s. 83-84.

25. Schmitt määrittelee demokratian “julkisen mielipiteen ylivaltana” ja korostaa, että de- mokratian poliittinen luonne perustuu ni- menomaan julkisen ensisijaisuuteen suhtees- sa yksityiseen. Mt., s. 246, 255.

26. Schmitt, Parlamentarismus, s. 10.

27. Mt., s. 11.

28. Lainaus, mt., s. 12.

29. Ks. erit. Schmitt, Verfassungslehre, s. 226- 234.

30. Aristoteleen mukaan “tasa-arvo tarkoittaa saman antamista samanlaisille”. Aristoteles, Politiikka. Gaudeamus 1991, 1332b27.

31. Schmitt, Parlamentarismus, s. 15.

32. Schmitt, Verfassungslehre, s. 227.

33. “Milloin minun mielipiteeni vastakkainen mielipide voittaa, niin osoittaa se vain sitä, että minä olin erehtynyt.” Jean-Jacques Rousseau, Yhteiskuntasopimuksesta. Karis- to 1988, IV kirja, II luku, s. 170.

34. Mt., IV kirja, II luku, s. 169.

35. Schmitt, Verfassungslehre, s. 234.

36. Rousseau, Yhteiskuntasopimuksesta, III kir- ja, XIII luku, s. 149. Käännöstä muutettu.

37. Ks. Samuel Pufendorf, Le Droit de la nature et des Gens. E & J.R. Hourneisen 1732, VII kirja, VI luku, § 8.

38. Schmitt, Parlamentarismus, s. 26.

39. Pufendorf ajatteli, että sama henkilö ei voi olla yhtä aikaa käskijä ja tottelija, mutta Rousseau, kuten tunnettua, tekee nimen- omaan jaetusta henkilöstä oman valtionsa perustan. Sopiminen on edelleen mahdol- lista, mutta tällä kertaa se tapahtuu itsen kanssa: kansalainen alamaisena tottelee kansalaista suvereenina, joka suojelee häntä ihmisenä. Käskeminen ja totteleminen ei häviä minnekään, mutta kukin “käskee ja tottelee vain itseään”. Ks. Rousseau, Yhteis- kuntasopimuksesta, erit., s. 42-44.

40. Schmitt, Parlamentarismus, s. 20.

41. Schmitt käyttää useaan otteeseen ranskalaista kansalaisen (citoyen) käsitettä, koska saksan kielen Bürger sekoittaa kansalaisen ja porva- rin – vaikka hänen mukaansa näiden kahden välinen vastakohtaisuus on vähintään yhtä voimakas kuin vastakohtaisuus epäpoliitti- sen eettis-taloudellisen liberalismin ja puh-

(14)

T&E 2/99 • CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA

lillä. Schmitt, Verfassungslehre, s. 253.

42. Mt., s. 245. Schmittin mukaan vaalisalaisuutta ei kuitenkaan pidä sekoittaa todelliseen eli valtionsalaisuuteen, sillä toisin kuin virka- mieheltä edellytetty salassapito, joka on vel- vollisuus, on tuon salaisuuden pitäminen yksinomaan kansalaisen oikeus.

43. Mt., s. 243; ks. myös esim. Schmitt, Parla- mentarismus, s. 22.

44. Schmitt, Verfassungslehre, s. 245-246. Schmit- tin mukaan (kuten hän vastauksessaan We- berin Protestanttiseen etiikkaan kirjoittaa) tämän privatisaation alkuperää on etsittävä uskonnosta, sikäli kuin protestantismin syn- ty merkitsee kirkon poliittisen eli represen- tatiivisen välitystehtävän rappiota ja yksityi- sen – välittömän – Jumala-suhteen ilmaan- tumista: “Se tosiasia, että uskonto on yksityis- asia, antaa yksityisyydelle uskonnollisen oi- keutuksen.” Carl Schmitt, Roman Catholism and Political Form. Greenwood Press 1996(1923), s. 28-29.

45. Schmitt, Parlamentarismus, s. 23.

46. Schmitt, Verfassungslehre, s. 206-207, 214.

Tässä mielessä puhdas demokratia – ilman monarkkisia tai aristokraattisia piirteitä – on valtiomuotona mahdoton: “Ei missään eikä minään hetkenä ole olemassa poliittisena yksikkönä ymmärrettyä itselleen läsnä ole- van kansan totaalista ja täydellistä identi- teettiä. Kaikkien yritysten toteuttaa puhdas- ta tai välitöntä demokratiaa tulee ottaa huo- mioon tämä demokraattisen identiteetin ra- joitus. Muuten välitön demokratia johtaa po- liittisen yksikön tuhoutumiseen.” Mt., s. 207.

47. Mt., s. 209.

48. “Poliittiseen kuuluu idea, sillä ilman aukto- riteettia ei ole politiikkaa ja ilman vakaumuk- sen henkeä [so. ideaa] ei ole auktoriteettia.”

Schmitt, Roman Catholicism, s. 17.

49. Schmitt, Verfassungslehre, s. 205.

50. “Representaation idealle rakentuvan järjes- telmän johdonmukaisuus on toinen kuin it- selleen identtisen suvereenin kansan plebisi- tääris-demokraattinen johdonmukaisuus, joka on välittömästi läsnä.” Schmitt, Legalität und Legitimität, s. 315.

51. Schmitt toisin sanoen toistaa Platonin Laeissaan tunnetuksi tekemää väitettä, jon- ka mukaan valtiojärjestyksissä on kaksi kantamuotoa, kuningasvalta ja kansanvalta, joista kaikki muut juontuvat. Platonin mu- kaan jokaisessa hyvin hallitussa valtiossa, jossa vallitsee “vapaus, sopu ja järkevyys”,

Lait. Otava 1986, 693d-e. Schmitt vie tämän idean kuitenkin pidemmälle. Hänen mu- kaansa sellaista valtiota ei ole olemassakaan, jossa ei olisi aineksia molemmista kanta- muodoista.

52. Tässä Schmitt määrittelee suvereenisuuden poikkeustilaa koskevan persoonallisen pää- töksen avulla ja korostaa, että kansa ei ole persoona eikä näin ollen voi tällaista päätös- tä tehdä. Ks. Carl Schmitt, Poliittinen teolo- gia. Neljä lukua suvereenisuusopista. Tutkija- liitto 1997, s. 95-97.

53. Demokratiassa kansa on “vor und über der Verfassung”. Schmitt, Verfassungslehre, s. 238.

54. Schmitt käyttää teoksestaan Die Diktatur (1921) lähtien toistuvasti tätä Abbé Sieyèsin jaottelua constituant/constitué. Schmittille konstituoiva valta (pouvoir constituant tai verfassunggebende Gewalt) – jonka Sieyès osoittaa kansalle tai kansakunnalle – on val- taa, jota konstituutio ei perusta, mutta jota se tästä huolimatta edellyttää. Suvereenin ta- voin konstituoiva valta seisoo konstituution ulko- ja yläpuolella – siihen kuitenkin kuu- luen. Ks. Schmitt, Verfassungslehre, s. 82-87;

ks. myös Carl Schmitt, Die Diktatur. Von den Anfängen des modernen Souveränitäts- gedankens bis zum proletarischen Klassen- kampf. Duncker & Humblot 1928(1921), s.

136-259. Käsitteen sosiologisesta näkökul- masta on mielenkiintoista, että metafysiikassa vastaava ero löytyy nimenomaan ensimmäi- seltä todelliselta panteistilta ja immanenssin ajattelijalta ja tässä mielessä ensimmäiseltä filosofi-ateistilta – yhtä lailla Sieyèsin kuin Schmittin tässä yhteydessä viittaamalta ja jäl- kimmäisen natsikaudellaan ahkerasti kritisoi- malta – juutalaiselta Baruch Spinozalta, joka erottaa toisistaan ( Jumalaa ilmaisevien subs- tanssin attribuuttien) luovan luonnon (natura naturans) ja ( Jumalan attribuuttien moduk- sien) luodun luonnon (natura naturata). Ks.

Baruch Spinoza, Etiikka. Gaudeamus 1994, s.

69-70.

55. Schmitt, Verfassungslehre, s. 83.

56. Mt., s. 207. Edes kaikki agoralle keräänty- neet kansalaiset eivät ole koko kansa vaan itse asiassa vain representoivat poliittisena yksikkönä ymmärrettyä kansaa, joka sekä laajuudeltaan että kestoltaan on enemmän kuin tämä yhteenkerääntynyt joukko. Ks.

mt., s. 343.

57. Mt., s. 212.

58. Schmitt, Roman Catholism, s. 27.

(15)

CARL SCHMITT JA DEMOKRATIA • T&E 2/99

117

59. Suvereenin päätöksen a priori -määritty- mättömyydestä ks. Schmitt, Poliittinen teo- logia, s. 77-78.

60. Schmitt, Verfassungslehre, s. 84. “Demokra- tiassa kansaa ei voida muuttaa auktoriteetiksi tai yksinkertaiseksi valtion ‘elimeksi’.” Kan- sa on aina enemmän kuin kompetenssin pohjalta toimiva auktoriteetti, jonka tarkoi- tuksena on ratkaista oman alansa asioita.

Mt., s. 242.

61. Schmitt, Legalität und Legitimität, s. 340.

Tässä kuten lähes kaikissa demokratiaan liit- tyvissä kysymyksissä – tasa-arvoisuus saman- laisuutena, huutoäänestys, yleisen mielipi- teen ylivalta ja niin edelleen – Schmitt tur- vautuu Rousseauhon, jonka mukaan vain jumalten muodostamalla kansalla on demo- kraattinen hallitus. Ks. Rousseau, Yhteis- kuntasopimuksesta, s. 115.

62. Schmitt, Verfassungslehre, s. 243-244.

63. Mt., s. 83.

64. Mt., s. 347.

65. Tämän takia Schmittin valtio-oppia ei ken- ties pitäisi sekoittaa siihen Philippe Lacoue- Labarthen teoksessaan La fiction du politique analysoimaan “totalitaristiseen logiikkaan”

– sellaiseen esteettiseen politiikkaan, jonka pohjalla on ajatus kaiken muovautuvuudesta (Schmitt ei kritisoi mitään niin rankalla kä- dellä kuin kaiken muovattavuuden “saata- nallista” ajatusta – siitä huolimatta että hän päätyy tunnistamaan politiikan totaalina) ja joka ymmärtää valtion kansan ennalta olete- tun identiteetin (sisällön) representaationa (muotona) – sellaisena taideteoksena tai työ- nä (œuvre), jossa itselleen identtinen kansa, Schmittin käsitteitä käyttääkseni, ilmaisee (representoi) oman identiteettinsä itselleen.

Näin transsendentti, palatakseni jälleen Schmittin käsitteisiin, sulautetaan imma- nenssiin ja “auktoriteetin ylhäältä” korvaa immanenssin itsensä – mekaaninen (libe- ralismi) tai orgaaninen (kansallissosialismi) – (kvasitranssendentti) laki. Jean-Luc Nan- cyn mukaan, kuten hän teoksessaan La communauté désœuvrée korostaa, tämä joh- taa “immanenssin aboslutisaatioon” ja lo- pulta yhteisönä ymmärretyn kansan itsemur- haan. Sillä absoluuttisen immanenssin yh- teisö, joka oman representaationsa mukaan on puhdasta presentaatiota, ei voi hyväksyä minkäänlaista eroa ja eron voi tuhota lopul- lisesti vain kuolema. On totta, että Schmittille nykyaikainen valtio on, kuten on sanottu, totaalinen valtio, jossa kansa (immanenssi)

ja valtio (transsendenssi) sekoittuvat jään- nöksettä toisiinsa, mutta hänen Verfassungs- lehreään voi lukea nimenomaan totaalisen valtion kritiikkinä. Vaikka Schmitt sanoo valtion olevan identiteetin ja representaa- tion yhdistelmä, ei tämä merkitse niiden yhdistymistä valtiossa tai jossain muussa myyttisessä yhteisössä – “fusion commu- nielle”, kuten Nancy sanoo. Schmittille representaatio merkitsee päinvastoin identi- teetin ylittävän ja sille vastakkaisen idean representaatiota. Eikä tämä idea ole mikään tulevan kansan muoto, luonnollisen identi- teetin – tuhoten tai säilyttäen – korvaava kansallisen tai jonkin muun identiteetin idea, jonka valtiotaide synnyttää ja jonka tulokse- na on identiteetin ja representaation identi- teetti “valtiossa taideteoksena”. Kyse on monien yhdistelmästä ilman yhteensulaut- tavaa yhtä tai edes korkeampaa kolmatta – eli ylittämättömien ja sovittamattomien vastakohtien kompleksista. Ks. Philippe Lacoue-Labarthe, La fiction du politique.

Christian Bourgois 1987, erit. luvut 7-8; Jean- Luc Nancy, La communauté désœuvrée.

Christian Bourgois 1986, s. 16, 35-38; ks.

myös Susanna Lindbergin hieno esitys, Filo- sofien ystävyys. Philippe Lacoue-Labarthe, Jean-Luc Nancy ja yhteisön kaksi mieltä.

Tutkijaliitto 1997, erit. 55- 64.

66. Mt., s. 208-216. Tässä mielessä todellinen representoiva instanssi on Schmittin mukaan vain Rooman kirkko, tämä ainoa todellinen complexio oppositorum, sillä roomalais- katolisuus perustuu representaatio-periaat- teen tiukkaan toteuttamiseen. Se, mitä kato- linen kirkko representoi, on tietenkin Jee- sus Kristus, jonka idealle se antaa näkyvän muodon ja instituution. Ks. Schmitt, Roman Catholism, s. 8-12, 31-32.

67. Schmitt, Verfassungslehre, s. 247.

68. Mt.

69. Schmitt, Parlamentarismus, s. 37-38.

70. Mt., s. 37.

71. Mt., s. 41.

72. Ei kuitenkaan pidä luulla, että Schmitt olisi – kaikesta desisionismistaan huolimatta – ollut vain suoran toiminnan mies, sillä hä- nen mukaansa inhimillisessä todellisuudes- sa kauneinta toimintaa, “ihmiselämän kri- teeri”, on nimenomaan puhe ja retoriikka.

Kyse ei ole niinkään retorisesta keskustelus- ta tai väittelystä kuin representatiivisesta pu- heesta: “Se kyllä etenee [kuten väittely] anti- teesien kautta, mutta nämä eivät ole ristirii-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Suhtautumistavassa ruokaa ja syömistä kohtaan on samankaltaisuutta terveellisen syömisen helpon representaation kanssa (luku 5.1). Syömisen ei myöskään kuulu olla

Sää hyvän fiiliksen representaation tuntomerkkinä tarkoittaa, että lumilautailun harrastajat merkityksellistivät kuvan edustavan hyvää fiilistä, kun siinä

Tästä ei silti seuraa, että kaikki kokemuksemme olisi vain käsitteitä käyttävän kie- len varassa.. Niin aistien kuin tie- teen instrumenttien ominaisuu- det

En oikein osaa sanoa, onko tutkimus ja keskustelu Englannissa sen itseriittoisempaa kuin Suomessa.. Esiintymiskykyisistä ja sanavalmiista populaarikulttuurin tai median

(Bruner, 1967, 44-45.) Brunerin ideat representaation moodeista yhdistettynä Kuhltaun (2004, 112) väittämään, että eri abstraktiotasoisten tiedonlähteiden

 Luku,  ja  koko  teos,  kaipaisikin  heteronormatiivisuuden,   performatiivisuuden  ja  representaation  käsitteiden  aukikerimisen  tapaan  myös

"Missä on valta representoida, siellä on myös representaation po- litiikkaa", kirjoittaa myös Anssi Paast Seppo Knuuttilan artikkelis- sa korostuu tilaan

Sutinen tuo esille tutkimuksiin pohjautuen, että matkailua käytetään oman identiteetin määrittämiseen, jolloin sitä voi käyttää ihmisten määrittämiseen