361
AIKUISKASVATUS 4/2004 KIRJA-ARVIOITA
V
ielä 1990-luvulla ympä- ristökasvatuksellisen sisällyttäminen valta- kunnallisen opetussuunnitel- man kasvatuspäämääriin oli lä- hinnä muodollinen teko, jonka ulkoiset paineet, mm. julkinen keskustelu asettivat koulukas- vatukselle. Ympäristökasvatuk- sen periaatteet eivät juuri saa- neet aikaan merkittäviä muutok- sia koulujen arki- ja opetuskäy- tännöissä. 2000-luvulla tilanne on muuttunut. Koulujen ja op- pilaitosten valtakunnallisen ym- päristösertifioinnin kriteerit on julkaistu. Ympäristökatselmuk- sia ja -ohjelmia suunnitellaan kiivaasti oppilaitoksissa. Kestä- vän kehityksen periaatteet ovat vakiintuneet koulutuspoliitti- siksi toimenpidevaatimuksiksi, joiden noudattaminen edellyt- tää oppilaitoskohtaisten ympä- ristöohjelmien rakentamista.Ympäristökasvatuksen kas- vatustieteellisessä tutkimukses- sa tilanteeseen on reagoitu ke- hittämällä erityistä kestävän ke- hityksen didaktiikkaa ja -peda- gogiikkaa. Ympäristökasvatuk- sen käsikirja on tarkoitettu sel- keästi palvelemaan opettajien, koulu- ja nuorisotyön viran- omaisten sekä myös opettajiksi opiskelevien akuuttia koulutus- tarvetta ympäristöasioissa ja erityisesti kestävän kehityksen käsitteen omaksumisessa. Toi- seksi teoksen kirjoittajien laajan ammattikirjon perusteella voi päätellä, että kirjan toimittami- sella on pyritty yhdistämään
MONIAINEKSINEN KATSAUS 2000-LUVUN YMPÄRISTÖPEDAGOGIIKKAAN
CANTELL, HANNELE (toim.) Ympäristökasvatuksen käsi- kirja. Opetus 2000. PS-kustan- nus 2004. 241 sivua.
ympäristökasvatuksen parissa toimivien valtion viranomaisten, yliopistotutkijoiden ja käytän- nön ympäristökasvattajien tie- to-taitoa samojen kansien väliin.
Yhteistyö ympäristökasvatuk- sen eri asiantuntijoiden sekä teorian ja käytännön välillä on tullutkin yhä tärkeämmäksi ym- päristökysymyksen institutio- nalisoitumisen myötä.
Teoksen artikkelit on jaettu teemoittain kahdeksaan päälu- kuun. Päälukujen lopussa on pohdintatehtäviä ja kysymyk- siä, joita voi hyödyntää omatoi- misessa tai ohjatussa opiske- lussa. Niiden tarkoitus on myös herättää lukijaa jäsentämään ja pohtimaan luvun keskeisiä tee- moja. Osa tehtävistä lisää poh- dinnan mahdollisuuksia, osa välttämättä ei. Pohdintatehtävi- en joukosta löytyy keinotekoi- sia kysymyksiä, jotka pakotta- vat vastaamaan etukäteen artik- kelin sisältämien näkökulmien ja teemojen mukaisesti, eivätkä herätä juurikaan mahdollisuuk- sia kriittiseen pohdintaan. Lu- kijaystävällisyyttä ja teoksen hyödynnettävyyttä on lisätty kokoamalla teoksen loppuun eri yhteistyötahojen nimet, osoit- teet ja www-sivut. Artikkeleis- sa usein käytetyt internetsivu- jen viittaukset olisi myös ollut hyvä koota teoksen loppuun.
Artikkelien näkökulmat ovat moninaiset. Ympäristökasvatus- ta tarkastellaan mm. ympäristö- psykologisesta, ympäristön- suojelutieteellisestä, didaktises- ta, ympäristöfilosofisesta ja koulutussosiologisesta näkö- kulmasta. Tämä on erityisen hyvä asia, koska monitieteisyys on nykyisin haaste kaikille tie-
teenaloille, jotka käsittelevät ympäristökysymyksiä. Monitie- teisyys on myös asetettu ym- päristökasvatuksen tutkimuk- sen keskeiseksi päämääräksi ( h t t p : / / w w w. 1 w e e c . n e t / general_conclusions.pdf). Nä- kökulmien moninaisuus palve- lee myös kouluja ja oppilaitok- sia niiden integroidessa ympä- ristöasiat osaksi koulun toimin- takulttuuria – ei siis ainoastaan osaksi eri aineiden opetusta.
Teos tarjoaakin päivitettyä teo- riaa ympäristökasvatuksen suunnittelun ja arvioinnin poh- jaksi ja antaa käytännön opas- tusta ympäristökasvatuksen to- teutukseen opetuksessa ja kas- vatus- ja koulutusorganisaatioi- den koko toimintaympäristös- sä.
Artikkelien välistä yhtenäi- syyttä on lisätty jäsentämällä teoksen eri lukujen sisällöt Pal- merin esittämän ympäristökas- vatuksen ns. puumallin mukaan.
Ratkaisu lisää teosten yhte- neväisyyttä, mutta voi epäillä, että se on saattanut rajata teok- sen sisällön valintaan sisältyviä ratkaisuja etukäteen. Kuten Lili- Ann Wolff toteaa, kaikkien malli- en ongelmana on, että ne orga- nisoivat ympäristökasvatuksen sisältöä jonkin tietyn hierarkki- sen järjestyksen mukaan. Kaik- ki tähän järjestykseen sopimat- tomat näkökulmat rajautuvat luonnollisesti mallin ulkopuolel- le.
Kaikkien ympäristökasva- tuksen olemukseen ja sen teh- tävään liittyvien mielipiteiden ja näkökantojen annetaan kukkia vapaasti luvussa ”Puheenvuo- roja”. Erityisesti Wolffin artik- keli ”Tulevaisuuteen tähtäävä
362
kasvatus” haastaa virallisen ympäristökasvatuksen tutki- muksen periaatteet ja käytän- nön didaktiset mallit. Wolffin artikkelissa tulevaisuuskasva- tus ymmärretään todellisuu- teen kasvattamisena ja ympäris- tökasvatus ongelmapainottei- sena, freirelaisena sorrettujen pedagogiikkana. Aidosti kriitti- set näkökulmat eivät ole vielä saaneet – mielestäni – riittävää huomiota ns. virallisen ympäris- tökasvatuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Miksi kriittiset näkökulmat on esitetty ikään kuin erillisinä, omassa luvus- saan (-luokassaan)? Kriittinen momentti olisi voitu ylettää lä- pikulkevaksi teemaksi.
MÄÄRITTELYN ONGELMA Teoksen toimittaja Hannele Cantell toteaa, että teos ei ole pelkkä menetelmäopas. Se, mikä käsittääkseni erottaa sen mene- telmäoppaasta, on sen pyrkimys hahmottaa ympäristökasvatuk- sen opetus-oppimisprosessin ja sen arvioinnin taustalla vaikut- tavia yleisiä käsityksiä ympäris- töstä, luonnosta, kestävästä ke- hityksestä ja itse ympäristökas- vatuksesta. Tulkintani mukaan teoksen tekijöiden (toimittajan) haasteellinen pyrkimys on esit- tää yhtenäinen, mutta samalla moniaineksinen teoria ympäris- tökasvatuksesta, tai nykyter- mein ilmaistuna kestävän kehi- tyksen pedagogiikasta. Tämä pyrkimys lienee ollut perustee- na sille, että kirjan rakenne ja sisältö jäsentyvät yhden teori- an, sateenkaarimallina toimivan Palmerin ympäristökasvatuksen puumallin perustalle. Pyrkimys yhtenäisen, mutta samalla mo- niaineksisen teorian rakentami- seen ilmenee myös siinä, että teoksessa pyritään määrittele- mään johdonmukaisesti käsit-
teet ympäristö, ympäristökasva- tus ja kestävä kehitys yhdistä- mällä hyvin erilaisia näkökulmia tietyn teeman alle. Asioiden moniaineksista merkitykselli- syyttä on kuitenkin vaikea van- gita täsmällisesti määritellyiksi käsitteiksi. Tätä ongelmaa ei myöskään tässä teoksessa voi- da ohittaa.
Se, että esitetään asioiden erilaisia määritelmiä, ei ole luon- nollisestikaan huono asia. Päin- vastoin. Mutta silloin, kun näin tehdään, olisi määritelmien taus- talla vaikuttavia merkityksiä myös pohdittava tietoisesti. Oli- si pohdittava sitä, miten eri mer- kitykset ovat syntyneet, miksi jollekin asialle tai asiantilalle annetaan tietty merkitys (intres- sien vaikutus) ja miten eri mer- kitykset ovat toisiinsa suhtees- sa eli olisi pohdittava asioiden suhdetta niiden merkitsijään, kuten yhteiskuntaan.
Teos sisältää tämäntyyppis- tä pohdintaa erityisesti päälu- vussa 2 ja 3. Niistä toisessa Lili- Ann Wolff tarkastelee kestävän kehityksen kasvatuksen ja ym- päristökasvatuksen suhdetta.
Hän toteaa, että kestävän kehi- tyksen kasvatus asettaa aivan uudenlaiset odotukset koulujen ja koko yhteiskunnan toiminnal- le. Kysymys on emansipaatios- ta ja pyrkimyksestä kyseenalais- taa koko länsimainen kulttuuri ja elämäntapa. Risto Willamo pohtii luonnolle annettuja mer- kityksiä ja erilaisia näkemyksiä ihmisen luontosuhteesta. Hän toteaa, että luontosuhteemme on kaventunut ja pirstoutunut.
Ihmiset eivät tiedosta omaa
”henkilökohtaista ekologiaan- sa”. Siksi ympäristökasvatuk- sessa tulisi pohtia ja tutkia sitä, miten oma olemisemme on riip- puvainen luonnon prosesseis- ta. Alaluvussa Liisa Suomela ja
Sirpa Tani esittelevät kolme eri- laista ympäristön määritelmää, jotka nousevat eri tieteenalojen perustalta, luonnontieteestä, ympäristöetiikasta ja -filosofias- ta, ympäristöpsykologiasta se- kä yhteiskuntatieteestä. Luku on teoksen mielenkiintoisimpia, mutta lukijalle myös haasteelli- simpia. Voi epäillä, että luvun moninaisuus saattaa hämmen- tää sellaista lukijaa, jolla on vä- hän tietoa ympäristökysymyk- sen erilaisista tieteellisistä ja yh- teiskunnallisista tulkinnoista ja siitä, mitä johtopäätöksiä näis- tä tulkinnoista on tehtävissä ympäristökasvatuksen tehtä- viin ja merkityksiin yhteiskun- nassa.
YHTEISKUNNALLINEN SIVISTYS JA
VASTUULLINEN VAPAUS?
Luvussa 4 palataan jälleen
”maan pinnalle” ja irrottaudu- taan kestävän kehityksen, luon- non ja ympäristön monimerki- tyksellisyyden kaaosmaisuu- desta. Lukujen välille muodos- tuu ikään kuin katkos: siitä huo- limatta, että kestävän kehityk- sen, luonnon ja ympäristön to- detaan ilmenevän meille moni- naisena ja ristiriitaisena, olete- taan, että ympäristökasvatuk- sen sisältöjä ja tavoitteita kye- tään mallintamaan ja arvioimaan erityyppisten universaalisten tavoitteiden hierarkkisen järjes- tyksen mukaisesti. Yhdyn Lili- Ann Wolffin toteamukseen tä- män teoksen puheenvuorossa:
”Usein vastauksia etsitään sii- hen, mitä ihmisen pitää tietää, tehdä ja osata. Viisaampaa on miettiä, miten ihmiset oppivat ja mitä he haluavat osata ja op- pia.”
Luvussa 4 esitetään neljä ympäristökasvatuksen teoreet- tista mallia: Hungerfordin ja Vol-
AIKUISKASVATUS 4/2004 KIRJA-ARVIOITA
363
kin (1990) ympäristövastuullis- ta käyttäytymistä tarkasteleva malli, Jerosen ja Kaikkosen (2001) ikätasoja painottava mal- li, Koskisen (1999) osallistuvan ympäristökasvatuksen malli sekä Palmerin (1998) ns. ympä- ristökasvatuksen puumalli.
Teoksen tekijät korostavat, että mallit eivät sinällään ole tärkei- tä, vaan ne ovat hyödyllisiä työkaluja, jotka auttavat ympä- ristökasvatuksen käytännön suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Itse koen, että erilais- ten teoreettisten mallien tunte- mus on nimenomaan tärkeää sii- nä mielessä, että valitut teoriat tarkastelevat ympäristökysy- mystä ja -kasvatusta tietystä rajatusta ja rajallisesta näkö- kulmasta. Kasvattajan tulee tie- dostaa oman käyttöteoriansa si- sältämät rajoitukset, ennakko- oletukset ja niiden kulttuurinen sidonnaisuus.
Ympäristökasvatuksen tutki- muksessa yleisesti hyväksytty- jen teoreettisten mallien – jotka useimmat perustuvat Hunger- fordin ja Volkin ympäristövas- tuullista toimintaa ja siihen vai- kuttavia tekijöitä koskevaan teoriaan – perusongelma näyt- täisi olevan kaksi toisiinsa si- doksissa olevaa ilmiötä: ympä- ristöongelmien tieteellistämi- nen ja yksilöllistäminen. Ympä- ristökasvatuksessa ympäristö- ongelmia käsitellään eri tieteen- alojen näkökulmasta, mutta sa- malla ympäristökysymykset mielletään kokemuksellisiksi ja psykologisiksi ilmiöiksi, jokai- selle henkilökohtaiseksi tiedol- liseksi ja emotionaaliseksi skee- maksi. Asenne- ja arvokasvatuk- sen pyrkimyksenä on tukea tä- män skeeman rakentumista. Toi- seksi, ympäristökasvatuksessa ja sen tutkimuksessa on tyypil- listä ymmärtää ympäristöongel-
mat ja -konfliktit globaaleina ym- päristönsuojelupoliittisina ja - hallinnollisina kysymyksinä, joihin oppilaat tulee sosiaalis- taa. Kestävän kehityksen peri- aatteiden uskotaan rakentuvan demokraattisen poliittisen pää- töksenteon ja tasa-arvoisen yh- teiskuntajärjestyksen perustal- le. Kun ympäristökasvatukses- sa käsitellään ympäristöeettisiä tai -poliittisia kysymyksiä, on tyypillistä, että ympäristöasiois- ta tehdään samanaikaisesti hen- kilökohtaisia (kansalaistietojen ja taitojen hallinta).
Ympäristökasvatuksessa on siis tyypillistä se, että ympäris- töongelmia normalisoidaan.
Ympäristöongelmien normali- soinnilla viitataan laajempaan yhteiskunnalliseen ilmiöön, ns.
läpiekologisoitumiseen, missä ekologinen käsitteistö ja reto- riikka leviävä yhteiskunnan kaikkiin osa-alueisiin taloudes- ta ja politiikasta kasvatukseen.
Ympäristökasvatuksen käsikir- ja on konkreettinen dokumen- taatio tästä ilmiöstä. Olisi ollut toivottavaa ja odotettavaa, että teos olisi sisältänyt enemmän elämänkatsomuksellisia näkö- kulmia ympäristökysymykseen, koska ympäristöongelmista on tullut yhä enemmän poliittinen määrittelykysymys. Kenellä on valta määritellä länsimaisen yh- teiskunnan muutoksen suunta?
YMPÄRISTÖKASVATUKSEN PARADOKSI
Tästä teoksesta – kuten useis- ta muistakin ympäristökasva- tuksen oppikirjoista ja tutki- muksista – heijastuu vahva usko kestävään kehitykseen yhteiskunnallisena projektina.
Tärkeäksi asiaksi koetaan se, että kestävän kehityksen peri- aatteesta kyetään muodosta- maan johdonmukainen ja loogi-
nen viitekehys ympäristökas- vatuksen toteuttamiselle. Ympä- ristökasvatuksessa ja sen tut- kimuksessa ei juurikaan pohdi- ta kestävän kehityksen eettisiin periaatteisiin sisältyviä ongel- mia, kuten sitä, miten kestävä kehityksen ideologiassa kye- tään yhdistämään inhimillisen vapauden ja tasa-arvon vaati- mukset niihin velvoitteisiin, joi- ta yhteiskunnalla on luontoa kohtaan. Keskeiseksi ongel- maksi kestävässä kehityksessä muodostuu sen utooppinen tu- levaisuuden ja yhteiskunnan ideaali.
Ympäristökasvatuksen tulisi olla lähinnä etsimisliike, joka tar- joaa uusille sukupolville välinei- tä inhimilliseen kasvuun ja yh- teisölliseen vastuuseen. Vastuu edellyttää vapautta. Ympäristö- kasvatuksen tulisi sitoutua to- dellisuuteen ja osoittaa se, mi- ten tämän päivän yhteiskunta on rakennettu ja miten ihminen itse pystyy vaikuttamaan asioi- den kulkuun. Elämänkatsomuk- sen sisäistäminen edellyttää kykyä tehdä eroja eri valintojen ja niiden seurausten välille. Toi- seksi se on kykyä hahmottaa yhteyksiä näennäisesti erillis- ten asioiden välille.
Rajallisista näkökulmistaan huolimatta, Ympäristökasva- tuksen käsikirja on mainio ym- päristökasvatuksen teorian ja käytännön päivitys. Erityisesti teoksessa esitetyt konkreettiset ympäristökasvatuksen projektit ja toimintamallit (luvut 6 ja 7) on kuvattu mukaansatempaavasti ja ne havainnollistavat ympäris- tökasvatuksen toteuttamista- poja kouluissa, nuorisotyössä, työyhteisöissä, perheissä ja or- ganisaatiossa.
Eila Louhimaa
AIKUISKASVATUS 4/2004 KIRJA-ARVIOITA
Kirjoittaja väitteli vuonna 2002 ympäristökasvatuksesta.