• Ei tuloksia

Kirjallisuuden(tutkimuksen) kuvitteluvoima näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kirjallisuuden(tutkimuksen) kuvitteluvoima näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

3 P Ä Ä K I R J O I T U S

Kirjallisuuden(tutkimuksen) kuvitteluvoima

Amerikkalaisen Neal Stephensonin post-apokalyptinen romaani seveneves (2015) alkaa tehokkaasti toteamalla, että kuu on räjähtänyt varoittamatta ja ilman selvää syytä.

Melkein 900-sivuisessa romaanissa kuvataan erilaisia strategioita ja yrityksiä selvitä räjähdyksestä, joka merkitsee maapallon tuhoa ja kaiken elämän päättymistä.

Romaanin kolmas osa alkaa sanoilla ”Five thousand years later.” Virkkeeseen tiivis- tyy monta asiaa. Tämä ilmoitus, ”viisi tuhatta vuotta myöhemmin”, ei kerro pelkästään kirjallisuuden kyvystä hypätä ajallisesti ja tilallisesti toisiin maailmoihin ja todellisuuk- siin. Se kertoo myös siitä, että kirjallisuudessa ja taiteissa voidaan kuvitella tulevaisuuksia myös tilanteissa, joissa maapallo tuhoutuu.

Kirjallisuudentutkijain Seuran ja Kulttuurintutkimuksen Seuran yhteisessä

”Ympäristöt”-seminaarissa Jyväskylän yliopistossa (22.–23.5.2017) sen sijaan kuultiin myös sellaisia puheenvuoroja, joissa ei enää nähty tulevaisuutta. Kyky luottaa ihmiseen on kadonnut ihmisen toiminnan ja tekojen vuoksi: elämme ympäristökriisien aikaa, peruuttamattomien globaalien muutosten aikaa. Saattoipa joku kirjallisuudentutkija puuskahtaa turhautumisensa tekstien tutkimiseen näinä aikoina, jolloin ”oikean elämän ongelmat” puskevat päälle.

Alistuneiden ja turhautuneiden äänien rinnalla ”Ympäristöt”-tapahtumassa kuului kovempana kuitenkin kirjallisuuden- ja kulttuurintutkijoiden usko oman alansa mielek- kyyteen toimintana, joka voi omalta osaltaan muuttaa maailmaa ainakin kiinnittämällä huomiota moninaisten ympäristöjen ongelmiin ja kytkeytymisiin. Kirjallisuuden kuvit- teluvoima siirtyy parhaimmillaan kirjallisuudentutkijoiden tapoihin tarkastella, proble- matisoida ja myös kuvitella mahdollisia tulevaisuuksia niin tutkimukselle itselleen kuin maailmalle. Jo seminaarin mahdollistama tapa hahmottaa ympäristöiksi mitä monen- laisimpia alueita vaikkapa luontokulttuureista käsiteympäristöihin ja äänimaailmoista tekstiympäristöihin kertoo moninaisuudesta, josta soisi syntyvän uusia ajattelupintoja myös tutkimusmaailman ulkopuolella oleville ihmisille. Eri taiteiden tutkijat ovat asian- tuntijoita juuri suhteessa kuviteltuihin maailmoihin, todellisuuksiin ja tulevaisuuksiin.

Kuvitelmat voivat muuttua todeksi – niin hyvässä kuin pahassa.

Avaimen tämän numeron artikkeleissa Juri Joensuu käsittelee kuvitteellisia reseptejä ja mielikuvituksellisia keitoksia niin suomalaisessa kuin kansainvälisessä kirjallisuudessa.

Osaa artikkelin ruokalajeista tai ohjeista ei oikeasti voisi edes toteuttaa, mutta niiden kuvitteleminen on silti mahdollista. Mahdottoman rajoilla liikkuvat reseptit inspiroivat katsomaan maailmaa totutusta poikkeavilla tavoilla – milloin kriittisesti, milloin taas huumorin kautta. Lena Gottelier puolestaan keskittyy suomalaiseen etnofuturistiseen

(2)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN

2017

2

4

P Ä Ä K I R J O I T U S

nykylyriikkaan, jossa menneen ajan perinteitä tuodaan nykyhetkeen tulevaisuuteen viittaavalla tavalla. Runoissa kierrätetään kansanperinteestä tuttua mutta jo unohtu- massa olevaa kieltä, ja tässä kielten ja kulttuurien monimuotoisuuden ajatus on tärkeä.

Runot houkuttelevat myös nykyistä läheisempään luontosuhteeseen, josta ihminen on erkaantunut modernisoitumisen myötä.

Elsi Hyttinen tarkastelee Leea ja Klaus Klemolan Maaseudun tulevaisuus -näytelmää (2014) kirjoittamalla nykyisestä antroposeenin ajasta interregnumina eli murroskautena, jossa niin sanottu vanha valta on siirtymässä pois uuden alta. Hyttinen pohtii kirjalli- suudentutkimuksen epistemologisia valintoja osoituksena alalla vaikuttavasta interreg- numista samalla kun hän osoittaa Klemoloitten näytelmän kommentoivan erityisesti antroposeenin ajalle ominaisia ihmisen ja ei-inhimillisen välisiä suhteita. Viimeisessä artikkelissa Kati Kanto tutkii Anna-Liisa Haakanan nuortenkirjoja tilallisuuden kautta:

pohjoista Suomea kuvaavissa kirjoissa nuoret päähenkilöt kokevat pohjoisen alueen tilat ja paikat milloin voimaannuttavina, milloin ahdistavina.

Kirjallisuusoppiaineita esittelevän kirjoitussarjan päättävät Helsingin yliopiston Kotimainen kirjallisuus ja Nordisk litteratur. Hannu K. Riikosen arvostelun kohteina ovat Markku Eskelisen Raukoilla rajoilla. Suomenkielisen proosakirjallisuuden histo- riaa -teos (2016) sekä Yrjö Varpion muistelmateos Tämä on vielä kerrottava. Elämää yliopistomaailmassa ja kirjailijoiden parissa (2016). Jani Ylönen puolestaan arvioi The Cambridge Companion to Literature and the Posthuman -teoksen (2016).

Kuvitteluvoimaista kesää toivottaen Kaisa Kurikka ja Anna Helle

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

LA: Keskustelu kirjallisuuden käyttöarvosta ei sulje pois sitä, että jotkut tulevat aina lukemaan kirjallisuutta autonomisena taiteen ilmaisuna.. Kuitenkin itse ajattelen, että juuri

Vierastamisen syynä voi olla se, että kirjoittaja ei hyväksy termin takaa avautuvaa teoriaa, mutta yhtä hyvin se, että sana haraa hänen kielikorvaansa vastaan.. Suomen

Arkisto ei ole vain jotain, mitä joku jättää jälkeensä, vaan alku.. Tutkimusta tehdessäkin

Genrejen ja kontekstien tutkimisen kannalta Suomen kirjallisuuden ja kirjallisuushistorian osuus korostuu täysin ymmärrettävästi, toisaalta tulisi myös lajien synty ja kehitys

Rikoksista ja onnettomuuksista kertovia viisuja voisi verrata iltapäivälehtien skandaaliuutisiin (esim. Surullinen Laulu Kauhiasta Waimosta, joka myrkyllä miehensä murhasi,

Niina Hämäläinen, Hanna Karhu ja Silja Vuorikuru käsittelevät artikkelissaan ”Suulli- sen perinteen ja kirjallisuuden rajoilla” tieteenalojen historiaa ja alkuaikojen

Bahtin hahmottelevat sosiologiselle kirjallisuuden- tutkimukselle yhteiskunnallisen ja samalla in- teraktiivisen päämäärän: on tutkittava, miten teksti luo dynaamisen,

kunnan kykyä kuvitella vaihtoehtoisia tulevaisuuksia mutta myös toimia halu- tun tulevaisuuden eteen. Megatrendien taustalta voi vielä tunnistaa metatren- dejä, eli eri