• Ei tuloksia

Jokainen on vieras näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Jokainen on vieras näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T&E 1|2020

73

esittelyjä ja erittelyjä

Jokainen on vieras

Carlos lievonen

Donatella Di Cesare

Pysyvästi vieraana. Muuttoliikkeen filosofiaa (Stranieri residenti. Una filosofia della migrazione). suomentanut Tapani Kilpeläinen. niin & näin, 2019. 300 sivua.

Donatella Di Cesaren Pysyvästi vieraana:

Muuttoliikkeen filosofiaa on monipuolinen katsaus muuttoliikkeen historiaan sekä sen tuottamiin kokemuksiin ja poliittisiin reakti- oihin. Tulokulmia on lähes yhtä paljon kuin käsiteltäviä aiheita, joskus hämmentävänkin paljon. Mukana on muun muassa historiaa, aatehistoriaa, etymologiaa, kielifilosofiaa, ek- sistentialismia, poliittista filosofiaa, etiikkaa ja sosiologiaa. Kirjan lukuisat noin 1–5 sivun ala- kappaleet käsittelevät kukin omaa pientä ko- konaisuuttaan siten, että lukijan mielenkiinto pysyy yllä, eikä ole mahdollista ennustaa, mitä seuraava kappale tuo tullessaan.

Di Cesaren useita muuttoliikkeeseen liit- tyviä osa-alueita yhdistelevä filosofinen lähes- tymistapa asettuu vastaan sellaista filosofiaa, joka pyrkii yksinkertaisesti argumentoimaan rajojen sulkemisen puolesta tai sitä vastaan.

Di Cesare ei ryhdy angloamerikkalaisen yh- teiskuntateorian hengessä puolustamaan ih- misoikeuksia abstraktissa mielessä, mutta hän ei myöskään ryhdy dialogiin maahanmuutto- kriittisten filosofien kanssa. Jälkimmäistä har- mittelin vielä kirjan alkupuolella, kun odotin terävää argumentointia ajoittain jopa latteilta mielipiteiltä tuntuvan pohdiskelun sijaan.

Sittemmin kirjan päämäärä tulee selväksi:

Di Cesare ei yksinkertaisesti osallistu maahan- muuttoa puolustavaan tai kritisoivaan keskus-

teluun, vaan pyrkii löytämään uusia tulokulmia sekä kritisoimaan koko keskustelunrajausta. Di Cesare katsoo esimerkiksi ihmisoikeuksia ko- rostavien näkökantojen valitettavasti redusoi- van maahanmuuton poliittisen ulottuvuuden eettistä velvollisuutta korostaviin argument- teihin. Hän ei halua hyväksyä annettuna sitä teoreettista taustaa, jota vasten maahanmuu- tosta filosofiassa yleensä keskustellaan.

Pysyvästi vieraana ei siis niinkään vastaa kysymyksiin vaan kyseenalaistaa kysymyksen- asettelut, jotka suurin osa maahanmuuttoa kä- sittelevästä keskustelusta ottaa itsestäänselvyy- tenä. Sen sijaan, että ryhdyttäisiin esimerkiksi keksimään kriteerejä, joilla erottaa pakolainen siirtolaisesta, Di Cesare osoittaa tällaisen erot- telun millään hyväksyttävällä tavalla mahdot- tomaksi ja koko pyrkimyksen lähtökohdiltaan ongelmalliseksi. Erottelun taustalla on nimit- täin ajatus yhtäältä ei-hyväksyttävistä ja toi- saalta hyväksyttävistä tai vastaanoton ansait- sevista siirtolaisista. Di Cesare haluaa katsoa siirtolaisuutta itse muuttamisen aktin kautta ja unohtaa valtioiden ja kansakuntien ”oike- uksina” esitetyt perusteettomat vaatimukset käyttää valtaa. Ihmiskunta on aina ollut liik- keessä ja siitä on ollut kautta historian paljon kulttuurista hyötyä. Tämä ei kuitenkaan riitä argumentiksi siirtolaisuuden vapauttamisen puolesta, sillä muuttamista pitäisi katsoa hen- kilöiden vapaana valintana., jonka vapaus pe- rustuu ihmisyyteen eikä valtiokeskeiseen hyö- tyajatteluun. Valtioiden väliset rajat ovat eet- tisesti ja argumentatiivisesti hataralla pohjalla lepäävä sosiaalinen konstruktio, jota lähdetään teoksessa vähitellen kolhimaan.

Filosofien kannanotot siirtolaisiin ovat

(2)

74

T&E 1|2020

EsiTTElyjä ja EriTTElyjä

perinteisesti sisältyneet valtiokeskeiseen para- digmaan, joten heidän on ollut helppo jäädä keskustelemaan maahanmuutosta tietyin ka- pein ehdoin. Vaikka valtiot avoimesti julistavat kannattavansa ihmisoikeuksia, on suvereenin valtion ja ihmisoikeussopimusten välillä Di Cesaren mukaan vahva filosofinen jännite. Ne eivät yksinkertaisesti ole yhteensopiva yhtälö, mistä johtuu esimerkiksi se, etteivät ihmis-oi- keudet yleensä toteudu käytännössä maahan- muuton yhteydessä.

Filosofien rajoittunut tulokulma lisäksi tarkoittaa sitä, ettei siirtolaisen näkökulma yleensä sisälly filosofien maailmankuvaan ta- valla, jolla se on ollut läsnä esimerkiksi Han- nah Arendtin filosofiassa. Arendt oli itsekin pakolainen ja osittain siksi innovatiivinen ajattelija. Siirtolainen nimittäin tarjoaa uusia tulokulmia ei vain politiikkaan vaan myös fi- losofiaan. Di Cesare huomioi, että esimerkiksi Platonin dialogeissa muukalaisista ei ole pu- laa, kun tarvitaan uusia ideoita pohdittavaksi.

Arendtkaan, jonka siirtolaisuuden filosofiaa Di Cesare tiivistää ja kommentoi teoksessaan laajasti, ei kuitenkaan mene siirtolaisuuden fi- losofiassaan yhtä pitkälle kuin Di Cesare, joka jatkaa Arendtin siirtolaisuutta koskevien aja- tusten kehittelemistä.

”Siirtolainen” ei ole Di Cesarelle ainoas- taan konkreettinen henkilö, joka muuttaa pai- kasta toiseen, vaan myös symbolinen hahmo.

Siirtolainen voi paljastaa statuksellaan sellaisia asioita maailmasta, politiikasta ja ihmisyydes- tä, jotka jäävät syntyperäisten kansalaisten ko- kemusmaailmassa tottumuksen vahvistamien harhojen peittoon. Maahanmuuttaja on pe- lätty hahmo, koska hän paljastaa epämukavia asioita, joita kansakunnat piilottelevat luo- malla erilaisia myyttejä. Eräs näistä myyteistä on ajatus yhtenäisestä ja yhteiseen alkuperään jäljitettävästä kansakunnasta, joka tarjoaa kan- salaisille identiteetin turvan. Siirtolainen avaa uuden ylimääräisen näkökulman jättäessään vanhan (toisten) yhteisön kuulumatta uuteen (meidän) yhteisöön. Kun kansakunnan ajatuk- sen yhtenäisyys tulee kyseenalaiseksi, ottavat

sen jäsenet, joiden identiteetti on uhattuna, ymmärrettävästi aggressiivisen puolustuskan- nan ylläpitääkseen henkistä yhtenäisyyttään ja kuuluvuuden tunnettaan.

Maahanmuuttaja paljastaa kansakuntien keinotekoisuuden, valtionvallan ja lakien ky- vykkyyden rajallisuuden ja hänen tilanteensa paljastaa jotakin pelottavaa kaikkien ihmis- ten olemuksesta: maahanmuuttaja ilmentää fyysisesti myös jokaisen kotimaassaan asuvan ihmisen henkisen ja olemuksellisen vierauden.

Kukaan ei loppupelissä ole omasyntyinen ja kaikki ovat väliaikaisia isäntiä.

Vallitsevien – ja sokeuttavien – näkökanto- jen dekonstruoiminen perustuu pääosin erään- laiseen aatehistorialliseen analyysiin, jonka myötä kaivetaan esiin nykypäivän ajatusmaa- ilman kontingenssi ja osoitetaan, etteivät itses- täänselvyyksinä pidetyt periaatteet seisokaan erityisen vakaalla pohjalla. Esimerkiksi locke- laiseen ja kantilaiseen perinteeseen nojaavan liberalismin kohdalla Di Cesare huomauttaa valtiollisen suvereniteetin ja yksityisomaisuu- den välille hyväksytyn yhteyden olevan vain perusteeton teoriaa yhdentävä käytännöllinen oletus. Juuri oikeus karkottaa muukalaiset pois

”omalta” maalta vaatii perusteita maan omis- tusoikeudelle, ja Di Cesare argumentoi, ettei tätä ole onnistuttu tekemään tyydyttävästi.

Perinteisen poliittisen filosofian lähtö- kohtana on aina ollut yhteisö eräänlaisena yhtenäisenä joukkona, joka määrittyy suurelta osin toisten siihen kuulumattomien yhteisöjen poissulkemisen kautta. Seurauksena jokaisella kansakunnalla on maailmassa paikka, jonka omistamiseen asukkailla on yksinoikeus, josta ei neuvotella. Rasismi ei Di Cesaren mukaan nykypäivänä ole enää pohjimmiltaan uskoa aikoja sitten vääriksi osoitettuihin rotuoppei- hin, vaan yhtenäiseen kansakuntaan, jolla on oikeus päättää siitä kenen kanssa elää yhdessä.

Kirjassaan Di Cesare tekee näkyväksi eräänlaisen vastaanottamisen etiikan mah- dollisuuden, joka perustuu tietoon siitä, ettei ihmisellä ole omaa maata, ja että hän tarvitsee toista ymmärtääkseen itseään.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Muut hakemukseen liittyvät perustelut sekä muualla kuin Aallossa suoritetut matematiikan opinnot:. (jatka tarvittaessa

Our findings clearly revealed that proteins that play a major role in interferon signaling and innate immune responses were upregulated in CDN stimu- lated human

Minä taas ajattelin, että on tullut aika, jolloin ei enää voi pysytellä pelkkänä katsojana, katsella vain rannalla, vaan täytyy omaksua myös sen näkökulma, joka lähtee ensin

Cesare Beccaria, Rikoksesta ja rangaistuksesta (Dei delitti e delle pene).. Suomentanut Kai Heikkilä, johdantoluku Maija Tuomikoski,

Migliorare le competenze dei counsellor e delle beneficiarie nella valutazione dei bisogni e l'impatto del counselling alle donne

Kuvassa vasemmalta LL Timo Leiviskâ, DI Erkki Leiviskä, Markku Löytönen, DI Heikki Leiviskä ja professori Toive Aartolahti Helsingin yli- opiston maantieteen

Hän oli moninkertainen Suomen vieras, joka tunsi ja kommentoi myös Suomen talouden ongelmia näkemyksillä, jotka usein erosivat vi- rallisen Suomen kannasta, esim.. vuoden

Niin myös siksi, että arabialais-islami- laiset nimet ovat aloittaneet pakolaisuu- den ja siirtolaisuuden myötä jo fyysises- tikin massahölkkänsä kielialueellemme. Kun portti on