• Ei tuloksia

Uusia avauksia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Uusia avauksia näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Tahiti 1/2018 | Pääkirjoitus| Anna-Maria Wiljanen: Uusia avauksia 3

Uusia avauksia

Anna-Maria Wiljanen

pääkirjoitus

Uudenvuodenlupaukset  kuuluvat  olennaise- na  osana  loppuvuoteen.  Kuulun  niihin,  joiden  lupauksiin  kuuluvat  vuoden  aikana  lukematta  jääneiden  taidehistorian  uutuuskirjojen,  Suo- men  taiteen  historian  klassikoiden  ja  muun  omalle tutkimukselle olennaisen tutkimuskirjal- lisuuden  lukeminen  joulupyhien  aikana.  Tänä  vuonna tilanne on toinen. Tämän lehden ilmes- tyessä olen jo muuttanut uuteen kotikaupunkii- ni Tokioon, jossa aloitan Suomen Japanin ins- tituutin johtajana tammikuun alussa. Instituutin  tehtävänä  on  edistää  Suomen  ja  Japanin  vä- listä  yhteistyötä  tieteen,  kulttuurin  ja  ylimmän  opetuksen  alueilla,  joten  joulunpyhien  lukemi- seni tulisi varmasti keskittymään lähinnä japa- nilaista  kulttuuria  ulkomaalaisille  -tyyppiseen  kirjallisuuteen.

Suomen  Japanin  instituutin  perustamises- ta  tulee  2018  kuluneeksi  20  vuotta.  Instituutti 

on  pyrkinyt  koko  olemassaolonsa  ajan  seu- raamaan  suomalaisessa  ja  japanilaisessa  yhteiskunnassa  tapahtuvaa  muutosta  ja  ra- kentamaan  verkostoja,  joiden  avulla  on  voitu  toteuttaa asiantuntijavierailuja, yliopistojen vä- lisiä  yhteistyötä,  näyttelyitä,  tapahtumia  sekä  kattavaa taiteilijaresidenssiohjelmaa. 

Juhlavuoden  ohjelmaan  sisältyy  runsaasti  uusia  avauksia,  jotka  näkyvät  eri  tavoin  insti- tuutin  toiminnassa.  Ensimmäinen  konkreetti- nen  uusi  avaus  ovat  instituutin  uudet  verkko- sivut, jotka avataan tammikuun lopulla. Niiden  suunnittelussa on kiinnitetty erityisesti huomio- ta  tiedonhaun  helppouteen  ja  saavutettavuu- teen,  mutta  ei  ilman  substanssia.  Radiouuti- sissa 15.12.2017 kerrottiin, kuinka hyvä maine  Suomella on Japanissa ja kuinka paljon meillä  on  annettavaa  asukasluvultaan  (127  miljoo- naa)  maailman  kymmenenneksi  suurimmalle  yhteiskunnalle,  olipa  sitten  kyse  metsäteolli- suudesta,  geriatriasta,  neuvolatoiminnasta  tai 

taidehistoriasta. Suomi kiinnostaa japanilaisia,  joten hyvä maine ja suuri kiinnostus kannattaa  hyödyntää, vaikka kilpailu on kovaa.  

Ateneumin  taidemuseon  järjestämä  Helene  Schjerfbeckin  kiertonäyttely  Japanissa  2015–

2016 oli todellinen uusi avaus, joka toi suomalaisen  taiteen historian Tokiossa mutta myös Sendaissa,  Hiroshimassa  ja  Hayamassa  asuvien  taiteenystä- vien  nähtäville.  Näyttely  osoitti,  että  suomalaisel- le taiteelle on vankka kannattajakunta Japanissa. 

Myös  Suomessa  on  kiinnostus  japanilaiseen  tai- teeseen  ja  siihen,  miten  Japanin  vaikutus  näkyy  suomalaisten  taiteilijoiden  teoksissa.  Tästä  esi- merkkinä  Ateneumin  taidemuseon  järjestämä  Ja- panomania pohjoismaisessa taiteessa 1875–1918  -näyttely, jossa esiteltiin suomalaisyleisölle, miten  1850-luvun lopulla Japanin avautumisen myötä he- rännyt kiinnostus japanilaiseen taiteeseen ja kult- tuuriin inspiroi pohjoismaisia eri alojen taiteilijoita. 

Japanilaisten kiinnostus ei kohdistu ainoastaan  kuvataiteeseen  vaan  myös  arkkitehtuuriin,  muo-

(2)

Tahiti 1/2018 | Pääkirjoitus | Anna-Maria Wiljanen: Uusia avauksia 4

toiluun, muotiin, keramiikkaan, tanssiin, musiikkiin  ja... no, lähes kaikkeen. Mistä tämä johtuu? Ehkä- pä  siitä,  että  sekä  japanilaisia  että  suomalaisia  yhdistää  viehätys  ja  pyrkimys  minimalistiseen  muotokieleen, funktionaalisuuteen, maanlähei- syyteen  ja  ylipäänsä  kestävään  kauneuteen,  josta  esimerkkinä  mainittakoon  japanilaisten  hirsitalobuumi.

Instituutin  20-vuotisjuhlavuoden  jälkeen  on  toisen  juhlavuoden  vuoro,  kun  vuonna  2019  Suomen  ja  Japanin  diplomaattisuhteiden  sol- mimisesta tulee kuluneeksi 100 vuotta. Uudet  avaukset  tulevat  siis  jatkumaan,  mutta  mistä  ideat  niiden  keksimiseen  ja  toteuttamiseen? 

Suomen taiteen historian koko kaaresta ja sen  yhdistämisestä  uuteen  luovuuteen,  yllättäviin  vastakohtiin sekä poikkitieteellisyyteen. Uskon,  että kun edelliseen lisätään vielä eri yleisöjen  osallistaminen, on menestys taattu.

Näyttää  siltä,  että  joulunpyhieni  lukemiseni  koostuu kuitenkin (kuten aikaisempinakin vuo- sina) Suomen taiteen historian perusteoksista.

Tämä  Tahitin  numero  tarjoaa  herkullisen  kattauksen referee-artikkeleita. Leena Valkea- pään artikkelissa käsitellään Suomen Muinais- muistoyhdistyksen  taidehistorialliset  tutkimus- retkiä Suomessa vuosina 1871–1902, kun taas  Seppo  Sivosen  artikkeli  käsittelee  Fagervikin 

kiinalaisen huvimajaa maiseman, maun ja mat- kan  käsitteiden  kautta,  Roni  Grénin  artikkeli  avaa Emmauel Frémiet’n objektivismia ja Anna  Logrénin  artikkelissa  perehdytään  puolestaan  kuvanveistäjä Eva Ryynäsen julkisuuskuvaan. 

Kentältä ja arkistosta -osiossa Satu Kähkönen  pureutuu muotoilukritiikkiin ja sen tarpeellisuu- teen  artikkelissaan  Mitä  muotoilukritiikki  on  ja  mihin  sitä  tarvitaan?:  Saksan  muotoiluhisto- riayhdistyksen  Design  Criticism  –konferenssi  HfG Offenbachissa 19. –20.5.2017. Tämänker- taisen  Tahiti-lehden  kruunaa  Altti  Kuusamon  puheenvuoro:  Käytännön  teoriapitoisuudesta: 

Emeritusprofessorin teoriatestamentti, joka vie  taatusti  mukanaan...ja  tarjoaa  lukijoille  uusia  avauksia!

Suurkiitos  kaikille  kirjoittajille,  referee-arvi- oitsijoille sekä Tahitin toimituskunnalle!

Antoisia lukuhetkiä!

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jarva käsittelee tutkimuksessaan sitä, miten suomen murteiden venäläisperäinen sanasto sulautuu kielessä entuudestaan ole- Vesa Jarva Venäläisperäisyys ja ekspressiivisyys

Lyhytaikaisten ryhmään kuuluvat olivat tulleet Suomeen väliaikaisesti, kun taas pitkäaikaisten ryhmään kuuluvat olivat tulleet Suomeen yleensä rakkauden ”perässä” ja heidän

Tässä maisemassa navigoidakseen opiskelijat tarvitsevat sekä laajaa että syvää viestintä- ja kieliosaamista, johon kuuluvat keskeisenä osana myös oppimisen taidot.. Samaa

Uusia avauksia etsittiin erityisesti suomenkielisen ja ruotsinkielisen kirjallisuuden yhteyksiin, rinnakkaisuuksiin ja eroihin, periodisaation kysy- myksiin sekä

Teleologinen käänne tarkoittaa Bridgesin tulkinnassa sitä, että poliittinen moraali ja kansalaisen asema nähdään olennaise- na ja jopa tärkeimpänä osana ihmisten hyvää

Oppilaitoksella on velvollisuus antaa asiallista tietoa ja turvata opiskelijan työympäristö jo koulu- tuksen aikana. Tämä tukee elinikäisen oppimisen avaintaitoja, joihin

Muut Espanjalle kuuluvat maat ja alueet, joita ei ole maa-ja alueluettelossa erikseen mainittu, kuuluvat Maa, jota ei ole erikseen mainittu -ryhmään. Georgia: Georgiaan

Opettajan pedagogisiin opintoihin kuuluvat opinnot (25 op) osana kasvatustieteen maisterin tutkintoa sekä englanninkielinen opetus Varhaiskasvatuksen maisteriohjelmassa ..3.