• Ei tuloksia

Antiikin askeesi ja itsestä huolehtimisen etiikka näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Antiikin askeesi ja itsestä huolehtimisen etiikka näkymä"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

T&E 1/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

MICHEL FOUCAULT: L’Her- méneutique du sujet – Cours au Collège de France 1981–

1982. Gallimard ja Seuil, Pa- ris 2001.

MICHEL FOUCAULT: The Her- meneutics of the Subject – Lectures at the Collège de France 1981–1982. Palgrave Macmillan, New York 2005.

Michel Foucault’n tuotantoon ilmestyi sen loppuvaiheessa uusi aihepiiri: antiikki. Filo- sofisten, kaunokirjallisten ja lääketieteellisten tekstien kaut- ta hän tutki etenkin antiikin sukupuolietiikkaa sekä filo- sofian harjoittamisen käytän- töjä. Foucault korosti myös antiikin filosofian merkitystä omalle ajattelulleen. “Subjek- tin hermeneutiikka” (L’Her- méneutique du sujet) esit- telee sekä Foucault’n antiikin tulkintojen metodia ja sisäl- töä että hänen omaa myö- häisfilosofiaansa, joka kehit- tyi vuoropuhelussa antiikin tekstien kanssa.

“Subjektin hermeneutiikka”

on luentosarja, jonka Fou- cault piti Collège de Frances- sa 1981–1982. Foucault, jon- ka oppituoli oli hänen omas- ta toivomuksestaan nimetty

“ajattelujärjestelmien histori- aksi”, luennoi Collège de Fran- cessa vuodesta 1971 kuolin- vuoteensa 1984 asti. Viime vuosina näitä luentosarjoja on sekä julkaistu ranskaksi että käännetty englanniksi. “Sub- jektin hermeneutiikka” on en- simmäinen ja toistaiseksi ai- noa julkaistu antiikkia käsit- televä luentosarja. Collège de Francen luennoilla opettajien odotettiin käsittelevän käyn- nissä olevaa tutkimustaan eli

“tiedettä luomassa itseään”.

Luennoidessaan antiikin teks- teistä Foucault esitteli omaa filosofista työtään, joka hä- nen myöhäisfilosofiassaan suu- rimmaksi osaksi koostui hä-

nen antiikintutkimuksistaan.

Foucault korostaa “Subjek- tin hermeneutiikassa”, kuten myös monissa 80-luvun artik- keleissaan ja haastatteluissaan, olevansa kiinnostunut ennen kaikkea totuuden ja subjektin välisestä suhteesta sen erilai- sissa historiallisissa muodois- sa. “Subjektin hermeneutiikas- sa” hän tutkii tätä suhdetta antiikin filosofiassa, jota hänen mukaansa luonnehti pyrkimys itsestä huolehtimiseen (epime- leia heautou). Foucault’n mu- kaan kyseessä on “tietty tapa tarkastella asioita, kohdata maailma, toimia [...]. Epime- leia heautou on asenne: suh- teessa itseen, suhteessa toi- siin ja suhteessa maailmaan.

[...] Epimeleia heautou merkit- see aina myös tiettyjä toimia, joissa itse harjoittaa, muok- kaa, puhdistaa, muuttaa ja muotoilee itseään.” (LHS 12–

13; HS 10–11.)1

Foucault väittää, että itsestä huolehtiminen määritti filo- sofiaa kautta antiikin, mutta etenkin hellenistis-roomalaises- sa ajattelussa se muodostui erityiseksi kulttuuriseksi ilmiök- si ja tapahtumaksi (événement), joka ei ole kiinnostava ainoas- taan aatehistoriallisena aika- kautena vaan merkittävänä vaiheena historiassa, jossa län- simainen subjekti on muo- dostunut. Hän esittää: “Näh- däkseni kaikessa ajattelun his- toriassa on panoksena, haas- teena nimenomaan tavoittaa hetki, jolloin [...] kulttuurinen ilmiö on tosiasiallisesti synty- nyt ajattelun historiaan, rat- kaiseva hetki, jolla on yhä merkitystä nykyiselle subjek- tina olemisen tavallemme.”

(LHS 11; HS 9.)

Foucault soveltaa antiikin tekstien tulkintaan aiemmis- sa teoksissaan muotoilemiaan käsitteitä ja menetelmiä. Pa- luu antiikkiin on osa subjek- tin genealogiaa, jonka hän

ajattelunsa myöhäisvaihees- sa ilmoitti tutkimuskohteek- seen. Subjektin genealogia on historiallista tutkimusta sii- tä, kuinka tietyn aikakauden käsitykset, käytännöt, valta- suhteet ja totuudet myös tuot- tavat tietynlaisia subjekteja.

Esimerkiksi seksuaalisuut- ta säätelevät ja ohjaavat yh- teiskunnalliset käytännöt vai- kuttavat ihmisen kokemuk- seen itsestään seksuaalisena subjektina ja tietynlaisen sek- suaali-identiteetin kantajana.

Foucault ei lue antiikin teksteistä mielenfilosofista teo- riaa, vaan käytäntöjä, joilla omana aikanaan on tosiasial- lisesti vaikutettu subjektiu- den muotoihin. Foucault tar- kastelee antiikin filosofista as- keesia (askesis), jota hän käsit- telee itsetekniikoiden (techni- ques de soi), itsekäytäntöjen (pratiques de soi) tai aikalais- taan, antiikintutkija Pierre Ha- dot’ta seuraten henkisten har- joitusten (exercices spiritu- els) käsitteiden avulla. Tällai- sia tekniikoita olivat erilaiset filosofiset elämäntavat, mie- tiskelyharjoitukset ja muut fi- losofiset menetelmät, joiden tavoitteena oli filosofisten op- pien sisäistäminen siten, että ne muodostuvat osaksi har- joittajansa ajattelu- ja elämän- tapaa. Sokrateen henkilöhah- mo toimii esimerkkinä elämän- taidon opettajasta, joka ei luen- noinut puhekumppaneilleen fi- losofisia dogmeja, vaan ky- selymenetelmänsä avulla yritti auttaa heitä tutkimaan omia ajattelutapojaan ja uskomuk- siaan. Hellenistis-roomalaisen kauden filosofiakoulut mark- kinoivat itseään terapioina, jotka auttaisivat harjoittajiaan tavoittelemaan onnellista ja tasapainoista elämää.

Eräs antiikintutkimuksen kannalta merkittävä puoli Foucault’n tulkinnassa on juuri huomion kiinnittäminen

(2)

käytäntöihin ja harjoituksiin.

Hän analysoi antiikin filosofioi- ta etenkin siitä näkökulmasta, kuinka filosofiset käsitykset pantiin käytäntöön erilaisissa harjoituksissa (stoalaisessa as- keesissa) tai oppilaan ja opet- tajan välisessä eroottisessa suh- teessa (Sokrates ja Alkibiades).

Foucault tarkastelee “Subjek- tin hermeneutiikassa” itsestä huolehtimisen aihepiiriä kol- messa eri muodossa, jotka si- joittuvat ajallisesti Kreikan klas- siselta kaudelta varhaiskeski- ajalle. Sokrateen ja Platonin filosofia, hellenistis-roomalai- set filosofikoulut ja varhainen kristillinen kulttuuri edustavat Foucault’n mukaan kolmea eri- laista järjestelmää, joissa ihmi- siä opastettiin erilaisin keinoin muokkaamaan itseään ja huo- lehtimaan sielustaan. On sel- vää, ettei näiden kolmen kau- den väliin sijoittuvissa kään- teissä ole kyse kronologisista siirtymistä, sillä esimerkiksi hel- lenistis-roomalaiset ja varhais- kristilliset ajattelijat toimivat osit- tain samaan aikaan ja vaikutti- vat myös toisiinsa. Foucault tarkastelee siirtymiä erilaisista ajattelujärjestelmistä ja hengel- lisyyden käytännöistä toisiin sekä niihin liittyviä erilaisia tapoja sitoa yhteen subjekti ja totuus. Analyysi tuo esiin kään- nöksiä ja suunnanmuutoksia, mutta myös jatkuvuuksia ja uudelleentulkintoja. Foucault tarkastelee eri itsestä huolehti- misen muotoja suhteessa ruu- miista huolehtimiseen ja lää- ketieteeseen (dietetiikka), hal- litsemiseen ja poliittisiin roo- leihin (ekonomiikka) sekä rak- kauteen ja sukupuolielämään (erotiikka). Tämä näkökulma muodostaa yhtymäkohdan Nau- tintojen käyttöön ja Huoleen itsestä (Seksuaalisuuden his- torian osat II ja III), joissa Foucault tarkasteli antiikin su- kupuolietiikkaa näiden aihe- alueiden kautta.

R RR

RRA K K A U SA K K A U SA K K A U SA K K A U SA K K A U S T I E N ÄT I E N ÄT I E N ÄT I E N ÄT I E N Ä I T S E T I E T O O N I T S E T I E T O O N I T S E T I E T O O N I T S E T I E T O O N I T S E T I E T O O N D I A L O G I S S A D I A L O G I S S A D I A L O G I S S A D I A L O G I S S A D I A L O G I S S A A

AA A

AL K I B I A D E SL K I B I A D E SL K I B I A D E SL K I B I A D E SL K I B I A D E S I I I I I

Foucault keskittää tarkastelun- sa klassisen Kreikan itsestä huolehtimisen filosofiasta lä- hinnä pitkään analyysiin Alki- biades I -dialogista. Dialogi sisältyy Platonin korpukseen mutta monet tutkijat pitävät sitä epäperäisenä. Uusplato- nisteille Alkibiades oli tärkeä dialogi, josta Platonin filoso- fian opiskelu kuului aloittaa.

Foucault’lle Alkibiadeen ja Sok- rateen vuoropuhelu edustaa esimerkillistä itsestä huolehti- misen filosofian oppituntia.

Dialogissa Alkibiades ku- vaillaan komeaksi nuoreksi mieheksi, jolla on kunnianhi- moiset aikeet mennä mukaan politiikkaan. Ajautuminen kes- kusteluun Sokrateen kanssa kui- tenkin osoittaa, ettei Alkibiadeella ole aavistustakaan niistä asioista, joista hän oli menossa puhu- maan Ateenan kansankokouk- seen – esimerkkinä voidaan mai- nita oikeudenmukaisuus. Alkibia- des huomaa omien mielipi- teidensä ja uskomustensa ole- van ristiriitaisia: hän oli kuvi- tellut tietävänsä, mitä tarkoit- tavat oikeudenmukainen, hyvä ja hyödyllinen, mutta ei to- dellisuudessa tiennytkään. Kun Alkibiadeen tietämättömyyden tila on käynyt ilmi, Sokrates kysyy: “No hyvä. Mitä sitten ajattelet itsestäsi? Aiotko py- syä sellaisena kuin olet, vai haluatko ryhtyä johonkin?”

(119 a.)2 Se, mihin Alkibia- deen olisi ryhdyttävä, on nou- dattaa Delfoin oraakkelin käs- kyä “Tunne itsesi!” (gnôthi seauton) sekä alkaa kantaa huolta itsestään (epimeleia he- autou), jotta hän olisi valmis poliittiseen elämään.

Foucault’n tulkinta dialo- gista korostaa itsestä huoleh- timisen suhdetta itsetietoon,

kasvatukseen, erotiikkaan ja politiikkaan. Ensimmäinen ja laajin aihepiiri muodostuu dia- login kahden kehotuksen, it- sestä huolehtimisen ja itsen tuntemisen, välisen suhteen sekä dialogin minuuskäsityk- sen tarkastelusta. Foucault väit- tää, että vaikka dialogissa kes- kustellaan pitkään siitä, mitä itse on ja miten tieto siitä on mahdollista, käsky “tunne it- sesi!” asettuu perustavamman tavoitteen alaisuuteen. Fou- cault’n mukaan dialogin ensi- sijaisena sisältönä on osoittaa itsestä huolehtimisen tärkeys.

Jotta Alkibiades osaisi tule- vaisuudessa hallita muita, tu- lee hänen ensin kiinnittää huomiota omaan sieluntilaan- sa, tietämättömyyteensä ja ris- tiriitaisiin käsityksiinsä. Oman itsen työstäminen edellyttää itsetuntemusta. Sokrateen sa- noin: “Voimmeko siis kos- kaan tietää, mikä taito tekee meidät itsemme paremmiksi, ellemme tiedä, mitä me itse olemme?”, mihin Alkibiades vastaa: “Ei se ole mahdollis- ta.” (128 e–129a.)

Mutta mihin viittaa käskyn

“Tunne itsesi!” persoonapro- nomini heauton? Minuuden filosofisen ongelman esiin nos- taminen on antiikin filosofian tutkimuksen kannalta kiinnos- tava teema “Subjektin herme- neutiikassa”. Foucault paneu- tuu dialogin kohtaan, jossa Sokrates ja Alkibiades sel- vittävät itsen ja itselle kuulu- van eroa. Sokrates kysyy:

“Mutta sanopa, kenelle sinä nyt puhut? Minulleko?”, jo- hon Alkibiades vastaa: “Si- nulle” (129 b). Tämän jälkeen keskustelijat toteavat, että pu- huja on eri asia kuin käyt- tämänsä sanat ja että ylipään- sä ihminen itse on eri asia kuin se, mitä hän käyttää tai mikä hänelle kuuluu, kuten sanat, vaatteet tai rahat. Myös ruumis on jotakin ihmiselle

(3)

T&E 1/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

kuuluvaa, käytettävä väline, eikä siis ihminen itse (129 a–e).

Foucault tulkitsee, että avain dialogin minuuskäsitykseen löytyy verbistä “käyttää” (khra- omai). Minuus samastuu dia- logissa sieluun, mutta ei sie- luun substanssina vaan sub- jektina, toimijana, joka käyt- tää ruumista. Minuus tulee tällöin Foucault’n mukaan mer- kitsemään yksilön toimintata- poja ja suhtautumista itseen- sä, vartaloonsa, toisiin ihmi- siin ja maailmaan ylipäänsä.

Huoli itsestä eroaa näin ollen muista tiedon aloista, kuten lääkintätaidosta, taloudenhoi- dosta ja ruumiillisesta rak- kaudesta, koska ne keskitty- vät vain ihmiselle kuuluvaan, eivät ihmiseen itseensä. Ku- ten Epiktetos toteaa, kun Sok- rates kehottaa Alkibiadesta:

“Koeta nyt siis olla niin kau- nis kuin mahdollista”, ja Alki- biades lupaa sitä yrittää (131 d), ei tämä tarkoita, että Alki- biadeen tulisi “kammata ki- haransa ja nyppiä säärikar- vansa”3 – nuorukainenhan ku- vailtiin dialogissa muutenkin esimerkillisen komeaksi. It- sestä huolehtimisen tavoittee- na on tehdä meistä kauniita sen kautta, että tulemme mah- dollisimman hyviksi toimin- nan subjekteiksi.

Toinen Foucault’n Alkibi- ades-tulkinnan keskeinen ai- hepiiri on kasvatus. Dialogis- sa osoitetaan Alkibiadeen kas- vattajien ja huoltajien kelvot- tomuus, sillä hehän ovat an- taneet oppilaansa ajautua on- nettomaan tietämättömyyden tilaansa. Samalla osoitetaan Alkibiadeen olevan oikean- laisen kasvatuksen tarpeessa.

Foucault painottaa toisen roo- lin merkitystä itsestä huoleh- timisen etiikassa: Alkibiades ei voi tulla hyväksi ihmiseksi yksin. Sokrates esittää asian silmämetaforan avulla. Silmä- hän ei voi katsella suoraan

itseään vaan se tarvitsee tätä varten peilin. Sokrateen mu- kaan paras peili on sellainen, joka on samanlainen kuin asia, jota se heijastaa – tässä tapauksessa siis toinen silmä.

Kuten itseään voi katsoa sil- miin toisen silmien kautta, sielu näkee itsensä parhaiten toisen sielun kautta, ja ni- menomaan katsomalla sielun korkeinta osaa eli viisautta.

(130 c – 131 a.) Oppiakseen tuntemaan itsensä Alkibiades tarvitsee filosofin, viisauden rakastajan, joka välittää hä- nen sielustaan ja tarjoaa pei- lin sielun kaunistamisen tar- peisiin.

Tästä päästään Foucault’n tulkinnan kolmanteen pää- kohtaan: erotiikkaan. Fou- cault’n mukaan Sokrates on erityisasemassa Alkibiadeen henkisessä kasvatuksessa ni- menomaan tämän rakastaja- na. Siinä missä Alkibiadeen muut rakastajat, joita hänellä kerrotaan olleen suuri jouk- ko, olivat rakastaneet vain hänen ruumistaan, Sokrateen rakkaus ei kohdistu vain jo- honkin Alkibiadeelle kuulu- vaan vaan häneen itseensä.

Alkibiadeen eroottisen tee- man analyysin pohjalta Fou- cault esittää, että klassisessa Kreikassa pedagogiikka ja ero- tiikka kietoutuivat yhteen. Hel- lenistis-roomalaiseen kulttuu- riin siirryttäessä tapahtui kään- ne, jossa eroottiset suhteet erkanivat kasvatuksellisesta tehtävästä.

Neljäs Foucault’n painot- tama aihepiiri on politiikka.

Kuten Valtiossa, tässäkin dia- logissa ihminen samastetaan valtioon. Tämä käy ilmi Sok- rateen tärkeässä repliikissä:

“Ei siis pidä, rakas Alkibia- des, pyrkiä saattamaan itseään enempää kuin valtiotakaan tyrannin valtaan, vaan hy- veen hallittavaksi, jos halu- taan elää onnellisesti” (135

b). Alkibiades on itseaiheute- tussa orjuuden tilassa ja tästä tilasta eroon pääseminen on edellytys sekä hänen omalle onnellisuudelleen että hyveel- liselle valtion asioiden hoita- miselle. Foucault’n mukaan Alkibiadeessa itsestä huoleh- timisen etiikka pohjimmiltaan tähtääkin juuri poliittiseen elä- mään ja toisten hallitsemi- seen.

Dialogin lopussa Sokrates kertoo pelkäävänsä, että Atee- nan julkinen elämä lopulta sittenkin tempaa Alkibiadeen mukaansa, pois itsestä huo- lehtimisen elämäntavasta. His- torian valossa Sokrateen ou- nastelut pitivätkin paikkan- sa, sillä Alkibiades oli tyran- nimainen johtaja, joka syyl- listyi poliittiseen kieroiluun ja verisiin sotaretkiin. On yl- lättävää, että Foucault ei kiin- nitä huomiota Alkibiadeen to- delliseen henkilöhahmoon, vaikka hän korostaakin dia- login poliittista teemaa ja Al- kibiadeen valinta Sokrateen keskustelukumppaniksi vai- kuttaisi dialogin tulkinnan kan- nalta olennaiselta.

Foucault’n Alkibiades-tul- kinnan tekeekin välillä vai- keaselkoiseksi juuri se, ettei pitkän ja yksityiskohtaisen analyysin tarkoituksena lo- pulta olekaan puhua dialo- gista sinänsä, vaan sen kautta koko Sokrateen ja Platonin edustamasta filosofian perin- teestä ja koko itsestä huoleh- timisen kulttuurista klassisen kauden Kreikassa. Erityisesti erotiikan ja kasvatuksen suh- teen, toisen roolin sekä mi- nuuden ongelman korosta- minen tekevät Foucault’n ana- lyysista kiinnostavan Alkibi- ades-tulkinnan. Ongelmallisel- ta sen sijaan tuntuu, että Fou- cault katsoo dialogin edusta- van kokonaista aikakautta ja filosofista perinnettä. Analyysi Alkibiadeesta tuntuu toimivan

(4)

T&E 1/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

aivan eri tasolla kuin helle- nistis-roomalaisen kauden tar- kastelu, jota Foucault tekee valtavan tekstiaineiston kaut- ta ja jonka yhteydessä hän painottaa filosofisissa teksteis- sä esitettyjen ajatusten käy- tännön merkitystä kyseisten filosofioiden harjoittajille.

Alkibiadeen avulla Foucault haluaa tuoda esiin näkemyk- sensä totuuden ja subjektin suhteesta klassisen Kreikan itsestä huolehtimisen etiikas- sa. Itsestä huolehtiminen edel- lyttää itsen työstämistä, muu- tosta, kasvua ja kasvatusta.

Vain itsensä tunteva ja itses- tään huolehtiva ihminen on kykenevä saavuttamaan to- tuuden, Alkibiadeen tapauk- sessa ymmärtämään, mitä ovat oikeudenmukaisuus ja hyvyys.

Toisaalta myös totuus muut- taa subjektia tulemalla osaksi häntä.

Foucault kutsuu länsimai- sen historian “kartesiolaisek- si hetkeksi” sitä käännettä, kun subjektin ja totuuden väli- sestä suhteesta tulee ennen kaikkea tiedollinen ongelma.

Arnold I. Davidson huomaut- taa esipuheessaan “Subjektin hermeneutiikan”, englannin- kieliseen laitokseen, ettei kar- tesiolaista hetkeä tulee ym- märtää niinkään ajalliseksi vaan käsitteelliseksi muutokseksi.

Tähän käänteeseen liittyy Fou- cault’n mukaan se, että länsi- mainen filosofia on etään- tynyt itsestä huolehtimisen tehtävästä ja alkanut korostaa tietoa. Käsky “Tunne itsesi!”

on historian saatossa sysän- nyt syrjään kehotuksen “huo- lehdi itsestäsi!”. Alkibiades- analyysin on tarkoitus osoit- taa, että antiikissa näiden ke- hotusten välinen suhde oli päinvastainen: itsetieto oli alis- tettu korkeammalle päämää- rälle, itsestä huolehtimisen etii- kalle.

H HH

HHE L L E N I S T I SE L L E N I S T I SE L L E N I S T I SE L L E N I S T I SE L L E N I S T I S--- R O O M A L A I N E N R O O M A L A I N E N R O O M A L A I N E N R O O M A L A I N E N

R O O M A L A I N E N I T S E S T ÄI T S E S T ÄI T S E S T ÄI T S E S T ÄI T S E S T Ä H U O L E H T I M I S E N

H U O L E H T I M I S E N H U O L E H T I M I S E N H U O L E H T I M I S E N H U O L E H T I M I S E N K U L

K U L K U L K U L

K U L TTTTT AAAAA---A I K AA I K AA I K AA I K AA I K A

“Subjektin hermeneutiikan” pai- nopiste sijoittuu hellenistis-roo- malaisen kauden filosofiakou- lujen tarkastelulle. Eniten huo- miota saavat stoalaiset. Fou- cault tarkastelee myös epiku- rolaisia ja kyynikoita, mutta esimerkiksi skeptikoita hän ei edes mainitse. Valikoivuus sekä aineiston että teemojen suhteen onkin “Subjektin her- meneutiikkaa” lukiessa silmiin- pistävää. Aristoteleen Foucault sivuuttaa vain lyhyellä huo- mautuksella, että Aristoteles sijoittuu antiikin itsestä huo- lehtimisen perinteen ulkopuo- lelle. Filosofiakoulujen yhtey- dessä Foucault keskittyy tar- kastelemaan etiikkaa eikä juu- rikaan tuo esiin koulujen eh- dottamien eettisten käytäntö- jen teoreettisia perusteluja.

Foucault kutsuu hellenis- tis-roomalaista kautta “itsestä huolehtimisen kulta-ajaksi”.

Tämän kauden filosofiakou- luissa itsestä huolehtiminen muodostui filosofian ensisi- jaiseksi päämääräksi ja jopa olemassaolon oikeutukseksi.

Foucault kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että tällä kaudella kehitettiin uuden- laisia filosofisia elämäntapoja ja itsetekniikoita.

Hellenistis-roomalaisessa fi- losofian harjoittamisessa oli Foucault’n mukaan kyse “itse- subjektivaatiosta”. Filosofisten käytäntöjen tarkoituksena oli muokata harjoittajistaan eetti- siä, oikein toimivia ja hyvään elämään kykeneviä subjekte- ja. Itsetekniikoiden avulla fi- losofian opit (Foucault’n ter- mein tosi diskurssi) pyrittiin ottamaan osaksi omaa itseä.

Opinkappaleita ei siis opis- keltu teoreettisen tiedon vuok- si, vaan oppien sisäistämisen

oli tarkoitus muuttaa ihmisen tapoja, reaktioita, asennetta sekä käsityksiä maailmasta ja itsestään. Foucault korostaa filosofian harjoittamisen täh- dänneen kokonaisvaltaiseen muutokseen: itsestä pyrittiin tekemään subjekti, joka mah- dollisimman hyvin toteuttaa ihmiselle maailmassa varattu- ja korkeimpia päämääriä. Stoa- laisen ideaaliviisaan tuli il- mentää kaikissa toimissaan ja arvostelmissaan sitä, että hän on oivaltanut maailmankaik- keuden järkevän luonteen.

Stoalaisissa itsetekniikois- sa sisäistettävä totuus ei täytä niinkään episteemisen kuin filosofisen tiedon kriteereitä.

Foucault hyödyntää tässä rans- kan kahta “tiedon” käsitettä.

Käsitteellä connaissance hän tarkoittaa tietoa, joka pyrkii tarjoamaan luotettavan ku- vauksen kohteestaan, mutta joka jää ihmiseen itseensä nähden ulkokohtaiseksi, ja käsitteellä savoir filosofista tie- toa, jonka kriteerit muodos- tuvat sen kyvystä vaikuttaa ihmisen elämään ja ajatteluta- poihin. Foucault tähdentää, että kyse on kahden tietämi- sen tavan erosta. Myös con- naissance-tyylinen tieto voi kohdistua ihmisen sisäisiin asioihin, kuten sieluun, mie- lenliikkeisiin ja haluihin. Ih- minen voi objektivoida itsen- sä tiedon kohteena. Hellenis- tis-roomalaisissa filosofiakou- luissa ihmistä taas opetettiin subjektivoimaan itsensä filo- sofisten ihanteiden mukaisesti.

Tällaisessa prosessissa hyö- dynnettävää tietämystä Fou- cault kutsuu savoiriksi.

Foucault antaa erityistä pai- noarvoa vaikutelmien hallit- semisen harjoittelulle. Stoalai- nen Epiktetos vertasi tällaisia harjoituksia yövartijaan, joka päästää ohitseen vain ne, joil- la on paperit kunnossa, ja valvoo, ettei kukaan pääse

(5)

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 1/07

asiatta livahtamaan sisälle.4 Harjoituksen tarkoituksena oli käsittää mieleen saapuvat vai- kutelmat ilman vääristyneitä tulkintoja siitä, että vaikutel- mien kohteet saattaisivat vai- kuttaa ihmisen mielenrauhaan ja hyveellisyyteen. Eräs Fou- cault’n analysoima vaikutel- matekniikka on stoalainen harjoitus, jossa torjuttiin mie- likuvaa kuoleman pelottavuu- desta. Tällaisessa “tulevan pa- han mietiskelyssä” (praeme- diatio malorum) kuvitellaan yleisesti pahana pidettävä asia, kuten kuolema, ja tarkastel- laan sitä stoalaisten oppien valossa. Tälloin käy ilmi, ettei asia sittenkään ole paha. Näin asioiden todellinen luonne oli tarkoitus erottaa meidän nii- hin heijastamistamme käsi- tyksistä. Esimerkillinen kuo- leman mietiskelijä stoalaisten keskuudessa oli keisari Mar- cus Aurelius. Itselleen kirjoit- tamassaan muistikirjassa (It- selleni) Marcus pohtii kuole- vaisuuttaan ja vakuuttaa itsel- leen, että luonnon välttämät- tömyytenä kuolema ei ole pelottava asia. Kuoleman pi- täminen silmien edessä toi- mii kehotuksena tavoitella vii- sautta ja hyvettä joka hetki, kuin loppu olisi jo käsillä.5 Foucault’n mukaan filosofia- koulujen itsetekniikoille on- kin erityistä, ettei niitä harjoi- tettu suhteessa transsendent- tiin (ideoiden maailmaan tai tuonpuoleiseen) vaan pyrki- myksessä elää mahdollisim- man hyvin maailmassa tässä ja nyt.

Kuten aikaisemmissa his- toriallisissa tutkimuksissaan hulluudesta, rikollisuudesta ja seksuaalisuudesta, myös an- tiikin filosofisten käytäntöjen analyysissa Foucault kiinnit- tää huomiota erityisten, his- toriallisten prosessien vaiku- tuksiin ihmisen ruumiiseen.

Foucault tarkastelee erilaisia

ruumiillisia itsetekniikoita, ku- ten ruoasta, juomasta tai sek- sistä pidättäytymistä. Vaikka stoalaiset pitivät ruumista hy- veen kannalta toissijaisena, hyveellistä elämää tavoitel- tiin ruumiillisen askeesin kaut- ta. Stoalaiset pyrkivät otta- maan filosofiset opit eläväksi osaksi omaa itseään. Oppien sisäistämistä koeteltiin fyysi- sissä harjoituksissa: puutetta tulee voida kestää ajattele- matta sen olevan itsessään paha asia. Foucault’n mu- kaan erona klassisen Kreikan perintöön onkin ruumiin il- mestyminen filosofisen itses- tä huolehtimisen kohteeksi.

Dietetiikasta tulee osa filoso- fian harjoittamista, filosofien ja lääkärien toiminta-alueet lähenevät toisiaan.

Toisin kuin Platon, joka rajasi filosofoinnin valtion hal- litsijoiden tehtäväksi ja etuoi- keudeksi, hellenistis-rooma- laiset filosofit katsoivat itsestä huolehtimisen tehtävän kuu- luvan kaikille. Stoalaisilla tämä liittyi yhtäältä ajatukseen kaik- kien ihmisten yhtäläisestä ra- tionaalisesta luonnosta ja toi- saalta näkemykseen, ettei uto- pistista ideaaliviisasta lukuun ottamatta kukaan toteuta ratio- naalista olemustaan oikein.

Foucault yhdistää tämän aja- tuksen käsitteeseen stultitia (hulluus, malttamattomuus, jär- jettömyys). Stultus on ihmi- nen, joka ei vielä ole huoleh- tinut itsestään ja joka elää väärien käsitysten vallassa, harkitsemattomana ja tuntei- den tempomana. Stultuksen tulisi muuttaa uskomuksiaan ja ajattelutapojaan päästäk- seen eroon kurjasta olotilas- taan ja tavoitellakseen hy- veellistä elämää. Tätä muu- tosta hän ei kuitenkaan saa aikaan yksin: stultus tarvitsee mestarin.

Kuten Alkibiades-tulkinnas- saan, Foucault kiinnittää myös

hellenistis-roomalaisten filo- sofiakoulujen yhteydessä huo- miota filosofian harjoittami- sen yhteisölliseen puoleen ja siihen sisältyviin sosiaalisiin suhteisiin. Hellenistis-rooma- laisella kaudella filosofisen kasvatuksen tehtävä siirrettiin Foucault’n mukaan rakkaus- suhteista ystävien, kirjeenvaih- totoverien tai mestarin ja op- pilaan välisiin suhteisiin. Opet- taja–oppilas-suhteen pedago- giikka ei Foucault’n mukaan enää liity erotiikkaan vaan uudenlaisiin hyveisiin ja itse- tekniikoihin: opettajalla toden puhumiseen (parrêsia) ja avoi- muuteen, oppilaalla kuunte- lemiseen, muistamiseen ja op- pien toistamiseen esimerkiksi henkilökohtaisen muistikirjan (hypomnêmata) avulla. Fou- cault analysoi myös epikuro- laista ystävyyttä filosofian har- joittamisen tekniikkana.

K K K K

KR I S T I L L I S E TR I S T I L L I S E TR I S T I L L I S E TR I S T I L L I S E TR I S T I L L I S E T I T S E T E K N I I K A I T S E T E K N I I K A I T S E T E K N I I K A I T S E T E K N I I K A I T S E T E K N I I K A TTTTT J AJ AJ AJ AJ A S Y N T I S E N

S Y N T I S E N S Y N T I S E N S Y N T I S E N

S Y N T I S E N S U B J E K T I NS U B J E K T I NS U B J E K T I NS U B J E K T I NS U B J E K T I N S Y N T Y

S Y N T Y S Y N T Y S Y N T Y S Y N T Y

Kristillisellä kulttuurilla Fou- cault kertoo tarkoittavansa lä- hinnä 300–400-luvun varhais- kristillistä perinnettä. Hän tar- kastelee esimerkiksi Johan- nes Cassianuksen ja Augusti- nuksen kirjoituksia sekä var- haisten luostariliikkeiden käy- täntöjä ja sääntöjä. Toisin kuin Platonia ja hellenistis-rooma- laisen kauden filosofioita, Fou- cault ei käsittele kristinuskoa omana kokonaisuutenaan. Silti kristillisellä perinteellä ja etii- kalla on tärkeä asema itsestä huolehtimisen analyysissa. Sii- nä missä Alkibiades-tulkinta tuo esiin siirtymän klassisesta Kreikasta itsestä huolehtimi- sen kulta-aikaan, niin kristilli- sen perinteen itsekäytännöistä tehdyt huomiot avaavat histo- riallista analyysia kohti seuraa- via aikakausia ja nykypäivää.

(6)

T&E 1/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

Foucault kiinnittää huomio- ta siihen, että kristillinen kult- tuuri omaksui monia helle- nistis-roomalaisen kauden it- sekäytäntöjä, mutta tulkitsi ne uudelleen ja muokkasi ne kristinuskon oppeihin sopi- viksi. Esimerkiksi Epiktetok- sen vaikutelmien hallintaan tähtäävät tekniikat ja yövarti- javertaus löytyvät myös kris- tillisistä lähteistä. Foucault kui- tenkin korostaa, että näillä tekniikoilla tavoiteltiin nyt ai- van toisenlaisia päämääriä.

Foucault’n mukaan kristilli- sissä vaikutelmatekniikoissa oli kyse vaikutelman alkupe- rän selvittämisestä ja sen puh- tauden tai epäpuhtauden ar- vioimisesta. Vaikutelmien tark- kailuun liitettiin myös muita tekniikoita: mielenliikkeiden tulkitseminen kristinuskon op- pien avulla ja paljastaminen uskonnolliselle auktoriteetil- le ripissä (l’aveu). Foucault kutsuu kristillisiä itsekäytän- töjä subjektin hermeneutii- kaksi, koska niissä sielun liik- keet asetettiin kristilliseen tul- kintakehykseen. Sielunliikkeet tuli tunnistaa, tulkita ja tun- nustaa.

Ripittäytyminen on Fou- cault’n lempiesimerkki kris- tillisistä itsetekniikoista. Ri- pittäytymiseen tiivistyy mo- nia muutoksia, joita itsestä huolehtimisessa tapahtui siir- ryttäessä hellenistis-roomalai- sesta kristilliseen kulttuuriin.

Aiemmin filosofisen totuuden kautta oli tavoiteltu eettiseksi ja onnelliseksi subjektiksi tu- lemista. Foucault’n analyysis- sa kristilliset itsetutkiskelu- tekniikat taas edustavat toi- senlaista subjektin ja totuu- den välistä suhdetta. Ripittäy- tymisessä totuuden “paikak- si” asettuukin ihmisen sielu.

Ihmisen tehtäväksi muodos- tuu oman sielunsa totuuden löytäminen ja paljastaminen.

Samalla askeesin positiivinen

merkitys harjoituksena muut- tui Foucault’n mukaan itsen kieltämiseksi. Uusien teknii- koiden myötä on syntynyt syntinen subjekti, jonka pe- lastus riippuu katumuksesta ja ripittäytymisen rehellisyy- destä. Näin totuuden ja sub- jektin suhteeseen astuu mu- kaan myös auktoriteetti, joka ottaa vastaan ripittäytymisen ja määrää oikeasta tulkinnas- ta ja katumusharjoituksista.

Foucault tekee nähdäkseni tärkeän huomion hellenistis- roomalaisten filosofiakoulu- jen askeesista todetessaan, et- tei sitä harjoitettu suhteessa ulkoiseen auktoriteettiin. Esi- merkiksi stoalaisuus pyrki aut- tamaan ihmisiä tulemaan au- tonomisiksi ja itseriittoisiksi, jolloin mikään ulkoinen asia ei järkytä heidän mielentyy- neyttään. Filosofian harjoitta- misessa toisella ihmisellä oli tärkeä rooli esimerkiksi kas- vattajana tai kirjeenvaihtoto- verina, mutta ei auktoriteetti- na, joka arvioi mielenliikkei- den puhtautta.

Foucault väittää, että siinä missä filosofinen tieto (sa- voir) oli hellenistis-roomalai- sille filosofioille tärkeää, kos- ka se auttoi ihmistä muodos- tamaan oikeanlaisen suhteen itseensä ja maailmaan, asetet- tiin kristillisessä kulttuurissa uudenlainen tiedollinen vaa- timus. Nyt haluttiin saada tie- toa (connaissance) siitä, kuka yksilö on. “Kristillinen itsetie- to saavutetaan tekniikoilla, joiden olennaisena tehtävänä on hajottaa sisäisiä kuvitel- mia, tunnistaa sieluun ja sy- dämeen syntyvät kiusaukset sekä tehdä tyhjiksi viettelyk- set, joiden uhreja saatamme olla. Tämä saavutetaan tul- kinnan (déchiffrement) me- netelmällä, joka suuntautuu sieluun paikantuviin salaisiin tapahtumiin ja liikkeisiin. Nii- den alkuperä, tarkoitus ja

muoto on saatava selville.

Tarvitaan jatkuvaa itsen ekse- getiikkaa.” (LHS 245; HS 255- 256.)

Foucault’n mukaan kris- tinuskon myötä vakiinnutet- tiin tietyt tavat ajatella sub- jektin ja totuuden välistä suh- detta. Tällä on ollut kauas- kantoisia vaikutuksia. Ihmis- tä koskevan tiedon (connais- sance) itseisarvoinen tavoit- telu on Foucault’n mukaan jäänyt perustavaksi osaksi län- simaista ajattelua. Filosofisen tiedon (savoir) merkitys on puolestaan painunut unho- laan ja ihmistä itseään koske- va tieto on erkaantunut itses- tä huolehtimisen tehtävästä, johon se vielä Sokrateen ja Platonin filosofiassa oli kyt- keytynyt. Eräs “Subjektin her- meneutiikan” tavoitteista sel- västi onkin antiikin kautta herättää kysymys nykyisestä filosofiakäsityksestä ja filoso- fisen tiedon tarpeesta.

Toisen merkittävän muu- toksen hellenistis-roomalaises- ta kristilliseen kulttuuriin siir- ryttäessä Foucault paikantaa itsestä huolehtimisen asemaan etiikkana. Hän esittää, että kristillinen ajattelu yhdistää etiikan sääntöjen, kieltojen ja käskyjen järjestelmään. Antii- kissa êthos tarkoitti oikean- laista toimijuutta, olemisen tapaa ja käytöstä. Foucault’n tulkinnan mukaan antiikin eet- tisissä pohdinnoissa toimijuus muodosti keskeisemmän on- gelman kuin kielto tai laki.

Myös tämän ajattelutavan Foucault katsoo kristinuskon juurruttaneen länsimaiseen his- toriaan siten, että nykyään itsestä huolehtimisen etiikan positiivinen merkitys ja it- seisarvoinen harjoittaminen ovat enimmäkseen unohtu- neet. Foucault’n mukaan “laki oli vain eräs puoli tässä pit- kässä historiassa, jonka myö- tä muotoutui se länsimainen

(7)

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 1/07

subjekti, jonka kohtaamme nykyään.” (LHS 109; HS 112.) Foucault kuitenkin hahmot- telee myös historiallista jat- kumoa, jossa on yritetty pa- lauttaa “elämisen taidon” ja

“itsen etiikan” positiivinen merkitys ja nostaa ne uudel- leen filosofian päämääräksi.

Tähän jatkumoon hän lukee esimerkiksi Montaignen, Scho- penhauerin, Nietzschen, Bau- delairen ja anarkismin ja sel- västi ajattelee kuuluvansa sii- hen myös itse.

A AA

AAN T I I K K IN T I I K K IN T I I K K IN T I I K K IN T I I K K I J AJ AJ AJ AJ A S U B J E K T I N S U B J E K T I NS U B J E K T I N S U B J E K T I NS U B J E K T I N G E N E A L O G I A G E N E A L O G I AG E N E A L O G I A G E N E A L O G I AG E N E A L O G I A

Kun lukee “Subjektin her- meneutiikan” pitkiä analyyse- ja antiikin filosofioista alkaa välillä ihmetellä, mihin Fou- cault tällä kaikella oikeastaan pyrkii. Luentojen lähes viides- tä sadasta sivusta vain muuta- malla hän käsittelee antiikin tulkintojen merkitystä oman myöhäisfilosofiansa hankkeel- le. Joillakin luennoilla hän kuitenkin siirtyy antiikin teks- tien lähiluvusta nykyisyyteen ja kertoo omista pyrkimyksis- tään. Esiin nousevat antiikin asema subjektin historiassa, antiikin ja etenkin hellenistis- roomalaisten filosofiakoulu- jen tarjoama etiikan malli sekä nykyisen hallinnoimisen kri- tiikki.

Tulkinnassaan hellenistis- roomalaisen kauden itsetek- niikoista Foucault korostaa, että niiden harjoittaminen täh- täsi vapauteen. Esimerkiksi stoalaisten yhteydessä tämä tarkoittaa viisaan onnellista olotilaa, jota määrittää vapaus tunteista, mielipahasta ja ul- koisten olosuhteiden vaiku- tuksesta mielenrauhaan. Fou- cault korostaa myös vapautta harjoittaa tai olla harjoittamat- ta näitä tekniikoita. Filosofi- sen koulukunnan ihanteiden

mukaisen elämän tavoittelu oli itse kunkin henkilökohtai- nen asia, yhteiskunnallista pai- nostusta tähän ei ollut.

Tämä puoli Foucault’n tul- kinnassa vaikuttaisi olennai- selta hänen omalle hankkeel- leen. Tämä liittyy Foucault’n myöhäistuotannossa monesti toistuvaan kysymykseen filo- sofian nykyisestä roolista. Nau- tintojen käytössä Foucault poh- tii, voisiko filosofia tänään olla sitä, “mitä se oli aiemmin – ‘askeesia’, ajattelun alueella tehtävää itsen harjoittelua.”6 Antiikin filosofisten itsetek- niikoiden avulla ihmiset saat- toivat halutessaan muokata itseään ja tavoitella vapautta, hyvää elämää ja onnellisuut- ta. Sen sijaan nämä tekniikat eivät liittyneet mihinkään ul- koisen hallitsemisen järjestel- mään.

“Subjektin hermeneutiikas- sa” Foucault tuo esiin, että itsestä huolehtiminen voisi tar- jota poliittisen voimavaran nykyisille ihmisille. Tämä voi- mavara liittyy mahdollisuu- teen vastustaa erilaisia hallin- noimisen (gouvernementalité) muotoja. Hallinnoitavuuden, joka tässä määritellään vasta- vuoroisten valtasuhteiden stra- tegiseksi kentäksi, historial- lisen analyysin tulee Fou- cault’n mukaan huomioida it- sestä huolehtimisen etiikka.

Itsestä huolehtimisen etiikan strateginen merkitys liittyy sii- hen, että se avaa mahdolli- suuden uudenlaisten subjek- tiuden muotojen tavoitteluun ja ulkoapäin asetettujen iden- titeettien kritiikkiin.

Foucault perustelee antii- kin merkitystä subjektin ge- nealogiassa seuraavasti : “Jos haluaa tutkia subjektiviteetin historiaa – tai pikemminkin, subjektin ja totuuden välisten suhteiden historiaa – täytyy yrittää löytää uudelleen erit- täin pitkät ja hitaat siirtymät

siitä subjektiviteetin disposi- tiivista, jota määrittivät tie- don henkisyys (spiritualité du savoir) ja subjektin suorit- tama totuuden harjoittaminen, tähän toiseen subjektiviteetin dispositiiviin, joka on omam- me ja jota hallitsevat, näin uskon, kysymykset subjektia itseään koskevasta tiedosta (connaissance) ja siitä, nou- dattaako subjekti lakia.” (LHS 304–305; HS 319.)

Antiikki muodostuu mer- kittäväksi tapahtumaksi (évé- nement) subjektin historiassa, koska subjektin suhde totuu- teen ei liittynyt subjektiin koh- distuvaan tietoon vaan totuu- den omaehtoiseen, henkilö- kohtaiseen harjoittamista. Fou- cault väittää, että kristinus- kon välittämien historiallis- ten kehityskulkujen myötä la- kia on alettu ajatella etiikan olemukseksi. Foucault huo- mauttaa, että nykyään meille itsestä huolehtimisen etiikka helposti kalskahtaa egoismil- ta, dandyismilta tai vetäyty- miseltä. Nykyinen kulttuuri ei löydä sisältöä itsesuhtei- den etiikalle, “siitä huolimat- ta, että se [itsen etiikan ra- kentaminen, M.G.] saattaa olla kiireinen, perustavanlaatuinen ja poliittisesti välttämätön teh- tävä, jos on niin, että itsen suhde itseen on loppujen lo- puksi ensimmäinen ja vii- meinen poliittisen vallan vas- tustamisen paikka.” (LHS 241;

HS 252.) “Subjektin herme- neutiikan” tarkoituksena on tuoda esiin itsestä huolehti- misen etiikka positiivisessa merkityksessään, joka sillä oli antiikissa. Vaikka huolehtimi- sen kohteena on minuus, sen tarkoituksena oli opastaa ih- misiä toimimaan oikein suh- teissaan toisiin. Itsestä huoleh- timisen etiikka tähtäsi hyvän, eettisen toimijuuden muokkaa- miseen, ei säännön noudatta- miseen.

(8)

T&E 1/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

Foucault’n käsitteet ja me- netelmät tuovat esiin kiin- nostavia piirteitä antiikin filo- sofioista. “Subjektin herme- neutiikan” tekee paikoin han- kalasti lähestyttäväksi se, että hän hyödyntää antiikin tul- kinnassaan aiempien teosten- sa käsitteistöä sitä sen kum- memmin selittämättä. Fou-

cault’n ansioksi voi joka ta- pauksessa laskea sen, että hän ylipäänsä kiinnitti huo- miota hellenistis-roomalaisen kauden filosofioihin. “Subjek- tin hermeneutiikan” jälkipu- heessa Frédéric Gros luette- lee tätä aikakautta käsittele- vän tutkimuskirjallisuuden, jo- ka oli olemassa ennen Fou-

cault’ta. Lista on häkellyttä- vän lyhyt. Huomion kiinnittä- minen minuuden aihepiiriin, filosofian harjoittamisen käy- täntöihin ja filosofisissa kir- joituksissa esiintyviin sosiaa- lisiin rooleihin tekevät “Sub- jektin hermeneutiikasta” kiin- nostavan ja omaperäisen an- tiikin tulkinnan.

Malin Grahn

v i i t t e e t

1. Suorat lainaukset on suomen- nettu ranskankielisestä alku- teoksesta L’Herméneutique du sujet: Cours au Collège de Fran- ce 1981–1982, 2001. Lyhenne

LHS viittaa ranskan- ja HS eng- lanninkieliseen laitokseen.

2. Platon, Alkibiades I, Teokset VII, suom. A. M. Anttila, 1999.

3. Epictetus, Discourses III.i.42.

4. Epictetus, Discourses, III.xii.

10–15.

5. Marcus Aurelius, Itselleni, II, 2–6, 11–17.

6. L’Usage des plaisirs, 15.

K I R J A L L I S U U S

Aurelius, Marcus: Itselleni. Basam Books, Helsinki, 2004.

Epictetus: The Discourses as Re- ported by Arrian, osa II: Books II and IV, The Manual and Fragments, kääntänyt W.A.

Oldfather. Harvard University Press, Cambridge, 1966.

Platon: Alkibiades I, Teokset VII, suom. A.M. Anttila. Otava, Hel- sinki, 1999.

Foucault, Michel: L’Herméneu-

tique du sujet: Cours au Collè- ge de France 1981-82, sarjas- sa Hautes Ètudes, Gallimard ja Seuil, Pariisi, 2001.

Foucault, Michel: L’Usage des plai- sirs. Gallimard, Pariisi, 1984.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Käännösten hallitsevasta asemasta 1900-lu- vun antiikkireseptiossa on yhtenä osoituksena se, että 1994 ilmestyneessä teoksessaan The Western Canon Harold Bloom luettelee

Tämä jälkivaikutus on myös tiedostamatonta suhteessa antiikin arkkitehtonisiin arvoihin ja se toteutuu ensisijaisesti käyttämällä hyväksi etupäässä

kirjallisuustiedettä ja tyylikritiikkiä. Oma lukunsa on omistettu antiikin myöhemmälle vaikutukselle länsimaisessa kirjallisuudessa. Mukaan on liitetty myös luettelo

Mikäli klassillisen filologian edustajista siirrytään suomalaisiin kirjallisuudentutkijoihin, eräs ongelma on ollut siinä, että yleisen kirjallisuustieteen edustajat ovat sitten

Antiikin perinnettä seuraava onnellisuusetiikka eli eudaimonismi on usein tulkittu kolmannek- si etiikan teorian vaihtoehdoksi deontologisten teorioiden ja utilitarismin

On myös muistettava, että antiikin kulttuurin pohjoinen ulottuvuus on nostettu yhdeksi Oulun yleisen historian painopistealueista.Yleisen historian yhteistyökumppaneita

Perheensisäisissä kiintymyssuhteis- sa syntyneet häpeäkokemukset voi- vat usein olla laaja-alaisia ja pysyviä kokemuksia itsestä epäonnistujana, vi- allisena olentona, joka

trite synnem (d, k) IIII.CCC.LXX.IIII. Tämä suhteisto esiintyy ajanlaskumme alkuvuosi- kymmeninä eläneen Plutarkhoksen kirjoituksissa. Plutarkhos viittaa useissa kohdissa