• Ei tuloksia

Ooppera : 1873-1973 · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ooppera : 1873-1973 · DIGI"

Copied!
35
0
0

Kokoteksti

(1)
(2)

ioo vuotta

suomalaista

oopperatoimintaa

Suomen Kansallisooppera, musiik- kiteatterimme monivivahteisin ja pienuudestaan huolimatta suurin soitin kaikkine lukuisine eri kieli- neenja virityksineensoi tänä kau- tena juhlasävelin. Marraskuun 21.

päivänä on kulunut 100 vuotta Kaarlo Bergbomin Suomalaisen Teatterin yhteyteen perustaman

oopperaosastonLucia di Lammer- moorensi-illasta,tapahtumasta, jo-

tapidetään oopperammesyntyhet- kenä. On valitettavaa, että näitä juhliajoudutaan viettämään ilman

uutta oopperataloa. Toivottavasti kautena1978

79,jolloin nykyinen aikanaan väliaikaisratkaisuksi luo-

vutettu venäläinen varuskuntateat- teri täyttää 100 vuotta,meillä on ajanmukainen musiikkiteatterira- kennus, jossa voitaisiin esittää oop- peraa tarvitsematta tinkiä taiteelli- sen omantunnon vaatimuksista.

Tänä juhlakautena ohjelmistom-

mevaihtelutempoon tavallistakiih- keämpi. Toivomme että olemme osuneet oikeaan sijoittaessammc

tavallista runsaammin uusintaensi- iltoja, ylpeytemme, kahdeksan ensi-

illan sarjan väliin. Teokset elävät lyhyemmän ajan

sitä intensiivi- semmin

vaihtelu virkistänee se- yleisöäettäesittäjiä.

Olemme virittäytyneet kapasi- teettimme äärirajoille ja toivomme, että tulokset herättävät yleisössäm- me ja yhteiskunnassamme positii- vista jälkikaiuntaa, jota tarvitsem- me pyrkiessämme luomaan talou- delliset olosuhteet,jotkamahdollis-

taisivat oopperamme kehityksen luonnollisella tavalla.

On lopullisesti päästävä irtiaja- tuksesta,että oopperaolisi paikka, johon ns. tavallisen ihmisen olisi vaikea mennä. Pyrimmekin avaa- maan Suomen Kansallisoopperan

ovetniin monille kuin mahdollista.

(3)

Järjestämme avoimia harjoituksia, jolloin yleisölläontilaisuus tutustua taloon,seurataeriteostenvalmistu- mista ja kurkistaa tekniikankin

puolelle. Ovien aukaisemiseen py- ritäänmyös lastenkonserteilla,oop- peran ja sinfonisen musiikin suo- sikkiteoksille rakentuvilla orkesteri- konserteilla, koululaisnäytäntötoi- minnan tehostamisella ja nuorten kykyjen erikoisproduktioilla. Sama tarkoitusaiheutti myösajankohtai- seen aiheeseen perustuvan ooppe- ran Resanin (Matka) valinnan.

Teoshan keräsi Tukholman menes- tyksellään täysinuuttayleisöäoop- peraan. Sen sankaritar Lili voisi olla kuka tahansa lähiökotirouva, joka kriisinsä selvittääkseen mat-

kustaa pariksi viikoksi Mallorcalle pakoontodellisuutta,manipulaatio-

ta ja aikataulujen ja ajan painetta.

Korostammekuitenkin vielä ker-

ran,että todellaoleellista kehitystä

ei Suomen Kansallisoopperassa ta- pahdu ilmanuutta taloa.Raken- nushankkeentoteutuminenonvähi- tellen, sadan vuoden kärsivällisen odotuksen kuluessa muodostumassa kysymykseksi elämästä ja kuolemas-

ta.Niinpä ensi-iltojemme sarjapäät- tyykin ehkä enteellisesti

Janäcekin

oopperaanKuolleesta talosta. Teos on säveltäjänsä viimeinen ooppera ja siten täynnä herkkää odotusta pian koittavasta vapautumisesta.

Toivomme, että jokaisesta esityk- sestämme välittyisi näitä toiveik- kaan odotuksen tuntoja niin että yleisömme voisi yhtyä meihin ja Mozartin Ryöstö Seraljista-ooppe- ranBelmonteen hänen laulaessaan:

"O wie ängstlich

O wie feurig

klopft mein liebevolles Herz, klopft mein liebevolles Herz."

("Kuinka tuskaisestija tulisesti sy- dämeni sykkiikään")

Leif

Segerstam JuhaniRaiskinen

Ilmoitussivujenkuvituksenayksityiskohtia oopperatalosta.

KuvannutLehtikuva/EnsioIlmonen.

(4)

Kauneimmat Ruusuni Sinulle

Mens sanain corperesano Terveys& kauneus

jalkahoitola

MIRJAM

RUTTMANN

Luotsikatu8,puh.

179846

uskollinen ihailijasi DAN kukkakauppias

G.W.BERG &CO Oy Dan WardAb,E. Espl.22 toimittaa

VALAISTUSLAITTEITA

(5)

HELSINGIN SUOMALAINEN SÄÄSTÖPANKKI

Oopperan jälkeen illallinen ROYAL'issa Efter operan supe pa Royal P.Esplanadik.2

N.Esplanadgatan2 Hovim. 12643, 12755 Hovm.

Veikaten voitat OKO-

OY VEIKKAUS AB osuuspankit

yhäsuuremmassaroolissa

(6)

HOK Hetki nautintoa.

Vähän vaihtelua Osta ohimennen R-KIOSKISTA SenHelsinki-hotels-ketjuun

kuuluvat:

VAAKUNA MERIHOTELLI HOTELLI HELSINKI

HESPERIA TORNI OLYMPIA

(7)

STOCKMANN

suurtenvalikoimien tavaratalo

POHJOLA-yhtiöt Vakuutusasiat

ovatpalveluasioita

VARUBODEN

HELSINGIN

JUHLAVIIKOT

VUOSITTAIN ELO-SYYSKUUN

VAIHTEESSA HELSINGINKESÄVIIKOT

KESÄKUUSTA ELOKUUN

PUOLIVÄLIIN

Helsinki-viikon säätiö

Unionink.28 00100Helsinki10 puh.

90-659

688

(8)

KANSAN UUTISET

Uutta kulttuuria

On hauskaa olla juhlien emäntä

...

kun

Primulan juhlapalvelu huolehtii kaikesta Teollisuuskatu 3b,puh.711622

SUPERTEKS OY miesten ja naisten muotikankaiden keskus

Helsinki12

Uudenmaankatu 7 PRIMULA

(9)

MERCEDES-BENZ johtotähtikaikilla teillä

OyVeho Ab

(10)

Miellyttävää oopperailtaa

ystävällisesti

KANSALLIS-OSAKE-PANKKI

(11)

ililnl»

ra W

ri

1

§11

m

(12)

2

EinojuhaniRautavaara:

Pohjalaisia

luonnon, ihmisen ja hengenykseys

Köyhänoululaispojan Matteenojan Leevin uraprofessori Madetojaksi R.SvR. ym. merkitseemyösLimin- gansurullisensuonjalakeuden ääri- viivanpiirtymistä Suomen musiikin historiaan, suomalaisen oopperan historiaan

-

mikseipämaailmanmu- siikin kuvastoonkin. Aivankuin Ne- limarkansivellin teki siitävisuaali- sen rikkauden,niinMadetojan sä- velet auditiivisen. Ja aivan kuin

tuo taustamaisema, niin on sen edessä seisovanMadetojanmuoto-

kuva sulkeutunut,kaikessa laajuu- dessaankin: draamajaunelma kät- ketään,jäyhäarkuusestäätaiteelli-

sia "ekspansioita". Kun lopulliset portit alkavatavautuaElysiumille, valtaakin omituinen katkeransuloi- nen arktinen negaatio mielen ja niiltä käännytään pois, ironisesti viisaan-pettyneenä, itsetuho aseena tarkoituksettomuutta vastaan. Toi- sin sanoenresignaatio voimakkaan miehekkyydenalla(ehkäpäsenjoh- donmukaisena päätöksenä),sekävä- häeleisen syvähenkisyyden ohella.

Madetojanähdään tänäänajassa jokyllinetäältä,hänenmittansaalis- tuvat perspektiivin lakeihin. Ehkä olemme oikeudenmukaisimmatha- vaitessammehänet perisuomalaisek- si

-

enemmänkuin Palmgren,enem- män kuin Kilpinen, joissa tapah-

tuusuomalaisuudentransponoimis-

takansainväliseensävellajiin.Luu- len,ettäMadetoja,juurituonedellä vihjatuneräänlaisenitsekieltäytyvän

piirteen ansiosta, pysyy vaikeasti

avautuvanakansainvälisesti. Näke- mäni mukaan ulkomainen muu- sikko kokee suomalaisen Madetoja- fanin(joita onpaljon) intomielisen esittelynjälkeenantikliimaksinkuul- lessaan mestarin musiikkia. Hän kuuleepohjoismaisenväritteistäkan- sallisromanttista musiikkia, c'est tout.Jajos metaaskuulemme sula- vanLimingansuon,sateenjalinnun

on seehkäpä lähinnä geografinen elämys.Oleellisinta, luulisin,onkin mitä alussa lueteltiin:kätkeminen-,

luonnonihmisenarkuus, mietteliäi- syys("isäntämiessaunanportailla")

,

syrjään-kääntyminen, kaaoksen lä- heisyysjasiksiturvaaminen lyyrilli-

syyteen;salaviisas Waldblick salon- ginnurkassa.(Sama katseoli Uuno Klamilla,on jokatoisella nuorukai- sella Helsingin konserttisaleissa.)

Entäpä Pohjalaisia?Kansallisoop- pera,jolle 30-luvun idealismia vai- noava 70-luvun idealismi luulee keksineensä vastapoolinAarre Meri- kannon

Juhassa.

Mutta molemmat

ovat samaa tekoa:

Juhan

alkukes-

kustelutuvanpenkeillä onsupisuo- malaistapitkäpiimäistä,salavihaista jankutusta

a

la Maiju Lassila.Ja hiprakkaisten ukkelien riitaPohja- laisissa menisi minunarvatenAar- rentiliin,ellentietäisi.

Että Pohjalaisiinsisältyykansan- lauluja,ei oleyksin"maakuntasävy- tystä". Häjy oli Eteläpohjanmaalla Käännä

(13)

Leevi Madeto ■>.

(14)

4

Pohjalaisia (jatkoa)

"etableerattu" vasta kun hänestä oli tehtylaulu,taihän oli edes sivu- henkilönä laulussa. (Nämä kansan- laulutovatballadeja, eepillisiä,nii- den lyriikka onainasymbolistista, useinhämärää, monimielistä,asso- sioivaa.) Pohjalaisissakysytään:

"Jo-

kosusta on tehtylaulu?" Tässä on siiskansaa,jokaelää oopperaa!

Jokai-

sella on mahdollisuusastuanäyttä- mölle,muuttaaelämänsäepiikaksi,

muuttaa elämänsä laulutaiteeksi

-

olla taidetta.Onkoilmeisempääoop- peranaihetta? Vai onko ehkä päin- vastoin mahdotontasiirtää näyttä- mölle valmista elämännäytelmää?

Ehkä jotain menetetäänkin:arkki- veisunreaalisuus;naapuritodellisuu- desta tulee eksotiikkaa.

Jotain

tu-

lee tietysti lisää: oopperanäyttämön kokopsykologistinenarsenaali,soin- nutus, orkesteri, tyylittely, raken-

teet.

Pohjalaisiaonperinteellinenoop- pera,mitäänoopperakehityksellises- tiuuttase tuskintuo.Aihe,libretto onupotettuperinteenmääräämään

muotoon ja tyyliin. Henkilötyyli

taas on Madetojan oma, pienem- missä teoksissajovalmiiksikehitetty ennenoopperaanryhtymistä.Rans- kalais-sympatiatkuuluvat,muttaei epigonismeina vaan omaperäisenä sovellutuksena. Kansanlaulutmyös sävytetään Madetoja-harmonioilla: muunnesointuja, välidominantteja, noonisointuja, mediantiikkaa. Elä- mäkerrankirjoittaja sanoo: "Hän

ei luottanut kansanlaulun tehoon sinänsä ..." Kuulen lauseen jat- kuvan: "... kutentekiBartök

..

."

ja sanoisin asian kohteliaammin ja luullakseni tarkemmin näin: Muu ratkaisu tuskin olisi ollut mahdolli- nenMadetojalle, joka ei halunnut kokeilla eikä tehdä vallankumouk- sia.Olijohdonmukaista javarmaan tulokseen vievää noudattaa tyyliä ja perinnettä, omin modernein de- taljisovellutuksin (vapaatonaalisuut-

ta "katastrofikohtauksissa",impres- sionistiseksi sanottua harmoniaa)

.

Edelleen tehdä taidemusiikkia(run- saastipolyfoniaa, duettoja,aarioita, laulelma-aarioita etc).

Vaikuttavinta,suurinta,ooppera- sävellyksellisesti merkittävintäPoh- jalaisissa on sen tausta-atmosfääri, jokaonmukanakaikkialla,väreilee ilmassa joka hetki: lakeus. Samaan

tapaan toimii Brittenin Peter Gri- mes'issa meri tai Wagnerin Valkyy- rioissa germaaninen metsä.Pohja- laisienyksilödraamanivoutuutähän maisemaan,niinmyössen kansan- draama.Siksi se onmerkittäväoop- pera.Senyhteistaideteos-ominaisuu- detovatharvinaisenkiinteät,eivät- kä toimi vainpintatasossa (musii- kin, draaman,lavasteenymyhtey- tenä) vaankorkeammallaja syvem- mällä tasolla:luonnon,ihmisen ja hengenyhteytenä.

Meillä on edelleenkin täysi syy olla Pohjalaisista ylpeitä.

(15)

Pohjalaistenkantaesityksenohjelmalehti 5

GUÖ 1OO6(27) 1924-1925 &Q

§ Suomalainen Ooppera §

§J§ Lauantaina 25

p. lokakuuta iklo 28 i.p.

§"§

|| ENSI-ILTA ||

§§ Korotetuin hinnoin §|§

! Pohjalaisia!

VJ***I 3-näytöksinen ooppera. Artturi JärviluomanSäveltänytLeevinäytelmän pohjalla laatimaansa librettoon.Madetoja. ryY"»£**«%

HENKILÖT:

&Q

("JfgJ Karjanmaan Köysti,talokkaanpoika, .häjy. YrjöSomersalmi QTO

Q^JJ Kyläläisiä,.häjyjä, ja soittajia. QTO

C^O

Johtaja: KapellimestariTauno Hannikainen. Orkesteri:Helsingin Kaupunginorkesteri. ftp)

HENKILÖT: &Q

ErkkiHarri, talokas, vanginkulettaja Bruno Jorma Q"0

Antti Hanka, vanki,nuori talokas Alexis afEnehjelm CTO

Kaappo, Harrin renki Emil Mantila rt*F\

Liisa, sukulainen,palvelijana Harrissa Lahja Linko Ö-O

SalttuIltse SläHarrissa jPaavo Costiander V,V<

Vallesmanni Thorild Bröderman (Ää)

Herastuomari SuloRäikkönen

Kriivan Eric AlruniWilkman GCQ

Herastuomari SuloRäikkönen

Siltavouti Sulo Halinen

Kriivan Eric AlruniVVilkman

Karjanmaan Köysti, talokkaanpoika,.häjy. YrjöSomersalmi

Karjanmaan Köysti, talokkaanpoika,.häjy. YrjöSomersalmi GTQ

l:nen paimen tyttö HelmiKerttu LehtiiSire"n vC#^<

Kyläläisiä,.häjyjä, ja soittajia.Tapahtuu noin1850. QTO?Cv£

QfO Näyttämölleasetus ja ohjaus: MaisteriJalmari Lahdensuo. QTO

QfO KoristeetMartti Tuukanpiirroksien mukaan maalannut:IlmariMattson.

G^Q

QfO Ovet avataan klo 7. Näytäntöalkaa kloJ8i.p. Huom.! Alkusoiton aikanapidetäänovetsuljettuina.

<~O Selostuksiamyytävänikassassaja yahtimestareilla. ?*

s,2 Korotetut hinnat veroineen: Cy^

X^T Permanto I—l7B Smk40:

Ensirivi Aitio1,2,3,8,9,10takapaikatSmk2<:

OPO t 179—311 >35:— Toinen rivi1— 31

.

20:— icSfQTSD

<T.~J

.

312—367 .30:—

.

32—66

.

15.— >TC<

CvO£TV> Ensirivi" 32—66I—3l

.

.35:—40:—

. .

Aitio67—1064,5,6,7 etupaikat

. .

12:—20:— Q~OVa/5)

»M-G»

.

'—'»-1' takapaikat.. 30:—

.

> '3,Vtakapaikat > 8:— VÄJJ'

GfG) > > 1,2.3,8,9,10 etupaikat

.

30:—

.

.1,2,9,10,11,12

.

6:— (3^o

fe>Ö Lippuja myydään joka arkipäivä klo 10—2 Oy. Fazerin Musiikkikaupassa Aleksanterink. 11. Puh.119 02. GJÖ QfO Oopperatalolla myydäänlippuja näytäntöpäiuinäklos—>'£ sekä sunnuntaisinklo I—3 ja S—'UiPuh. 6310. {2"©

Korotetut hinnat veroineen:

, 67—108 »30:— " >

.— takapaikat.... " 12:

llifchM »H.anHHI. Kli*JLtaa nHtHni»Oj.

(16)

Pohjalaisia

Ensi-illat Suomen

Kansallisoopperassa

Pohjalaisiavuonna1924. Käännä

(17)

Pohjalaisia,Ensi-illat(jatkoa)

Pohjalaisiavuonna1953

(18)

Pohjalaisiavuonnaig6y

(19)

Ilkka Bäckman:

Vapaus väkivaltaan

Tämän illan oopperaonmeillesuo- malaisille muodostunut klassiseksi;

Pohjalaisia-oopperan viidenkymme- nenelinvuodenaikanasiitä on tehty nytjokuudes ensi-iltaKansallisoop- perassa. On klassisia teoksia,jotka ovatauttamattomastijääneet ajasta jälkeen ja elävät pelkästään musii- kin varassa.Näille tapahtumiltaan vanhentuneille oopperoille olisi löy- dettäväuusiailmaisumuotoja jasaa- tavane toimimaansiten,että katso- jat todella kiinnostuvatesityksestä.

Pohjalaisten teksti toimii aivan il-

meisestiedelleen,vaikka näytelmän Pohjalaisia tapahtumistaonkulunut jotoistasataa vuotta.Tällaisenoop- peran "modernisointi"eivaadi teks- tin muutoksia tai tapahtumien eri ympäristöönsijoittamista, vaan sel- keitäilmaisumuotoja, roolihenkilöi- den tarkkaa analysointia sekätilan-

teiden toiminnallisuutta niin pit- källe kuinMadetojanmusiikki an- taamyöten.Luonnollisesti säveltä- jäntempomerkinnöistävoipoiketa paljonkin,mikälijokinkohtaus vai- kuttaa laahaavalta tehtäessä esitys-

OteMadetojanPariisistaoopperanjohtajaEdvard Fazerillelähettämästäkirjeestä.

(20)

11 tä 70-luvun katsojalle. Rakenteel-

taan tämä ooppera on kiitollista teatteria. Ihmiset todella puhuvat toinen toisilleenjatapahtumatkul- kevateteenpäin.Parialyhyttä poik- keusta lukuunottamatta Madetoja ei ole pysäyttänyt toimintaa valta- ville ensembleille taikuoro-osuuk- sille.Siitä huolimatta hän on saa- vuttanutpysyvänasemanooppera- säveltäjänä.

Teoksenpääteemaksi nousee on- gelmavapaudesta ja vallasta. Poh- jalaisia on eräs mallisiitä, miten

väkivaltaan joudutaan, kenellä on oikeus ja vapaus toimia väkivaltai- sesti. Syytökset kohdistuvat pää- asiassa vallesmanniin, tuomariin, jonkavalta senajan yhteiskunnassa oli lähesrajaton.Antinrikos,josta tavallisesti olisi päässyt sakolla tai lyhyellä vankeustuomiolla, paheni vallesmannin törmättyä ihmisiin, jotka tiedostivat voimakkaastiomat

oikeutensaja velvollisuutensa. Antti joutuisijaiskärsijäksitaistelussa,jota kävivät valtaapitävä herra ja va- pauttarakastava talonpoika.Ei var- maankaanollut helppoa toimiata-

sapuolisena tuomarinaaikana,jol- loin talolliset ja häjyt olivat jatku- vissakahinoissa keskenään. Valles- manni valitsihäjyt suosikeikseen ja keskittyi oikeudentoimissaan häntä ärsyttäviin suoraselkäisiintalonpoi- kiin.Hänellä oli valta lukea lakia niinkuin tahtoi. Hänpystyi vangit- semaanvihamiehensä Jussin,vaik-

ka Harri virallisenavanginkuljetta- jana tosiasiassa olivastuussaAntin vartioinnista. Veriteoilta oltaisiin vieläepäoikeudenmukaisen vangit- semisen jälkeenkin säästytty, ellei vallesmanni olisi vallastaan huu- maantuneena intoutunut ruoski- maanvangittuamiestä.

Osasyyllisiä tähän veritekoonjoh- taneeseen tapahtumaan voi löytää monia. Maija turvautuukörttiläi- syyteenkun Antti vangittiin. Kun Antti kävi ensimmäisenkerranvan- gittuna Harrissa Maijan mielestä

Jumala vaati Anttia katumaan.

Mutta kunAnttiolituomittuSipe- riaan, Maija tulkitsiJumalan tah-

don niin,että Antin tuli karata.

Kaappotaasoli sattumalta nähnyt

Jussin

Antin kanssa ennen Antin

karkaamistaeikä voinut pitää tätä tietoa omanaan niin kuin Kaisa.

Tämä Pohjanmaan vallesmanni oneräsesimerkki vallankäyttäjästä.

Heitä olimyöskansan silmissä oi- keudenmukaisestitoimivia,niinkuin Kaisaeräässärepliikissäänsanoo.

Jussin

ennustekansasta,jokakul-

keevapaana eikä "sorruorjanruos- kaa tottelemaan",on toteutuessaan

ollut melkoinensaavutus.Muttami- ten on nykyään? Tuomitsevatko meidän omat tuomarimme nyt oi- keudenmukaisesti ja kaikkia tasa-

puolisesti? Tunnemmeko itsemme vapaiksi ja riippumattomiksi vai onkonytentistävaikeampihuomata vapauttarajoittaviatekijöitä?

(21)
(22)

FAZER

Aleksanterinkatu n Helsinki

(23)

PERUUKKILIIKE HANNES KUOKKANEN

It.Teatterikuja5B Puhelin657812,

626251

Vuokraa peruukkeja ym.

Kaikkia naamioimistarpeita

varastosta

RIIHIMÄEN LASI OY Lasi on

osakotia

osaelämää!

Luottamusosastojen osoite:

E-myymälät ja CENTRUM-tavaratalot

(24)

Pöytäänkevyttä ja raikasta Vippiä tai Vichyä SAVONLINNAN

OOPPERAJUHLAT

!

OY HARTWALL AB Olavink. 35

Savonlinna Puh.22

684

Harkitse

minkä yhtiönkoneellalennät

Kulta Mokka

-

helmi kahvien joukossa

FINNAIR TUKO

MOKKAPAAHTIMOSTA

(25)

COLT EKBERG

iskee miehen makuun Bulevardin konditoria-kahvila

»par preference»

KEVEÄT

JA

KULKEVAT

ASKELEET ELANTO CITY-CENTRUM

JALKINETALO

Keskuskatu8

(26)

Kaksi nautittavaa paikkaa Bulevardilla:

RAHA-ARVALLA SUURET SETELIT OOPPERA

JA

KLAUSKURKI Päävoitot:

Bulevardi2

4 250000,

60000,

15000,

15000,

15000,

Joka

viides arpa voittaa!

Arvan hinta20,—

Arvonta kuukauden 15

.

päivänä

(27)

Asiantuntevat arvostelut taidetapahtumista

esittää johtava kulttuurilehti UUSI SUOMI

Eläkevakuutusasianne hoitaamaansuurin eläkevakuutusyhtiö

ILMARINEN

Eerikinkatu41, 00180,Hki 18 puh.

640921

(28)

BALLERINA SHOP Tanssijoidenomaerikoisliike Fredrikink. 30 (läh.Oopperaa)

puh.

640

050 omist. Eva Hemming

Varvastossuja Harjoitustossuja

Varvassuojia Verkkotrikoita

Tukihousuja Strutsin sulkia Nauhoja,paljetteja

Kreppitrikoita Äänilevyjä (koulumusiikkia)

Harjoituspukuja Balettipukuja

Tutu-pukuja Paljettinauhaa Ommeltavia peilikiviä ym.

SÄÄSTÖPANKKIEN

KESKUS-OSAKE-PANKKI erilainen liikepankki Aleksin ja Mikon kulmassa

(29)

VAIN VIISIPIENTÄ MINUUTTIATÄÄLTÄ

MARSKIIN.

Ravintola auki klo 11.00

oi

M-Club klo 21.00

03 Rattoisaaillanjatkoa!

Hotelli Marski Mannerheimintie 10

Puh.641717

RIVOLIIN,NAAPURIIN!

RIVOLI CHERI onranskalaisravintola, missäruoka tehdäänrakkaudella

ja viini virtaa iloisemmin kuin koskaanennen.

KALARIVOLI onravintola todelliselle

kalan ystävälle.

Kaikkea silakasta simpukkaan jamuikusta mustekalaan.

PIZZERIA RIVOLI tarjoaa tulisen kuumat pizzat

suoraanuunista.

Parempia etsaaItaliassakaan.

Albertinkatu38,puh.

643

455

(30)

SKKOy1973

ENSI-ILLAT

NÄYTÄNTÖKAUDELLA 1973—74

30. 8. Einojuhani Rautavaara:

Apollo ja

Marsyas Kantaesitys

11.

10. Giuseppe Verdi:

Trubaduuri

22. 11.

Leevi Madetoja:

Pohjalaisia 16.

1.

Lars-Johan Werle:

Resan (Matka) 6.

2.

Balettiensi-ilta:

Uusia suomalaisia koreo- grafioita elektroniseen

ja

kamarimusiikkiin

13. 3. Modest Mussorgski:

Sorotsintsin

markkinat 10.

4.

Balettiensi-ilta

Jean Sibelius

Myrsky ja

Scaramouche

17. 5.

LeosJandcek

Aus dem Totenhaus (Kuolleesta talosta)

(31)

Taideasiantuntijanne Oopperan.

Operetin.

Teatterin.

Musiikin.

Kirjallisuuden.

Maalaustaiteen.

Baletin.

Kuvanveiston.

Modernin tanssin.

Elokuvan.

Koko elävän taiteen.

HELSINGIN SANOMAT

(32)

POHJALAISIA

Kolminäytöksinenooppera

Säveltänyt ja Artturi

Järviluoman

näytelmän pohjaltalibreton laatinut Leevi Madetoja

MusiikinjohtoJormaPanula,vier.

Ohjaus Ilkka Bäckman KuoronjohtoRaunoRännäli

Lavastus-ja pukuluonnokset Seppo Nurmimaa TanssitMarjoKuusela

Valaistus Gleb Schorin

Puvut valmistettuoopperan ompelimossaRitva Kokkosen johdolla Henkilöt:

ErkkiHarri,talollinen,vanginkuljettaja

.

. Matti Lehtinen MaijaLokka

MaijaHarri )

.

MaijaLokka

T .TT

.

) edellisen lapsia

JussiHarri Jorma Hynninen

AnttiHanka,nuori talollinen vanki

....

Eero Erkkilä

Kaappo, Harrin renki Kauko Väyrynen

Maiju Kuusoja

Kaisa )

. ... ...

TT

.

Maiju Kuusoia

,

\itsellisiä Harrissa Tr .

Salttu I Kalevi Koskinen

Salttu |

Liisa,sukulainen,palvelijana Harrissa

....

Raita Karpo

Vallesmanni HannuMalin

Herastuomari HannesKallio

Kriivari Vilho Vartiainen

Siltavouti Mikko Maijala

KarjanmaanKöystijtalollisenpoika,"häjy" Heikki Toivanen

1. Paimentytönääni CarolaLindroos

2.Paimentytön ääni Margot Enström

1. Kylänpoika RaunoKeltanen

2. Kylänpoika Erkki Mertanen

3. Kylänpoika

Juha

Eirto

Pikku-Häjy Väinö Mannonen

Kyläläisiä, "häjyjä", soittajia

(33)

LEEVI MADETOJAN POHJALAISIA

Oopperansynnynitalialaisuus jasenjatkuvan kehityksenkan- sainvälisyys ei ole estänyt sellaisten oopperateostensyntyä, joita nimitetään kansallisoopperoiksi. Ajallinen perspektiiviantaaerään selityksen: vuosisadan lopun kansallinen romantiikka toimonet

pienet kansakunnat mukaan eurooppalaiseen musiikinviljelyyn.

Oopperateostaeitietoisestiluoda ns.kansallisoopperaksi. Nimitys onkin epämääräinen jasovinnainen,aika ja käytäntösekä taiteel- lisetarvotluovat traditiot.

Suomenkielisenkansallisoopperan maineeseenontäydestä syystä kohonnut LeeviMadetojan (1887

1947) Pohjalaisia, jonkaensi- ilta oli Suomalaisessa Oopperassa syksyllä 1924.

Kun Leevi

Madetoja 1920-luvun alussa oli saanut valmiiksi kansalaissodan kauhujen aikana luodun suuren ja vaikuttavan IIsinfoniansa, ryhtyi häntoteuttamaanjokauan hautomaansa ajatusta oopperan säveltämisestä.

Ja

kutensäveltäjälleaina,sopivan tekstin löytämi- nen tuotti aluksi vaikeuksia. Hyljättyään useita suunnitelmia kiinnitti Madetoja huomionsa Artturi

Järviluoman

kansannäytel- määnPohjalaisia, joka jo puhenäyttämöllä,ainaseuranäyttämöitä myöten,olisaavuttanutmenestyksen vuodesta 1914lähtien. Tiet- tävästi myösToivo Kuula oli harkinnut näytelmän oopperaksi säveltämistä.

Sellaisenaan ei näytelmää tietysti voitu oopperalibrettona käyt- tää, tarvittiin tekstin uusi dramaturginen rakenne tiivistyksineen.

Mutta Madetoja pohjoispohjalaisenakin tunsi aiheenitselleen lä- heiseksi ja hänellä oli näyttämösäveltäjän vaistoa libreton laatimi- seen.Säveltäjähänonperusluonteeltaan lyyrikko,muttatarvitta- essahänelläonmyösdramaattista iskevyyttä,voimaa, jopa jäyhää huumoriakin. Luonnonläheisyys ja luonnontunnelmien herkkä maalailu yhtyy hänelläkontemplatiivisella tavalla syväin sisäisiin tuntoihin. Pohjalaistenkolmannennäytöksenalkuun sijoittamansa Liisan ja

Jussin

duetonsanatkirjoitti Madetoja itse.Muttalyyri- nenaines ei ole oopperan todellisenaperustanaoleva tyylipiirre.

Varsinkinkolmas näytösonrealistisuudessaanns.kansallista väris- miä, edelleenkin elävää musiikkiteatteria. Kansansävelmien käy- töstäjohtoaiheinaonMadetojaa sekä kiitetty ettämoitittu.

Joskus

tuleeMadetojanomamelodiikka niin lähelläkansansävelmää,että eroatuskin voi huomata. Toisen näytöksen "hypyissä"onluonnol- lisestiomaaitoutensa,muttaoopperanmusiikin etnografinenosuus onsittenkinenemmäntapahtumiin ja lavastukseen liittyvää taus- tatekijää, draaman kehittely ja henkilöiden psykologinen kuvaus onsäveltäjällä aina ensisijaisessaasemassa.

Tauno Pylkkänen

(34)

POHJALAISIA

/ näytös.Maija on yksinään Harrin tuvassa.Hän ontullut herätyk- seen, "körttiläiseksi",surressaansulhastaan Hangan Anttia, joka ontut-

kintavankinaVaasan vankilassa. Anttionnäet tullutkiivastuksissaan puu- kottaneeksierästä pitäjäläistä.Harrintalon tomera piikaKaisakeskeyttää Maijan mietiskelyt. Hän toteaa, että entisen vallesmannin aikana ei Anttia oltaisivietyvankilaan,uusi ei tunnepitäjän tapoja jatottumuksia,tahtoo vain ruoskalla pitää kuria.

Antti saapuu vanginpuvussa saattajineen.Jussi, talon nuori isäntä ei pidä siitä,että Maijanyt vältteleesulhastaan, vaan järjestää asiat niin, että Maija ja Anttisaavatkahden kesken kohdata toisensa. Antti järkyttyy kuullessaan,että Maija onkääntynyt "körttiläiseksi",mutta pysyy itse jyrkkänä jakatumattakannallaan. MuittenruokaillessaSalttujaKaappo käyttävät tilaisuutta hyväkseen jaottavat muutaman naukun Saltun viina- pullosta.Molemmathumaltuvat kerrassaan jaryhtyvät kehuskelemaan omia urotekojaan. Muutkin saapuvat tupaan ja vanha Harri saa edellisestä aiheentodeta,miten aikaonpahajuopotteluineen jatappeluineen.Uusi vallesmanni ei ruoskallapystypohjalaista mieltätaltuttamaan.

Vallesmanni saapuu yllättäen Harrin taloon. Hän haluaa Antin vanki- passin.KunJussi senhänelle ojentaa lakkipäässä,lyö vallesmanni ruos- kallaan lakin Jussinpäästä. Jussitempaa ruoskan vallesmanniltaja tait-

taasen. Vallesmannista hänonnytsaanut kohtalokkaan vihamiehen.

// näytös.Paimentyttöjen huhuilu ja kylän poikienlaulu kantautuvat kaukaa Harrin talonpihalle.Liisanja Kaisankeskustelustakäyilmi, että Liisa onsalaisesti rakastunut Jussiin,mutta Kaisa suhtautuu epäröiden heidän yhteiseen tulevaisuuteensa sillä "susi koiran,renkipiian". Maija odottaaAnttia käräjiltä saapuvaksi;hän ottaa esille Antinkihlat, aikoo pukeaneyllensäilahduttaaksensaAnttia. Mutta samalla hänmuistaaole- vansa"herännyt" ja riisuu kihlat liian maailmallisina. TästäeiJussipidä, sillä odotetaanAntin vapauttamistajailoistajuhlaa. Kun Liisa jaJussi

kohtaavat kahden keskentoisensa,herää heissä tietoiseksi molemmissasa- laisestikytenyttunne:he rakastavat toisiansa. Kun Antti saapuu käräjiltä, tuohänmukanaanpettymyksen viestin: hän joutuu uudestaan vankilaan.

Mutta kylän väkionkutsuttu tansseihinja niin tanssitaan polskaaja valssia, yhdytään laulamaan tunnelmallinen kansanlaulukin. Kun Maija onkuullut Antinkohtalosta,hänessä onkypsynytpäätös:Antin on paet-

tava.Anttiepäröi,muttalopultasuostuusiihen, että Maijaauttaa häntä pakenemaan.Harrin talossapidettävät "hypyt" keskeyttää "häjyjen" tulo Karjanmaan Kyöstin johdolla. Syntyy tappelu ja Jussi voittaa painissa

Kyöstin. Kyöstitoteaareilusti hävinneenä,ettäJussion nyt"maakunnan lukko"."Häjyt"poistuvat.Tällävälinonhuomattu, etteiAnttianäymis- säänja vihdoinselviääHarrin väelle totuus:Anttionkarannut.

///näytös.Anttiaonoltu etsimässä kokoyö.Jussionsynkällämielellä

ja Liisa koettaahäntälohduttaa. Muttaarmoton totuus onedessä: valles- manni tulee Harrin taloonpitämään kuulustelua.Viinaanmeneväkriivari onhänen miehiään,herastuomari ja siltavouti suoraselkäisiä pohjalaisia.

Kuulusteluapitäessään vallesmannilla onvainyksipäämäärä,hän tahtoo osoittaaJussinAntin karkuunauttajaksi.Jussiei voitunnustaa auttaneen- saAnttiakarkaamaan,muttavallesmannimääräähänetkuitenkinvangitta- vaksija kuljetettavaksi sivukamariin. Siellä hänpiiskallauhaten aikoosaa- daJussin tunnustamaan.Mutta kamarissa syntyykintappelu,vaikkaJussi

onkinkäsiraudoissa.Raivoisanahänsyöksyytupaan:Vallesmannionhäntä piiskallalyönyt.Sitä eipohjalainen mies voisietää,Jussimurtaakahleen-

(35)

saja kun vallesmanni uhkaa häntäpistoolilla,vetää Jussipuukontupes-

taan.Vallesmanni ampuu kaksi kertaapäin Jussia,mutta tällä onvielä voimaa surmatakseenpuukollaanvallesmannin,joka kohta kuolee.Liian myöhään kiirehtää Maija tunnustamaan, että hänonauttanutAntinpake- nemaan. Vallesmannin kuula onosunut Jussiin, eikä hänelläole enää

monta hetkeäjäljellä. Hän ehtii kuitenkinjättää jäähyväiset Liisalle ja näynomaisestitodeta:"Nään kansankulkevanvapaana, kirkkain otsin! Se kansa ei koskaannöyrryorjan ruoskaa tottelemahan!"

ÖSTERBOTTNINGAR

Akt I.Hangäs-Antti, en hetlevrad österbottning, har knivhuggit en

sockenbo och sitter nu som undersökningsfänge i Vasa fängelse. Hans fästmöMaijaharisorghärövervänt sigtilipietismen.Bybornaärupp- bragta överdennyalänsmannen, som utan attkanna tili folkets seder och bruk, mcd väld söker utövadisciplin. Iklädd fängdräkt anländer

Anttibesök.Gärdens unga husbonde Jussi ordnar att Maija och

Antti far träffas ienrum.Under detatt deövrigaäter, tar drängarna frambrännvinspluntan ochberusarsig tilidengrad attdengamleHarri fartillfälleattkonstaterahur tidenärfullavdryckenskap och slagsmäl.

Dennyalänsmannen har inteensmcdtillhjälp avpiskanförmätttämja österbottningarnas häftiga lynne. Överraskande anländer länsmannen tili Harrisgärd. Han fordrar att seAnttis fängpass. DaJussiutan att ta avsigmössanslängerpassetatmakthavaren,slär denne honommcdpiskan iansiktetattmössanfaller av.Jussisvararmcdatt rycka tili sigpiskan som han bryter sönder. Den uppständna konflikten kommer att bli ödsediger för dem bägge.

Akt 11. gärdsplanen yppar Liisa för Kaisa att hon är hemligt förälskadiJussiochnärdetväungamöts,visar desigatthermeskänslor

ärbesvarade.Maija väntarAnttihemfrän tinget,menhankommer mcd det träkliga budskapetatt hanmäste tillbaka tili fängelset igen. Inom Maijamognar ettbeslutatt Anttimäste fly. Han tvekarmensamtycker närhonerbjuder sigatthjälpa honom. Under tidenharbyborna samlats garden föratt dansa ochsjunga.Plötsligt avbryts dansen avettbyalag ungaman,vilka utmanartili slagsmäl. Förstnärbräkmakarna avlägsnat sig upptäckerde närvarandeattAntti under tiden harflytt.

Akt 111. Helabynhar värituteochsökt efterAnttimenutanresultat.

Länsmannen görgällande att Jussi väritbehjälplig vid flykten och ger order omatt han skall fängslas. Man sätter handklovar honomoch för in honom iensidokammare därlänsmannenför andra gängenan-

vänderpiskan. Utomsigav raseribryterJussisönder handklovarna och da länsmannen hotar mcdpistolendrar denungaösterbottningenkniven.

Tväskott smällermeninnan dendödligtsäradeJussi faller tili marken stöter han kniven ilänsmannens bröst.

SKK

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiede- kunnan Vuoden viestijä -palkintoa vastaanotta- massa tutkijat Maija Toi- vakka, Aapeli Leminen, Antti

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Erovuorossa olivat professorit Paavo Okko ja Matti Viren, johtaja Jussi Mustonen (nykyisin TT:stä) sekä Antti Suvanto

III vyöhyk- keellä Antti on tuottanut satoa enemmän kuin Salten, Kalevi tai Benfesta.. IV vyöhykkeellä Antin satotaso on ollut 8-9 % korkeampi kuin Kalevin ja Benfestan

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja

Thanks also to the Editors-in-Chief of COLLeGIUM Sari Kivistö (again) and Turo-Kimmo Lehtonen, and to Managing Editors Antti Sadinmaa and

Näistä syistä verifiointiautomaatteja on aina käytetty myös analyysin välinei- nä: automaatille on esitetty järjestelmän toimintaa koskevia kysymyksiä sitä mu- kaa kuin

ƒ ƒ harvoin voidaan proteesi poistaa ja laittaa uusi harvoin voidaan proteesi poistaa ja laittaa uusi samassa leikkauksessa = yksivaiheinen revisio samassa leikkauksessa