• Ei tuloksia

Ernest Mathijs & Janet Jones (ed.): Big brother international

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ernest Mathijs & Janet Jones (ed.): Big brother international"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

99

MAAILMA KAMEROIDEN HALLUSSA – AINAKIN OSITTAIN

Ernest Mathijs & Janet Jones (ed.):

BIG BROTHER INTERNATIONAL:

FORMATS, CRITICS & PUBLICS.

London & New York: Wallfl ower Press 2004. 261 s.

Populaarien ilmiöiden tutkiminen kansainvälisenä kokonaisuutena on hankalaa monesta syystä eikä vähi- ten siksi, ettei laajalle levinneitä ilmi- öitä ole liiaksi. Oli helppo arvata, että televisio on se väline, jonka avulla Big Brother -tosi-tv-sarja on pääosin levinnyt maailmalle ja josta sarjaa on seurattu kansallisina ver- sioina. Kiinnostavinta Big Brother Internationalissa on sen tapa ottaa haltuun Big Brother -ilmiöksi kut- sutun tv-kokonaisuuden seuraukset kattavasti monessa eri kulttuurissa ja monelta taholta.

Big Brother Internationalissa ilmi- ötä lähestytään jopa 22 asiantuntijan voimin. Joukossa on niin tutkijoita kuin alalla jollain tavalla työskente- leviä, mikä tekee kirjasta monipuo- lisen ja miellyttävällä tavalla kou- riintuntuvan. Lähtökohtana on ollut tavoite saada ote laajasta ilmiöstä kuvailemalla sitä ja sen kansainväli- siä vaikutuksia. Kirjan rakenne on miellyttävä, sillä vaikka 18 erillistä artikkelia tuovat kukin oman kan- tansa suureen tutkimuskohteeseen, voi artikkelit lukea myös erillisinä.

Rakenne on myös erinomainen esi- merkki siitä, kuinka laajalti yhtä ilmi- ötä voi tieteenalan piirissä lähestyä.

Tiedonhaun helpottamiseksi artik- kelit olisi voinut niputtaa näkökul- miltaan karkeasti ylälukuihin kuten

”yleisö” tai ”tuotanto”.

Kukin artikkeleista käsittelee

omaa kulmaansa noin kymmenen tiiviisti taitetun sivun verran, esi- merkiksi Fernando Andacht gen- retyyppien sekoittumista Ranskan Big Brotherissa tai Barış Kılıçbay ja Mutlu Binark faniutta Turkin Big Brotherissa. Kirjan toimittaneet Ernest Mathijs ja Janet Jones – elo- kuva- ja tv-tutkimuksen luennoitsi- joita Walesin yliopistossa – kirjoitti- vat yhdessä kirjan johdannon.

Nimikin sen kertoo: paitsi että artikkelit tuovat aiheeseen omat mausteensa, kartoittavat ne kansain- välistä Big Brother -kenttää. Olisi luonnollisesti ollut kiinnostavaa lukea analyysia myös Suomen ensim- mäisestä Big Brotherista tai ainakin pohjoismaisista versioista. Toisaalta teksti tuntuu tutulta, sillä Suomessa nousseet keskustelut ovat noudat- taneet samaa kaavaa ja kolunneet samoja aihepiirejä kuin muuallakin, joskin hieman laimeammin.

Kirjan artikkelit käsittelevät muun muassa ilmiön yleisöä, vastaanottoa ja vaikuttamista, keskustelua, medianä- kyvyyttä, tulkinnan ongelmia, genre- luokitteluja, tuotantoa, monimedi- aa lisuutta ja edellisten suhdetta televisiokulttuuriin. Kokonaisuus tuo hyvin esiin, miten ensimmäisen tuotantokauden Big Brotherit kussa- kin maassa tai maanosassa herättivät jatkuvaa närkästystä ja mitä erilai- simpia keskusteluja. Enää ei pahek- suttu vain ”suihkukohtauksia”, joissa kilpailijoiden peseytymistä näytettiin kaikille halukkaille katsojille, vaan koko ohjelman ideaa: näyttää alun perin 12 kilpailijan elämää ja selviy- tymistä suljetussa talossa.

Entä mikä on Big Brother -ilmiö?

Tiivistetysti se on uudenlaisen for- maatin maailmanvalloitus, siihen liittyvä monimediaalisuus ja usei- den tuotantokanavien käyttäminen, reaaliaikaisuus useissa välineissä sekä tuotantoprosessin uudenlaiset

Tiedotustutkimus 2006:4

KIRJ A -A RV IO T

(2)

100

piirteet. Ennen kaikkea Big Brother -ilmiötä kuvaa viestinten, yleisön, poliitikoiden ja kirkon edustajien kommenteillaan nostama moraali- nen paniikki, jota Daniël Biltereyst näppärästi kuvaa (s. 9–15). Yleistä

”paniikkia” syntyi esimerkiksi Afrikan ensimmäisen Big Brotherin julkisuusmyllytyksessä, mutta maan- osa ei ole huolinensa ainutlaatuinen, kuten artikkelista käy ilmi. Yleinen huolestuneisuus moraalin rappeu- tumisesta, ihmisten tirkistelystä ja julkiseksi muuttuneen alastomuu- den vaikutuksesta lasten kehitykseen on noussut yhtä lailla Australiassa, Yhdysvalloissa kuin Euroopan maissa.

Big Brother tuli Suomeen verrat- tain myöhään, syksyllä 2005. Toisen kauden pyörähdettyä käyntiin syk- syllä 2006 tosi-tv-problematiikka saattaa jo tuntua kuluneelta. Onko aiheessa vielä ruodittavaa? Eikö kaik- kiin kysymyksiin tosiaan ole vielä vastattu? Kaksi vuotta sitten ilmesty- neen kirjan kirjoittajat lähtevät läh- tökohdasta, jossa Big Brother -ilmiön uutuudenviehätyksen haaleneminen on selvää. Kirjan esipuheen ensim- mäisillä riveillä tuodaan esiin, että välimatka ja tunteiden viileneminen tekee vain hyvää. Saattaakin olla, että nyt on kansainvälisellä tasolla paras aika tutkia ilmiötä tai lukea Big Brother Internationalia.

Massiivinen kirja on kuitenkin erinomainen perusteos ja keskus- telun jatkaja Big Brother -ilmiöstä;

keskustelu on herätetty joukkovies- timissä vuosia sitten. Muidenkin tosi-tv-ohjelmien ja -formaattien hämmentämille kirjaa voi suositella, joskin kannattaa pitää mielessä, että tosi-tv (reality tv) on Big Brother Internationalin kirjoittajien mielestä jotain, jolle nimenomaan Big Brother -kokonaisuus antoi siivet.

Täysin uutta? Ehkä. Ainutlaa- tuista? Kenties. Onneksi kirjan esi- puhe auttaa lukijaa suhtautumaan muihin artikkeleihin, joissa Big Brotherin uniikkiutta hehkutetaan viimeistään rivien välissä: on mah- dollista, että Big Brotherin vaikutusta television ja populaarikulttuurin ase- telmaan tai television ja tosielämän suhteeseen on liioiteltu.

Kuten Jane Roscoe mainitsee (s. 183), yksi Big Brotherin merkit- tävistä puolista on sen kansainväli- sen formaatin lokalisointi kuhunkin maahan sopivaksi. Jääkin lukijan mie- tittäväksi, tarjoaako eittämättä moni- puolinen artikkelipaketti kuitenkaan enempää kansainvälistä kokonaisku- vaa kuin kunkin artikkelin tarjoamat lokaalit muruset. Paketti on luku- jensa summa, mutta ei sen enempää.

Tätä kirjoitettaessa Suomen toi- sen tuotantokauden BB-kilpailijasta kirjoitetaan iltapäivälehdessä samana päivänä. Nähtäväksi jää myös, aut- taako välimatka ensimmäiseen tuotantokauteen hahmottamaan Suomessa Big Brother -ilmiön merki- tystä televisiokulttuuriin. Sitä odo- tellessa kannattaa miettiä, saako Big Brother Internationalin monipuolisilla eväillä tämän päivän televisiotarjon- nasta enemmän irti.

AINO-MARI KILPELÄINEN

Tiedotustutkimus 2006:4

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ana- lyysin tuloksena kiteytän, että sarjassa hyvätuloisten suomalaisten ansaitsevuutta vahvistetaan representoimalla hyvätuloiset kovaan työhön ja vastavuoroisuuden

Sekä improvisaatiota että Big Brother -ohjelmaa analysoivassa artik- kelissa tulee esille yleisön mahdollisuus vallan- käyttöön, joka näyttäytyy itse asiassa enem- män

Big Brother -yleisöjä tutkinut Westminste- rin yliopiston professori Annette Hill totesi, että viimeisimpinä eli kuudentena ja seitsemäntenä kautenaan Britannian Big Brother

– – Julkison käsitteestä lähtevässä tutkimuksessa aktiivisuus on pontevuutta julkisten kysymysten nimeämisen, kehystämisen ja esittämisen prosesseissa.” (Pietilä ym.

Tapauksissa on kuitenkin niin paljon yhtäläisyyksiä (ks. 78), että voi- daan puhua melko samanlaisesta riitatyypistä, jota voitaisiin kutsua esimer- kiksi läheisriidaksi

Eräässä tosi‐TV‐sarjassa kilpailijoiden tehtävänä on kerätä kulta‐ ja hopearahoja. Yhteensä  niitä  saa  kerätä  enintään  60  kappaletta.  Kultarahan 

Det er ikke tilfældigt at format-tv og reality-tv har oplevet en fælles succes de senere år (de mest omtalte format-program- mer er realityprogrammer som Big Brother og

Og selvom langt fra alle formater har succes, og der allerede har været nogle kostbare fiaskoer, er publikum – især de unge – fortsat meget inte- resseret i en genre,