• Ei tuloksia

Hiljaista ja hiljennettyä vastarintaa. Siilinjärven haamupyörän tapaus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hiljaista ja hiljennettyä vastarintaa. Siilinjärven haamupyörän tapaus"

Copied!
13
0
0

Kokoteksti

(1)

UEF//eRepository

DSpace https://erepo.uef.fi

Rinnakkaistallenteet Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

2018

Hiljaista ja hiljennettyä vastarintaa.

Siilinjärven haamupyörän tapaus

Saari, Kari

Tieteelliset aikakauslehtiartikkelit

© Kulttuurintutkimuksen seura ry All rights reserved

https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/83639

https://erepo.uef.fi/handle/123456789/7879

Downloaded from University of Eastern Finland's eRepository

(2)

Johdanto

Haamupyörät (englanniksi ghost bikes) ovat liikenneonnettomuudessa kuolleen pyöräilijän kuolinpaikan läheisyyteen sijoitettuja, valkoisiksi maalattuja pol- kupyöriä. Tiettävästi ensimmäiset haa- mupyörät ilmestyivät onnettomuuspai-

koille Yhdysvaltoihin 2000-luvun alus- sa. Suomessa ensimmäiset haamupyö- rät tavattiin Helsingissä (vuosina 2011 ja 2015) ja Mikkelissä (vuonna 2012).

Valkoisten pyörien symbolisena tehtä- vänä on ollut toimia sekä kuolleen pyö- räilijän muistomerkkinä että poliittise- na viestinä.

Hiljaista ja hiljennettyä vastarintaa

Siilinjärven haamupyörän tapaus

Artikkeli syventyy tarkastelemaan Siilinjärven haamupyörän tapausta vuodelta 2016.

Liikenneonnettomuuspaikalle vietiin pyöräilyaktiivien toimesta haamupyörä, valkoinen polkupyörä, johon kohdistui vahva yhteiskunnallinen vastareaktio. Suomalaisittain uudenlaisena kansalaisaktion muotona haamupyörä rikkoi suomalaiseen aktivismiin, kuolemaan ja periferiatilaan liittyviä

yhteiskunnallisia normeja ja perinteitä. Tapaus toi symbolisena vastarintana esiin kulttuurisia arvoja ja normeja, jotka määrittävät suomalaista poliittista toimintaa

Artikkeli syventyy tarkastelemaan Pohjois-Savossa sijaitsevan Siilinjärven Kuuslahden haamupyörän tapausta vuo- den 2016 elokuussa, jolloin iäkäs polku- pyöräilijä jäi kuorma-auton alle. Tapah- tuman jälkeisellä viikolla seudun pyö- räilyaktiivit veivät paikalle haamupyö- rän. Ely-keskuksen, poliisin ja paikallis- Kari Saari & Mikko Saastamoinen

(3)

ten asukkaiden vaatimuksesta haamu- pyörä poistettiin onnettomuuspaikalta lähes heti. Lyhyen elinkaarensa aikana haamupyörä sai osakseen suhteellisen paljon mediahuomiota sekä kansalais- ja viranomaiskritiikkiä.

Pyrimme kuvaamaan ja ymmärtä- mään haamupyörätapauksen kautta sitä, miten ja miksi yksittäisen kansalaisen ja hänen pienehkön tukijajoukkonsa spon- taani, symbolinen poliittinen teko he- rätti viranomaisissa ja paikallisyhteisös- sä jopa niin sanotuksi moraaliseksi pa- niikiksi kasvaneen, äänekkään julkisen vastarinnan. Tutkimusaineisto koostuu haamupyörätempauksen ideoijan haas- tatteluista sekä media- ja dokumentti- aineistoista. Erilaisten aineistojen käy- tön ja analyysin kautta tavoitteena on luoda monipuolinen, analyyttinen ku- vaus tarkasteltavasta haamupyörätapa- uksesta. Haastatteluaineisto käsittää elokuussa 2017 tehdyn nauhoitetun/lit- teroidun, reilun tunnin teemahaastatte- lun. Haastattelussa, jonka teki Kari Saa- ri, keskusteltiin haamupyörätempauksen ideoijan motiiveista ja tavoitteista, tem- pauksen organisoinnin ja tapahtumien yksityiskohdista sekä yhteisöllisistä re- aktioista. Litteroidun haastattelun, jota käytetään aineistona tässä tekstissä, li- säksi Saari kävi kymmenkunta epämuo- dollisempaa keskustelua (ensimmäiset syyskuussa 2016) haamupyörätempauk-

sen ideoijan kanssa vuosina 2016–2017.

Keskustelut toimivat taustamateriaalina varsinaisen haastattelun suunnittelua ja toteutusta varten. Media-aineisto käsit- tää kaikki haamupyörätapahtumaan liit- tyneet kirjalliset ja audiovisuaaliset uu- tisoinnit (n=15). Dokumenttiaineisto on saatu tutkimuskäyttöön haamupyö- rätempauksen ideoijalta, joka oli doku- mentoinut tapahtumaan liittyvän mate- riaalin systemaattisesti omaksi henki- lökohtaiseksi arkistoksi. Dokumenttiai- neisto käsittää valokuvia, haamupyörä- yhteisön Facebook-kirjoituksia ja -uuti- sia, viranomaisten tempauksen ideoijalle lähettämät sähköpostiviestit ja kokous- pöytäkirjan. Media- ja dokumenttiai- neistot tuovat monipuolisemmin esiin eri toimijoiden näkökulmia ja näkemyk- siä haamupyörätempauksesta kuin haas- tatteluaineisto. Artikkelin laadullinen analyysi ja tulosten esittely pohjautuvat aineistolähtöiseen, teoriatietoiseen tut- kimusotteeseen (ks. esim. Goldkuhl &

Cronholm 2010; Thornberg 2012). Käy- tännössä tämä tarkoitti kokonaisaineis- ton syvälukemista ja jäsentämistä tee- moittain, joiden sisältöjen esittelyyn ja aiempien tutkimusten teoreettisten läh- tökohtien ja empiiristen tulosten kanssa käytävään vuoropuheluun artikkeli ra- kentuu. Olemme tietoisia, että vaikka ra- jallisen empiirisen aineiston tuloksista ja huomioista ei voi suoraan yleistää yksit-

täistapauksesta yleiselle tasolle, niin ne herättävät monia mielenkiintoisia kysy- myksiä, joita on mahdollista pohtia teo- reettisen ja analyyttisen yleistämisen nä- kökulmasta (Yin 1994, 30–32). Kyse on mikrososiologisesta näkökulmasta, jossa ainutlaatuisen ilmiön tai tapauksen yk- sityiskohtien kautta yritetään tehdä laa- jempia kriittisiä huomioita ja sosiokult- tuurisia tulkintoja suomalaisesta yhteis- kunnasta.

Artikkelissamme vastarintanäkö- kulma pohjautuu käsitteellisesti Alber- to Meluccin (1996) ajatukseen kansa- laisaktivismista kulttuuristen sääntöjen haastamisena (challenging codes): yh- teiskunnalliset liikkeet pyrkivät ajamaan omia päämääriään ”ideologisen taiste- lun” avulla. Ne käyvät ideologista mää- rittelykamppailua ja haastavat nykyistä symbolista järjestystä yhteiskunnissa ja pyrkivät siten saamaan aikaan muutok- sia. Aktivistit nimeävät uusia, muutosta vaativia yhteiskunnallisia ongelmia tuo- den niitä julkiseen keskusteluun sekä haastavat vallalla olevia totuuksia ja toi- mintatapoja kulttuurisen vastarinnan kautta (emt. 36–37).

Tutkimassamme tapauksessa hiljai- sen vastarinnan teko ja symboli on val- koiseksi maalattu polkupyörä, joka vie- dään julkiseen paikkaan, tapaturmapai- kan läheisyyteen. Arkinen esine, polku- pyörä, saa nimetyn poliittisen merkityk-

(4)

sen haamupyöränä, jonka oikeutus lo- pulta kuitenkin kiistettiin julkisesti yh- teisössä, toisin kuin pyörän paikalle vie- nyt henkilö halusi. Haamupyörä julki- sessa tilassa on poliittinen symboli, jo- ka haastaa suomalaisen yhteiskunnan kulttuurisia arvoja ja normeja. Vastarin- nan ydin on määrittelykamppailu, joka käydään julkisuudessa haamupyörätem- pauksen ideoijan sekä paikallisyhteisön ja viranomaisten välillä. Määrittely- kamppailun pääkysymys on, onko haa- mupyörä poliittinen, liikenneturvalli- suuden parantamisen symboli vai ei-po- liittinen, arkinen esine, joka on laitto- masti väärässä paikassa, väärään aikaan ja väärin perustein.

Haamupyörät ja niihin liittyvä aiempi tutkimus

Ensimmäinen ”haamupyörä” ilmestyi Yhdysvalloissa St. Louisin kadulle vuon- na 2003 muistuttamaan pyöräilijästä, jo- ka oli kuollut auton töytäisemänä. Pai- kallinen polkupyöräkauppias oli nähnyt tapaturman ja toi onnettomuuspaikalle valkoiseksi maalatun pyörän, johon oli kiinnitetty ”Tässä kuoli pyöräilijä” (Cy- clist struck here) -tekstikyltti. (Dobler 2011, 169.) Sittemmin, 2000-luvulta al- kaen, haamupyöriä on ilmestynyt kau- punkeihin ja tienvarsille, erityisesti Ete- lä- ja Pohjois-Amerikkaan, eri puolille

Eurooppaa ja Australiaa (ks. Ghost Bi- kes 2017).

Aiemmat, vähälukuiset tutkimukset haamupyöristä ovat määritelleet pyöril- le kaksi yhteiskunnallista roolia. Ensin- näkin pyörät toimivat yksilöiden kuole- mien muistomerkkeinä, julkiseen tilaan sijoitettuina muistamisen tai suremisen paikkoina yhteisölle sekä uhrien omaisil- le ja ystäville (esim. Dobler 2011; Cons- tantini 2017; MacConville 2010). Esi- merkiksi Robert Doblerin (2011, 170, 181) mukaan ne toimivat vaihtoehtoi- sina henkilökohtaisen suremisen paik- koina institutionalisoitujen tilojen, ku- ten hautausmaiden tai uurnalehtojen, sijaan, jolloin kuolema tuodaan piilos- ta kaikkien näkyville. Ne tuovat kuole- man muistamisen julkiseen tilaan, ulos perinteisistä kuoleman muistamisen ti- lanormeista. Toiseksi haamupyörät voi- vat olla poliittinen protesti tai viesti yh- teiskunnalle (esim. Dobler 2011; Cons- tantini 2017). Yhtäältä pyörät toimivat varoitusmerkkeinä autoilijoille ja toisaal- ta ne toimivat paikkoina, joissa vastuste- taan autoliikennevetoista yhteiskuntaa.

Samoin esimerkiksi pyöräilyaktiivien alakulttuuri saa lisäpontta protestilleen autoliikenteen ylivaltaa vastaan, jonka symbolisena esimerkkinä toimivat dra- maattinen pyöräonnettomuuspaikka ja siihen yhdistyvä vahva emotionaalinen tunnelataus. (Dobler 2011, 169–170.)

Haamupyörät ovat olleet kansain- välisesti pääasiassa urbaani ilmiö. Haa- mupyöräliike muodostuu paikallisesti itsenäisesti, toisistaan erillisesti toimi- vista yhteisöistä, ryhmistä tai yksilöis- tä. Haamupyöriä ovat sijoittaneet kau- punkikuvaan vaihtelevasti niin (pyöräi- ly)aktivistiryhmät kuin uhrien omaiset tai ystävät – aina tekijä ei ole edes tiedos- sa (ks. Dobler 2011; Constantini 2017).

Samalla kyse on maailmanlaajuisesta verkostosta, joka yhdistää itsenäiset so- lut toisiinsa. Esimerkiksi ghostbikes.org –sivustolta löytyy karttoja, kuvauksia ja kuvia eri puolille maailmaa sijoitetuista haamupyöristä. (Dobler 2011, 170.) Yh- teiskunnallisena liikkeenä haamupyörä- liike ilmentää tyypillisiä ”uuden” aktivis- min piirteitä, kuten spontaania, solu- tai verkostomaista organisoitumista (esim.

Melucci 1996; Siisiäinen 1998; Rasimus 2006), vahvaa ”ajattele kansainvälisesti, toimi paikallisesti” -eetosta (esim. Kont- tinen & Peltokoski 2000) ja internetin hyödyntämistä informaation jakamisen, verkostoitumisen tai yhteisön identitee- tin rakentamisen välineenä (esim. della Porta & Mosca 2005).

Haamupyörät ovat herättäneet myös vaihtelevia yhteisön reaktioita eri ta- pauksissa. Osa pyöristä on herättänyt vahvaa vastustusta ympäröivässä yhtei- sössä ja viranomaiset ovat poistaneet

”muistomerkit”, toisinaan pyörät taas

(5)

ovat saaneet osakseen laajaa hyväksyn- tää ja ymmärrystä ja jääneet pysyvästi tai vuosiksi osaksi kaupunkikuvaa. (Dobler 2011; Constantini 2017.) Robert Dobler (2011, 183) näkee kaikissa haamupyöris- sä olevan jotain universaalia: ne herättä- vät yhteisöissä samanaikaisesti niin yh- teenkuuluvuuden tunnetta ja mielen- kiintoa kuin pelkoa ja inhoa. Myös täs- sä artikkelissa tarkasteltavassa Siilinjär- ven tapauksessa on haamupyöräilmiöön liittyviä kansainvälisesti yleisiä ja ainut- laatuisia piirteitä.

Siilinjärven haamupyörän tavoite, toimijat ja toiminta

”Mietin, että se (idea haamupyöräs- tä) tuli hyvin spontaanisti. (…) nyt on pakko tehdä jotain, että saisi vähän huomiota asioille, että nämä ei oli- si vain yksi täplä tilastoissa eikä asial- le mitään tehdä.” (Haamupyörätem- pauksen ideoijan haastattelu, 3.8.2017, KS)

Ajatus haamupyörän viemisestä Siilin- järven tapaturmapaikalle oli nopeas- ti syntynyt, yksittäisen henkilön idea.

Hän oli lukenut internetistä aikoinaan haamupyöristä tapana huomioida liiken- netapaturmien uhreja ja hänen päätök- seensä viedä haamupyörä Siilinjärven onnettomuuspaikalle sisältyi sekä hen- kilökohtaisia (yksityisiä) että poliittisia

(julkisia) tavoitteita. Haamupyörätem- pauksen tekijä on itse aktiivinen polku- pyöräilijä, joka oli henkilökohtaisesti järkyttynyt kuolemantapauksen vuok- si ja koki vahvaa solidaarisuutta kanssa- pyöräilijöitä kohtaan. Tapaus oli herät- tänyt hänessä myös tarpeen tehdä jotain liikenneturvallisuuden parantamisek- si yhteiskunnassa: Siilinjärven liikenne- onnettomuus oli viides viikon aikana Suomessa tapahtunut pyöräilijän ja au- ton yhteentörmäys, joissa oli menehty- nyt kaikkiaan kolme polkupyöräilijää.

Motivaatio haamupyörätempauksel- le pohjautui vahvasti yhden yksilön aja- tuksiin ja kokemukseen siitä, että pyörä- onnettomuuksiin ei suhtauduttu riittä- vän vakavasti Suomessa.

Tekijä kertoi haamupyörän tavoit- teista ja onnettomuuspaikalle viemises- tä julkisuuteen Facebook-tapahtumail- moituksella (Haamupyörä Kuuslah- teen, 27.8.2016) ja eri medioille lähe- tyllä tiedotteella (30.8.2016). Molem- missa julkituloissa informoitiin haamu- pyörän kahdesta, kansainvälisesti perin- teisestä tehtävästä (esim. Dobler 2011).

Yhtäältä haamupyörän viemisen onnet- tomuuspaikalle toivottiin edistävän ja herättävän julkista keskustelua muun muassa seuraavista teemoista: pyöräili- jöiden ja jalankulkijoiden risteysturval- lisuutta tulee parantaa; nopeusrajoituk- sia tulee madaltaa taajamissa ja tarkistaa

myös maanteiden risteysalueilla; liiken- nesuunnittelussa tulee ottaa kaikki lii- kennemuodot huomioon (Haamupyö- rä Kuuslahteen Facebook-tapahtuma, 27.8.2016).

Valkoiseksi maalatulla polkupyöräl- lä oli siis selkeä poliittinen symbolinen merkitys. Toisaalta haamupyörän teh- tävänä oli muistaa ”tuntematonta” on- nettomuusuhria. Kyse oli yhteisöllisestä tuesta ja solidaarisuudesta anonyymil- le pyöräilijälle (ks. Klaassens, Groote &

Vanclay 2013, 168) eli pyörää ei haluttu muistomerkkinä identifioida yksittäisel- le uhrille vaan kuolemantapaukselle.

Käytännössä haamupyörätapahtu- man organisointiin osallistui vain kol- me aktiivista ihmistä: pyörätempauksen ideoija, ”henkisenä tukena” hänen vai- monsa ja Kuopion vihreiden paikallis- politiikassa aktiivisesti mukana oleva pyöräilyaktiivi. Tekijä sai hiljaista apua myös muilta ihmisiltä ideansa toteutta- miseksi. Haamupyörä, vanha rikkinäi- nen polkupyörä, saatiin käyttöön lahjoi- tuksena naapurustosta yksityisen Face- book-kyselykierroksen tuloksena, tem- pauksen ideoija osti valkoista maalia ja maalasi ”haamupyörän” yksin lähinaa- puruston autotallissa.

Haamupyörän paikoilleen vienti ja siihen liittyvä muistohetki oli lyhyt ja pienimuotoinen tilaisuus. Pyörätem- pauksen ideoija vei kuopiolaisen polii-

(6)

tikon kanssa pyörän paikoilleen, siihen liitettiin kukkakimppu ja paikallaolijat viettivät lyhyen hiljaisen hetken tapah- tumapaikalla, osa heistä toi pyörän vie- reen kukkia tai kynttilöitä. Haastattelus- sa tempauksen ideoija kuvasi tilaisuutta ja siihen liittyviä tapahtumia noin vuosi tapahtuman jälkeen seuraavasti:

”Siinä oli hyvin, voisiko sanoa, että harras tunnelma. (…) Siihen tuli pal- jon ihmisiä ennen tilaisuutta, sitten ti- laisuuden jälkeen siinä kävi vielä aika paljon ihmisiä ihan uteliaisuuttaan ja sitten varmaan sattumalta. (…) Siinä oli muistohetki ja mahdollisuus jutel- la ihmisten kanssa, joka minusta tun- tuu, että lähensi ihmisiä.” (Haamu- pyörätempauksen ideoijan haastatte- lu, 3.8.2017, KS)

Myös tilaisuuteen osallistuneet uhrin lä- heiset, ystävät ja muut ihmiset kokivat, että pyörä oli heille henkisesti tärkeä, koskettava muistamisen ele vainajalle:

”’Hän oli ystävämme ja naapurimme, joka vieraili meillä useasti. Kesälläkin jutusteltiin ja tarinoitiin kahvikuppo- sen äärellä’, kertoivat X.X. ja Y.Y (ni- met poistettu). He toivat kukkaset ys- tävänsä muistolle. ’Tämä haamupyö- rä on meitä kaikkia puhutteleva. Se on sanaton saarna monessa mielessä’, Y.Y.

kiteytti tuntojaan hiljaisen hetken jäl- keen.” (Uutis-Jousi, 1.9. 2016) Näille ihmisille haamupyörä näyttäy- tyi muistomerkkinä, spirituaalina altta- rina dramaattiselle kuolemantapauksel-

le. Heille muistomerkillä ja sen ympäris- töllä oli myös terapeuttinen rooli paik- kana, jossa traagisen tapauksen jälkeen on mahdollista surra, muistaa henkilö- kohtaisesti läheistä ihmistä ja rituaalin muodossa kokoontua yhteen eheyttä- mään yhteisöllisyyttä. (Ks. Dobler 2011, 177–179.)

Haamupyörätempaus oli yhden ih- misen ja hänen ideansa tukijoiden hil- jainen julkinen teko tai protesti. Tem- pauksen ideoija kertoi sosiaalisen me- dian välityksellä aikomuksistaan muil- le ihmisille eli potentiaalinen haamu- pyöräaktiivien osallistujajoukko raken- tui informaatioverkostona tai virtuaa- lisena verkostona. Virtuaalisesti raken- nettua solumaista ryhmää yhdistivät tai pitivät koossa ensisijaisesti esimerkiksi jaetut arvot, identiteetti, elämäntapa ja/

tai ystävyyssuhteet. (Ks. Melucci 1996, 113–117; Siisiäinen 1998, 235.) Verkos- ton epämääräisyyden vuoksi Siilinjär- ven ”haamupyöräliikkeen” jäsenistön määrittely tai rajaaminen on mahdoton- ta. Kyse oli heterogeenisestä osallistuja- ryhmästä, joka kutsuttiin yhden ihmisen toimesta mukaan tempaukseen avoimel- la ”kukin voi tulla mukaan toimintaan”

-periaatteella. Tapahtuman järjestäjä ei ollut yhteydessä onnettomuusuhrin omaisiin ennen haamupyörätempausta eikä sen jälkeen. Myös muiden maiden aiemmille haamupyöräaktioille (esim.

Dobler 2011, 177) on ollut tyypillistä, että tempauksien järjestäjinä ovat olleet muut kuin uhrin lähiomaiset tai ystävät.

Samoin on ollut yleistä, että haamupyö- rätempauksia ei ole järjestetty ensisijai- sesti yksittäisen uhrin muistoksi, vaan patsaiden ja sotamuistomerkkien tavoin ne ovat olleet ensisijaisesti yhteisöllisiä, anonyymejä muistomerkkejä.

Haamupyörätempauksen pääajatuk- sena oli välittää julkinen viesti yhteisöl- le: liikenneturvallisuus vaatii parannuk- sia. Tempauksella ei haluttu ajautua risti- riitoihin paikallisväestön tai viranomais- ten kanssa vaan viranomaisten huomiota ja toimintaa liikenneturvallisuusongel- mien ratkaisemiseksi:

”Oman toimintani näen, että on tar- koitus edistää keskustelemalla asioi- ta eikä niin että näytettäisiin vaikka nyt viranomaisille persettä, että te et- te tee hommianne. Koen, että omalta puoleltani olen ollut hyvin keskustele- va ja reilu suhtautuminen viranomais- ten suuntaan ja olen pyrkinyt tarjoa- maan ratkaisuja eikä vaan haistattele- maan.” (Haamupyörätempauksen ide- oijan haastattelu, 3.8.2017, KS) Haamupyörän alkuperäisidean vesittyminen

”Sitähän ei voinut koskaan ennalta ajatella, että se sitten tietyissä piireissä herättäisi vastustusta. (…) eihän täs- sä koskaan ollut tarkoitus olla kaikkien kanssa samaa mieltä. Tietysti ei ollut

(7)

tarkoitus ärsyttää ketään tai provosoi- da tai muuta.” (Haamupyörätempauk- sen ideoijan haastattelu, 3.8.2017, KS) Haamupyörätempauksen yhteisölli- set, varsinkin poliisin ja ELY-keskuksen vastareaktiot tulivat tapahtuman ideoi- jalle ja järjestäjälle yllätyksenä. Spontaa- ni ja pienimuotoinen tempaus sai osak- seen arvaamattoman julkisen media- ja viranomaiskohun sekä paikallisyhteisön vastustuksen. Erityisesti viranomaisten huomio kiinnittyi pyörään fyysisenä ob- jektina, josta vaaran viestittäjän sijaan tuli vaarallinen, laiton esine:

”Se teki siitä hyvin absurdin tuntuis- ta, että tämäkö (pyörä) se nyt on taval- laan se suurin liikenneturvallisuuden uhkakuva. (…) Pyörä oli lukittu pysy- västi liikennemerkkiin, joka sitten oli laitonta.” (Haamupyörätempauksen ideoijan haastattelu, 3.8.2017, KS) Viranomaisille haamupyörä näyttäytyi sekä yleisenä uhkana (liikenneturvalli- suudelle) että vääränlaisena aktivismi- na. Näillä perustein haamupyörä mää- rättiin poistettavaksi onnettomuuspai- kan läheisyydestä. Itä-Suomen liiken- neturvallisuustyöryhmän kokouksessa päätöstä pyörän poistamisesta perustel- tiin painokkaasti paikallisväestön haa- mupyörään liittyvillä kielteisisillä näke- myksillä ja tunteilla:

”Haamupyörän takana ovat pyöräily- aktivistit ja ELY suhtautuu Siilijärven

Kuuslahteen asetetun pyörän paik- kaan kielteisesti. Ghost bike -ilmiö on tullut maailmalta ja on kansainvälinen toimintamalli. Asiassa on kaksi puolta;

halu nostaa asia esille ja onnettomuu- desta johtuva surutyö, mutta myös tur- vallisuus ja pelottelu. Poliisille on tul- lut yhteydenottoja, jossa pyörän kerro- taan pelottavan paikalla kulkevia pie- niä koululaisia. (…) pyörä tulee pois- taa koska se on kiinnitetty liikenne- merkkiin ja sijaitsee tiealueella. Ryh- män yksimielinen kanta on, että pyörä pyydetään poistamaan paikalta.” (Lii- kenneturvallisuustyöryhmän kokous- pöytäkirja, 1.9.2016.)

Viranomaisten epäilevä suhtautuminen uudenlaisiin kansalaistoiminnan muo- toihin Suomessa ei ole uusi ilmiö. Uu- denlaiset kansalaisaktivismin muodot ovat yleensä lähtökohtaisesti herättäneet negatiivisia ja epäileviä asenteita ja reak- tioita niin poliisissa kuin laajemmin suo- malaisessa yhteiskunnassa (esim. Saari 2007; Saari 2012). Tätä viranomaiskult- tuuritaustaa vasten ei ole täysin yllätys, että haamupyörä suomalaisittain vähän tunnettuna, poikkeuksellisena, tavoit- teiltaan monimerkityksellisenä ja kan- sainvälisenä ”pyöräilyaktivistien” mie- lenilmauksen muotona sai suomalaiset viranomaiset näkemään sen lähtökoh- taisesti ongelmallisena tai hankalasti hy- väksyttävänä toimintana yhteiskunnas- sa (ks. Saari 2007, 223–271). Toisaalta myös muissa maissa viranomaiset ovat

usein poistaneet haamupyörät julkisilta kaduilta (Dobler 2011, 183) tai määritel- leet muistomerkkejä turvallisuusuhkiksi (MacConville 2010, 36) eli viranomais- ten toimintamalli ei ollut poikkeukselli- nen Siilinjärvenkään tapauksessa.

Äänekkäin haamupyörän vastus- tus niin mediassa kuin kansalaiskritii- kissä määritteli pyörän pelottavaksi ja omituiseksi. Ensimmäiset haamupyö- rää vastustavat tunteenpurkaukset nou- sivat esiin tapahtuman Facebook-sivul- la jo ennen pyörän paikoilleen viemis- tä. Vastustavissa puheenvuoroissa nos- tettiin esiin huoli lapsista ja heidän mah- dollisista peloistaan ”omituista” haamu- pyörää kohtaan:

”Minä luulen kanssa, että omaisil- la on ihan tarpeeksi surua ilman pyö- rän tuontia siihen risteykseen muis- tuttamaan tapahtuneesta (…) minä en ainakaan meinaa lasten kanssa läh- teä katsomaan mitään haamupyöriä.”

(Esim1, Haamupyörä Kuuslahteen Facebook-tapahtuma, 29.8.2016)

”Ei kuulosta kovin järkevältä. Lapsil- le jotka kulkevat tätä reittiä kouluun,

’haamupyörä’ voi olla hyvinkin ahdis- tava ilmestys. Saati niille lapsille, jot- ka onnettomuuden näkivät.” (Esim2, Haamupyörä Kuuslahteen Face- book-tapahtuma, 29.8.2016)

” (…) vaikka hieno ele onkin vaina- jaa kohtaan mutta viekää ennemmin

(8)

kynttilä tai kukkia.” (Esim3, Haamu- pyörä Kuuslahteen Facebook-tapahtu- ma, 29.8.2016)

Haamupyörää pidettiin joko pelotta- va tai erikoisena tapana muistaa vaina- jaa. Lasten pelottelun lisäksi haamupyö- rää kutsuttiin typeräksi, oudoksi tai vie- raaksi tavaksi, joka ei sovi maalaisympä- ristöön. Eräs paikallinen asukas vastusti hyvin kiihkein sanankääntein pyörää ja sen merkitystä liikenneturvallisuuteen liittyvänä symbolisena kannanottona.

Hän nosti myös useaan otteeseen esiin sen, ettei tällainen toiminta sovi kaupun- kitilojen ulkopuolelle:

”No näin, jos tälleen savolaisittain sa- notaan, niin todella typerää. (…) tä- mä pyörä ei kuulu maalle Kuuslah- teen lasten kulkureitille. Ei! (…) tämä ei ole mitenkään tunnettu tapa, ja var- sinkaan tämmöisellä pienellä kylällä, niin ei tule olemaan hyvä juttu.” (Ra- dio Suomi Kuopio, 30.8.2016) Polkupyörä, sinänsä harmiton esine, sil- le väärässä paikassa muuttui vaarallisek- si ja pelottavaksi kuoleman symboliksi (ks. Douglas 2000). Esimerkiksi kukat ja kynttilät olivat hyväksyttäviä surun il- mentämisen perinteisinä välineitä, ei uu- si ja vieras (”omituinen”) valkoinen pol- kupyörä. Kukat ja kynttilät ovat vakiin- tuneita suruun viittaavia symboleja, val- koiseksi maalattu polkupyörä taas äkil- liseen onnettomuuteen viittaava sym-

bolinen performanssi (vrt. Constantini 2017). Haamupyörän vierautta paikal- listasolla korosti osaltaan sekin, että ak- tionistinen kansalaisaktivismin perin- ne on varsin harvinaista suomalaisessa maalaisympäristössä ja Pohjois-Savon alueella (ks. esim. Saari 2007; 2015).

Äänekkäimmässä kritiikissä kiistet- tiin haamupyörän rooli niin surun muis- tomerkkinä kuin poliittisena kannanot- tona (pyörä)liikenneturvallisuuden pa- rantamiseksi. Julkisuudessa pyörästä oli tullut syntipukki, jonka avulla keskus- telu haluttiin siirtää pois varsinaisesta yhteisöä ahdistavasta tai järkyttävästä kuolemantapauksesta ja kuolemaan liit- tyvästä pelon tunteesta. Myös haamu- pyörätempauksen ideoija koki, että pyö- rään fyysisenä esineenä kohdistui yhtei- sön kuolemaan ja onnettomuuteen liitty- vät tunteet, joille oli muuten vaikea löy- tää kohdetta tai joita oli vaikea käsitellä.

Hiljaisen protestin ideoijalle jäi koko haamupyörätapahtumaan liittyvästä vi- ranomaistoiminnasta ja heidän ”kansa- laisyhteistyöstään” varsin pettynyt yleis- vaikutelma. Hänelle viranomaiset näyt- täytyivät etäisinä ja haluttomina keskus- telemaan asioista kansalaisten kanssa.

Tempauksen tekijä koki, että haa- mupyörätempauksessa ei ollut kyse vas- tarinnasta muuten kuin, että ”jos vas- taavaa tapahtuisi joskus uudelleen, ta- kuulla tekisin saman uudestaan” (YLE,

2.9.2016). Enemmänkin hänen ideoi- maansa hiljaiseen tempaukseen kohdis- tui äänekäs, julkinen vastarinta yhteisös- sä. Hän ei myöskään halunnut olla ”kan- salaistottelematon” vaan päinvastoin hän suostui esimerkiksi noudattamaan viranomaisten kehotusta poistaa ”lai- ton” pyörä liikennemerkistä. Kuten seu- raavasta haastattelusitaatista ilmenee, haamupyöräepisodin päätös herätti ris- tiriitaisia tunteita ”laittoman teon” ide- oijassa ja tekijässä:

”Olihan se (pyörä) tavallaan surullis- ta hakea, koska ihmiset oli tuoneet jäl- kikäteen sinne myös kukkia. (…) toi- saalta helpottavalle siinä mielessä, et- tä se oli ollut aikamoista myllytystä sit- ten mitä siitä oli seurannut sitten, että saako pyörä olla siellä vai ei. Mutta oli se tunteikas hetki ja jännitti toki men- nä sitä hakemaan.” (Haamupyörätem- pauksen ideoijan haastattelu, 3.8.2017, KS)

Haamupyörä moraalisen paniikin kohteena

Haamupyörään kohdistui vahva yhteis- kunnallinen vastareaktio, moraalinen paniikki. Käsite viittaa siihen, että jokin tapahtuma, olosuhde, ihmisen tai ihmis- ryhmän käyttäytyminen herättää suurta huolta ja/tai pelkoa yhteiskunnassa ja et- tä se koetaan uhkaksi tai vaaraksi yhteis- kunnan arvoille ja intresseille (Cohen

(9)

2002, 1). Yhteisön ”paniikin” taustalla vaikutti se, että suomalaisittain suhteel- lisen uudenlaisena kansalaisaktion muo- tona haamupyörä rikkoi muun muassa suomalaiseen aktivismiin, kuolemaan ja periferiatilaan liittyviä yhteiskunnallisia normeja ja perinteitä.

Ensinnäkin suomalaisen yhteis- kunnallisen liikehdinnän yleiskuvaa on luonnehdittu rauhanomaiseksi, lain- kuuliaiseksi ja maltilliseksi verrattuna moneen muuhun maahan. Sotienjälkei- sessäkin Suomessa on toisinaan ilmen- nyt suoraa poliittista toimintaa, mut- ta sen käyttö poliittisena työkaluna on ollut enemmän poikkeus kuin sääntö.

(Esim. Siisiäinen 1998; Rasimus 2006;

Saari 2007.) Esimerkiksi Alberto Meluc- cin mukaan suora toiminta voi olla sekä väkivaltaista että väkivallatonta. Molem- piin muotoihin sisältyy kuitenkin aja- tus yhteiskunnallisiin asioihin vaikutta- misesta tai asioiden vastustamisesta si- ten, että niillä haastetaan poliittisen toi- minnan normit tai virallisesti vahviste- tut pelisäännöt, kuten sosiaaliset normit tai lait. Suora toiminta voi tarkoittaa hy- vin erilaisia laillisia tai laittomia poliit- tisia toimintamuotoja, kuten kulkueita, mielenosoituksia, kansalaistottelemat- tomuutta ja muita ei-institutionalisoitu- neita vastakkainasettelun muotoja viran- omaisten kanssa. (Melucci 1996, 378–

379) Suomessa myös viranomaisten re-

aktiot uudenlaisiin, suomalaisen aktivis- min normista poikkeaviin, toimintata- poihin ovat olleet usein lähtökohtaises- ti vastustavia ja epäluuloon pohjautuvia.

Viranomaisille ne ovat näyttäytyneet ta- voitteiltaan poikkeavina ja epäselvinä, hankalina tai ongelmallisina tapauksina, koska niihin on liittynyt epätietoisuutta ja vierautta uutuutensa tai erilaisuutensa vuoksi. (Ks. Saari 2007, luvut 15 ja 16.)

Näin tapahtui myös Siilinjärven haamupyörän tapauksessa: suomalaisit- tain spontaani ja uudenlainen kansalais- aktio koetteli ja paljasti aktivismin nor- meja, sitä ei mielletty soveliaaksi poliitti- sen protestin muodoksi, ainakaan Siilin- järvellä. Rauhanomaisen, spontaanin ja pienimuotoisen haamupyörätempauk- sen järjestäjän yhteiskunnallinen viesti ja protesti ei tavoittanut laajemman yh- teisön ymmärrystä ja hyväksyntää, on- gelman viestijästä muodostui itsestään ongelma.

Toiseksi haamupyörä rikkoi kuole- maan liittyviä perinteitä ja normeja kuo- lemantapauksesta muistuttavana sym- bolina. Doblerin (2011,181) mukaan esimerkiksi Benjamin Noys on kuvan- nut länsimaisen sivilisaation yritystä etäännyttää kuolema arkielämästä. Haa- mupyörät tuovat kuoleman julkisuuteen ajanhengen vastaisesti: ne toimivat ikään kuin entisaikojen kaupunkien keskusto- jen hautausmaiden roolissa, jotka muis-

tuttivat ihmisiä heitä kohtalostaan alati.

Siilinjärvellä erityisesti lapsia haluttiin suojella kuoleman näkyvillä ololta eli haamupyörää ei haluttu muistuttamaan lapsia kuolemantapauksesta, joka oli ta- pahtunut heidän arkiympäristössään.

Haamupyörän voi katsoa rikkoneen vallitsevaa kulttuurista kuolemasystee- miä (death system), eli vakiintuneita ta- poja, joilla tulkitsemme kuolemaa ja sii- hen johtaneita tapahtumia (vrt. Thomp- son 2017). Kulttuurissamme julkinen su- ru on yhtäältä patologisoitu, siitä on teh- ty näkymätöntä ja yhteisöllisesti vaiet- tua. Toisaalta tätä kulttuurimme piirret- tä on viime vuosina haastettu suruun liit- tyvillä julkisilla performansseilla, joihin liittyvät haamupyörän kaltaiset ”kansan- pyhätöt” (folk shrines) sekä niin kutsu- tulla sähköisellä suremisella, eli verkko- yhteisöissä tapahtuvilla spontaaneilla surunilmauksilla. (Granek 2017; Have- rinen 2014.)

Haamupyörä herätti yhteisössä ai- kuisten pelkoa lasten puolesta, mut- ta pyörän rooli ja oikeutus kuoleman muistomerkkinä myös kyseenalaistet- tiin. Se nähtiin vääränlaiseksi tai sopi- mattomaksi kuoleman muistamisen symboliksi, toisin kuin esimerkiksi ku- kat, kynttilät tai ristit. Modernin yhteis- kunnan normin mukaisesti muistutus kuolemasta ei kuulunut julkiseen, arki- elämän tilaan.

(10)

Kolmanneksi haamupyörä rikkoi julkiseen tilaan liittyviä maaseudun normeja. Haamupyörät ovat kansainvä- lisesti olleet perinteisesti urbaani ilmiö (esim. Dobler 2011; Constantini 2017).

Siilinjärven haamupyörä sijoitettiin tä- män perinteen vastaisesti maaseudulle, joka herätti paikallisissa ihmisissä voi- makkaan vastareaktion. Paikallisasuk- kaat eivät halunneet pyörää ”maalle” tai

”pikkukylälle”, jossa se näyttäytyi vie- raana, omituisena tai typeränä objekti- na julkisessa tilassa.

Kansalaistoiminnan normeja haas- tanut haamupyörä oli ilmiö, johon liittyi vahvasti neljä Stanley Cohenin (2002) erittelemää moraalisen paniikin omi- naispiirrettä: (1) Vastaparit viittaavat siihen, että moraalisten paniikkien koh- teet näyttäytyvät yhteisölle samanaikai- sesti (a) uusina (tuntemattomina) ja van- hoina (tuttuina), (b) itsenäisesti vaaral- lisina ja varoitusmerkkeinä laajemmis- ta uhkista ja (c) ilmiselvinä (kaikkien tuntemina ja havaitsemina) ja vaikea- selkoisina (asiantuntijoiden julkituon- tia ja selityksiä kaipaavina). (2) Aalto- liike kuvaa paniikin elinkaarta: paniik- ki alkaa, voimistuu ja jossain vaiheessa hiipuu tai häviää. (3) Herkistyminen tar- koittaa, että yhteisö herkistyy etsimään ja löytämään todisteita ja oikeutusta pa- niikilleen. Ensinnäkin tietty käyttäyty- minen, olosuhde tai ilmiö näyttäytyy pa-

niikin aikana yhteisölle haitallisempana, kielteisempänä ja poikkeavampana kuin tavallisesti. Toiseksi yhteisön huomio kohdistuu normaalia herkemmin erilai- siin käyttäytymispiirteisiin, tilanteisiin ja olosuhteisiin, jotka vahvistavat panii- kin oikeutusta. (4) Moraalinen paniikki heijastaa merkittävää yleisempää kult- tuurista muutosta tai arvokonfliktia yh- teiskunnassa. Siten paniikin myötä syn- tynyt yhteiskunnallinen vastareaktio on ylimitoitettu, liioitteleva. (Ks. myös Saa- ri 2012; Young 2009.)

Pyörän elinkaareen liittyi nopea ja voimakas tunneaalto, pyörää määritel- tiin vastinpareina, yhteisössä herkistyt- tiin sen haitallisille ja kielteisille piirteille ja pyörätempaus nosti esiin arvokonflik- tin pyörän kannattajien ja vastustajien välillä. Alkujaan spontaanista ja hiljai- sesta kansalaistempauksesta yhteiskun- nallisen ongelman julkituomiseksi ja rat- kaisemiseksi muodostui itsestään ongel- ma, johon kohdistui äänekäs kansalais- ja viranomaisvastarinta: valtavirran kol- lektiivinen vastarinta voitti yhden ihmi- sen aloittaman hiljaisen ”vastarinnan”, ja perinteiset valtanormit tukahduttivat niiden haastajan.

Lopuksi

Siilinjärven haamupyörän tapauksessa risteävät monet teemat. Se on esimerkki

globaalin pyöräilijäaktivismin kulttuu- rin ja esineellisen uuden surusymbolin tuomisesta suomalaiseen maaseutukon- tekstiin. Valkoiseksi maalatulla polku- pyörällä haluttiin viestiä surua ja uhrin kunnioittamista, mutta sen voi ymmär- tää myös viestiksi, jolla pyrittiin muis- tuttamaan piittaamattoman liikenne- kulttuurin seuraamuksista ja vastuulli- sen liikennesuunnittelun tarpeellisuu- desta. Symbolisen vastarinnan ja viestin kohde olivat suuri yleisö ja viranomaiset.

Valkoiseksi maalattu polkupyörä on si- nällään vain yksi esine, mutta siihen la- tautui paljon symbolista kulttuurista voi- maa. Polkupyörä muistutti arkisesta liik- kumisvälineestä, joka on haavoittuvai- nen liikenteessä. Valkoinen väri on taas kulttuurissamme vakiintunut myös viat- toman kuoleman ja näin ollen ”haamun”

symboliksi. Tapauksen eskaloituminen nopeasti niin perinteisen me dian huo- mion kuin paikallisen sosiaalisen me- dian keskustelujen myötä ilmentää sitä, kuinka nopeasti symbolinen vastarin- ta voi saada aikaan äänekkään reaktion.

Osaltaan tapahtumaketju herät- tää pohtimaan, missä määrin nykykult- tuurissamme voi olla hiljaista vastarin- taa ilman (sosiaalisen) median synnyt- tämiä reaktioita ja kiistoiksi yltyviä tul- kintoja. Haamupyörätempauksen alku- peräinen tarkoitus oli olla kansainvälis- ten esimerkkien tapaan muistutus ja si-

(11)

ten ehkä keskustelunavaus, jonka toivot- tiin johtavan liikenneturvallisuuden pai- kalliseen parantamiseen. Jälkikäteen ar- vioiden tämä tavoite jäi toteutumatta yh- teisössä. Tämä spontaani tavoite jäi kui- tenkin syntyneen mediahuomion myö- tä taustalle ja huomio alkoikin kiinnit- tyä tulkintoihin, joita olemme kuvan- neet moraalisen paniikin käsitteen kaut- ta. Itse symboli irtaantui tapahtumasta, jota se edusti ja muodostui paikallisessa tulkinnassa itsessään uhkaavaksi ja pe- lottavaksi. Kuolemaan assosioituva sym- boli koettiin esimerkiksi lasten psyykkis- tä turvallisuutta uhkaavaksi vieraaksi te- kijäksi. Viranomaistaho taas tulkitsi haa- mupyörän itsessään olevan liikennetur- vallisuutta vaarantava esine. Mielenil- maus sivuutettiin ”vääränlaisena kan- salaisvaikuttamisena”. Haamupyörä oli yritys haastaa tämä valta-asetelma tai he- rättää tasavertaista vuoropuhelua kansa- laisten ja viranomaisten välillä. Symbo- linen vastarinta ei onnistunut tavoitteis- saan, mutta ”poikkeavana” tempaukse- na haastoi ja teki näkyväksi suomalai- sen poliittisen toimintakulttuurin arvo- ja ja normeja.

LÄHTEET

Media-aineisto, kronologisessa järjestyksessä Savon Sanomat 23.8.2016. Kolarissa kuoli elä- keikäinen nainen – pyöräilijä ajoi yllättäen tiel- le.

Uutis-Jousi 29.8.2016. Haamupyörä Kuuslah- teen.

YLE, Radio Suomi, Kuopio 30.8.2016. Siilin- järven Kuuslahteen viety haamupyörä herät- tää tunteita.

YLE uutiset, Itä-Suomi 30.8.2016.

YLE uutiset 30.8.2016. Siilinjärvelle tuotiin lii- kenneturvallisuuden nimissä haamupyörä – osa kyläläisistä tyrmää muistopyörän.

Savon Sanomat uutiset 30.8.2016. Siilinjärvel- le ilmestyi valkoinen haamupyörä muistutta- maan liikenteen vaaroista.

YLE uutiset 31.8.2016. Menehtyneen polku- pyöräilijän muistoksi viety haamupyörä saate- taan poistaa – poliisi: ”Osa lapsista pelkää”.

Savon Sanomat uutiset 31.8.2016. Poliisi selvit- tää, pitääkö haamupyörä poistaa Siilinjärveltä:

”Aiheuttanut lapsissa pelkotiloja.

Uutis-Jousi 1.9.2016. Ely haluaa haamupyörän pois pyörätien varrelta.

YLE uutiset 1.9.2016. Siilinjärven haamupyörä tahdotaan poistaa turmapaikalta – pyörän tuo- nut kutsuu viranomaiset keskustelemaan lii- kenneturvallisuudesta.

Savon Sanomat uutiset 1.9.2016. Ely-keskus:

Haamupyörä on poistettava onnettomuuspai- kalta.

YLE uutiset 1.9.2016. Siilinjärven haamupyörä tahdotaan poistaa turmapaikalta – pyörän tuo- nut kutsuu viranomaiset keskustelemaan lii- kenneturvallisuudesta.

YLE Radio Suomi Kuopio 1.9.2016. Siilinjär- ven haamupyörää kommentoivat rehtori ja haa- mupyörän tuonut.

YLE uutiset 2.9.2016. Kohuttu haamupyörä viedään pois kolaripaikalta – ”En arvannut täl- laista myllytystä”.

Savon Sanomat uutiset 2.9.2016. Vastustusta herättänyt haamupyörä katoaa Siilinjärveltä.

Kirjallisuus

Campbell, Elaine (2013) Public sphere as as- semblage: the cultural politics of roadside me- morialization. British Journal of Sociology, 64:

3, 527–547.

Cohen, Stanley (2002/1972) Folk Devils and Moral Panics. The Creation of the Mods and Rockers. 3rd Edition. London & New York:

Routledge.

Constantini, Nicole Marie (2017) The White Bicycle: Performance, Installation Art, and Ac- tivism in Ghost Bike Memorials. Doctor’s Dis- sertation, the Department of Communication Studies. Louisiana State University and Agri- cultural and Mechanical College.

della Porta, Donatella & Mosca, Lorenzo (2005) Global-net for Global Movements? A Network of Networks for a Movement of Mo- vements. Journal Public Policy 25:1, 165–190.

Dobler, Robert Thomas (2011) Ghost Bikes.

Memorialization and Protest on City Streets.

Teoksessa Peter Jan Margry & Christina Sán- chez-Carretero (toim.): Grassroots Memorials:

The Politics of Memorializing Traumatic De- ath. New York: Berghahn Books, 169–188.

Douglas, Mary (2000) Puhtaus ja vaara. Ri- tualistisen rajanvedon analyysi. Suom.

Virpi Blom & Kaarina Hazard. Tampere: Vas- tapaino.

Ghost Bikes (2017) URL http://ghostbikes.

org/ (tarkastettu: elokuu 2018).

Goldkuhl, Göran & Cronholm, Stefan (2010) Adding Theoretical Grounding to Grounded Theory: Towards Multi-Grounded Theory. In- ternational Journal of Qualitative Methods 9:2, 187–205.

Granek, Leeat (2017) Is Grief A Disease? The Medicalization of Grief by the Psy-Disciplines in the Twenty-First Century. Teoksessa Neil Thompson & Gerry R. Cox (toim.): Handbook of the Sociology of Death, Grief, and Bereave- ment. New York: Routledge, 264–277.

Haverinen, Anna (2014) Memoria virtualis - death and mourning rituals in online environ- ments. Annales Universitatis Turkuensis – B 386. Turku: Turun yliopisto.

Klaassens, Mirjam, Groote, Peter D. & Van- clay, Frank M. (2013) Expressions of Private Mourning in Public Space: The Evolving Struc- ture of Spontaneous and Permanent Roadsi- de Memorials in the Netherlands. Death Studi- es 37:2,145–171.

Konttinen, Esa & Peltokoski, Jukka (2000) Ym- päristöprotestin neljännen aallon sielunmaise- ma. Sosiologia 37:2, 111–129.

MacConville, Una (2010) Roadside memorials.

Bereavement Care, 29:3, 34–36.

(12)

Margry, Peter Jan & Sánchez-Carretero, Chris- tina (toim.) (2011) Grassroots Memorials: The Politics of Memorializing Traumatic Death.

New York: Berghahn Books.

Melucci, Alberto (1996) Challenging Codes.

Collective action in the information age. Cam- bridge: Cambridge University Press.

Rasimus, Ari (2006) Uudet liikkeet. Radikaa- li kansalaisaktivismi 1990-luvun Suomessa.

Tampere: Tampere University Press.

Saari, Kari (2007) Poliisi ja joukkojenhallin- tatoiminta Suomessa. Joukkotilanteet ja nii- hin liittyvä poliisitoiminta suomalaisten po- liisien näkökulmasta tarkasteltuna. Poliisiam- mattikorkeakoulun tutkimuksia 29/2007. Es- poo: PAKK.

Saari, Kari (2012) Moraalinen paniikki suoma- laisen radikaalin aktivismin tutkimuksen käsit- teenä. Oikeus 41:1, 6–25.

Saari, Kari (2015) Itäsuomalaisten nuorten suhde poliittiseen väkivaltaan sekä laittomiin ja laillisiin suoran toiminnan keinoihin: mo- nimenetelmällinen tapaustutkimus Kuopi- on ja Pielisen Karjalan nuorista. Oikeus 44:4, 404–425.

Siisiäinen, Martti (1998) Uusien ja vanhojen liikkeiden keinovalikoimat. Teoksessa Kaj Il- monen & Martti Siisiäinen (toim): Uudet ja vanhat liikkeet. Tampere: Vastapaino, 219–

243.

Thompson, Neil (2017) Culturally Competent Practice. Teoksessa Neil Thompson & Gerry R.

Cox (toim.): Handbook of the Sociology of De- ath, Grief, and Bereavement. New York: Rout- ledge, 237–250.

Thornberg, Robert (2012) Informed Grounded Theory. Scandinavian Journal of Educational Research, 56:3, 243–259.

Yin, Robert K. (1994) Case Study Research.

2nd edition. London: Sage.

Young, Jock (2009) Moral Panic. Its Orgins in Resistance, Ressentiment and the Translation of Fantasy into Reality. British Journal of Cri- minology 49, 4–16.

YTT Kari Saari työskentelee projektitutkija- na Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskes- kus Juveniassa Kaakkois-Suomen ammatti- korkeakoulussa. Hän on tutkinut nuorisoon, etnisyyteen, kansalaisuuteen, kansalaisakti- vismiin ja poliisitoimintaan liittyviä aiheita.

Saari on oikeussosiologian ja kriminologian dosentti Turun yliopistossa.

YTL Mikko Saastamoinen työskentelee so- siaalipsykologian yliopisto-opettajana Yh- teiskuntatieteiden laitoksella Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa. Hän tutkii ja opet- taa erityisesti elämänkulkuun ja identiteet- tiin liittyviä teemoja.

(13)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jalm ari m uutti K euruulle vuonna 1919 Marian- päivän aamuna, jolloin hän sanoi jääneensä junasta H u ttu la n pysäkille.. M uuton syynä olivat vuoden 1917

2OL nähkääs VHPPRVHV PXOWL ODWHUDDOLVHV YDKHWXVNDXSDV saanu NXXV särkee siit hyväst, NR se VlU kelä itte" oli kuus vuat madostanu mee SLKDV +lQH PLlOHVWlV lankes sit

Finnisch-ugrische Forschungen XXXI (Helsinki 1953) s.. kyseessä on nimenomaan pyydystävän verkon merkki, niin tällainen merkki, kuvas, oli ainakin yhtä tarpeellinen

Dagen palaa yhä uudestaan siihen, että länsimaisten taiteilijoiden primiti- vistinen visuaalinen ilmaisu ei joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta perustu mihin- kään

(…) Pyörä oli lukittu pysy- västi liikennemerkkiin, joka sitten oli laitonta.” (Haamupyörätempauksen ideoijan haastattelu, 3.8.2017, KS) Viranomaisille haamupyörä näyttäytyi

Rupesin kuitenkin lukemaan hänen väitöskirjaansa ja löysin sieltä samoja naisia, jotka kuuluivat myös joko Jyväskylän Naisyhdistykseen tai Suomalaisen naisliiton

Jos Gertyn ajatus on Bloomin ajatus Gertystä, Reggy Whylie, jonka Gerty fantisointinsa kulussa riemastuttavan mutkatto- masti vaihtaa Bloomiin – ”Hen oli

S e u ­ raus olikin, että ty öväki osasi äänestää ilman vaa- lineuvojan apua, jota he yleensä pelkäsivät.. N aise t eivät suinkaan olleet toimettomina vaali-