I T ET E E S
SÄ
TA
PAHT UU
63
KIRJALLISUUTTA
Asad, Talal (1993): Genealogies of Religion. Disci- pline and Reasons of Power in Christianity and Islam. Baltimore: The John Hopkins UP.
Chidester, David (1996): Savage Systems. Colonial- ism and Comparative Religion in Southern Afri- ca. Charlottesville: University Press of Vir- ginia.
Chidester, David (2000): Colonialism. Teoksessa Willi Braun & Russell T. McCutcheon (toim.), Guide to the Study of Religion. London: Cassell, 423–437.
Deleuze, Gilles & Guattari, Félix (1998): A Thou- sand Plateaus. Capitalism and Schizophrenia.
Minneapolis: University of Minnesota Press.
Flood, Gavin (1999): Beyond Phenomenology. Re- thinking the Study of Religion. London: Cas- sell.
Foucault, Michel (2000a): Ethics. Essential Works of Foucault 1954–1984 vol 1. London: Penguin.
Foucault, Michel (2000b): Aesthetics, Method and Epistemology. Essential Works of Foucault 1954–1984 vol 2. London: Penguin.
Marx, Karl (1976): ”Teesejä Feuerbachista”. Teok- sessa Friedrich Engels, Ludwig Feuerbach ja klassisen saksalaisen filosofian loppu. Helsinki:
Kansankulttuuri, s. 94-99.
McCutcheon, Russell T. (2003): The Discipline of Religion. Structure, Meaning, Rhetoric. Lon- don: Routledge.
Nye, Malory (2003): Religion: the Basics. London:
Routledge.
Phillips, John (2000): Contested Knowledge. A Guide to Critical Theory. London: Zed Books.
Pihlström, Sami (2001): Usko, järki ja ihminen.
Uskonnonfilosofisia esseitä. Helsinki: Suoma- lainen teologinen kirjallisuusseura.
Pihlström, Sami (2003): ”Uskon tunnustelijan uudet tunnustukset”. Tieteessä tapahtuu 7/
2003, s. 54-58.
Taira, Teemu (2003): ”Maallistumisesta notkistu- miseen. Muuttuva uskonnollisuus ja us- kontososiologian näkökulma”. Sosiologia 3/
2003, s. 219-233.
Kirjoittaja on fil. lis. ja uskontotieteen tutkija Turun yliopistossa.
Tutkija Timo Joutsivuo käsitteli mielenkiin- toista kysymystä pitkäikäisyydestä artikkelis- saan Raamatun pitkäikäisyyden salaisuusRaamatun pitkäikäisyyden salaisuusRaamatun pitkäikäisyyden salaisuusRaamatun pitkäikäisyyden salaisuusRaamatun pitkäikäisyyden salaisuus (TTTTTie-ie-ie-ie-ie- teessä tapahtuu
teessä tapahtuu teessä tapahtuu teessä tapahtuu
teessä tapahtuu 7/2003, s. 32-34). Monipuolises- sa ja asiantuntevassa keskustelussaan hän tuo esille useita näkemyksiä ja vaihtoehtoja. Esi- merkkinä maallisessa kirjallisuudessa esiinty- västä pitkäikäisyydestä haluaisin mainita roo- malaisen Jordaneksen kirjoittaman goottien historian GeticanGeticanGeticanGeticanGetican (551), jossa itägoottien kunin- kaan Hermanarikin kerrotaan eläneen 110-vuo- tiaaksi.
Jordaneksen antama Hermanarikin ikä on sama kuin Raamatun mukainen Josuan ja Josefin ikä.
Hermanarikin ikä saattaa täten olla Vanhan Tes- tamentin vaikutuksesta syntynyt. Olettamusta tukevat Getican muut raamatulliset viittaukset.
Hermanarikin alistamien kansojen joukosta löytyy Gogin ja Magogin sukukunta. Lisäksi Jor- danes luonnehtii Hermanarikin kansoja sotaisik-
Vielä pitkäikäisyydestä
Irma Sorvali
si, väkirikkaiksi pohjolan kansoiksi, jollaisista kertoo myös Hesekiel. Jeremia profetoi pohjoi- sesta tulevasta pahasta (ab aquilone malum).
Saattaa tietenkin olla pelkkä sattuma, että ku- ningas Hermanarikin ikä on ilmoitettu samaksi kuin kahden Vanhan Testamentin henkilön, mut- ta yhdessä muiden edellä mainittujen raamatul- listen viittausten kanssa tämä voi todistaa, että goottien historian kirjoittaja oli saanut vaikuttei- ta Raamatusta.
KIRJALLISUUTTA:
Irma Sorvali (Korkkanen): The Peoples of Hermana- ric. Jordanes, Getica 116. Suomalaisen Tiede- akatemia Toimituksia. Sarja B, nide 187. Hel- sinki 1975.
Kirjoittaja on pohjosmaisen filologian professori Ou- lun yliopistossa.